Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۰ برابر با  ۱۹ جولای ۲۰۱۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۰  برابر با ۱۹ جولای ۲۰۱۱
بنگاه جنایت کاران

بنگاه جنایت کاران

 

 

 

مافیای مردوخ

 

 

 

سوسیل گوپتا

 

 

 

SUSIL GUPTA

 

 

 رسوائی امپراطوری مردوخ یا بزرگترین سلطان انحصارات رسانه ای جهان هر روز اوج بیشتری می گیرد. مردوخ برای مقابله با این رسوائی" نیوز آو د ورلد" قدیمی ترین روزنامه انگلستان را تعطیل کرد. " نیوز آو د ورلد"یکی از روزنامه های موسسه " اینتر ناشینال نیوز" بود که به روبرت مردوخ تعلق دارد. سه روزنامه دیگر این گروه یعنی"تایمز لندن " ، " ساان" و " سن دی نیوز" همچنان در مالکیت مردوخ قرار دارند. امپراطوری مردوخ مافیای جنائی و سیاسی خطرناکی است که در شکل دادن به سیاست نئولیبرالی، جنگ وغارت نقش کلیدی داشته و طبقه سیاسی انگلیس را به گروگان گرفته است....

 

آن چه که از رسوائی موسسه انتشاراتی "نیوز اینترناشینال" تا به حال افشاء شده  تنها بر روی هک تلفنی و نقض حریم خصوصی توسط رسانه های  چاپی مردوخ متمرکز شده است. اگر چه همین جنبه خود از اهمیت زیادی برخوردار بوده و به عرصه ارزش های مربوط به " منافع انسانی" مربوط می شود ولی  هنوز به هیچ وجه قلب مسئله را نشانه نگرفته است.

 

کسب و کار روزنامه ای مردوخ در انگلستان، که اکثر بخشهای آن نیز پرمنفعت می باشند، در مقایسه با  درآمدی که وی از تلویزیون و صنعت سرگرمی به جیب می زند، عددی را تشکیل نمی دهد.اکنون مدتهاست که دیگر مردوخ از صف یکی از سردمداران مطبوعات چاپی سنتی خارج شده است. برخلاف مطبوعات، که هر کس می تواند آن را نشر کند، تلویزیون صنعتی بشدت سیاسی و تحت کنترل است  زیرا در هر کشوری دولت علاقمند است رسانه هائی را که افکار عمومی را می سازند تحت کنترل درآورد و برای آن که مالیات ها و امتیاز و حق پخش برنامه های تلویزیونی منبع درآمدهای بسیار عظیم برای دولت هاست.پخش برنامه های تلویزیونی در شمار رحمت های طبقه سیاسی است و کوچک ترین " اشکلات مربوط به مقررات" می تواند میلیاردها به شرکت رسانه ای ضرر برساند و یا آن را به طور کامل از بازار به بیرون پرتاب کند.

 

بدین ترتیب هر غول رسانه ای که می خواهد در صنعت تلویزیون وارد شود باید نفوذ قابل ملاحضه ای  بر روی نخبگان سیاسی،  که در نهایت درباره اعطای امتیاز و حق پخش  و یا الغای آنها تصمیم گیری می کنند،  داشته باشد.

 

بهمن خاطر است که مردوخ روزنامه " تایمز لندن" را در اختیار گرفته است. "تایمز لندن" برای مردوخ پولی در نمی آورد و در آینده نیز منبعی برای کسب درآمد نخواهد بود. این روزنامه در هر سال حدود 40 میلیون پوند ضرر می دهد که در حد خودش یک سرگرمی پرخرج برای آدمی مانند مردوخ است. اما " تایمز لندن" روزنامه ای است که توسط همه آنهائی که نقطه نظراتشان منشاء اثری است خوانده می شود.اگر شما فکر می کنید که هر روز صبح گفتگو با نخبگان سیاسی انگلیس مهم است پس در ازای میلیاردهائی که ممکن است بخاطر عدم توانائی در نفوذ بر روی آنها از دست بدهید 40 میلیون واقعا" دیگر پولی نیست.  مطبوعات مردوخ شعاع موثری از تاثیرگذاری ایجاد کرده   و طبقه سیاسی انگلیس را تحت کنثرل خود در آورده امری که به  او اجازه می دهد منافعی را که وی در عرصه صنعت تلویزیون به دست می آورد،  گسترش دهد.

 

مجتمع های بزرگ تلویزیون و سرگرمی در هر کشور دارای مطبوعات و رادیوهائی هستند که چندان درآمدی برای آنها ندارد اما برایشان به عنوان منابع موازی اعمال نفوذ به کار می رود.در همه کشورهائی که بنگاه های سخن پراکنی در انحصار دولت نیست چنین رابطه ای میان تلویزیون های تجاری و مطبوعات چاپی وجود دارد. امروز، من در روزنامه از انتشار یک داستان بد که به ضرر توست صرفنظر خواهم  کرد و یا چیز خوب و مثبتی درباره تو خواهم نوشت، متقابلا" فردا به تو زنگ خواهم زد برای این که فلان لطف را در حق من انجام دهی.

 

برلوسکونی نمونه یک سلطان رسانه ای است که دستگاه نفوذ موازی با رسانه هایش چنان قدرتمند است که می تواند همه نخبگان سیاسی را کنار بگذارد، حزب سیاسی اش،  Forza Italia  را بخرد، قانون اساسی را پاره کرده  به دور به ریزد، حاکمیت قانون را زیر پا بگذارد و قوانین شخصی برای دائمی کردن منافع اش تدوین و تصویب کند.

 

استراتژی مردوخ البته کمتر پرسروصدا ولی به همان شکل توطئه گرانه است. مسئله مرکزی در ماجرای جاری موسسه " نیوز اینترناشینال" این نیست که این روزنامه نفوذ غیرمجازی اعمال نموده بلکه واقعیت این است که گامی از این مراحل  فراتر نهاده و وارد- قلمرو مافیا- به شیوه باج خواهی و اخاذی شده است.  داستانی که هنوز باید روشن شود این است که " نیوز اینترناشینال" مانند مافیا شبکه گسترد ه ای برای جمع آوری اطلاعات در اختیار دارد که به مردوخ اجازه می دهد هر سیاست مدار، مقام رسمی و روزنامه نگار محقق را که جرئت قد برافراشتن در برابر او را داشته  باشد کله پا کند، مرعوب سازد، تهدید کند، از کار برکنار سازد و اگر لازم باشد حتی فرد مزبور را به ویرانی کامل بکشد. این همان شیوه ای بود که به " ادگار هور" Edgar J.   Hooverاجازه داد 52 سال در راس " اف. بی . ای" باقی بماند علیرغم آن که رئیس جمهوری پس از رئیس جمهور دیگر و هم بخش گسترده ای از طبقه سیاسی آمریکا می خواستند از شر او خلاص شوند. 

 

   نظام مافیائی مردوخ همچنین توضیح دهنده مناسبات در هم تنیده موسسه مطبوعاتی " نیوز اینترناشینال"با تقریبا" همه ادارات فرماندهی عالی پلیس انگلستان است. این امر به امپراطوری مردوخ اجازه می دهد که به محتوی " کامپیوتر پلیس ملی" و ده ها بانک های اطلاعاتی   که پروند ه ها ی همه کسانی را که به نوعی از انحاء با پلیس سروکار داشته اند و هر آدرسی که پلیس به آن سرزده است،  در اختیار داشته باشند. منابع فوق العاده پرارزشی در اختیار شما قرار دارد آن هم در شرایطی که شما در حال معامله هستید و می خواهید که درخواست های شما رد نشود زیرا هر سیاست مدار و مقام رسمی بهر حال زمانی کاری انجام داده است که ترجیح می دهد پای این کارها به مطبوعات کشیده نشود هر چند که این مسائل چیزهای پیش پا افتاده باشند.

 

مردوخ تا چه حدی نخبگان سیاسی انگلستان را مرعوب و دستکاری کرده است؟ مهم این است که برای اقدام علیه او یک توافق عمومی میان همه احزاب وجود خواهد داشت به طوری که " نیوز اینترناشینال" دیگر نتواند سیاست مداران را آماج خود قرار دهد. آری تا همین حد!

 

" نیوز اینترناشینال" یک سازمان جنائی است.

 

***************************************************************************************************************************************************

 

 ترجمه و تنظیم برای برنامه رادیوئی ا ز " رادیو راه کارگر"

 

رادیوی هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران(راه کارگر)

 

www.rahekargar.net

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع آزاد است

 

 

           

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©