Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۰ برابر با  ۰۳ نوامبر ۲۰۱۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۰  برابر با ۰۳ نوامبر ۲۰۱۱
نمایش استیضاح وزیر اقتصاد

نمایش استیضاح وزیر اقتصاد

صادق افروز

زیر فشار برخی از نمایندگان مجلس که از آنها به عنوان اصول گرایان سنتی نام برده می شود سرانجام وزیر افتصاد کابینه محمود احمدی نژاد مجبور شد برای ادای توضیحات در مجلس شورای اسلامی حاضر شود . چهره های مشخص این جناح عبارتند از احمد توکلی ، الیاس نادران . علی مطهری پسر مرتضی مطهری معروف .مطهری که قبلا به دلیل بی اعتنایی مجلس به  در خواست های او برای حضور احمدی نژاد در مجلس و پاسخگویی به سوالات نمایندگان تهدید به استعفا کرده بود در مجلس حضور داشت .

 دولت احمدی نژاد را دولت اصول گرایان نامیده بودند ، ولی پس از گمارده شدن او در دوم که از سال 1388 آغاز شد اختلاف درون کمپ اصول گرایان شدت گرفت تا جایی که نزدیکترین فرد به احمدی نژاد یعنی مشایی از سوی مداحان بیت رهبری به قتل تهدید شده بود .اوضاع بگونه ای بود که احتمال می رفت هر آن احمدی نژاد به علت تمرد به سرنوشتی مشابه بنی صدر دچار شود. بعضی از تحلیلگران سیاسی از بنی صدری ریزه شده اوضاع صحبت می کردند .ولی روند اوضاع نشان داد که موقعیت احمدی نژاد هیچ شباهتی به موقعیت بنی صدر ندارد .بنی صدر مثل دون کیشوت با شمشیر چوبی به جنگ سپاه و بسیج مسلح رفته بود .احمدی نژاد با 130 هزار پرونده مالی و فساد های متعدد اخلاقی  و پرونده های قتل مخالفان در مقابل بیت خامنه ای قد علم کرده و آنها را به گروگان گرفته است .درست قبل از جریان استیضاح وزیر اقتصاد ،  احمدی نژاد با کوله باری از همین نوع پرونده ها به دیدار رئیس مجلس لاریجانی می رود و در برابر چشمان از حدقه درآمده اصول گرایانی مثل مطهری و توکلی  ، لاریجانی  رئیس مجلس و شوهر خواهر مطهری را به مخالفت با استیضاح وادار می کند . حالا بیت خامنه ای و باند احمدی نژاد و همین اصول گرایان سنتی و سپاه رؤس مختلف این چند ضلعی قدرت را تشکیل می دهند .سپاهی که هر جناح یک گوشه اش را می کشد ومعلوم نیست به تنهایی آیا مستقل از سه جناح دیگر است یا نه .

این دومین استیضاح وزرای کابینه دولت احمدی نژاد در دور دوم ریاست جمهوری او بود .سال گذشته ، بهبهانی وزیر راه پس از استیضاح مجلس از کار برکنار شده بود .در این فاصله یک ساله  بین دو استیضاح  ، صف بندی درون کمپ حاکم دچار آنچنان تغییراتی شده است که علیرغم افشای بزرگترین سوء استفاده بانکی ، استیضاح وزیر اقتصاد رای کافی نیاورد و او در مقام خود ابقا شد .اگر به کارنامه این دو وزیر یعنی بهبهانی و حسینی نگاهی بیندازیم خواهیم دید که دزدی ها و چاپیدن ها توسط وزارت زیر نظر حسینی در ابعاد بسیار بزرگتری نسبت به وزارت خانه  بهبهانی انجام شده ولی درگیری بخش بزرگی از جناح های مختلف حاکمیت در این فساد دومی موجب شد وزیر اقتصاد سرجایش راحت بنشیند .

در جریان استیضاح حسینی ، توکلی با اشاره به پرونده امیر منصور آریا گفت : بر اساس این پرونده 3000 میلیارد تومان از سیستم بانکی ایران سوء استفاده شده است . منحسنی اژه ای می گوید جای نگرانی نیست سرمایه به جا مانده از این شخص که چیزی در حدود 4700 میلیارد تومان است این سوء استفاده بانکی را جبران می کند ولی هیجکس نمی گوید امیر منصور آریا متهم این پرونده چگونه در عرض دوسال یک سرمایه 50 میلیون تومانی را 94000 برابر افزایش داده است ؟

حسینی در شرایطی به سرکارش بازمی گردد که پرونده تازه ای از فساد مالی گشوده شده است . جعفرزاده مسئول کمیسیون تحقیق از اختلاس بسیار بزرگی در سازمان بازنشستگی و شستا خبر می دهد. این سازمان با 150 سازمان زیر مجموعه خود مسئولیت امنیت مالی میلیون ها کارگر و کارمند ایرانی بازنشسته وشاغل را بر عهده دارد .پول هایی که از حقوق کارگران و کارمندان کسر می شود در این سازمان به سرمایه ای برای باز تولید تبدیل می شود .در واقع پول های انباشته شده در این سازمان متعلق به زحمتکشان ایرانی است .شستا و 150 سازمان زیر مجموعه اش این پول های انباشته شده را به سرمایه تبدیل می کنند .جعفر زاده در ادامه سخنانش می گوید :با اینکه دو دوره نماینده مجلس بوده چنین فشار سیاسی وارده بر گروه تحقیق را که تجربه کرده  شاهد نبوده است .او می گوید مدارک اختلاس بیش از یک هزار میلیارد تومان را در دست داشتیم .داشتیم به سرنخ های جدیدی می رسیدیم که فعالیت گروه تحقیق با فشار هایی که از سوی هیئت رئیسه مجلس وارد می آمد متوقف شد .به عقیده جعفر زاده اگر تحقیق ادامه پیدا می کرد اثبات سه هزار میلیارد تومان تخلف و اختلاس کار مشکلی نبود . با چنین شهادت هایی می توان فهمید لاریجانی نگران چیست و تا چه اندازه او به همراه بیت خامنه ای در فساد های مالی درگیر هستند .چرخش های سیاسی در چنین رابطه ای معنا و مفهوم پیدا می کنند .

چرخش لاریجانی و رای مخالف به استیضاح نشان داد که بیت خامنه ای مستقل از مناسبات اقتصادی جاری در جامعه نیست .بیت خامنه ای در این داد و ستد ها و فساد ها در سیستم انگلی مناسبات سرمایه داری در ایران به شدت آلوده و تنیده شده

 است .هرگونه جدا  کردن بیت خامنه ای به عنوان جزیره ای مستقل از مناسبات سرمایه داری جاری در جامعه  ما رابه  یک تحلیل لیبرالی سوق خواهد داد .جناح های مختلف سرمایه داری در ایران برای پیشبرد کار های اداری و مالی خود به این جناح های حکومتی آویزان می شوند.خاوری ها  و خسروی ها مشتی از خروار هستند .طبقه سرمایه دار ایران برای مقابله با طبقه کارگر و توده های ناراضی و خشمگین متحدی بهتر از همین جناح های فعلا درگیر حاکمیت جمهوری اسلامی سراغ ندارد .

دوم اکتبر ۲۰۱۱

ارسال ـ سوم اکتبر۱۵و۳۰

 

 

 

.

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©