Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۰ برابر با  ۱۳ فوريه ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۰  برابر با ۱۳ فوريه ۲۰۱۲
امنیت ما و "امنیت آنها"

امنیت ما و «امنیت آن ها»

بهروز نظری

تحریم‌های مرگبار علیه مردم ایران با بیشرمی و سرعت تمام اعمال شده و گسترش پیدا میکنند. هر روز تحریم‌های تازه تری اعلام میشود و هر روز که میگذرد دولت‌های بیشتری به کاروان مدافعان و مجریان تحریم‌های اقتصادی علیه ایران می‌‌پیونند. تحریم‌هایی‌ که به بهانه دفاع از امنیت ایالات متحده و به اصطلاح جامعه جهانی‌ توجیه، تصویب و پیش برده میشوند گلوی مردم ایران را میفشارد. امنیت معیشت مردم ایران در کشتار گاه "امنیت جهانی‌" قربانی میشود. گویی که جمهوری اسلامی به اندازه کافی‌ و به تنهایی‌ حق کار، نان، مسکن، آموزش و بهداشت مردم ما را به بهانه دفاع از امنیت نظام لگدمال نمیکند؛ گویی که نظام ولایی حق مسلم مردم ایران برای اندیشیدن، برای متشکل شدن، و برای حق تعیین سرنوشت خود را هر سال، هر روز، و هر دقیقه انکار نمیکند؛ و گویی که سیاست‌های جمهوری اسلامی و "هدفمند" کردن یارانه‌ها سفره خالی‌ کارگران و زحمتکشان ایران را مورد تعرض قرار نداده اند، که هم اکنون مردم ما نیازمند  تحریم‌های هدفمند ایالات متحده و متحدانش شده اند!

سنگینی‌ غیر قابل تحمل تحریم‌های اقتصادی بر گرده مردم ایران غیر قابل انکار است، و حتی تبلیغات جمهوری اسلامی و دولت ایالات متحده در این مورد دیگر کارساز نیست. تاکید ایالات متحده بر "هوشمند" بودن تحریم‌های مرگبار علیه ایران دقیقا برای پنهان کردن این واقعیت صورت می‌گیرد که این تحریم‌ها نه رژیم که مردم را مورد حمله قرار میدهند. روزنامه نیو یورک تایمز هفته گذشته با انتشار گزارشی اعلام کرد که فشار تحریم‌های اقتصادی بر گرده مردم ایران است  و ابراز نگرانی کرد که همین واقعیت به افزایش تنفر مردم ایران از غرب و پیچیده تر شدن تلاش‌های بین‌المللی برای جلوگیری از برنامه هسته ای‌ جمهوری اسلامی منجر خواهد شد. با اینهمه و بگفته مکس بلومنتال، خبرنگار و نویسنده آمریکایی، توحش جمعی‌ سیاستمداران ایالت متحده برای "خفه کردن" مردم ایران غیر قابل انکار است. یک نماینده دمکرات مجلس ایالت متحده گفته است که هر بار تحریم تازه ای‌ علیه ایران صادر میشود حلقه طناب دار گردن اقتصاد ایران را بیشتر میفشارد. یک سناتور جمهوری خواه از این هم فراتر رفته و در پاسخ به این سوال که آیا واقعا شما  دنبال حکومت ایران هستید و یا لقمه را از دهان مردم ایران بیرون می‌کشید، گفته است: بیرون کشیدن لقمه از دهان شهروندانی که حکومتشان  قصد حمله به خاک آمریکا را دارد خوب است!

انتشار نتایج نظر سنجی موسسه جهانی‌ گالوپ از تاثیر تحریم‌ها بر زندگی‌ مردم نشان میدهد که تاثیر تحریم‌ها را اکثریت مردم ایران لمس میکنند. بنا به این گزارش گالوپ نزدیک به نیمی از شرکت کنندگان در این نظر سنجی گفته اند که در طول یک سال گذشته روز‌هایی‌ بوده است که آنها برای خرید غذا ی‌ مورد نیاز خود و یا خانواده پول کافی‌ نداشته اند. این رقم در نظر سنجی مشابهی‌ در سال ۲۰۰۵ میلادی ۱۵ درصد بود. نکته قابل توجه در مورد گزارش گالوپ این است که این نظر سنجی پیش از تحریم بانکی و نفتی‌ ایران صورت گرفته و منعکس کننده فاجعه اقتصادی ناشی‌ از تازه‌ترین تحریم‌ها و سقوط آزاد اقتصاد ایران و ارزش ریال نیست. گزارش فائو، سازمان جهانی‌ خواروبار و کشاورزی، نیز از وضعیت تولید و مصرف غلات در ایران، گوشه هایی‌ از عمق فاجعه اقتصادی در ایران را به نمایش می‌گذرد. بر اساس گزارش این سازمان پیشبینی‌ میشود که تولید گندم، جو و ذرت نزدیک به ۳ میلیون تن در سال جاری میلادی کاهش پیدا کند. همین گزارش پیشبینی‌ می‌کند که میزان صادرات غلات ایران که سال گذشته ۴۰۰ هزار تن بود به صفر خواهد رسید و میزان واردات غله از ۴ میلیون تن به بیش از ۶.۵ میلیون تن افزایش پیدا خواهد کرد. گزارش فائو نیز بدون در نظر گرفتن تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران تنظیم شده است. گزارش وزارت کشاورزی جمهوری اسلامی نشان میدهد که در هفت ماه نخست سال جاری واردات ذرت ۳۶ درصد و واردات برنج ۲۲ درصد افزایش پیدا کرده است. گزارشات دیگری نشان میدهند که محصولات کشاورزی شش قلم اصلی‌ واردات ایران است. در چنین شرایطی  گزارش خبرگزاری رویترز از خوداری دست کم ۱۰ کشتی حامل غله و مواد غذائی از تخلیه محموله خود در بنادر ایران از ابعاد فاجعه تحریم‌ها در ایران پرده برمی‌دارد.

در کنار این ارقام و واقعیت ها،  اعلام افزایش ۲۰ درصدی خط فقر، افزایش ۷۰ درصدی هزینه‌های زندگی‌ کارگران، انتشار خبر زیر خط فقر بودن اکثریت عظیم بازنشستگان در ایران، پیشبینی‌ اخراج‌های وسیع و افزایش بیکاری ناشی‌ از اقتصاد ورشکسته ای‌ که زیر فشار خرد کننده  تحریم‌های بین‌المللی به سختی نفس میکشد، و همچنین سقوط آزاد ارزش ریال، و کاهش درآمد‌های نفتی‌ دولت، مسایل و واقعیت‌هایی‌ نیستند که از چشم مقامات ایالات متحده و متحدانشان پنهان بمانند. چنین تحریم‌هایی‌ هیچ ربطی‌ به برنامه هسته ای‌ رژیم ولایی ندارد و نوک تیز و آغشته به زهر این تحریم‌ها معیشت و زندگی‌ مردم ایران را مورد حمله قرار داده است. ابعاد فاجعه ای‌ که ایالات متحده به بهانه دفاع از امنیت جهانی‌ بر سر مردم ایران میاورد نه از "هوشمندی" که از توحش تحریم‌ها علیه مردم ایران پرده برمیدارند. ایالت متحده و متحدانش دست در دست جمهوری اسلامی تلاش میکنند تا مردم ایران را بیش از پیش به خاک سیاه بنشانند. تنها جنایت کاران جنگی، فاشیست‌های حاکم بر ایران و مردم فروشان شیفته غرب و جمهوری اسلامی میتوانند تاثیر تحریم‌ها را بر مردم ایران نادیده بگیرند، تحریم‌ها را "هوشمند" قلمداد کنند، و فقر و فلاکت تحمیل شده به مردم ایران را بهایی اعلام کنند که مردم ایران باید بپردازند.

۲۴ بهمن ۱۳۹۰ / ۱۳ فوریه ۲۰۱۲

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©