Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۲ برابر با  ۰۴ ژانويه ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۲  برابر با ۰۴ ژانويه ۲۰۱۴
سمبل ويژه‌خواري در اوين

بابک زنجانی، محصول  دستگاه فسادپرور جمهوری اسلامی

(نگاهی به واکنش های سایت های حکومتی )

ارژنگ بامشاد

 

دستگیری بابک زنجانی، کسی که یک شبه میلیاردر شده ، انعکاس گسترده ای یافته است. پیوند نام او با فساد مالی در ترکیه نیز، نام او را از محدوده ایران به خارج از مرزها نیز کشانده است. او پس از فاضل خداداد و شهرام جزایری، سومین شخصی است که گویا باید تاوان دستگاه فسادپرور و چپاولگر ولایت فقیه در جمهوری اسلامی را بدهد. اگر او در ارتباط با شبکه های قدرت و ثروت در کشور قرار نمی گرفت ، هیچ گاه نمی توانست به چنین موقعیتی دست یابد که ده ها شرکت در سراسر جهان را در مدتی کوتاه سازمان دهد و میلیاردها دلار پول مردم را به خارج از مرزها منتقل سازد. روشن است که او بدون پیوندی تنگاتنگ با باند مافیائی احمدی نژاد، "برادران قاچاقچی" و شبکه عنکبوتی بیت رهبری نمی توانست چنین قدرتمندانه در زمینه های اقتصادی وارد عمل شود و به قول برخی از طرفدارانش، حلقه تحریم ها را بشکند و دور بزند. اما پس از انتخابات خرداد 1392 و روی کار آمدن ائتلاف جدید، امکانات دولت پشتیبانش از دست رفته است. جنگ قدرت در میان باندها و جناح های حکومتی با شدت جریان دارد. نیروهای طرفدار بیت رهبری، طرفداران مصباح یزدی و بخش های از "برادران قاچاقچی" از روند تحولات ناراضی هستند. آنها نمی خواهند که ائتلاف جدید بیش از پیش قدرت بیابد. تمرکز دعوای دو گرایش اصلی در قدرت بر سر سه مسئله، گویای این وضعیت است.

 داغ نگهداشتن به اصطلاح "فتنه 88"  یکی از این سه محور است تا از آن طریق اجازه ندهند اصلاح طلبان اخراج شده از قدرت ، دوباره به دایره قدرت بازگردند. خامنه ای که در هشت سال گذشته و بویژه در چهار سال اخیر با قدرت و توسط باند احمدی نژاد، اصلاح طلبان حکومتی  را از دایره قدرت به بیرون پرتاب کرده ، تمایلی به بازگشت آنها ندارد. سین جیم کردن وزرای کابینه، کارت زرد به فرجی دانا بخاطر به کارگماردن دو کاندیدای قبلی وزارت علوم، نمایش فیلم حضور برخی از چهره های دولت جدید در حوادث 88، همه و همه نشاندهنده این عزم خامنه ای است. فعال بودن فراکسیون حول حداد عادل در این زمینه، در کنار فراکسیون "جبهه پایداری" این عزم رهبر رژیم را بخوبی نشان می دهد. حملات سنگین به هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی به عنوان دو ستون آزاد "فتنه" نیز با این هدف صورت می گیرد. مقاومت در برابر بازگشت اصلاح طلبان به دایرۀ قدرت، بیانگر سیاست قاطع رهبر رژیم در برابر مردم نیز هست که هر نوع عقب نشینی در برابر مردم  را برای حاکمیتش خطرناک می داند.

 

اما درگیری بر سر به کارگماردن اصلاح طلبان در مقامات حکومتی، تنها عرصه درگیری دو گرایش اصلی در حکومت نیست. نحوه پیشبرد مذاکرات هسته ای و رابطه با آمریکا، عرصه دیگر درگیری است. روشن است که رژیم اسلامی مجبور شده تا  جام زهر "نرمش قهرمانانه" را بنوشد. این را رهبر رژیم بیش از دیگران متوجه شده و حمایتش از این مذاکرات نیز به همین دلیل است. روشن است بدون چراغ سبز او و بدون اجازه او، در سیاست خارجی هیچ اقدامی صورت نمی پذیرفت و نمی پذیرد. اما عقب نشینی در این عرصه منطقی دارد که تمامـآ در اختیار رهبر رژیم نیست. اگر قرار باشد سازشی با آمریکا صورت بگیرد؛ اگر قرار باشد در سیاست منطقه ای جمهوری اسلامی تحولی ایجاد شود که برای آمریکا قانع کننده باشد؛ اگر قرار است به جمهوری اسلامی نقش تازه ای در منطقه داده شود، این مسیر تنها در چهارچوب استراتژی رفسنجانی می تواند نتیجه بخش باشد و همین امر بر نگرانی بخش هائی از باندهای نزدیک به بیت رهبری و برخی از فرماندهان سپاه افزوده است. و این نگرانی ها خود را در واکنش ها و مخالفت های گوناگون نشان می دهد  که بدلیل موضع رهبر رژیم نمی تواند دامنۀ گسترده ای بیابد. پیشروی در عرصه مذاکرات و تاثیر نتایج آن، به هر رو وزن و قدرت ائتلاف جدید را بالا خواهد برد و می تواند به تحولات جدیدی در ساخت قدرت و توازن قوای میان آنها دامن بزند.

 

عرصۀ سوم درگیری دو گرایش اصلی قدرت، بر سر مسئله اقتصاد است. اقتصاد ویران، خزانه خالی، تورم چهل درصدی، بیکاری گسترده و تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی، ناتوانی دولت در تامین بودجه جاری،  میراث دولت قبلی بوده است. اعلام آمار و ارقام در زمینه اقتصادی نشان داده است که دولت مطلوب رهبر رژیم چه ویرانه ای را تحویل دولت جدید داده است. دولت جدید نیز که طرح های نئولیبرالی اش نیاز به توضیح ندارد، با اتکا به این وضعیت، آب پاکی روی دست مردم ریخته است و از بودجه آموزش، بهداشت، رفاه و هزینه های عمرانی مردم کاسته است. زیرا آنها نیز قصد ندارد چیزی به مردم بدهند. با این حال، تلاش آنها بر این استوار بوده که جناح رقیب را در این عرصه نمدمالی کنند. افشای دزدی های کلان در سازمان تامین اجتماعی تحت ریاست سعید مرتضوی، در وزارت نفت که به دستگیری برخی از مدیران این وزارتخانه منجر شده است، انگشت گذاشتن بر نقش بابک زنجانی، ضد حمله این جناح در برابر حملات متمرکز مثلث حاکم گذشته است. در اینجا ائتلاف جدید از طرفداران روحانی، رفسنجانی ، خاتمی با خاندان لاریجانی در یک همسوئی قرار گرفته اند. دستگیری بابک زنجانی نشانه این همسوئی است. تلاش خاندان لاریجانی برای دستگیری سعید مرتضوی ناکام ماند زیرا او پشتش به بیت رهبری گرم است و دستگیری یک روزه اش در گذشته نیز با دخالت مستقیم رهبر رژیم و احضار صادق لاریجانی به آزادی اش منجر شد. اما به نظر می رسد که بابک زنجانی از چنان پشتگرمی برخوردار نیست و می تواند قربانی این دستگاه چپاولگر و تولید کننده فساد باشد.

 

دستگیری بابک زنجانی هر چند ضد حمله ائتلاف جدید است و می تواند گوشه هائی از فساد نهادینه شده در نظام اسلامی را بر ملاء سازد، اما تا زمانی که سیستم حکومتی جمهوری اسلامی بر پاست، این دستگاه بشدت فاسد و بی قانون، بازهم چهره های جدیدی از فساد و اختلاس بیرون خواهد داد. ماجرای فاضل خداداد، شهرام جزایری و بابک زنجانی باز هم تکرار خواهد شد. آنها قربانی خواهند شد تا سیستم مافیائی دستگاه ولائی پابرجا بماند. تا پول های چپاول شده توسط روحانیت، آستانه ها، بنیادها و نهادها و "برادران قاچاقچی" دست نخورده باقی بماند. افشای بخشی از دزدی ها توسط دولت جدید، نشان دهنده پاک بودن این دولت نیز نیست. وقتی "پاک" ترین دولت جمهوری اسلامی در چنین فساد نهادینه شده ای غوط ور بود و معلوم نیست هفتصد میلیارد دلار پول نفت را چگونه بالا کشیده است، از دولت نئولیبرال روحانی نمی توان امید بیشتری داشت. در نظامی که مردم در بی حقی مطلق به سر می برند، در حاکمیتی که رسانه های گروهی مستقل وجود ندارد، در جمهوری اسلامی که انسان ها حتی به صورت شهروند برابر حقوق به رسمیت شناخته نمی شوند، امید به از بین رفتن فساد، امید عبثی است. تنها زمانی که مردم بتوانند متشکل شوند و بصورت مستقل امکان وارد آوردن فشار بر حاکمیت را داشته باشند و رسانه های همگانی مستقل وجود داشته باشد و بتوان بر اساس قانون با هر موردی از فساد برخورد کرد می توان از کنترل فساد حکومتی جلوگیری کرد. در جمهوری اسلامی چنین چشم اندازی وجود ندارد.  از این رو تنها با برچیدن و به زیر کشیدن این حاکمیت و ایجاد حاکمیتی از آن خود مردم ، می توان به این وضعیت اسف بار پایان داد. وضعیتی که مردم در تامین زندگی شان با مشکلات جان سختی دست و پنچه نرم می کنند و حتی اجازه اعتراض نیز از آنها گرفته شده است.

شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۲ برابر با ۰۴ ژانويه ۲۰۱۴

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

فساد، از شيرقهوه تا بابک زنجاني!

نويسنده : مهدي مال‌مير

مردم سالاری 14 دی ماه 1392

روزگاري نه چندان دور، هنگامي که مجلس شوراي اسلامي سرگرم بررسي کفايت رئيس‌جمهور وقت (بني‌صدر) بود، شهيد دکتر عبدالحميد ديالمه نماينده آن روزهاي مردم مشهد، يکي از گناهان نابخشودني او را نوشيدن «شير‌قهوه» در محل کار عنوان کرد! اگرچه با معيار‌هاي امروز ما، انتقاد دکتر ديالمه بيشتر به خرده‌گيري پهلو مي‌زند تا نقد فني، اما اگر شرايط جنگ و تنگناي معيشت مردم (که شير وقهوه کالاهاي آسان‌يابي نبودند و در زمره اجناس لوکس به شمار مي‌رفتند!) را به ياد بياوريم، حتي اگر با انتقاد سختگيرانه شهيد بزرگوار موافق هم ‌نباشيم‌، نمي‌توانيم زهر افسوس و دريغي که بر جانمان مي‌نشيند را ناديده بگيريم! چه، براي شهيد ديالمه نوشيدن شير قهوه در هنگامه سختي مردم در غوغاي جنگ، آن اندازه گناه بزرگي به حساب مي‌آمد که به آسودگي در سياهه اعمال رئيس‌جمهور وقت قرار گيرد و با صداي رسا درصحن مجلس خوانده شود.حالا اين روحيه سختگير و حسابرس را مقايسه کنيد با روحيه خوشبين و آسان‌گير برخي نمايندگان محترم مجلس در اين روزها! انگار نه انگار که نمايندگان مجلس ميراث‌بر شهيد ديالمه و ديالمه‌ها هستند! گويي براي برخي از آن‌ها سوء‌استفاده‌هاي ميلياردي نو‌کيسگان و تازه‌ به دوران رسيده‌ها حتي به اندازه شير‌قهوه کذايي هم محل اعتنا نيست وچندان حساسيتي بر نمي‌انگيزد! انگار بايد ته فساد مالي بابک زنجاني در سازمان تامين اجتماعي و بدهکاري‌اش به وزارت نفت بالا مي‌آمد تا نمايندگان محترم به صرافت نامه‌نگاري وبرخورد قاطعانه بيفتند و فساد سيستمي در اقتصاد که از هشت سال گذشته به اين سو هر روز دامنگير‌تر مي‌شود را گوشزد کنند! در اين ميان آيا به راستي بعضي از نمايندگان مجلس هيچ از خود پرسيده‌اند که نقش آن‌ها در پيشگيري از فساد دامنگير چه مي‌توانست باشد؟! آيا اگر کوتاه آمدن‌هاي پي در پي با بي‌قانوني‌هاي هشت ساله گذشته وشانه بالا انداختن‌هاي مکرر برخي نمايندگان مجلس در برابر رفتارهاي آنارشيک دولت پيشين به ويژه در حوزه اقتصاد نبود، کار امروز اقتصاد به اينجا مي‌کشيد که گريزي جز اعتراف به فساد سيستمي اقتصاد نباشد؟ به کاربردن عبارت «فساد سيستمي» در نظامي‌ که مجلس شوراي اسلامي در کانون آن قرار دارد در وهله اول به معناي ضعف کدام ارگان نظارتي است؟!

 

بابک زنجاني امروز در حالي بايد در برابر اتهامات ريز و درشتش پاسخگو باشد که به هر گوشه عرصه اقتصاد که مي‌نگريم جاي پاي او را پيدا مي‌کنيم! از بزرگترين نهاد اقتصادي کشور پس از دولت گرفته تا وزارتخانه‌اي که به قول وزيرش خط مقدم جبهه نبرد اقتصادي با دشمن است! بخش گزنده ماجرا در اينجاست که ميلياردر جوان نه تنها در طول اين سال‌ها از سوي هيچ مرجعي مورد بازخواست نبوده است سهل است، عکس‌هاي او به هنگام دريافت تقدير‌نامه‌ها با آن لبخند مرموزش در هر رسانه‌اي قابل رويت است! به راستي سيستم اقتصادي ما چگونه يک شبه کسي را از مقام کارآفرين و لابد نخبه اقتصادي! به مقام متهم درجه يک فسادهاي اقتصادي کلان فرو مي‌کشد؟! آيا شعبده‌اي در کار است يا مشکل را بايد در نهادهايي جستجو کرد که با سهل‌انگاري در برابر فساد، نا‌آگاهانه خود به بخشي از فساد بدل شده‌اند؟ آيا از احساس مسووليت سختگيرانه و بي‌گذشت شهيد ديالمه‌ها در برابر وضع معيشتي مردم‌ تا اين آسان‌گيري‌هاي توجيه‌ناپذيردر مقابل بر‌باد رفتن‌ ثروت‌هاي ملي، نشيب سرگيجه‌آوري را نپيموده‌ايم؟!

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اتهام اصلی میلیاردر بازداشتی بازنگرداندن 8تریلیون و 507میلیارد و 800 میلیون تومان به خزانه دولت است

بابک زنجانی در «اوین» می‌ماند

شرق: خبر، سوخته اما سوژه هنوز داغ داغ است. شاید چون مطابق پرونده دیگر دانه‌درشت‌های مفاسد اقتصادی هنوز نقاط مبهم بسیاری درباره آن باقی مانده و بماند.

دوشنبه شب (9 دی)، بابک زنجانی بازداشت شد تا براساس گفته سخنگوی قوه‌قضاییه از کشور فرار نکند. بازداشت زنجانی که طبق برخی اخبار به بند 241 منتقل شده است، چند روز پس از آن رخ داد که رییس‌جمهوری در نامه به جهانگیری، معاون اول خود، برای مبارزه با مفسدان اقتصادی و سوء‌استفاده‌کنندگان از شرایط تحریم ماموریت داد. محسنی اژه‌ای در روز بازداشت زنجانی به «فارس» تاکید کرده بود: «زنجانی پس از تحقیقات بازرسی کل کشور بعدازظهر امروز (دوشنبه) به لحاظ اینکه از کشور فرار نکند، بازداشت شد و در اختیار بازپرس است.» علی یونسی دستیار رییس‌جمهوری در امور اقوام هم درباره علت تاخیر در بازداشت زنجانی به «ایرانا» گفته: «شاید دستگاه قضایی می‌خواسته با کمک خود این متهم، پیش از دستگیری اموال را بازگرداند.»

سابقه زنجانی در فرار قاچاقی از مرز

با آنکه زنجانی طبق ادعای سایت خبری «اعتدال» ممنوع‌الخروج هم بوده اما وقتی خاطره‌اش از فرار از مرز را مرور کنیم، خواهیم دید نگرانی‌ قوه‌قضاییه بیراه نبوده است. او زمانی که در سالامبور فروشی ورشکست شد راهی زندان می‌شود و آنطور که خودش در گفت‌وگو با «آسمان» مطرح کرده، پس از آزادی از زندان توسط یکی از هم‌سلولی‌هایش توانسته بود از مرز خارج شود. او دراین‌باره گفته: «ایشان (هم سلولی زنجانی) گفت که مرا به آن طرف مرز می‌فرستد. من هم پذیرفتم و به ارومیه رفتم. از آنجا به مرز رفتیم. حدود 20 اسب به هم بسته بودند و کالاهای خودشان را بار کرده بودند. من را هم روی یک اسب نشاندند و از مرز ایران رد کردند. رفتم و به شهر «وان» ترکیه رسیدم.» اعتدال در خبر خود درباره ممنوع‌الخروجی زنجانی آورده است: «دستگاه قضایی پس از روشنگری رسانه‌ها درباره پرونده بابک زنجانی از مسیرهایی دیگر به تحقیق درباره او پرداخت و در اواخر فروردین‌ سال‌جاری، یعنی حدود دو ماه قبل از انتخابات، بابک زنجانی ممنوع‌الخروج شد. حتی شنیده شده بر اثر این اقدام، بابک زنجانی که قصد خروج از کشور را داشت در اوایل اردیبهشت‌ماه از هواپیما پایین کشیده شد و به او اجازه خروج از کشور را ندادند.»نام بابک زنجانی از پس چالش محمود احمدی‌نژاد رییس دولت پیشین و مجلس اصولگرا بر سر «سعید مرتضوی» رسانه‌ای شد. احمدی‌نژاد اصرار داشت مرتضوی را نگه دارد، حتی شده به قیمت برکناری وزیر کارش، نمایندگان مجلس هم مخالفت می‌کردند، کار بیخ پیدا کرده بود، تهدید احمدی‌نژاد به افشاگری و پخش فیلم از برادر علی لاریجانی هم برای رییس مجلس رنگی نداشت. احمدی‌نژاد پرده اکران فیلم دیدار بابک زنجانی و فاضل لاریجانی را کنار زد و از آنجا که صدا واضح نبود، خود شروع به خواندن متن پیاده‌شده فیلم کرد و از «آقای ب. ز» اسم برد. اما این پایان نمایش برای «ب. ز» نبود، اگر زمانی تعداد صفرهای مقابل عدد 3 در اختلاس سه‌هزار‌میلیاردی خاوری-رییس اسبق بانک ملی - بسیاری را به خود مشغول کرده و عنوان بزرگ‌ترین اختلاس تاریخ ایران را به خود اختصاص داده بود، اما طولی نکشید که جایش را به بابک زنجانی داد، حدود 9‌هزار‌میلیارد تومان! سه‌برابر رقم اختلاس سه‌هزار‌میلیاردی. اما ماجرای زنجانی ابعاد دیگری هم داشت، بعد‌ها رد پای او در پرونده فساد مالی سازمان تامین‌اجتماعی به همراه سعید مرتضوی متهم ردیف اول جنایت کهریزک و پس از آن از سوی وزیر نفت در عدم پرداخت پول نفت مطرح شد تا به فساد مالی در ترکیه کشیده شد، جایی که «رضا ضراب» تاجرزاده ایرانی‌الاصل که به اتهام پولشویی و پرداخت رشوه به مقامات ترک هم‌اکنون در بازداشت به سر می‌برد، از بابک زنجانی به‌عنوان رییس خود در بازجویی‌ها اسم برد. اکنون هم «ضراب» و هم «زنجانی» در زندان به سر می‌برند یکی در ایران و دیگری در ترکیه، هر دو به اتهام فساد مالی.

بدهی 8تریلیون و 507‌میلیاردتومانی، دلیل بازداشت بابک زنجانی

هرچند محسنی‌اژه‌ای از توضیح درباره اتهامات زنجانی خودداری کرده و به اینکه «اتهام بابک زنجانی مالی است و بر اساس قانون از بیان جزییات اتهام وی معذور هستم»، اکتفا کرده اما رییس کمیسیون اصل 90 دلیل اصلی بازداشت بابک زنجانی را بدهی نفتی او اعلام کرده و به «تدبیر» گفته: «تا آنجایی که به ما اطلاع داده شده، دلیل بازداشت بابک زنجانی بدهی نفتی او است و حالا اعلام هم شده که اگر این بدهی را پرداخت کند، آزاد خواهد شد.» پیش‌تر «بیژن زنگنه-وزیر نفت»، بدهی بابک زنجانی را دو‌میلیاردو60‌میلیون‌یورو اعلام کرده بود، معادل هشت‌تریلیون‌و507‌میلیاردو 800‌میلیون‌تومان.

زنجانی تا اتمام تحقیقات در اوین می‌ماند

«ایرنا» نیز روز چهارشنبه به نقل از یک «مقام آگاه» از آغاز تحقیقات قضایی از بابک زنجانی خبر داده و از قول این مقام آگاه درباره اینکه «آیا زنجانی می‌تواند با قرار وثیقه آزاد شود آورده: «حداقل تا زمانی که تحقیقات بازپرس پرونده از او تکمیل نشود، او نمی‌تواند آزاد شود. پس از تکمیل تحقیقات نیز، بازپرس پرونده درباره آزادی یا عدم آزادی زنجانی با صدور قرار وثیقه تصمیم می‌گیرد.» این مقام آگاه گفته که «در اوین، شعبه دادسرا وجود دارد و  تحقیقات در همان شعبه می‌تواند انجام شود و نیازی به حضور وی در دادسرای تهران نیست.» پرونده بابک زنجانی به شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت، همان شعبه‌ای که پرونده سعید مرتضوی قرار دارد، ارجاع شده است.

بابک زنجانی از دستگیری‌اش خوشحال است

احمد بخشایش، نماینده مجلس معتقد است، از دستگیری بابک زنجانی نه‌تنها نمایندگان و مردم بلکه خود زنجانی هم خوشحال است. او گفته که «نامه نمایندگان مجلس برای بررسی پرونده مالی زنجانی سبب دستگیری او شده است.» به گفته بخشایش «خود زنجانی هم بدش نمی‌آمد دستگیر شود چرا که بعد از زندان پاک و مطهر می‌شود و می‌تواند از طریق حلال به کسب سرمایه بپردازد.» زنجانی بارها در اظهارنظر درباره ثروت خود گفته که من با تلاش و زحمت و کمک خدا این ثروت را به دست آورده و از هیچ رانتی هم استفاده نکرده‌ام.

تکذیب ادعای زنجانی از سوی تاجیکستان

از سوی دیگر سخنگوی بانک مرکزی تاجیکستان ادعای زنجانی در پرداخت بدهی نفت از طریق بانک مرکزی تاجیکستان را رد کرده است. سخنگوی بانک مرکزی تاجیکستان گفته: «سندی که از سوی بابک زنجانی به پارلمان ایران ارایه‌شده و سعی دارد چنین ارتباطی را نشان دهد جعلی است.» «تسنیم» این خبر را به نقل از عبدالغفار کوربونوف، سخنگوی بانک مرکزی تاجیکستان در گفت‌وگو با پایگاه محلی «REERL» منتشر کرده است. هفته گذشته سندی منتشر شد که نشان می‌داد بابک زنجانی این مبلغ را از بانک ملی تاجیکستان به حساب شرکت ملی نفت ایران واریز کرده است. گفته شد زنجانی این سند را با پرداخت یک یا سه‌میلیون‌دلار رشوه از سیستم بانکی تاجیکستان دریافت کرده است که به نوشته «تسنیم» سخنگوی بانک مرکزی تاجیکستان توضیحی در این‌باره نداده است. پیش از این سلطانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به تسنیم گفته بود: «بابک زنجانی با پرداخت رشوه یک‌میلیون‌دلاری از بانک مرکزی تاجیکستان یک گواهی جعلی گرفته که بدهی خود به ایران را پرداخت کرده است.»

بابک زنجانی: مرا بگیرید ایران اتیوپی می‌شود

برخی سایت‌های خبری نیز آورده‌اند: «صفحه شخصی بابک زنجانی در فیس‌بوک مطلبی در دفاع از وی با عنوان «واقعیت چیست؟» منتشر کرده است. در این نوشته به نقل از بابک زنجانی دلیل عدم پرداخت بدهی به وزارت نفت اینگونه عنوان شده است: اگر کسی توانست ‌هزاردلار از خارج به حساب بانک مرکزی ایران واریز کند، من هم دو‌میلیارددلار پول وزارت نفت را واریز می‌کنم... ثروت و سرمایه زنجانی نتیجه رانت نیست بلکه محصول شرایط خاصی است که همین نمایندگان شاکی خودشان فراهم کرده‌اند... کسانی که هنوز دوست دارند زنجانی را جرثومه فساد بنامند باید منتظر باشند که روزی این تلقی از اقتصاد و فراردادن چنین تاجران و سرمایه‌دارانی از ایران آینده‌ای از این سرزمین می‌سازد که در اتیوپی برای دادن امید به مردم تصاویر زندگی در ایران را نشان خواهند داد! انتخاب با شماست...»

وزیر سابق اقتصاد ترکیه سوار هواپیمای خصوصی «ضراب»

در مورد رضا ضراب نیز که به اتهام پولشویی در ترکیه در بازداشت موقت به سر می‌برد، «دویچه وله» به نقل از روزنامه ترک «حریت» گزارش داده: «وزیر سابق اقتصاد ترکیه متهم شده که با هواپیمای خصوصی رضا ضراب، متهم ایرانی‌‌تبار این پرونده به مکه سفر کرده است. روزنامه حریت، نوشته: «ظفر چاغلایان، وزیر پیشین اقتصاد ترکیه به همراه خانواده خود با جت خصوصی رضا ضراب، تاجر ایرانی‌تبار متهم در پرونده فساد مالی این کشور به زیارت مکه رفته است.» به نوشته حریت، محافظان وزیر اقتصاد، چهارنفر از اعضای خانواده او و همچنین خود ضراب و همسرش، ابرو گوندش (خواننده سرشناس ترکیه) سوار این هواپیما بودند. پس از بازداشت جوان ثروتمند ایرانی به همراه چند نفر از مقامات ترکیه، اردوغان نخست‌وزیر این کشور به دلیل فشارهای سیاسی تغییرات زیادی در کابینه خود ایجاد کرد. همچنین رضا ضراب برای بار سوم با همسرش «ابرو گوندش» خواننده ترکیه‌ای و نیز «ابراهیم تاتلیس» دیگر خواننده ترک دیدار کرده است. ابراهیم تاتلیس نیز همچون اردوغان از «ضراب» به «نیکی» یاد کرده همچنان که پیش از این اردوغان که روابط خانوادگی نزدیکی هم با رضا ضراب دارد از او به‌عنوان خیر یاد کرده و از او تقدیر کرده بود. گفتنی است برخی رسانه‌های ترکیه با اشاره به ملاقات‌های پی‌درپی ضراب با همسر و دوستانش این پرسش را مطرح کرده‌اند که در صورتی‌که او یک متهم عادی بود و با مقامات رده‌بالای دولتی در ارتباط نبود نیز چنین تسهیلاتی برایش فراهم می‌شد.

لینک خبر :  http://sharghdaily.ir/?News_Id=29170

*******************************

«حیثیت عمومی» و بابک زنجانی

محمدعلی اسفنانی . قاضی ارشد و سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس

.خبر بازداشت یکی از میلیاردرهای مشهور که با اتهامات زیادی مواجه است، همانطور که پیش‌بینی می‌شد بازتاب قابل‌توجهی در جامعه و رسانه‌ها داشت. رویه قضایی پیرامون بازداشت افراد، به این شکل است که بازداشت فرد حکایت از آن دارد که وی متهم به ارتکاب جرم یا جرایمی است که برای رسیدگی به آن ضرورت داشته تا متهم احضار و تامین لازم، اخذ شود. در این میان اگر نوع اتهام به‌گونه‌ای باشد که دادگاه یا دادسرا قرار بازداشت موقت صادر کند به آن معناست که به دلیل اهمیت موضوع، امکان آزادی با قید وثیقه یا اخذ ضمانت وجود نداشته است. در مورد بابک زنجانی که با اعلام دادستان محترم کل کشور، بازداشت وی تایید شد نیز باید در انتظار ماند تا اتهام انتصابی وی به‌طور دقیق مشخص شود و تصمیمات دستگاه قضایی مبین میزان صحت آن خواهد بود. برخی موارد اتهامی نامبرده به سبب نوع وظایف کمیسیون اصل 90 مجلس، توسط سخنگوی این کمیسیون در رسانه‌ها اعلام شده است.

و به لحاظ اینکه کمیسیون مزبور، مرجع شکایات بوده و افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند به‌طور مستقیم به آن شکایت کنند، اطلاعاتی در مورد موارد اتهامی در اختیار مجلس قرار گرفته است. کمیسیون حقوقی و قضایی تنها در صورت نیاز به انجام نظارت، به مسایل ورود می‌کند.

در این میان باید توجه داشت هر پرونده‌ای در قوه‌قضاییه اهمیت خاص خود را دارد. این نکته صحیح است که دایره شمول و دربرگیری هر پرونده‌ای با دیگری متفاوت است اما روال قضایی در مورد همه این پرونده‌ها به شکل معمول، طی خواهد شد. با این حال مواردی مانند اتهامات کلان اقتصادی که بعضا جنبه‌های ملی و حتی بین‌المللی یافته و افکارعمومی جامعه را درگیر خود می‌کند از موارد اتهامی انفرادی و اشخاص عادی متفاوت است. مشخص است که آثار رسیدگی به اتهامات چنین افرادی نیز متفاوت خواهد بود. در مورد اشخاص معمولی، تعداد افرادی که خسارت دیده یا حقوق آنها به سبب ارتکاب جرم فرد متهم، تضییع شده است، دارای ابعادی محدود است اما پرونده‌هایی که در سطح کلان، مورد توجه قرار می‌گیرد و حقوق عمومی به شکل قابل‌توجهی تضییع می‌شود، با حساسیت ویژه‌ای در قوه‌قضاییه مورد بررسی قرار می‌گیرد. از همین‌رو باید قاضی رسیدگی‌کننده، کارشناسانی که پرونده جهت تکمیل تحقیقات به آنها ارجاع می‌شود، استعلاماتی که از دستگاه‌های مختلف اعم از اقتصادی و امنیتی صورت می‌گیرد و حتی وکلای پرونده، همگی با دقت فراوان انتخاب شوند. آثار به‌بارآمده حداقل دو موضوع را در جامعه تفهیم می‌کند: نخست اینکه کسی که مرتکب جرم شده به‌نحوی مجازات شود که اثر آن قابل‌توجه باشد. در صورت گناهکارشناخته‌شدن متهمان مفاسد بزرگ اقتصادی، نوع مجازات باید به‌گونه‌ای باشد که خسارت وارده را جبران کند و افراد یا دستگاه‌های اجرایی یا سرمایه عمومی که آسیب دیده‌اند، حقوق خود را به دست آورند. اما مهم‌تر از آن، «حیثیت عمومی جامعه» است که باید احساس امنیت کند به این شکل که اگر فردی در هر جایگاهی حتی اگر مورد حمایت برخی افراد بانفوذ یا حتی یک جمع دارای قدرت سیاسی و اقتصادی باشد، حتما مجازات می‌شود. موضوع دوم اینکه این مجازات، از «اثر تنبهی» لازم برخوردار باشد تا افرادی که همچنان در حال استفاده از فضاهایی که در اثر عدم نظارت یا وجود رانت و حمایت‌های خاص در حوزه اقتصادی ایجاد شده هستند و شرایط سوءاستفاده آنان همچنان فراهم است دریابند که به چنگال عدالت خواهند افتاد.

ماجرای این میلیاردر مشهور که مدت‌هاست ابعاد مختلف آن در رسانه‌ها و افکارعمومی دهان‌به‌دهان می‌چرخد حکایت از آن دارد که قوه‌قضاییه بر اساس وظیفه ذاتی خود، تحت‌عنوان «پیشگیری از وقوع جرم» باید با قدرت بیشتری به فعالیت بپردازد و زمینه‌های رشد قارچ‌گونه چنین افرادی را از بین ببرد. سایر دستگاه‌ها، اعم از اجرایی و تقنینی نیز وظایف مشابهی برعهده دارند.

در خاتمه با توجه به موضوعاتی که در افکارعمومی پیرامون زمان بازداشت نامبرده مطرح است، باید گفت اگر شرایط بازداشت فرد مذکور پیش از این فراهم بوده و برای ممانعت از تحرکات افرادی مانند زنجانی، امکان فعالیت‌های دیگری وجود داشته است، تاخیر در آن نمی‌تواند جایز باشد. در عین حال اگر بخواهیم به‌صورت «حقوقی و قضایی» به این پرونده نگاه کنیم، ممکن است مسایلی در افواه و رسانه‌ها عنوان شود که «همه واقعیت» نباشد. بنابراین باید شرایط بازداشت برای دستگاه قضا فراهم می‌شده که احتمالا با فراهم‌شدن آن، بازداشت صورت گرفته است.

لینک خبر :  http://sharghdaily.ir/?News_Id=29178

********************************

سمبل ويژه‌خواري در اوين

با حاميان زنجاني هم برخورد كنيد

     مسعود كاظمي- يكي از مهم‌ترين شعارهاي انقلاب اسلامي ايران عدالت براي همه بود. برخورد با ويژه‌خواري و رانت مطالبه‌اي عمومي بوده و هست. در ابتداي انقلاب اموال بسياري از صاحب منصبان رژيم پهلوي به دليل اينكه با دربار ارتباط داشته و از آن طريق به كسب اموال نامشروع و غيرقانوني پرداختند، مصادره شد. هر دو رهبر جمهوري اسلامي در گفتار و فرمان‌هاي خود بر مبارزه با فساد اقتصادي تاكيد كردند. نتيجه كاري كه در راه مبارزه با مفاسد اقتصادي انجام گرفته، تاسف بار است. هر دم از اين باغ بري مي‌رسد. فردي كه اخيرا دستگير شده، يكي از آن‌هاست. بابك زنجاني سمبل ويژه‌خواري است. اين چيزي است كه خودش مي‌گويد. بايد بررسي كرد كه چرا شرايط كشور تا اين حد آشفته مي‌شود كه كسي ميلياردها دلار پول مردم و كشور را به باد مي‌دهد. در دولت دهم، زنجاني به پيشاني جرياني تبديل شد كه ظاهرا هدفش دور زدن تحريم‌ها بود. زنجاني بر اساس اظهاراتش چيزي از خود نداشته است. هرچه به دست آورده و تبديل به ثروت شخصي خود كرده است، حاصل رانت و روابط خاص با برخي نهادهاي قدرت بوده است. محمود احمدي‌نژاد همواره مدعي بود تحريم‌ها تاثيري بر فعاليت دولت نخواهد داشت و دولت راهكار دور زدن تحريم‌ها را به خوبي مي‌داند. احمدي‌نژاد درباره تحريم فروش نفت گفته بود اگر نگذارند دولت ايران نفت بفروشد، نفت را به مردم مي‌دهيم تا آن را به فروش برسانند. اكنون مي‌توان دريافت كه منظور از مردم نه ملت ايران بلكه عده معدودي از دلالان نزديك به مراكز قدرت بودند. بابك زنجاني كه خود را بسيجي اقتصادي معرفي و كلت و يوزي با خود حمل مي‌كرد، يكي از آن‌ها بود. اكنون كه بساط تحريم در حال جمع شدن است، كاسبان تحريم از دو جهت نگرانند؛ اول اينكه ديگر نمي‌توانند از اين راه به كسب درآمد بپردازند و بعد هم با توجه به دستور چند روز پيش رئيس جمهور، خود را در خطر حساب و كتاب مي‌بينند. اكنون آن مردي كه هزاران حرف و حديث در موردش مطرح مي‌شد ديگر به زندان رفته است. اما در برخورد با ويژه‌خواران نبايد تنها به زنجاني بسنده كرد. لازم است مسئولان دولت پيشين در دادگاه صالحه حاضر شوند و به اين سوال پاسخ دهند كه چرا وضعيت كشور را به اين نقطه رساندند؟ زمان آن است كه كاسبان فتنه كه در چند روز گذشته سنگ تمام گذاشته و از هر كوششي در راستاي تهييج فضاي جامعه دريغ نكردند، به رسالت اصلي خود پرداخته و در برابر اين مفاسد بزرگ موضع گيري كنند. بسياري از كساني كه در 4 سال اخير بر طبل فتنه كوبيدند، در برابر موج بزرگ فساد مالي دولت مطبوعشان سكوت كردند.

  حاميان زنجاني چه كساني بودند؟

سایت خبری انتخاب مدعی شده که به جزئیات تازه‌ای درباره پرونده بابک زنجانی دست یافته است.  اين سايت خبري پس از بازداشت زنجاني نوشت: وي پس از حوادث 88 و قدرت گرفتن برخی نیروهای خودسر با فردی به نام رعیت (سيدحسن ميركاظمي) در جزیره کیش ارتباط برقرار می‌کند و از طریق وی با ملک‌زاده و سپس اسفندیار رحیم‌مشایی مرتبط می‌شود. بابک زنجانی که از رعیت و هروی برای ارتباط با محافل خودسر استفاده می‌کند، مبالغ سنگین به افراد مختلف می‌پردازد و از این طریق به سیستم نظارتی نفوذ می‌کند.  برخی نمایندگان مجلس نیز پیش از این از تایید بابک زنجانی توسط چهار تن از اعضای دولت احمدی‌نژاد خبر داده بودند. 

  با هم‌قطاران زنجاني هم برخورد  ‌شود

بابك زنجاني را به واسطه سعيد مرتضوي مي‌شناسيم. مرتضوي خود اين روزها درگير پرونده تحقيق و تفحص از تامين اجتماعي است. رابطه بحث‌انگیز و مشکوک سازمان تامین اجتماعی در دوران مرتضوی با بابک زنجانی نیز بخشي از گزارش است. اتهامات سعید مرتضوی که در گزارش تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی مطرح شده است، چیزی کم از بابک زنجانی ندارد. ضمن اینکه مرتضوی پیش از تامین اجتماعی، ریاست ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا را نیز به عهده داشته است و می توان حدس زد در صورت بررسی عملکرد او در این نهاد نیز چه نتایج محیرالعقولی به دست خواهد آمد. مرتضوی به غیر از اتهامات مالی، با اتهام قتل در بازداشتگاه کهریزک نیز مواجه است. دادستان سابق تهران نفر اول پرونده جنایات کهریزک است. بايد ديد آيا مرتضوي هم در كنار بابك زنجاني در بند 141 زندان اوين قرار خواهد گرفت يا خير؟

  وضعيت پول‌ها را مشخص كنيد

محمود احمدي‌نژاد با شعار مبارزه با فساد اقتصادي به قدرت رسيد. حتي در مناظرات انتخاباتي سال88 او كل تاريخ انقلاب اسلامي ايران را به اتهام فساد مالي زير سوال برد. احمدي‌نژاد 8 سال ادعا كرد ليستي از مفسدان اقتصادي در جيب دارد كه به زودي افشا مي‌كند. اما پس از رفتن او بود كه بخشي از فساد مالي دوران صدارت او  بر ملا شد. برخي مقامات ايراني بارها و بارها تاكيد كردند از تحريم ايران چيزي نصيب آمريكا نخواهد شد. آن‌ها درست مي‌گفتند. تحريم دستاوردي براي غربي‌ها نداشت. مردم ايران را هم دچار مشكلات عديده‌اي كرد. اما براي عده‌اي لقمه چرب و نرمي بود. در دولت مهرورز و عدالت محور، عده‌اي با استفاده از شرايط تحريم از فرش به عرش رسيدند. اكنون بابك زنجاني در زندان است و بايد به اتهامات حيرت‌انگيز خود پاسخ دهد. اما در اين ميان تكليف اين‌مقدار پولي كه از كشور خارج شده چه مي‌شود؟ علي يونسي، معاون رئيس جمهور درباره بازداشت زنجاني به نكته ظريفي اشاره كرده است. او مي‌گويد مدت‌ها پيش از اين مي‌شد زنجاني را بازداشت كرد اما شايد قوه قضاييه خواسته به كمك خود او پول‌ها را بازگرداند. زنجاني اكنون در زندان است و پولي هم به خزانه مملكت بازنگشته است. آيا مسئولان از بازپس‌گيري اموال بيت‌المال نااميد شده و جلوي ضرر را از همين نقطه به بعد گرفته‌اند؟ اگر اين‌گونه است چه كسي پاسخگو خواهد بود؟ در پرونده موسوم به3000 ميلياردي كه براي متهم اول آن پرونده حكم اعدام صادر شده است، ريالي از كشور خارج نشده بود. اكنون ميلياردها دلار از كشور خارج شده و نمي‌توان درباره آينده آن با صراحت صحبت كرد. در اين پرونده بايد از قوه قضاييه حمايت كرد تا در كنار محاكمه زنجاني و همدستان دانه‌درشتش، ميلياردها دلار پول خارج شده را به كشور بازگرداند.

لینک خبر :  http://www.ghanoondaily.ir/?News_Id=31356

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ميهمان ميلياردر « اوين»

اعتماد ـ 14 دی ماه 1392

مهشيد ستوده/ «بابك زنجاني» بازداشت شد. قهرمان بازي كار دست زنجاني داد و وي در غروب دوشنبه نهم دي ماه بازداشت و به زندان اوين منتقل شد. مردي كه دوست داشت روزي «آبراموويچ» ايران باشد حالا برنامه‌هايش به هم ريخت و در دوشنبه زمستاني هفته گذشته وي ساعت 100 ميليوني، خودكار روكش طلا، گوشي تلفن همراه گرانقيمت و كمربند چرم اصلش را تحويل داد و چيزي حدود يك ميليارد تومان تنها در صندوق امانات زندان اوين به جاي گذاشت. بند 141 زندان اوين كه مي‌گويند متعلق به حفاظت اطلاعات قوه قضاييه است اين شب‌ها يك زنداني ميلياردر دارد؛ زنداني‌اي كه معتقد است مظلوم واقع شده و اگر نبود ايران حالا «اتيوپي» شده بود. زنداني ميلياردر اين شب‌هاي زندان اوين اما آينده مبهمي دارد. معلوم نيست اين بازداشت هم مثل بازداشت يك روزه سعيد مرتضوي زود به پايان مي‌رسد يا آنكه قرار بر تشكيل دادگاه است؟ حالا سرنوشت 70 شركت بابك زنجاني و درآمد سالانه هفت ميليارد يورويي وي با تصميم قوه قضاييه گره خورده است. در روزهاي آتي يا بابك زنجاني همان مرد 25 هزار ميليارد توماني باقي مي‌ماند يا مثل سال‌هاي نه چندان دور عمرش مجبور مي‌شود اداره سوپرماركت زندان را بر عهده بگيرد يا اينكه براي زندانيان دوره‌هاي دور زدن تحريم را برگزار كند. پس‌لرزه‌هاي بازداشت بابك زنجاني اما متفاوت است. برخي تشكر مي‌كنند و برخي انتقاد. تارنماي شركت هلدينگ توسعه سورينت قشم پر است از واكنش به بازداشت رييس‌شان. از كليپ ويديويي گرفته تا ابراز تاسف‌هاي كامنتي برخي مردم از بازداشت او. دل نوشته‌هاي بابك زنجاني گوشه ديگري به چشم مي‌خورد و كمي آن‌طرف‌تر پر است از تلاش براي بي‌گناه جلوه دادن زنجاني.اما كليپي كه از وي در يوتيوب منتشر شد نشان مي‌دهد كه وي بازداشتش را پيش بيني مي‌كرده است كه در اين ويديو گفته: من نبايد به وزارت نفت يا هر جاي ديگر پاسخگو باشم. به گزارش انتخاب، زنجاني ادامه داد: حقيقتا من با وزارت نفت نه فعاليت خاصي داشتم و نه رابطه تجاري. در خارج از كشور يك شركت هنگ‌كنگي كه زيرمجموعه وزارت نفت و ثبث شده در آنجا بود، براي اينكه بتواند فروش محصولات و نقل و انتقالات مالي را به سرانجام برساند بايد در يكي از بانك‌هاي خارج از كشور حساب باز مي‌كرد. با توجه به تحريم‌هايي كه وجود داشت هيچ بانكي حاضر به ارائه خدمات نبود. از آنجا بود كه من كمك كردم و اين شركت در يكي از بانك‌هايي كه در آن فعاليت داشتم حساب باز كرد. براي من منابع مالي كشورم از هر چيز ديگري مهم‌تر است. به عنوان يك بسيج اقتصادي فعاليت مي‌كنم و حتي نمي‌گذارم براي يك يوروي آن هم مشكلي به وجود بيايد. پول‌ها در حساب‌هاي وزارت نفت است و براي انتقال آن مشكل وجود دارد. خيلي از شركت‌هاي خارجي از ايران نفت خريدند اما حساب‌شان باز مانده و هيچ كس سروصدا نمي‌كند كه چرا اين شركت‌ها پول‌شان را نياوردند و پرداخت نمي‌كنند. همه منتظرند يك اتفاق خاصي روي اين پول‌ها بيفتد. من متاسفانه اينجا مظلوم واقع شدم و چون در دسترس هستم، چون در آن مجموعه كار مي‌كردم همه مي‌گويند، كاري كنيد انتقالش سرعت بگيرد. اما تكاپوي اطرافيان زنجاني به اينجا ختم نشد و كمي آن‌طرف‌تر در صفحه شخصي فيس‌بوك زنجاني نيز مطلبي با عنوان «واقعيت چيست؟» نيز منتشر شده و در آن با كنايه به 12 نماينده‌يي كه در نامه سران قوا خواهان برخورد با بابك زنجاني شده بودند، گفته است: 12 نماينده محترم مجلس از ميان 290 نفر نماينده ظاهرا متوجه فسادي در اقتصاد ايران شده‌اند كه تا ديروز از چشم همه پنهان بود و به ناگاه توسط اين نمايندگان برملا شد. پرسش اينجاست كه وقتي اين نمايندگان با ارائه مدارك و شواهدي كه داشته‌اند نتوانسته‌اند 278 نفر نماينده همكار و در دسترس ديگر را قانع كنند كه چنين فسادي وجود دارد چگونه مي‌خواهند 70 ميليون نفر را قانع كنند؟ آيا اين فساد فقط از نظر اين اقليت مجلس فساد است و ديگر نمايندگان چنين نظري نداشته‌اند؟ يا از آن بي‌خبرند؟ آيا اين آقايان مي‌دانند كه ايران تحريم است؟ مي‌دانند كه تحريم معني‌اش چيست و آيا تاكنون شده است كه به يك بانك خارجي مراجعه نمايند تا با ديدن پاسپورت ايراني ايشان را بدون هيچ عذرخواهي از بانك بيرون كنند؟ آيا اصلا ايشان مراحل فروش نفت را مي‌دانند؟ آيا از عمليات بانكي براي انتقال پول از يك كشور به يك كشور ديگر آگاه هستند؟ آيا آن نمايندگان محترم مجلس پاسخ اين پرسش‌ها را مي‌دانند؟ بابك زنجاني همه را مي‌داند و عمل كرده است. بابك زنجاني يكي از ايرانياني است كه براي بهتر زندگي كردن خودش و مردمش و فرار از اين بن بست تلاش كرده است. او مي‌داند يك بشكه نفت چند ليتر است و مي‌داند كه چگونه مي‌شود پول نفتي را كه چيني‌ها به جاي آن اسباب بازي مي‌دهند و هندي‌ها آن را برنج آلوده و ديگران آن را بلاك مي‌كنند، دور از چشم رويترز وارد ايران كرد و مي‌داند كه ديگر لازم نيست به اچ اس بي‌سي باج بدهد. بابك زنجاني رانت نداشته است بلكه با عرض معذرت از همه در ميان ميليون‌ها نفر آدم چشم به راه و نالان و خسته و نااميد عرضه و شهامت داشته است. ثروت و سرمايه زنجاني نتيجه رانت نيست بلكه محصول شرايط خاصي است كه همين نمايندگان شاكي خودشان فراهم كرده‌اند، شايد هركسي از عهده كارهايي كه زنجاني انجام داده است برآيد به همين سرمايه مي‌رسيد. لازم به ذكر است كه زنجاني هر آنچه اندوخته است وارد ايران كرده و سرمايه‌اش درگردش و در ريسك است نه پس انداز در بانك‌هاي سويس. كساني كه هنوز دوست دارند زنجاني را جرثومه فساد بنامند بايد منتظر باشند كه روزي اين تلقي از اقتصاد و فرار دادن چنين تاجران و سرمايه‌داراني از ايران آينده‌يي از اين سرزمين مي‌سازد كه در اتيوپي براي دادن اميد به مردم تصاوير زندگي در ايران را نشان خواهند داد! انتخاب با شماست.

 

استقبال مجلس از بازداشت زنجاني

 

اما مجلس استقبال ويژه‌يي از بازداشت زنجاني داشت. هرچند كه كميسيون اصل 90 هنوز هم نتوانسته است كشف كند كه بالاخره زنجاني بدهي‌اش را پرداخت كرده است يا نه اما واكنش‌ها ادامه داشت. امير عباس سلطاني، نماينده مردم بروجن در مجلس شوراي اسلامي گفت: اختلاس و دزدي بابك زنجاني از بيت المال چهار برابر بيشتر از اختلاس سه هزار ميليارد توماني است. وي ادامه داد: بابك زنجاني يك متخلف اقتصادي است كه توانسته با استفاده از رانت‌هاي دولتي ?? هزار ميليارد تومان از درآمدهاي حاصله از فروش نفت را به غارت برده و از اين مبلغ كلان در كشورهاي خارجي و خاورميانه سرمايه‌گذاري كند كه اين واقعا جاي بسي تاسف دارد. رييس كميسيون اصل 90 هم به اين موضوع واكنش نشان داد و گفت: در پي استعلام كميسيون اصل 90 از بانك مركزي و ارائه پاسخ‌هاي متناقض توسط مديران اين بانك تصميم گرفتيم موضوع جعلي بودن يا نبودن سند ارائه شده توسط بابك زنجاني را در نشست با رييس كل اين بانك به صورت دقيق‌تر بررسي كنيم.

 

از تركيه تا تاجيكستان

 

بعد از فساد بزرگ مالي در تركيه و دستگيري رضا ضراب و اعتراف وي به همدستي با بابك زنجاني مشخص شد كه وي در اين پرونده هم تا اندازه‌يي نقش دارد هرچند كه بابك زنجاني اتهامات وارده را رد كرد اما ظاهرا به جز تركيه پاي تاجيكستان هم به پرونده بابك زنجاني باز شده و بازداشت وي كه يكي از 10 سرمايه‌گذار مطرح اين كشور است موجب شده وضعيت شهر دوشنبه پايتخت تاجيكستان به حالت ركود دربيايد. آن‌گونه كه مقامات كشور منتظر اعلام صدور حكم دادگاه ايران درباره زنجاني هستند تا آن موقع درباره شركت‌ها، طرح‌ها و سرمايه‌هاي زنجاني اظهارنظر كنند يا تصميمي بگيرند. بانك كنت متعلق به بابك زنجاني ادعا مي‌كند كه بيش از دوميليارد يورو از بابت بدهي زنجاني را به وزارت نفت، به حساب يك بانك خصوصي ايراني در تاجيكستان واريز كرده است، پيرو اين اقدام بانك مركزي تاجيكستان كه به نام بانك ملي تاجيكستان مشهور است نامه‌يي به بانك كنت بابك زنجاني مي‌دهد كه به صورت تلويحي واريزي پول را تاييد مي‌كند. براي بررسي اين موضوع يكي از معاونان بانك مركزي به همراه معاون مربوطه بانك خصوصي به تاجيكستان سفر و با معاونان بانك ملي تاجيكستان ديدار كرده اما آنان از ارائه تاييديه رسمي واريزي پول توسط بابك زنجاني خودداري مي‌كنند. به فاصله چند روز مجددا هيات ايراني به همراه درخواست رسمي بانك مركزي ايران براي واريز پول به حساب ايران به تاجيكستان سفر مي‌كند كه اين‌بار با رييس بانك مركزي تاجيكستان ملاقات مي‌كنند و وي رسما به هيات ايراني اعلام مي‌كند كه پولي در كار نيست و نامه‌هاي قبلي بي‌اعتبار است. از سوي ديگر كه عبدالغفار قربان اف، مسوول دفتر مطبوعاتي بانك ملي تاجيكستان نيز در آخرين روز سال 2013 اعلام كرد: سندي كه براي نشان دادن ارتباط ميان ميلياردر ايراني و بانك مذكور توسط زنجاني به پارلمان ايران ارائه شده، جعلي است.

 

زنداني ميلياردر در زندان مي‌ماند؟

 

يك سال و اندي از مطرح شدن نام بابك زنجاني در رسانه‌ها مي‌گذرد اما چه شد كه قوه قضاييه يك‌باره اقدام به بازداشت وي كرد؟ شنبه هفته گذشته رييس‌جمهور دستور برخورد با ويژه‌خواران را داد و درست دو روز بعد بابك زنجاني بازداشت شد. مشخص نيست كه آيا دولت هم در تسريع بازداشت زنجاني نقش داشته است يا نه؟ معلوم نيست كه حالا زنداني ميلياردر در زندان اوين مي‌ماند يا كمي بعد و با آرام شدن اوضاع آزاد مي‌شود. اما برخي خبرها حاكي از آن است كه بابك زنجاني كه اقامت دوبي و پاسپورت تركيه‌يي را همزمان دارد با شدت گرفتن واكنش‌ها در ماه‌هاي اخير ممنوع‌الخروج شده بود. تاجري كه اين روزها در همه جا رخنه كرده بود و از ساخت فيلم سينمايي و ايجاد هواپيمايي گرفته تا توليد اسپري و مديريت باشگاه فوتبال تجربه دارد در زندان اوين صبح را به شب مي‌رساند و مشخص نيست كه بابك زنجاني واقعا مظلوم واقع شد و پاداش خدماتش را نگرفت يا اينكه او به جاي دور زدن تحريم‌ها، قانون را دور زده است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

شماره : 19 | تاریخ: 1392/10/14

فرهیختگان ـ روزنامه دانشگاه آزاد اسلامی

بابک زنجانی در اوین

سفره ویژه‌خواران برچیده می‌شود

*آزادی زنجانی با وثیقه ممکن نیست

گروه سیاسی: 22ساله که بود به خاطر چک برگشتی به دو سال زندان محکوم شد و به زندان قصر رفت. آنجا مسوول فروشگاه زندان شد. سال‌ها گذشت و مسوول بیست سال پیش فروشگاه زندان قصر 40 ساله شده بود و دوباره راهی زندان شد؛ این بار قصر، موزه شده بود و او را به اوین بردند، اما دیگر برای یک چک برگشتی نبود، صحبت از میلیاردها تومان پولی بود که با رانت‌های ویژه‌ای دست به دست چرخیده بود، آن هم در دستان مردی که حالا نامش برای خیلی‌ها در ایران و حتی کشورهای همسایه آشناست.

بابک زنجانی روز دوشنبه 9 دی بازداشت شد. غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه درباره بازداشت بابک زنجانی اظهار داشت: زنجانی پس از تحقیقات بازرسی کل کشور بعدازظهر امروز (دوشنبه) به لحاظ اینکه از کشور فرار نکند بازداشت و در اختیار بازپرس است.

وی درباره اتهامات بابک زنجانی افزود: اتهام وی مالی است و از بیان جزئیات آن براساس قانون معذور هستم.

 

نامه 12 نماینده برای برخورد با زنجانی

زنجانی سال گذشته بارها در ارتباط با پرونده‌های گوناگون تخلف اقتصادی مطرح شده ولی او با رد تمام اتهامات، تاکید کرده که اقداماتش با اطلاع نهادهای مسوول کشور بوده است.

پس از افشای ابعاد جدیدی از تخلفات از سوی بابک زنجانی که با کمک رضا ضراب انجام گرفته بود، ۱۲ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی، علی لاریجانی و صادق آملی‌لاریجانی، روسای قوای مجریه، مقننه و قضائیه ایران، خواستار برخورد قاطع با فساد اقتصادی و پیگیری قاطعانه پرونده بابک زنجانی شدند.

در این نامه تاکید شده بود: سال‌ها مماشات با فساد مالی، متاسفانه امروز کشور را به فساد سیستمی رسانده است. ویژگی این مرحله از فساد آن است که دستگاه‌ها و نهادهای مسوول مبارزه با فساد، خود گرفتار مراتبی از فساد می‌شوند.

این نمایندگان در بخش دیگری از نامه سرگشاده خود به ارتباط زنجانی با سعید مرتضوی اشاره کرده و آورده بودند: هنگامی که بابک زنجانی با داشتن پرونده‌های متعدد قضایی که لااقل در دو مورد به محکومیت منتهی شده ولی حکم حبس اجرا نمی‌شود؛ هنگامی که چنین عنصری، امین وزارت نفت شناخته‌شده و پول نفت فروخته‌شده را برای مدت‌ها پس نمی‌دهد و کسی هم با او کاری ندارد؛ وقتی آشکار می‌شود که وی با مفسد دیگری که مدیرعاملی سازمان بزرگی را غصب کرده، برای معامله‌ای چهار میلیارد یورویی به شکل غیرقانونی تفاهمنامه امضا می‌کند ولی صدایی از هیچ دادگاهی بلند نمی‌شود؛ و... چرا متهم نشویم؟

نمایندگان همچنین تاکید کردند: براساس اطلاعات موثق موجود، دلایل کافی برای تعقیب این فرد به اتهام فساد و افساد در دست است، چرا شما مسوولان محترم سه قوه که به امر رهبری خبیر در این مبارزه مسوولیت دارید، تحرک درخور به خرج نمی‌دهید؟ تعلل در برخورد با جرثومه‌های فساد به شیوع بیشتر آن منجر می‌شود.

البته بابک زنجانی هم در واکنش به این نامه سرگشاده در صفحه شخصی‌اش بیانیه‌ای صادر کرده و نوشته بود:

«از اینکه زحمت‌های کشیده‌‌شده من در شرایط سخت کشور در عرض سه سال نزد شما به جرثومه فساد تبدیل شده و من را آن‌قدر مفسد می‌دانید که همه با هم دست به دست داده‌اید تا این فساد ایجادشده را تمییز دهید، باید بگویم واقعا شرمنده خودم و شما برادرانم.

آنقدر دستگاه‌های نظارتی در کشور فعالند که بعید است کسی در این حجم کاری فساد کند و همه نگاه کنند. محض اطلاع درخصوص موضوع نفت پرونده در شعبه ۶، ماه‌هاست در حال بررسی است.

درخصوص ثروتم همان شعبه در حال بررسی پولشویی است و درخصوص تامین اجتماعی شعبه ١٥ مشغول تحقیق است. درخصوص ریزش ملک ایران‌زمین دادسرای ناحیه ٢ به سرعت در حال بررسی است.

همزمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات و دستگاه‌های نظارتی هم بدون هیچ توقفی تاکنون صدها برگه و مدرک دریافت کرده‌اند؛ تنها قوه‌ای که از ما تحقیق و تفحصی نکرده قوه شما ١٢ نماینده محترم است که آن را هم هر زمان صلاح بدانید خدمتگزاری خواهم کرد.»

 

رابطه بابک زنجانی

و سعید مرتضوی

در دولت گذشته زمان استیضاح وزیر کار آن دولت، احمدی‌نژاد فیلمی را در صحن علنی مجلس پخش کرد که فردی در دیداری با سعید مرتضوی را در حال پیشنهاد اعمال نفوذ برای رفع موانع اجرای معامله سازمان تامین اجتماعی با زنجانی نشان می‌داد.

نام بابک زنجانی در گزارش تحقیق و تفحص مجلس ایران در مورد سازمان تامین اجتماعی هم ذکر شده بود. در این گزارش آمده بود که تفاهمنامه جنجالی میان این سازمان و شرکت «هلدینگ سورینت» قشم، متعلق به آقای زنجانی، مبنی‌بر انتقال سهام تامین اجتماعی در ۱۳۸ شرکت ایرانی در ازای دریافت مبلغی بیش از چهار میلیارد یورو، دارای «اشکالات عدیده حقوقی» بوده و قوانین در آن رعایت نشده است.

پیش ‌از این، زنجانی در مصاحبه‌ای با ایسنا گفته بود ۶۴ شرکت داخلی و خارجی دارد و «هم‌اکنون در ایران و دیگر کشورهای دنیا با ۱۷ هزار نفر پرسنل مشغول ارائه تجارت و خدمات هستیم.»

دو روز پیش از دستگیری زنجانی، محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، اعلام کرده بود بابک زنجانی بدهی 6/2 میلیون یورویی خود بابت فروش نفت ایران را به دولت پرداخت کرده‌ است.

مصطفی افضلی‌فرد، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی یک روز پیش از دستگیری زنجانی اعلام کرد که ابتدا مسوولان بانک مرکزی ایران گمان کردند با توجه به اسناد و مدارک ارائه‌شده از جانب زنجانی، پول حاصل از فروش نفت در حساب این بانک است اما با بررسی بیشتر، جعلی بودن این اسناد محرز و زنجانی مجرم شناخته شد.

آزادی بابک زنجانی با وثیقه هم ممکن نیست

آزادی بابک زنجانی، میلیاردر ایرانی که به زندان اوین منتقل شده، با ارائه وثیقه ممکن نیست. علت بازداشت وی داشتن پرونده‌ای در شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت است که در حال رسیدگی است. عباس جعفری‌دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران نیز روز یکشنبه گذشته از مفتوح بودن پرونده بابک زنجانی در دادسرای تهران خبر داده بود. پرونده مزبور در رابطه با جرائم اقتصادی در دادسرای تهران تشکیل شده است.

حالا بابک زنجانی بازداشت شده است و باید دید پرونده این فرد به کجا خواهد انجامید. در سال‌های اخیر پرونده‌های فساد مالی گسترده یکی پس از دیگری مطرح می‌شود. پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی یکی از آنها بود که نام مه‌آفرید امیرخسروی را بر سر زبان‌ها انداخته بود. او نیز اظهاراتی نظیر اظهارات بابک زنجانی را مطرح می‌کرد که برای رشد اقتصادی و خدمت به کشور فعالیت کرده است.

سال‌ها پیش از او جوان دیگری نیز به نام شهرام جزایری به خبر اول رسانه‌های داخلی تبدیل شده بود و حالا نام‌هایی مثل مرتضوی و زنجانی در صدر تخلفات مالی و اقتصادی قرار دارد. باید دید آیا با دستگیری بابک زنجانی، پرونده ویژه‌خواری‌ها بسته خواهد شد؟

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

توضیح درباره دلایل بازداشت بابک زنجانی

تهران امروز 14 دی ماه 1392

محسنی‌اژه‌ای: اتهام بابک زنجانی مسائل مالی است و به‌خاطر اینکه از کشور خارج نشود، بازداشت شده است

پنج روز از بازداشت بي‌سر و صداي بابك زنجاني تاجر ايراني بدهكار به وزارت نفت مي‌گذرد. اين بازداشت بازتاب وسيعي در داخل و خارج از كشور داشته تا حدي كه برخي رسانه‌ها «بازداشت زنجاني را مهم‌ترين پرونده قضايي در حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادي از آغاز انقلاب تاكنون» عنوان كردند.

بر اساس آنچه حجت‌الاسلام غلامحسين محسني‌اژه‌اي سخنگوي قوه قضائيه روز دوشنبه به خبرگزاري‌ها گفته،‌بابك زنجاني به خاطر اتهامات مالي و با توجه به «مسائل و اتهامات وارده در هفته‌هاي اخير» بازداشت شده است. بر اساس اظهارات محسني‌اژه‌اي«زنجاني پس از تحقيقات بازرسي كل كشور به لحاظ اينكه از كشور فرار نكند بازداشت و در اختيار بازپرس است.»زنجاني پس از بازداشت به زندان اوين منتقل شده است. ايرنا به نقل از يك منبع آگاه اعلام كرد پرونده زنجاني در شعبه 15 دادسراي كاركنان دولت رسيدگي مي‌شود. گفتني است زنجاني پيشتر در مصاحبه‌هايي كه داشت اعلام كرده بود قبلا نيز در اوين زنداني بوده است.

 

نشست مجلس براي رسيدگي به پرونده زنجاني

 

در عين حال قرار است كميسيون اصل 90 مجلس براي بررسي پرونده بدهي نفتي 2 ميليارد و 60 ميليون يورويي زنجاني امروز با برخي مسئولان بانك مركزي تشكيل جلسه دهند. مصطفي افضلي‌فرد سخنگوي كميسيون اصل 90 مجلس اتهام اصلي بابك زنجاني را برنگرداندن 2 ميليارد و 60 ميليون يورو معادل 8‌تريليون و 507 ميليارد و 800 ميليون تومان پول فروش نفت و مواد پتروشيمي به دولت عنوان كرد و افزود: در اين نشست مهدي گودرزي معاون بانك مركزي و كارشناسان اين بانك حضور خواهند داشت. سخنگوي كميسيون اصل 90 مجلس از تلاش كميسيون متبوعش براي نهايي شدن گزارش مربوط به بابك زنجاني خبر داد و اظهار داشت: به دليل بازداشت بابك زنجاني پس از تكميل شدن گزارش آن را براي رسيدگي به قوه قضائيه ارسال خواهيم كرد.

 

نامه 12 نماينده عليه زنجاني

 

بازداشت زنجاني پس از آن صورت گرفت كه 12 نفر از نمايندگان مجلس سوم دي ماه با ارسال نامه‌اي سرگشاده به حجت‌الاسلام حسن روحاني، علي لاريجاني و آيت‌الله صادق لاريجاني روساي قواي مجريه، مقننه و قضائيه خواستار برخورد قاطع با فساد اقتصادي و پيگيري قاطعانه پرونده بابك زنجاني شدند. در اين نامه نمايندگان خواستار ورود روساي قوا به بحث تخلفات صورت گرفته از سوي بابك زنجاني شده‌اند و تاكيد دارند كه دلايل كافي براي تعقيب زنجاني وجود دارد. در بخشي از نامه نمايندگان خطاب به سران قوا تاكيد شده بود كه زنجاني به‌رغم داشتن پرونده‌هاي متعدد قضايي كه لااقل در دو مورد به محكوميت منتهي شده، به زندان نيفتاده است. همچنين در بخشي از اين نامه به سران قوا هشدار داده مي‌شود كه «تعلل در برخورد با جرثومه‌هاي فساد به شيوع بيشتر آن منجر مي‌شود.» زنجاني پس از انتشار اين نامه به آن واكنش نشان داد و اعلام كرد نه تنها جرثومه فساد نيست بلكه قهرمان ملي است.به‌دنبال انتشار نامه سرگشاده نمايندگان مجلس خطاب به سران قوا،‌حسن روحاني رئيس‌جمهور كشورمان به اسحاق جهانگيري «معاون اول دولت» و «رئيس ستاد هماهنگي براي برخورد با مفاسد اقتصادي» دستور داد اقدامات لازم براي شناسايي و مجازات كساني كه با تباني و سوء‌استفاده از امتيازات خاص، زمينه ويژه‌خواري و درآمدهاي غيرموجه را فراهم كرده‌اند انجام شود.نمايندگان مجلس پس از آن عليه زنجاني نامه نوشتند كه نام اين تاجر ايراني در فساد بزرگ تركيه نيز برده شده بود. رسانه‌هاي تركيه مدعي شدند رضا ضراب تاجر ايراني‌الاصل ترك كه درخصوص فساد اخير تركيه بازداشت شده اعتراف كرده كه زنجاني رئيس اوست. با اين حال زنجاني در نوشته‌اي كه در يكي از شبكه‌هاي اجتماعي منتشر كرد اين موضوع را رد كرده بود.

 

زنجاني ممنوع‌الخروج بود

 

همچنين سايت «اعتدال» مدعي شده زنجاني از اواخر فروردين ماه سال‌جاري تا امروز از سوي قوه قضائيه ممنوع‌الخروج بود. اين سايت اضافه مي‌كند حتي زنجاني اوايل ارديبهشت امسال قصد خروج از كشور را داشت كه از هواپيما پايين كشيده شد و به وي اجازه خروج از كشور داده نشد. زنجاني اخيرا نيز در مواجه با اخبار رسانه‌هاي تركيه مبني بر اينكه او با گذرنامه جعلي از ايران خارج شده و از طريق لبنان به آنتاليا سفر كرده و در هتلي لوكس در آنتاليا كه متعلق به وي است با رضا ضراب،‌متهم اصلي فساد مالي در تركيه ملاقات كرده، گفته بود كه بيش از شش ماه است از كشور خارج نشده است.

 

جعل سند براي ممانعت از بازگرداندن پول ايران

 

درباره اخبار ضد و نقيضي كه طي هفته‌هاي گذشته راجع به واريز پول زنجاني به وزارت نفت منتشر شده،‌ «عصر ايران» روايت جديدي از تلاش زنجاني براي دور زدن ايران منتشر كرد. بر اساس اين گزارش حدود چهل روز قبل بانك كنت متعلق به بابك زنجاني ادعا مي‌كند كه بيش از دوميليارد يورو از بابت بدهي زنجاني به وزارت نفت، به حساب يك بانك خصوصي ايراني در تاجيكستان واريز كرده است، پيرو اين اقدام بانك مركزي تاجيكستان كه به نام بانك ملي تاجيكستان مشهور است نامه‌اي به بانك كنت بابك زنجاني مي‌دهد كه به‌صورت تلويحي واريزي پول را تاييد مي‌كند. براي بررسي اين موضوع يكي از معاونين بانك مركزي به همراه معاون مربوطه بانك خصوصي به تاجيكستان سفر مي‌كند و با معاونين بانك ملي تاجيكستان ديدار كرده اما آنان از ارائه تاييديه رسمي واريزي پول توسط بابك زنجاني خودداري مي‌كنند.به فاصله چند روز مجددا هيات ايراني به همراه درخواست رسمي بانك مركزي ايران براي واريز پول به حساب ايران به تاجيكستان سفر مي‌كنند كه اين بار با رئيس بانك مركزي تاجيكستان ملاقات مي‌كنند و وي رسما به هيات ايراني اعلام مي‌كند كه پولي در كار نيست و نامه‌هاي قبلي بي‌اعتبار است.

در واقع، بابك زنجاني و برخي مقامات تاجيك، در طرحي مشترك، در صدد بودند با سند‌سازي هايي، عملا وزارت نفت ايران را از اين مبلغ محروم سازند!

اين در حالي است كه عبدالغفار قربان اف مسئول دفتر مطبوعاتي بانك ملي تاجيكستان در آخرين روز سال 2013 به خبرنگاران محلي مي‌گويد: سندي كه براي نشان دادن ارتباط ميان ميلياردر ايراني و بانك مذكور توسط زنجاني به پارلمان ايران ارائه شده، جعلي است و اين بانك هيچگونه ارتباطي با بابك زنجاني نداشته است.

 

واكنش منفي حاميان دولت گذشته

 

بازداشت زنجاني با واكنش منفي رسانه‌هاي حامي دولت گذشته مواجه شده است. در همين راستا عبدالرضا داوري از چهره‌هاي نزديك به رحيم مشايي در سايت دولت بهار در رابطه با بازداشت بابك زنجاني و تبعات آن نوشته است «اولا استراتژي دور زدن تحريم‌ها در ايران متوقف شده است.ثانيا منابع بودجه دولت يازدهم تنها با رفع كامل تحريم‌ها، تامين مي‌شوند.در نتيجه ايران چاره‌اي ندارد جز آنكه تمام شرايط طرف غربي را براي رفع تحريم‌ها بپذيرد. اين سلسله تحولات هفته اخير باعث شده كه از همين الان، دست مذاكره كنندگان ايراني را پشت ميز مذاكرات بالا ببينيم.»

همچنين سايت «نكات پرس» از ديگر سايت‌هاي حامي دولت گذشته ضمن حمايت از زنجاني بازداشت وي را ابزاري جهت تسويه حساب با احمدي‌نژاد خواند.

اين سايت نوشته است: «بالاخره همزمان با اخبار داغ متلاشي شدن شبكه مالي تركيه و بانكي كه نقش به‌سزايي در دور زدن تحريم‌هاي ايران داشت آرزوي آمريكايي‌ها و اتحاديه اروپا در ايران نيز محقق مي‌شود و بابك زنجاني دستگير مي‌شود و شبكه مالي وي نيز متلاشي مي‌شود.»

 

هواپيماهاي زنجاني پرواز مي‌كنند

 

همزمان با انتشار خبر بازداشت زنجاني شايعات زيادي درباره اموال و شركت‌هاي متعلق به او در ايران و كشورهاي ديگر، منتشر شد. آخرين شايعه‌اي كه ديروز تكذيب شد مربوط به لغو پروازهاي هواپيمايي قشم متعلق به زنجاني بود. ظاهرا برخي رسانه‌ها پنج‌شنبه از لغو پرواز هواپيمايي قشم در كاظمين و بلاتكليفي 300 زائر ايراني خبر داده بودند كه اين خبر با واكنش مديركل عتبات عاليات سازمان حج و زيارت مواجه شد. محسن نظافتي با بيان اينكه پروازهاي شركت قشم انجام خواهد شد، توضيح داد كه از ابتدا قرار بود اين پرواز توسط «ايران اير» انجام شود كه به دليل برخي مشكلات فني اعلام كرد نمي‌تواند انجام دهد و با جايگزين كردن شركت هواپيمايي «قشم» قرار است جمعه اين پرواز انجام شود.

 

وضعيت راه‌آهن سورينت

 

اين در حالي است كه ديروز خبر رسيد با بازداشت زنجاني، وضعيت باشگاه راه‌آهن سورينت در حالت بحراني قرار گرفته است. قدس آنلاين در اين خصوص نوشت: مهم‌ترين سوالي كه اكنون ذهن بازيكنان اين تيم را فراگرفته اين است كه با دستگيري زنجاني تكليف پرداخت دستمزدهاي شان چه مي‌شود. يكي از بازيكنان تيم راه‌آهن سورينت كه نمي‌خواست نامش فاش شود گفته است: «به ما گفته‌اند هفته‌اي يك و نيم ميليون تومان بيشتر نمي‌توانيم به بازيكنان بدهيم. اين شرايط ادامه خواهد داشت و بايد تا مشخص شدن مالك جديد تيم اين وضعيت را تحمل كنيد.» اين بازيكن به احتمال فروش باشگاه راه‌آهن سورينت درروزهاي آتي نيز اشاره داشته است اما به نظرمي رسد راه‌آهن سورينت نيز به اين زودي‌ها سروسامان نخواهد يافت.

 

ركود طرح‌هاي زنجاني در تاجيكستان

 

با انتشار خبر بازداشت زنجاني كه ميليون‌ها دلار در تاجيكستان سرمايه‌گذاري كرده است، ايرنا گزارش داد كه برخي طرح‌هاي مربوط به وي كه از سرمايه‌گذاران مطرح در تاجيكستان است در شهر دو شنبه به حالت ركود در آمده است.

بر اساس اين گزارش در پايانه مسافربري بين‌المللي دوشنبه موسوم به «آسيا اكسپرس» طي دو روز گذشته تحركي از تاكسي‌ها يا اتوبوس‌هاي معروف اين شركت به چشم نمي‌خورد. اين پايانه توسط بابك زنجاني در فروردين سال‌جاري با حضور امامعلي رحمان رئيس‌جمهوري تاجيكستان به بهره‌برداري رسيد. همچنين عمليات اجرايي ساختمان بزرگ‌ترين فروشگاه مربوط به بابك زنجاني در شهر دوشنبه نيز متوقف شده است.با وجود اين «دلير عبدالله» يكي از افرادي كه در شركت‌هاي زنجاني مسئوليت دارد، توقف طرح‌هاي زنجاني را مربوط به بازداشت وي نمي‌داند و مي‌گويد به خاطر تعطيلات سال نو و برخي مسائل درون سازماني اين شركت‌ها به صورت موقت تعطيل شده است.در تاجيكستان مقامات دولتي تاجيكستان تاكنون در مورد بازداشت بابك زنجاني اظهارنظر نكرده‌اند اما به گفته تحليلگران، مقامات كشورمنتظر اعلام صدور حكم دادگاه ايران در باره زنجاني هستند تا آن موقع در مورد شركت‌ها، طرح‌ها و سرمايه‌هاي زنجاني اظهارنظر كنند يا تصميمي بگيرند.

 

لزوم رسيدگي به اتهامات زنجاني

 

به‌رغم تمام شايعاتي كه راجع به ركود شركت‌ها يا طرح‌هاي كارآفريني زنجاني مطرح است، آنچه به نظر ضروري است رسيدگي به اتهامات وي به دور از حاشيه‌ها است. تاكنون عملكرد قوه قضائيه نشان داده ديگر حاضر نيست مانند پرونده سه هزار ميلياردي اجازه دهد متهمين فساد اقتصادي از كشور خارج شوند.

 

با تمام اين اوصاف، همكاري و هماهنگي قوا براي رسيدگي سريع به اتهامات فردي كه به واسطه قدرت اقتصادي‌اش نفوذ زيادي در بخش‌هاي مختلف كشور دارد،‌لازم است.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بابک زنجانی بازداشت شد

دادستان کل کشور از بازداشت بابک زنجانی به اتهام مسائل مالی خبر داد.

کیهان ـ 14 دی ماه 1392

دادستان کل کشور از بازداشت بابک زنجانی به اتهام مسائل مالی خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای درباره بازداشت بابک زنجانی اظهار داشت: زنجانی پس از تحقیقات بازرسی کل کشور بعدازظهر دوشنبه (9 دی) به لحاظ اینکه از کشور فرار نکند بازداشت و در اختیار بازپرس است.

وی درباره اتهامات بابک زنجانی افزود: اتهام وی مالی است و از بیان جزئیات آن براساس قانون معذور هستم.

پیش از این نیز، جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران از مفتوح بودن پرونده بابک زنجانی در دادسرا خبر داده بود.

از سوی دیگر؛ محمدعلی پورمختار رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: پرونده بدهی نفتی بابک زنجانی همچنان در مجلس باز است و کمیسیون مسائل مرتبط با این پرونده را پیگیری می‌کند.

وی در گفت‌وگو با فارس، افزود: پرونده بابک زنجانی در کمیسیون اصل 90 مربوط به بدهی  نفتی وی است و ما درباره مباحث دیگر نه ورود  کرده و نه اطلاعاتی داریم.

نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس در همین زمینه گفت: در مورد بدهی نفتی بابک زنجانی اعتقاد دارم که می‌شد وی را زودتر نیز بازداشت کرد اما به دلیل شرایط خاصی که درباره نحوه انتقال پول حاکم است، شرایط ایجاب می‌کرد که این بحث مدیریت شود تا به نتیجه برسد.

پورمختار در مورد بدهی بابک زنجانی نیز اظهار داشت: ما استعلامی از بانک مرکزی در این باره کرده‌ایم که هنوز پاسخ آن نیامده است، پس از اعلام بانک مرکزی در این مورد اظهارنظر می‌کنیم.

وی در مورد استرداد چک 17  هزار میلیاردی سازمان تامین اجتماعی هم خاطرنشان کرد‌که بعید می‌دانم بابک زنجانی این چک را بازگردانده باشد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بابک زنجانی بالاخره بازداشت شد/ دلایل دستگیری

تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۱۴

 

سخنگوی قوه‌قضاییه گقت: بابک زنجانی بازداشت شد.

بابک زنجانی بالاخره بازداشت شد/ دلایل دستگیری

به گزارش جهان، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: بابک زنجانی با توجه به مسائل و اتهامات وارده در هفته‌های اخیر از سوی مراجع قضایی بازداشت شد.

 

سابقه ماجرا

 

به گزارش جهان به نقل از صبحانه، سابقه ماجرا به دو روز قبل بازمی گشت که عباس جعفری دولت آبادی دادستان عموم و انقلاب تهران در حاشیه بازدید از پلیس آگاهی تلویحاً به ممنوع الخروج شدن "زنجانی" اشاره و بدون اعلام دستگیری قریب الوقوع وی اظهار داشت: آن چه در این باره می توانیم به شما بگویم این است که پرونده این فرد در دادستانی تهران مفتوح است.

 

گواهی جعلی پرداخت بدهی

 

گفته می شود پرونده بدهی هنگفت زنجانی به وزارت نفت با ادعای تحریم و جعل گواهی بانک مرکزی تاجیکستان دلیل این موضوع بوده است.

 

روابط عمومی بانک مرکزی عصر شنبه با اعلام اینکه بابک زنجانی تاکنون هیچ گونه وجهی را به حساب بانک مرکزی واریز نکرده است، ادعای وی را تکذیب کرد.

 

بنا بر اعلام روابط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، با استعلام به عمل آمده در روز جاری، واریز هر گونه وجهی به حساب بانک مرکزی بابت بدهی آقای بابک زنجانی تایید نمی‌شود.

 

سید سعید حیدری عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز در این خصوص اظهار داشت: سندی که بابک زنجانی مبنی بر پرداخت بدهی خود به وزارت نفت به کمیسیون اصل ۹۰ ارائه کرده است، طبق بررسی‌های انجام شده جعلی از آب درآمد.

 

وی ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده از سوی مجلس و برخی دیگر، این سند و گواهی که ظاهراً از بانک مرکزی تاجیکستان صادر شده، جعلی بوده است.

 

براساس این گزارش، چندی پیش بابک زنجانی ‌گواهی از بانک مرکزی تاجیکستان ارائه کرد،‌ مبنی بر اینکه تمامی بدهی خود به دولت ایران را در این کشور به حساب بانک مرکزی ایران واریز کرده است، اما با پیگیری‌های مجلس مشخص شد حتی پولی به حساب دولت ایران واریز نشده و گواهی صادر شده نیز ظاهراً یا جعلی بوده و یا با پرداخت یک میلیون دلار از سوی وی صادر شده ‌است.

 

نامه نمایندگان به سران سه قوه

 

هفته گذشته ۱۲ نفر از چهره های سرشناس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به سران سه قوه، خواستار برخورد با پرونده فساد مالی بابک زنجانی شدند.

 

دستور رئیس جمهور برای پیگیری

 

روز گذشته نیز دکتر روحانی در دستوری به معاون اول خود خواستار اقدامات لازم برای شناسایی و مجازات کسانی که با تبانی و سوء‌استفاده از امتیازات خاص، زمینه ویژه‌خواری و درآمدهای غیرموجه فراهم کرده‌اند شد. وی در دستور خود به اسحاق جهانگیری نوشت: به ویژه ضروری است موارد سوء‌استفاده از شرایط تحریم مورد رسیدگی قرار گیرد و برای حراست از حقوق مردم و بیت‌المال اقدام فوری صورت پذیرد و گزارش مربوطه ظرف یک ماه به اینجانب ارائه گردد.

 

نگاهی به اموال و دارایی های بابک زنجانی

 

بابک زنجانی به گفته خودش دارای بیش از ۷۰ شرکت از جمله شرکت هولدینگ توسعه سورینت قشم، "اولین بانک سرمایه‌گذاری اسلامی" ( First Islamic Investment Bank) در مالزی، سهامدار شرکت هواپیمایی انور ترکیه، مؤسسه مالی اعتباری در امارات و بانک ارزش تاجیکستان است. او همچنین شرکت‌هایی در دوبی، ترکیه و تاجیکستان دارد.

 

زنجانی در مصاحبه‌ای گفته است که او ۶۴ شرکت داخلی و خارجی دارد و "هم‌اکنون در ایران و دیگر کشورهای دنیا با ۱۷ هزار نفر پرسنل مشغول ارائه تجارت و خدمات هستیم." وی همچنین اعلام کرده که ماهی ۲۹ میلیارد تومان حقوق پرداخت می کند !

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

نگاهي به فراز و فرود و دلايل بازداشت يك متهم اقتصادي

بابك زنجاني از دباغي تا بانكداري

بابك زنجاني ميلياردر معروف ايراني بازداشت شد. اين خبري كوتاه بود كه خيلي زود در رسانه‌ها و شبكه‌هاي مجازي و پيامك‌ها دست به دست مي‌شد.

 

بابك زنجاني ميلياردر معروف ايراني بازداشت شد. اين خبري كوتاه بود كه خيلي زود در رسانه‌ها و شبكه‌هاي مجازي و پيامك‌ها دست به دست مي‌شد. گويي جنجال‌هاي رسانه‌اي و افشاگري‌هاي روزهاي اخير عليه زنجاني و دفاع تمام قد اين فرد از خودش كه باعث شد حرف‌ و حديث‌هاي زيادي در اين خصوص به وجود بيايد سرانجامي جز دستگيري اين فرد نداشته است. فردي كه به ادعاي خودش، ثروت‌اندوزي را از زمان خدمت سربازي كه راننده مرحوم محسن نوربخش رئيس وقت بانك مركزي بود، با فروش دلار در بازار آزاد شروع كرد و سرانجام سالامبور فروش (فروش پوست گوسفند) شد. اگرچه در سالامبور فروشي هم نتوانست موفق شود و با ورشكستگي راهي زندان شد.

 

اما اوج معروفيت بابك زنجاني به سال‌هاي پس از 88 باز مي‌گردد. جايي كه با گسترش روزافزون تحريم‌هاي غيرانساني غرب عليه جمهوري اسلامي، سر و كله دلالان تحريم‌ها براي نجات ايران پيدا شد تا با گرفتن پورسانت‌هاي نجومي، بخشي از حق خودمان را به خودمان بدهند. بابك زنجاني نيز يكي از اين دلالان بود كه پس از سال 88 توانست با برخي روابط خاص كه با چهره‌هاي منحرف دولت وقت داشت، خود را به نهادهاي مرتبط، سنجاق كند و از اين مسير ثروتي نجومي براي خود بسازد. ثروتي كه حوزه كاري بابك زنجاني را تنها به اقتصاد محدود نكرد و وي را وارد مقولات ديگري مثل ورزش، فرهنگ، هنر و حتي سياست كرد. اين درست همان حوزه‌هايي است كه در بسياري از كشورها، مفسدان اقتصادي از آن براي پولشويي و قانوني جلوه دادن پول‌هاي به دست آمده استفاده مي‌كنند و آن را به چتري براي حمايت از خود مبدل مي‌كنند. شايد دانستن همين موضوع كافي باشد تا تصاوير مربوط به بابك زنجاني در حال نواختن ساز، ديد و بازديد با ستارگان سينما و ورزش، ‌بازديد از پشت صحنه برخي فيلم‌ها و ملاقات با برخي از مديران را توجيه‌پذير كند.

 

ردپاي زنجاني در تركيه

 

اما موضوع بابك زنجاني زماني چهره‌اي پليسي به خود گرفت كه وقوع برخي افشاگري‌ها در تركيه عليه فساد مالي وابستگان به دولتمردان اين كشور، پاي بابك زنجاني را به اين ماجرا باز كرد و رسانه‌هاي ترك از وابستگي اقتصادي بازداشت شدگان اين كشور به بابك زنجاني خبر دادند؛ افشاگري‌اي كه شايعه انتقال چند تن شمش طلا در سال 88 از ايران به تركيه را به واقعيت نزديك كرد و اين عمل را منتسب به تيم بابك زنجاني كرد. درست پس از اين افشاگري نقش بابك زنجاني در فساد مالي باعث شد كه نمايندگان مجلس نيز دست به كار و در نامه‌اي سرگشاده به سران قوه مجريه، مقننه و قضائيه خواستار تعقيب قضايي بابك زنجاني به جرم فساد شوند.

 

جرم زنجاني چيست؟

 

اما شايد سؤال اصلي كه در اذهان بسياري به وجود آمده اين باشد كه جرم اصلي بابك زنجاني كه باعث دستگيري وي شده، چيست؟‌ واقعيت آن است كه زنجاني بنابر ادعاي 12 نماينده مجلس كه نامه‌اي عليه وي منتشر كردند، مرتكب انواع و اقسام جرائم اقتصادي شده است؛ جرائمي كه با پوشش يقه سفيد صورت گرفته است. به آن معنا كه زنجاني با توجه به اعتمادي كه دولت گذشته براي دور زدن تحريم‌ها به وي داشته و اين فرد را امين وزارت نفت مي‌دانسته، از سمت خود سوءاستفاده مالي كرده و به ثروت اين‌چنيني دست يافته است. حال براي درك بهتر اين اتهامات تنها به نمونه كوچكي از اقدام وي كه در بازداشتش بي‌تاثير نبوده اشاره خواهيم كرد.

 

درست در گير و دار اعتراض بيژن زنگنه وزير‌نفت در خصوص عدم واريز بدهكاري 2 ميليارد يورويي بابك زنجاني به اين وزارتخانه، بانك كنت ادعا مي‌كند كه بيش از 2 ميليارد يورو از بابت بدهي زنجاني به وزارت نفت، به حساب يك بانك خصوصي ايراني در تاجيكستان واريز كرده است. پيرو اين اقدام، بانك مركزي تاجيكستان كه به نام بانك ملي تاجيكستان مشهور است، نامه‌اي به بانك كنت ‌مي‌دهد كه به صورت تلويحي واريزي پول را تأييد مي‌كند. براي بررسي اين موضوع يكي از معاونين بانك مركزي به همراه معاون مربوطه بانك خصوصي به تاجيكستان سفر مي‌كند و با معاونين بانك ملي تاجيكستان ديدار كرده اما آنان از ارائه تأييديه رسمي واريزي پول توسط بابك زنجاني خودداري مي‌كنند. به فاصله چند روز مجدداً هيئت ايراني به همراه درخواست رسمي بانك مركزي ايران براي واريز پول به حساب ايران به تاجيكستان سفر مي‌كند كه اين بار با رئيس بانك مركزي تاجيكستان ملاقات مي‌كنند و وي رسماً به هيئت ايراني اعلام مي‌كند كه پولي در كار نيست و نامه‌هاي قبلي بي‌اعتبار است.

در واقع، بابك زنجاني و برخي مقامات تاجيك در طرحي مشترك، درصدد بودند با سند‌سازي‌هايي، عملاً وزارت نفت ايران را از اين مبلغ محروم سازند!

حالا بايد منتظر ماند و ديد كه با تشكيل دادگاه بابك زنجاني، چه اتهامات تازه‌اي به پرونده وي اضافه خواهد شد و چه حكمي در انتظار وي خواهد بود؟ اگرچه پيشتر نيز زنجاني به رغم دو محكوميت قضايي، در زندان ماندگار نشد.

نویسنده : جعفر تكبيري

منبع : روزنامه جوان

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۱۳ - ۲۰:۴۷

نوشته مغلوط زنجانی؛ نشانه های که هویداست

زنجانی شوالیه قهرمان، تاجری هوشمند یا یک پادوی ساده!

تا اینجا او قهرمانی است که چنین می کرده اما به هنگامی که پای دومیلیارد و 60 میلیون یورو بدهی وی به وزارت نفت به میان می آید به ناگهان آقای زنجانی به این حقیقت شگرف پی می برد که جابجایی یک دلار از دارایی های پولی و ارزی به داخل ناممکن است.

سرویس سیاسی خرداد: " بابک زنجانی بازداشت شد" خبری که بسیاری انتظارش را داشتند و پس از این بازداشت نیز واکنش های مختلفی رقم خورده است اما جالب ترین واکنش به خبر بازداشت زنجانی، مطلبی است که در صفحه شخصی وی در فیس بوک انتشار یافته و با ادبیاتی بسیار ساده و دم دستی و گاه متناقض و سردرگم سعی شده که عملکردهای وی توجیه شده و او در سطح قهرمانی ملی ! جلوه گر شود.

با توجه به نوع ادبیات بکار رفته و ترکیب بندی جملات به نظر می رسد که این نوشتار متعلق به شخص بابک زنجانی باشد و با توجه به اینکه وی احتمال بازداشت خود را می داده با تنظیم این متن خواسته پاسخی به شبهات بدهد. جالب آنکه فردی با این همه سرمایه و ثروتی که برای وی تخمین زده می شود از یک حقوقدان برجسته و یا یک مشاور کارکشته برای تنظیم چنین نوشتاری استفاده نکرده است.

مطابق معمول چند نوشته ای که زنجانی بازتاب داده است او سعی کرده خود را در قالب و چارچوب یک منجی و قهرمان نمود دهد اما اشتباهات بچگانه ای که در متن آمده است بیش از پیش بر ابهام و ایهام پیرامون وی می افزاید و از سوی دیگر بیانگر این واقعیت است که چگونه فردی با این سطح از سواد و ذکاوت توانسته طی چند سال پله های ترقی را چند ده تایی طی کند؟!

در این نوشتار با ذکر تمثیلی با عنوان " قلعه کهن"! و همچنین با بر شمردن شرایط میدانی چنین وانمود شده که بابک زنجانی به مثابه شوالیه ای نیک سیرت! مرحمت فرموده و با بهره گیری از ذکاوت و توانای و دانایی خود و در حالیکه همه 75 میلیون ایرانی اعم از مسئول و کارشناس و اقتصاد دان و تاجر و بازرگان توانایی درک شرایط و همت برای تغییر آن را نداشته اند این فرد تیز هوش و عملگرا با بهره گیری از توانایی هایش توانسته تحریم ها را دور بزند و کشور را از قحطی و گرسنگی و غیره نجات دهد...

تا اینجا او قهرمانی است که چنین می کرده اما به هنگامی که پای دومیلیارد و 60 میلیون یورو بدهی وی به وزارت نفت به میان می آید به ناگهان آقای زنجانی به این حقیقت شگرف پی می برد که جابجایی یک  دلار از دارایی های پولی و ارزی به داخل ناممکن است.

وی سینه را ستبر می کند و می فرماید اگر کسی توانست هزار دلار را وارد کشور کند او نیز مرحمت فرموده و دو میلیارد دلار! ( که البته دو میلیارد و 60 میلیون یورو است) را به حساب وزارت نفت واریز می کند.

او البته نمی گوید که اگر اینچنین است ایشان و عضو کمیسیون امنیت ملی بر واریز بدهی زنجانی به حساب بانک مرکزی تاکید داشته و با صراحت اعلام داشتند که این پول را واریز کرده اند؟!. از اساس مگر هنر ایشان این نبوده که می توانسته تحریم ها را دور بزند و بدین واسطه خود را شایسته لقب قهرمان ملی می داند؟!! پس چرا کاری که به گفته خود وی باعث شده او به این ثروت هنگفت دست یابد را نتوانسته به انجام برساند؟

شاید جناب زنجانی بفرمایند که از وقتی نام من به لیست تحریم ها افزوده شد نتوانستم تراکنش مالی انجام دهم. خوب اگر اینچنین است پس هنر شما در واقع در آن دوران که تحریم ها را دور می زده اید چه بوده است؟ شما چه کار شاق و پیچیده ای انجام می داده ای که افراد دیگر از انجام آن نا توان بوده اند؟

پاسخ سهل و آسان است. شما چون فرد شناخته شده ای نبوده ای عده ای با سرمایه گذاری روی شما و استفاده از جسارت و شجاعت شما (که پی هر اتفاقی را به تن مالیده بوده ای) و مستعد قرار گرفتن در فرآیند رانت خواری ویژه بوده ای این وظیفه را به شما محول می کنند. شما نه نیاز به تبحر داشته ای و نه تخصص، تنها باید یک مهره می بودی که از طریق شما و در بلبشوی تحریم ها از طرق غیر رسمی مبادلات پولی و مالی انجام می گرفته و چون هر کسی جسارت پذیرش این ریسک و تبعات آن را ندارد شما که به احتمال قریب به یقین اطمینان و تضمین به عدم استنکاف را نیز به آمرین اصلی  داده بودی برای این اقدام انتخاب شده ای.

در واقع آقای زنجانی شما یک سرشاخه صوری برای این مبادلات بوده ای که برای عده ای کارگشایی می کرده ای و در این میان خود نیز از مواهب پر شمار این مبادلات نیز لااقل برای چندی بهره مند شده ای.

این نکته درست است که شما در برهه ای توانسته ای در مسیر دور زدن تحریم ها مثمر ثمر باشی و کمکی در این راستا رقم بزنی اما نکته آنجاست که این ویژگی خاص و منحصر به فردی در شما نبوده است و نکته دوم آنکه شما و آمرین اصلی در راه رضای خدا این  کار را انجام نداده اید بلکه این ردو بدل های هنگفت مالی با پورسانتاژهای کلان و حق دلالی های بزرگ، سرمایه ای خیر کننده برای شما رقم زده است که بطور دقیق معنا و مفهوم آن رانت خواری و خاصه خواری است و مصداق بارز اسراف و حیف و میل بیت المال است.

 

اگر شما اقدام به این کار کرده و حق دلالی های عظیم دریافت نمی کردید و تنها مبالغ متعارفی را به عنوان حق الزحمه دریافت می کردید مصادق واژه " قهرمان ملی" بودید اما به هنگامه ای که میلیاردها دلار در این داد و سنتدها به عنوان حق دلالی دریافت می شده این دیگر معنای متفاوتی می یابد.

رانت خواری در این ماجرا هم دو قسم دارد اول آنکه شما بر اساس چه روابط و ضوابطی برای این کار انتخاب شده اید و از سوی دیگر آنان که با علم و آگاهی از وضعیت تحریم ها و مسائل مبتلابهی آن بر تنوره این موضوع دمیده و سپس با تشکیل این حلقه های خاص پول های هنگفت به جیب زده اند اکنون باید در برابر قانون و مردم پاسخگو باشند.

سخن در این مقوله بسیار است و از حوصله این مقال خارج اما سکنات و وجنات و نوع گفتمان و ادبیات بکار گرفته از سوی زنجانی نشان می دهد که فرد بسیار عادی و ساده ای در این سیستم بوده و باید دید گردانندگان اصلی ماجرا که در این میانه منتفع شده اند چه افراد و چه طیف هایی هستند. 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

خشم سپاه پاسداران ایران از افشای شبکه "ضد تحریم" بابک زنجانی سپاه به دولت حسن روحانی بدگمان است

 

العربیه:با گذشت چند روز از دستگیری بابک زنجانی میلیاردر ایرانی که گفته می شود سرکرده شبکه دور زدن تحریم های ایران در ترکیه است، هنوز ابعاد این دستگیری و دلیل متلاشی شدن شبکه او مشخص نشده است. به ویژه این که رسانه های دولتی ایران به طرز گسترده ای به پرونده زنجانی و دستگیری او پرداخته اند، اما رسانه های نزدیک به سپاه پاسداران تا کنون در برابر این پرونده، سکوت اختیار کرده اند. از این رو این احتمال مطرح شده است که دستگیری بابک زنجانی اقدامی از سوی دولت حسن روحانی برای اعتماد سازی با غرب در پرونده اتمی ایران باشد.

 

از بابک زنجانی به عنوان یکی از مهمترین عناصر دور زدن تحریم های بین المللی یاد می شود که ارتباط تنگاتنگی با سپاه پاسداران دارد.

هنوز مرجع بازداشت زنجانی مشخص نیست٬ اما به نظر می‌رسد وزارت اطلاعات با همکاری دادستانی تهران پس از صدور دستور حسن روحانی برای برخورد با »ویژه‌خواران» اقتصادی٬ اقدام به بازداشت وی کرده باشد.

 

لو رفتن شبکه بابک زنجانی در ترکیه

 

این که چه شد شبکه دور زدن تحریم ها که بابک زنجانی آن را اداره می کرد لو رفت و بسیاری از اعضای این شبکه در ترکیه بازداشت شدند، مشخص نیست. اما سایت »دیگربان» به نقل از محسن میرشمسی خبرنگار خبرگزاری »تسنیم» نزدیک به سپاه پاسداران ایران نقل کرده که در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است: »شبکه ضد‌ تحریم ایران در ترکیه از داخل ایران لو رفته است.»

 

میرشمسی هیچ اشاره‌ای به نام جریان یا افرادی که به گفته وی در ایران این شبکه را لو دادند نکرده است.

 

به نوشته »دیگربان» محافل سپاه پاسداران ایران اعتقاد دارند که متلاشی شدن شبکه »ضد تحریم» جمهوری اسلامی در ترکیه٬ اقدامی از سوی دولت روحانی برای اعتماد سازی در پرونده هسته‌ای بوده است.

 

ماه گذشته ایران و گروه ۱+۵ به توافقنامه ای اتمی در جریان مذاکرات ژنو دست یافتند. بر پایه این توافقنامه تهران بخشی از فعالیت های اتمی خود را تعلیق می کند و در مقابل، بخشی از تحریم های ایران، کاهش می یابد.

 

گفته می شود برخی از فرماندهان سپاه پاسداران از این اقدام دولت روحانی به شدت خشمگین هستند و حملات و تهدید‌های دو هفته گذشته آنها علیه دولت یازدهم بی‌ارتباط با این مسئله نیست.

 

پیشتر در گزارش ها آمده بود که سپاه پاسداران یکی از استفاه کنندگان بزرگ از تحریم های ایران است. اکنون به نظر می‌رسد بازداشت بابک زنجانی گام نخست دولت حسن روحانی برای برخورد با گروه دیگری از فعالان اقتصادی وابسته به سپاه و دیگر نهاد‌های امنیتی و اطلاعاتی باشد.

 

ارتباط بابک زنجانی با مقامات امنیتی رژیم

 

سایت »انتخاب» که ساعتی پیش از اعلام بازداشت زنجانی از احتمال دستگیری وی خبر داده بود٬ روز چهارشنبه ۱-۱-۲۰۱۴ جزئیات تازه‌ای از پرونده وی منتشر کرده است.

 

این سایت نوشته است زنجانی در سال ۱۳۸۸ شمسی پس از آشنایی با حسین رعیت٬ با اسفندیار رحیم‌مشایی نزدیک ترین فرد به محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری پیشین ایران ارتباط گرفته و از پوشش امنیتی یک نهاد خاص برای فعالیت‌های اقتصادی خود استفاده می‌کرده است.

 

این گزارش افزوده است که «بابک زنجانی که از رعیت و هروی برای ارتباط با محافل خودسر استفاده می‌کرده٬ مبالغ سنگین به افراد مختلف پرداخته و از این طریق به سیستم نظارتی نفوذ می‌کند.»

 

از حسین رعیت یا حسن میرکاظمی شریک زنجانی به عنوان یکی از «ویژه‌خواران اقتصادی» و یکی از رهبران لباس شخصی‌های مسلح در ایران نام برده می‌شود.

 

از رعیت در جریان سرکوب‌ اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ شمسی تصاویری با کلت کمری منتشر شده بود که در آن سال بازتاب‌های فراوانی در رسانه‌های خارجی داشت.

 

نام حسین رعیت پس از بازداشت بابک زنجانی بار دیگر در جریان تیراندازی محمود کریمی٬ مداح شناخته‌ شده تهران در اتوبان »بابایی» بر سر زبان‌ها افتاده است.

 

سایت »انتخاب»‌نوشته است که رعیت هنگام تیراندازی کریمی به خودروی یک زوج جوان٬ همراه این مداح بوده که همین مسئله نشان از ارتباط تنگاتنگ این دو نفر دارد.

 

خبر تیراندازی محمود کریمی را برای نخستین‌بار سایت »آینده‌آنلاین» منتشر کرد. این سایت سال گذشته نخستین رسانه‌ای بود که هویت بابک زنجانی و فعالیت‌های وی را فاش کرده بود.

 

به نظر می‌رسد با دستگیری زنجانی و مطرح شدن دوباره نام حسین رعیت در رابطه با تیراندازی یادشده٬ پرونده فعالیت‌های اقتصادی وی نیز در دستور کار دولت حسن روحانی قرار گرفته باشد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©