Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۱ برابر با  ۲۴ می ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۱  برابر با ۲۴ می ۲۰۱۲
"الکسی زیپراس" رهبر "سیری زا" اتحاد چپ یونان که در انتخابات اخیر با کسب بیش از شانزده درصد آرا به دومین حزب نیرومند یونان مبدل

چگونه یک دولت چپ می تواند در مبارزه با سیاست ریاضت اقتصادی موفق شود؟

"الکسی زیپراس" رهبر "سیری زا" اتحاد چپ یونان که در انتخابات اخیر با کسب بیش از شانزده درصد آرا به دومین حزب نیرومند یونان مبدل شد برای کسب حمایت از سیاست  "سیری زا" به فرانسه و آلمان سفر کرد. در فرانسه او جلسه ای همراه با جبهه چپ فرانسه برگزار کرد و از حمایت آن ها برخوردار شد. بر اساس نظرسنجی های جدید  "سیری زا" در انتخابات هفده ژوئن یونان به نیروی سیاسی اول این کشور مبدل خواهد شد.  مصاحبه ای زیر روزنامه اُمانیته  با الکسی زیپراس در حاشیه سفر وی به فرانسه انجام داده است.

اُمانیته : روز چهارشنبه اجلاس فوق العاده سران اتحادیه اروپا تشکیل خواهد شد. از نظر شما نخست وزیر یونان باید چه پیامی برای این اجلاس داشته باشد؟

الکسی زیپراس: او باید از سران اتحادیه اروپا بخواهد به اراده مردم یونان که در انتخابات اخیر بیان شده است احترام بگذراند. خواست مردم یونان بسیار ساده است: باید سیاست ریاضت اقتصادی متوقف شود.

اُمانیته : برای آن که سیاست ریاضت اقتصادی متوقف شود چه چیزی باید در اروپا تغییر کند؟

الکسی زیپراس: اگر بخواهیم به واقعیت های غیرقابل تردید اشاره کنیم باید بگوئیم که این سیاست ها شکست خورده اند. باید در پی سیاست مشترک دیگر اروپائی مبتنی بر دمکراسی، همبستگی اجتماعی و رشد اقتصادی بود.

اُمانیته : برای پیش برد چنین سیاستی کدام  ابزارهای اقتصادی باید در دسترس باشد؟

الکسی زیپراس: باید یک مذاکره چند جانبه در سطح اروپا برای بازنگری بدهی های دولتی صورت گیرد. این بدهی ها ربطی به مردم ندارد. آن ها حاصل بورس بازی و عملکرد بازارهای مالی علیه مردم هستند.

اُمانیته : "سی ریزا" می خواهد در اتحادیه اروپا و منطقه یورو باقی بماند. اما سیاست ریاضت اقتصادی توسط همین هاست که به اجراء  گذاشته می شود. چرا اتحادیه اروپا برای دولتی در یونان که سیاست ریاضت اقتصادی را مردود می داند، ضروری است؟

الکسی زیپراس: اولا"، ما خواهان رقابت مردم اروپا علیه هم دیگر نیستیم. ما اعتقاد داریم جنگی را که امروز راه انداخته اند نه جنگی میان مردم،  بلکه جنگی میان نیروی کار و سرمایه است. ثانیا"، مشکلی را که ما در پی حل آن هستیم نه مشکل یونان بلکه مشکلی اروپائی است. بنابراین ما باید یک راه حل اروپائی برای یک مشکل اروپائی پیدا کنیم. اگر یونان در سال 1996 تصمیم نمی گرفت که  وارد اتحاد پولی یورو شود و اگر سیاست ایجاد حباب های مالی و فوق مصرف دامن زده نمی شد مسلما" ما اکنون مواجه با بدهی های یونان در این ابعاد عظیم نبودیم. نمی توان کشوری را هجده سال تمام در یک چارچوب یک سیاست خطای مالی  حبس کرد و در پایان از مردم خواست که هزینه بحران را به پردازند. راه حال صرفا" یونانی وجود ندارد. خروج یونان از منطقه پولی یورو موجب فروپاشی نظام مالی یونان خواهد شد و بدین ترتیب از هم پاشی منطقه یورو را هم به همراه خواهد داشت.  

اُمانیته :  خروج از یورو چه عواقبی برای یونان خواهد داشت؟

الکسی زیپراس: عواقب کاملا" روشن است. ارزش برابری پول کاهش پیدا کرده و فرار سرمایه به شکل توده ای شروع خواهد شد. این آخری هم اکنون شروع شده است. سرمایه های  فراری حالا در  بانک های سوئیس هستند. باید توجه داشت که تاثیرات تنها محدود به یونان نخواهد بود. خروج احتمالی یونان از یورو موجب خواهد شد که بازارهای مالی به کشورهای دیگری که کاندید خروج از یورو هستند حمله کنند. آن ها عبارت خواهند بود از ایتالیا و اسپانیا که بدهی های دولتی آن ها چهار یا پنج برابر بدهی ها دولتی یونان است. البته نباید دچار توهم شد که چنین وضعیتی هیچ نوع تاثیری بر روی نظام بانکی کشورهای مرکز اروپا نخواهد داشت.

اُمانیته : یک دولت چپ باید دارای چه خصوصیاتی باشد به طوری که بتواند در مبارزه با سیاست ریاضت اقتصادی موفق باشد؟

الکسی زیپراس: حمایت آگاهانه اکثریت مردم. البته راه پیش رو آسان نخواهد بود. ما در برابر مان یک اولیگارشی نیرومند داریم که امکانات زیادی برای مبارزه با ما دارد: بانک ها، بازارهای مالی و رسانه ها. تنها از طریق حمایت آگاهانه اکثریت مردم است که یک حکومت چپ خواهد توانست به اهدافش دست پیدا کند.

منبع: سایت خبری راه کارگر

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©