Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۰ برابر با  ۱۳ اکتبر ۲۰۱۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۰  برابر با ۱۳ اکتبر ۲۰۱۱
برچیدن یارانه ها: پیوند سه ضلع اصلی بحران

برچیدن یارانه ها: پیوند سه ضلع اصلی بحران

 

رادیو راه کارگر

 

 

با گذشت نه ماه از برچیدن یارانه ها بیکاری رو به گسترش است، تورم رو به افزایش، ورشکستگی واحدهای تولیدی رو به تشدید. در مورد بیکاری و گرانی صدایی که از جامعه برمی خیزد و پژواک های نحفیفی که از این صدا پس از عبور از فیلترهای متعدد سانسور در ستون های حرف های مردم در همین رسانه های تا مغز استخوان سانسور شده رژیم بازتاب می یابد در کنار آمارهای متناقض همین رسانه ها هزار بار گویاتر از دروغ های بی سروته مسوولان حقایق را برملا می کند. علي اکبر لبافي مدير کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي خراسان رضوي به شماره روز چهارشنبه روزنامه خراسان می گوید "با گذشت 7 ماه از سال جاری تنها 24 درصد از تعهد 213 هزار اشتغال زایی در استان محقق شده است". درست همزمان با این اعتراف، وزیر کار یک باره آمار داده است که" در شش ماهه سال جاری یک میلیون شغل ایجاد شده است." این آمار را این وزارتخانه در حالی داده که مرکز آمار ایران که از طرف همین رژیم متولی اعلام آمار ذکر شده می گوید که هنوز جمع بندی ای در این باره صورت نگرفته است. آمارهای رسمی حالا دیگر به حدی رسوا هستند که حتی در درون خود مسوولان رژیم هیچ کس آنها را باور نمی کند. درست در حالی که رییس سازمان نظام پزشکی معترف است که برچیدن یارانه ها هزینه های بخش سلامت و بهداشت را بین 20 تا 40 درصد افزایش داده، گزارش های مستقیم از داروخانه از افزایش 10 تا 30 درصدی قیمت داروها حکایت دارد، معاون وزیر نیرو از افزایش 20 درصدی قیمت آب مصرفی مردم از ماه آینده سخن گفته، قیمت یک شانه تخم مرغ در بازار تهران به 9 هزار تومان و، یک پاکت شیر که از لحاظ وزن هم لاغر شده به 600 تومان رسیده، چطور می توان آمار رسمی تورم را باور کرد؟

 

در حقیقت اکنون گوشه ای از تصویری که وضعیت تورم در ایران دارد را می توان از لابلای پیام شهروند بازنشسته تهرانی شنید که خطاب به شماره روز چهارشنبه ی روزنامه جمهوری اسلامی پیام داده: "به دولت پيشنهاد مي‌كنم يارانه نقدي بازنشستگان را حذف كند و به جايش قيمت برق گاز، دارو و درمان و شير مصرفي آنان را به حالت سابق باز گرداند."

 گوشه ای از وضعیت واقعی اشتغال را هم می توان از لابلای سخنان نمایندگان واحدهای مختلف صنفی شنید. رييس اتحادیه تولیدکنندگان آجر به روزنامه "دنیای اقتصاد"، تریبون نئولیبرال های مدافع برچیدن یارانه ها، گفته که، در اثر افزایش قیمت برق و گاز: "کارگاه‌های مازوت سوز، اغلب تعطیل شده‌اند و کارگاه‌های گاز سوز نیز با قطعی مواجه شده اند." ريیس انجمن صنایع سرب و روی ایران به خبرگزاری ایلنا گفته: «طی ماه‌های اخیر به دلیل عدم واریز مبالغ خطوط اعتباری هزینه انرژی واحدهای تولیدی، برق اغلب کارخانجات سه الی چهار بار قطع شده که این مساله به شدت هزینه‌های تولیدکنندگان را تحت‌شعاع قرار می‌دهد." برق چهل واحد را تنها در یک استان قطع کرده اند، دبیر انجمن صنایع ریخته‌گری گفته «نزدیک به دو سوم صنایع ریخته‌گری اخطار قطعی برق و گاز گرفته‌اند و بخشی از این واحدها نیز با قطعی برق و گاز مواجه شده‌اند." دبير انجمن صنعت نساجي ايران هم از دو مورد قطعی گاز کارخانه های نساجی و اخطار به برخی واحدهای دیگر یاد کرده و رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی ایران گفته واحدهای مرغداری در آستانه ورشکستگی قرار دارند و وضعیت مرغ و تخم مرغ در آینده بدتر می شود.

 

در حقیقت برچیدن یارانه ها سه ضلع مهم بحران یعنی بیکاری، تورم و فروپاشی صنایع را در بطن یک چرخه شیطانی به هم پیوند زده است. از یک طرف تورم غیرمستقیم در اثر کشیده شدن قیمت های جدید حامل های انرژی بر قیمت کالاها، یارانه نقدی را عملا از چنگ مردم بیرون کشیده و از نان و شیر و لبنیات و مرغ و تخم مرغ گرفته تا انواع کالاهای حیاتی مصرفی نظیر دارو ، بویژه وضعیت کارگران و زحمتکشان و لایه های تهیدست را وخیم تر کرده است، از طرف دیگر همین اقشار و لایه ها در شمار قربانیان اصلی بیکاری نیز هستند. زیرا به خاطر عدم پیشرفت تکنولوژی در صنایع، فرسوده بودن دستگاهها و قدیمی بودن روش های تولید، هنوز بخش عمده صنایع انرژی بر ایران را کارگران ساده تشکیل می دهند و با بحرانی شدن وضع این دسته از صنایع قبل از همه این بخش از کارگران هستند که به گردونه بیکاری پرتاب می شوند. 9 ماه پس از برچیدن یارانه ها، نصیب اکثریت بزرگی از جامعه، فقر و محرومیت بیشتر، بیکاری بیشتر و شلاق بیرحم تورم  است.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©