Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
يكشنبه ۸ آبان ۱۳۹۰ برابر با  ۳۰ اکتبر ۲۰۱۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :يكشنبه ۸ آبان ۱۳۹۰  برابر با ۳۰ اکتبر ۲۰۱۱
هندوستان زمینی مساعد برای رشد جنبش اشغال

هندوستان زمینی مساعد برای رشد جنبش اشغال

صادق افروز

دامنه جنبشی که از نیویورک در ماه سپتامبر 2011 آغاز شد و تحت عنوان "جنبش اشغال " به دیگر شهر های بزرگ آمریکا گسترش یافت ، حالا در ادامه پیشروی خود و گذر از آمرکای جنوبی و اروپا به شهر های بزرگ آسیا رسیده است.  مردم ناراضی از سیاست های خانه برباد ده سرمایه داری جهانی در حیدرآباد و بمبئی و جاکارتا و تایپه و اسلام آباد و شهر های مختلف در چین به خیابان ها آمده اند . به نظر می رسد جنبشی که از نیویورک آغاز شد می رود تا انرژی خفته در همه جوامع بشری را آزاد کند.

در واقع شباهت های بسیاری بین خواسته ها و تقاضاهای مردم در همه این جنبش ها دیده می شود .اعتراض به انحصار قدرت سیاسی ، فساد مالی و سیاسی  ، اجحافات مالی و بانکی و ثروت مند تر شدن روز افزون یک اقلیت بسیار کوچک در کنار فقر و فاقه رو به افزایش اکثریت مردم کار و زحمت  ، اجرای سیاست های نئولیبرالی ، منحنی نزولی استخدام ، افزایش هزینه تحصیلی ، رشد تورم ، افزایش بهره های بانکی بر کارت های اعتباری فصل مشترک همه این اعتراضات را تشکیل می دهد .اما آنچه در کشور هایی نظیر هندوستان به جنبش اشغال ویژگی می دهد مواجهه با کمپانی های بزرگ چند ملیتی است که به دلیل رژیم های فاسد سیاسی و نبود قوانین محکم زیست محیطی و دفاع از نیروی کار با شدت به کسب حد اکثر سود و تخریب محیط زیست مشغول هستند .

چندی پیش یکی از فعالین سیاسی هندوستان به نام انا هزاره در یک اقدام سیاسی تصمیم به اعتصاب غذای نامحدود گرفت.  حول این اعتصاب غذا جنبشی آغاز شد و هزاران نفر در پشتیبانی از انا هزاره و بر علیه فساد مالی و سیاسی  سیاستمداران هندی از او حمایت کردند . با کشیده شدن دامنه جنبش اشغال به هندوستان هواداران هزاره نیز  به جنبش اشغال پیوسته اند . به غیر از جنبشی که حول انا هزاره برپا شد ، هشت هزار کارگر کارخانه ماروتی سوزوکی که در استان شمالی هندودستان قرار دارد در اعتراض به عمل نکردن مدیریت به وعده و وعید ها و قوانین بسیار سخت تنبیهی دست به اعتصاب زده اند .این کارگران که اکثرا از روستا های اطراف کارخانه می آیند به دلیل کمبود آب و کاهش بازدهی کشاورزی جذب این واحد تولید ژاپنی – هندی شده اند .این کارگران در واقع دوبار آماج حمله سرمایه داری جهانی قرار گرفته اند .بار اول به دلیل افزایش حوزه نفوذ کمپانی های بزرگ چند ملیتی بر آب و زمین از  مناطق کشاورزی شان رانده شده اند و بار دوم مورد تعرض شدید استثماری کمپانی های بزرگ خارجی می گیرند که در آنجا بکار مشغول هستند .

هندوستان یکی از جوانترین نیروهای کار را در جهان دارد .علیرغم رشد اقتصادی و گسترش طبقه متوسط در  این جامعه  مردم با شک و تردید به فعالیت های کمپانی های چند ملیتی نگاه می کنند .این شک و تردید مختص مارکسیست ها و دیگر نیروهای سیاسی چپ نیست .مردم هند در سطح بسیار گسترده ای از سوء استفاده های کمپانی های بزرگ چند ملیتی به جان آمده اند .هنوز فاجعه ای که کمپانی شیمیایی بوپال در سال 1984 بوجود آورنده آن بود و به مرگ هزاران نفر هندی منجر شد از خاطره ها نرفته است .این کمپانی که زیر نظر کمپانی معروف یونیون کرباید آمریکایی به تولید کود شیمیایی مشغول بود به دلیل رعایت نکردن قوانین ایمنی موجب انفجاری شد که جان چندین هزار هندی را گرفت و تعداد زیادی را معلول کرد .اثرات مخرب این فاجعه مرگبار 27 سال پس از گذشت آن هنوز در جامعه هندوستان دیده می شود .

از میان کمپانی های چند ملیتی فعال در هندوستان ، کمپانی کوکاکولا بیشترین حساسیت را بر می انگیزد .در حالی که 20 در صد از جمعیت مردم جهان یعنی حدود 1.2 میلیارد نفر به نحوی از کمبود آب آشامیدنی تمیز و سالم رنج می برند کوکاکولا بر طبق آماری که در سال 2004 منتشر کرد در عرض یک سال 283 میلیارد لیتر آب مصرف کرد .این کمپانی همان زمان با افتخار اعلام کرده بود که به ازای مصرف هر 2.7 لیتر آب ، یک لیتر نوشیدنی تولید کرده است . یعنی 1.7 لیتر باقی مانده که صرف شستشو و تمیز کاری ماشین الات و بطری ها شده به عنوان آب آلوده و زائد به هدر رفته است .این هدر دادن آب در شرایطی است که محصولات تولید شده این شرکت نه تنها بهبودی برای سلامت مصرف کنندگان ندارند بلکه به چاقی ، خرابی دندان ها ، مرض قند و دیگر مشکلات برای مصرف کنندگان نیز منجر می شود . آگاهی نسبت به اقدامات خرابکارنه علیه محیط زیست توسط کمپانی کوکاکولا در هندوستان رو به افزایش است .کوکاکولا به شدت بر منابع آب زیر زمینی هندوستان تاثیر گذاشته است . این کمپانی روزانه یک میلیون لیتر از منابع آبی زیر زمینی هندوستان را استخراج می کند .به همین دلیل سطح آب های زیر زمینی در این کشور بسیار پایین رفته است . این کمپانی  به دلیل نبود مقررات دست و پا گیر زیست محیطی در هندوستان آب های زائد کارخانجات تولید کننده را به زمین های اطراف  کارخانه سر ریز می کند . به همین دلیل نه تنها زمین های کشاورزی اطراف کارخانجات بلکه آب های زیر زمینی در این مناطق را نیز آلوده کرده است .در کشوری که 79 در صد جمعیت هنوز در مناطق کشاورزی زندگی می کنند ، غارت آب های زیر زمینی و آلوده کردن محیط زیست نتایج بسیار مرگباری به جای می گذارد .

کمپانی بزرگ دیگری که مورد توجه و نفرت مردم هندوستان است کمپانی آمریکایی مان سانتو است .این کمپانی بزرگترین تولید کننده دانه های گیاهی از نظر ژنتیکی تغییر داده شده است .مردم هندوستان بطور آشکاری با حضور و اقدامات این کمپانی در کشور مخالفند .در روز ملی اقدام علیه این کمپانی هزاران نفر هندی از روستا ها و 12 شهر به تظاهرات پرداختند .یکی از رهبران تظاهر کنندگان به خبر نگاران گفت او نمی فهمد چرا علیرغم تاثیرات مخرب این کمپانی در زندگی روستاییان هندی و محصولات آلوده ، دولت برای تعطیل این کمپانی کاری انجام نمی دهد .سازمان انانیموس نیز در کلیپ ویدیویی که منتشر کرد در حمایت از روستاییان و مصرف کنندگان هندی به این کمپانی اخطار کرد . این سازمان از مان سانتو می خواهد  آلوده کردن غذا را متوقف کند ، از تحریک کردن و ترساندن کشاورزان کوچک در هندوستان برای تصرف زمین های شان خودداری کند ، به تولید کودهای های شیمیایی که از مواد سنتتیک در آن استفاده شده پایان دهد و به رشوه دادن به مقامات سیاسی هندی  برای پیشبرد فعالیت های ضد بشری و ضد ریست محیطی خود پایان دهد .

سابقه تبهکارانه کمپانی های چند ملیتی در هندوستان و نفرت مردم از این کمپانی ها ، این کشور را به صورت زمینی بسیار مساعد برای رشد جنبش های ضد سرمایه داری درآورده است .رشد این جنبش بر دیگر کشور های همسایه مثل پاکستان و بنگلادش به سرعت تاثیر خواهد گذاشت .امکان دارد رشد این جنبش در این منطقه از جهان آهنگ متفاوتی نسبت به کشورهای پیشرفته سرمایه داری داشته باشد و به بحران های سیاسی غیر منتظره ای منجر شود .ولی به هر صورت صبر مردم هندوستان در برابر اقدامات کمپانی های چند ملیتی در این کشور به سر آمده و آگاهی آنان درباره ماهیت این کمپانی ها رو به افزایش است .

29 اکتبر 2011

ارسال ۳۰ اکتبر ۲۰۱۱ ساعت ۲۱.۴۰

منابع :

ویدویو کلیپ .جنبش اشغال در هندوستان

http://lightworkers.org/node/143654

اعتصاب در کارخانه سوزوکی ماروتی

http://www.wsws.org/articles/2011/oct2011/indi-o26.shtml

کوکاکولا در هندوستان

http://www.indiaresource.org/campaigns/coke/2006/cokewwf.html

در مورد کمپانی مان سانتو

http://www.greenpeace.org/india/en/Press/Monsanto-quit-India-day-observed-across-the-nation/

از انانیموس : اخطار به کمپانی مان سانتو

http://www.youtube.com/watch?v=Q1A-DYK4M4Q&feature=player_embedded#!

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©