Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۳ آذر ۱۳۹۱ برابر با  ۲۳ نوامبر ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۳ آذر ۱۳۹۱  برابر با ۲۳ نوامبر ۲۰۱۲
هشتاد میلیون حاملگی ناخواسته در کشورهای درحال توسعه

 

هشتاد میلیون حاملگی ناخواسته در کشورهای درحال توسعه!

 

محدودیت سقط جنین در ایران!

 

آزاده ارفع

 

طبق گزارش سازمان ملل 220میلیون زن در جهان به امکانات پیش گیری از حاملگی ناخواسته دسترسی ندارند.

 

گردهمائی جهانی در سال 1994 با شرکت نمایندگان 170 کشور جهان به این نتیجه رسید که حقوق بشر در برنامه تنظیم خانواده از زنان دریغ شده و زنان بی شماری در جهان به این حقوق دسترسی ندارند.همین طور دسترسی به وسائل پیش گیری از حاملگی برای همه مردم جهان یکی از اهداف هزاره سازمان ملل میباشد که تا سال 2015 باید به آن دست یافت. بر اساس گزارش جهانی که در دست انتشار است در کشورهای در حال توسعه سالیانه 80 میلیون زن به طور ناخواسته حامله می شوند. حدود نیمی از این حاملگی ها به سقط جنین منجرم می شود. سقط جنین هائی که اساسا غیر قانونی و به شیوه غیربهداشتی صورت می گیرد. در این گزارش همچنین آمده است که بیش از 222 میلیون زن در جهان دسترسی به امکانات مدرن پیش گیری از حاملگی را ندارند در صورتی که نیاز به این مسئله بیش از هر زمانی احساس می شود.گزارش بر آن است که در صورت بالا رفتن آگاهی در ارتباط با راه های پیش گیری و فراهم شدن امکانات ، حاملگی های نا خواسته در جهان به دو سوم کاهش پیدا خواهد کرد. با عملی شدن پیش گیری از حاملگی افزایش جمعیت کشورهای در حال توسعه رو به کاهش نهاده و شانس رشد و تکامل زنان و دختران در کشورهای فقیر رو به افزایش خواهد یافت. این گزارش می توانید در وبسایت زیر مشاهده کنید.(1(

 

بارداری ناخواسته و شرایط سقط جنین در ایران

 

طبق آمارهای منتشر شده توسط مديركل " دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس" وزارت بهداشت هر ساله يک ميليون و ٢٠٠ هزار تولد در ايران ثبت می شود که ١٧ درصد بارداری‌ها ناخواسته است. همچنین در ایران سالیانه 80 هزار مورد سقط جنین قانونی و غیر قانونی انجام می شود.طبق قانون جمهوری اسلامی سقط جنین زمانی مجاز شناخته می شود که " قبل از حلول روح در جنین باشد و ادامه بارداری خطر مرگ را برای مادر داشته باشد".

 

در سال ١٣٨٤ نمايندگان مجلس ايران قانون سقط درمانی جنين را تصويب کردند و از آن سال، قانون به خانواده‌هايی که جنين‌شان دچار مشکل بود و يا ادامه بارداری برای مادر خطرناک بود اين اجازه را می دهد که جنين را سقط کنند.

 

بر اساس گزاشات منتشره ، "سازمان پزشکی قانونی ايران" سال گذشته چهارهزار و ٤٢٤ مورد سقط جنين قانونی صادر کرده است.از این تعداد، استان تهران با ٨٣٠ مورد مجوز، بالاترين تعداد را در بين استان‌های کشور به خود اختصاص داده است. خوزستان با ٤٦٨ و فارس با ٣٠٧ مورد استان‌هايی بودند که پس از تهران، دارای بيشترين ميزان صدور مجوز سقط درمانی بودند.

 

همچنين در دو ماهه نخست امسال،٩٩٠ مورد مجوز سقط درمانی برای متقاضيان صادر شد که باز هم استان تهران با ٢٨۵ مورد مجوز بالاترين آمار را در بين استان‌های کشور داراست. در همين حال برخی از کارشناسان معتقدند که اين آمار بسيار خوش‌بينانه است و احتمال می‌رود در ايران بيش از اين سقط جنين صورت ‌گيرد.با اين وجود، آمار غيررسمی نشان می‌دهد که سالانه هزاران مورد سقط جنين غیر قانونی انجام می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالرزاق برزگر، معاون پزشکی و آزمايشگاهی سازمان پزشکی قانونی ايران روز شنبه هشتم مهرماه گفت: "برپايه آخرين دستور‌العمل سازمان پزشکی قانونی از اول مهرماه سال جاری، حضور و رضايت مادر برای صدور مجوز سقط درمانی در تمامی مراکز پزشکی قانونی کافی است و الزامی به گرفتن رضايت از پدر وجود ندارد. وی با اشاره به صدور مجوز سقط درمانی به شرط اين که سن حاملگی کمتر از چهار ماه پس از لقاح باشد تأکيد کرد: "در صورت وجود خطر جانی برای مادر در صورت ادامه بارداری و عقب‌افتاده و ناقص‌الخلقه بودن جنين، طوری که نگهداری جنين برای مادر مشکل ايجاد کند مجوز سقط درمانی با درخواست مادر و با تشخيص تأييد پزشکی قانونی و سه نفر پزشک متخصص، صادر می‌شود".

 

یکی از مولفه های اصلی و پایه ای حقوق زنان، حق زن بر بدن خود در عرصه تولیدمثل است. این زن است که حق دارد درباره ادامه یا قطع بارداری و در نتیجه پایان دادن به بارداری ناخواسته تصمیم گیری کند. زنان در سراسر جهان برای آزادی سقط جنین مبارزه کرده، در بسیاری از کشورها به آزادی سقط جنین دست یافته و در کشورهائی که سقط جنین ممنوع یا مانند ایران دچار محدودیت شدید است به مبارزه خود ادامه می دهند.ممنوعیت یا محدودیت سقط جنین، که حق و حاکمیت بر بدن و روند تولید مثل را از زنان سلب کرده و به مرد و جامعه مردسالار واگذار می کند دارای عواقب بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی بسیار مهلک است. سالانه حدود 42 ميليون سقط جنين در سراسر جهان انجام مي‌شود كه از اين ميان 20 ميليون آن به سقط ناسالم اختصاص دارد که هر ساله70 هزار مادر بر اثر سقط غير بهداشتي جنين در کام مرگ فرو می روند. اسیر شدن زن در خانه و آشپزخانه، فقرزدگی وعقب افتادگی اجتماعی زنان در همه عرصه ها نیز از عواقب و آثار زایمان های ناخواسته است. زنان ایران نیز مانند زنان در همه نقاط جهان در برابر محدودیت های رژیم آپارتاید جنسی خواهان حذف این محدودیت ها هستند. بر اساس فتوای خامنه ای رژیم جمهوری اسلامی مشوق چند برابر کردن جمعیت ایران به هزینه زنان کشورمان می باشد که موفق به کاهش نرخ زاد ولد در سالیان اخیر شده اند. پس اکنون مسئله آزادی سقط جنین از اهمیت به مراتب بیشتری برای زنان برخوردار است. مسئله اما نحوه مبارزه مشترک برای این خواست عمومی است.

 

پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۹۱ برابر با ۲۲ نوامبر ۲۰۱۲

 

***************************************************************

(1)

www.weltbevoelkerung.com

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©