Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۱۱ آذر ۱۳۹۰ برابر با  ۰۲ دسامبر ۲۰۱۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۱۱ آذر ۱۳۹۰  برابر با ۰۲ دسامبر ۲۰۱۱
قتل زنان تقریبا همیشه بدون مجازات می ماند

 

قتل زنان تقریبا همیشه بدون مجازات می ماند.

یولیا اولین مارتینز در باره ساختار خشونت در ال سالوادور

ترجمه آزاده ارفع

 

یولیا اولین مارتینز رئیس انجمن مرکز توسعه زنان السالوادور (ISDEMU) می باشد. روز جهانی مبارزه برای منع خشونت علیه زنان برای اولین بار در 25 نوامبر 1981 از طرف فمینیست هایی از آمریکای لاتین و کاری بیک اعلام گردید. یولیا با میشایل کرمر از روزنامه (Neue Deutschland ) در 25 نوامبر 2010 در باره خشونت علیه زنان و نیز حقوق زنان در ال سالوادور با یولیا اولین مصاحبه کرده است. در آل سالوادور در حال حاضر - جبهه آزادی فارابوندو مارتی  (FMLN) حزب حاکم کشور را تشکیل می دهد.

 

س: آیا ال سالوادور یک کشور سنتگرا یا یک کشور پیشرفته میباشد؟

 

جامعه ال سالوادور خیلی سنتی میباشد. اما حدود یک سال و نیم است که ال سالوادور دارای یک رژیم چپ میباشد.1

 

س: آیا در آنجا چیزی تغییر نکرده؟

 

از زمانی که  (FMLN) به حزب حاکم مبدل شده است سیاست تغییر کرده اما  فعلا جامعه و مردم ال سالوادور همچنان سنتی باقی هستند.

 

س: این برای روابط دوجنس چه معنایی دارد؟

 

مردم ال سالوادور خیلی سنتی هستند و تغییرات خیلی آرام صورت می گیرد. رژیم ماریسیو فونس تلاش هایی در جهت بهتر کردن شرایط زندگی زنان می کند. این تلاش ها در حوزه دولتی شروع شده است. مقررات روشنی وضع شده است که به موجب آنها در موسسات دولتی آزار جنسی دیگر تحمل نخواهد شد2. ویا در رابطه با بهداشت زنان نیز تلاش هایی صورت گرفته است مثلا زنان بالاخره میتوانند معاینه سرطان رحم و سینه را بطور مجانی انجام دهند.در برابر اصلاحات در حوزه های دیگر در جامعه هنوز مقاومت وجود دارد برای مثال احزاب راست و همچنین کلیسای کاتولیک با ایجاد کلاس های آموزش جنسی در مدارس مخالفت می کنند.3

 

س: آیا  نیروهای مخالف به دولت اجازه می دهند که سیاست مترقیانه اش را به اجرا بگذارد؟

 

 در مورد زنان می توان از یک حرکت به پیش صحبت کرد. تفاوت بین سیاست گزاران رژیم گذشته - حزب راست (ARENA-Partei)- با رژیم کنو نی بسیار زیاد است. دولت می خواهد یک "سیاست ملی زنان" جدید را به اجراء بگذارد  که وضعیت زنان را خیلی بهتر خواهد کرد. البته دردو حوزه نتایج همچنان منفی است. یکی از آنها خشونت علیه زنان است که تنها ازسال 2008 تا 2009 قتل زنان به 84 درصد افزایش پیدا کرده است. در حال حاضر ال سالوادور یکی از کشورهایی است که در تمام دنیا بالاترین آمار زن کشی را دارد. برای تغییر این وضعیت خیلی کم کار شده است.3

 

س: در این عرصه باید چه اقداماتی انجام شود؟

 

یکی از عرصه های حساسی که به دولت مربوط است  نیروی پلیس و قوه قضایی می باشند که  باید در هر دو دستگاه  توجه ویژه ای به خشونت علیه زنان مبذول شود.انجمن توسعه زنان (ISDEMU) با اداره پلیس برای آموزش کارکنان  زن و مرد این اداره به توافق رسیده است. نیروی پلیس باید در عرصه نحوه برخورد و رفتار با زنان با حساسیت بیشتری برخورد کنند. خشونت علیه زنان که اغلب خشونت خانگی هستند باید به عنوان جرم شناخته شده و به اداره پلیس گزارش شود. اما در واقع مشکل اساسا" از قوه قضاییه بر می خیزد. خیلی از قضات خشونت های خانگی علیه زنان را جرم نشناخته، این جرائم  را جدی نگرفته و هنگام رسیدگی به پرونده دنبال دلیلی برای تبرئه مجرم می گردند. اغلب مجرمین هم  یا مجازات نمی شود و یا این که به حداقل مجازات آن هم از نوع تعلیقی آن محکوم می شوند. واقعیت این است که زنان نمی دانند به کجا باید مراجعه کنند تا از خشونت شوهرانشان در امان باشند. در تمام ال سالوادور فقط یک خانه زنان وجود دارد که آن هم فقط برای اسکان 30 زن جا و امکانات دارد.

 

س:   خشونت علیه زنان طی چند سال گذشته بیشتر شده  است علت آن چه می تواند باشد؟

 

مجرمین می توانند روی این مسئله که از آنها اقامه دعوی نشود حساب کنند و جلسه دادگاه هم  برای آنها جدی نیست. آمار شناسایی جنایت معمولا کمتر از میزان قتل هایی است که صورت گرفته است. یکی از علل افزایش خشونت علیه زنان  می تواند ناشی از بیداری زنان به حقوق پایمال شده شان باشد. تحت تاثیر همین واقعیت  مردان احساس می کنند که  قدرت و تسلطی که بر زنان خود داشته اند مورد تهدید قرار گرفته است.

 

س:  ضعف دیگری در سیاست رژیم وجود دارد؟

 

آری، در عرصه حق تولید مثل! ال سالوادور در کنار نیکاراگوا سخت ترین قانون ضد سقط جنین را در تمامی آمریکای لاتین دارد. از سال 2000 سقط جنین بطور کامل ممنوع اعلام شده است. بر اساس این قوانین سقط جنین حتی در مواردی مانند وجود دلائل پزشکی برای پایان دادن حاملگی، در خطر بودن زندگی زن به علت حاملگی وحاملگی ناشی از تجاوز نیز ممنوع است. 

 

س: زنان هیچ آلترناتیو دیگری ندارند؟

 

زنان طبقه متوسط یا ثروتمند می توانند در خارج از کشور کار کنند و یا در صورت ضرورت در کلینیک های خصوصی سقط جنین نمایند. زنان فقیر چنین موقعیتی ندارند. آنها معمولا خودشان به عمل سقط جنین دست می زنند و یا از دیگران کمک می گیرند. در چنین حالتی وقتی که زنان به مشکلات ناشی از سقط جنین خانگی دچار می شوند ناچارا" به بیمارستان می روند. اما پزشکان و یا پرستاران- برای این که به همکاری و معاونت در سقط جنین متهم  نشوند – از زنانی که به بیمارستان مراجعه کرده اند، شکایت می کنند. بر اساس قوانین آل سالوادور زنانی که به سقط جنین خانگی دست بزنند تا هشت  سال زندان در انتظارشان است. در چنین وضعیتی بسیاری از زنان از سر ناچاری دست به خودکشی می زنند. 5

 

س: در آخر اکتبر شورای امنیت حقوق بشر السالوادور را فراخواند، تا زنانی را که سقط جنین می کنند دیگر مورد تعقیب قرار ندهند. آیا دولت السالوادور این فراخوان را پی گیری خواهد کرد؟

 

انتقاد شورای امنیت حقوق بشر با توجه به قوانین موجود تعجب آور نمی باشد. متاسفانه دولت شجاعت وارد شدن در این موضوع را ندارد. مسئله حقوق زنان مسئله اصلی دولت نیست بلکه وحدت سیاسی است . رئیس جمهور خواهان کنارآمدن با کلیسای کاتولیک است ،که آن هم با هرگونه تغییر در حق سقط جنین مخالف است.6

 

 

تاریخ مصاحبه  23  نوامبر 2010

 

*********************************

 

1- یکی از مهم ترین تبلیغات انتخاباتی رئیس جمهور فعلی ال سالوادور (ماریسیو فونس) ایجاد مراکز زنان بود. اولین مرکز زنان در شهر لوردس کولون تاسیس شد در حال حاضر بیش از پنج هزار زن از این مرکز درخواست کمک نموده اند.

 

2-رئیس "بانک توسعه کشورهای آمریکایی" (BID)، لوئیز آلبرتو مورنو ، و معاون وزیر وزارتخانه ادغام اجتماعی، واندا پیگناتو (همسر رئیس جمهور ال سالوادور فونس) ، قراردادی به مبلغ بیست میلیون دلار را به امضاء رساندند . با این بودجه قرار است در مجموع 12 مرکز زنان در سراسر کشور ساخته شود. هدف از تاسیس این مراکز زنان ، برای دسترسی زنان به بهداشت و سلامتی ، آزادی و زندگی بدون خشونت ، آگاهی به حقوق خود و امکان شغلی بهتری میباشد.

 

3- در مجموع در سال 2010 تعداد 552 زن در ال سالوادور بطور خیلی وحشیانه ای به قتل رسیدند. در سال 2009 این رقم بالغ بر 540 فقره بود. بر اساس آمار در سه سال گذشته زن کشی   64% افزایش پیدا کرده است. تعداد قربانیان در یک ماه از 28نفر در سال 2007 ، به 46 نفر در سال 2010 رسید ه است.

 

 

 

4- تا سال 1997 راه حل میانی وجود داشت : سقط جنین در صورت به خطر افتادن جان مادر، ناقص بودن جنین، یا حاملگی بر اثر تجاوز جنسی امکان پذیر بود. در سال 1998 هر گونه سقط جنینی ممنوع اعلام شد ه و متخلفین تا 12 سال زندان در انتظارشان بود. از آن زمان هزاران زن _ که بیشتر آنان زنان فقیر و زحمت کش هستند_ به زندان محکوم شدند.

 

 

5- مرگ مادران هنگام سقط جنین که غالب آنان زنانی از طبقه کارگر و زحمتکش می باشند تا 7ر27 درصد می رسد. در ضمن زنانی که سقط جنین می نمایند حتی ممکن است که به 30سال زندان محکوم شوند .زنان کشورهای هندوراس، ال سالوادور و نیکاراگوئه از ممنوعیت سقط جنین به شدت در رنج میباشند.

طبق گزارشی که در پنج اکتبر 2011 در کونترا پونتو منتشر شد ، در فاصله ژانویه تا اوت یعنی در هشت ماه در بیمارستان زنان سان سالوادور 2567 زایمان صورت گرفته است که اساسا توسط مادران جوان بین سنین 10 تا 19 سال بوده . و 125 زایمان توسط مادران کمتر از 14 سال. در سال 2010 نیز 31 % مادران نیز زیر 19 سال سن داشتند.

 

6-تعدادی از سازمان های فمینیستی زنان تصمیم گرفتند که جبهه ای برای آزاد کردن سقط جنین (جنایی نکردن سقط جنین) تشکیل دهند. آنها از کلیسای کاتولیک خواستند که در مسائل سیاسی مربوط به زنان دخالت نکنند.آنها در باره آزادی سقط جنین دولت را مخاطب قرار داده و اعلام کردند که در کشور فقیری مثل ال سالوادور سقط جنین یکی از واجبات است تا زنان قادر باشند به بهداشت جسمی و روحی ، تغذیه و آموزش بهتری دسترسی داشته باشند.

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©