Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۱ برابر با  ۲۶ نوامبر ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۱  برابر با ۲۶ نوامبر ۲۰۱۲
کارگران کارخانه تزرین بنگلادش، قربانیان تازه نظام سرمایه داری

کارگران کارخانه تزرین بنگلادش، قربانیان تازه نظام سرمایه داری!

 

علی یوسفی

 

ضمن همدردی با بازماندگان قربانیان تازه نظام سرمایه داری ، همبستگی خود را نه با ریختن قطره اشکی برای آنان ، بلکه در ادامه تلاش های مضاعف و خستگی ناپذیرمان برای پایان دادن به چپاول، استثمار و در جهت نابودی نظام سرمایه داری  نشان دهیم !   

 

براثر یک آتش سوزی مرگبار دیگر دربنگلادش بیش از 100 کارگر زن و مرد کشته و نزدیک به 200 نفر دچار سوختگی های سطحی و بعضا شدید شدند . کارخانه پوشاک " تزرین" واقع در منطقه آشولیا درحومه داکا است و با کار کارگران ارزان قیمتش ، از تجسم های بارز عصر جهانی شدن سرمایه می باشد. کارخانه ای که برای شرکت ها و کنسرن های بزرگ مد و لباس جهان ، همچون والمارت ، تسکو، کارفورد و  C&A تولید انبوه می کرد . آتش نشانان محل حادثه صراحتا از عدم وجود استاندارهای ایمنی سخن گفته اند . این گواهی شان را ، بنا بر تجربه و سوابق " درخشان " کارخانه های مشابه ، باید و می توان بدون کم و کاست باور و قبول کرد . بنابراین در یک کلام هزار کارگر زن و مرد مشغول به کارارزان این کارخانه ، نه قربانی تنها یک آتش سوزی ، بلکه قربانیان مسلم آز و طمع نظام سرمایه داری مبتنی بر ارزش اضافه و همین کنسرن های غول پیکر اروپا و آمریکا هستند. براساس یک قرارداد منعقده قرار بود تنها در فاصله زمانی دسامبر 2012 الی فوریه 2013 ، 220000 هزار" تی شرت " سفارشی برای بزرگترین کنسرن مد اروپا ، یعنی  C&A تولید و به بزریل فرستاده شود . سخنگوی این شرکت زنجیره ای حالا با ریختن اشک تمساح و ارسال پیام تسلیت به بازماندگان حادثه ، نمی خواهد اصلا در مورد " شایعات " مربوط به نبود ایمنی کار در این کارخانه اظهار نظر کند . گفتنی ست که نام این شرکت درکنار مکدونالد ، زیمنس ، نستله ، آدیداس و ...... در  " لیست سیاهی " قرار دارد که به " چپاول " ، " مزاحمت های جنسی برای زنان کارگر " در محیط کار و بسیاری کمبودهای دیگر مشهور است . بر اساس گزارش کارزار " لباس تمیز "* ،از سال 2006 بدینسو در کشور بنگلادش ، که در کنار هند و پاکستان جزء بزرگترین کشورهای تولید کننده پوشاک جهان است ، 470 کارگر، عمدتا زنان ،  بر اثر آتش سوزی های گاه و بیگاه و ریزش کارخانه ، جانشان را در نتیجه نبود ایمنی در محیط کاراز دست داده اند. این گزارش نشان می دهد که کابل های برق بدون ایمنی در سطح کارخانه رها شده و اصلا کپسول های آتش خاموش کن وجود ندارند . از راه های خروج  اضطراری یا خبری نیست  و یا قفل هستند . حتی راههای فرار را صاحبان کارخانه ها عامدانه مسدود می کنند . بی دلیل نیست که زمانی که حادثه ای رخ می دهد ، کارگران برای فرار مجبور به پرتاب خود از بالای پشت بام ها می شوند . بنابراین این ادعای حسین دلوار، رئیس کارخانه که صاحب 7 کارخانه دوخت لباس دیگر بوده و با فروشگاههای kik    NKD, C&A  هم طرف حساب می باشد ، مبنی بر رعایت شدن تمامی استانداردهای ایمنی در کارخانه اش ، یک دروغ بزرگ است . او گفته که کارگران بر اثر دستپاچگی شان به این بلا گرفتار شده اند.

  

واقعیت اما چیز دیگری ست . مشکل نبود ایمنی کار در کارخانه های بنگلادش  ریشه ای و پایه ای است . خریداران اصلی لباس تولید شده در این کشور، که تنها به سود و چپاول بیشتر خود فکر می کنند ، حاضر نیستند تا بودجه ای برای رفع چنین مشکلاتی هزینه کنند . در حالی که تنها دو شرکت " Tchibo " و " PVH " ، شرکت وابسته کاوین کلاین  و تامی هیل فایگر، " خیرخواهانه !!؟ " حاضر به بستن قراردادی با اتحادیه های بنگلادشی برای رفع این مشکلات به امضاء رسانده اند ، شرکت های دیگر از جمله " H&M " از پیوستن به آن خوداری می کنند . برای به اجرا درآمدن چنین طرحی حداقل به چهار شرکت نیاز است .

 

کارخانه تزرین در سال 2009 تاسیس شد و به  " توبا گروپ" تعلق دارد . ظرفیت تولید ش ماهیانه یک میلیون تی شرت ، هشتصد هزار پلوور و سیصد هزار کابشن  می باشد . بنگلادش سالیانه از طریق صادرات پوشاک به کشورهای اروپائی و آمریکائی بیست میلیارد دلار درآمد کسب می کند و تنها خرید کشور آلمان در سال 2011 بالغ بر سه میلیارد دلار بود . اتحادیه تولید و صادرات بنگلادش در یک اقدام نمایشی قول داده که به بازماندگان خسارت پرداخت می شود . مقامات مسئول هم " متعهد " شده اند تحقیقات گسترده ای در زمینه اتهامات وارده مبنی بر " عدم رعایت استانداردهای ایمنی " در این کارخانه  را شروع کنند . قول و قرار هائی که در پس ریختن " اشک تمساح " شان بزودی فراموش خواهد شد و در آتیه ای نزدیک باز هم این کارگران زحمتکش زن و مرد کارخانه های نظیر تزرین هستند که طعمه آتش های سهمگین دیگری خواهند شد  .

در اینجا ضمن همدردی با بازماندگان این قربانیان تازه نظام سرمایه داری ، همبستگی خود را نه با ریختن قطره اشکی برای آنان ، بلکه در ادامه تلاش های مضاعف و خستگی ناپذیرمان برای پایان دادن به چپاول و استثمار و در جهت نابودی نظام سرمایه داری  نشان دهیم !

صفحه کارزار " لباس تمیز "

·                                                                                                          http://www.cleanclothes.org

·                                                                                                           /

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©