Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
يكشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۱ برابر با  ۱۸ نوامبر ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :يكشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۱  برابر با ۱۸ نوامبر ۲۰۱۲

 

 

 

 

اسرائیل این بار نیز باید این " جنگ " را ببازد

علی یوسفی

 

در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی در اسرائیل، کنست، ماجرا جوئی های حاکمان این کشورهم بار دیگر آغاز شده است. بازهم غزه و بازهم تنبیه جمعی مردم بیگناه این منطقۀ  محاصره شده. بنی گانتس رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل پس از ترور برنامه ریزی شده احمد الجعبری، رهبر شاخه نظامی حماس ، در روز چهارشنبه ( ۱۴ نوامبر ۲۰۱۲ ) از آغاز عملیات گسترده نظامی علیه نوارغزه خبر داد. ارتش اسرائیل، همزمان، نیروهای زمینی خود را درمناطق همجوار با غزه به حالت آماده باش درآورده است. فراخواندن ۷۵۰۰۰ هزار نیروی ذخیره ارتش، گواهی بر این است که این رژیم در نظر دارد تا با نقض " آتش بسِ " بخودی خود ناپایدار تاکنونی، علاوه بر حملات هوائی بی وفقه، از طریق زمینی نیز به اقدامات جنایتکارانه و تلافی جویانه خود تداوم بخشد. اقدامی که می تواند این بارعلاوه بر مناطق اشغالی، کل منطقه را به خون و آتش بکشاند.

حملات هوائی اسرائیل که با ورود هشام قنديل نخست وزیر مصر به شهرغزه برای مدتی متوقف شده بود، دوباره از سر گرفته شد و به گزارش خبرگزاری ها تنها در روز شنبه صدها حمله هوائی پیاپی به غزه صورت گرفته و تعداد زیادی کشته و زخمی شده اند . اسرائیل مدعی است که این حملات اساسا مقرهای نگهداری موشکهای ساخت ایران گروه اسلامگرای حماس را مورد هدف قرار می دهند . اخبار مستقل اما از به خاک و خون کشیده شدن مردم و ویرانی خانه و کاشانه شان حکایت دارند .  بنيامين نتانياهو نخست‌وزير اسرائیل گفته که کشورش حاضر است حملات خود به غزه را متوقف ‌کند، در صورتی که حملات طرف فلسطينی نيز متوقف شود. يک مقام ارشد اسرائيل به خبرگزاری آلمان گفت، اين موضوع از سوی دولت اسرائيل به اطلاع مقام‌های مصر رسيده است. این یک دروغ بزرگ است . چرا که دولت اسرائیل عامل اصلی نقض آتش بس در تمامی دوران های گذشته بوده است. یکی از دلایل این اقدامات جنون آمیز می تواند شکست میت رامنی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باشد ، که سیلی محکمی بود بر سیاست خارجی رژیم اشغالگر اسرائیل. ولی یوری آونری، فعال صلح اسرائیلی، با انتقاد از حوادث روزهای اخیر می گوید :" برای دومین بار و در آستانه انتخابات پارلمانی زودرس، نتانیاهو و ایهود باراک تصمیم گرفته اند تا چنین انتخاباتی زیر سایه جنگی خونین برگزار شود . آنها آتش بس را عامدانه نقض کردند و از این طریق باعث شده اند تا مردم جنوب اسرائیل برای فرار از موشک باران تلافی جویانه حماس دوباره به پناهگاهها روی آورند." آونری نیت اصلی نتانیاهو در برافروختن جنگ را اوضاع داخلی اسرائیل دانسته و معتقد است از نظر رئیس دولت، نارضایتی های  اجتماعی و داخلی، که هم اکنون بشدت در حال اوج گیری ست ، می توانند از طریق همین جنگ از متن مبارزات انتخاباتی محو شوند. ولی آونری در نهایت معتقد است که :" .... در هفته های آتی سرتیتر همه خبرها را، جنگ، کشتار، خونریزی و نابودی پر خواهند کرد، ولی خواهیم دید وقتی هم که به پایان برسد،  نه تنها دولت اسرائیل به اهداف خود دست نیافته، بلکه برمشکلات قبلی افزوده و اوضاع را حتی بدترهم کرده است.

 

از سوی دیگر موشه ماخور، کمونیست اسرائیلی، هم در تحلیلی کارشناسانه با عنوان " آگندای نتانیاهو "، با اشاره به آتش افروزی های اخیر اسرائیل، انتخابات زودرس پارلمانی در اسرائیل را علت اصلی معرفی می کند . مقاله موشه ماخور دراین مورد که در  مجله آلمانی  " “ Hintergrund به چاپ رسیده ، با اشاره به این انتخابات ، معتقد است عملیات جدید اسرائیل با نام " ستون دود " شباهت خیره کننده ای با کشتار "سرب گداخته " در سال ۲۰۰۸ دارد. هر دو این عملیات ها درست در آستانه انتخابات پارلمانی رخ داده و می دهد . در فوریه ۲۰۰۹ حزب کادیما در ائتلاف بزرگ دولت ، همان ائتلافی که فرمان صدور عملیات "سرب گداخته  " را صادر کرد ، نقشی محوری و دارای اکثریت کرسی های کنست بود، ولی نتوانست دولت تشکیل دهد . سرانجام این نتانیاهو و حزبش" لیکود " بود که موفق به این کار شد. حالا به نظر می رسد که نتانیاهو می خواهد همان روند را دوباره تکرار کرده و امیدوار است با این آتش افروزی ها ، موقعیت خود را در انتخابات ماه ژانویه سال ۲۰۱۳ استحکام بخشد .

 

 ماخور در ادامه مقاله اش، پیش درآمد هر دو این عملیات ها را انجام یک سری اقدامات بی سروصدا از سوی اسرائیل علیه  فلسطینیان ساکن نوار غزه می داند. بعنوان مثال او از کشتن یک نوجوان فلسطینی توسط تک تیراندازان اسرائیلی درهنگام بازی فوتبال و غرق کردن یک قایق ماهیگیری در سواحل غزه نام می برد. وی بر این نظر است که همه این اتفاقات بظاهر کوچک،  بر طبق نقشه ای دقیق از سوی دولت اسرائیل و بدور از چشم رسانه های ارتباط جمعی این کشور و جهان رخ می دهند. بر اساس این نظر وقوع  چندین مورد از این گونه حوادث روی هم تلنبار شده  و سرانجام به موشک پرانی های کور و  تلافی جویانه گروه های اسلام گرای فلسطینی از غزه بسوی اسرائیل منجر می شوند. در این گونه موارد، اما، اسرائیل  بر اساس همان نقشه دقیقش، این بار با رسانه ای کردن گسترده این حملات ، اوضاع را در جهتی هدایت می کند که " دفاع از خود " حق مسلمش جلوه داده شود . همان کاری که حالا بیشتر کشورهای هم پیمان اسرائیل و رسانه های طرفدارش دارند می کنند. واقعیت آنست که درهر دو مورد حملات وحشیانه اسرائیل به غزه ، این اسرائیل بوده است آتش بسی که مصر میانجی آن بوده ، را نقض کرده است. در همین مورد اخیر آتش بس روز دوشنبه گذشته با سوء قصد اسرائیل به جان رهبر ارشد نظامی حماس ، الجعبری ،عملا نقض شد .

 

موشه ماخور در ادامه اما اهداف و نقشه راه اسرائیل را گسترده تر می داند و می نویسد  :« آنها  دور باطل مرگ به راه می اندازند و از پی آن  تنبیه جمعی مردم بیگناه غزه را به اجرا می گذارند». ماخوربا بررسی تحولات کشورهای عربی در یکی دو سال اخیر می نویسد : «از سال ۲۰۰۹ بدین سو کشورهای عربی تغییرات رادیکال بسیار زیادی را از سر گذرانده ، حالت انفجارآمیزتری بخود گرفته و غیر قابل محاسبه تر شده اند.  این بدین معنی ست که یک آتش معدود محلی می تواند بسرعت کل منطقه را مشتعل کند». به نظر ماخور گویا همین مسئله را نتانیاهو خدمتی به نقشه های دراز مدت خود ارزیابی می کند . بر اساس این نظر یک جنگ منطقه ای طولانی مدت می تواند بر پاکسازی قومی فلسطینی ها،  که ازسال ۱۹۶۷ بدینسو بطور مداوم ادامه دارد ، سرپوش بگذارد و این نقشه راه بلند مدت همه احزاب صهیونیستی است .

 

جزئیات بیشتر اهداف اسرائیل اینها هستند : ۱- مقاومت قاطع در برابر شکلگیری و ایجاد هر گونه  کشور فلسطینی، چه کوچک و چه بزرگ . ۲- مقابله با خطر "افزایش جمعیت " با ریشه های فلسطینی. چرا که این خطر اسرائیلی ها را در اقلیت قرار خواهد داد .۳-  پیش بردن راه حل " یک کشور " . یعنی اینکه همه مردم فلسطین در " اسرائیل بزرگ "مستحیل شوند . راه حلی که در آن تمامی ابتکار عمل ها هم در دست صهیونیست ها باشد و لاغیر .

در پایان ماخور با فراخواندن همه مردم جهان به دخالت برای پایان دادن به جنگ و خونریزی ، از آنان می خواهد تا با چنین دخالتی از بروز فجایع بزرگتر پیشگیری نمایند .

 

به کشورهای غربی، مجامع بین المللی، سازمان ملل متحد، اتحادیه عرب و کشورهای همکاری اسلامی ، با " دخالت های بشردوستانه " شان ، نباید امید بست . این ها امتحانشان را در طول تاریخ خونبار مردم فلسطین پس داده اند. این تنها همبستگی بین المللی اردوی کار و زحمت ، کمونیست ها ، آزادیخواهان و افکار عمومی مترقی جهان با مبارزه مردم غزه و سایر مناطق اشغالی است  که می تواند، همراه و همگام با آنان،  به پاکسازی قومی فلسطینیان پایان دهد و رفاه و آسایش به ارمغان آورد. باید در کنار نیروهای مترقی و صلح طلب اسرائیلی بود و با حمایت های عملی و علنی از مبارزه شان علیه جنگ و کشتار فلسطینی ها ، مبارزاتشان را تقویت کرد . تنها از این طرق است که رژیم اسرائیل و همپیمانانش مجبور به عقب نشینی خواهند شد و به پذیرش خواسته های برحق مردم فلسطین تن در خواهند داد و نیز تنها از این طرق است که بنیادگرائی مذهبی زمینه های رشد خود را از دست می دهد و نه بالعکس .

 

منبع مورد استفاده :

http://www.hintergrund.de/201211152356/politik/welt/netanjahus-agenda.html

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©