Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۱ برابر با  ۰۵ ژوئن ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۱  برابر با ۰۵ ژوئن ۲۰۱۲
حمایت سوسیالیست های انقلابی مصر

حمایت سوسیالیست های انقلابی مصر

از کاندیدای اسلامگرایان در انتخابات ریاست جمهوری

 

نویسنده : جوهانس اشترن

مترجم :صادق افروز

 

گروه خرده بورژوای سوسیالیست های انقلابی مصر در انتخابات دور دوم ریاست جمهوری این کشور از کاندید حزب راستگرای اخوان المسلمین ، محمد مصری در برابر احمد شفیق ، حمایت کرده است.انتخابات دور دوم ریاست جمهوری مصر در روزهای 16 و 17 ماه ژوئن برگزار خواهد شد .انتخابات ریاست جمهوری مصر اولین انتخابات از این نوع پس از سرنگونی رژیم دیکتاتوری مبارک است که از سوی امریکایی های پشتیبانی می شد .این دیکتاتوری توسط تظاهرات توده های طبقه کارگر سرنگون شد .

در اعلامیه ای که از سوی سوسیالیست های انقلابی مصر در 28 ماه می منشر شده  ، آمده است : " سرنگون باد شفیق ، سرنگون باد مبارک جدید " از نظر سوسیالیست های انقلابی رای به نماینده اخوان یعنی محمد مصری به مفهوم "دفاع از  " دست آورد های دمکراتیک و اجتماعی " انقلاب بر علیه " کاندید ضد انقلاب " یعنی شفیق است که آخرین نخست وزیر مصر قبل از سرنگونی مبارک بود .( در دوره تظاهرات مردم در میدان تحریر ، همین شفیق بود که دستور سرکوب تظاهرات را می داد. مترجم )

سوسیالیست های انقلابی مصر می گویند :"پیروزی شفیق در دور دوم به معنی شکست بزرگ انقلاب خواهد بود " بنابر این آنها از تمام نیروهای رفرم و انقلاب و دیگر کاندیدا ها که به نوعی با انقلاب ارتباط پیدا می کنند می خواهند یک جبهه ملی علیه کاندید مورد علاقه ضد انقلاب تشکیل بدهند .

بیانیه ، از اخوان المسلمین می خواهد تا با تشکیل یک جبهه انتخاباتی ریاست جمهوری با کاندید ناصری ها یعنی حمدان صباحی و جریان لیبرال اسلامی عبدالمنعم ابوالفتوح به عنوان معاون ریاست جمهوری و انتخاب یک نخست وزیر خارج از حزب عدالت و آزادی (بازوی سیاسی اخوان ) به این مهم جامه عمل بپوشاند .

پشتیبانی سوسیالیست های انقلابی از اخوان ، دولت ملی متحد ،با چهره هایی از جناح راست ، و شیوه ساختاری انتقال دمکراتیک مورد پشیبانی آمریکا ، یکبار دیگر چهره ضد انقلابی چپ خورده بورژوا را نمایان کرد .

این ادعا که مصری  در مقام مقایسه با شفیق در جایگاه ریاست جمهوری و دولت اخوان در مقایسه با دولت شفیق نسبت به توده های مصر کمتر دشمنی خواهد کرد یک دورغ بزرگ است . اخوان حزب بورژوای راستگراست که از مناسبات سرمایه داری و نفوذ امپریالیستی در مصر و کل منطقه حمایت می کند .در این مسیر همچون دیکتاتور مخلوع بی رحم و خشن خواهد بود .به عنوان نماینده منافع اقتصادی بخش بزرگ تجارت و سرمایه مالی اخوان کینه شدیدی به تغییرات اجتماعی و دمکراتیک برای کارگران و جوانان مصر دارد .

پس از آنکه شورای عالی نیروهای مسلح در فوریه 2011 قدرت را بدست گرفت ، اخوان با ژنرال های مبارک همکاری نزدیکی را آغاز کرد تا انقلاب را متوقف کند . در ماه مارس از قانونی که اعتصابات و تظاهرات را ممنوع می کرد و از سوی شورای نظامیان صادر شده بود حمایت کرد

همزمان با تلا ش های اخوان در عمق بخشیدن به رابطه با امپریالیزم آمریکا ، مصری که در ایالت متحده تحصیل کرده و در دهه 80 در آمریکا مشغول کار بوده نقش اساسی و مرکزی در همکاری بین اخوان و شورای نظامیان و امپریالیزم آمریکا  بازی کرده است .به عنوان رهبر حزب عدالت و آزادی ، بازوی سیاسی اخوان او بطور مرتب با شورای نظامیان و مقامات آمریکایی در رابطه بوده است .

پس از اعلان نتایج انتخابات دور اول ، مصری گفت که به همکاری با ضد انقلابیون شورای نظامی ادامه خواهد داد .او از نقش پلیس در امنیت بخشیدن به فضای انتخاباتی تقدیر کرد و گفت در صورت انتخاب شدن وضعیت پلیس و ارتش دست نخورده به جا خواهند ماند .

 واشنگتن علامات گوناگونی برای بسط رابطه با اسلامگرایان مصر فرستاده است .واشنگتن در ماه های گذشته تلاش کرده تا رابطه نزدیکی با گروه ها و دولت های مختلف اسلام گرای سنی در منطقه خاورمیانه ایجاد کند . در تونس دولت آمریکا با دولت اسلام گرای ان نهدا رابطه نزدیک برقرار کرده است . در لیبی نیروهای ناتو نظامیان اسلام گرا را به قدرت رساندند ، در سوریه آمریکا به نیروهای اسلام گرایی همچون القاعده متکی است تا شرایط را برای تغییر رژیم آماده کند .

برای کسانی که با سابقه سوسیالیست های انقلابی مصر آشنا هستند ، موضع گیری جدید آنها در قبال انتخابات ریاست جمهوری در دور دوم جای هیچ گونه تعجبی نمی گذارد .پس از انقلاب ، سوسیالیست های انقلابی همواره تلاش کرده اند تا طبقه کارگر را به تابع این یا آن بخش از بورژوازی تبدیل کنند تا از سقوط سرمایه داری و ایجاد دولت کارگری جلوگیری کنند .

 از لحاظ اجتماعی ، سوسیالیست های انقلابی مصر آن بخش از طبقات میانی را نمایندگی می کنند که از لحاظ سیاسی و اقتصادی با بورژوازی مصر و امپریالیزم پیوند هایی دارند .سوسیالیست های انقلابی مصر از جنبش سیاسی مستقل طبقه کارگر در هراسند .

پس از آنکه شورای نظامیان در فوریه 2011 قدرت رابدست گرفت ، سوسیالیست های انقلابی گفتند :"شورای نظامیان قصد دارد در سیستم سیاسی و اقتصادی به رفرم دست بزند "ولی پس از آنکه موقعیت آنها  در نتیجه اعتراضات توده ای علیه نظامیان به خطر افتاد به سمت اسلامگرایان رفتند و با آنها دست اتحاد دادند و با خواست توده ها در براه انداختن انقلاب دوم مخالفت کردند .

پس از دوره اول انتخابات ، اتجحد سوسیالیست های انقلابی با اسلامیست ها چیز جالبی نیست . در همان حال که سوسیالیست های انقلابی سعی می کنند جوانان و کارگران را به سوی مصری به عنوان مترقی جلب کنند ، توده های وسیع مردم احساس می کنند هیچکدام از دو کاندید برای انقلاب صحبت نمی کنند و تمامی چهارچوب انتخابات غیرقابل قبول است .

در همان روزی که سوسیالیست های انقلابی اعلامیه خود را در پشتیبانی از اخوان انتشار دادند ، موجی  از تظاهرات علیه انتخابات سراسر مصر را فراگرفت . تظاهرکنندگان علیه هر دو کاندیدا شعار می دادند و پوستر های هر دو را پاره می کردند . علا الافشانی که یک کارگر موزائیک کار است  و در المنصوره کار می کند حرف دل اکثریت توده های مردم مصر را می زد که در انتخابات غایب بودند  .علا در گفتگو با الاهرام آن لاین گفت : انتخابات از سوی دولت کنترل می شد . من در همان وحله اول انتخابات را تحریم کردم ، زیرا این انتخابات غیر قانونی است .

تاریخ ترجمه :سوم ژوئن 2012

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©