Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ برابر با  ۰۳ می ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۲  برابر با ۰۳ می ۲۰۱۳
چرا دستگاه ولایت از هاشمی رفسنجانی وحشت دارد؟

 

 

چرا دستگاه ولایت از هاشمی رفسنجانی وحشت دارد؟

 

سایت خبری راه کارگر ـ  شکست برنامه ها و طرح های خامنه ای که با روی کار آوردن احمدی نژاد برنامه ریزی شده بود، اکنون آشکارتر از آن است که بتوان کتمان کرد. حملات سنگین به سیاست های احمدی نژاد تا حدود زیادی حملات غیرمستقیمی به رهبر رژیم است که سیاست های احمدی نژاد در عرصه های گوناگون را مورد حمایت کامل قرار داده بود و برخآ نیز سیاست های شخص او بوده اسد. شکست برنامه های اقتصادی در داخل کشور، بحران آفرینی در روابط خارجی و کشاندن کشور به انزوای بین المللی و هدایت کشور به سمت فروپاشی، نگرانی را در میان مدافعان نظام جمهوری اسلامی دامن زده است. در چنین شرایطی حملات آشکار و علنی هاشمی رفسنجانی به سیاست های هشت ساله ی اخیر و مدافعان آن، روز به روز گسترده تر می شود. توپخانه هاشمی بارگاه خلافت خامنه ای را نشانه گرفته است و این بر کسی پوشیده نیست. طرح موضوع کاندیداتوری هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری و دخیل بستن اصلاح طلبان به او و پیشروی در پناه آتش سنگین توپخانه ی او، نگرانی دراردوی اصولگرایان و پیروان دستگاه ولایت و شخص ولی فقیه را گسترش داده است. گرایش جریاناتی همچون مؤتلفه و  یا اشخاصی چون علی مطهری و احمد توکلی به سوی هاشمی، بر این نگرانی ها افزوده است. تلاش باند ناسیونال فاشیستی احمدی نژاد ـ مشائی در جدا کردن خود از اصولگرایان و متحدین رهبر رژیم نیز عرصه را بر یاران رهبر تنگتر کرده است. مجموعه ی عوامل فوق آشفتگی شدیدی در اردوی ولایت ایجاد کرده است. حملات سنگین و سازمانیافته وزیر اطلاعات رهبر رژیم و همچنین روزنامه ها و  وبلاگ ها و سایت های نزدیک به بیت رهبری  به هاشمی رفسنجانی بیان این نگرانی گسترش یابنده است. حضور سنگین و علنی رفسنجانی و پناه آوردن اصلاح طلبان و پاره ای از اصولگرایان معتدل به او، امکان مهندسی بی سروصدای انتخابات آتی را مشکل کرده است و این اساس خشم شدید  و طوفانی بیت رهبری است. شرایط در روزهای آتی طوفانی به نظر می رسد.

آنچه در زیر می خوانید مجموعه ای از واکنش ها در این زمینه در سایت ها و وبلاگ های نزدیک به بیت رهبری و اصولگرایان است که خواندن آن ها می توان نگاهی دقیق تر به عرصه سیاست کنونی در کشور را امکان پذیر سازد.

 

روایت وزیر اطلاعات

نقش هاشمی رفسنجانی و خاتمی درفتنه سال 88

وزیر اطلاعات با بیان اینکه کسی که جزو سران فتنه بوده و نظام مانند دوتن دیگر او را محصور نکرده امروز امر بر او اشتباه نشود، گفت : کسی که خود را پیشگوی حوادث 88 عنوان می کند و می گوید "من گفتم، من بیانیه دادم" در حقیقت پیشگویی نکرده است، ما اطلاعات دقیقی داریم که این آقا در فتنه دست داشته است.

"عماریون"- حیدر مصلحی وزیر اطلاعات صبح امروز پنجشنبه در اختتامیه نهمین همایش سراسری مسئولان هیات رزمندگان کشور با بیان اینکه عده ای به دنبال تطهیر فتنه هستند، گفت: کسی که جزو سران فتنه بوده و انقلاب و نظام به دلیل یک سری ملاحظات او را مانند آن دو تن دیگر چندان محصور نکرده و به او آزادی عمل داده است امروز امر بر او اشتباه نشود که انقلاب یادش رفته این آقا در فتنه چه نقشی ایفا کرده است.

وی همچنین با اشاره به اظهارات اخیر آیت الله هاشمی رفسنجانی از آنچه منجی سازی کاذب خواند انتقاد کرد و گفت: کسی که خود را پیشگوی حوادث 88 عنوان می کند و می گوید "من گفتم، من بیانیه دادم" در حقیقت پیشگویی نکرده است، ما اطلاعات دقیقی داریم که این آقا در فتنه دست داشته است.

وزیر اطلاعات افزود: زمانی که رهبری در نماز جمعه آن خطبه ها را بیان فرمودند چه کسی بود که نامه بودن سلام علیکم داد.

مصلحی در بخش دیگری از سخنانش خاطر نشان کرد: سرویس های اطلاعاتی غربی می خواهند با بحران سازی و فشار و مشغول سازی تعادل جامعه را بر هم زنند و از تحریم، تورم، حاشیه سازی های مستمر و تقسیم سازی کشوری این هدف را دنبال می کنند.

وی تاکید کرد: طبق نظر مقام معظم رهبری همه جریان ها در انتخابات می توانند حاضر شوند اما باید زاویه خود را با مسیر امامت و ولایت روشن کنند.

وزیر اطلاعات ادامه داد: دشمن به دنبال کاهش مشارکت در انتخابات است و عدد و رقم های بی حسابی که داده می شود نشان از این امر دارد.

وی گفت: دشمن به جای اسلام هراسی امروز اختلافات شیعه و سنی را در منطقه دنبال می کند.

مصلحی همچنین در این همایش تاکید کرد که حماسه دارای ویژگی های خاصی است و در حرکت های حماسی همیشه گروه قلیلی با توکل به خداوند جامعه را تحت تاثیر قرار داده اند.

 

سقُلمه ای که همه را به تکاپو انداخت

سیاوش قربانی، 12 اردیبهشت 92

الف ـ تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۰۲

صحبت های چند روز پیش "آیت الله هاشمی" در جمعِ عدّه ای از خبرنگاران، نویسندگان، طلاب و دانشجویان ِاصلاح طلب که از وی، برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری، دعوت می کردند، موج ِمهمی در فضای سیاسی کشور ایجاد کرده است.

کمتر از ۲۴ ساعت پس از جلسه مذکور، محورهای گفتگو در آن، به میانی ترین لایه هایِ جامعه رسیده و گروه های سیاسی و فعّالان عرصه ی انتخابات را به بازبینیِ مواضع، جایگاه و برنامه های پیش رو واداشته است.

تقریبا از زمانی که، "مهدی هاشمی" به رغمِ اطلّاع از فضای موجود در کشور و پرونده ای که کام گشوده تا او را با هر آنچه که در ذهن و ضمیرش دارد، ببلعد، به ایران برگشت و همان زمان که "فائزه هاشمی" با آن کیفیت و سرعت بازداشت شد، احتمال ورود "آقای هاشمی" به عرصه ی انتخاباتِ یازدهمین دوره ریاست جمهوری قوّت گرفت و تحرکاتِ منسجم و منظمِ بعدی نیز، علیرغم مواضعِ انکارآمیز از سوی جناب "هاشمی" و نزدیکانِ وی، هر روز دلالتِ بیشتری بر امکانِ ورود مستقیمِ او داشت.

صحبت های چند روز پیشِ "آیت الله هاشمی" عملاً آبِ پاکی است که بر دست و دیده ی بازیگرانِ بی برنامه در فضای سیاسیِ کشور، ریخته می شود! فضایی که بازیگرانش متعدد و منافع آنها بعضاً از یک جنس و جناح است...

در بادی ِامر، جریان ِاصلاحات که امروز بیشترِ ویترین های خود را از دست داده و یا جمع کرده، دوباره می تواند جانی تازه بگیرد و از عمقِ جامعه به سطوح بالای آن برگردد. چه کسی بهتر و قویتر از "هاشمی رفسنجانی" می تواند میدان را به نیروهایی که در آن سوی خطِ میانیِ نظام و در اردوگاهِ اصلاحات، بیتوته کرده اند، بازگرداند؟

 

"سید محمد خاتمی" عملاً حق دارد همه ی مراجعانِ خود را به سوی "هاشمی" گسیل نماید تا شاید او را راضی به پوشیدنِ مجدّد خلعتِ ریاست جمهوری کنند. بازیگران دیگری نیز همچون "کواکبیان"، "کمالی"، "شریعتمداری" و در بهترین حالت "محمد عارف"، وزن و ویژگی چندانی ندارند که بتوانند، علاوه بر ایجاد تحرّک و خیزشِ اجتماعی در میان طرفدارانِ اصلاحات، اجماعِ سیاستمدارانِ اصلاح طلب را نیز بدنبال خود بیاورند.

 

در صورت ورود "هاشمی" قطعا این جریان در پشت "شیخ الشیوخِ" خود صف آرایی می کنند. فرصتی که اگر دوباره دست دهد، به برخی از این جماعت، امکانِ اصلاحِ گذشته و حق شناسیِ بیشتر در برابرِ "هاشمی" را خواهد داد. "روحانی" نیز که خود را کاندیدایی "با برنامه" و از طیفِ "میانه" معرفی کرده است، قطعاً با حضور "هاشمی" میدان داری نمی کند و "امانتدارانه" ستادها و ساختارهای انتخاباتی خود را به او خواهد سپرد.

 

صدای "هاشمی" بلندتر، عزم وی جزم تر و نام و آوازه اش پر اقبال تر است. بنابراین جایی برای هماوردی "دکتر حسن روحانی" نمی ماند. چه بهتر که در دولت "آقای هاشمی" جایگاهی متناسب با وزنِ قابل توجّهش بیابد تا آنکه با کسانی واردِ گودِ انتخابات شود که از جنس و توان او نیستند. آمدن "هاشمی" حجّتِ تام را بر "ناطق نوری" نیز بیش از پیش تمام می کند. اگرچه همگان بر این باورند که "ناطق نوری" زخمی تر و "دل رنجیده تر" از آن است که وارد فضای انتخابات شود، اما صحبت های نوروزانه ی رهبری، عملاً به همه این پیام را داد که برای ساختن کشور و قبولِ مرارت های کار، اگر در خود توانی احساس می کنند، باید وارد عرصه شوند.

 

در این سویِ خطِ میانیِ نظام و در اردوگاهِ اصولگرایی همراه با شُعبات عدیده و در عین حال پیچیده اش اما، تکلیف برخی چهره ها حتی با نیامدن "هاشمی" هم روشن بود. "محسن رضایی" عملاً برای یدک کشیدنِ عنوان کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری می آید و بیش از آن، دستاوردِ دیگری ندارد...

پایِ ثابت انتخابات در سال های اخیر است و اگر نباشد، این آزمونِ بزرگ ِملی گویی چیزی کم دارد!... "رضایی" چه کوتاه بیاید و چه نه، عملاً اتفاقی در کلیّت و اصلِ ماجرا نخواهد داشت، اگرچه احتمال دارد به جهتِ رعایت وزن و قدرِ خویشتن نیز که شده، از موضعِ احترام و اخلاق، کنار برود.

 

«ائتلاف پنج نفره» شامل آقایان متکی، باهنر، ابوترابی، آل اسحاق و پورمحمدی نیز اگرچه شکل گرفته و خود را جدی نشان می دهند اما، بنابر بسیاری از شنیده های موثّق، صرفاً برایِ تاثیر گذاری در ائتلاف «۲+۱» وارد کارزار شده و خود نیز به خوبی می دانند که نه، مردِ این میدانند و نه، رأیی از این میدان، بیرون می برند. بالاخره اگر این گروه شکل نمی گرفت، امکان چانه زنی با ائتلاف ۲+۱ کمتر از امروز هم بود.

 

از طرفی با آمدن "هاشمی" تکلیفِ آقایان "حداد"، "ولایتی" و قالیباف نیز زودتر روشن می شود. این دوستان قرار بود، تا نیمه های اردیبهشت ماه، یکی را از میانِ خود برگزیده و به نفعِ او کنار بروند. گویا فعل و انفعالاتِ جریان ِدولت که این روزها بسیار سمّی و غیر قابلِ پیش بینی به نظر می رسد، آن قدر پیش رفته که امکان تصمیم گیری را برایِ این جمعِ سه نفره تا روزهایِ حتّی بعد از اعلامِ صلاحیت ها از سوی "شورای نگهبان" نیز به عقب بیاندازد.

 

"ائتلاف سه نفره" عملا در فضایی چند بعدی و چند مولفه ایی واقع است. از سویی نمی داند با کدامیک از چهره هایِ اصلاح طلب به عنوان یک "آلترناتیو"ِ قوی دست و پنجه نرم می کند و از دیگر سو، هر حالتی را در خصوصِ پیش بینی ِ واکنش هایِ متعارف و غیر متعارفِ دولت و سلسله ی همراهش روی میز دارد.

عمقِ استیصال را می توان در چهره و منشِ این دوستان دید. گویا معجزه ای لازم است که "ائتلاف سه نفره" اصولگرایی را به سمتِ "اتقان و اطمینان خاطر" ببرد.

 

با آمدن "هاشمی" بالاخره یکی از این دو حالت اتفاق می افتد. یا "ائتلاف سه نفره" به نفع هاشمی کنار می کشد و جنابِ "آیت الله" یک تنه، دولت را به بازیِ انتخابات فرا می خواند و یا در صحنه می ماند و صرفاً به ریزشِ آرایِ جریانِ دولت و "آقای هاشمی" به نفعِ خود – که در اینصورت چندان هم جدی نیست – می پردازد. حالت دوم البته بعید بنظر می رسد...

بعید بنظر می رسد "ولایتی" بخواهد با "هاشمی" رقابت کند و یا "قالیباف" خود را بر خلافِ اعتقاداتش، از "هاشمی" لایق تر بشناسد. "حدّاد" هم که با همه ی جریان های اصولگرایِ کشور میانه یِ خوبی داشته و راه آمده است، بنابراین از ماندنِ ایشان هم در صحنه، طَرفی بسته نمی شود و فرقی هم نمی کند.

درباره ی کاندیدای جبهه پایداری هم دو حالت بیشترمفروض نیست. فرض اول این است که نهایتاً کاندیدای این جبهه و دولت یکی خواهد بود، چهره های جبهه پایداری به اصل خود بازخواهند گشت. فرض دوم نیز این است که جبهه پایداری همچنان با معرفی کامران لنکرانی در صحنه باقی بماند که با فرض تأیید احتمالی او از سوی شورای نگهبان نیز تأثیر چندانی در معادلات انتخابات آتی نخواهد داشت.

روزهای آینده نشان می دهد که تبعاتِ این سقلمه یِ ظریفِ سیاسی تا کجا خواهد بود؟ "نگفته ام که نمی آیم" تا این اندازه تحلیل و تفسیر به راه انداخت. اگر بگوید "می آیم" چه می شود؟!

 

زاکانی:

هاشمی بیاید اتفاقات سال ۸۴ تکرار می شود

جوان آنلاین ـ چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۲۲:۳۰

 

علی رضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس و کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری صبح امروز در یک نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

جوان آنلاین: زاکانی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که نقش خاتمی در فتنه ۸۸ چه بود، گفت: وی هم دخیل بود و حتی روز چهارشنبه بیست و هفتم خردادماه ۸۸ همراه با آقایان ابوترابی، کاتوزیان، عباسی، نادران، جلالی شاهرودی و بنده با آقای هاشمی رفسنجانی جلسه داشتیم. هاشمی بیانش این بود که خاتمی صبح روز بعد از انتخابات (بیست و سوم) در دیداری که موسوی و سید حسن خمینی هم بودند قائل به تقلب بوده. به بیان هاشمی، خواسته موسوی ابطال انتخابات بود و راه های قانونی را هم قبول نداشت که با چنین بیانی و این که ساعت ۱۱ شب انتخابات، جلسه تبریک می گیرند، شما می توانید عمق فاجعه را دریابید.

وی ادامه داد: بدینوسیله موسوی همه باورهای قبلی که شعار قانونگرایی و مقابله با دروغ را می داد نفی کرد. البته وقتی در دانشگاه امام صادق(ع) این خاطره را بازگو کردم دفتر هاشمی موضوع را تکذیب کرد که تکذیب کردن هم باب شده است! من در صحن علنی در نطق پیش از دستور هم ابوترابی را شاهد گرفتم که هاشمی این سخنان را گفته است.

بنابر تحلیل بنده موضوع فتنه فراکشوری است

این داوطلب انتخابت ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار شیرازه مبنی بر اینکه آیا شما هنوز معتقدید فشارهای اقتصادی فعلی ادامه فتنه ۸۸ است، پاسخ داد: بخشی از فشارهای اقتصادی استمرار فتنه ۸۸ است که بنابر تحلیل بنده موضوع فتنه فراکشوری است. مثل روز هم روشن است که تحریم را دشمن ایجاد کرده و در این مورد مقام معظم رهبری تحلیل کرده اند. بخشی از فشارهای اقتصادی هم مربوط به داخل کشور است که اگر تدبیر تفاهم و توجه به اقتضائات داخل کشور داشته باشیم تحریم تأثیر حداقلی را بر ما خواهد گذاشت.

 علت اشتیاق نمایندگان مجلس به ریاست جمهوری چیست؟ زاکانی: این اقبال فقط مربوط به مجلس نیست

وی در پاسخ به سوال بعدی شیرازه مبنی بر این که علت علاقمندی شدید نمایندگان مجلس برای داوطلبی ریاست جمهوری چیست؟ گفت: این اقبال فقط مربوط به مجلس نیست و غیر از مجلس هم کسانی نامزد هستند.

 

رابطه بین سه قوه مناسب نیست/مجلس را هم در رأس امور می دانم

دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در پاسخ به سوال چهارم خبرنگار شیرازه که از وی پرسید، رابطه دولت و مجلس هشتم و نهم چگونه بوده است اظهار داشت: رابطه بین دولت و مجلس و به طور کلی بین سه قوه مناسب نیست و یکی از دلایلی که بنده وظیفه دارم در صحنه حاضر باشم این است که با توجه به ۹ سال حضور در مجلس و روحیه ای که دارم در صورت پیروزی در انتخابات رویکرد جدیدی را آغاز می کنم.

وی افزود: معتقدم سه قوه در حقیقت عناصر یک تیم واحدند که در غالب حکومت به عنوان خدمتگزار ملت، رسالت بسط عدالت در جامعه را دارد. یعنی خدمتگزاری شایسته به مردم و گسترش عدالت در جامعه و ایجاد رفاه مادی و بستر معنوی در کشور مسئولیت های هر سه دستگاه است. البته نقش دستگاه اجرایی نقش ممتازی است. مجلس را هم در رأس امور می دانیم و به عنوان یک مجموعه رأس امور برای ریل گذاری کشور حرکت دستگاه اجرایی را بر عهده دارد.

زاکانی ادامه داد: دو برنامه مدون و منظم داریم برای کمک به دستگاه قضایی و تقویمی که در آن ها بدون دخالت در قوا کمک کنیم که سطح کارآمدی خود را بالا ببرند.

 در یکشنبه سیاه مجلس چه نقشی داشتید؟/زاکانی: برگ استیضاح را امضاء نکردم/این بازی، بازی باخت- باخت بود

وی در پاسخ به سوال پنجم مبنی بر این که نقش شما در کنترل یکشنبه سیاه مجلس قبل و بعد از جلسه چه بود، گفت: قبل از یکشنبه سیاه برگ استیضاح را امضاء نکردم و گفتم موقعیت برای استیضاح مناسب نیست و بعد ازظهر استیضاح هم سخنرانی کردم و تحلیلی ارائه دادم که این بازی، بازی باخت- باخت بود. اما گناه همه افراد یکسان نیست و رهبر معظم انقلاب هم فرمودند که نظام ضرر کرد.

 

اظهارات مشایی برایم ارزش ندارد

وی در پاسخ به یک سوال دیگر خبرنگار شیرازه که از وی پرسید، مشایی در آخرین اظهارات خود گفته نمی دانم از چه چیزی منحرف شده ام گفت: هیچ ارزشی برای من ندارد.

 

اگر هاشمی بیاید اتفاقات سال ۸۴ تکرار می شود

زاکانی در خصوص حضور هاشمی خاطر نشان کرد: اگر هاشمی در صحنه حاضر شود اتفاقی همانند سال ۸۴ رخ خواهد داد با این تفاوت که شرایط نسبت به ۸۴ نامناسب تر است و اگر هاشمی بیاید حتماً مردم ما انسجام بالاتری را برای نفی تفکری که وی آن را نمایندگی می کند خواهند داشت.

 

تکثر اصولگرایان اگر تهدیدساز نباشد، مشکلی ندارد

کاندیدای جبهه حماسه‌سازان در انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به این سوال که تکثر اصولگرایان مذموم است یا مطلوب گفت: بستگی به صحنه دارد. اگر تکثر اصولگرایان در صحنه سبب شود که جهت گیری کشور به مخاطره بیفتد همه باید به سمت وحدت بروند و عقلاً، منطقاً و اخلاقاً باید به سمتی بروند که به همگرایی برسند. البته هر کسی سعی می کنند پیشتاز باشد و دیگران به نفعش کنار روند که بنده هم از این نکته مستثنی نیستم و با بیان منطقی و کلام ساده ارائه برنامه می دهم. ولی اگر تهدید نبود تکثر مشکلی ندارد.

 

در سیاست خارجه دو خط قرمز دارم

این داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری در خصوص برنامه های بین الملل خود گفت: موضع گیری خارجه تعامل گرایی فعال و عزت مدارانه را دنبال خواهیم کرد، چرا که باید حکمت و مصلحت را در خدمت عزت قرار دهیم. کشورهای مسلمان و دوست ایران تعامل با آنها بیشتر و در سطح بالاتری خواهد بود دو خط قرمز داریم یکی اسرائیل که الی الابد وجود آن نامشروع است و خط قرمز دوم آمریکا که به واسطه نوع زیاده خواهی ظلم ها و شرایطی است که خودش ایجاد کرده است و اگر عیناً و عملاً مشاهده شود که ساز و کارهای تعامل کاملاً شفاف است و باید نسبت به آن اقدام کرد.

این نماینده مجلس درباره گفتمان پیشرفت توضیح داد: معتقدیم گفتمان پیشرفت اسلامی گفتمانی است که طریق رسیدن به اهداف اسلامی را فراهم می کند و امکانی را ایجاد می کند که در آن گام به گام به سوی جامعه مطلوب حرکت کرد و در آن جامعه هم رفاه مادی و هم زمینه معنوی را و تکامل انسان را فراهم کند.

می خواهیم با گفتمان پیشرفت گوشه ای از حادثه تلخ سال ۸۸ را بتوانیم جبران کنیم

وی افزود: همانگونه که انقلاب اسلامی تأثیرات منطقه ای و جهانی داشت در داخل منجر به استبداد زدایی و در فرای مرزها منجر به نابودی نظام استبداد شد. امروز مسئولیت های بزرگ اسلامی و بشری ما حکایت از این دارد که بتوانیم ایران اسلامی را بسازیم و یک پایگاه قوی و مستحکم برای مسلمین و مستضعفین قرار بگیرد و از این منظر امیدوارم انتخابات اخیر انتخاباتی شود که نامزدها برنامه خودشان را به اقتضای مشکلات امروز بیان کنند و از طرفی هم با یک رقابت اخلاقی و سالم و به دور از ایجاد تنش در جامعه حضور با نشاط مردم را در پای صندوق رأی فراهم کنند و رقابت از فردای پیروزی به رفاقت و دوستی تبدیل کنند که گوشه ای از حادثه تلخ سال ۸۸ را بتوانیم جبران کنیم.

آمریکا و نظام سلطه در رأس فتنه ۸۸ بودند

علی رضا زاکانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه یکی از کاندیداهای اصولگرا نظرات متفاوتی در مورد موسوی و کروبی دارند، نظر شما چیست؟ یادآور شد: با اظهارات دیگران کاری ندارم، قبل از این هم نظرم را بیان کرده ام، اما عده ای با انعکاس ناقص آن برخی ابهامات را در جامعه ایجاد کردند. اتفاقی که در سال ۸۸ کاری برنامه ریزی شده از قبل بود و مسببان این اتفاق فراتر از مجموعه های داخل کشور و در حقیقت از خارج از کشور با یک برنامه ریزی تعیین شده عناصر داخلی آن ها تأثیر می پذیرفته اند.

کاندیدای جبهه حماسه‌سازان در انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: در مناظره ای که بعد از فتنه ۸۸ در تلویزیون با جواد اطاعت داشتم بیان کردم که ابعاد فتنه را فراتر از کشور می دانم و آمریکا و نظام سلطه در رأس که با برنامه ریزی بلند مدت به این نتیجه رسیده اند.

معتقدم سران فتنه مجرمند

وی افزود: کسانی که در داخل به عنوان سران فتنه دخالت داشتند سران داخلی فتنه محسوب می شوند. با موسوی و کروبی در هفته بعد از انتخابات صحبت کردم و به روشنی دریافتم که هیچ استدلالی برای ادعای خود ندارند و لذا معتقدم جرم مرتکب شده اند و در حق ملت خیانت بزرگی کرده اند. متأسفانه اطرافیان این ها هم عدم تقوای جمعی را پیشه کردند با وجود این که می دانستم تقلب در انتخابات صورت نگرفته و جرم از جنسی که اینها می گفتند واقع نشده اما با این وجود برای رسانه های خارجی خوراک تهیه می کردند.

زاکانی تاکید کرد: چند روزی است که می گویند سال ۸۸ اتفاقی نیفتاده لذا معتقدم که با وجود همه اتفاقات رخ داده در آن سال و همه هزینه های که نظام اسلامی متقبل شد از جرم آنها نمی کاهد بلکه ابعاد فتنه را نشان می دهند.

وی خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی عمومی در تاریخ ۹/۱۰/۸۹ فرمودند: «هنوز خیلی جا وجود دارد برای تعیین و تبیین و تحلیل ابعاد و زوایای فتنه ای که دشمن طراحی کرده بود دشمن محاسبات خیلیل دقیقی کرده بود خُب محاسباتش غلط از آب درآمد. ملت ایران را نشناخته بود دشمن در پشت صحنه همه چیزها را مشاهده کرده بود این کسانی که شما به آنها می گوید سران فتنه دشمن این ها را هل داده بود وسط صحنه البته گناه کردند...»

 

 

«آقاي هاشمي حتماً بايد بياييد»!!!

"عماریون"- تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۰

 

سايت شخصي هاشمي نسخه سه نامزد اصلاح طلب را پيچيد

يك حامي هاشمي رفسنجاني مي گويد نامزدهاي اصلاح طلبان به درد نمي خورند و خود هاشمي بايد نامزد شود.

"عماریون"- وب سايت شخصي هاشمي در مطلبي به قلم صادق زيباكلام و با عنوان «آقاي هاشمي حتماً بايد بياييد» نوشت: آقاي هاشمي، نيامدن شما يعني انتخاب يك رئيس جمهور اصولگراي ديگر و در نتيجه تداوم همه اين روال براي 4 سال ديگر. متأسفانه به ميدان فرستادن محمدرضا عارف، اسحاق جهانگيري يا دكتر حسن روحاني دردي را در حد انتظار دوا نمي كند. كم نيستند كساني مرددند كه آمدن آقاي هاشمي ممكن است آنان را در كنار وي قرار دهد.

زيباكلام ضمن به كار بردن ابيات دفاع از انقلاب كه به وي نمي آيد، مي نويسد: آقاي هاشمي! صد البته كه اصولگرايان از همان روز اول كه شما اعلام كنيد مي خواهيد در انتخابات شركت نماييد خط آتشي در برابر شما ايجاد خواهند كرد اساسي! اي بسا اصولگرايان سنتي و مدرن، جبهه پايداري و همه آنان كه ظرف 8 سال گذشته قدرت را در دست داشته اند اما امروز دچار اختلاف شده اند يكبار ديگر و به واسطه رويارويي با اصلاح طلبان و هاشمي متحد شده و به ميدان بيايند، يقيناً از هر تاكتيك كه بتوانند جلوي پيروزي شما را بگيرند استفاده خواهند كرد.

اما آقاي هاشمي شما آمدنتان را به مردم و به همه آنان كه همچنان پاي انقلاب و نظام ايستاده اند مديونيد. شما آمدنتان را به همه تلاش هايي كه در اين 34 سال براي تداوم انقلاب و نظام صورت گرفته مديونيد. يادتان باشد... در مسلخ عشق جز نكو را نكشند.

همزمان محمدجواد حق شناس از اعضاي حزب اعتماد ملي به «فرارو» گفت: با توجه به كاهش احتمال نامزدي خاتمي در انتخابات بحث حضور هاشمي رفسنجاني نه به عنوان بازي ساز بلكه به عنوان بازيگر افزايش يافته و به گفته وي در اين مقطع مسئله نيامدن هاشمي رفسنجاني در انتخابات به عنوان نامزد، ديگر به اندازه گذشته قطعي نيست و احتمال آمدن ايشان بيش از پيش افزايش يافته است.

وي گفت: در سال هاي اخير هاشمي رفسنجاني ترجيح داده است بيش از بازيگري به بازي سازي و بازيكن سازي بپردازد به خصوص پس از سال 88 هاشمي رفسنجاني نقش اثربخشي و تأثيرگذاري را در بازي سازي و بازيكن سازي ديده است و بر همين اساس ترجيح مي دهد كه در انتخابات رياست جمهوري سال 92 نيز فردي با پشتوانه و حمايت معنوي او در معرض قضاوت افكار عمومي قرار گيرد.

حق شناس ادامه داد: هر چند هنوز هم به نظر مي رسد كه ترجيح هاشمي اين است كه در اين دوره از انتخابات آقاي خاتمي نامزدي خود را اعلام كنند اما به دليل خصوصيت شخصي آقاي خاتمي كه قدرت ريسك پايين و نگراني از راي نياوردن و البته ساير دلايلي كه ايشان مطرح كرده و يا نمي توانند مطرح بكنند اين احتمال كاهش پيدا كرده است.

هاشمي اكنون در آستانه 80 سالگي به سر مي برد. او چند ماه پيش اعلام كرده بود با توجه به سنش توانايي كار اجرايي را ندارد.

يادآور مي شود محمدرضا عارف اخيراً در جمع دانشجويان دانشگاه اميركبير با ابراز تأسف از اينكه اصلاح طلبان نتوانستند به نتيجه قطعي در يك زمان خوب برسند گفت: ما زمان طلايي را از دست داديم، اكنون نزديك به 40 روز تا انتخابات مانده و هنوز جبهه اصلاحات تكليفش مبني بر اينكه نامزد انتخاباتي اش چه كسي است، مشخص نيست. بخشي از اين آفت فرهنگي است؛ چرا كه ما شعار خوب مي دهيم و مي گوييم اجماع را قبول داريم اما اگر به ما ختم شود، اگر به ديگري ختم شود قبول نداريم. بخشي ديگر ناشي از خود بزرگ بيني است و بخشي نيز ناشي از عدم تحمل ديگران است.

 

صادق زيباكلام نيز به روزنامه اعتماد گفته است: بعيد مي دانم هيچ كدام از اين آقايان (روحاني، عارف و جهانگيري) بتوانند شانس پيروزي داشته باشند. او مي افزايد: به نظر من اين واقعيت تلخ كه هنوز اصلاح طلبان هيچ برنامه مشخصي براي انتخاباتي كه قرار است 48 روز ديگر برگزار شود ندارند را به ضعف رهبري اصلاح طلبان نسبت مي دهم و به هيچ وجه معتقد نيستم كه اصولگرايان يا دولت مسئول تشتتي هستند كه الان گريبان اصلاح طلبان را گرفته است. فكر مي كنم بايد صادقانه اعلام كنم آشفتگي اي كه در وضعيت اصلاح طلبان امروز شاهد هستيم ناشي از خود اصلاح طلبان است و به هيچ وجه به جاي ديگري ربطي ندارد.

 

محمد جعفری/ تأملی بر پازل انتخاباتی هاشمی؛

انتخابات ریاست‌جمهوری و جاده‌ی دوطرفه‌ی هاشمی- اصلاح‌طلبان

با گذاری بر تکاپوی انتخاباتی ماه‌های اخیر اصلاح‌طلبان، همواره یک سؤال به صورت برجسته خودنمایی می‌کند و آن اینکه چرا قاطبه‌ی گزینه‌های کاندیداتوری روی میز اصلاح‌طلبان، از عناصر کارگزاران و نزدیک به هاشمی هستند؟ یادداشت پیش رو مروری است بر خطوط اصلی سیر انتخاباتی این جریان و مدیریت هاشمی در این بین.

 گروه سیاسی برهان/ محمد جعفری؛ پی بردن به این موضوع، که کنش هاشمی تنها به بازی مستقیم وی محدود نمی‌شود، چندان دشوار به نظر نمی‌رسد. همان گونه که در مطلع بحث ذکر شد، با گذاری بر تکاپوی انتخاباتی ماه‌های اخیر اصلاح‌طلبان همواره یک سؤال به صورت برجسته خودنمایی می‌کند و آن اینکه چرا قاطبه‌ی گزینه‌های کاندیداتوری روی میز برای اصلاح‌طلبان، عموماً از عناصر کارگزاران و نزدیک به هاشمی بوده و هستند؟

 

آرایش انتخاباتی اصلاح‌طلبان در ماه‌های ابتدایی محمدعلی نجفی، عضو حزب کارگزاران سازندگی و وزیر آموزش و پرورش دولت هاشمی را به عنوان یکی از جدی‌ترین گزینه‌ها به خود می‌دید. حسین کمالی، وزیر کار و امور اجتماعی دولت هاشمی و مشاور وی در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز دیگر کاندیدای مطرح آن روز‌ها بود. با گذشت زمان و جدی‌تر شدن رقابت‌ها نام اسحاق جهانگیری، از مؤسسین کارگزاران سازندگی و عضو فعلی شورای مرکزی این حزب هم به میان آمد. در نهایت، حسن روحانی، رئیس 20 سال گذشته‌ی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت و از جمله‌ی نزدیک‌ترین یاران هاشمی نیز اعلام کاندیداتوری قطعی کرد.

 

در واقع هرچند که حضور هر یک از این چهره‌ها در دولت اصلاحات و در سمت‌های مختلف قابل انکار نیست، لکن آنچه مسلم است اینکه خاستگاه و هویت اصلی آن‌ها ریشه در دولت کارگزاران دارد.

در مقابل، البته گزینه‌هایی همچون سید حسن خمینی، مهرعلی‌زاده، کمال خرازی، کواکبیان و حتی محمد خاتمی هم بودند که چسبندگی خاصی به هاشمی و کارگزاران نداشتند؛ لکن هر یک به دلیلی از چرخه‌ی رقابت جدی و فشرده خارج شدند.

در این بین، با کم‌رنگ شدن احتمال حضور خاتمی، تنها محمدرضا عارف باقی ماند که توانسته است به خوبی در این فضا عرض اندام کند و تا به امروز به حاشیه نرود، اما او نیز از آماج حملات رسانه‌های نزدیک به هاشمی نظیر سایت «بازتاب امروز» در امان نمانده و با عنوان «اصلاح‌طلب بدلی» شدیدترین تخریب‌ها را از سوی این رسانه‌ها متحمل شده است. تخریب‌هایی که حتی انتقاد خاتمی را بر انگیخته و وی را در دیدار با گردانندگان این سایت صراحتاً به گله‌گذاری از این مسئله واداشته است.

با این وصف، به نظر می‌رسد بازیگردانی هاشمی تا به این لحظه موفق بوده و به خوبی اصلاح‌طلبان را به انفعال برده باشد. هرچند اصلاح‌طلبان هم به دلیل آنکه به غیر از خاتمی (که از آمدنش ناامید هستند)، از کارت بازی جدی دیگری بهره نمی‌بردند و به بیان دقیق‌تر، در میان خود گزینه‌ای که هم موقعیت اجتماعی قابل قبولی داشته باشد و هم تأیید صلاحیت شود نداشتند، بالاجبار به این بازی تن دادند.

در واقع، این جریان به هاشمی به عنوان پل ورود به داخل نظام می‌نگرد. در مقابل، البته هاشمی هم ‌ـ‌در صورت پیروزی‌ـ‌ با شکل دادن به دولت سایه، با یک تیر چند نشان را نشانه می‌رود. از سویی، بعد از 8 سال مجدداً صحنه‌گردانی مدیریت اجرایی کشور را به دست می‌گیرد و از دیگر سو از دست دولت کنونی، که در این سال‌ها در حکم کابوسی برای وی عرض اندام کرده بود، خلاص می‌شود.

با اوصاف یادشده، گزاره‌های زیر برای بررسی دقیق‌تر بازی هاشمی تا حد زیادی راهگشا به نظر می‌رسد.

 

بحران نمایی

 

چندان خلاف واقع نیست اگر شاه‌بیت اظهارات هاشمی و عملیات روانی اطرافیان و رسانه‌های نزدیک به وی طی ماه‌های گذشته را بحرانن‌مایی از وضعیت کنونی کشور بخوانیم. در این ارتباط، می‌توان به خبر سایت شخصی هاشمی از دیدار وی با اعضای کمیسیون امور زیربنایی و تولید و شورای راهبردی حمل و نقل دبیرخانه‌ی مجمع اشاره داشت؛ آنجا که می‌نویسد: «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تغییر ساختار دستگاه‌های اجرایی و انحلال سازمان‌ها، شوراهای راهبردی و ادغام‌های غیرکارشناسی و غیرمنطقی وزارتخانه‌ها را در کنار انزوا و خانه‌نشین کردن سرمایه‌های انسانی و مدیران باسابقه‌ی کشور، بلای اقتصادی و تولید در کشور خواند.»

 به گفته‌ی پدر معنوی کارگزاران: «اگر اداره‌ی یک کشور متکی به افراد و جریان‌های خاص شود، نتیجه‌ی آن وضع کنونی خواهد بود که هیچ­کس مسئولیت مشکلات و معضلات را پذیرا نیست.»هاشمی همچنین در گفت‌وگو با ویژه‌نامه‌ی نوروزی روزنامه‌ی شرق نیز، در خصوص عملکردهای موجود در این سال‌ها، مدعی می‌شود: «در سیاست خارجی تعامل را انعطاف و تحریم‌ها را کاغذپاره خواندیم و با تکیه بر شعار و آمار و ارقام غیرواقعی، اقتصاد کشور را دچار رکود تورمی کردیم که بدترین نوع تورم و رکود در اقتصاد است.[1]

رئیس دولت‌های پنجم و ششم در دیدار نمایندگان اقشار مختلف استان مازندران نیز تصریح می‌کند: «اگر برنامه‌های مصوب در زمان دولت سازندگی به دلایل مختلف مسکوت نمی‌ماند، پیگیری می‌شد و به اجرا در می‌آمد، امروز مردم ایران دغدغه‌ی شغل، مسکن، سلامت، تحصیل و درمان را به هیچ‌وجه نداشتند.»

در این بین، البته نباید از نقش رسانه‌های این جریان و به ویژه سایت «بازتاب امروز»، که از هیچ سوژه‌ای برای سیاه‌نمایی از وضع موجود چشم‌پوشی نمی‌کند غافل شد.

این رویه البته به اینجا ختم نشد و ابعاد دیگری هم برای آن قابل تصور است. القای این موضوع، که شرایط به وجود آمده معلول عدم توجه به نقطه نظرات هاشمی رفسنجانی است، نیز ادعایی است که این روزها به صراحت مطرح می‌شود. هاشمی، در این خصوص با صراحت تمام، می‌گوید: «تمام حرف‌هایی که در مورد آینده گفتم و روی نوار ضبط شده محقق شد. اگر به نظرات بنده عمل می‌شد، امروز گرفتار شرارت‌های سال 88 نمی‌شدیم چون برای من این اتفاقات روشن بود.» نظراتی که البته بخش‌هایی از آن 4 سال پیش، در نامه بدون سلام به رهبری منتشر شد.

به علاوه، تأکید بر این مسئله که بحران موجود را نه احمدی‌نژاد که حامی اصلی وی یعنی رهبر انقلاب به وجود آورده است نیز وجوه کمتر دیده‌شده‌ی سناریوی انتخاباتی این جریان به شمار می‌آید. سایت «بازتاب امروز» در راستای تکمیل این سناریو در مطلبی تحت عنوان «در جمهوری اسلامی رئیس‌جمهور چه اختیاراتی دارد؟» به قلم «محمد سروش محلاتی» به طور تلویحی مدعی می‌شود، با وجود رهبر انقلاب به عنوان ولی فقیه در رأس امور، رئیس‌جمهوری از حق قانونی خود محروم است و برای مجازات رئیس‌جمهوری باید سهم رهبری در شکل‌گیری حوادث نیز لحاظ شود.

 این سایت می‌نویسد که رئیس‌جمهوری در ایران «حق قانونی ثابت» ندارد و «همه‌ی اختیارات» وی تابعی از خواست رهبری است. در این یادداشت، به بی‌اختیار بودن رئیس‌جمهوری در تعیین وزیر برای چند وزارتخانه‌ی کلیدی اشاره شده و آمده است دومین مقام اجرایی کشور حتی حق تغییر این وزرا بدون اجازه‌ی رهبری را ندارد.

این سایت، با بیان محدود شدن اختیارات رئیس‌جمهور در دو مقطع تدوین قانون اساسی و ضمیمه شدن تبصره‌هایی به آن پس از تدوین، می‌نویسد: «روشن است که این سخن به معنی نفی مسئولیت رئیس‌جمهور در قبال اقداماتش و تبرئه‌ی او در تقصیراتش نیست، بلکه بدان معنی است که "مسئولیت" فقط به اندازه‌ی "اختیارات" است و در جایی که او اختیاری ندارد و مطابق دستور عمل می‌کند، انتظار پاسخ‌گویی از او نباید داشت.»

به نظر می‌رسد بازیگردانی هاشمی تا به این لحظه موفق بوده و به خوبی اصلاح‌طلبان را به انفعال برده باشد. هرچند اصلاح‌طلبان هم به دلیل آنکه به غیر از خاتمی (که از آمدنش ناامید هستند)، از کارت بازی جدی دیگری بهره نمی‌بردند و به بیان دقیق‌تر، در میان خود گزینه‌ای که هم موقعیت اجتماعی قابل قبولی داشته باشد و هم تأیید صلاحیت شود نداشتند، بالاجبار به این بازی تن دادند.

 

هاشمی کلید حل بحران

    

این جریان، در تکمیل رویکرد بحران‌نمایی مورد اشاره، در تلاش است تا این گونه جا بیندازد که کلید حل بحران و خروج از وضعیت اضطرار کنونی، کسی نیست جز هاشمی.

صادق زیباکلام به عنوان یکی از طلایه‌داران دعوت از هاشمی در گفت‌وگو با خبرگزاری آریا تأکید می‌کند: «هر قدر اصول‌گرایان به این باور برسند که کشور در عرصه‌ی داخلی، بین‌المللی و اقتصادی دچار بحران است، شانس نامزدی فردی چون هاشمی بیشتر می‌شود. بنده معتقدم این شرایط می‏طلبد کسی نامزد شود که بتواند کشور را از بحران نجات بدهد.»

محمد هاشمی هم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران مدعی می‌شود که «تنها این را می‌دانم که بسیاری از مردم و جریانات سیاسی در حال حاضر آیت‌الله هاشمی را راه نجات ملت می‌دانند.» در این میان، حسین مرعشی نیز از این قافله جا نمانده است و در گفت‌وگو با ویژه‌نامه‌ی پایان سال روزنامه‌ی بهار به فهرست ادعاهای مطرح‌شده در این فضا می‌افزاید: «از نظر کارشناسی، شرایطی در کشور پیش آمده است که اگر این امر مورد توجه افکار عمومی و جناح‌های سیاسی باشد و نظام هم این را بپسندد، آقای هاشمی ظرفیت‌هایی دارد که می‌تواند در یک دوره‌ی چهارساله بهبودی سریعی در اوضاع ایجاد کند.»

در یکی از جدیدترین اظهارات هم علی مطهری، که این سال‌ها به طرز حیرت‌انگیزی هواخواه هاشمی شده است، از اعتقادش به شرایط اضطرار بودن کشور گفت: «معتقدم در چنین شرایطی تنها کسی که می‌تواند به وضع موجود سر و سامان دهد آقای هاشمی است.» تقاضای جدید او از هاشمی این بود که «ایشان خوب است که بیایند و چهار سالی به اوضاع کشور سر و سامان دهند و وقتی شرایط عادی شد، بروند.»

 

 

هاشمی فرصت مغتنمی مشترک برای اصلاح‌طلبان و نظام

  

القای این موضوع، که حضور هاشمی رفسنجانی در ساحت انتخابات هم برای حاکمیت و هم برای اصلاح‌طلبان یک فرصت مغتنم و استثنایی به شمار می‌آید، یکی دیگر از خطوط اصلی عملیات روانی و رسانه‌ای این جریان تلقی می‌شود. در این فضا، علاقه‌مندان به کاندیداتوری هاشمی با تکیه بر این موضوع سعی دارند که علی‌رغم وجود فصل تمایز‌های متعدد میان او و اصلاح‌طلبان، وی را خیرالموجودین برای این جریان معرفی کنند.

محسن هاشمی در این خصوص به روزنامه‌ی آرمان می‌گوید: «شاید در شرایط فعلی هاشمی بتواند با توجه به نفوذ خود در جامعه چه در بین اصولگرایان واقعی و چه اصلاح‌طلبان معتدل و چه در بین مردم کوچه و بازار با نقش مثبت، وحدت جامعه را از گسستی که آن را تهدید می‌کند نجات دهد. او می‌تواند با اتحاد این نیروها در مقابل افراط و تفریط بایستد.»

وزیر کشور دولت اصلاحات نیز در تکمیل همین سناریو در گفت‌وگو با روزنامه‌ی آرمان اذعان می‌کند: «سران اصلاحات نظرشان در مورد آقای هاشمی مثبت است[…] بنابراین، حضورشان می‌تواند برای عبور از مرحله‌ی افراطی‌گری مؤثر باشد.»

 

 

فضاسازی و ایجاد تقاضا برای حضور هاشمی در انتخابات

 

 

همان گونه که از برآیند مباحث منتشرشده در رسانه‌ها طی هفته‌های گذشته به نظر می‌رسد، باید با قطعیت گفت که هاشمی چندان بی‌میل به تکیه بر کرسی اول پاستور نیست؛ لکن هنوز با تردیدهایی در این خصوص مواجه است. بر این اساس است که وی در خصوص کاندیداتوری خود تصریح می‌کند «به احتمال 90 درصد در انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدا نخواهم شد، مگر آنکه یک مطالبه‌ی عمومی در کشور شکل گرفته و بنده احساس تکلیف نمایم!»

 

در مقابل، البته رقبای دیروز و یاران امروز هاشمی هم بیکار ننشسته و با لبیک به مطالبه‌ی وی، آن را بی‌جواب نگذاشته‌اند. در این بین، سعید حجاریان گوی سبقت را از همه ربوده و ضمن اعلام آمادگی برای پادویی هاشمی جهت دعوت از وی، تأکید کرد: «جریان بی‌رمق اصلاحات نیاز به احیا و ریکاوری دارد که ورود هاشمی به صحنه‌ی این فضا را برای ما مهیا می‌کند.» اظهار نظر طنزآلود محمد هاشمی نیز در این رابطه در نوع خود جالب توجه است آنجا که مدعی شده است: «تحلیل مردم از خلق حماسه‌ی سیاسی در سال 92، حضور آقای هاشمی در کسوت نامزدی است. حتی عده‌ای از مردم بر این اعتقاد بودند که در سطوح بالا توافقاتی برای نامزدشدن آقای هاشمی انجام شده و دلیل نام‌گذاری امسال نیز با نام حماسه‌ی سیاسی همین موضوع است. در حقیقت، مردم بر این اعتقادند که خواسته‌ی رهبری برای "حماسه‌ی سیاسی" با نامزدی هاشمی در انتخابات محقق می‌شود.»[2]

 

همان گونه که ذکر شد، یکی از جدی‌ترین اولویت‌های هاشمی در این انتخابات رهایی یافتن از کابوسی به نام احمدی‌نژاد است. برای نیل به این هدف، او یا باید به طور مستقیم وارد بازی می‌شد که البته هزینه‌های آن بالا بود و یا آنکه باید تن به صحنه‌آرایی و مهره‌چینی برای انتخابات می‌داد که طرح پیشنهاد ائتلاف 2+1 برای اصلاح‌طلبان در این راستا بود. ائتلافی میان خاتمی، که از همان ابتدا نیامدنش حتی برای محافل داخلی این جریان نیز تقریباً مسجل بود، روحانی و جهانگیری که هر دو رگه‌هایی کارگزارانی دارند. در این بین، همان گونه که انتظارش می‌رفت، چسبندگی بیشتر حسن روحانی به هاشمی مانع اقبال اصلاح‌طلبان به وی شد و این جریان ناگزیر به اسحاق جهانگیری اقبال نمود.

 

در این میان، هاشمی البته حساب فرضیه‌ی حضور هم‌زمان روحانی و جهانگیری در انتخابات و رقابت این دو با یکدیگر را هم کرده است؛ به نحوی که ضمن القای این گزاره که «حسن روحانی گزینه‌ی اصلی هاشمی است» توسط اطرافیان و فرزندش رسماً خبر از اعلام حمایت کارگزاران از جهانگیری می‌دهد. به این ترتیب، چنانچه هر یک از این دو به پاستور راه یابد، راه همچنان برای هاشمی هموار خواهد بود.

 

با این وجود، البته هاشمی با اعلام اینکه «نمی‌گویم نمی‌آیم»، پرونده‌ی حضور مستقیم خود در انتخابات را نیز کماکان مفتوح نگه داشت؛ پرونده‌ای که طی هفته‌های گذشته با افزایش فشارها بر خاتمی جهت کاندیداتوری رو به بسته شدن بود، اما امتناع او کافی بود تا مجدداً تب «هاشمی می‌آید، نمی‌آید» در میان اصلاح‌طلبان و اطرافیان هاشمی بالا بگیرد؛ تبی که در آن یک فرزند هاشمی از آمدن او خبر می‌دهد، دقایقی بعد فرزند دیگر آن را تکذیب می‌کند و مجدداً سایت نزدیک به خاندان هاشمی به فاصله‌ی چند ساعت در مصاحبه‌ای با سعید حجاریان از حضور هاشمی در دقیقه‌ی 90 می‌گوید و دقایقی بعد همین خبر از خروجی سایت حذف می‌شود و باز خود هاشمی می‌گوید که نمی‌گویم نمی‌آیم و قس علی هذا.

خلاصه آنکه استراتژی تعلیق هم به عنوان روی دوم بازی هاشمی کماکان در جریان است و در این گیر و دار، این اصلاح‌طلبان هستند که بدون داشتن کاندیدایی باب میل خود و در موضع انفعال، تنها نظاره‌گر دست‌گردانی هاشمی در این بازی هستند. (*)

 

پی‌نوشت‌ها:

[1]دیدار با اعضای شورای مرکزی و مسئولین استانی حزب اعتدال و توسعه.

[2]گفت‌وگو با روزنامه‌ی بهار، 21 فروردین 92.

*محمد جعفری؛ عضو هیئت تحریریه برهان/انتهای متن/

 

 

اخبار انتخاباتی حزب الله

گزارشی از جلسه چهارم و پنجم دانشجویان حزب الله شمالغرب

"عماریون"- تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۰

 

خاتمی برای انتخابات کاندیدا نمی شود چون اولا او عنوان 20 میلیون رای را با خود به یدک می کشد و در انتخابات احتمال کاهش آن به 5 میلیون داده می شود که این یک باخت بزرگ برای وی می باشد. از سویی هم بخاطر موانع نمی تواند صلاحیت خود را اخذ نماید

جلسه چهارم

چهارمین جلسه هم اندیشی دانشجویان حزب الله در تبریز برگزار گردید. در این جلسه دانشجویان حاضر در جلسه ضمن اعلام همدردی با زلزله زدگان به بررسی مواضع سران جریان اصباح طلبی در فتنه 88 پرداختند.

حجت الاسلام روح الله بجانی رییس شورای هماهنگی حزب الله شمالغرب در این جلسه با اشاره به آرایش انتخابات 92 گفت: خاتمی برای انتخابات کاندیدا نمی شود چون اولا او عنوان 20 میلیون رای را با خود به یدک می کشد و در انتخابات احتمال کاهش آن به 5 میلیون داده می شود که این یک باخت بزرگ برای وی می باشد. از سویی هم بخاطر موانع نمی تواند صلاحیت خود را اخذ نماید. لذا اصلاح طلبان چاره ای جز حمایت از آقای هاشمی ندارند . چون آنها بر این معتقدند که آقای هاشمی بخاطر داشتن مسئولیت در یکی از 5 جایگاه اصلی نظام و داشتن هزینه فراوان رد صلاحیتش حتما صلاحیت خواهد گرفت. هاشمی و یارانش هم پشت سر اصلاح طلبان در شوراهای شهر، حامی آنها خواهند شد.

وی با اشاره به تحلیل های مختلف خودی و غیر خودی ها در خصوص اقدامات احتمالی رییس جمهور گفت: تحلیلگران موافق ، مخالف، خارج نشین و داخلی می گویند که آقای احمدی نژاد یا یک کاندیدا دارد و یا چند کاندیدا. اگر یک کاندیدا داشته باشد و آن آقای مشایی باشد در صورت رد صلاحیت آقای احمدی نژاد سه راهکار خواهد داشت یا عدم برگزاری انتخابات، که ممکن نیست. یا استعفا که تاثیری ندارد و یا اغتشاش که فورا خاموش می شود. پس باید چند کاندیدا داشته باشد که در صورت رد صلاحیت کاندیداهای دوم و سوم معرفی شوند . فعلا عده ای می گویند آقای روح الله احمدزاده کرمانی مد نظر رییس جمهور است و کابینه ای هم معرفی کرده است.

بجانی ادامه داد: البته بنده راهکار دیگری که خیرخواهانه ترین راه برای رییس جمهور است برای آقای احمدی نژاد پیشنهاد می کنم و آن اینکه می تواند این دوره اصلا تنها در راستای حضور حداکثری مردم در انتخابات در کنار امام خامنه ای تلاش نماید و دور بعد در انتخابات شخصا شرکت کند و خود را نسوزاند. طی چهارماه هم مردم خود فرصت داشته باشند تا تصمیم انتخاب رییس جمهور دولت دوازدهم را داشته باشند.

مسئول انصار حزب الله تبریز با اشاره به حماسه سیاسی و اقتصادی گفت: برای حماسه سیاسی حضرت آقا راهکار پنجگانه ای را مطرح کرده اند : حضور گسترده مردم- حضور همه سلایق منهای خائنین – پذیرش حکم قانون- پذیرش آرای مردم – انتخاب رییس جمهور با نقاط مثبت ریس جمهور فعلی منهای نقاط ضعف دولت فعلی

بجانی ادامه داد : پنج استراتژی در انتخابات پیش رو قرار دارد . ما سه نوع رقابت خواهیم داشت: رقابت مقدس، رقابت نسبی و رقابت کامل . رقابت مقدس رقابتی است که میدان رقابت تنها بین اصولگراهاست . استراتژی حزب الله در این رقابت تکثر کاندیداها و انتخاب اصلح خواهد بود. در رقابت نسبی نیز سه رقابت خواهد بود . رقابت بین اصولگراها و دولت- رقابت اصولگراها و اصلاح طلبان- رقابت بین اصولگرایان و کارگزاران که در این رقابت راهکار وحدت است. اصولگرایان هرقدر به وحدت نزدیک شوند به پیروزی در انتخابات نزدیکتر خواهند شد. رقابت دیگر نیز رقابت کامل است در این رقابت اصولگرایان، اصلاح طلبان غیر خائن، دولت و کارگزان با هم رقابت خواهند کرد.که در این نوع رقابت تنها استراتژی حزب الله (اصولگرایان) وحدت مقدس است. بایدکاندیدای مورد وحدت معرفی گردد .

دانشجویان نیز پس از بررسی ها و اعلام مواضع خود به این جمع بندی رسیدند که : آقایان خاتمی، موسوی و کروبی و همراهان اصلی شان موسوی خوئینی ها بعنوان خائن و اغتشاش گر بخاطر عدم قبول آرای مردم ، عدم تمکین به قانون و حکم قانون وراه اندازی اغتشاش خائن به مردم بوده و نه تنها حق حضور در انتخابات را ندارند بلکه باید در اسرع وقت محاکمه گردند.

در خصوص سایر سران اصلاح طلب ، آنان خائنین را همراهی کرده ولی در شدت و قوت آنان خائن نیستند و احتمال دارد که بنا به فرمایش آقا مبنی بر حضور سلایق مختلف در انتخابات بتوانند در انتخابات شرکت کنند ولی باید از فتنه گران اعلام برائت کنند تا هرگونه احتمال خیانت را از خود مبرا نمایند.

 

در خصوص مشایی نیز ، دانشجویان به این نتیجه رسیدند که مشایی گام در مسیر فتنه 92 گذاشته و متاسفانه دولت نیز وی را همراهی می کند و از شورای نگهبان انتظار می رود که بنا به انحراف اعتقادی این جریان ، عناصر انحرافی را بخاطر احتمال ایجاد زمینه خیانت و بخاطر اعتراض گسترده بزرگان دینی از حضور عناصر این جریان جلوگیری نماید.

جلسه پنجم

پنجمین جلسه هم اندیشی دانشجویان حزب الله برگزار گردید. در این جلسه حجت الاسلام روح الله بجانی رییس شورای هماهنگی حزب الله شمالغرب با اشاره به ضرورت تبیین گفتمان ها برای انتخابات گفت: کارگزاران که با شعار توسعه و سازندگی ، رویکرد جدیدی را در کشور آغاز کرده بودند گفتمان توسعه را ایجاد کردند. آنان در اقتصاد طرفدار سرمایه سالاری ، در سیاست حامی نخبه گرایی و در فرهنگ دچار تساهل و تسامح بودند. لذا در دوران کارگزاران تحول عجیبی در کشور ایجاد شد. فاصله عجیب طبقاتی ، تبعیض شدید به نفع نخبگان و به ضرر توده عامه حاصل این گفتمان بود. در جامعه کارگزارنی مردم عادی برای یک دزدی کوچک باید زندان می رفتند ولی نخبگان کارگزاران در حاشیه امنی قرار داشتند. چون سرمایه سالاری بود . بر اساس این گفتمان ،نخبه ها باید در امنیت باشند تا جامعه اداره شود. جامعه و اسلامی به مردم در حال ارائه بود که در آن عدالت معنای خاصی نداشت و از سویی فرهنگ غربی وارد جامعه شده بود. خلوص ، ایثار و ارزش های دینی جای خود را به خدعه، حرص و طمع داده بود.

در جناح راست ، حزب موتلفه و جبهه پیروان امام و رهبری طرفدار اقتصاد تجارتی بودند و کارگزاران و طیف قالی باف طرفدار اقتصاد صنعتی و تکنو کرات بودند.

سیستم اقتصادی اغلب تکنو کرات ها توسعه غربی بود و حضرت آقا موافق این نوع توسعه نبودند. ایشان در دوران سازندگی با تبیین این مسئله ، سرمایه سالاری با نام سازندگی را محکوم می کردند. آقا با جدا کردن پیشرفت از توسعه در دهه عدالت بحث پیشرفت را مطرح نمودند . یعنی پیشرفت عادلانه و عدالت محور.

بجانی ادامه داد: طرفداران گفتمان توسعه و افراد متمایل به کارگزاران ، برای تداوم سیاست ها و دیدگاههای خود گفتمان سابق ، خود را با رویکرد جدید در قالب گفتمان پیشرفت مطرح کرذد. که باز در اقتصاد طرفدار سرمایه سالاری ، در سیاست حامی نخبه گرایی و در فرهنگ در رویکرد جدیدی مخالف تسامح هستند اما روند اقتصادی و سیاسی این گفتمان حتما تساهل و تسامح را به همراه خواهد داشت.

مسئول انصار حزب الله تبریز افزود: در دهه عدالت عده ای نیز برای پیشبرد منویات امام خامنه ای ، با برنامه های حرکت به سمت جلو و پیشرفت ، گفتمان عدالت را پیگیری نمودند. در گفتمان عدالت ، اقتصاد بر اساس سرمایه سالاری نیست. لذا در سیاست نیزتوده گرا و مردم محورند ودر فرهنگ طرفدار ارزشهای اسلامی می باشد.

گقتمان عدالت معتقد است اگر فرصت موجود عادلانه باشد ، همکاری و تعاون اجتماعی ایجاد می شود.

گفتمان عدالت طرفدار سرمایه های کوچک است و معتقد است که کارهای بزرگ به دست دولت باشد و بخشهای خصوصی باید بصورت تعاونی و مشارکت عادلانه همه اقشار اداره شود .

بجانی ادامه داد : جبهه پایداری به دنبال گفتمان عدالت است و از بین دیدگاههای کاندیداهای مستقل نیز ، محسن رضایی ، زاکانی وسعیدی کیا طرفدار این گفتمان هستند. ائتلاف 1+2 و 5 گانه نیز طرفدار گفتمان پیشرفت است.

حال اگر این گفتمانها برای مردم تبیین گردد ، مردم به راحتی می تواند برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند.

این روحانی ادامه داد : کارگزاران طرفدار سازش با غرب هستند و برخی حامیان گفتمان پیشرفت نیز پیگیر همین سیاستند.

جریانهای حزب اللهی طرفدار گفتمان عدالتند ، چون در تشخیص آنان دیدگاههای حضرت امام خامنه ای به این دیدگاه نزدیک است.

در پایان جلسه ، دانشجویان از امت حزب الله خصوصا روحانیت و نماینده مقام معظم رهبری در استان بخاطر عدم حضور و همراهی در همایش انتخاباتی دولت تقدیر و تشکر نمودند.

 

 

مهدی محمدی

بازی پنهان هاشمی و خاتمی

"صراط" 10 اردیبهشت 1392- خاتمی می داند مشکل از رای است و جنایتی که در سال ۸۸ در حق ملت کردند اما آدرس موانع را به مردم می دهد. هاشمی هم اگر چه علاقه ای به خاتمی ندارد اما برای به صحنه کشاندن او نقشه می کشد بی آنکه در باره هدف بازی با خود او رو راست بوده باشد.

 

وضعیتی که اکنون جریان فتنه و به طور مشخص محمد خاتمی و هاشمی رفسنجانی گرفتار آن شده اند بسیار درس آموز است.جلوی پرده آنچه می گذرد این است که خاتمی فعلا در حال تلاش برای جلب ترحم مخاطبان خود و متقاعد کردن آنها به کنار کشیدن از صحنه است با این استدلال که حتی اگر پا به میدان بگذارد نظام علاقه ای به پذیرش مجدد او نخواهد داشت.

 

هاشمی اما کمتر دست و پای خود را گم کرده است. او در عین حال که تلاش می کند سلسله جنبان تولید ادبیات انتقادی علیه وضع موجود باقی بماند، اما علاقه ای به اینکه دیگران تصور کنند خود هاشمی خواهد قهرمان این صحنه باشد ندارد.

به همین دلیل است که مسئله آمدن یا نیامدن خود به عرصه انتخابات را کاملا مبهم نگه داشته تا –همچنان که طبیعی هم هست- تا آخرین لحظه رایزنی کند و به مشورت های کسانی که عموما پس پرده برای او تصمیم می گیرند بیندیشد.

 

اما در واقع، نگاهی عمیق تر به صحنه نشان می دهد که همه این بازی های می آیم نمی آیم، نشئت گرفته از چند بحران عمیق است که جبهه اصلاحات در آن گرفتار شده و تا زمانی که تکلیف خود را با پدیده ای به نام فتنه روشن نگرده باشد، همچنان گرفتار خواهد ماند.

 

اصل مسئله در واقع این نیست که خاتمی یا هاشمی علاقمند به حضور در صحنه انتخابات هستند اما موانع پیش رو آنها را از این کار بازداشته است. این ظاهر ماجراست.

 

در اصل، اکنون خاتمی سعی می کند هاشمی را پیش بیندازد و هاشمی هم همین نقشه را برای خاتمی کشیده است. استدلال خاتمی و کسانی مانند موسوی خویینی ها اکنون این است که خاتمی نمی تواند و نباید خود را به این مهلکه بیندازد چرا که هیچ معلوم نیست جریان اصلاحات از سرمایه اجتماعی رای یک باخت آبرومند هم برخوردار باشد چه رسد به یک پیروزی قاطع.

 

علاوه بر این، همانطور که لحن خاتمی هم نشان می دهد پرده نشینان در جبهه اصلاحات تردید دارند که او علاقه، جسارت و توان جنگ با نظام را داشته باشد. از چند ماه قبل از این بحث در حلقه های درونی جریان اصلاحات مطرح بوده است که ورود به صحنه انتخابات با کاندیدای حداکثری به معنای اعلان جنگ با نظام است و خاتمی مرد این میدان ها نیست. بنابراین، خاتمی در عین حال که حاضر نیست از بیم از دست دادن محبوبیت خود در بین بدنه اجتماعی فتنه یک «نمی آیم» صریح بگوید، اما فعال شدن در صحنه انتخابات چه به معنای کاندیداتوری و چه به معنای محور وحدت فتنه را هم چندان به مصلحت خود نمی داند چرا که عقیده دارد تنها حاصل این فعالیت، تنها رادیکال شدن در شرایط فقدان سرمایه اجتماعی است که به بدتر شدن وضع سیاسی و امنیتی اصلاح طلبان خواهد انجامید.به همین دلایل است که خاتمی تصمیم گرفته هاشمی را جلو بیندازد و به این مسئله تصریح کرده است که تنها از هاشمی حمایت خواهد کرد نه کس دیگر.

 

در سوی مقابل اما، هاشمی هم تصور می کند که بهترین حالت این است که بتواند خاتمی را به جمع بندی برساند و او را وارد صحنه کند. به همین دلیل در چند ماه گذشته هاشمی سعی کرده درون خانواده اصلاحات یک موج دعوت از خاتمی را به راه انداخته و مدیریت نماید. از نظر هاشمی ورود خودش به صحنه جز به فاجعه ختم نخواهد شد.

اظهارات اطرافیان چندان مهم نیست، تامل در عبارات خود شیخ نشان می دهد که او هیچ کدام از تحلیل هایی را که می گوید مسیر انتخابات 92 صاف و هموار است جدی نگرفته است. از طرف دیگر نشستن و نظاره کردن هم ظاهرا از دید هاشمی راه حل مناسبی نیست. بنابراین چه می تواند بکند؟ وقتی تصمیم گرفته خود به میدان نیاید یا باید خاتمی را به صحنه بکشاند یا اینکه او را وادار به حمایت از کاندیدای اختصاصی خود بکند که فعلا ظاهرا حسن روحانی است.

 

مهم ترین بحرانی که در این تعامل خود را نشان می دهد این است که هم هاشمی و هم خاتمی، چه در مواجهه با مردم و چه در رویارویی با شرکای سیاسی خود از بحران صداقت رنج می برند.آنها نه به خود، نه به دوستان خود و نه به مردم راست نمی گویند.

خاتمی می داند مشکل از رای است و جنایتی که در سال 88 در حق ملت کردند اما آدرس موانع را به مردم می دهد. هاشمی هم اگر چه علاقه ای به خاتمی ندارد اما برای به صحنه کشاندن او نقشه می کشد بی آنکه در باره هدف بازی با خود او رو راست بوده باشد.

 

این مدل از سیاست ورزی که ظاهرا آقایان به آن عادت کرده اند  مدت هاست به تاریخ پیوسته است اما نشانی از اینکه اصلاح طلبان پیام تاریخ را درک کرده باشند در دست نیست.

منبع: جهان نیوز

 

 

مهدی فضائلی

رفسنجانی؛ کارگردان یا بازیگر؟!

"صراط ـ  تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۴

"صراط" - آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، شخصیتی نادر و منحصر بفرد در ایران پس از انقلاب اسلامی است که بودن و نبودنش در هر عرصه‌ای، معادلات آن عرصه را دگرگون می‌سازد. البته تجربه نشان داده است این دگرگونی همیشه به نفع او رقم نمی‌خورد و گاهی بازنده بزرگ، خود اوست.

حدود 45 روز تا انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری در پیش است و آمدن یا نیامدن این سیاستمدار کهنه‌کار، همچنان موضوع محافل سیاسی و رسانه‌ای است.آمدن هاشمی رفسنجانی به میدان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه، هم موافقان شگفت‌انگیزی دارد که آنها را می‌توان به چهار گروه تقسیم کرد و هم مخالفینی.

نخستین موافقان آمدن او، مخالفان سرسخت دیروز و امروز وی هستند که هویت خود را در دشمنی با او اثبات کرده و می‌کنند و همچنان منتظرند تا یکبار دیگر با دو قطبی‌ احمدی‌نژاد – هاشمی، نتیجه تجربه شده در دو انتخابات 84 و 88 را تکرار کنند.

به زعم این گروه، صرف‌نظر از اشتراکات بسیار در زمینه‌های سیاست خارجی، ساختار نظام، و مسائل فرهنگی با هاشمی رفسنجانی، بازخوانی برخی گفته‌ها و پرده‌برداری از ناگفته‌ها در صورت آمدن هاشمی، او را به چالش خواهد کشید و به اقبال دوباره مردم و حتی نیروهای ارزشی بریده از احمدی‌نژاد به وی منجر خواهد شد. دومین گروه موافقان و علاقمندان نامزدی این سیاستمدار 80 ساله، طیفی از اصلاح‌طلبان هستند که اتفاقاً تخریب و تخفیف جایگاه هاشمی توسط همین‌ها آغاز شد!

 

در برهه‌ای که هنوز شعار "مخالف هاشمی، دشمن پیغمبر است" در نماز جمعه شنیده می‌شد، همین جریان او را "عالیجناب سرخپوش" لقب دادند و فهرستی از مفاسد و معضلات امنیتی، سیاسی و اقتصادی را در کارنامه او ثبت کردند. رویدادهای بوجود آمده در جریان انتخابات مجلس ششم که سرانجام منجر به انصراف آیت‌ا.. از رفتن به مجلس گردید، از سوی همین جریان سازماندهی شد. اظهار علاقه شدید این جریان به ورود هاشمی به میدان رقابت نه از سر ارادت، که به واسطه نگاهی ابزاری به اوست.

 

تحلیل این جریان از شرایط کشور این است که هاشمی تنها کسی است که می‌تواند موانع مد نظر آنها را از سر راه بردارد و جاده را هموار کند تا آنها بتوانند به قدرت بازگردند و به آینده مورد نظرشان امیدوار شوند و ضمناً مشکل رد صلاحیت ندارد. البته مخالفت‌ها و مقاومتهای شدیدی که کماکان در برخی سران رادیکال این جریان چون موسوی خوئینی‌ها در خصوص هاشمی وجود دارد نشانگر شکاف‌های فی مابین و عدم اعتماد به هاشمی رفسنجانی است، نکته‌ای که بعید است از سوی این آیت‌ا.. سیاستمدار مغفول مانده باشد، و البته ممکن است او هم متقابلاً به این جریان نگاه ابزاری داشته باشد!

 

از نظر این گروه، اگر هاشمی شکست بخورد نیز، آسیب کمتری به جریان اصلاحات وارد می‌شود چرا که او به هر حال چهره‌ای اصلاح‌طلب محسوب نمی‌شود! سومین گروه علاقمند به آمدن هاشمی رفسنجانی به این عرصه، همفکران و علاقمندان گذشته و حال ایشان هستند که البته بعضاً منافعی هم در بودن او در قدرت دارند و به قول یکی از سران شاخص کارگزاران چندی است نان از سر سفره‌هاشان برداشته شده است!

 

وجه مشترک این سه گروه، منافع خودشان و مطرح نبودن یا کم مطرح بودن خود آیت‌ا.. هاشمی رفسنجانی و مصلحت واقعی اوست. در بین موافقان اعلام کاندیداتوری هاشمی رفسنجانی اما گروه چهارمی را هم می‌شود در رصدها دید. گروه چهارم، افراد و گروههایی هستند که آمدن هاشمی را بهترین فرصت برای شفاف شدن فضا و تبیین اشتراکات سه جریان انحراف، فتنه و هاشمی می‌دانند.

اساساً شخصیت‌هایی در تراز هاشمی رفسنجانی، پیروزی و شکستشان با افراد دیگر متفاوت است و حتی اگر پیروزی‌شان طبیعی به نظر برسد اما شکست آنها صدای بلندتری دارد.حدود 45 روز تا انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری در پیش است و آمدن یا نیامدن این سیاستمدار کهنه‌کار، همچنان موضوع محافل سیاسی و رسانه‌ای است.

 

از نظر این گروه، ارزش‌های انقلاب اسلامی و کمرنگ شدن اصول انقلاب از دوران صدارت او بر دستگاه اجرایی آغاز شد و باب اشرافی‌گری و تجمل‌گرایی در بین مسئولان و به تبع آنها در جامعه، در دوران سازندگی گشوده شد. این گروه همچنین معتقدند دوم خرداد محصول دوران سازندگی است و سهل‌انگاری‌ها در حوزه فرهنگ را نیز محصول اقتصاد محوری این دوران می‌دانند؛ دورانی که اقتصاد لیبرالی و دیدگاههای تکنوکراتی به اوج رسید و طبقات محروم نادیده انگاشته شدند و له شدنشان زیر چرخهای توسعه، طبیعی فرض شد. از نظر این گروه آمدن هاشمی رفسنجانی همچنین فرصت مناسبی را فراهم خواهد آورد تا مردم یکبار دیگر موضع خود را نسبت به این سه جریان بطور همزمان روشن کنند و انقلاب را برای سالهای سال از این آسیب‌ها مصون نگه دارند.

 

آمدن هاشمی رفسنجانی به مصاف نامزدهای ریاست جمهوری، مخالفینی هم دارد که آنها را عمدتاً می‌توان دلسوزان مشفق نسبت به ایشان دانست. این گروه هاشمی رفسنجانی را از سرمایه‌های انقلاب می‌دانند که باید از او مراقبت کرد تا نظام و مردم از تجارب و مشورتهایش بهره‌مند شوند.

 

این گروه از آسیب‌های وارد شده به این سرمایه چه آنها که به دلیل تخریب دیگران رخ داد و چه آنها که بدلیل فاصله گرفتن خود هاشمی از ارزش‌ها و اهداف انقلاب اسلامی به او عارض شد نگران و ناراحتند و نمی‌خواهند بار دیگر این دو اتفاق تکرار شود. به عبارت دیگر، دلیل مخالفت این گروه وجود موافقان مشروح در بالا و انگیزه‌ها و دلائلشان برای این موافقت است. این گروه ترجیح می‌دهند اگر هاشمی رفسنجانی قرار است نقشی ایفا کند کارگردان باشد نه بازیگر!

 

نکته پایانی اینکه، نمی‌توان این واقعیت را از نظر دور داشت که جایگاه و منزلت هاشمی رفسنجانی ترمیم نشده است هر چند در برخی نظر‌سنجی‌های اخیر او چند درصدی از اکثر نامزدها جلوتر است اما اولاً هنوز هاشمی به عنوان رقیب به میدان نیامده است تا مخالفانش آتش سنگین توپخانه خود را به روی او بگشایند و ثانیاً در همین نظرسنجی‌ها آراء کسانی که قطعاً به او رأی نمی‌دهند چندبرابر ده، دوازده درصدی است که در شرایط آرام کنونی گفته‌اند به او رأی خواهند داد.

 

شاهد دیگری که بیانگر موقعیت نامناسب هاشمی رفسنجانی نزد افکار عمومی است، به نوعی اعلام برائت اکثر نامزدهای ریاست جمهوری (حتی دوستان سابقش) از او و اعلام آمادگی آنها برای رقابت با هاشمی است. به هر حال فاصله چندانی تا زمان ثبت نام نامزدها نمانده است و این سیاستمدار 80 ساله باید تصمیم بگیرد که در این سن و با وجود چنین موافقان و مخالفانی و دلائلشان حوصله، انگیزه و آمادگی برای پذیرش ریسک نامزدی را دارد یا نه!

منبع: مشرق

                

   

عبور از احمدی نژاد رسمیت یافت

صراط"ـ  تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۳

مشایی با خانه نشینی رئیس جمهور مخالف بود!/ یکشنبه سیاه مجلس کار احمدی نژاد بود / مشایی در نظرسنجی ها بالاتر از هاشمی و قالی باف است!

بنده آن صبحی که آقای احمدی نژاد می رفت مجلس خودم در جلسه بودم که آقای مشایی مخالف بود که فیلم پخش شود. اینم از ظلم های کیهان است.

"گروه سیاسی صراط" عبدالرضا داوری مشاور وزیر و رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور و مدیر مسئول روزنامه وابسته به ابوالحسن فقیه چندی پیش در گفتگویی در بین تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران طبق روال گذشته ضمن دفاع سینه چاکانه از اسفندیار رحیم مشایی، اظهارات قابل تاملی را بر زبان جاری ساخت .

 

وی در ابتدا با بیان اینکه حتی یک برگ سند علیه مشایی وجود ندارد گفت: مشایی یکی از پاک‌ترین دولتمردان است .

 

به گزارش پایگاه خبری صراط، داوری که با بیان این اظهار نظر با واکنش تند حاضران مواجه شد که از وی پرسیدند پس ماجرای دیدار او با متهمین رده بالای اختلاس سه هزار میلیاردی چیست خاطرنشان کرد: بابا آقای مشایی رئیس دفتر رئیس جمهور بود، صاحبان صنعت وکارخانه ها مشکلاتشان را در جلسات عمومی مطرح می کردند .

داوری البته به خصوصی بودن جلسه مشایی با متهمین اختلاس در هتل لاله تهران اشاره ای نکرد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه علیه رئیس دفتر سابق رئیس جمهور حتی یک برگ سند وجود ندارد اذعان کرد: من این را به شما بگویم شورای نگهبان برای ردصلاحیت مشایی هیچ سندی ندارد.

داوری پیرامون حاشیه های جشن نوروز امسال و واکنش علما خاطرنشان کرد: من خودم در آن مراسم نبودم ولی آن چیزی که ما دیدیم مراسم غیرمتعارفی نبود.

وی در ادامه با حمله به قالی باف گفت: مثل مراسماتی بود که دهها بار شهرداری تهران هم برگزار کرد. اما چون دیواری کوتاهتر از احمدی‌نژاد وجود ندارد مال آقای احمدی‌نژاد مشکل دارد . اما رقص هم که رقص محلی بود که مردها بودند که بارها در مراسمات مختلف هم شاهد بودیم.

وی مجددا با حالتی کنایه آمیز تاکید کرد: بنده به شما بگویم  14 روزشهرداری تهران در تهران مراسم برگزار کرد. اما بعضی از آقایان علما گفتند که دینی ترین جریان شهرداری تهران است!

در ادامه داوری با فرافکنی ترجیح داد تا اظهاراتش را به سمت انتخابات و کاندیداتوری مشایی ببرد .

مدیرمسئول روزنامه وابسته به جمعیت هلال احمر با بیان اینکه اگر مشایی کاندیدا شود رأی بالای  30 میلیون خواهد آورد با انتقاد از احمدی نژاد به بیان توصیف حالات روحی اسفندیار رحیم مشایی پرداخت .

وی افزود: روحیه مشایی یک روحیه ای است که  کینه ندارد . اما احمدی نژاد نه  خود احمدی نژاد خیلی تنده.

داوری در ادامه به نقل قول یکی از مدیران سابق دفتر رئیس جمهور پرداخت و گفت: مشکل احمدی نژاد میدانید چیست؟ مشکل احمدی نژاد این است که امام(ره) رابیش از حد قبول کرده است! اما من اصلا در مورد احمدی نژاد صحبتی ندارم.

 

مشاور وزیر کشور افزود: خط مشی آقای مشایی همان چیزیست که احمدی نژاد میگوید.

داوری در پاسخ به این سوال که آیا دولت گزینه های متعددی برای کاندیداتوری دارد یا نه گفت: نه اصلا اینطوری نیست دولت یا در انتخابات حضور پیدا نمی کند یا با آقای مشایی می آید. گزینه های دیگر همه غیر واقعی است .

وی پیرامون اینکه چرا در سفرهای استانی مشایی بهمراه احمدی نژاد پرچم به دست می گیرد افزود: می دونید جریان چیست؟! آن عکس ها را دیدید؟! آقای مشایی در حال رفتن بوده که گفتند این پرچم ها را هم ببرید!!

17اردیبهشت ثبت نام آغاز می شود و یک هفته بعد همه چیز معلوم خواهد شد .

وی اضافه کرد: من به شما بگویم الان اینقدر که گفته می شود آقای هاشمی نمی آید، یاسر الان پوسترهای پدرش را چاپ کرده. در شهر ری و تمام نقاط مختلف تهران ستاد زدند.

مشاور وزیر و رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با بیان اینکه بنده برنامه ی انتخاباتی در آقای احمدی نژاد ندیدم.  با کنار هم قرار دادن احمدی نژاد و مشایی اظهار داشت: دید آقای احمدی نژاد و مشایی به مسائل سیاسی خیلی متفاوت است. .اصلا  آقای احمدی نژاد درباره رسانه می گوید که این همه رسانه داشته باشند. چه کار کردند؟

این عنصر نزدیک به پدر عروس رئیس جمهور پیرامون کاندیداتوری حسن روحانی اینگونه اظهار نظر می کند: آقای روحانی فقط برای فضاسازی آقای هاشمی اعلام کاندیداتوری کرده است. شما یقین بدانید روز آخر آقای هاشمی ثبت نام می کند. تردید نکنید.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هاشمی رای خواهد آورد یا خیر می گوید: آقای هاشمی الان در تهران وضعش بد نیست. ما نظرسنجی ها را در تهران دیدیم بین هاشمی و مشایی و قالی باف، مشایی اول بعد هاشمی و آخر قالی باف!

وی مجددا به بحث رد صلاحیت مشایی پرداخته و عنوان می کند: من اعتقاد دارم اصلا دلیلی برای ردصلاحیت مشایی وجود ندارد. حالا شاید شورای نگهبان یه چیزایی داشته باشد.

مدیر مسئول روزنامه متعلق به جمعیت هلال تحمر پیرامون میتینگ ورزشگاه آزادی و حیف و میل بیت المال خاطر نشان کرد: 40 - 50 هزار نفر می خواستند جشن بگیرند و همه افرادی که در ستاد تسهیلات بودند جمع شدند آمدند تا رئیس جمهور را ببینند!

وی در پاسخ به این سوال که با وجود سفر رئیس جمهور به همه استانها دیگر نیازی به این نبود گفت: به هر حال هیچ نفع انتخاباتی در این میتینگ وجود نداشت .

داوری که نقدهای صورت گرفته به میتینگ دولتی را ناجوانمردانه می دانست پیرامون انتقاد آیت الله مکارم شیرازی به این اقدام در اظهار نظری عجیب گفت: برای آقای مکارم بولتن می برند و می گویند اینها کار انتخاباتی می کنند. آقای مکارم با فرض اینکه در آن بولتن نوشته شده موضع می گیرد. علما اینطوری ان .

مدیرمسئول روزنامه شهروند در ادامه افزود: دولت در حال حاضر هیچ برنامه ای برای انتخابات ندارد . آقای احمدی نژاد با اینکه یک مهندس است نگاهش به جامعه شناسی خیلی نگاه درستی است. جامعه را خوب می شناسد. الان به تجربه همه می دانند که هرچه حمایت شخصیت ها و گروهها از کسی بیشتر باشد این با آرا نسبت عکس دارد.

در بخش پایانی این گفتگو عبدالرضا داوری پیرامون ماجرای یکشنبه سیاه مجلس و اقدام غیرقانونی، خلاف شرع و اخلاق رئیس جمهور ، اظهارات تامل آمیزی را بر زبان جاری ساخت .

وی در کمتر از 50 روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری با کنار گذاشتن احمدی نژاد سعی کرد تا تقصیرها را بر گردن وی انداخته و مشایی را تطهیر کند .

داوری با فراموشی تعریف و تمجیدهایی که در بالا از احمدی نژاد کرده بود در رابطه با اینکه آیا مشایی بر پخش فیلم افشاگرانه علیه لاریجانی ها تاکید داشته گفت: بنده آن صبحی که آقای احمدی نژاد می رفت مجلس خودم در جلسه بودم که آقای مشایی مخالف بود که فیلم پخش شود. اینم از ظلم های کیهان است.

وی پا را از این فراتر گذاشته و در اوج دفاع سینه چاکانه اش از اسفندیار رحیم مشایی با عبور از محمود احمدی نژاد اینگونه عنوان کرد: آقای مشایی از کسانی بود که مخالف بود احمدی نژاد در ماجرای وزیر اطلاعات خانه نشینی کند اما همه گفتند خط مشایی بود.

وی در پاسخ به این سوال که چه کسی احمدی نژاد را برای پخش فیلم در صحن مجلس ترغیب کرد افزود: خود آقای احمدی نژاد. خودش. اصلا ما نمی دانستیم قرار است این فیلم پخش شود. شخص خودش. مشایی مخالف بود.

داوری البته مشخص نکرد که در صورتی که نمی دانستند قرار است این فیلم پخش بشود یا خیر مشایی با چه چیزی مخالف بوده است؟

گفتنی است در حالی این عنصر مدافع مشایی تقصیر ها را بر گردن احمدی نژاد انداخته و مشایی را از تمام جنجال ها و حاشیه ها مبرا می داند که پس از دستور رهبر معظم انقلاب برای عزل اسفندیار رحیم مشایی از معاونت اولی این اقدام با تاخیر یک هفته ای صورت گرفت .

خانه نشینی احمدی نژاد به دلیل حکم حکومتی رهبر انقلاب و بازگرداندن حجت الاسلام حیدر مصلحی به وزارت اطلاعات نیز عمده ترین دلیلش اختلاف نظر مصلحی با حلقه اطراف رئیس جمهور بود .

هنوز مشخص نیست که انداختن تقصیر ها و مقصر قلمداد کردن احمدی نژاد جهت تطهیر اسفندیار رحیم مشایی توسط چه افرادی طرح ریزی شده است؟

گفتگو از احسان رستگار

 

 

روایت فضای سیاسی کشور؛روز هشتاد و یکم سال سی و پنجم

تابناک: پروژه عبور از احمدی‌نژاد از درون دولت آغاز شد!

آخرین نیوز ـ تاریخ انتشار: جمعه, 13 ارديبهشت 1392 ساعت 07:59

 

آخرین کسی که برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری آماده کرده است یکی از وزرای احمدی نژاد است که حضور خود را مشروط به حضور هاشمی رفسنجانی کرده است/ سخنان یکی از اعضای ائتلاف 1+2 هم بد جوری بوی جدایی اعضای این ائتلاف را از همدیگر به مشام می رساند.

فضای سیاسی انتخاباتی ایران با نزدیک تر شدن به انتخابات روز به روز شفاف تر می شود، به اندازه ای شفاف که دیگر حرف های کلی اعضای ائتلاف 1+2 به پایان خود نزدیک می شود و اعضای سه گانه این ائتلاف وارد جزئیاتی می شوند که از این جزئیات بوی وحدتی به مشام نمی رسد.

به گزارش«تابناک»، علی اکبر ولایتی، در پاسخ به سئوالی درباره مصمم بودنش برای حضور در انتخابات گفته است که: باید بگویم تا آخر هستم. وی علت اصرارش برای حضور درانتخابات آتی را وضعیت بد اقتصادی، معیشتی و روابط خارجی دانست و تصریح کرد: معتقدم در بین تمامی کاندیداها هم از تجربه بیشتری برخوردارم! و بر این باورم که این کار از عهده بنده بر می آید.

اگر چه تردید های بسیاری درباره تجربه بیشتر وی در بین کاندیداها وجود دارد.مثلا در سابقه آقای ولایتی چندان سابقه مبارزاتی به چشم نمی خورد و تازه پس از پیروزی انقلاب است که وی به جمع سیاستمداران انقلابی می پیوندد و از آن مهم تر سابقه جهاد است که در این زمینه هم دست آقای ولایتی خالی است. تجربه مدیریت کلان هم در سابقه آقای ولایتی دیده نمی شود؛ بر عهده داشتن چند دوره وزارت وزارتخانه ای که اداره آن به صورت حاکمیتی است ، مدیریت در سطح کلان محسوب نمی شود.

اما صرفنظر از اما و اگر هایی که درباره ادعای علی اکبر ولایتی درباره تجربه خودش وجود دارد، اینکه آقای ولایتی خود را صاحب صلاحیت برای اداره کشور می داند، احتمالا بدین معناست که دیگر اعضای ائتلاف را نمی داند و این شاید بوی الرحمن ائتلافی باشد که از ابتدا بسته آمد و بسته هم خواهد رفت.

از سوی دولتی ها، گویا پروژه عبور از احمدی نژاد برای صاف کردن مسیر اسفندیار رحیم مشایی کلید خورده است. چراکه عبدالرضا داوری مدیر مسئول روزنامه شهروند متعلق هلال احمر! و نزدیک به مشایی، حسابی از خجالت احمدی نژاد در آمده و گفته است بر خلاف احمدی نژاد که خیلی تنده، مشایی خیلی آرام است. داوری حتی برای نشان دادن طبیعت مسالمت جویانه مشایی گفته که وی هم با خانه نشینی یازده روزه احمدی نژاد در ماجرای برکناری وزیر اطلاعات مخالف بوده و هم با پخش فیلم علیه لاریجانی ها در مجلس، کاری که رهبر انقلاب آن را بی تقوایی و بی اخلاقی نامیدند.

 

به نظر میرسد پروژه عبور از احمدی نژاد در درون دولت، رقم خورده است تا مشایی برجسته شود. چرا که داوری همچنین گفته است که شورای نگهبان یک برگ سند هم علیه مشایی ندارد. به نظر می رسد دولت اصلاحات و دولت های اصولگرای احمدی نژاد با همه اختلافاتی که در شکل و محتوا که با هم دارند، در یک مساله شبیه هم اند و آن اینکه طرفداران هر دو، سال آخر از رئیس جمهور خود، عبور می کنند.

 

اما سخگوی جبهه پایداری هم در واکنش به نظر سنجی هایی که میزان محبوبیت کاندیداها را می سنجد گفته است که بر اساس نظر سنجی هایی که در طول دو هفته گذشته انجام شده مشخص شده است که هیچکدام از کاندیداها محبوبیت بیش از بیست و پنج در صد نداشته اند. وی همچنین نقدی جدی به ائتلاف ها وارد کرده و گفته است یا شخصی می داند که اصلح است و وظیفه دارد تا آخر بماند و به نفع کسی که اصلح نیست کنار نرود و یا می داند که اصلح نیست که طبیعتا باید فضا را برای کسی که اصلح است خالی کند.قاضی زاده در این باره گفته است که «ائتلاف را قبول ندارم؛ چراکه زمانی که یک نفر خود را اصلح می داند و کاندید ریاست جمهوری می شود نیازی به ائتلاف ندارد؛ اگر فرد احساس تکلیف می‌کند؛ بنابراین ائتلاف به چه معنا است و چنانچه احساس می کند شخص دیگری اصلح تر است به چه دلیل وارد میدان می شود؟»

در نهایت اینکه کامران دانشجو، وزیر علوم، تحیقات و فناوری، آخرین نفری است که تا کنون تمایل خود برای کاندیداتوری را اعلام کرده است. اما وی کاندیداتوری خود را مشروط کرده است . وی کاندیداتوری خود را مشروط به حضور هاشمی فسنجانی در انتخابات کرده است. وی در این باره گفته است که :

«کاندیداتوری کاندیدای ریاست جمهوری نیستم چون نمی خواهم خدماتی که داشته ام را با چیز دیگری مخدوش کنم اما اگر هاشمی رفسنجانی کاندیدا شود با توجه به اینکه فکر می کنم کاندیداهای موجود تا آخر در مقابل هاشمی نمی ایستند علیرغم میل باطنی ام در مهلت قانونی به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می کنم.

وزیر علوم دولت دهم در این جلسه حتی شعار انتخاباتی خودش را هم اعلام و گفته است: اگر بیایم شعارم این است «هرکس می خواهد به هاشمی نه بگوید به من رای بدهد» و همین برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری کافی است .

 

هاشمی و آلزایمر سیاسی!

598  ـ 13 اردیبهشت 1392

فردی که بیش از همه در مظان غلونمایی و خودبرتر‌بینی قرار دارد، هاشمی است که گویی یا خود دچار آلزایمر سیاسی گشته است یا ملت را فراموشکار محسوب می‌کند.

 

به گزارش 598 به نقل از سایت دانا، جنب و جوش و فضای گرم حاکم بر انتخابات، ذهن هر دغدغه‌مندی را به سمت کند و کاش در باره نامزدهای احتمالی این دوره می کشاند. نگاه‌های خالی از نتیجه در ظاهر افراد موج می زند، چرا که هر یک از کاندیداها برای خود طوماری از فلسفه، سفسطه و شعار مهیا نموده‌اند تا به هر نحو ممکن آنها را به خورد ملت همیشه آگاه دهند.

در این میان فردی که بیش از همه در مظان غلونمایی و خودبرتر‌بینی قرار دارد، هاشمی است که گویی یا خود دچار آلزایمر سیاسی گشته است یا ملت را فراموشکار محسوب می کند.

دیروز مطلبی در سایت هاشمی درج شده بود که دعاها و آرزوهای هاشمی را برای ملت بازگو می کرد. در بخشی از این مطلب آمده بود که «وقت آبرو دادن به ملت است»...و از قول هاشمی بیان داشته بود که : «ترسم از این است که شرمنده این ملت شویم» و از این قبیل صحبتهای فریبنده که بوی تبلیغات از آن به مشام می رسد. این قبیل مطالب و به طور کلی فضای حاکمی که امروز به حول محور هاشمی ایجاد شده است یک فضای طلبکارانه می باشد که گویی اگر ایشان در راس قدرت اجرایی بودند مملکت گل و بلبل داشتیم و جای هیچ نگرانی نیز نبود. از سویی هم انحرافات در دولت را به رخ نظام می کشد که من  پیش از این ها این انحراف را درک کرده ام و بسیاری از این قبیل اظهارات.

وجود این فضای بچه گانه حاکم که گاهی نیز برای هاشمی موج سورای ایجاد می‌کند، نکاتی را در خور توجه دارد که لازم است در این نوشته بیان گردد:

اولاً، دوران سازندگی کشور که حتی با شعار سازندگی هم آغاز گردید دستاوردی جزء شکستن کمر مردم مستضعف و در مواردی هم ضعف توان اقتصادی طبقه متوسط نداشت.بحران قیمت دلار و تورمِ بی سابقه حدود‌50 درصد و همچنین اشرافیت‌گری و آن سیستم اقتصادی فشل که تکیه آن به سرمایه گزاران منافق و معاند نظام و استقراض های کلان خارجی بود، شرمندگی را بیش از این ها برای هاشمی ببار آورد و آیت الله داستان را بدون اینکه خم به ابرویش آید با ملتی فقیرتر از قبل مواجه ساخت و تنها اغنیای شهر بودند که سنگ وی را به خاطر منافع به سینه می زدند که امروز هم کم و بیش در مناطق لوکس نشین تهران دیده می شود.

دوماً. هاشمی خود منشا انحراف بزرگ بود. منش امروز احمدی نژاد در سطحی بالاتر، مشی دائمی هاشمی است. اگر امروز احمدی نژاد در راه ولایتمداری متزلزل شده و گویی بعد از 6 سال در این راه ناتوان گشته است ، ما در سالهای نخست بر اریکه قدرت نشستن هاشمی آن را می دیدیم و استفاده از افراد سست عنصر در کابینه، خود دلیل مستحکم بر این ادعاست. بعد از ریاست جمهوری هم چهره ای که مردم همیشه از هاشمی  سراغ داشتند و دارند تنها "حامی نیروهای متضاد با نظام و یا مخالف نظام" بوده است.در فتنه 88 اگر وی دستی بر آتش نداشت ولی  قطعاً به عنوان مدیر عالی فتنه نقش طراحی راهبرد را بر عهده داشت که فرزندان وی، سند روشن این قضیه است. احمدی نژاد امروز در درجه ای خفیف تر از هاشمی قرار دارد یا بهتر بگوییم کاریکاتوری از هاشمی را برای خود در اذهان متصور کرده است و چه خوب که آیت الله بالاخره انحراف خود را نیز کشف نموده است.

 

سوماً، هاشمی دیگر توان آمدن به عرصه قدرت ندارد. بی اعتمادی‌های حاکم در انتخابات گذشته تا به امروز این را ثابت نموده است که هاشمی مقبولیت عوام را در پی خود ندارد و تزلزل امروز وی از آمدن به صحنه، تعریف خوب صحنه برای خود است و هاشمی نمی آید چون ارزیابی‌ها چیز دیگری را می گویند. امروز شاید باخت هاشمی  در صحنه، فرصت تنفس مصنوعی را هم به وی ندهد و لاجرم تسامح نظام  که ملت نقش اساسی را در آن ایفا می کنند برای بقای وی، که از جایگاه فعلی تا تریبون های بی حد و حصر را شامل می گردد، گرفته شود که به جرات می توان گفت که بقای در آن منصب حساس و کلیدی برای هاشمی هر ثانیه‌اش غنیمتی می باشد ، و نهایتاً پستوخانه فراموشی تاریخ انقلاب که تا به امروز شامل حال برخی که خود را نیز سهیم در انقلاب می دانستند، شده است، امروز نیز نصیب حال آیت الله شود.

 

مخلص کلام، امام خمینی(ره)می فرمود:« آن قدر که اسلام از این مقدسین روحانى نما ضربه خورده است، از هیچ قشر دیگر نخورده است و نمونه بارز آن مظلومیت و غربت امیر المؤمنین- علیه السلام- که در تاریخ روشن است. بگذارم و بگذرم و ذائقه ها را بیش از این تلخ نکنم.

 

 

شکاف ایدئولوژیک هاشمی رفسنجانی با امام و رهبری

پایگاه 598 ـ تاريخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۰

اعتراف آقای هاشمی در نوشاندن جام زهر به حضرت امام(ره):

شکاف ایدئولوژیک هاشمی رفسنجانی با امام و رهبری (2)

گفتمان سازش در سال های پس از انقلاب با هدف استحاله جوهری انقلاب اسلامی با فاصله گرفتن از شعار های انقلاب سعی در تغییر مسیر دیپلماسی انقلاب اسلامی داشته است که در جدید ترین نمونه آن حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی در دیدار انتخاباتی خود با جمعی ار وبلاگ نویسان با افتخار از نوشاندن جام زهر به امام خمینی(ره) سخن می گوید و گفتمان سازش را این بار در برابر رژیم صهیونیستی دنبال می نماید.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، یکی از خطراتی که از ابتدای انقلاب تاکنون جمهوری اسلامی ایران را تهدید کرده است حضور جریانات فکری لیبرالیزم در عرصه ها و پست های خطیر انقلاب اسلامی بوده است.

تهدیدی که حضرت امام خمینی(ره) و پس از آن رهبری معظم انقلاب تاکنون در مقابل آن ایستادگی نموده که نمونه بارز آن را در به صفر رساندن فعالیت های هسته ای ایران در دوران اصلاحات و پیگیری گفتمان سازش از سوی حسن روحانی به عنوان رئیس تیم هسته ای ایران در مذاکره با غرب می توان دید که رهبری معظم با ایستادگی در برابر این انحراف بار دیگر قطار انقلاب را به ریل اصلی خود باز گرداندند.

 

گفتمان سازش در سال های پس از انقلاب با هدف استحاله جوهری انقلاب اسلامی با فاصله گرفتن از شعار های انقلاب سعی در تغییر مسیر دیپلماسی انقلاب اسلامی داشته است که در جدید ترین نمونه آن حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی در دیدار انتخاباتی خود با جمعی ار وبلاگ نویسان سخن از گفتمان سازش این بار در برابر رژیم صهیونیستی بر زبان می آورد.

اکبر هاشمی رفسنجانی با افتخار از نوشاندن جام زهر به امام خمینی(ره) سخن می گوید و اظهار می دارد: "ما با اسرائيل سر جنگ نداريم. حالا اگر عرب ها جنگ كردند ما كمك مي‌كنيم. در زمان جنگ هم پيشنهاد پذيرش قطعنامه از سوي بنده بود. اگر امضا نمي‌شد تبريز و تهران و اصفهان مورد حمله شيميايي با هواپيماهاي اجاره اي فرانسه و روسيه انجام مي‌شد و كلي تلفات مي‌داديم. بعد كه صدام به كويت حمله كرد برخي آقايان گفتند برويم از صدام حمايت كنيم. ما از صدام حمايت نكرديم و حتي پناهندگان كويتي را پذيرفتيم و دنيا به ما اعتماد كرد و تحرميها شكسته شد."

هاشمی رفسنجانی با نفی فرامین امام خمینی در خصوص وظیفه مسلمانان در نابودی رژیم صهیونیستی در حالی با افتخار سخن از سرجنگ نداشتن با اسرائیل می گوید که رهبری معظم انقلاب بارهای بار با اعلام موضع رسمی انقلاب اسلامی سخن از تلاش برای نابودی اسرائیل و حمایت از ملت ها در مقابله با صهیونیست بیان داشته اند.

این سخنان آقای هاشمی در حالی است که رهبر انقلاب در سخنان امسال خود در حرم مطهر رضوی در خصوص برخی تهدیدهای سردمداران رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله نظامی به ایران ، بیان فرمودند: "اگر غلطی از آنها سر بزند ، جمهوری اسلامی ایران ، تل آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهد کرد."

این فاصله فکری آقای هاشمی را با مبانی انقلاب اسلامی می توان در عملکرد و نظام فکری ایشان جستجو نمود بطوری که او بر این عقیده است که که انقلاب باید تا تشکیل حکومت مسلمین ادامه یابد اما به جامعه سازی و تمدن سازی نمی رسد و بلکه ما باید در عرض تمدن غربی، بتوانیم سبکی از حکومت و جامعه را ایجاد کنیم که به لحاظ علم و تکنولوژی و مظاهر تمدنی شبیه غرب است اما بدیهای سیاسی و اخلاقی غرب را ندارد. شاید عبارت ژاپن اسلامی بهترین تعبیر برای بیان دیدگاه ایشان باشد. ایشان مشتاق مالزی در گذشته و ترکیه هستند البته تا حدودی و شاید با تفاوتی بتوان عربستان را با تغییراتی بهترین حکومت مد نظر ایشان دانست. حکومتی پولدار، مدرن با حفظ عقاید و آداب دینی درست(البته به تعبیر ایشان) نه مثل وهابیت.

در نگاه آقای هاشمی مهمترین چیز این است که مسلمین بتوانند حکومتی قدرتمند درست کنند که کفار بهت زده شوند از قدرت مسلمین و نتوانند به استقلال مسلمین تعدی کنند. شاید خلافت مسلمین عبارت برازنده تری باشد تا حکومت اسلامی.

ایشان دغدغه تغییر کل جهان را ندارند. ایشان قصد درگیری و به هم ریختن کفار و دیکتاتورهای جهان اسلام را ندارند. روابط خوبی هم با پادشاه عربستان و امیر کویت و شیخ امارات و امیر قطر و صاحب عمان و مالک بحرین و ... دارند.

تحلیل آقای هاشمی از دین نیز تصویر مغشوشی است. ایشان دین را فردی نمی دانند و معتقدند دین در جامعه تاثیر دارد اما این تاثیر را نظامند تحلیل نمی کنند و صرفا به اجرای برخی احکام اجتماعی اسلام محدود می کنند. وگرنه اقتصاد را که نیاز نیست از دین اخذ کنیم و خودشان هم به صراحت در دوران ریاست جمهوری اعلام کردند که علاقه مند به اقتصاد سوئیس هستند.

فاصله فکری که رهبری معظم انقلاب در خطبه های نمازجمعه سال 88 در بهبوهه فتنه از آن سخن گفتند.

 

 

علی زادسر جیرفتی، نماینده ادوار مجلس:

احمدی‌نژاد در حق سپاه نمک‌نشناسی می‌کند

دیگربان ـ 13 اردیبهشت ۱۳۹۲

 

علی زادسر جیرفتی، نماینده ادوار مجلس سپاه پاسداران را «بازوی» دولت‌های نهم و دهم معرفی کرد و حمله محمود احمدی‌نژاد به این سازمان نظامی را «مصداق نمک خوردن و نمک‌دان شکستن» دانست.

آقای زادسر جیرفتی این اظهارات را جمعه (۱۳ اردیبهشت ماه) در گفتگو با وب‌سایت «زندگی‌نیوز» مطرح کرده است.

وی گفته که «حمله به نهاد‌های قانونی کشور و همچنین حمله به سپاه که به عنوان بازوی دولت‌های نهم و دهم عمل کرده و هم اکنون ظالمانه مورد تاخت و تاز دوستان نزدیک احمدی‌نژاد قرار می‌گیرد، اقدامی ناشایست به شمار می‌رود و مصداق نمک خوردن و نمک‌دان را شکستن است.»

محمود احمدی‌نژاد در نهمین و دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حمایت سپاه٬ بسیج و رهبر جمهوری اسلامی به عنوان فرد «پیروز» رقابت‌های انتخاباتی معرفی شد.

به گفته زادسر «احمدی‌نژاد بر مبنای روز حرف می‌زند، نه بر مبنای اعتقاد» و در دوران وی «حقیقا معیشت مردم با مشکل مواجه شده و دیگر تهیه سیب زمینی و پیاز هم بر سر سفره مردم سخت شده است.»

وی افزوده که رئیس دولت «هم اکنون هشت سال است که چماقی را بالا گرفته و به چرخش در می‌آورد. زمانی لیست ۳۰۰ نفره در بوق کرده بود و حالا می‌خواهد گوشه پرونده دیگران را بالا بزند.»

زادسر همچنین اظهار کرده است که ادبیات «بگم بگم» رئیس دولت دهم دیگر در کشور «خریدار» ندارد.

هواداران دیروز احمدی‌نژاد که امروز به تندی از وی انتقاد می‌کنند٬ تلاش می‌کنند همه مشکلات کشور به خصوص مشکلات اقتصادی را نتیجه دوره هشت ساله ریاست جمهوری وی معرفی کنند.

این در حالی است که علی مطهری٬ نماینده محافظه‌کار مجلس گفته علی خامنه‌ای در طول ۸ سال گذشته حمایت بی‌سابقه‌ای از احمدی‌نژاد داشته و رفتارهای او بیشتر نتیجه رفتارهای خود ما است.

حجت الاسلام زادسر در گفت و گوی تفصیلی با زندگی:

با اللهم عجل لولیک الفرج آمدند و کار را به تابوت بوسی چاوز رساندند

 پرچم بازی احمدی نژاد با رفیقش چه معنایی دارد؟

زندگی نیوز ـ 13 ا ردیبهشت 1392

با اقدامات احمدی نژاد و استاندارانش باید بگوییم صد رحمت به خاتمی و مرعشی / حنای احمدی نژاد دیگر برای مردم رنگی ندارد / هشت سال بر مسند قدرت بوده اید و حالا از موضع مخالفان سرسخت نظام سخن می گویید؟ / چماقی را بالا گرفته و به چرخش در می آورند / این چه پول نفتی بود که بر سر سفره ها آورد؟

 

احمد نژاد با شعار های قلدرمآبانه می خواست القا کند شجاع و نترس است / رئیس دولت در تلاش است توپ را به زمین دیگران بیاندازد / احمدی نژاد هر مطلبی دارد ارایه کند، در مقابل هر شخصی نیز مطالبی از عملکر دولت دارد گزارش می کند / احمدی نژاد 84، خود را پشت شعائر دینی پنهان کرده بود / احمدی نژاد به دنبال جذب آرای خاکستری است / احمدی نژاد بر مبنای روز حرف می زند، نه بر مبنای اعتقاد / حمله به سپاه مصداق نمک خوردن و نمکدان شکستن است

 

حجت الاسلام علی زادسر جیرفتی، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار زندگی،  با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری پیرامون انتخابات ریاست جمهوری، ابراز داشت: فرمایشات رهبر معظم انقلاب همچون همیشه کارشناسی ، فنی و ناشی از تعلیمات الهی و آسمانی اسلام بود که در این مقطع حساس بسیار راهگشا بود. اگر مقامات در زمان حضرت امام (ره) ، هم اکنون در زمان جانشین شایسته ایشان، درصد قابل قبولی به این رهنمودهای حضرت امام و  رهبر معظم انقلاب عمل می کردند و یا عمل کنند هم اکنون به این مشکلات بر نمی خوردیم و مقامات گرفتار برخی بداخلاقی هایی که شده اند، نمی شدند.

 

با اللهم عجل لولیک الفرج آمدند و کار را به کوروش و تابوت بوسی چاوز رساندند

 

زادسر خاطر نشان ساخت: اکثر ضمائر بیانات مقام معظم رهبری بر می گشت به عملکرد دولت های نهم و دهم، خصوصا شخص آقای احمدی نژاد؛ زیرا این احمدی نژاد است که تصمیمات خود را به صورت غیر کارشناسی اتخاذ می کند و گفتار و کردار او نیز بدون مطالعه و اکثرا سطحی است.

وی با انتقاد از نبود مدیریت کارآمدی به منظور سامان دادن به وضعیت اقتصادی و ممانعت از کاهش ارزش پول ملی، عنوان کرد: احمدی نژاد با شعار تمسک به ولایت، عدالت و اللهم عجل لولیک الفرج، بر سر کار آمد و کار را به کوروش، داریوش و تابوت بوسی هوگو چاوز رساند.

 

با اقدامات احمدی نژاد و استاندارانش باید بگوییم صد رحمت به خاتمی و مرعشی

 

این فعال سیاسی اصولگرا یادآور شد: پیش از این به عنوان یک نیروی حزب اللهی به خاتمی اعتراض داشتیم که چرا در مقابل پاپ با آن خضوع و خشوع غیر متعارف برخورد کرد و یا در برخی از سفرهای خارجی وی حاشیه های جنسیتی به وجود آمد، اما هم آقای  احمدی نژاد و  برخی استانداران دولتش اقداماتی انجام داده اند که باید بگوییم صد رحمت به آقایان خاتمی و مرعشی!

وی ابراز امیدواری کرد که ملت به آموزه های رهبر معظم انقلاب از ابتدای سال جاری در مشهد مقدس تا زمان انتخابات ریاست جمهوری توجه کند و رئیس جمهوری کارآمد را بر سر کار بیاورند تا بتواند مشکلات موجود را برطرف کند.

 

احمد نژاد با شعار های قلدرمآبانه می خواست القا کند شجاع و نترس است / حنای احمدی نژاد دیگر برای مردم رنگی ندارد

 

نماینده سه دوره مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «سال ها طول خواهد کشید تا مشکلاتی که توسط احمدی نژاد به وجود آمد اصلاح شود»، گفت: هم اکنون کشور به ثبات اقتصادی نیاز دارد و رئیس جمهور آتی باید نابسامانی های ارزی را به صورت ویژه مدیریت کند؛ همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز تاکید داشتند که سیاست های اقتصادی نباید ناپایدار باشد، دولت آینده باید سیاست پایدار و یکپارچه ای در حوزه اقتصادی اتخاذ کند و طرحی نو اندازد.

وی با اشاره به شعارهای مطرح شده از سوی محمود احمدی نژاد در سال 84، عنوان داشت: احمدی نژاد در انتخابات سال 84 عنوان می کرد که در مقابل من کارشکنی می کنند، من در مرکز آتش هستم و وارد منطقه ممنوعه قدرت شده ام؛ او با این اصطلاحات قلدرمآبانه سعی داشت این مطلب را القا کند که انسانی نترس و شجاع است؛ اما اکنون باز هم تکرار برخی از این شعار ها از سوی احمدی نژاد را شاهد هستیم؛ در این شرایط باید بگوییم خوشبختانه حنای آقای احمدی نژاد دیگر برای مردم رنگی ندارد و مردم اهداف مورد نظر او را از طرح این شعارها متوجه شده اند.

 

هشت سال بر مسند قدرت بوده اید و حالا از موضع مخالفان سرسخت نظام سخن می گویید؟ / رئیس دولت در تلاش است توپ را به زمین دیگران بیاندازد

 

زادسر ضمن طرح سوالی از احمدی نژاد، تاکید کرد: شما هشت سال بر اریکه قدرت سوار هستید و هرگونه که خواسته اید، مرکب قدرت را رانده اید؛ در این مدت بیشترین پول نفت ملت مسلمان ایران طی سال های گذشته نصیب دو دولت شما شده است اما چرا هم اکنون پس از هشت سال به عنوان طلبکار عمده، با مسئولان نظام سخن می گویید و از موضع مخالفان سرسخت نظام، علیه مواضع جمهوری اسلامی و مواضع دینی برخورد می کنید؟

این کارشناس مسایل سیاسی یادآور شد: دولت هشت سال تمامی سیاست های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و تبلیغاتی خود را اجرا کرده است که نتیجه آن ها این نابسامانی های امروز در کشور است؛ اما حالا پس از نابسامانی، اوضاع رئیس دولت در تلاش است تا توپ را در زمین دیگران بیاندازد؛ این در حالی است که احمدی نژاد باید به مسایل پاسخگو باشد و آیا کسی هست که در برابر قانون وی را مواخذه کند؟

 

چطور احمدی نژاد از حوض بیرون آمده است؟ / چماقی را بالا گرفته و به چرخش در می آورند

 

وی خطاب به رئیس دولت، گفت: اینکه شما در سخنان خود مطرح کرده ای که دست و پای ما را بسته اند و در حوض انداخته اند، دیدند می توانیم و وزنه هم به پای ما بستند، موضوعی قابل تامل است؛ چطور ممکن است دست و پای کسی را ببندند و وزنه نیز به پای او آویزان کنند و وی را در حوض بیاندازند اما او بتواند بیرون بیاید؟ شاید این دروغ بزرگ را به قصد دروغ 13 و از باب مطایبه مطرح ساخته اند.

زادسر با تاکید بر اینکه «برخی تصور می کنند مردم هدف از تخریب ها و تهمت ها را متوجه نمی شوند اما ملت ایران بسیار بصیر تر و آگاه تر آن است که به این تهمت ها اعتنایی داشته باشند»، تصریح کرد: احمدی نژاد عنوان کند که چه فردی، نهادی، دستگاه و یا شخصیت حقیقی و حقوقی مانع از انجام اختیارات رئیس جمهور از سوی وی می شود، این در حالی است که احمدی نژاد در این مدت همه را زیر سوال برده است . هم اکنون هشت سال است که چماقی را بالا گرفته و به چرخش در می آورد؛ زمانی لیست 300 نفره در بوق کرده بود  و حالا می خواهد گوشه پرونده دیگران را بالا بزند. آدمی به یاد مثل سنگ بزرگ علامت نزدن است می افتد.

 

احمدی نژاد هر مطلبی دارد ارایه کند، در مقابل هر شخصی نیز مطالبی از عملکر دولت دارد گزارش می کند

 

وی یادآور شد: خواهش ما از احمدی نژاد این است که هر سوء استفاده و خلاف قانون و حیف و میل بیت المال را از هر شخصی که به صورت مستند و با حساب و کتاب دارد، به دستگاه قضایی، کمیسیون اصل 90 مجلس و یا دفتر بازرسی مقام معظم رهبری ارایه کند و در مقابل نیز آمادگی داشته باشند تا هر شخصی، هر مطلبی از عملکرد دولت های ایشان دارد نیز گزارش کند.

امام جمعه سابق اسد آباد تاکید کرد: این رفتار و گفتار احمدی نژاد با هیچ کدام از تعالیم اسلامی و روح قوانین جمهوری اسلامی سازگاری ندارد.

 

ادبیات بگم بگم دیگر در کشور خریدار ندارد

 

زادسر با انتقاد از راه اندازی موج جدید «بگم، بگم» در کشور، ابراز داشت: احمدی نژاد در سفر استانی خود به شهر اصفهانی عنوان کرد که یکی از سرسخت ترین مخالفان من می خواهد با من معامله کند، اما زمانی که مردم می گویند: «بگو، بگو»، احمدی نژاد عنوان می کند به وقتش می گویم. این در حالی است که ادبیات «بگم بگم» دیگر در کشور خریدار ندارد.

وی همچنین تاکید کرد: این ادبیات احمدی نژاد تا جایی پیش رفت که رهبر معظم انقلاب به عنوان ولی فقیه و نائب امام زمان (عج)، با صراحت فرمودند این رفتار رئیس جمهور خلاف عرف، اخلاق و قانون است – برخورد ایشان در یکشنبه سیاه مجلس – و تا کنون سابقه نداشته است که مقام معظم رهبری چنین عباراتی را در خصوص عملکرد رئیس جمهورهای قبلی بیان کنند.

 

پرچم بازی احمدی نژاد با رفیقش چه معنایی دارد؟

 

این کارشناس مسایل سیاسی با انتقاد از نحوه برگزاری سفرهای استانی و شائبه انتخاباتی و تبلیغاتی بودن این سفرها، گفت: از یک طرف احمدی نژاد از ولایت فقیه، مرجعیت دینی و عدالت سخن می گوید و از یک سو با برخی اطرافیان خود که به دستور مقام معظم رهبری برکنار شده است، پرچم بازی و پرچم گردانی می کند. جای سوال است که کجای این رفتار با تبعیت از ولایت همخوانی دارد؟ اصلا پرچم بازی رئیس جمهور با رفیقش یعنی چه؟

وی عنوان داشت: هم اکنون سفرهای متراکم دولت به قسمت های مختلف کشور با عنوان سفر استانی انجام می شود؛ اما این چه سفر استانی است که در طول یک هفته به سه استان سفر می کنند و در این مدت چگونه به مسایل مردم رسیدگی می شود. این در حالی است که برای هر کدام از سفرهای استانی صد ها میلیون تومان هزینه برآورد می شود. خوب مردم هم دیگر از احمدی نژاد استقبال لازم را نمی کنند.

 

احمدی نژاد 84، خود را پشت شعائر دینی پنهان کرده بود / احمدی نژاد به دنبال جذب آرای خاکستری است

 

زادسر همچنین درباره مقایسه احمدی نژاد سال 84 با احمدی نژاد سال 92، تاکید کرد: به اعتقاد من احمدی نژاد از ابتدا همین احمدی نژاد سال 92 بود، اما در سال 84 خود را در پشت شعائر دینی پنهان کرده بود. در آن برهه متوجه شده بودند که جامعه تشنه شعارهای عدالت خواهانه است، بنابر این با آن رنگ و لعاب بروز و ظهور کرد اما هم اکنون احساس می کند که برای رای آوردن فرد مورد نظرش باید با شعار علیه مسئولان، تهدید به افشاگری و ادبیات پرخاشگرایانه این مطالب را عنوان کند.

وی یادآور شد: به نظر می رسد احمدی نژاد به دنبال جذب آرای خاکستری است و تصور می کند که اگر با این ادبیات پیش بیاید، برخی خوششان می آید و رای می دهند؛ این در حالی است که ادامه این اقدام از سوی رئیس دولت باعث تجری  مخالفان نظام خواهد بود. آقای رئیس جمهور سرنوشت اولین جمهور را حتما مرور کند.

 

احمدی نژاد بر مبنای روز حرف می زند، نه بر مبنای اعتقاد / این چه پول نفتی بود که بر سر سفره ها آورد؟ / حمله به سپاه مصداق نمک خوردن و نمکدان شکستن است

 

نماینده سه دوره مردم جیرفت و عنبر آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «احمدی نژاد بر مبنای روز حرف می زند، نه بر مبنای اعتقاد»، تصریح کرد: در سال 84 می طلبید حرف از عدالت و اللهم عجل لولیک الفرج بگویند و امروز می طلبد تا این شعارها مطرح بکنند، این در حالی است که احمدی نژاد باید هم اکنون درباره گرانی سرسام آوری که در جامعه وجود دارد پاسخگو باشد چرا که حقیقا معیشت مردم با مشکل مواجه شده است؛ دیگر تهیه سیب زمینی و پیاز هم بر سر سفره مردم سخت شده است. این چه پول نفتی بود که بر سر سفره ها آورد؟

این کارشناس مسایل سیاسی تاکید کرد: حمله به نهاد های قانونی کشور و همچنین حمله به سپاه پاسداران که به عنوان بازوی دولت های نهم و دهم عمل کرده است و هم اکنون ظالمانه مورد تاخت و تاز دوستان نزدیک احمدی نژاد قرار می گیرد، اقدامی ناشایست به شمار می رود و مصداق نمک خوردن و نمک دان را شکستن است.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©