Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
يكشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۰ برابر با  ۰۴ سپتامبر ۲۰۱۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :يكشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۰  برابر با ۰۴ سپتامبر ۲۰۱۱
لباس های کثیف

لباس های کثیف!

 

 زنان کارگر استثمار شده و تحت تجاوز قرار می گیرند: برخورد رسوا بر انگیز با زنان کارگر خارجی درکارخانه پارچه بافی اردن  . فشار بر شرکای تجارتی معرف آمریکایی این کارخانه اردنی در حال افزایش است.

 

توماس برگر

ترجمه آزاده ارفع

 

در اکثر کشورها برای کارگران خارجی- حتی با حق اقامت قانونی- دست یابی به حقوق واقعی امر دشواری است. این امر برای زنان کارگر به مراتب دشوارتر است. در حال حاضر در اردن بزرگ ترین شرکت صادراتی رشته  پارچه بافی دستخوش یک رسوائی بزرگ است. در این شرکت که "کلاسیک جینز آپارل مانوفاکتوری ال تی دی" ( کلاسیک براندز)  Classic Jeans Apparel Manufacturing Ltd.(Classic Brands) نام دارد کارگران زنی که از آسیای جنوبی شرقی هستند لااقل از سال 2007 توسط  اعضای هئیت مدیره شرکت به طور مداوم مورد آزار جنسی، تجاوزو در مواردی نیز تحت شکنجه قرار گرفته اند. در این میان فشار بر شرکای آمریکائی این شرکت برای آن که کاری علیه  مسئولین شرکت اردنی طرف قرار دادشان انجام دهند، در حال افزایش است.هیچکدام از  سازمان های غیر دولتی(انی، جی، او ها)  و رسانه های مترقی درچهارگوشته جهان  این واقعه را علنی نکردند.

 

مقامات مسئول تا کنون توضیحی  در مورد این واقعه ندادند. در اواسط ژوئن فقط  "آنیل سانتا" Anil Santha یکی از مدیران مورد اتهام دو روز تمام  در بازداشت  پلیس اردن قرار داشت  و مورد بازجویی قرار گرفت  اما  بلافاصله آزاد شد. "آنیل سانتا" فرد کلیدی این رسوائی است. او متهم است که برای ارضای تمایلات جنسی افسارگسیخته خود بارها 5 تا 6 زنان جوان کارگر سریلانکائی را وادار کرده بود که به اطاق او در هتل بروند. کارگران زن در سال  2010 علیه تجاوزکارهای"آنیل سانتا"حتی اعتصاب هم کردند اما این اعتصابات بدون نتیجه ماند. "سانال کومار"Sanal Kumar،صاحب و مدیر کارخانه " آنیل" را که " رئیس بازرسی کارخانه" برای ماموریت استخدام نیروی کار جدید به آسیای جنوبی فرستاده و او را به طور موقت از زیر ضرب خارج کرد. اما" آنیل سانتا" پس از چند هفته بدون تحمل هیچ گونه عواقبی دوباره به سر کار قبلی خود بازگشت.

 

شرایط کار در این شرکت اردنی به نوبه خود یک رسوائی بزرگ است. اکثر 4800 نفر کارگران این شرکت مهاجر هستند. آنها از کشورهای سریلانکا، نپال، بنگلادش و مصر به استخدام کارخانه درآمده اند. براساس گزارش "موسسه  برای کار در سطح جهانی و حقوق بشر"(ای. جی. ال. ها. ر)Institute for Global Labour & Human Rights یک شیفت کار بطور معمول 13 ساعت  بوده و در دوره های تحویل کالا زمان کار تا 18 ساعت هم  افزایش پیدا می کند. زنان خیاط اغلب باید با حقوق ناچیزی به میزان ساعتی 61 سنت آمریکایی  تا هفت روز در هفته کار کنند. آنها در حین کار کتک خورده، مورد توهین قرار گرفته و وادار به اضافه کاری اجباری می شوند.خانه های جمعی که این کارگران در آن زندگی می کنند در تابستان  پراز حشرات گزنده بوده  و در زمستان سرد اردن نیز آن ها ناچارند بدون گرمای بخاری و آب گرم سر کنند.

 

"موسسه  برای کار در سطح جهانی و حقوق بشر"، موسسه "Change "  و سایرگروه های حقوق بشر تلاش می کنند در آمریکا، اردن و سریلانکا فشار خود را برای تغییر اوضاع در این کارخانه افزایش دهند. آنها از یک سو خواهان  پی گیری واقعی اعلام جرم علیه تجاوزه به زنان کارگر و از سوی دیگر رسیدگی به استثمار افراطی و پائین بودن فاحش دستمزدهای زنان کارگر هستند. البته وزارت کار اردن در پایتخت این کشور" عمان " و نیز یک گروه تحقیق دولتی از سریلانکا ظاهرا"هیچ سرنخی از تجاوزهای انجام شده به زنان کارگر پیدا نکرده اند؟!. "کینگزلی راناواکا" Kingsley Ranawaka از"اداره کارکنان خارجی  سریلانکا" و"نیسانکا ویجراتنه"   Nisanka Wijerantheاز" وزارت خانه روزنامه های سریلانکا" اعلام کردند که اتهام تجاوز به "آنیل سانتا" نادرست بوده است.

 

شرکت "کلاسیک براندز" از تولیدکنندگان پوشاک برای انحصارات زنجیره ایی آمریکایی مانند "وال مارت"WalMart، "کوهلز"Kohl' s، "تارگت"Target، "هانس" Hanes و ماکیز" "Macys می باشد. مراکز این انحصارات آمریکائی که البسه فروخته شده در آمریکا را از شرکت اردنی وارد می کنند تلاش کرده اند تا این رسوائی مسکوت بماند. برای نمونه روزنامه انگلیسی "هوفینگ تن پست" Huffington Post (1)  در گزارشی مستند نشان داد که هیچکدام از انحصارات خریدار البسه "کلاسیک براندز"  آماده پاسخ گویی به سوالاتی که درباره این شرکت مطرح است، نبوده اند.انحصار"هانس" Hanesاصولا" به هیچ کدام از سئوالاتی که این روزنامه مطرح کرده پاسخ نداده است. مدیران انحصارات دیگر فقط نگرانی خود را در باره وضعیت  "کلاسیک براندز" در اردن ابراز کرده اند و ولی  همه آنها درباره این که  اگر "کلاسیک براندز" در روش خود تغییراتی ندهد آیا آنها همچنان به تجارت خود با این شرکت ادامه خواهند داد یا نه، به طور کامل سکوت کرده اند.

 

در این فاصله یکی از قربانیان تجاوز، یک زن جوان بنگلادشی، در برابر رسانه ها ظاهر شد و درباره تجاوز انجام شده به او و همکارانش گزارش داد.و علاوه بر آن دانش آموزان در برابر ساختمان مرکزی انحصارمعرف "سرز"Sears در شیکاگو، که یکی از معروف ترین خریداران پوشاک"کلاسیک براندز" است، دست به تظاهرات زدند. آنها از "سرز" خواستند که از نفوذ خود استفاده کرده و برای تغییر شرایط کار در اردن و پایان دادن به نقض حقوق بشردر "کلاسیک براندز" اقدام کند.

برگرفته از نشریه آلمانی" دنیای جوان"

 

 

**************************************************************************(1) Major American Brands Silent on Alleged Rights Abuses At Overseas Factories!

http://www.huffingtonpost.com/2011/07/21/american-brands-abuses-factories-jordan-labor-conditions_n_903995.html

 

در این گزارش پاسخ  یکایک مدیران انحصارات آمریکائی منتشر شده است.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©