Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۰ برابر با  ۱۹ ژانويه ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۰  برابر با ۱۹ ژانويه ۲۰۱۲

ضرورت حیاتی احیای جنبش ضد دیکتاتوری

رضا سپیدرودی

 

گسترش دامنه بازداشت ها در میان فعالین طیف های مختلف اجتماعی، رکوردشکنی تازه در اعدام ها از سال جدید میلادی تاکنون، گام های شتابان در مقابله موثرتر با آزادی اطلاعات از طریق ممنوع کردن هر گونه تبلیغ اینترنتی علیه انتخابات، انتشار دستورالعمل بیست ماده ای برای جلوگیری از دسترسی یا انتقال اطلاعات از طریق کافی نت ها با یک ضرب العجل پانزده روزه که 28 دی ماه به پایان رسیده است، شروع دور تازه ای از حمله به خانه های مردم و برچیدن ماهواره ها در برخی از مناطق تهران ، همه و همه در پشت فضایی که تشدید تحریم های اقتصادی و گسترش تنش میان جمهوری اسلامی و آمریکا ایجاد کرد در یک ماه اخیر جریان داشته است.

 ولی نتیجه فضای رویارویی کنونی بین جمهوری اسلامی از یک سو و آمریکا و متحدانش از سوی دیگر، فقط گسترش سرکوب ها در ایران، رسیدن نرخ  تورم  به 40 درصد و خانه خرابی بیشتر لایه های محروم و بی بضاعت و کاهش بیش از پنحاه درصدی ارزش ریال در برابر دلار نیست. این رویارویی در مسیر خطرناک کنونی هر قدر بیشتر ادامه یابد، به همان میزان بیشتر نیروهایی را در دو سوی منازعه برمی کشد و موقعیت فرادست می بخشد که از انسجام، سازماندهی، ابزار اعمال زور و رسانه های موثرتری برخوردارند.

جدال بر لبه پرتگاه که تحلیل گران دستگاه ولایی آن را راهبرد "تهدید در برابر تهدید" نام نهاده اند، قبل از همه توده های دهها میلیونی مردم را اسیر انتخاب میان مار و عقرب می سازد و راهبرد خود آنان یعنی تصفیه حساب مستقل با استبداد مذهبی را به محاق می برد. نیروهایی نیز که نه در حرف بلکه واقعا جزئی از مردم و با مردم هستند، در این فضای آلوده در موقعیت بسیار دشواری قرار می گیرند، زیرا ناگزیر هستند در رقابتی بسیار نابرابر از نظر امکانات، پایگانی را مخاطب قرار دهند که خود در شمار قربانیان سیاست های هر دو سو هستند و از ناچیزترین امکانات نقد در مقاومت موثر و سازمان یافته در برابر نیروهای اردوی دو طرف برخوردارند.

 آنان که می خواهند به کمک احمد چلبی های ایرانی بر بال موشک های مرگبار و ناوگان های جنگی آمریکا و انگلیس در خلیج فارس به ایران "دمکراسی" صادر شود، و آنان که پیش از این تهدید کرده اند در صورت حمله احتمالی نظامی اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران با یازده هزار موشک تمام خاک اسرائیل را به توبره می کشند و مردم این کشور را قتل عام می کنند، هر دو دشمنان مردم ایران و مانع تبلور اراده آزاد مردم در تاسیس یک نظام دمکراتیک در کشور ما هستند. بنابراین، اولین و بزرگ ترین بازنده ادامه و تشدید این منازعه ، در ریلی که اکنون در آن جریان دارد، مردم و نیروهای حامی منافع اکثریت عظیم توده های زحمتکش هستند. اگر عملا شرایطی فراهم نشود که بتوان موقعیتی را که این منازعه در چهارچوب آن در حال گسترش است تغییر داد و یا حداقل بحران را در سطحی کم خطرتر منجمد کرد، باید انتظار داشت که بیش از این هم گسترش یابد.

 به نظر می رسد تنها اهرمی که در افق کنونی ممکن است تا حدودی در خدمت این تغییر قرار گیرد احیای جنبش ضد دیکتاتوری است. احیای این جنبش می تواند از طریق تغییر شکل سه زاویه مثلت همسویی، رقابت و رویارویی میان مجموعه نیروهای ضد دیکتاتوری وزن مخصوص عوامل منفی آن برای اکثریت مردم را کاهش دهد. مثلا در صف بندی ای که بر بستر ریل منازعه کنونی جمهوری اسلامی با آمریکا و متحدانش شکل می گیرد و حالا عملا هم شاهد آن هستیم؛ ضدیت با دستگاه ولایی همسویی به مراتب کمتری در میان مجموعه نیروهای ضد دیکتاتوری فراهم می کند چرا که خود این ضدیت تحت تاثیر سیاست و اقدامات قدرت های بیگانه  یا جمهوری اسلامی قرار می گیرد و از این طریق با عبور از این منشور تعدیل می شود، در حالی در متن جنبش ضد دیکتاتوری جاری که به زبان خود حرف می زند و با اراده خویش خواست و مطالبه اش را بیان می کند، وزن این همسویی کمابیش بیشتر است.

 جنبش ضد دیکتاتوری میدانی برای حضور مستقیم و نقش آفرینی مردم فراهم می کند و بنابراین فرصتی است برای خودسامان یابی آنها. و این در مجموع چشم انداز تاسیس دمکراسی را تقویت می کند. در حالی که از جدال میان مار و عقرب جز این که مردم در نهایت از هر دو طرف گزیده شوند سودی نصیب شان نخواهد شد. بنابراین باید از هر فرصتی، هر اقدامی، هر گامی برای احیای جنبش ضد دیکتاتوری استقبال کرد. شاید فرصت مانده تا انتخابات مجلس یکی از این فرصت ها باشد. البته نه خود انتخابات مجلس، که حتی در چهارچوب خود رژیم هم یکی از غیررقابتی ترین انتخاباتی است که برگزار می شود، بلکه  تحریم فعال و کنشگرانه در فرصت مانده تا مقطع انتخابات مجلس.

پنجشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۰ برابر با ۱۹ ژانويه ۲۰۱۲

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©