Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۱ برابر با  ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۱  برابر با ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۲
حمله به سفارتخانه های آمریکا؛ زمینه ها و برخی نتایج آن

حمله به سفارتخانه های آمریکا؛ زمینه ها و برخی نتایج آن

یوسف لنگرودی

 

در چند روز اخیریک رشته هجوم خشونت آمیزبه نمایندگی های سیاسی آمریکا، ابتدا در مصر و سپس در لیبی و یمن صورت گرفت. شدیدترین این حملات درشهر بنغازی لیبی روی داده که در جریان  آن

 «کرسیتوفراستیونز» سفیر آمریکا به همراه سه دیپلمات دیگر آمریکائی و هفت لیبیائی بدست مهاجمان مسلح کشته شدند. در مصر به سفارت خانه آمریکا آسیب رسید و پرچم این کشور توسط مهاجمان پاره و پایین کشیده شد. در یمن حمله به سفارت آمریکا  با وجود تیرانداری محافظان به سوی مهاجمان که منجر به زخمی شدن تعدادی و کشته شدن یک نفرانجامید، چند خودرو سفارت به آتش کشیده شد. بنا به گزارش خبرگزاری ها این اعتراضات به برخی دیگر از کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا از جمله تونس، مغرب و سودان سرایت کرده در حال گسترش است. حزب اللهی های سازماندهی شده در تهران نیز در برابر سفارت سوئیس، حافظ منافع آمریکا دست به تظاهرات زدند.  پلیس پاکستان به تلاش های خود برای حفاظت از سفارت آمریکا شدت بخشیده و حامد کرزایی ضمن اظهار نگرانی از اوضاع کنونی،  سفر خود به نروژ را لغو کرد. در عراق در شهرهای بصره و بغداد تظاهراتی صورت گرفته و بنیادگرایان اسلامی تهدید کرده اند به منافع آمریکا حمله خواهند کرد. نگرانی های زیادی در میان حکام کشورهای عربی و حامیان شان وجود دارد که این اعتراضات به عربستان و سایر کشورهای ساحلی خلیج فارس و اردن نیزکشیده شود.

 

ظاهرا ماجرای ساخته شدن یک فیلم در باره مسلمانان و پیامبر اسلام به نام " معصومیت مسلمانان " در آمریکا و سپس نمایش بخشی از آن در شبکه " یوتوب " زمینه ساز حملات خشنونت آمیزمسلمانان افراطی به سفارت خانه های آمریکا شده است. مسلمانانی که این فیلم را توهین به پیامبراسلام و مسلمانان می دانند. سازندگان و حامیان این فیلم البته پنهان نمی کنند که از دین اسلام تنفر دارند و به همین دلیل این فیلم را ساخته اند. کشیش متعصب و ضد مسلمان آمریکایی به نام " تری جونز" که قبلا هم با آتش زدن نسخه هایی از قرآن جنجال آفریده بود، از حامیان پروپا قرص این فیلم است و کارگردان دارای تابعیت دوگانه آمریکایی – اسراییلی این فیلم به نام " سام باسیل " نیز تنفر از اسلام را از افتخارات خود می داند. به گزارش نیویورک تایمز وی موفق شده حمایت مالی حدود صد یهودی را بدست آورد که مجموعاً بالغ بر پنج میلیون دلار است.

 

تردیدی نیست که هر کس مجاز است عقاید خود را حتی در غالب تنفر نسبت به عقیده و مذهبی  ابراز دارد و آن را به اشکال مختلف از جمله نمایش فیلم بیان دارد. آن هم در کشوری مثل آمریکا که بی احترامی به مذهب مسلط و پیامبر آن و آتش زدن پرچم کشور آزاد است و جرم محسوب نمی شود و هیچ کس به خاطر چنین اعمالی مجازات نمی گردد. اما آزادی عمل دراین حوزه همواره مورد سواستفاده عوامفریبان قرار گرفته و می گیرد. مثلا تری جونزکشیش ضد مسلمان آمریکایی با استفاده از آزادی عقیده در آمریکا، در روز روشن و البته با هدف دامن زدن به منازعات مذهبی، قرآن سوزی راه می اندازد و این بار نیز عمداً و با برنامه قبلی و برای براه انداختن خون ریزی و جنگ فرقه ای فیلم " معصومیت مسلمانان " ساخته می شود. در این ماجراجوئی ها، افراطیون هر دوطرف با دامن زدن به  نفرت مذهبی،  هدف های خود را پیش می برند. همه به خاطر دارند که در ماجرای قرآن سوزی عوامفریبان در آمریکا چگونه بنیاد گرایان عوامفریب مسلمان با بسیج و کشاندن مردم کوچه و بازاز به خیابان و تظاهرات به اهداف خود دست یافتند. راه مبارزه با چنین حوادثی نه سلب آزادی عوامفریبانی چون کشیش "تری جونز" و سلب فعالیت "سام باسیل "، بلکه افشا اهداف شوم طرفین درگیردرماجرا باید باشد.

این بار نیز بنیاد گرایان سلفی و فعالان القاعده با برنامه ریزی قبلی، آن هم در یازدهمین سالروز فاجهه یازدهم سپتامبر، با استفاده از نمایش این فیلم، دست به نمایش قدرت زدند و ضمن سازماندهی بخشی از مردم ناآگاه در حمله به نمایندگی های سیاسی آمریکا در چند کشور، سفیر و چند دیپلمات آمریکا را به قتل رساندند.

اما در این میان جنگ طلبان و افراط گرایان در هردو طرف منازعه هستند که برنده اصلی  این بازی شوم خواهند بود و اکثریت مردم جهان و همه آزادی خواهان بازنده اصلی آن . چنین مناقشاتی اولاً به گسترش حضور و قدرت مرتجعان مذهبی در دو سوی ماجرا خواهد انجامید و مخصوصاً ارتجاع اسلامی را در سرزمین های اسلامی تقویت خواهد کرد. دوماً باعث آن خواهد شد تا آمریکا و متحدانش به بهانه مبارزه با تروریسم و بنیادگرایی اسلامی با دستی بازتر به گسترش میلیتاریسم و جنگ و اشغال سرزمین های دیگران روی  آورند. چنین منازعاتی همچنین باعث خواهد شد تا جمهوری اسلامی از آن بهره گیری کند؛ حقوق و منافع فلسطینی ها در مناقشه با اسراییل به پشت صحنه برود؛ گندکاری های نظام سرمایه داری جهانی در بوجود آوردن بحران عظیم اقتصادی و مالی و تهاجم گسترده به منافع مزد و حقوق بگیران و مبارزات کارگران و زحمتکشان جهان علیه سرمایه جهانی تا حدی کمرنگ شود.

در این میان وظیفه همه آزادی خواهان و مردم آگاه جهان است تا  اهداف ارتجاعی و ضد دمکراتیک طرف های درگیر را که می خواهند به جنگ خونین میان تمدن ها و ادیان و مذاهب دامن بزنند و همبستگی زحمتکشان را در هم بشکنند،  افشا سازند و در برابر آن بایستند. پافشاری بر آزادی های بی قیدو شرط سیاسی و عقیدتی و حق بر پایی هر گونه تشکل و مبارزه برای رهایی از هر گونه ستم ودامن زدن به روحیه همبستگی میان کارگران و زحمتکشان است که می تواند ارتجاع و امپریالیسم و همه عوامفریبان را به عقب بنشاند.

پنج شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۱ ـ ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۲

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©