Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ برابر با  ۱۶ اگوست ۲۰۱۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۰  برابر با ۱۶ اگوست ۲۰۱۱

 

حرکت خودجوش و خلاقانه در جهت گیری به سمت جنبش اجتماعی آگاهانه

رضا سپیدرودی  

پس از فستیوال آب بازی و دستگیری هایی که به همراه داشت با یک فراخوان فیس بوکی دیگر گروهی از جوانان در حمایت از کودکان کار در چهار راه پارک وی حضور یافتند و اقدام به پاک کردن شیشه ماشین ها و حمایت از کودکان کار کردند. به گزارش منابع خبری شب پنجشبه گذشته چهره چهارراه پارک وی برای دوساعت کاملا دگرگون شد. نزدیک 150 جوان به این مکان رفتند تا با ظاهرهایی که هیچ شباهتی به "کودکان کار" نداشت، شیشه اتومبیل ‏ها را پاک کنند، آدامس بفروشند، اسفند دود کنند، از مردم پول جمع کنند و به این بهانه در فرصتی کوتاه با عابرینی از جنس خودشان درباره وضعیت "کودکان کار" صحبتی داشته باشند. آنگونه که از قبل مقرر شده بود این برنامه ساعت 8 و نیم شب شروع شد و قرار بود تا ساعت 10 و نیم شب ادامه داشته باشد. ساعت 8 و نیم اما چهارراه پارک وی حالتی کاملا عادی داشت. اما جوانانی که در ضلع جنوب شرقی چهارراه مشغول آماده کردن لنگ و شیشه پاکن ‏های خود بودند، تمام هدفشان این بود که این چهره عادی را به هم بریزند تا شاید قدری توجه مردم را به سوی "کودکان کار" جلب کنند. فرهاد مرادی از جوانان شرکت کننده در این فعالیت آکسیونی به نفع کودکان کار در مورد انگیزه این اقدام بر اهمیت شکل گیری یک جنبش اجتماعی آگاهانه تاکید کرد و در این مورد به خبرگزاری آلمان گفت: اگر قرار است حقوق کودکی در ایران تحقق پیدا کند، مستلزم آن است که یک جنبش اجتماعی آگاهانه حول این موضوع شکل بگیرد. یعنی به عنوان مثال، دغدغه‏ی این‏که ما با کودکان چگونه باید رفتار کنیم، چه وظایفی نسبت به کودکان داریم و یا اصلاً رسالت‏مان در قبال این قشر از جامعه که نزدیک به ۳۰درصد از جمعیت کشور ما را تشکیل می‏دهند، چیست؟ این فعال جوان حقوق کودکان می گوید: اگر قرار باشد جنبش اجتماعی آگاهانه ای شکل بگیرد و مردم نسبت به این موضوع حساسیت نشان بدهند، این موضوع باید تبدیل به بخشی از زندگی روزمره‏ی مردم شود و گام اول شکل‏گیری ارتباط زنده با خود مردم است. این که ما بتوانیم در اماکن عمومی و مخصوصاً در خیابان حضور پیدا کنیم و آن‏چه را که فکر می‏کنیم درست است، به شکل کاملاً مدنی، آرام، آگاهانه و صبورانه با مردم در میان بگذاریم، بهترین شکل ارتباط با جامعه خواهد بود.

 

این اقدام به معنای شکل دادن به جنبش اجتماعی آگاهانه بر محور واکنش به جلوه های گوناگون بحران اجتماعی کشور به مدد بهره گیری از حرکت های ابتکاری گشایش راه به سمت اعماق جامعه می باشد. از درون همین حرکت های خلاق، خودجوش و مستقل است که شکل های مدنی، آرام، آگاهانه و صبورانه در توجه به خواست ها و مطالبات لایه های محروم جامعه کشف می شود و شرایط را برای ساختن سنگرهایی پایدار در دفاع از حق زندگی شایسته با اتکا به نیروی خود آنان فراهم می سازد.  از درون همین حرکت هاست که نسل جدید فعالان جوان حوزه اجتماعی راه پیشروی خود را می گشایند. در واقع از هم گسستگی اجتناب ناپذیر اجتماعی از بالا، آن هم  در شرایطی که "بالا"، یعنی مجموعه قدرت سیاسی جز تولید و تعمیق بحران اجتماعی بازخوردی ندارد تنها با همبستگی و خودسامان یابی متنوع و رنگین کمان وار از پائین می تواند پاسخ بگیرد. حرکت ابتکاری جوانان تهران در حمایت از کودکان خیابانی نطفه جهت گیری به سمت جنبش اجتماعی آگاهانه و گامی کوچک اما مثبت در گشودن گره کور چه باید کرد در شرایط حاضر است.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©