Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۶ دی ۱۳۹۰ برابر با  ۲۷ دسامبر ۲۰۱۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۶ دی ۱۳۹۰  برابر با ۲۷ دسامبر ۲۰۱۱

پیوند فعالین کارگری با مدافعین محیط زیست برای زندگی بهتر و ...

از مازیار واحدی

پیوند فعالین کارگری با مدافعین محیط زیست برای زندگی بهتر

کارخانه ایران خودرو تبریز، جائی که سرمایه داران تحت پوشش ایجاد کار برای کارگران، محیط زیست و سلامت شهروندان را به خطر می اندازند. این کارخانه دوباره به تولید وانت پیکان های غیر استاندارد ادامه خواهد داد. در دوهفته گذشته خبرهایی مربوط به تعطیلی و بازگشائی مجدد این کارخانه در رسانه ها منتشر شد که نشان از اوج ورشکستگی اقتصادی و بیکاری احتمالی هزاران کارگر از یکسو، و عدم توجه به سلامت شهروندانی که تولیدات این کارخانه را خریداری می کنند، از دیگر سو داشت. نگاه سوم، اما توجه دارد به آلودگی هوای ناشی از استفاده از این وانت پیکانهای غیر استاندارد. موضوع مهمی که در این مورد بایستی مورد تاکید قرار بگیرد، درهم تنیدگی رویدادهای اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی است. به این شکل که برای پیش بردن امور اقتصادی بایستی توجه ویژه ای به دیگر زوایا نیز داشت، وگرنه آن می شود که اکنون جمهوری اسلامی دچارش شده است. تعطیلی کارخانه برابر است با عدم سوددهی برای سرمایه گذار و بیکارشدن هزاران کارگر دیگر، که آسیب های ناشی از انرا نیز به همراه دارد، و فعالیت ان برابر است با به خطر انداختن جان رانندگان و رهگذران از یکسو و آلوده سازی محیط زیست از سوی دیگر. سرمایه گذار و رژیم اما اکنون دومی را برگزیدند. فعالیت مجدد این کارخانه. واقعا اکنون بایستی کارگران از اینکه برای مدتی دیگر کار دارند خوشحال باشند ،و یا از تولید محصولات غیراستاندارد کارخانه غمگین؟ در این میان موضع سرمایه گذار این کارخانه کاملا معلوم است، تولید برای سود بیشتر به هر قیمت. و این به خوبی از میزان درآمد وی پیداست. کسی که ده سال پیش تنها صاحب یک سوله پانصد متری بوده در عرض ده سال ثروتش به بیش از دوازده هزار میلیارد تومان براورد می شود. بی جهت نیست که فعالان سیاسی مدافع منافع زحمتکشان، از پیوند خوردن مبارزات بخش های مختلف، اعم از کارگران، زنان، دانشجویان، اقلیت های ملی و قومی و مدافعان محیط زیست سالم دفاع می کنند. چیزی که رژیم های دیکتاتوری از آن وحشت دارند.

کودکان، آسیب پذیرترین در مواجهه با آلودگی هوا

در هفته ای که گذشت آلودگی هوا در تهران و اصفهان، این دو شهر را به نیمه تعطیلی کشاند. مدارس در اصفهان و مراکز تولیدی و کامیون های خدمات رسان در تهران. مبارزه با آلودگی هوا نه کار یک روز و دو روز، بلکه به برنامه ریزی های مدون دراز مدت و زیر بنائی احتیاج دارد که لازمه آن وجود حکومتی است مردم سالار، که مردم با شرکت فعال در برنامه ریزی ها برای رفع نیازهای واقعی کشور شرکت مستقیم دارند. آلودگی هوا همراه خود عوارض خود را دارد که این عوارض به صورت شدت یافتن بیماری های ریوی و قلبی، افزایش میزان مرگ ومیر و تحمیل هزینه های دارو و درمان که در نهایت بخش بزرگی از درامد مردم را به خود اختصاص خواهد داد. در این میان کودکان به عنوان آسیب پذیرترین گروه سنی، بیشتر از دیگران در معرض خطرات ناشی از آلودگی هوا قرار دارند. شايع‌ترين بيماري که در شهرهاي بزرگ و آلوده بچه‌ها را مبتلا مي‌ کند، بيمار‌یهاي تنفسي و در راس آنها آسم می باشد. در حال حاضر آسم و آلرژی تنفسي، از بيماري‌هاي شايعي است که در تهران به چشم مي ‌خورد و دليل آن هم وجود آلودگی هوا  در اين شهر است. به گفته دکتر جواد غروبی، فوق تخصص طب کودکان و نوجوانان، از ديگر بيماري‌ها که به دليل محيط آلوده ايجاد مي‌ شود، مي ‌توان آلرژي پوستي و سرطان را نام برد. وی احتمال بروز سرطان در بچه‌هايي که در مناطق آلوده زندگي مي ‌کنند، را بیشتر از دیگران می داند. آسيب‌پذيري کودکان به دليل حساسیت ويژه‌اي است که در مخاط آنها، منظور مخاط بيني، حنجره، ناي و مخاط روده کوچک و بزرگ است. به طوري که در حال حاضر بعضي از کودکان در تهران به دنبال يک سرماخوردگی کوچک و مختصر دچار سرفه های طولانی می شوند. کارشناسان محیط زیست هر ماده‌ای در هوا را که برای سلامت و رفاه انسان و محیط زیست مضر باشد به عنوان آلاینده هوا تلقی کرده و در تعریف علمی آن می گویند منظور از آلودگی هوا یعنی افزایش میزان گازهای سمی و ذرات ریز جامد و مایع در هوا در غلظت‌هایی که تهدیدکننده سلامتی هستند. دکتر غیاث‌الدین متخصص بهداشت هوا در خصوص منابع مختلف آلودگی هوا می‌گوید منابع آلودگی هوا در سه دسته اصلی، منابع متحرک شامل انواع خودروها، منابع ثابت مثل نیروگاهها و صنایع و منابع تجاری و خانگی تقسیم‌بندی می‌شوند. حدود ‪هفتاد تا هفتاد و پنج درصد آلودگی هوای تهران ناشی از وسایل نقلیه است.

مقصر کیست؟ باغ وحش، مسئولین سیرک یا سازمان محیط زیست؟

جمهوری اسلامی، یعنی جمهوری هرج و مرج، جمهوری حاکمیت بی قانونی، جمهوری درهای باز برای سودجویان و به زبان ساده جمهوری حاکمیت قانون جنگل. در پشت پرده هر اتفاقی که در شهر روی می دهد، ردّ پائی از نفوذ فساد به خوبی دیده می شود. در پی پیدا شدن بچه شیرهائی در سطح شهر تهران فاش شد که باغ وحشی در بابلسر این بچه شیرها را به سیرکی فروخته است. به گفته معاون محيط طبيعى و تنوع زيستى سازمان حفاظت محيط زيست، عمل خريد، فروش و انتقال بچه شیرها غيرقانونى بوده است. از سوی وی تعداد این بچه شیرها شش قلاده و همگی از نژاد اقریقائی اعلام شدند. معاون محيط طبيعى و تنوع زيستى سازمان حفاظت محيط زيست گفت: بررسي‌هاى بالينى نشان مي‌دهد كه اين شيرها در داخل باغ‌وحش به دنيا آمدند ولى به صورت غيرقانونى به فروش رسيده و به صورت غيرقانونى نيز نقل و انتقال شدند. وى گفت: اين شيرها با يك اسب‌كش در حال انتقال به اصفهان بودند كه در تهران سه قلاده از آنها از يدك اسب‌كش به دليلى خارج شده كه دو قلاده از آنها پيدا مي‌شوند و يك قلاده نیز بر اثر تصادف تلف مي‌شود. وی هم چنین ادعا کرد که شرکتی که شیرها راخریداری کرده و باغ وحش فروشنده این بچه شیرها بایستی تحت تعقیب قضائی قرار گیرند. این در حالیست که  مدیرکل محیط زیست استان تهران در همین رابطه گفته بود که سازمان حفاظت محيط زيست مسئوليت نظارت بر كار مراكز نگهدارى مجاز و باغ وحش‌ها را بر عهده دارد. وی هم چنین ادعا کرد که پيگيري‌هاى انجام شده از اداره كل محيط زيست استان مبدا بارگيرى اين شيرها، یعنی استان مازندران نشان داد كه ماهيت نگهدارى اين شيرها، به دور از تاييد اداره كل محيط زيست استان و ساير دستگاه‌هاى مسئول در استان بوده است. یعنی مسئولین اداره کل محیط زیست استان از تولد این شیرها بی خبر بودند.

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©