Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۲۷ آبان ۱۳۹۰ برابر با  ۱۸ نوامبر ۲۰۱۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۲۷ آبان ۱۳۹۰  برابر با ۱۸ نوامبر ۲۰۱۱

خشونت علیه دختران و زنان در ال سالوادور

 

تهیه و تنظیم از آزاده ارفع

 

  دختران و زنان ال سالوادور به طور روزمره  طعم تلخ خشونت را می چشند. اغلب خشونت ها در خانواده ها به شکل خشونت فیزیکی، تجاوز جنسی توسط اعضاء خانواده و فامیل نزدیک، خشونت کلام و  خشونت روحی همراه تحقیر و توهین صورت می گیرد. فقر ناشی از بیکاری، فشاری فزاینده  به خانواده ها وارد می کند و اساسا" خشونت ها در خانواده هایی که در زیر فشار فقر قرار دارند بالاتر است. البته مدارس ال سالوادور از خشونت در امان نمانده و مثل همیشه خشونت فیزیکی و روحی و روانی بر دختران بیشتر است. گزارشات نشان می دهد که خشونت علیه دختران  و زنان در ال سالوادور یک امر طبیعی محسوب می شود.

 

زن کشی نیز یکی از مسائل حاد جامعه ال سالوادور می باشد و مجرمان در قبال جرمی که مرتکب می شوند مجازات نشده و اغلب آزادانه به اعمال خشونت در جامعه ادامه می دهند.

 

طبق آماری که در مرکز توسعه زنان ال سالوادور (ISDEMU) جمع آوری شده است تعداد قربانیان زنی که در سال 2009 بطور وحشیانه به قتل رسیده اند بالغ بر540 زن بوده است که این رقم در سال 2010 به 552 نفر افزایش پیدا کرده است.

 

بر اساس گزارش بنیاد برای دموکراسی،امنیت و آزادی (FUNDEMOSPAZ) تعداد زنانی که قربانی خشونت شده اند در سه سال گذشته64 درصد افزایش پیدا کرده است. تعداد قتل ها ی صورت گرفته در یک ماه از 28 نفر در سال 2007 به 46 نفر در درسال 2010 رسیده است. حتی دختران خردسال و پیرزنان نیز از گزند خشونت در امان نیستند. شکایات انجام شده در بین سال های 2009 تا 2010 نشان می دهد که خشونت ها اکثرا" منجر به مرگ  شده  است  واغلب زنان سنین 13 تا 60 سال  را هدف قرار داده و محیط وقوع خشونت اساسا" محدوده خانواده بوده  است.

 

از میان 1436 مورد شکایت انجام شده  تعداد 28 درصد ضرب و شتم، حول دادن، پرت کردن ، 22 درصد شامل زدو خودر بین ذوجین بوده است.  البته زنان ال سالوادور غیر از خشونت فیزیکی ازخشونت کلام و خشونت روحی ناشی از توهین و تحقیر و ناسزا نیز رنج می برند.

.

علاوه بر موارد بالا، 597 مورد شکایات حول خشونت جنسی در بین سالهای 2009 و 2010 صورت گرفته که شامل خشونت کلام با بکار بردن کلمات قبیح ومبتذل و یا تهدید و ارعاب بوده است. با این ترفند تلاش شده است  زنان قربانی را وادار به برقراری اجباری رابطه جنسی نمایند.

 

متاسفانه خشونت در ال سالوادور به حدی رسیده است که به طور جدی باعث نگرانی است. یکی از مختصات این خشونت شیوه بسیار وحشیانه  قتل زنان میباشد. گاهی جنازه قربانیان را سوزانده و گاهی هم دست و پای قربانی را بریده و جنازه را تکه تکه می کنند و یا درآلت تناسلی آنان شیشه یا چاقو یا چوب هایی که سیم خاردار دور آن پیچیده شده است وارد می سازند. اغلب جنازه ها بعد از معاینه پزشکی نشان می دهد که زنان قربانی زجر کش شده اند.

 

واقعیت این است که خشونت در ال سالوادور تحمل می شود. در این رابطه "اما گویرولا"  یکی از فعالان سازمان فمینیستی، معتقد است که خشونت علیه زنان در ال سالوادور ریشه فرهنگی دارد. وی به جنگ داخلی سال های 1980 تا 1992 که حدود 75 هزار نفر قربانی به جای گذاشت اشاره می کند و می گوید همین دوره باعث شده است که خشونت به عنوان یک امر طبیعی در جامعه ال سالوادور تحمل شود. از جمله موارد دیگری که  خشومت جنسی را تشدید می کندعدم مجازت مجرمینی است که هرگز به مجازات نمی رسند. رئیس (ISDEMU) "یولیا اولین مارتین" می گوید که در 70 درصد موارد مجرمین  مجازات نمی شوند.

 

بر اساس گزارش رئیس کل دادگستری ال سالوادور در سال  در سال  2010  شصت درصد از مجموع  1500 نقر گمشده گان را زنان تشکیل می دهند که اساسا در سنین 14 تا 22 سال  قرار دارند.

 

ِمایرولا " معتقد است که گم شدن زنان با خشونت جنسی ملازمت دارد. اجساد زنان قربانی در قبرهای دسته جمعی دفن می شود. تنها در سال 2010 تعداد 38 قبر با 70 جسد توسط مسئولین پیدا شده است. اغلب این جنایات توسط باند خیابانی ماراس(maras) انجام گرفته است . از سال 2007 حدود 260 جنازه از 362 جنازه مربوط به زنان بوده است که 95 درصد آنان به وحشیانه ترین نحوی مورد خشونت و تجاوز قرار گرفته بودند.

 

در 25 نوامبر 2010 صدها زن در سان سالوادور تظاهرات کردند. هدف آنان تجمع در برابر ساختمان مجلس بود. در این روز قانونی تصویب شد که عاملین قتل زنان به جای 10 تا 20 سال زندان به 20 تا 35 سال زندان محکوم شوند. و در صورتی که دو یا سه مرد یک زن را به قتل برسانند به 50 سال زندان محکوم خواهند شد. این حکم شامل آن مجرمینی نیز می شود که زنان کمتر از18 سال  را به قتل رسانده اند. باید گفت که  علت تصویب چنین قانونی، افزایش قتل دختران جوان بوده است .طی گزارشی که در اکتبر سال 2010   توسط شبکه های خبری منتشر شد  از تعداد 496 زنان به قتل رسیده  15 درصد را زنان جوان کمتر ازسن 17 سال تشکیل می داده اند.

 

روز 25 نوامبر بعنوان روز ملی اقدام علیه خشونت به زنان و همچنین بعنوان روز دومین گزارش ملی مربوط به  وضعیت خشونت علیه زنان معین شده است.

 

انجمن توسعه زنان ال سالوادور در سال جاری بیش از شش هزار شکایت علیه خشونت بر زنان دریافت کرده است و دادستانی کشور تعداد 6803 مورد خشونت جنسی ثبت کرده است اما تنها 463 نفر از  مجرمین دستگیر و محکوم شده اند.

 

زنان ال سالوادور خواهان پایان دادن به خشونت هستند. آنها دیگر نمی خواهند در برابر اعمال خشونت ، تجاوز و سوء استفاده جنسی سکوت کنند. دیگر نمی توانند این گونه که تا کنون بوده است ادامه دهند. راه درازی در پیش است اما به امید آزادی و برابری  به مبارزه باید ادامه داد.

 

این گزارشات از منابع مختلف که در زیر آمده است در بین سال های 2010 و 2011 منتشر شده ا ند.

 

منبع :

 Nachrichtenpool Lateinamerika-Contra ponta-La Prensa Gràfica-Milenio

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©