Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۲ برابر با  ۲۰ فوريه ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۲  برابر با ۲۰ فوريه ۲۰۱۴
تحليل سياسي رسانه‌هاي خارجي از ماجراي كراوات مشاور روحاني

 

 

 

 

ضرورت صلح "حدیبیه" و نگرانی از عواقب آن

 

ارژنگ بامشاد

 

سخنان روز دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۲  رهبر رژیم  در جمع عده ای از مردم آذربایجان بیان تناقضی است که در آن گرفتار آمده است.  خامنه ای در این سخنرانی که بخش عمدۀ آن حمله به نمایندگان کنگره آمریکا و شخص باراک اوباما بود، اعلام کرد:« کاری که وزارت امور خارجه و مسئولان دولتی درخصوص مذاکرات هسته ای آغاز کرده اند ادامه پیدا خواهد کرد و ایران نقض کننده کاری که شروع کرده است، نخواهد بود اما همه بدانند که دشمنی آمریکا با اصل انقلاب اسلامی و اسلام است و این دشمنی، با مذاکرات پایان نخواهد یافت». همین معنا را محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در افتتاحیه نشست دو روزه مسئولین حوزه‌های بسیج دانشجویی سراسر کشور چنین بیان کرده است: « به دلیل مقطع حساسی که باید مذاکرات به جلو برود، تا بهانه دست کسی ندهیم، فعلا باید سکوت کنیم و بغض در گلو نگه داریم چون کار بسیار حساسی است و هدف اصلی هم برداشتن فشار اقتصادی بر مردم است که بسیار مهم است لذا باید با ملاحظه عبور کرد.» وعلی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در همایش حماسه سازان بصیرت در کرمان با صراحت بی نظیری می گوید: « رهبری احساس می‌کنند باید صلح‌حدیبیه امضا شود» و علت این تغییر تاکتیک رهبر رژیم را این طور بیان می کند: «یکی از عوامل مهم متغیرهای پیرامونی است که در اختیار رهبری است و میزان قدرت رهبری تعیین کننده می‌باشد و یکی از عوامل عقب نشینی رهبران از تاکتیک های نزدیک به آرمان، عده و افراد است.». بدیگر سخن توازن قوای کنونی میان جمهوری اسلامی و آمریکا، به گونه ای است که ضرورت تغییر تاکتیک را پیش آورده است. صلح حدیبیه، قرارداد صلح محمد پیامبر اسلام با کفار قریش بود که راه را در ماه ذی‌قعده سال ششم هجری بر او و همراهانش برای طواف کعبه سد کرده بودند و توازن قوا نیز امکان پیشروی را به او نمی داد. مسلمانان معتقد در باره این سازش نوشته اند: «برای مسلمانان، پیروزی‌ای بزرگ‌تر از صلح حدیبیه نبود، زیرا مسلمانان پیوسته در جنگ با مشركان بودند و از آن پس با خیالی آسوده به دین‌آموزی و دفع دشمنان دیگر و گسترش اسلام در جزیرة العرب و قاره‌ها و سرزمین‌های دیگر پرداختند و عموم مورخان، نامه‌نگاری پیامبر را به سران جهان برای پذیرش اسلام و رویدادهای بعدی را پس از صلح حدیبیه دانسته‌اند.»

 

پناه  بردن به قرارداد تاریخی صلح حدیبیه برای توجیه مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی با قدرت های جهانی، وضعیت دشوار جمهوری اسلامی را بیان می کند. به دیگر سخن ، حملات تند رهبر رژیم به آمریکا و سران این کشور، بیش از آنکه هدف برهم زدن این مذاکرات را دنبال کند، تلاشی است برای آرام کردن جبهه تندروان پیرامون رهبر با "بصیرت" رژیم. وقتی فرمانده سپاه پاسداران مجبور است « بغض در گلو» حبس کند، برای مهار تک تیراندازان بیت رهبری؛ عربده کشان «جبهۀ پایداری» مصباح یزدی و سینه چاکان باند احمدی نژاد که از سر گسترش تحریم ها، کیسه ها دوختند، باید که رهبر رژیم «هر چه فریاد دارد بر سر آمریکا» بکشد. آنهم در روزی که هیئت مذاکراه کننده جمهوری اسلامی به رهبری وزیر خارجه شان، راهی وین است. آنها نیک دریافته اند که مفاد «صلح حدیبیه» با آمریکا حتی در موضوع هسته ای متوقف نمی ماند و « موضوعات حقوق بشر و توانایی موشکی و دفاعی ایران» را نیز در برخواهد گرفت.

 

پذیرش "صلح حدیبیه" نوین، در شرایطی در دستور قرار گرفته است که سکان هدیت اداری کشور در دستان جناح رقیب است. جناحی که رهبر آن هاشمی رفسنجانی در باره بیلان کار هشت ساله دولت "اصلح" رهبر رژیم به صراحت می گوید: « ما در 8 سال گذشته دولت نداشتیم. کشور اگر دولت نداشت بهتر از این اداره می‌شد». هم زمان با این ارزیابی است که هر روز ابعاد جدیدی از غارت اموال عمومی توسط باندهای پیرامون دولت قبلی  از سازمان تامین اجتماعی و بویژه در وزارت نفت افشاء می شود و ابعاد ویرانی اقتصادی علنی می گردد. تعرض جناح رقیب که در انتخابات خرداد ۱۳۹۲ قوه مجریه را در اختیار گرفته ؛ به دنبال آشکار شدن اولین نتایج قرارداد موقت ژنو، شکل آشکاری به خود گرفته است. ورود هاشمی رفسنجانی در مسائل جاری و موضع گیری های صریح اش به همراه حملات تند حسن روحانی به مخالفان قرارداد ژنو و رو کردن دزدی ها و اختلاس های  کلان در کنار بیلان کار غیرقابل دفاع دولت قبلی نشانه های این تعرض تازه است. چنین تعرضی، زمینه ساز نگرانی رهبر و اطرافیانش شده است. حمایت ضمنی آمریکا و غرب از تیم دولت جدید، باعث شده است که رهبر رژیم مجبور شود بر طبل "استکبارستیزی" اش بکوبد به دولت مردان رژیم هشدار دهد که :« تا وقتی که چشم ما به دست دیگران یا به کاهش تحریم ها و یا اظهارات مقامات امریکایی دوخته شده باشد، به جایی نخواهیم رسید».

 

نگرانی رهبر رژیم از روند حوادثی که او را مجبور به تسلیم می کند، بی پایه نیست. جمهوری اسلامی در شرایطی مجبور به سازش شده که وضعیت قدرتمندی ندارد و از سوی دیگر دستآوردهای این سازش بیش از آن که به حساب رهبر و هوادارانش واریز شود به حساب جناح رقیب ریخته می شود. به سرانجام رسیدن این سازش یا به قول نماینده ولی فقیه در سپاه ، "صلح حدیبیه"، شرایطی فراهم می آورد که موقعیت ضربه خورده رهبر رژیم را ضعیف تر خواهد کرد. نباید فراموش کنیم که حمایت صریح و همه جانبه خامنه ای از ائتلاف حاکم در هشت سال گذشته و بویژه از کودتای انتخاباتی خرداد ۸۸  و بویژه حمایت آشکار از "دولت امام زمانی" محمود احمدی نژاد ، نه تنها به بی اعتباری او دامن زد بلکه باعث شورش بخشی از کاست حاکم علیه او شد که خود را در انتخابات خرداد ۹۲ نشان داد. همین ارزیابی است که واکنش های عصبی و حملات شخصی علی خامنه ای به باراک اوباما و رهبران آمریکا را توجیه می کند. این حملات سنگین، بیش از آن که بیانگر قدرت او باشند، نشانه موقعیت ضعیف شونده ای است که عواقب گسترده ای در ساختار قدرت جمهوری اسلامی خواهد داشت.

 

اما سئوال کلیدی این است که  جنبش مردم ایران چگونه می تواند از این وضعیت بهره برداری کند؟  آیا پیشرفت مذاکرات و ضعیف تر شدن موقعیت رهبر رژیم به نفع مردم تمام خواهد شد و یا با ایجاد گشایش های اقتصادی و هجوم سرمایه های امپریالیستی، توده های لگدمال شده در زیر چرخ های استثمار بی مهار و نئولیبرالی شرکت های خارجی و داخلی بیشتر له خواهند گشت؟ واقعیت این است که برداشته شدن تحریم های ویرانگر امپریالیستی، فرصت نفس کشیدن به مردم را فراهم خواهد آورد.  تحریم های موجود  نه تنها آنها را از نان شب محروم کرده بلکه ارزش پولی حقوق شان را نیز به پائین ترین حد خود رسانده و گرانی وحشتناک را بر آنها تحمیل کرده است. از این رو هر گامی به سوی لغو تحریم ها، می تواند مردم را از این وضعت مصیبت بار نجات دهد. وضعیت کنونی، یعنی تعطیلی وسیع  واحدهای تولیدی و بیکاری گسترده ، که گسترش تحریم ها آن را تشدید نیز کرده است،  وضعیت بسیار شکننده ای برای کارگران  بوجود آورده است. در بسیاری از شرکت های تولیدی زیر نظر قرارگاه خاتم الانبیا یا واحدهای  وابسته به بیت رهبری و آستانه های مشهد و قم، استثمار وحشیانه سرمایه دارانه با مدیریت قرون وسطائی عجین شده و شرایط طاقت فرسائی برای کارگران ایجاد کرده است. بر این وضعیت باید  این نکته را اضافه کرد که بخش اعظم کارگران کشور، از شمول قانون کار نیز خارج شده و به دلیل پائین بودن قدرت چانه زنی شان، مجبور به پذیرش قراردادهای موقت و سفید امضاء شده اند.  سیاست به جریان انداختن  چرخ های اقتصاد از سوی دولت جدید با ایجاد شرایط مناسب برای  سرمایه داران داخلی و خارجی از طریق کاهش هزینه های کار، شرایط را برای استثمار سنگین فراهم می آورد و نمی تواند مطلوب توده های کار و زحمت باشد و الگوی اقتصادی کارگران و توده های تهیدست تن دادن به نئولیبرالیسم لجام گسیخته نیست. با این حال با به  حرکت درآمدن چرخ های اقتصادی کشور و به حرکت درآمدن واحدهای تولیدی و فراهم آمدن زمینه های مناسب برای اشتغال، می توان امیدوار بود که قدرت چانه زنی کارگران  و تودۀ مزد و حقوق بگیران بالا رود و زمینه ساز حرکت های اعتراضی و ایجاد شرایطی برای شکل دهی به تشکل های مستقل شود و این طریق با عوارض سیاست های خشن نئولیبرالیستی نیز مبارزه ای جدی را سازمان داد. فراموش نکنیم که برای چرخاندن چرخ های اقتصادی بر مدار حل احتیاجات توده های مردم، در گام نخست باید حاکمیت سیاسی را در هم شکست و حاکمیتی از آن خود مردم را جایگزین آن کرد. بدون این اقدام، امید بستن به چرخش چرخ های اقتصاد، نه بر پایۀ سود بلکه بر محور نیازهای مردم، توهم وحشتناکی است که سر از "اقتصاد مقاومتی" رهبر رژیم در خواهد آورد. بیهوده نیست که پاره ای از جریانات سیاسی، لغو و کاهش تحریم ها را به نفع رژیم می دانند نه بیشتر به نفع مردم و از این رو بطور شرمگینانه از تداوم تحریم ها  و ادامۀ  وضعیت مصیبت بار کنونی  دفاع کرده و تسلیم رژیم در مذاکرات هسته ای را "ترکمن چای" دیگری می نامند.

چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ برابر با ۱۹ فوريه ۲۰۱۴

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

درگیری های حاد جناح های حکومتی

 پیرامون دور جدید مذاکرات هسته ای

به روایت سایت ها و رسانه های گروهی

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مشروح/رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم تبریز:

مسئولان دولت قبل و فعلی فکر می‌کردند مذاکره با آمریکا حلال قضیه هسته‌ای است

خبرگزاری تسنیم: رهبر معظم انقلاب با تقدیر از حضور مقتدرانه مردم ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن تاکید کردند: یک عده سعی نکنند با بزک کردن چهره آمریکا، زشتی‌ها، وحشت آفرینی‌ها و خشونت‌ها را از چهره آمریکا بزدایند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (دوشنبه) در دیدار  هزاران نفر از مردم تبریز و شهرهای مختلف استان آذربایجان شرقی ضمن تشکر فراوان از آحاد ملت بزرگ ایران بخاطر نمایش شکوه و عظمت اقتدار ملی، در راهپیمایی 22 بهمن و جشن سی و پنج سالگی انقلاب اسلامی، «استقامت و وحدت» را دو پیام اصلی راهپیمایی امسال دانستند و گفتند: ملت ایران در راهپیمایی 22 بهمن و در پاسخ به گستاخی، زیاده خواهی، بی ادبی و پررویی مقامات امریکایی حضوری متراکم تر و پرشورتر داشت و اعلام کرد، به هیچ وجه تسلیم زورگویی و باج خواهی امریکا نخواهد شد.

در این دیدار که در آستانه سی و ششمین سالگرد قیام تاریخی مردم تبریز در 29 بهمن سال 1356 برگزار شد، رهبر انقلاب اسلامی سخنان خود را با تشکر از حضور شورانگیزتر و گسترده تر مردم در راهپیمایی 22 بهمن امسال آغاز کردند.

** از آحاد ملت ایران صمیمانه تشکر می‌کنم

حضرت آیت الله خامنه ای گفتند: زبان از توصیف و تقدیر و تشکر از ملت بزرگ ایران عاجز است اما در درجه اول در مقابل خداوند متعال که محوِّل دل‌ها و مقلِّب نیت‌ها و عزم ها است، سجده شکر بجا می‌آوریم و در درجه بعد از آحاد ملت ایران در سراسر کشور به دلیل ارائه چهره ای برجسته، شکوفنده، و زنده از انقلاب اسلامی در روز 22 بهمن، به جهانیان، صمیمانه تشکر می کنم.

** تشریح پیام های قیام 29 بهمن

ایشان سپس با اشاره به قیام تاریخی 29 بهمن مردم تبریز، این حادثه را دارای درس‌ها و عبرتهای متعدد دانستند و افزودند: اولین درس قیام 29 بهمن، «نمایش ویژگی‌ها و خصلت های برجسته مردم تبریز و آذربایجان» بود.

رهبر انقلاب اسلامی خاطر نشان کردند: ایمان عمیق دینی، غیرت دینی، شجاعت، موقع شناسی و اقدام به هنگام، پیشرو و صف شکن بودن، و انجام کارهای نوآورانه در راه اهداف، خصلت های برجسته مردم تبریز و آذربایجان است، که حادثه 29 بهمن، آنها را مجسم کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای، دومین درس قیام 29 بهمن را، «نشان دادن پیوستگی و ارتباط بخشها و اقوام مختلف کشور» برشمردند و گفتند: اقوام مختلف ایرانی، به واسطه حاکمیت ایران اسلامی، در زیر پرچم اسلام و نام زیبای ایران قرار گرفته اند و همه دارای پیوستگی و اتصال با یکدیگر هستند و این، همان نقطه ای است که بدخواهان ملت ایران، برروی آن متمرکز شده اند و می خواهند اقوام ایرانی را مقابل هم قرار دهند.

ایشان همه مردم و مسئولان را به هوشیاری در قبال این موضوع فراخواندند و خاطرنشان کردند: هیچ‌گاه نباید پیام اتحاد و همدلی و همگامی قیام 29 بهمن از یاد برود.

رهبر انقلاب اسلامی، «معجزه اراده ملت» را پیام سوم قیام 29 بهمن تبریز دانستند و تأکید کردند: این قیام نشان داد که هیچ مانع و قدرت بزرگی نمی تواند در مقابل اراده راسخ یک ملت، مقاومت کند.

حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه به تحلیل چرایی حضور گسترده‌تر و پرشورتر مردم در راهپیمایی 22 بهمن امسال و پیام های این راهپیمایی پرداختند.

**جشن سالگرد انقلاب اسلامی، همانند خود انقلاب پدیده‌ای بی‌نظیر است

ایشان با اشاره به محاسبات و گزارش های نسبتاً دقیق افراد خبره از میزان حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن در سال‌های مختلف گفتند: براساس گزارش‌های کارشناسی و دقیق، جمعیت مردم در راهپیمایی امسال در سراسر کشور، متراکم تر از سال گذشته بود و این واقعیت نشان دهنده این است که جشن سالگرد انقلاب اسلامی، همانند خود انقلاب، پدیده ای بی نظیر است.

رهبر انقلاب اسلامی برگزاری جشن انقلاب اسلامی بوسیله مردم و در نقاط مختلف کشور و آن هم در سی و پنج سالگی انقلاب بر خلاف مراسم خشک و رسمی کشورهای دیگر را پدیده ای عجیب و شگفت آور خواندند و خاطرنشان کردند: برخلاف تبلیغات و تحلیل های غیرواقعی رسانه های بیگانه، اتاق های فکر آنها متوجه پیام این حضور و انگیزه و ایمان و همچنین شعارهای مردم می شوند.

**شعارهای مردم در 22 بهمن حاوی دو پیام «اسقامت و وحدت بود» بود

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: شعارهای مردم در راهپیمایی 22 بهمن حاوی دو پیام اصلی «استقامت و وحدت» بود.

ایشان در تبیین پیام استقامت و ایستادگی بر آرمانها گفتند: انقلاب اسلامی دارای «آرمانهای ایجابی» و «آرمانهای سلبی» است. آرمانهای ایجابی آن، عمل به تعالیم اسلام، تحقق عدالت اجتماعی، حضور مردمی در صحنه ها و حوادث مختلف، اقتصاد مستقل، فرهنگ غیروابسته و اصیلِ ایرانی – اسلامی، پناه دادن به مظلوم و مقابله با ظالم، پیشرفت کشور، برجستگی علمی، و پیش قدمی در اخلاق و معنویت است.

حضرت آیت الله خامنه ای، تسلیم نشدن در مقابل زورگویی و باج خواهی نظام سلطه را که مظهر آن امریکا است، آرمان سلبی انقلاب اسلامی خواندند و تأکید کردند: ملت ایران در 22 بهمن امسال اعلام کرد که تسلیم زورگویی و باج خواهی امریکا نخواهد شد.

ایشان با انتقاد از برخی تلاش ها برای معرفی یک چهره غیرواقعی از امریکا به مردم، گفتند: برخی افراد تلاش دارند با بزک کردن چهره امریکا، زشتی‌ها و خشونت ها و وحشت آفرینی ها را از این چهره بزدایند و دولت امریکا را دولتی علاقمند به مردم ایران و انسان دوست معرفی کنند، اما تلاش این افراد به نتیجه نخواهد رسید.

رهبر انقلاب اسلامی به سابقه سیاه دولت امریکا در مدت حداقل هشتاد سال اخیر اشاره کردند و افزودند: به راه انداختن جنگ های خونین و کشتار انسانهای بیگناه، حمایت از دیکتاتورهای ظالم در نقاط مختلف جهان، حمایت از تروریسم بین المللی، حمایت از تروریسم دولتی که مظهر آن رژیم جعلی، غاصب و جنایتکار صهیونیستی است، حمله به عراق و کشتار حداقل دهها هزار نفر از مردم، حمله به افغانستان، راه اندازی شرکت های آدم کشی و ترور همچون بلک واتر و راه اندازی گروههای تندروی تکفیری و حمایت از آنها، بخشی از سیاهه اعمال امریکا است.

حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: چگونه می توان این چهره زشت و جنایتکار را ، در مقابل ملت ایران، با بزک تغییر داد.

ایشان به سابقه اقدامات خصمانه دولت امریکا بر ضد ملت ایران نیز اشاره کردند و افزودند: ملت ایران از کودتای 28 مرداد سال 1332 تا سال 1357 و از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون همواره با خباثت ها، آزارها، توطئه ها و تحریم های امریکا مواجه بوده است که آخرین مورد آن حمایت وقاحت آمیز رئیس جمهور امریکا از فتنه گرانِ سال 88 بود و اخیراً هم بار دیگر اعلام حمایت کردند.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: این فهرست، تنها گوشه‌ای از بدکاری‌های دولت امریکا در قبال ملت ایران است که اکنون نیز ادامه دارد.

** مسئولان دولت قبل و فعلی فکر می‌کردند مذاکره با آمریکا حلال قضیه هسته‌ای است

حضرت آیت الله خامنه ای با یادآوری سخنان خود در ابتدای امسال در مشهد مقدس گفتند: تصور برخی دولت‌مردان دولت قبلی و همچنین برخی دولتمردان دولت فعلی این است که اگر ما در قضیه هسته ای، با امریکا مذاکره کنیم، موضوع حل می شود. من هم به دلیل اصرار آنها بر مذاکره درخصوص موضوع هسته ای، گفتم مخالفتی ندارم اما همان موقع هم تاکید کردم که خوشبین نیستم.

ایشان افزودند: نشانه های خوشبین نبودن، اکنون در حال آشکار شدن است و دلیل بارز آن هم، اظهارات سخیف و توهین آمیز سناتورها و مقامات امریکایی بر ضد ملت ایران است.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: البته ملت ایران در راهپیمایی 22 بهمن امسال، پاسخ این اهانت ها را داد و به مقامات امریکایی تو دهنی زد.

** یکی از علت‌های حضور گسترده مردم گستاخی آمریکا بود

حضرت آیت الله خامنه ای گفتند: یکی از علت های حضور گسترده تر و پرشورتر ملت در راهپیمایی 22 بهمن، گستاخی، زیاده خواهی، بی ادبی و پررویی مقامات امریکایی بود که مردم با غیرت دینی خود به صحنه آمدند تا به دولت امریکا علام کنند که دچار اشتباه محاسبه نشود زیرا مردم در صحنه هستند.

ایشان افزودند: پیام ملت ایران در راهپیمایی 22 بهمن، به همه مسئولان و زحمت کشان اداره امور داخلی و خارجی کشور، این بود که ملت ایران ایستاده است و مسئولان نباید در مواجهه با دشمن، احساس ضعف کنند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تأکید های مکرر قبلی خود مبنی بر اینکه موضوع هسته ای، بهانه ای بیش نیست، خاطرنشان کردند: اگر روزی بر فرض محال هم، موضوع هسته ای مطابق خواسته امریکا، حل شود، امریکاییها مسائل دیگر را پیش خواهند کشید، و اکنون نیز همه شاهد هستند که سخنگویان دولت امریکا از موضوعات حقوق بشر و توانایی موشکی و دفاعی ایران، سخن به میان می آورند.

حضرت آیت الله خامنه ای گفتند: آیا امریکاییها واقعاً خجالت نمی‌کشند که نام حقوق بشر را می آورند زیرا هرکسی که در دنیا مدعی حقوق بشر باشد، امریکایی‌ها با این همه فضاحت، نباید حتی اسم حقوق بشر را بر زبان بیاورند.

**آمریکایی‌هاباید از آوردن نام حقوق بشر، دچار شرم و حیاء شوند

ایشان با اشاره به اقدامات خلاف حقوق بشر امریکا از جمله در زندان های گوانتانامو، و ابوغریب، کمک به تروریست‌های معروف جهان، و عهد شکنی ها و دروغ گویی ها افزودند: امریکاییها با این پرونده قطور و سیاه، باید از آوردن نام حقوق بشر، دچار شرم و حیاء شوند اما همچنان وقیحانه مدعی حقوق بشر هستند.

**دشمنی با مذاکرات پایان نخواهد یافت

رهبر انقلاب اسلامی درخصوص مذاکرات هسته ای خاطرنشان کردند: کاری که وزارت امور خارجه و مسئولان دولتی درخصوص مذاکرات هسته ای آغاز کرده اند ادامه پیدا خواهد کرد و ایران نقض کننده کاری که شروع کرده است، نخواهد بود اما همه بدانند که دشمنی آمریکا با اصل انقلاب اسلامی و اسلام است و این دشمنی، با مذاکرات پایان نخواهد یافت.

حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: تنها راه علاج این دشمنی تکیه بر اقتدار ملی و توان داخلی و مستحکم تر کردن ساخت درونی کشور است.

** راه حل مشکلات کشور، اجرای سیاست‌های مقاومتی و تکیه بر درون است

ایشان با اشاره به ابلاغ سیاسته‌ای کلی اقتصاد مقاومتی در آینده بسیار نزدیک، افزودند: راه حل مشکلات کشور، اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی و تکیه به درون و چشم ندوختن به بیرون است.

** آمریکایی‌ها نمی‌توانند برای همیشه بر روی لجبازی خود مقاومت کنند

رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به ثروتهای کم نظیرِ طبیعی و انسانی کشور بویژه ذخایر فراوان نفت و گاز و نیاز دنیا به ایران، خاطرنشان کردند: همه دیدند که کشورهای خارجی با مشاهده یک لبخند در ایران، برای حضور در کشور هجوم آوردند ، بنابراین امریکاییها نمی‌توانند برای همیشه برروی لجبازی خود مقاومت کنند و اگر ما بر توان خود تکیه کنیم، استقامت آنها در هم خواهد شکست.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: تا وقتی که چشم ما به دست دیگران یا به کاهش تحریم ها و یا اظهارات مقامات امریکایی دوخته شده باشد، به جایی نخواهیم رسید.

**مسئولان به نیروی داخلی تکیه و به مردم اعتماد کنند

ایشان گفتند: من اصرار دارم که مسئولان به نیروی داخلی تکیه و به مردم اعتماد کنند تا این سرچشمه فیاض و تمام نشدنی در داخل، خروشان و فروزان و جوشان شود.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: اگر این کار انجام شود، قطعاً همه درهای بسته باز خواهد شد و باید در همین مسیر حرکت و عمل کرد.

** اهداف آمریکا و استکبار جهانی نسبت به ملت ایران شکست خواهد خورد

حضرت آیت الله خامنه ای در پایان گفتند: به توفیق الهی اهداف امریکا و استکبار جهانی نسبت به ملت ایران و نظام اسلامی شکست خواهد خورد و این ملت پیروزی خود را در مقابل چشم بدخواهان، جشن خواهد گرفت.

در ابتدای این دیدار آیت الله مجتهد شبستری نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز در سخنانی با گرامی داشت یاد و خاطره شهدای قیام 29 بهمن سال 56 در تبریز تأکید کرد: قیام 29 بهمن مردم تبریز حماسه ای بیاد ماندنی و تأثیرگذار بود که موجب رسوایی بیشتر رژیم ستمشاهی و استواری انقلاب اسلامی شد.

امام جمعه تبریز همچنین با تقدیر از حضور پرشور مردم در راهپیمایی 22 بهمن خاطرنشان کرد: مردم با حضور گسترده، استکبار ستیزی و وفاداری خود را به انقلاب اسلامی و ولایت فقیه به اثبات رساندند و پاسخ قاطع و کوبنده ای به اظهارات گستاخانه ی مسئولان امریکایی دادند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مطرح کرد

نگرانی از انحراف در بیداری اسلامی

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در گفت‌و‌گو با «انتخاب»، در مورد مسائل منطقه صحبت کرده و انحراف در بیداری اسلامی منطقه را اتفاقی قابل پیش‌بینی ارزیابی کرده است و در عین حال می‌گوید: در انقلاب‌ها معمولا این اتفاق‌ها می‌‌افتد و ثبات اوضاع ایران پس از انقلاب به خاطر رهبری امام راحل استثناست. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به اتفاقات سوریه، حمایت عربستان از تندروها و حضور تروریست‌ها در این کشور اضافه می‌کند: «کسانی که می‌خواستند از اعتراض مردم سوریه حمایت کنند، پس از حضور تروریست‌ها، دیگر نمی‌توانند.» آیت‌الله هاشمی همچنین هشدار می‌دهد که «احتمال دارد افراطیون، جنگ را به لبنان بکشانند.» وی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو، در پاسخ به سوالی در مورد «تلاش‌ها برای سفر وی به عربستان» می‌گوید: من مسئولیتی ندارم که بگویم با این کار موافق یا با آن کار مخالف هستم. این کار در درجه اول از اختیارات مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلی نظام و بعد دولت است. باید اول طرحی مثل همین مذاکرات، تهیه و خطوط قرمز مشخص شود تا کسانی که برای مذاکره می‌روند، بدانند چه بگویند. متن این بخش از مصاحبه «انتخاب» با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پی می‌آید.

 

در حوزه سیاست خارجی چشم‌انداز تحولات در ترکیه و مصر که مخالفان حکومت سوریه بودند، به نظر شما چه سرنوشتی در منطقه رقم خواهد زد؟

ترکیه که هنوز جدید است و تازه دارد شروع می‌شود اما در مصر، تونس و خیلی جاهای دیگر که در بهار عربی یا بیداری اسلامی گام‌های بزرگی برداشتند، به نظر من به دست‌انداز بدی افتادند. یعنی اینهایی که پیروز شدند، خیلی زود دچار اختلاف، درگیری و حتی انحراف شدند. البته در انقلاب‌ها معمولا این اتفاق‌ها می‌‌افتد و ثبات اوضاع ایران پس از انقلاب به خاطر رهبری امام راحل استثناست. شما انقلاب فرانسه را که مادر همه انقلاب‌های این چهارصد سال اخیر است، نگاه کنید. بعد از آن چه افراطی‌گری‌ها، چه خونریز‌ی‌ها و چه تخریب‌هایی بود! که واقعا خیلی زیاد بود. در اینجا اشکال کار این شد که جریان‌هایی مثل القاعده، سلفی‌ها، طالبانیسم‌ها و از این نوع تفکرات افراطی میدان‌داری کردند. بالاخره بدنه این کشورها مثل ما مردم مسلمان هستند، اینها می‌خواستند همان حالات افراطی خودشان را بر کشور حاکم کنند. اکثریت مردم این‌گونه نیستند، مسلمان هستند، ولی نمی‌خواهند این‌گونه خونریزی و این‌گونه افراطی عمل کنند. اینها سرکار آمدند و با تفکر خودشان می‌خواستند اسلام را آن‌گونه تفسیر کنند. طبعا عامه مردم یا بخش زیادی از مردم این را نمی‌پذیرند. در اینجاست که مشکل پیش می‌آید. در مصر مشکل این شد که ارتش وارد شد و نیروهای اسلامی افراطی را از میدان بیرون و حتی بازداشت کرد. البته اخوان‌المسلمین افراطی نبوده و 80 سال سابقه اعتدال در مبارزات داشته است.

اخیرا هم در لیست گروه‌های تروریستی خود مصر اضافه شد.

البته این با تفکرات اصلی آنها نمی‌سازد که کارهای تروریستی کنند. ممکن است کسانی در اینها نفوذ کرده‌ باشند و ممکن است تغییر نظر داده باشند. شاید جوان‌هایشان گفته‌اند که دیگر نمی‌توان مثل سابق بود، چون آنها می‌زنند. ولی کل قضیه این است که همین افکار تند و همین افراطی‌ها آمدند و انقلاب‌ را به مسیر غیرقابل قبولی بردند و زمینه‌ای فراهم شد که ارتش دخالت و آنها را سرکوب کند. حتی تا آنجا پیش رفت که اینها را تروریست معرفی کند. معنایش این است که اموال‌شان را مصادره کنند و در هیچ‌جا حضور اجتماعی نداشته باشند و تروریست‌ هستند. الان می‌خواهند حزبی را با 80 سال سابقه که همیشه در آن اعتدال بوده، تروریست معرفی کنند. این هم افراط ارتشی‌هاست و آن هم افراط آنها بود که می‌خواستند با تفسیر خودشان همه مردم را در زنجیر افکار پوسیده و غلط افراطی خودشان حبس کنند. به هر حال همین افراط و تفریط روزگار مصر را به اینجا رسانده است.

در سوریه ماجرا را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در سوریه اول مردم جمع شده بودند و اعتراض داشتند. وقتی برخوردها شدید شد، به تدریج آدم‌های افراطی آمدند و میدان را به دست گرفتند و از سراسر دنیا تروریست‌ها در آنجا جمع شدند و این‌گونه کردند. کسانی هم که می‌خواستند حمایت کنند، دیگر نمی‌توانند. در لیبی مردم پیروز شدند، ولی الان دوباره دارد دچار جنگ همین افراطی‌ها می‌شود و واقعا در هر شهری یک گروه تروریستی وجود دارد که به صورت رسمی خودشان مرکز دارند.

یمن به آن صورت درآمده که دیگر مشکل است به حالت اول برگردد. به نظر می‌رسد الان مشکل اصلی اینها که از استبداد نجات پیدا کردند، وجود افراطی‌هاست که دوباره استبداد جدیدی را به وجود آوردند.

آیا فکر می‌کنید افراطیون بتوانند جنگ را به لبنان بکشانند؟

می‌خواهند، ولی تا به حال کارهای کوچکی شده و شاید هم بتوانند.

نقش عربستان را در این فعالیت‌ها چقدر می‌دانید؟

عربستان هم الان از همین نیروهای تندرو در آن قسمت‌ها حمایت می‌کند.

در مورد سفر جنابعالی به عربستان بحث‌هایی مطرح شده بود. آیا این امید وجود دارد؟

اصل سفر به این دلیل بود که برای زیارت و مراسم عمره به حج بروم که مشکلی نیست. مساله این است که اگر بحث مذاکره برای حل مشکلات است، باید اول در اینجا طرحی آماده شود که ما چه می‌خواهیم و آنها چه می‌خواهند. باید بحث‌های کارشناسی شود تا هر کسی که می‌رود، با برنامه برود و مذاکره کند.

فکر می‌کنم روابط ایران و عربستان در هیچ ‌دوره‌ای اینقدر تیره نبوده است.

بله. الان خیلی تیره است.

فکر می‌کنید این حاصل تندروی‌های ما بوده یا آن طرف؟

هر دو طرف.

فکر نمی‌کنید در اینجا نیاز به این است که شخصیتی مثل جنابعالی ورود کند؟

این‌گونه نه. بروم که چه بگویم. من مسئولیتی ندارم که بگویم با این کار موافق یا با آن کار مخالف هستیم. این کار در درجه اول از اختیارات مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلی نظام و بعد دولت است. باید اول طرحی مثل همین مذاکرات، تهیه و خطوط قرمز مشخص شود تا کسانی که برای مذاکره می‌روند، بدانند چه بگویند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

دستور رئيس جمهور براي مقابله با «ويژه خواران» نفتي

زنگنه : دلالان خيالشان راحت باشد، نفتي به آنهانمي‌فروشيم

گروه اقتصادي – رئيس‌جمهور طرح بازديد سرزده از وزارتخانه‌ها را با بازديد سرزده از وزارت نفت ديروز كليد زد .

 به گزارش خبرنگار قانون، هر چند اين بازديد سرزده بود، اما گويا عده‌اي از قبل اخباري در اين خصوص شنيده بودند چرا كه در روز گذشته يكي از كاركنان صنعت نفت كه از سوي خبرگزاري فارس 58 ساله اعلام شده بود خود را در مقابل اين وزارتخانه آتش زد .  وزارت نفت در اطلاعيه‌اي رسمي با تيتر «حادثه در وزارت نفت به خیر گذشت»، اعلام كرد: با اقدام بهنگام همکاران وزارت نفت، حال یکی از کارکناني که سعی در آتش زدن خود داشت، رو به بهبودی است.در اين اطلاعيه آمده است یکی از کارکنان وزارت نفت که مقابل ساختمان مرکزی اين وزارتخانه، به دلایل نامعلومي‌سعی در آتش‌زدن خود داشت، با اقدام بهنگام همکاران این وزارت نفت ضمن ممانعت از این کار، سریعا به بهداری وزارت نفت منتقل و با انجام فوریت‌های پزشکی، هم اکنون حال وی رو به بهبودی است. با اين حال خبرگزاري فارس اعلام كرد وي از كارمندان صنعت نفت در جنوب كشور بوده است و دچار 55 درصد سوختگي شده است.

 گفته مي‌شود اين اتفاق پس از ترك محل وزارت نفت از سوي روحاني رخ داده است. رئيس جمهور در شرايطي در وزارت نفت حضور يافت كه بحث بر سر يارانه‌ها و قيمت بنزين  يكي از داغ ترين بحث‌هاي روز است و خود با اشاره به اينكه نفت نقش غير قابل انكاري در اقتصاد ايران دارد، از وزارت نفت خواست اقداماتي براي افزايش توليد نفت را در دستور كار خود قرار دهند .  ايران طي دو سال اخير به دليل تحريم‌هاي خريد نفت ايران كه از سوي كشورهاي اروپايي به مرحله اجرا گذاشته شد و همچنين تشديد تحريم‌هاي بانكي و بيمه‌اي و ... با كاهش توليد نفت روبه‌رو شد، هر چند دولت قبلي آمارهاي توليد و صادرات نفت را محرمانه تلقي كرده و از اطلاع رساني در اين خصوص ابا داشت اما گفته مي‌شود صادرات نفت ايران به كمتر از يك ميليون بشكه در روز رسيده بود و دولت يازدهم در صدد است در كوتاه‌مدت حجم صادرات را به بيش از يك ميليون بشكه برساند. 

   اخبار ضدو نقيض درباره گراني بنزين

 بازديد ديروز رئيس‌جمهور از وزارت نفت با انتشار خبري در خصوص افزايش قريب الوقوع قيمت بنزين نيز همراه شد .

همچنين در برخي محافل خبري از اعلام آماده باش دولت به جايگاه‌هاي سوخت‌گيري براي تغيير قيمت‌ها در سامانه نرم افزاري سخن گفته شد . روز گذشته خبري درباره افزايش نرخ بنزين  به 700 و 1050 تومان به نقل از رئيس انجمن جايگاه‌داران منتشر شد.هرچند وزارت نفت رسما اين خبر را تكذيب كرد اما گمانه‌زني‌ها درباره احتمال افزايش قيمت بنزين از اول  اسفند ادامه داشت.اين در حالي است  خبرهاي رسيده از مجلس نيز دلالت بر آن داشت كه تا پايان بهار 93 قيمت‌ها به واسطه مشخص نشدن تكليف هدفمندي يارانه‌ها، افزايشي را تجربه نخواهد كرد . ديروز رئيس جمهور در جمع مديران صنعت نفت نكاتي را در خصوص اهداف و برنامه‌هاي دولت يازدهم در صنعت نفت مورد اشاره قرار داد و تلويحا اشاره كرد كه با سياست قيمتي براي بهينه سازي مصرف و كنترل آن چندان موافق نيست. رئيس‌جمهور بر توسعه ميادين مشترك نفتي و گازي تاكيد كرد و با اشاره به اينكه یکی از تصمیماتی که در دولت یازدهم داشتم بازدید سرزده از وزارتخانه‌ها بود، گفت: دلیل اینکه ما  بازدیدها را از وزارت نفت آغاز کردیم این بود که در زمستان امسال بار سنگینی بر دوش صنعت نفت و بخصوص در بخش گاز بود. کار بزرگی در این ایام صورت گرفت زیرا اگر اختلالی بروز  مي‌کرد، مردم دچار زحمت می‌شدند.  اگر قرار باشد در زمانی که آب  و برق دچار مشکل مي‌شود،  گاز هم نباشد واقعا زندگی بر مردم سخت مي‌شود .

  ظرفيت توليد را بالا ببريد

روحانی  در تبیین چگونگی استفاده از جایگاه ایران تصریح کرد: همه باید کاری کنیم که عظمت ایران رو به افزایش باشد، خیلی مهم است که ما چگونه سخن بگوییم و چگونه با جهان تعامل کنیم. رئیس جمهور  افزود: این حرف، سخن درستی نیست که ما با دنیا کاری نداریم. ما ناچاریم با جهان تعامل داشته باشیم، دنیا نیز به ناچار باید با ایران تعامل داشته باشد. روحانی گفت: سهم ایران در انرژی جهان از افزایش ظرفیت تولید آغاز مي‌شود. این ظرفیت قدرت ایران است. فرض کنیم ما را محروم کرده‌اند یعنی ظرفیت ما هم باید کاهش یابد؟ این خطایی بزرگ است. از این رو باید ظرفیت تولید را بالا ببریم زیرا از این جهت مي‌توانیم با دنیا تعامل کنیم تا جایگاه کشور در دنیا ارتقا یابد.

   نفت همه چيز است

وی تصریح کرد: نفت فقط اقتصاد نیست، نفت همه چیز است، سیاست، سیاست خارجی و امنیت ملی است. از این رو بسیار مهم است.

 وی افزایش ظرفیت  تولید و صادرات  را باعث افزایش قدرت ملی دانست و تصریح کرد: قدرت ملی به دنبال تعامل با دنیاست البته تعامل باید از موضع عزت و سازنده باشد.وی با این بیان که جایگزینی نفت زمانبر است، افزود: وزارت نفت در این باره مسئولیت بسیار سنگینی دارد.

  شدت انرژي با قيمت حل نمي‌شود 

وی در بخش ديگري از سخنانش گفت: شدت مصرف انرژی با قیمت حل نمي‌شود، باید تکنولوژی را بهینه سازی کنیم، بهینه‌سازی باز هم صیانت از نفت است. وی در خصوص راهکارهای اصلاح شدت مصرف انرژی گفت: گاهی خودمان مي‌توانیم این روند را کاهش دهیم و گاهی هم باید از دنیا تکنولوژی دریافت کنیم. رئیس جمهور همچنین در مورد سرمایه‌گذاری در نفت و گاز گفت: اهمیت سرمایه‌گذاری تنها به سبب پول آن نیست، بخش مالی در این فرآيند بخش کوچکی است بخش عمده این فرآيند تکنولوژی است.رئیس جمهور اضافه کرد: وقتی سرمایه می‌آید، به دنبالش تکنولوژی خواهد آمد. از این رو تعامل با جهان حائز اهمیت است زیرا جایگاه نفت و انرژی همچنان بالاست.

   مبارزه با فساد مهم است

رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع رانت و ویژه‌خواری اشاره کرد و گفت: اگر فساد باشد زحمات در صنعت نفت به هدر مي‌رود. از این رو مسئله مبارزه با فساد بسیار مهم است. وی در همین زمینه گفت: مي‌خواهیم در نفت و گاز بخش‌های دولتی و خصوصی در یک رقابت دقیق و کارآمد قرار گیرند و خدای ناکرده نباید رقابت آنها رانت جویی و ویژه خواری باشد. رئیس جمهور گفت: من نمي‌خواهم مردم نگران شوند اما باید واقعیت را برای مردم گفت و مهم‌تر آنکه برای آینده مسیر صحیح را نشان داد.

  دستور ويژه به وزير نفت

روحانی گفت: اصل ٤٤ درست است اما واگذاری درست و بحق و حساب شده. من از آقای وزیر می‌خواهم  تیمي‌را مامور کندکه بررسی کند در سال‌های گذشته چه واقع شده است که اگر فرآيندها در جهت منافع ملی بود ما هم به آنها خسته نباشید می‌گوییم و اگر مشکلی بوده باید برای مردم روشن شود.

  خيال دلالان راحت

در اين مراسم زنگنه نيز با تاكيد بر اينكه خيال دلالان راحت باشد،گفت: ديگر نفتي به آنها نمي‌فروشيم.وي گفت: در ماه‌هاي اخير صادرات نفت خام و ميعانات  گازي 25 درصد افزايش يافته است.

تعداد بازدید :  22

لینک خبر :  http://www.ghanoondaily.ir/?News_Id=34440

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

وزیر نفت خبر داد

فسادهای مالی بالای 400‌میلیاردتومان در قراردادهای نفتی

زنگنه: بابک زنجانی 110‌هزار‌تومان به هر ایرانی بدهکار است

شرق: «هر ایرانی ۱۱۰‌هزار‌تومان از آقای بابک زنجانی طلبکار است» البته «فعلا». این آمار طبق محاسباتی است که «بیژن نامدارزنگنه»، وزیر نفت انجام داده و در گزارش خود از بازدید دوروز پیش روحانی از وزارت نفت در صفحه «فیس‌بوک» خود نوشته است. زنگنه در گزارش خود نوشته که پس از ساعت 9 شب (یکشنبه‌شب) برای آماده‌سازی شرایط برای بازدید روحانی از وزارت نفت به همکاران خود ملحق شده و پیش از آن در جلسه‌ای «بسیار مهم» درباره «بابک زنجانی» حضور داشته است. او از پیگیری‌های قوه‌قضاییه درباره پرونده زنجانی، تقدیر کرده و در ادامه نوشته: «آن‌طور که حساب کرده‌ام، فعلا هر ایرانی ۱۱۰‌هزار‌تومان از آقای بابک زنجانی طلبکار است.»بابک زنجانی که هم‌اکنون در انفرادی اوین به سر می‌برد، 9دی‌ماه به اتهام بدهی 8/2میلیارددلاری (معادل حدود 9‌هزار‌میلیاردتومان) به نفت بازداشت شد. پیش از بازداشت زنجانی، حسن روحانی در نامه‌‌ای به اسحاaق جهانگیری، معاون اول برای شناسایی ویژه‌خواران و سوءاستفاده‌کنندگان از شرایط تحریم ماموریت ویژه داد.»

فسادهای بالای 400‌میلیاردتومان در قراردادهای نفتی

وزیر نفت در ادامه درباره قراردادهای نفتی بسته‌شده این‌طور توضیح داده: «در بسیاری از این قراردادها نه مبلغ قطعی است، نه مدت زمان اجرای کار و نه تضمین قابل‌قبولی برای کیفیت و اجرای درست کار از پیمانکار گرفته شده. من مخصوصا بر این مطلب تاکید کردم چرا که بر حساسیت فوق‌العاده آقای دکتر روحانی بر هزینه‌کرد درست حتی یک ریال از اموال عمومی هم آگاه بودم و در ادامه هم گفتم که من اصلا نمی‌توانم این وضع را تحمل کنم.»زنگنه در پایان گزارش خود درباره «بابک زنجانی» و بدهی او به وزارت نفت آن را گوشه‌‌ای از فسادهای مالی رخ داده در وزارت نفت عنوان می‌کند و می‌نویسد: «در رابطه با فساد اقتصادی هم به ایشان توضیح دادم که گرچه موضوع بابک زنجانی بزرگ است و ما به طور جدی در حال پیگیری آن هستیم، ولی متاسفانه موارد دیگری هم داریم که همگی بالای ۴۰۰‌میلیاردتومان هستند.»

زنجانی 8‌هزار‌میلیاردتومان کم دارد

«عزت‌اله یوسفیان‌ملا»، عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی اما خبر ناامیدکننده‌ای به «خانه‌ملت» داده است. او گفته: «دارایی‌ داخلی زنجانی شاید به‌هزار‌میلیاردتومان هم نرسد که این رقم کفاف بدهی ۹‌هزار‌میلیاردتومانی او را نمی‌دهد.»یوسفیان‌ملا با اشاره به گزارش دستگاه قضایی در نشست دوروز پیش ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گفته: «رقم دارایی‌های زنجانی در داخل کشور پاسخگوی بدهی‌هایش نیست. بر همین اساس باید دارایی‌های خارج از کشور او مورد ارزیابی قرار گیرد. او افزوده که «برای انتقال دارایی‌های خارجی بابک زنجانی باید وزارت امور خارجه همکاری لازم را با دستگاه قضایی انجام دهد.»

لینک خبر :  http://sharghdaily.ir/?News_Id=32909

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بازتاب بیانات رهبری در رویترز و خبرگزاری فرانسه

رهبر ایران در مذاکرات هسته‌ای ابراز تردید کرد

یک روز مانده به از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 مقام معظم رهبری در بیاناتی به این مذاکرات پرداختند که با بازتاب گسترده‌ای در رسانه های خارجی روبرو شد.

 

به گزارش نامه نیوز، خبرگزاری رویترز در گزارشی به بیانات امروز مقام معظم رهبری پرداخته و این تیتر را برای مطلب خود انتخاب کرده «رهبر ایران گفت که در خصوص مذاکرات هسته ای خوش بین نیست.»

بر اساس این گزارش، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران امروز دوشنبه گفت که در خصوص مذاکرات پیش روی هسته ای با قدرت های جهانی خوش بین نیست اما با آن مخالفتی ندارد.

رویترز در این باره می‌نویسد: ایران و قدرت های جهانی در قالب گروه هیئت 1+5 نوامبر گذشته به توافقی موقت دست یافتند که بر اساس آن تهران موافقت کرد در یک دوره 6 ماهه غنی سازی 20 درصد اورانیوم را تعلیق کند و در مقابل بخشی از تحریم های غرب علیه ایران متوقف شود. طرفین امیدوار هستند بر اساس توافق ژنو مذاکرات خود را پیش ببرند.

رهبر ایران در این باره در جمع جمعیت کثیری از مردم آدربایجان شرقی گفت:« پیش از این گفته بودم...درباره مذاکرات خوش بین نیستم. به جایی نخواهد رسید اما با آن مخالفتی ندارم.»

ایشان افزود: آنچه مقامات و وزارت خارجه ایران آغاز کرده است ادامه خواهد داشت و ایران تعهدات خود را در این زمینه نقض نخواهد کرد..اما مجددا می گویم که این مذاکرات راه به جایی نخواهد برد.»

کشورهای غربی به رهبری آمریکا ایران را به تلاش برای دست یابی به بمب اتمی متهم می کند در حالی که ایران عنوان کرده است که برنامه هسته ای این کشور تماما در جهت اهداف صلح آمیز است.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی با عنوان «رهبر ایران در مذاکرات هسته ای ابراز تردید کرد» نوشت: بالاترین مقام تصمیم گیرنده در ایران، آیت الله خامنه ای گفت که با از سر گیری مذاکرات هسته ای با قدرت های جهانی مخالفتی ندارد اما این مذاکرات به جایی نخواهد رسید.

ایشان در این باره گفت: برخی از مقامات دولت گذشته و دولت کنونی فکر میکنند که مشکلات در صورت مذاکره بر سر موضوعات هسته ای حل خواهد شد. مجددا تکرار میکنم که من درباره مذاکرات هسته ای خوش بین نیستم و به جایی نخواهند رسید ولی با آنها مخالفتی ندارم.

ایران روز سه شنبه با کشورهای گروه 1+5 آمریکا، انگلیس، روسیه فرانسه، چین و آلمان با هدف رسیدن به توافق هسته ای نهایی پس از توافق موقت ماه نوامبر به مذامره خواهند نشست.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

کد خبر: 81047819 (3847295) | تاریخ خبر: 28/11/1392 | ساعت: 12:54|

گفت و گوی مبسوط ایرنا با محمدجواد ظریف؛

تغییرات گسترده در دستگاه دیپلماسی در راه است

تهران - ایرنا- از زاویه دید دیپلمات کهنه کار اصفهانی اشتون چگونه شخصیتی است؟ سابقه آشنایی ظریف و اشتون به کدام عرصه دیپلماتیک برمی گردد؟ کما بیش اغلب ما وقتی خبرهای مذاکرات هسته ای را می خوانیم و عکس های این دو را با هم می بینیم این سوالات در ذهنمان می چرخد.

[تغییرات گسترده در دستگاه دیپلماسی در راه است]

 

« محمد جواد ظریف» در گفت و گویی مبسوط با خبرنگاران ایرنا به این پرسش ها پاسخ داده ، هرچند که یادش نمی آمد آن روز در راهروی آژانس به اشتون چه گفته که بارونس انگلیسی را به قهقهه انداخته است.

 

گفت و گویی که قرار بود 30 دقیقه باشد نزدیک به یک ساعت طول کشید و البته همه اش به خنده نگذشت. دقایقی بود که ظریف با خشم سخن می گفت، هرچند که مردم او را با لبخندش می شناسند. خشم او آنجا بود که بحث به افشای اسناد طبقه بندی شده رسید و این که معیار این طبقه بندی را قانون مشخص می کند یا برخی افراد.

 

وزیر خارجه همچنین از موج تغییرات در این وزارتخانه خبر داد و گفت شاید قدری دیر شده باشد ولی تغییرات گسترده در دستگاه دیپلماسی در راه است.

 

متن کامل گفت و گوی وزیر امور خارجه با خبرنگاران ایرنا را می خوانید:

 

++ ایرنا: در سال های گذشته شماری از دیپلمات های ورزیده خانه نشین بودند و کارشناسان وزارت خارجه هم منزوی. از وزارت خارجه فقط نامی مانده بود. شش ماه از فعالیت دولت دکتر روحانی گذشته ، الان شما در کجای سیاست خارجی هستید؟

 

** ظریف: وزارت خارجه مسوول تصمیم سازی و اجرای سیاست خارجی است. تصمیم گیری در سیاست خارجی دو حوزه دارد. در یک رشته موضوعات وزارت خارجه خود مسوول تصمیم گیری هم هست ولی در برخی حوزه ها تصمیم گیری در ارکان بالاتر نظام صورت می گیرد.این روال طبیعی است یعنی هیچ وزارت خارجه ای در هیچ شرایطی مسوول تصمیم گیری درباره همه حوزه ها نیست .

 

در واقع این گونه نیست که این وزارتخانه زمانی به طور کامل بیرون از حوزه تصمیم گیری باشد. با این حال احساس می کنم در شش ماه گذشته وزارت خارجه چه در حوزه تصمیم سازی و تصمیم گیری و چه در حوزه اجرا به دستگاه اصلی تبدیل شده است و این یک مسوولیت سنگینی را برای من و تک تک همکاران هم درمدیریت و هم بدنه کارشناسی ایجاد کرده است.

 

برخی معتقدند که میزان تغییرات وزارت خارجه متناسب با این میزان از بار جدید بروزارت خارجه نبوده و متناسب با تغییر دولت هم نبوده است.

 

+ +ایرنا: یعنی چندان همسو با دولت نبوده.

 

** ظریف: نه دقیقا اینکه همسو نیست . در حال حاضر سیاست خارجی دولت را من اجرا می کنم و فکر می کنم که همسو تر از من با دکتر روحانی در دولت وجود ندارد.( با خنده)

 

+ + ایرنا: بدنه هم باید همسو باشد.

 

** ظریف: بدنه وزارت خارجه همسو هست ، اما برخی معتقدند که تغییرات بیش از این باشد ، البته این ذات وزارت خارجه است،چرا که این بخش از دولت یک دستگاه کارشناسی است و تغییرات در آن باید تدریجی باشد و این تغییرات در شرف انجام است.

 

ما باید حدود 50 سفر را تغییر می دادیم و 50 نفر از مسوولین کنونی وزارت خارجه باید به ماموریت بروند.البته من می پذیرم که به خاطر برخی گرفتاری ها که بیشتر وقت ما را به خود اختصاص داده ،تاخیر دراین زمینه ایجاد شده است ، با این حال در چند هفته آینده سفرای جدید به محل های ماموریت خود اعزام می شوند و برخی از مدیران وزارت خارجه تغییر می کنند و آن تغییر و تحول که صرف نظر از تغییر دولت بلکه به عنوان یک واقعیت باید صورت می گرفت،رخ خواهد داد.

 

لذا در مجموع وزارت خارجه یک شان جدیدی پیدا کرده است که امیدوارم لیاقت این شان جدید را داشته باشد.

 

++ ایرنا: گفته می شود شما بقدری بر موضوع هسته ای تمرکز کرده اید که از برخی حوزه ها از جمله تعیین سفیرانی همسو با سیاست های دولت غافل مانده اید.

 

* *ظریف: نه ، من به هیچ وجه از ضرورت های مدیریتی وزارت خارجه غافل نبوده ام.من چارچوب و روش مدیریتی برای خود دارم که در آن قالب عمل می کنم .در واقع من معتقدم که بزرگترین سرمایه وزارت خارجه کارشناسان آن هستند و نمی توان این کارشناسان را به صرف همسو بودن و یا نبودن یک سیاست از کار برکنار کرد.

 

کارشناس در وزارت خارجه دو وظیفه دارد؛ یکی ارائه تحلیل است و دیگری اجرای تصمیمات صرف نظر از موافق و یا مخالف بودن با آن.

 

لذا جهت گیری سیاسی در وزارت خارجه مفهوم جدی پیدا نمی کند. البته هر فردی حق دارد دیدگاه سیاسی خود را داشته باشد،اما ملاک و میزان برای من جهت گیری سیاسی همکارانم نبوده بلکه توانایی آنها در پیگیری سیاست ها بوده است. البته اگر کسی بخواهد در مقابل سیاست های دولت مقاومت کند، آن به هیچ وجه قابل قبول نیست.

 

همه همکاران من نه تنها حق دارند بلکه وظیفه دارند تحلیل و دیدگاه سیاسی خود چه موافق و چه مخالف را اعلام کنند، اما هیچ کس اجازه ندارد در برابر سیاست های دولت و نظام مسیر دیگری را دنبال کند.

 

اصولا این موضوع همسو بودن و نبودن در وزارت خارجه چندان برجسته نیست.

 

++ ایرنا: سفیرانی که تغییر می کنند دوران ماموریتشان تمام شده ؟

 

** ظریف: تمام سفرایی که تغییر می کنند دوران ماموریتشان تمام شده است.

 

++ ایرنا: چند سفیر تغییر می کنند؟

 

** ظریف: شاید بالای 40 سفیر و سرکنسول را طی یکی دو ماه آینده تغییر می دهیم.

 

++ ایرنا: مدیران میانی چطور؟

 

** ظریف: مدیران داخلی بیشتر افرادی هستند که به ماموریت اعزام می شوند و یا از دیدگاه من برای مسوولیت های دیگر شاید مناسب تر باشند به همین دلیل از این افراد در بخش های دیگر استفاده می شود.

 

++ ایرنا: سفیرانی که انتخاب می کنید لزوما از بدنه وزارت خارجه هستند و یا از چهره های شاخص خارج از وزارتخانه نیز استفاده می کنید؟

 

** ظریف: شاید بیش از 90 درصد سفرا از بدنه وزارت خارجه هستند که البته خیلی از آنها هم از چهره های شاخص هستند (باخنده)

 

++ ایرنا: آقای دکتر! دستگاه سیاست خارجی و مسوولان آن تا پیش از این لزومی نمی دید در بسیاری از زمینه ها اطلاع رسانی کند. حتی خود را در مقابل مجلس پاسخگو نمی دانست. دیپلمات ها معتقد بودند که از جای دیگری دستور می گیرند و به همان جا هم باید پاسخ بدهند، اما وزارت خارجه در دوره شما وارد مرحله تازه ای شد.

 

الان وزارت خارجه خود را ملزم به پاسخگویی و اطلاع رسانی می داند. شما با حضور در شبکه های اجتماعی و ارتباطتان با جامعه کاری کردید که نسل جوان و دانشجو مصاحبه های شما را با علاقه دنبال کند. در حالیکه در گذشته این گونه نبود.شما دیپلماسی را برای نخستین بار به عرصه عمومی کشاندید. آیا این نگاه جدیدی در وزارت خارجه است که در آینده هم دنبال می شود یا وابسته به شماست و با رفتن شما تغییر می کند؟

 

** ظریف: پاسخگویی ضرورت هر حکومت مردمسالار است ولی متاسفانه با وجود اینکه وزارت خارجه در این دولت وظایفش به نسبت گذشته بیشتر و در عین حال پاسخگویی اش بیشتر بوده و با وجود صراحتی که من در برخورد با موضوعات داشتم، بیشترین اتهام محرمانه حفظ کردن موضوعات متوجه من بوده که فکر می کنم بخشی از آن مقتضای پاسخگویی است.

 

واقعیت این است که طبیعت مذاکره اقتضا می کند برای اینکه طرف مقابل حداقل ها و حداکثرهای شما در زمان مذاکره را نداند، رشته ای از موضوعات محرمانه باشد. این به این معنا نیست که مردم امین نیستند و یا مردم حق ندارند که بدانند، بلکه به این معناست که طرف مقابل امین نیست.

 

البته امروز ما در دنیایی زندگی می کنیم که دنیای جهانی شده است. همه چیز جهانی است و هیچ اطلاعات محلی وجود ندارد. به عنوان مثال اگر من در یک مسجد کوچک حرفی بزنم به احتمال قریب به یقین می تواند در خبرگزاری های مختلف منعکس شود و به اطلاع طرف مقابل که قرار است من با آنها عصر دوشنبه مذاکره کنم، برسد.

 

بنابراین ضرورت دارد تا زمانی که من به تفاهمی نرسیده ام، رشته ای از اطلاعات از طرف مقابل پنهان شود و همه اطلاعات علنی نشود ، اما زمانی که ما به تفاهم رسیدیم، همه اطلاعات باید به اطلاع مردم برسد. به همین خاطر بود که پس از توافق ژنو ما عین متن توافق را منتشر کردیم.

 

من این شیوه عمل دستگاه دیپلماسی ایران را پاسخگویی می دانم. جالبه بدانید که به تازگی رییس کمیسیون روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نامه ای به اوباما نوشته و گفته توافق ژنو را در اختیار ما قرار دهید. یعنی تا امروز آمریکایی ها حاضر نشده اند متن توافق را منتشر کنند.

 

اگر چه ما منتشر کردیم،اما آنها چیزی به عنوان « Fact sheet» منتشر کردند.

 

موضوعی که برای من باعث تاسف شده این است که من از ابتدا قصد داشتم همه مسائل را با مجلس در میان بگذارم و قصد داشتم از مجلس به ویژه کمسیون امنیت ملی مجلس به عنوان یک همکار و همراه و همفکر استفاده کنم. ضرورت این کار این است که دوستان عضو کمیسیون این مسوولیت را می پذیرفتند که موضوعاتی که ما به عنوان محرمانه تلقی می کنیم، آنها هم محرمانه بدانند.

 

متاسفانه در جلساتی بین نمایندگان و رییس کمسیون دکتر بروجردی بحث هایی در می گرفت مبنی بر اینکه ما نمی پذیریم که موضوعی محرمانه است ،تشخیص این امر که چه مقدار از این سخنان را می توان بیرون از کمسیون نقل کرد و چه مقدار محرمانه است، با ما نمایندگان است.درحالیکه می دانید که افشای مسائل طبقه بندی شده در هر کشوری جرم است.نمی خواهم مثال بزنم اما دولت آمریکا این روزها در همه دنیا دنبال ادوارد اسنودن است به ادعای اینکه اقدامات غیرقانونی آن دولت و البته محرمانه و طبقه بندی شده را افشا کرده است.حتی امروز فردی چندین سال است که در زندان آمریکاست به خاطر اینکه اطلاعات طبقه بندی شده این کشور را در اختیار ویکی لیکس قرار داده است.

 

بنابراین اسناد طبقه بندی شده دولت ها یک موضوع بدیهی و طبیعی است وهیچ اشکالی هم ندارد.

 

اینکه برخی دوستان سر و صدا می کنند که ظریف مردم را محرم نمی داند، برای من عجیب است. آیا آنها قصد دارند سیستم طبقه بندی را حذف کنند؟! آیا می خواهند مهرهایی که با عنوان سری، محرمانه و بسیار محرمانه برروی اسناد دولتی زده می شود، نادیده بگیرند؟! چرا عوام فریبی می کنند؟! چرا به مردم دروغ می گویند؟! چرا حرف هایی را می زنند که خودشان هم می دانند جرم است و قابل پیگیری؟!

 

در هر کشور و سیستم اداری چارچوبی برای سخنان محرمانه و غیرمحرمانه وجود دارد. نباید مردم را به این باور رساند که محرم نیستند،چرا مردم محرم هستند اما اسنادی هست که باید از طرف مقابل پنهان شود و این واقعیت امروز دنیاست.

 

++ایرنا: اما به نظر می رسد که افکار عمومی مردم استدلال شما را پذیرفته اند ،یعنی با توجه به مخاطبان شما در شبکه های اجتماعی عموم مردم محدودیت های چارچوب شغلی شما را پذیرفته اند، شاید شما تنها با عده خاصی مشکل دارید.

 

**ظریف: واقعیت این است که من با هیچکس مشکلی ندارم ،گویا یک عده با من مشکل دارند( با خنده).

 

با اینکه من با صراحت صحبت می کنم. یعنی بسیاری از اقداماتی که امروز انجام می شود بابت آنها امتیاز گرفتیم ،اقداماتی بوده که پیش از این هم انجام می شده است، تنها به مردم اطلاع داده نمی شد.

 

++ایرنا: بعد از حضور مجدد شما در وزارت خارجه تغییراتی هم در رفتار دیپلماتیک ایجاد شد، از انتخاب تیم هسته ای تا سایر موضوعات. درنخستین ارزیابی وندی شرمن به « سی ان ان » گفت بعد از دو سال و نیم مذاکرات به زبان انگلیسی انجام شد که روند مذاکرات را تسریع کرد.

 

در گذشته تصاویری می دیدیم که رییس تیم مذاکره کننده حتی به چهره طرف مقابل نگاه نمی کرد، امروز کار به جایی رسیده که نتانیاهو می گوید ایران با دیپلماسی لبخند می خواهد کار خود را پیش ببرد.

 

سوالم این است که شما عرصه دیپلماتیک را چگونه تعریف می کنید، برخی می گویند رابطه کشورها مثل رابطه آدم هاست، آیا شما این را قبول دارید ؟ آیا معیارها و اولویت هایتان تغییرکرده است؟

 

**ظریف: من معتقدم که ما یک رشته موازین عقیدتی و شرعی داریم و موظفیم که آنها را بدون کم و کسر اجرا کنیم.من 30 سال سابقه کار دیپلماتیک دارم و بعید می دانم در این مدت کسی بتواند موردی را پیدا کند که از قوانین شرعی و اجرایی تخطی کرده باشم و یا در این 30 سال از خطوط قرمز عدول کرده باشم.

 

اما اعتقاد دارم که دین ما،دیدگاه مذهبی مان به معنی عبوس بودن ویا بداخلاق بودن نیست.اگر ما متاسی به پیامبر اسلام می شویم،ایشان می فرماید: «و انک لعلی خلق عظیم» یعنی تو دارای رفتار بسیار بزرگی هستی و یا در جای دیگری در قرآن آمده است که «فبما رحمته من الله لنت لهم و لو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک» از رحمت های خدا بر تو این بوده که تو آرام و لینی، و اگر انسان تندخویی بودی مردم از کنار تو پراکنده می شدند.

 

اگر می خواهیم پیرو او باشیم ،قرار نیست هر جا که رفتیم قیافه ای بگیریم که هیچکس نتواند ما را تحمل کند. من معتقدم که عمل کردن براساس آنچه که در دین و سنت به آن سفارش شده است، تنها به دیپلماسی مربوط نیست و برگرفته از آموزه های دینی است که ما برای نشان دادن آنها به جهانیان انقلاب کردیم.

 

ما انقلاب نکردیم که عصبانیت را به دنیا نشان دهیم، ما انقلاب کردیم که رفتار رحمه للعالمین را به دنیا نشان دهیم.

 

ما لبخند می زنیم و در موقع لزوم هم جدی هستیم و برخورد می کنیم .جایی که موضوع حقوق مردم کشورمان مطرح می شود ،ذره ای کوتاه نخواهیم آمد. اما در عین حال فکر می کنیم که می توان با منطق هم صحبت کرد.

 

وقتی خداوند به موسی و هارون که قصد برخورد با سلطه گری چون فرعون را دارند می فرماید:« فقولا له قولا لینا» با فرعون با زبان معقول و آرام سخن بگویید، بنابراین لازم نیست که همیشه با زبان تند و گزنده سخن بگوییم ، می توانیم همه چیز را با منطق بیان کرد.

 

++ایرنا: حالا آمریکا فرعون است؟

 

** ظریف: من معتقدم وقتی که در قرآن عنوان می شود که این قصص را برای انسان ها گفته ایم تا بیاموزند، بنابراین از فرعون بدتر که نیست. با آن هم با زبان منطق باید گفت و گو کرد.

 

++ ایرنا: انگلیسی حرف زدن چه طور؟ این نکته الان از نظر عده ای یک نقطه ضعف تیم مذاکره کننده هسته ای تلقی می شود.

 

** ظریف: باید این نکته را درباره این موضوع که مذاکرات به انگلیسی انجام می شود، تاکید کنم. علت این امر این نیست که من معتقدم انگلیسی زبان برتر است، بلکه معتقدم براساس مطالعاتی که انجام شده است هیچ مترجمی نمی تواند 100 درصد مفهومی که ارائه می شود را منتقل کند. اولا اینکه مترجم اختصاصی در همه رشته ها نداریم ،چرا که هر عرصه ای زبان مختص خود را دارد .یعنی وقتی درباره خلع سلاح مذاکره می شود PROLIFERATION یک معنی می دهد در مبحث دیگر معنی متفاوتی دارد. مترجمی هم نیست که بتواند ظرافت های یک موضوع را با موضوع دیگر تشخیص دهد. حتی بارها من دیده ام با وجود اینکه تسلط من به زبان عربی چندان خوب نیست، اما گاهی متوجه می شوم که درمباحث تخصصی دچار اشتباه شده است و بنابراین مجبور هستم که تصیحش کنم.

 

++ ایرنا: پس عربی هم می دانید؟

 

** ظریف:(باخنده) آنقدربلدم که بفهمم، اما نه به اندازه ای که صحبت کنم . من سال ها پیش عربی تدریس می کردم اما آنقدر مسلط نیستم یعنی آنقدر اعتماد به نفس ندارم که صحبت کنم. با این حال می فهمم که مترجم اشتباه می کند.

 

برخی افراد که انتقاد می کنند چرا من به انگلیسی مذاکره می کنم باید بدانند اگر من به فارسی صحبت کنم نمی توانم از اهداف ،منافع و حقوقمان آنگونه که از طریق زبان انگلیسی امکان دارد، دفاع کنم. مذاکرات به زبان انگلیسی است ،اما متن گزارش ها به فارسی منتشر می شود.

 

البته فردی گفته بود که ظریف به انگلیسی صحبت نمی کند تا با هم بفهمیم. بنابراین همین جا اعلام می کنم هر سوالی که درباره سخنان من بود بپرسید من به فارسی پاسخ خواهم داد.

 

++ ایرنا: بحث دیگری که وجود دارد مربوط به فعالیت اقتصادی وزارت امورخارجه است با توجه به پیامدهایی که این توافق ممکن است در عرصه اقتصادی داشته باشد و یا سفر هیات های سیاسی و اقتصادی اروپایی، آیا بخش اقتصادی وزارت خارجه همچنان فعال است و اولویت بندی می کند ؟

 

** ظریف: وقتی من مسوولیت وزارت خارجه را برعهده گرفتم بخش اقتصادی نداشت. یعنی معاونت اقتصادی این وزارتخانه حذف شده بود.البته اینجا قصد ندارم آن را کار خوب یا بدی بدانم. در دوران 30 ساله بعد از انقلاب این معاونت 3 یا 4 بار حذف و یا اضافه شده است. لذا اینکه میزان حضور وزارت خارجه در مشاوره اقتصادی دادن محل سوال بوده است.

 

البته وزارت خارجه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی دارد که در حال حاضر در سطح قائم مقام وزیر به صورت مرتب و با حضور نمایندگان دستگاه های مختلف برگزار می شود.

 

آنچه که امروز برای من مهم است این است که سیاست خارجی توانسته این امکان را فراهم کند که بنگاه های اقتصادی نسبت به سفر به ایران احساس امنیت کنند. این را در سفر های متعدد مثل هیات های فرانسوی یا حتی میزان استقبال از حضور رییس جمهوری در مجمع جهانی اقتصاد شد، می توان دید.

 

وزارت خارجه به عنوان نیرویی است که پشت این تحولات هم در حوزه سیاسی واقتصادی عمل می کند.

 

++ ایرنا: یعنی به طور مشخص در زمینه اقتصادی فعالیت نمی کند؟

 

** ظریف: خیر.ما بخش اقتصادی نداریم اما در حوزه اقتصادی برای دستگاه هایی که در این زمینه فعالیت می کنند ،زمینه ساز هستیم. در بحث برنامه اقدام مشترک ما مجبور هستیم یک رشته هماهنگی هایی را انجام دهیم که دبیرخانه پیگیری آن موضوع در وزارت خارجه است و دستگاه های اقتصادی ما مشکلاتی را که با آن روبرو می شوند، بیان می کنند.

 

++ ایرنا: مسئله این است که دستگاه های اقتصادی در داخل و نهادهای بین المللی اقتصادی می گویند برای شش ماه نمی توان برنامه ریزی کرد. شما چشم انداز مذاکرات و توافقات احتمالی را چگونه می بینید، در واقع سوالم این است که چه تضمینی به فعالان اقتصادی می دهید که بتوانند فعالیت خود را آغاز کنند؟

 

**ظریف: نخستین گام این است که فضای روانی تغییر کرده است.این را می توان مشاهده کرد . نمونه آن حضور بنگاه های اقتصادی است که تا هشت ماه پیش پاسخ تلفن طرف های ایرانی را نمی دادند.

 

یکی از اقوام ما به من گفت پیش از این توافق به یکی از فعالان اقتصادی تلفن کرده و وقتی بعد از مدتی مکالمه متوجه شد که ایرانی هستم قصد داشت همان چند دقیقه که با من صحبت کرده بود را هم پس بگیرد. مدام تکرار می کرد که باید مشخص شود من با یک ایرانی صحبتی نداشته ام.

 

در حالیکه امروز چنین نیست.اما شیطنتی که برخی در داخل آمریکا انجام می دهند القای این موضوع است که این وضعیت دائمی نیست. این ناشی از برخورد انفعالی آنهاست.چرا که احساس کردند همان طور که ما گفتیم فضای روانی که در هشت سال گذشته ایجاد شده بود ،از بین رفته است.

 

فضایی که متاسفانه به کمک برخی سیاست هایی که از سوی ایران دنبال می شد و اجماع جهانی علیه ایران ایجاد شده بود تا جایی که هرگونه تماس با ایران به منزله خدشه وارد کردن به اعتبار کشورها و بنگاه های اقتصادی بود.

 

ما با تحریم های بین المللی ناعادلانه و تحریم های غیرقانونی آمریکا مواجه بودیم که باعث می شد بسیاری کارها پیش نرود و بنگاه های اقتصادی اعلام کنند این روابط ممنوع است.

 

شرکت های بسیاری اعلام می کردند همکاری با ایران برای ما هزینه حیثیتی دارد. امروز این REPUTATION COST

 

شکسته است. آمریکایی ها تلاش می کنند که این فضا را حفظ کنند ولی به نظر من کار از کار گذشته و فضا تغییر کرده است.

 

به یاری خدا و با حمایت مردم و با حمایتی که تا امروز و ان شاء الله رهبر معظم انقلاب از هیات مذاکره کننده داشته اند، این مسیر پیش می رود و به نتیجه می رسد، البته با حفظ حقوق مردم و این وضعیت موقت به دائمی تبدیل خواهد شد.

 

++ ایرنا: فکر می کنید که اتحادیه اروپا تا چه حد منافع خود را ترجیح دهد به همسویی اش با آمریکا؟به نظر شما نگاه آنها متفاوت از آمریکاست؟ با توجه به سفرهایی که به تازگی به ایران داشته اند.

 

** ظریف: من فکر می کنم شرایطی را باید فراهم کنیم که همه به این نتیجه برسند هر کشوری که دنبال محدود کردن ایران است راه باطل می رود و این موضوع در دستان ماست.

 

اینکه عده ای با ایران دشمن هستند و گروهی ما را نمی خواهد و سر عناد دارند در اختیار ما نیست ،اما اینکه ما آنها را یا آنها ما را منزوی کنند در اختیار ماست. احساس می کنم ما قادر هستیم چنین کنیم.

 

البته به باورم ،سیاست ایران این نیست که بین کشورها اختلاف ایجاد کنیم. سیاست ما پیش بردن منافع خودمان است در این مسیر تندروهایی که به دنبال فشار ،جنگ و تحریم اند خود به خود منزوی خواهند شد، نه تنها در میان اروپایی ها و آمریکایی ها بلکه در داخل جامعه آمریکا. بنابراین من معتقدم که با این سیاست حتی بدون همراهی آمریکا ما موفق خواهیم بود.

 

++ایرنا: شما همیشه تاکید می کنید که مذاکرات هیات ایرانی با شرمن یا جان کری تنها در زمینه هسته ای است.چه اصراری دارید بر این موضوع تاکید کنید؟ آیا از نظر افکار عمومی یا آن نهادهایی که اختیار به شما داده اند اشکالی دارد که راجع به موضوعات دیگر هم گفت وگو شود؟

 

** ظریف: سیاست جمهوری اسلامی و آنچه که مایه افتخار است، این است که سیاستش را خودش تعریف می کند. تعیین اینکه راجع به چه موضوعی صحبت کنیم نشانه استقلال ما است که نباید آن را با هیچ چیز عوض کرد. این ما هستیم که تصمیم می گیریم.

 

در حال حاضر براساس یک رشته محاسبات سیاسی که مورد توجه مقام معظم رهبری هم قرار گرفته است و بارها نیز بر آن تاکید کرده اند، نه براساس یک نگرش جزم اندیشانه تصمیم گرفته ایم که در موضوع مشخص با آمریکا مذاکره کنیم.این تصمیم ماست .

 

هیچ نگرانی بابت اینکه درباره موضوعات دیگر صحبت شود، نداریم. ما با همه کشورها می توانیم درباره همه موضوعات صحبت کنیم. اراده ملی ما این است که خودمان براساس محاسباتمان منافعمان را بهتر تشخیص می دهیم و تصور نمی کنیم آمریکایی ها باید تشخیص دهند که بر سر چه موضوعی باید گفت وگو کرد. این تصمیم ماست که در شرایط حاضر تنها بر سر موضوع هسته ای مذاکره کنیم.هیچ زمان هم اعلام نکرده ایم که این امر همیشگی است.

 

فعلا اقتضای سیاستمان این است که تنها راجع به این موضوع گفت و گو کنیم و راجع به سایر موضوعات ما با آمریکا گفت و گوی دو جانبه نداریم.ضمن اینکه من با خانم شرمن صحبت نمی کنم ،آقای عراقچی مذاکره می کند(باخنده).

 

+ + ایرنا:براساس اظهارات مقامات آمریکایی احتمال دارد که آمریکایی ها درباره موضوع حقوق بشر و سامانه موشکی صحبت کنند،اگر این موضوع مطرح شد پاسخ شما چه خواهد بود؟

 

** ظریف: به آنها خواهیم گفت که این موضوعات ربطی به این مذاکرات ندارد. یعنی ما اصرار داریم که موضوعاتی دراین مذاکرات بحث شود که درتفاهم قبلی ما یعنی برای مشترک اقدام تفاهم کرده ایم.برنامه اقدام مشترک به طور کامل مشخص است، در آن گفته شده است که در دور بعدی مذاکرات راجع به چه موضوعاتی باید بحث شود.

 

اتفافا دلیلی که ما اصرار داشتیم در گام اول بدون توافق درباره اهداف مشترک گام نهایی برداشته نشود،همین بود که قبل از شروع به اقدام بدانیم چه مسیری را طی خواهیم کرد.

 

ما راجع به موضوعاتی که درتوافق ژنو هست ،صحبت می کنیم اگر موضوعی دراین متن برنامه اقدام مشترک نیست، به طور قطع درباره آنها گفت وگو نخواهیم کرد این امری روشن و صریح است.

 

ما به وین می رویم که ابعاد و گام نهایی برنامه اقدام مشترک را روشن کنیم. اگر آن را مطالعه کنید درمی یابید که قرار است راجع به چه موضوعاتی گفت و گو شود.

 

++ایرنا: غربی ها خواستار تعطیلی تاسیسات فردو و اراک هستند،حتی به رغم اینکه توافق شش ماهه ای که با کشورهای غربی منعقد شده ،اما برخی مخالفان در داخل اعلام می کنند که هدف نهایی و غایی غربی ها تعطیلی فردو و اراک است.از نظر شما خط قرمز ما در جریان دور جدید مذاکرات با شش کشور غربی چیست؟

 

** ظریف: آنچه که ما قرار است در این مذاکرات درباره آنها صحبت کنیم چگونگی حصول اطمینان از صلح آمیز بودن مسائل هسته ای است.اینکه برخی بخواهند خواسته هایی داشته باشند که هیچ ارتباطی با اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران ندارد، به طور قطع مورد پذیرش نیست. ما گفته ایم که هیچ تاسیساتی را تعطیل نخواهیم کرد.اما گفته ایم که تلاش می کنیم و هدف مذاکرات هم این است که به نگرانی های منطقی پاسخ دهیم .

 

اینکه برخی سخنان مطرح می شود و اظهارنظراتی می شود که در کل باعث نگرانی می شود مثل گفته ها درباره فردو، این اظهارات جایگاهی درمذاکرات ندارد.از نظر ما به طور قطع روش های معقولی وجود دارد برای اینکه طرفین به تفاهم درباره موضوعات قید شده در برنامه اقدام مشترک برسند.از روز اول اعلام کردیم که هیچ کشوری و هیچ مقام سیاسی نباید در مذاکرات برای ما تعیین تکلیف کند.ما نمی توانیم بپذیریم که فردی بگوید راه حل این است و باید آن را پذیرفت،اگر قرار بود چنین کنیم که این همه سال مقاومت نمی کردیم.مردم ما در مقابل زور و تحمیل مقاومت می کنند.

 

به خاطر دارم که در جریان یکی از جلسات مذاکره به طرف آمریکایی گفتم که ما به این مسائل آلرژی داریم.یعنی مردم ایران به گونه ای هستند که اگر کسی بخواهد به آنها تحکم کند و مسئله ای را تحمیل کند،مردم واکنش نشان می دهند.

 

به طور قطع ما هم به عنوان نمایندگان برخاسته از این ملت اجازه نخواهیم داد کشوری برای ما تعیین تکلیف کند که این تاسیسات باید بسته شود و یا در مقابل اجازه فعالیت تاسیسات دیگر وجود دارد.ما نمی پذیریم و چنین اتفاقی هم در مذاکرات نخواهد افتاد.

 

++ ایرنا:دکتر ظریف!گفته می شود که راکتور آب سنگین اراک جای چانه زنی بسیار برای ایران دارد، حتی دکتر صالحی نیز گفته اند که حاضریم فرمولی را ارائه دهیم که برای طرف مقابل اطمینان از پلوتونیم بدست آمده از آب سنگین حاصل شود چرا که حفظ این راکتور برای ایران مهم است.

 

** ظریف: همین است.حتما روش های علمی برای کاهش نگرانی وجود دارد. چرا که ما از راکتور اراک به دنبال پلوتونیوم و بمب اتمی نیستیم.

 

اصرار داریم که فناوری و دستاوردهای ما حفظ شود،اما به دنبال استفاده غیرصلح آمیز نیستیم. بنابراین آمادگی داریم که نگرانی های آنها را رفع کنیم ،اما آمادگی نداریم که آنها برای ما نسخه بپیچند که روش های رفع نگرانی چیست.در واقع ما باید با هم درباره این روش ها توافق کنیم. به طور حتم جناب آقای دکتر صالحی که علاوه براینکه دیپلمات کهنه کار هستند یک دانشمند هسته ای هم محسوب می شود،روش هایی را برای این منظور در نظر دارند که من نیز حتما از آنها یاد خواهم گرفت.

 

++ ایرنا: با توجه به فشاری که بر تیم مذاکره کننده هسته ای وارد می شود، آیا شما به عنوان مذاکره کننده ارشد در مذاکرات آتی برای رسیدن به توافق جامع، اختیار و آزادی عمل لازم را دارید تا مذاکرات را در چارچوب جدید پیش ببرید؟

 

** ظریف:بالاخره هیچکس در دنیا اختیار تام و کامل ندارد و تنها ذات اقدس باری تعالی است که اختیار و قدرت تام و کامل دارد.بقیه انسان ها همه چارچوب ها و معیارهایی برای اقدامات خود دارند.اما برای پیشبرد برنامه هسته ای باید بگویم که بنده چارچوب فعالیت هایم مشخص است، رهبرمعظم دیدگاه های کلی را تعیین می کنند،رییس جمهوری ساز و کارهای لازم برای اجرای این برنامه ها و سیاست گذاری های کلی را مشخص می کنند ،ما هم در وزارت خارجه مسوول اجرای این سیاست ها هستیم. همه این سیاست ها هم در چارچوب منافع و مصالح نظام و کشور است.

 

این به این معنا نیست که هر یک قدمی که برمی داریم نیاز است که اجازه بگیریم و یا درباره آن سوال کنیم. ما گزارش همه اقدامات و سخنان را ارائه می کنیم، اگر لازم هم باشد از شرایط موجود پیش بینی هم خواهیم داشت.در موردی که لازم بدانند به ما دستور خواهند داد و ما آن نظرات را پیگیری می کنیم . البته باید تاکید کنم که ما برای تمام ارکان نظام احترام قائل هستیم ،اما معتقدیم که هر یک از ارکان نظام وظایف و صلاحیت اقداماتشان در قانون اساسی مشخص شده است. باور ما براین است که بهترین وضع کشور زمانی محقق می شود که هر رکنی به وظایف قانونی خود عمل کند.

 

++ ایرنا: چند روز پیش جمله ای از یکی از مقامات کشور نقل شد مبنی براینکه توافق ژنو می توانست بهتر از این هم باشد و یا اینکه این توافق مطلوب و ایده آل ما نیست.

 

**ظریف:من آنچه را که فکر می کنم امکان پذیربوده و در توان من و همکارانم بوده انجام داده ام.ادعا نمی کنم که از این بهتر هیچکس نمی توانست توافق کند. حتما دوستانی که معتقدند بهتر از این می توانست باشد، باورشان این است.من مخالفتی هم با آن ندارم ،اما می توانم ادعا کنم که بسیار بعید می دانم که در شرایط کنونی حاصل مذاکره با هر میزان از توان و تمهید می توانست بسیار بهتر از این ها باشد .

 

نظر همه برادران محترم است، اما مطمئنم آنچه که انجام دادم درحد توانم بود «لا یکلف الله نفسا الا وسعها».

 

هیچ وقت نامزد این کار نبودم ،هر کسی هم که هر زمان این مسوولیت را از دوش من بردارد ،سپاسگزار هستم ، اما تا زمانی که این مسوولیت بردوش من هست، با کمال اقتدار و تمام ارادتی که برای دیگران قائلم، آنچه را که تشخیص می دهم در قالب دستورات مقامات عالی کشور انجام خواهم داد و فکر می کنم که به بهترین نحو هم آن را انجام می دهم.

 

++ایرنا: از رصد سخنان مقامات آمریکایی در روزهای اخیر وبعد از توافق ژنو می توان دریافت که تحریم های آمریکا علیه ایران با وجود توافق صورت گرفته لغو نخواهد شد.شاید یکی از انتقادات به توافق ژنو این است که آمریکایی ها اعلام کرده اند که تحریم جدید در قالب پرونده هسته ای وضع نخواهد شد ،اما تحریم های قدیمی ادامه پیدا می کند،واکنش شما به این مطلب چیست؟ آیا در دور بعدی مذاکرات آیا دراین خصوص هم بحث خواهید کرد که به فهرست شرکت ها و افراد ،نام های جدید اضافه نشود؟

 

** ظریف:ما در چند مورد تفاهم کردیم یکی این بود که ایران متعهد شد برنامه هسته ای خود را گسترش ندهد، در مقابل آنها هم متعهد شدند که تحریم های خود را افزایش ندهند.اقدام آمریکایی ها مبنی بر قراردادن نام افراد و شرکت های جدید در لیست تحریم ها عملی در جهت فضای مثبت مذاکرات نبود و چون طرفین متعهد بودند که فضای مذاکرات را براساس حسن نیت حفظ کنند،این اقدام مخالف با روح توافق است.

 

البته بر برخی تحریم های گذشته مثل تحریم پتروشیمی توافق کردیم که رفع هم شد.

 

++ ایرنا: یعنی در مذاکرات اعلام کردند که تحریم های قبلی ادامه پیدا خواهد کرد؟

 

** ظریف: مگر ما اعلام کردیم که غنی سازی ما ادامه پیدا خواهد کرد؟ اما ادامه پیدا خواهد کرد. در مذاکرات دو طرف برسر برخی موضوعات مذاکره خواهند کرد، درباره برخی مطالب سخنی بیان نمی کنند.آنچه که توافق نمی کنید یعنی توافق نشده و نوشته هم نخواهد شد.ما درخصوص حقوق بشر هیچ صحبتی نکردیم، نوشته هم نشده است.به عنوان مثال درباره سیاست های نظامی گری آمریکا هیچ صحبت و یا توافقی نکردیم. ما دوست نداریم که آنها در افغانستان نیرو داشته باشند،اما موضوع بحث ما این نبود.موضوعات مورد بحث تنها مواردی بوده که روی کاغذ آمده است و هر دو طرف موظف به انجام آن هستند.طرف آمریکایی کارهای بسیاری انجام می دهد که خلاف روح توافق و فضای مذاکرات است،اما راجع به همه این موضوعات صحبت نشده است البته ما نسبت به همه این اقدامات برخورد می کنیم و واکنش نشان می دهیم.درمذاکرات پیش رو هم نسبت به این اقدامات برخورد می کنیم.اما به این معنی نیست که در این مذاکرات راجع به همه موضوعات عالم صحبت می کنیم.ما تنها راجع به حوزه مشخص که قرار بوده که یا ما اقدام کنیم و یا آنها توافق کرده ایم.

 

++ ایرنا: این روزها سناتورها و مقامات آمریکا از تحریم های مضاعف حرف می زنند و شکست توافق ژنو را فاجعه می دانند. شما آینده مذاکرات را چگونه می بینید؟

 

** ظریف: گروهی در آمریکا تصور می کنند که تحریم ها کارگشاست.این افراد بهتر است که کلاه خود را قاضی کنند و ببینند که تحریم ها در 8 سال گذشته چه نتیجه ای داشته است.بنابراین اگر آنها روند تحریم های خود را ادامه دهند ما هم به تعهدات خود پایبند نخواهیم بود.

 

من در خط تهدید نیستم و فکر می کنم که این زبان ها غیرقابل استفاده است.بحث هایی در داخل آمریکا برای خوشایند برخی گروه های فشار و گروه هایی که برخی اعضای کنگره احساس می کنند باید نسبت به آنها خوش خدمتی کنند، مطرح می شود و همین هم برخی اعضای دولت آمریکا را به موضع گیری می کشاند، اما واقعیت این است که اگر راه مذاکره پیش نرود همه چیز به روند گذشته باز می گردد.

 

فکر نمی کنم آمریکایی ها بتوانند ادعا کنند که در هشت سال گذشته موفق بوده اند. درباره حرف نخ نمایی مثل گزینه های روی میز هم ، واقعیت این است که دنیای متمدن چند انتخاب را سال هاست که از روی میز برداشته است، آمریکایی ها هم هر وقت از این انتخاب استفاده کردند ،ضررکردند.

 

آیا آمریکا در ویتنام، افغانستان و عراق از این گزینه منفعت برده که برای دنیا شاخ و شانه می کشد؟ ابزار نظامی کارآمدی اش را امروز از دست داده است.این واقعیتی است که آمریکایی ها هم به آن رسیده اند ،اما نمی توانند زبان خود را کنترل کنند.

 

اگر من جای آنها بودم حرف هایی نمی زدم که حیثیت کشورم را زیرسوال ببرم و بعد هم مجبور شوم مثل وضعیت سوریه با وجود اعلام اینکه همه گزینه ها روی میز است، پشت کنگره پنهان شوم. این حرف ها منفعتی برای کسی ندارد.

 

++ ایرنا:از شما با عنوان معمار سیاست خارجی جدید ایران یاد می شود. به غیر از موضوع هسته ای چه شاخص دیگری برای سیاست خارجی تعریف کرده اید.

 

** ظریف: البته من از این عناوین چندان خوشم نمی آید(باخنده) در حد «بنا» هم باشیم خودمان را قبول داریم. «معمار»مقام معظم رهبری و دکتر روحانی هستند. اگر در همین حد هم به سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بتوانیم کمک کنیم ،افتخار می کنیم.

 

سیاست خارجی دولت تدبیرو امید در برنامه ای که به مجلس داده ام،متبلور است ما دنبال تعامل سازنده با دنیا و همسایگان هستیم. به خاطراینکه ما به خودمان باور داریم. مهمترین مشخصه این دولت بهره گیری از گفتمان اصیل انقلاب اسلامی است که همانا خودباوری است.بزرگترین هدیه انقلاب اسلامی این بود که پذیرفتیم که می توانیم.ما یک ملت بزرگ هستیم.ما به توان خود باورداریم و این باور ما را قادر می کند که از مذاکره نترسیم و مجبور نباشیم به جای مذاکره سخنرانی کنیم.ما سمت حریف می رویم و درباره مهمترین موضوعات بحث می کنیم و ان شاء الله از این بحث موفق بیرون خواهیم آمد.

 

++ ایرنا :سابقه همکاری و یا مذاکره با خانم اشتون به کی باز می گردد؟چون شما یک دیپلمات باسابقه هستید بعید است که پیش از این آن را ندیده باشید.

 

** ظریف: خانم اشتون تازه وارد این عرصه شده است.وی رییس مجلس اعیان انگلیس بود و بعد واردعرصه دیپلماسی شد.بنابراین وی در دوران عزلت من وارد شد و از این رو من با افراد جدید هیچ سابقه همکاری ندارم.

 

++ ایرنا: اولین باری که شما اشتون را دید چه زمانی بود؟

 

** ظریف:اولین بار در نیویورک در حاشیه مجمع عمومی مهر ماه سالجاری بود.پیش از آن هم دو بار تلفنی با وی تلفنی صحبت کرده بودم.

 

++ایرنا:فیلمی از شما منتشر شد که ما خبرنگاران را کنجکاو کرد. در این فیلم که مربوط به روز های نخست مذاکرات است شما در حال عبور جمله ای به اشتون می گویید که باعث خنده بلند وی می شود. این واکنش بعد از فضایی که سالها بر مذاکرات ایران و 1+5 حاکم بود، تازگی داشت، آن هم از سوی یک مقام انگلیسی. آن جمله چه بود؟

 

** ظریف: ... الان نمی توانم صحنه را در ذهنم بازسازی کنم. واقعا یادم نمی آید(باخنده)

 

مذاکره ایجاب می کند که ما هم خودمان و هم فضای مذاکرات را کنترل کنیم.نیاز است در یک جا از مذاکره تند شویم اما اگر این تندی بدون مهار ادامه پیدا کند ،باعث شکست می شود.بنابراین لازم است جایی حرفی ،متلکی و یا سخنی گفته شود تا فضا را تلطیف کند.

 

++ ایرنا: یکی از آنها را بگویید؟

 

** ظریف: انواع و اقسام مختلف و بستگی به موقعیت و شرایط مذاکرات دارد.شاید اگر خارج از آن فضا بیان کنم به نظر شما جالب نیاید.ضمن اینکه به خاطرندارم.

 

++ ایرنا: به عنوان خبرنگاران زن، دوست داریم بدانیم که شما وی را از حوزه دیپلماتیک چگونه ارزیابی می کنید؟

 

** ظریف: به نظرم خانم اشتون برای شغلی که انتخاب شده ، بسیار مناسب است. چرا که هماهنگ کردن موضع 28 کشور در اتحادیه اروپا و شش کشور حاضر در مذاکرات کار بسیار دشواری است ،وی از عهده این کار به خوبی برمی آید.البته باید دید وقتی به مذاکرات جدی می رسیم تا چه میزان می توان با وی کار کرد.اما به نظر می رسد که طرف نامناسبی برای مذاکرات 1+5 نباشد.

 

++ ایرنا: به نظر شما جان کری از خانم اشتون حساب می برد و یا خانم اشتون از جان کری؟

 

** ظریف:همه از خانم ها حساب می برند (با خنده)

 

گفت و گو از : کتایون لامع زاده- زهرا هژبری- هدی یوسف زاده

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

فرمانده کل سپاه پاسداران:

دیگر نمی‌توان به نسل قبل امید داشت؛ آنها یا مسن شده‌اند یا آموزش دیده دانشگاه‌های خارج هستند

۳۰ بهمن ۱۳۹۲

دیگربان

محمدعلی جعفری٬ فرمانده سپاه گفته دیگر نمی‌توان به «نسل قبلی» انقلاب امیدوار بود٬ «مشکل این است که عده‌ای چهره واقعی خود را نشان نمی‌دهند» و باید «بغض‌ها» درباره مذاکرات هسته‌ای را در گلو «نگه» داشت.

آقای جعفری این اظهارات کم‌سابقه علیه اکبر هاشمی رفسنجانی٬ حسن روحانی٬ محمد خاتمی و گروه دیگری از فعالان سیاسی را طی سخنانی در جمع دانشجویان بسیجی بیان کرده است.

این فرمانده سپاه روز چهارشنبه (۳۰ بهمن) خطاب به دانشجویان بسیجی گفته «امیدی به نسل قبلی نداشته باشید چراکه آنان یا مسن شده‌اند و یا آموزش دیده دانشگاه‌های خارج هستند که از حالت انقلابی خارج شده‌اند.»

به نظر می‌رسد منظور وی از این سخنان حسن روحانی و گروهی از وزرا و مشاوران رئیس دولت یازدهم باشد که دانش‌آموخته کشور‌های غربی هستند.

دولت حسن روحانی از سوی محافظه‌کاران تندرو و فرماندهان سپاه به دولتی هم‌فکر و همسو با غرب شناخته می‌شود و آن‌ها در هفت ماه گذشته بار‌ها از سیاست‌های نگاه به غرب این دولت انتقاد کرده‌اند.

محمدعلی جعفری در همین رابطه هم با اتخاذ مواضع‌ روشن‌تر از گذشته حملات معناداری متوجه حسن روحانی٬ اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی کرده است.

وی گفته که «مشکل ما با خیلی از انقلابی‌های قبلی همین است که انقلابی بوده‌اند ولی انقلابی نماندند.»

این فرمانده سپاه همچنین اضافه کرده «مشکل ما این است که عده‌ای چهره واقعی خود را به مردم نشان نمی‌دهند.»

جعفری این افراد را کسانی معرفی کرده که در داخل هماهنگ با آمریکا عمل کرده و «کاری به ارزش‌ها و اصول انقلاب ندارند و بیشتر نگاه و الگویشان، خارجی‌ها و غربی‌ها است.»

این فرمانده سپاه هشدار داده «وقتی آمریکا در نظر با مخالفین راه راستین انقلاب هماهنگ می‌شوند، یک تهدید جدی علیه انقلاب است و همه مشکلات امنیتی و داخلی و سیاسی نیز از همین موضوع است.»

جعفری سیاست‌های این افراد و جریان‌ها را «منافقانه» دانسته و گفته «مشکل ما این است که این‌ها با دشمنان خارجی گره خورده‌اند.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود بی‌آنکه به دولت حسن روحانی اشاره کند٬ افزوده کشور «در عرصه‌های مدیریتی، به تفکر میانسالی و پیرمرد‌ها برگشته است.»

این فرمانده سپاه اضافه کرده «سیستم‌های اداری حاکم بر کشور، برخی نهادهای انقلابی را استحاله کرده و از بین برده و به سپاه هم هجمه می‌آورند اما سپاه در برابر این هجمه‌ها مقاومت می‌کند.»

رابطه سپاه پاسداران با دولت حسن روحانی در یک ماه اخیر به خاطر برخی اختلاف‌ها در زمینه نظامی٬ فرهنگی٬ سیاسی و اقتصادی تیره شده است.

اکبر هاشمی رفسنجانی٬ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز طی این مدت در حمایت از دولت روحانی وارد عمل شده و انتقاد‌های تندی متوجه عملکرد سپاه کرده است.

فرماندهان سپاه نیز حملات خود علیه روحانی و هاشمی را علنی‌تر کرده و انتقاد‌هایی را متوجه سیاست‌ خارجی دولت حسن روحانی به خصوص در رابطه با آمریکا کرده‌اند.

این فرماندهان و بسیاری از محافظه کاران تندور به توافقنامه ژنو انتقاد دارند به طوری که آقای جعفری به دانشجویان بسیجی گفته که «بغض» خود درباره این سند و مذاکرات هسته‌ای را در گلو نگه دارند.

وی افزوده «هدف اصلی {از مذاکرات هسته‌ای} برداشتن فشار اقتصادی بر مردم است که بسیار مهم است لذا باید با ملاحظه عبور کرد.»

ــــــــــــــــــــــــــــــــ

92/11/30 - 10:32

خبرگزاری فارس

سردار سرلشکر جعفری در جمع مسئولان بسیج دانشجویی:

دعوای خیابانی سال ۸۸ بر سر انقلاب بود/ درباره مذاکرات فعلاً سکوت می‌کنیم/ هیچ کس نباید از خطوط قرمز عبور کند/ سیستم‌ اداری برخی نهادها را استحاله کرده

 

فرمانده کل سپاه گفت: سیستم‌ اداری حاکم بر کشور، برخی نهادهای انقلابی را استحاله کرده و از بین برده و به سپاه هم هجمه می‌آورند اما سپاه در برابر این هجمه‌ها مقاومت می‌کند.

خبرگزاری فارس: دعوای خیابانی سال ۸۸ بر سر انقلاب بود/ درباره مذاکرات فعلاً سکوت می‌کنیم/ هیچ کس نباید از خطوط قرمز عبور کند/ سیستم‌ اداری برخی نهادها را استحاله کرده

 

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در افتتاحیه نشست دو روزه مسئولین حوزه‌های بسیج دانشجویی سراسر کشور که در محل سابق لانه جاسوسی آمریکا برگزار شد، طی سخنانی با بیان اینکه وضعیت انقلاب اسلامی در خارج، بهتر از داخل است، گفت: انقلاب، طوفنده و با صدای رسا در حال گسترش در جهان است. هر جا نام سپاه و بسیح است، نام انقلاب اسلامی هم هست و این راه و هدف ما را بهم نزدیک می‌کند.

 

فرمانده کل سپاه همچنین با اشاره به حوادث پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری تصریح کرد: دعوای خیابانی سال88 بر سر موضوع انقلاب اسلامی بود. انقلاب اسلامی یعنی حرکت جمعی در یک جامعه و امت تحت رهبری یک فقیه عادل که جامعه را به سمت اسلامی شدن ببرد.

 

وی ادامه داد: پیروزی و مبارزه برای استقرار حکومت اسلامی، مرحله اول و دوم انقلاب بود و اسلامی شدن دستگاههای نظام و جامعه خودمان و بعد، جامعه جهانی، اهداف بعدی انقلاب است که ما خیلی با هدف نهایی فاصله داریم.

 

جعفری افزود: اگر نگاه ما اسلامی نباشد، نگاه به انقلاب اسلامی می‌شود مانند نگاه به دیگر انقلاب‌ها.

 

وی ادامه داد: در دوران دوم خرداد، برخی شعار توقف انقلاب را سر میداند و آنها که در حاکمیت هم نفوذ کرده بودند، توقف انقلاب را دنبال می‌کردند که مشکل ما نیز با همین نگاه است.

 

فرمانده کل سپاه گفت: وقتی امریکا و استکبار در دیدگاه و نظر با مخالفین راه راستین انقلاب هماهنگ می‌شوند، یک تهدید جدی علیه انقلاب اسلامی است و همه مشکلات امنیتی و داخلی و سیاسی نیز از همین موضوع است. برخی این را اعلام می‌کنند و برخی اعلام نمی‌کنند ولی در عمل همین راه را می‌روند و کاری به ارزشها و اصول انقلاب ندارند ازجمله آنها که بیشتر نگاه و الگویشان، خارجی‌ها و غربی‌هاست.

 

جعفری خاطرنشان کرد: برخی چهره خودشان را به مردم نشان نمی‌دهند و کار خودشان را می‌کنند که این، همان نفاق است و مشکل ما این است که اینها با دشمنان خارجی گره خورده‌اند.

 

وی افزود: انقلاب اسلامی تا الان بر آرمانهای سلبی مثل نفی و ایستادگی در برابر نظام سلطه و فشار اقتصادی، موفق بوده است.

 

جعفری ادامه داد: نسل قبلی انقلاب بر سر آرمانهای سلبی در برابر نظام سلطه ایستاده اما باید دید که آیا آرمانهای ایجابی مانند عدالت اجتماعی، پیاده شدن احکام الهی و اسلامی شدن جامعه و دستگاههای نظام هم صورت گرفته؟

 

وی گفت: غربی‌ها در علوم انسانی به دنبال جداکردن دین از سیاست هستند که کتابهایشان در دانشگاههای ما تدریس می‌شود و ما هم تند تند می‌خوانیم تا دکتر شوبم که البته این برای شناختن فلسفه و ایدئولوژی غربی‌ها خوب است نه برای عمل دانشجویان بسیجی.

 

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه تحول در علوم انسانی علی رغم تاکیدات رهبری هنوز صورت نگرفته، گفت: این در حالیست که روز به روز هم مدرک دکتری می‌دهیم. دانشجویان علوم انسانی باید با مبانی دینی در این علوم آشنا شوند. کشور ما بحرانی است و با بحران روبروییم و چه بحرانی بالاتر از این که آموزه‌های دانشگاهی ما متناسب با آموزه‌های انقلاب نیست. تحول باید در همه دستگاهای کشور اتفاق بیفتد نه فقط در آموزش و پرورش، وزارت علوم و ارتش و سپاه؛ این مطالبه رهبری معظم انقلاب است.

 

جعفری افزود: سیستم‌های اداری حاکم بر کشور، برخی نهادهای انقلابی را استحاله کرده و از بین برده و به سپاه هم هجمه می‌آورند اما سپاه در برابر این هجمه ها مقاومت می‌کند.

 

وی تصریح کرد: سیسستم‌ها و روش‌های اداره کشور عوض نشده و نیاز به تحول داد چراکه بدون آن، اهداف انقلاب اسلامی محقق نمی‌شود.

 

جعفری خطاب به دانشجویان بسیجی گفت: امیدی به نسل قبلی نداشته باشید چراکه آنان یا مسن شده‌اند و یا آموزش دیده دانشگاه‌های خارج هستند که از حالت انقلابی خارج شده‌اند.

 

وی با تاکید بر اینکه مبنای انقلابی بودن، گوش دادن به حرفهای ولی فقیه است، ادامه داد: مشکل ما با خیلی از انقلابی‌های قبلی همین است که انقلابی بوده‌اند ولی انقلابی نماندند.

 

فرمانده کل سپاه ادامه داد: امروز در همه کشور، از سخنانی که رهبری می‌فرمایند، عقب هستیم در خالی که همه فکر می‌کنند سخنان ایشان برای دیگران است.

 

جعفری در پاسخ به سوالی درباره راهبرد و وظیفه دانشجویان در صدور انقلاب به خارج از مرزهای ایران، گفت: صدور انقلاب، پیش‌کش؛ کاری کنید که داخل کشور درست شود. صدور انقلاب با همین ایستادگی و مقاومت بر آرمانهای سلبی در حال انجام است و بزرگترین مقطع صدور انقلاب نیز جنگ تحمیلی بود.

 

جعفری در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان گفت: تجربه بسیج باعث شده تا خیلی از کشورها به ما التماس کنند و بپرسند که چکار کرده‌اید و بسیج را در کشور ما هم راه بیندازید ولی وقتی به اعتقادات آن کشور نگاه می‌کنیم، می‌گوییم نمی‌شود، لازمه بسیج، اعتقاد به اسلام و شیعه است.

 

وی در پاسخ به سوالی درخصوص عدم نگاه جوانگرایی در کشور گفت: این مشکل در ادارات وجود دارد بخصوص که عرصه های مدیریتی، به تفکر میانسالی و پیرمردها برگشته است.

 

جعفری گفت: سپاه در عرصه‌های فرهنگی، جدیدا وارد شده و تجربه قبل را ندارد و بسیج و سپاه و سپاه‌های استانی و موسساتی که به نوعی وابسته به سپاه هستند، وارد این عرصه شده‌اند. استفاده از نیروی جوان شاید مستقیم از سوی سپاه صورت نگیرد ولی موسساتی که کار فرهنگی می‌کنند مانند بنیاد خاتم‌الاوصیا ایجاد شده تا این حمایت صورت‌ بگیرد.

 

فرمانده کل سپاه همچنین در خصوص حضور فرماندهان سپاه در دانشگاهها گفت: استعلامی که از رهبری کردند، فرمودند فرماندهان و نظامی‌ها بیشتر در دانشگاههای خود سپاه حضور داشته باشند.

 

فرمانده کل سپاه در پاسخ به سوال دیگری درباره استفاده از دانشجویان بسیجی در مسئولیت‌های بسیج دانشجویی تصریح کرد: اعلام کرده‌ایم که باید از نیروهای جدیدالورود خود بسیج دانشجویی در سمتهای مسئولیتی استفاده شود که ظرف 5 تا 6 ماه آینده، این موضوع در همه‌جا عملی خواهد شد.

 

جعفری در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات هسته‌ای نیز گفت: دولت با نرمش قهرمانانه و با حفظ اصول وارد مذاکره شده تا یا فشار تحریم‌ها کم شود و یا مسئولین کشور از خارج ناامید شوند و بر توان داخلی تمرکز کنند، که هرنتیجه‌ای بدهد، مثبت است. البته مشروط بر اینکه کسی از خطوط قرمز عبور نکند که البته آقا هم اجازه نمی‌دهند.

 

فرمانده کل سپاه همچنین با اشاره به خباثت‌های دشمنان انقلاب گفت: آنها این مواضع را می‌گیرند و به عزت ملی ما خدشه وارد می‌کنند که قطعا مسئولین می توانند بهتر موضع بگیرند که این غرور ملی، تا این حد زیر سوال نرود.

 

وی افزود: به دلیل مقطع حساسیتی که باید مذاکرات به جلو برود، تا بهانه دست کسی ندهیم، فعلا باید سکوت کنیم و بغض در گلو نگه داریم چون کار بسیار حساسی است و هدف اصلی هم برداشتن فشار اقتصادی بر مردم است که بسیار مهم است لذا باید با ملاحظه عبور کرد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۱۷

شیوه مقابله با منکرات در اختیار رهبری است

رهبری احساس می‌کنند باید صلح‌حدیبیه امضاشود

بهارنیوز ـ گروه سياسي: نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: با توجه به تفاوت زمانی رهبران الهی، باید به رهبر حاضر مراجعه کرد.

رهبری احساس می‌کنند باید صلح‌حدیبیه امضاشود

 

به گزارش ایسنا حجت الاسلام علی سعیدی  در همایش حماسه سازان بصیرت در کرمان با اشاره به حضور شیخ کرب آبادی از مبارزان بحرین در این همایش اظهار کرد: مردم بحرین رنج فراوانی در راه انقلاب خود متحمل شده‌اند و همچنان استوار در این مسیر گام بر می‌دارند. وی با اشاره به تفاوت انقلاب ملت‌ها افزود: نظام سلطه از رژیم بحرین حمایت می‌کند زیرا تغییر در معادله قدرت در بحرین معادله و موازنه قدرت در منطقه را تغییر می‌دهد؛ ناوگان پنجم امریکا در بحرین است، بحرین هم مرز عربستان است و تاثیر فوق‌العاده‌ای در وضعیت عربستان خواهد گذاشت لذا به این سادگی نظام سلطه تسلیم مردم نمی‌شود.

سعیدی تصریح کرد: اما اراده مردم بحرین بسیار قوی است و طولانی شدن دوره مبارزه همت، اراده و نقش روحانیت در ادامه مبارزه را نشان می‌دهد. وی اضافه کرد: هر قدر انقلاب عمق پیدا کند، در جهت جلوگیری از آسیب پذیری و البته پویایی آن موثر است؛ انقلاب مصر با هزینه‌های زیادی پیروز شد، اما نظام سلطه آن را به ضدش تبدیل کرد.

 

سعیدی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران سال‌ها ایستاد و به دلیل وجود پایه‌های محکمی که داشت، سخت‌ترین شرایط را تحمل کرد و از هنرهای امام خمینی(ره) این بود که همه تار و پود نظام را دگرگون کرد. وی با تاکید بر این‌که انقلاب باید هم هیات حاکمه و هم طبقه حاکم را دگرگون کند، افزود: اگرچه در چند مرحله برای حاکمیت طبقه اشراف بر حکومت حمله شد، اما انقلاب اسلامی توانست در مقابل آن بایستد.

 

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با اشاره به فلسفه تفاوت در سیره و روش رهبران الهی گفت: پیامبر اسلام در سه مقطع سه نوع رفتار دارند، که در مکه یک نوع، در مدینه نوع دیگر و بعد از فتح مکه رفتار دیگری درعملکرد ایشان می‌بینیم. وی با اشاره به تفاوت رفتار امام علی (ع) در دوره پیامبر(ص)، بعد از ایشان و در مقابل معاویه، رفتار امام حسن و امام حسین(علیهماالسلام) افزود: امام حسن(ع) در شرایط خاصی تن به صلح می‌دهند و امام حسین(ع) دست به قیام خونین می‌زنند.

 

سعیدی تصریح کرد: امام خمینی(ره) زمانی فرمود جنگ تا رفع فتنه، اما جام زهر نوشید و همه این مسائل میزان مانور رهبری را در مقاطع مختلف نشان می‌دهد. وی اضافه کرد: در تفاوت شیوه رهبران الهی گاهی یک شیوه علنی، گاهی رفتار نیمه علنی و زمانی شیوه‌های مخفی می‌بینیم و در حادثه عاشورا شاهد دو رفتار سری و علنی هستیم؛ امام حسین (ع) ماموریت سری برای رفتن به کربلا داشت و نمی‌توانست افشا کند؛ چرا با خانواده به عراق می‌رود. سعیدی اظهار کرد: این هوشمندی و تاکتیک رهبری است و ایشان برای سفر به عراق استراتژی داشت.

 

وی با تاکید بر این‌که بین عصر امام خمینی (ره) و عصر امام خامنه ای(مدظله العالی) تفاوت وجود دارد، تصریح کرد: یکی از اشتباهات خواص وعوام این است که تفاوت بین دو عصر را درک نمی‌کنند و بسیاری از کسانی که بعد از پیامبر اسلام(ص) اشتباه کردند، به این دلیل بود که عصر نبوی و علوی را با هم قاطی کردند و سکوت چند نفر از جمله عبدالله بن عمر و ... و خیانت به انقلاب به خاطر عدم فهم تفاوت عصر نبوی و علوی بود. سعیدی اظهار کرد: این افراد جرمشان سنگین تر بود چون مسبوق به ایمان بوده و تقریبا آگاهانه مخالفت کردند. وی افزود: در حال حاضر نیز همین اشتباه را داریم و آقایان تفاوتی بین عصر مقام معظم رهبری و امام راحل قائل نمی‌شوند در حالی که تفاوت ها زیاد است. نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران بیان کرد: بخشی از این تفاوت‌ها در مرزهای ما و مفاهیم است.

 

وی با اشاره به سخنان آقای هاشمی درباره رجوع به نظر امام در زمینه مرگ بر امریکا تصریح کرد: با وجود گذشت 24 سال از رحلت امام، متغیرها را چه می کنید، جنگ نرم است و مرز ما گسترده شده، امروز مرز ما ساحل مدیترانه است و ما با امریکا در سوریه می جنگیم. سعیدی گفت: این‌که می‌توانیم بگوییم مرگ بر امریکا یا نه، باید به مرجع و ولی فقیه حاضر مراجعه کنیم و او باید تعیین تکلیف کند. وی با بیان این‌که اشکالات مبنایی و ریشه‌ای به آقایان وارد است، تصریح کرد: این حرف‌ها نشان می دهد که ولایت بعد از امام را قبول ندارند.

 

سعیدی با اشاره به این‌که در زمان حضرت امام ماهواره و اینترنت نبوده است، اضافه کرد: باید درباره جایز بودن یا نبودن ماهواره و احکام این امور با رهبری صحبت کنیم. وی تصریح کرد: وقتی مرز ما تغییر کرده با چه مجوزی مرگ بر امریکا را برداریم؟ امروز مرز ما جغرافیای جهان اسلام است، بحث ما تنها مسئله هسته ای با امریکا نیست، نمی توانیم فقط روی این متمرکز شویم؛ امریکا روی مسئله بحرین با ما بحث دارند ما که نمی توانیم دست برداریم. ما در مورد غزه، عراق، حزب الله و ... با امریکا حرف داریم و اگر این طوری بحث شود مرز ما تا امریکای لاتین می رود.

 

وی افزود: آنقدر متغیرهای پیچیده‌ای امروز وجود دارد که باید به رهبر حاضر مراجعه کنیم، البته رهبران الهی اختیار تغییر هر چیزی را ندارند؛ اصول ثابت است و استراتژی و تاکتیک متغیر است. سعیدی تصریح کرد: هیچ یک از رهبران الهی حق تغییر در نرم افزار بعثت و حق تصرف در آن را نداشتند و مهم ترین دلیل این است که خداوند فرمود پیامبر هم حق تصرف ندارد و تنها وظیفه استقامت در چهارچوب ماموریت را دارید. وی اضافه کرد: اصول قابل تغییر نیست و باید به آن توجه کرده و به مردم بگوییم انقلاب برپایه اصول بوده و رییس جمهور حق ندارد اصول را زیر و بالا کند.

 

وی افزود: استکبار ستیزی یک اصل و در شیوه همه رهبران الهی است، مقام معظم رهبری فرمودند"مبنای تقابل ما با امریکا استکباری است" و اصول مشترک در شیوه رفتاری رهبران الهی است و رفتار ابراهیم و موسی همین شیوه بوده است. سعیدی اظهار کرد: اصل جهاد ثابت و شیوه قابل تغییر است و تشخیص در اختیار رهبری؛ منکرات باید برداشته شود و شیوه مقابله با منکرات در اختیار رهبری است. در زمینه مقابله با طاغوت، رهبری احساس می کند باید صلح حدیبیه امضا شود.

 

نماینده ولی فقیه در سپاه  با اشاره به عوامل تاثیرگذار در تغییر تاکتیک گفت: یکی از عوامل مهم متغیرهای پیرامونی است که در اختیار رهبری است و میزان قدرت رهبری تعیین کننده می‌باشد و یکی از عوامل عقب نشینی رهبران از تاکتیک های نزدیک به آرمان، عده و افراد است. وی با اشاره به این‌که همه رهبران الهی آرمان گرا هستند، اما همه آرمان ها محقق نشده، بیان کرد: مردم در پیروزی و تحقق آرمان ها نقش دارند و تغییر آرمان امام صادق(ع) از مقابله با نظام طاغوت به تاکتیک دیگر به خاطر فقدان یاران مردمی بود.

 

سعیدی اظهار کرد: یکی از عوامل تاثیرگذار مثبت و منفی دولت ها هستند، دیپلماسی فعال و منفعل، دیپلماسی استقامت و سازش با هم تفاوت دارد. وی افزود: سومین عامل خواص هستند، نوع چیدمان خواص در نحوه رفتار رهبری تاثیر دارد و باید به عوامل موثر بر قدرت رهبری توجه کرد. سعیدی با بیان این‌که باید همه عوامل در جهت مثبت باشند تا تاثیر لازم را بگذارند، افزود: یکی از عوامل تاثیرگذار تفاوت جبهه مقابل است، امام حسن و امام حسین(علیهماالسلام) هیچ تفاوتی نداشتند، اما معاویه و یزید باهم تفاوت داشتند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

صلح حدیبیه 

  در ماه ذی‌قعده سال ششم،  پیامبر (ص) در خواب دید با یارانش به مكه رفته و به انجام حج عمره در كعبه موفق گشته‌اند. پیامبر  به دنبال آن از مسلمانان و قبایل اطراف مدینه دعوت كرد با او برای انجام عمره به مكه بروند.اكثریت مهاجر و انصار مدینه همراه پیامبر از مدینه بیرون رفتند.

   پیامبر به «ذی‌الحلیفة» (اكنون «مسجد شجره» در آن است) رسید، جامه احرام پوشید و بر هفتاد شتر نشانه قربانی زد و از جلو راند تا به قریش بفهماند كه او تنها برای انجام حج عمره و طواف كعبه آمده است.

  در دو منزلی مكه، مردی بنام بشیر، در گزارش وضعیت مکه به پیامبر گفت: قریش برای جلوگیری از شما همگی همراه خانواده‌شان از شهر خارج شده تا نگذارند شما مكه بیایید و خالدبن ولید با دویست نفر پیشاپیش تا «كراع الغمیم» آمده‌اند.

  پیامبر فرمود:

«وای بر قریش كه هستی خود را با كینه توزی‌ها از دست داده‌اند. من در راه این دین آن قدر می‌جنگم تا خدا آن را پیروز گرداند یا كشته شوم!»

سپس فرمود: كیست تا ما را از راهی ببرد كه با قریش برخورد نكنیم؟

  مردی این كار را بر عهده گرفت سپس مهار شتر پیامبر را به دست گرفت و پس از عبور از راه‌های دشوار تا روستای «حدیبیه» در نزدیكی مكه رفتند.

  ناگهان شتر از رفتن ایستاد و پیامبر فرمود: من امروز هر پیشنهاد قریش مبنی بر مراعات خویشاوندی را می‌پذیرم.

 

رفت و آمد فرستادگان قریش

قریشیان، آمدن مسلمانان به مكه را برای خود ننگ می‌دانستند. وقتی چند نفر از بزرگان قریش نزد پیامبر (ص) آمده هدف او را از سفر به مكه می­‌پرسیدند پیامبر پاسخ همه را به یك گونه می‌داد و می‌فرمود:

«ما برای زیارت كعبه و انجام عمره آمده‌ایم سپس این شتران را قربانی كرده گوشت آن‌ها را برای شما وامی‌گذاریم و بازمی‌گردیم!»

عروة بن مسعود ثقفی، وقتی از نزد پیامبر(ص) برگشت، به قریش ­گفت:

«من به دربار فرمانروایان ایران و روم و حبشه رفته‌ام و چنین احترامی كه پیروان محمد از او می‌كنند در دربارهای آن‌ها ندیده‌ام و او را تسلیم شما نخواهند كرد.»

  قریشیان، مكرز بن حفص را با گروهی فرستادند تا مسلمانی را دستگیر كرده و با گروگان‌گیری بتوانند خواسته خود را بر مسلمانان بقبولانند، اما مكرز و همراهان به دست مسلمانان اسیر شدند و پیامبر دستور داد آن‌ها را آزاد كنند.

  پیامبر (ص)، به عمر فرمود: نزد قریش برو و هدف ما را از سفر به مكه، به آن‌ها برسان. عمر كه از قریش بر جان خود می‌ترسید گفت: بهتر است عثمان را بفرستی كه خویشانی در مكه دارد و می‌توانند از او حمایت كنند.

  پیامبر (ص)، عثمان را به مكه فرستاد و عثمان در پناه پسر عمویش (ابان بن سعید) پیام پیامبر را به قریش رساند.

  قریش گفتند: ما نمی‌گذاریم محمد طواف كعبه كند ولی خودت می‌توانی طواف كنی؟

  عثمان گفت:‌تا پیامبر طواف نكند من طواف نمی‌كنم. قریشیان او را در مكه زندانی كردند.

 

بیعت رضوان

  به مسلمانان خبر رسید كه عثمان را كشته‌اند! پیامبر فرمود: از زیر این درخت برنخیزم تا تكلیفم را با قریش معلوم سازم و به دنبال آن از مسلمانان برای دفاع از اسلام بیعت گرفت که این بیعت را «بیعت شجره» گفته‌اند.

  پیامبر با عمل به قریشیان فهماند که اگر سر جنگ داشته باشند او نیز آماده جنگ خواهد شد.

 

تنظیم صلح‌نامه توسط فرستاده قریش

  قریش پس از مشورت­های زیاد، سهیل بن عمرو را فرستاد تا صلح­نامه­ای بین پیغمبر  و او بسته شود. پس از مذاکرات، مواد زیر نوشته شد:

1) از این تاریخ به بعد، جنگ تا ده سال میان طرفین ترك شود.

2) اگر كسی از قریشیان كه تحت قیمومیت و ولایت دیگری است بدون اجازه سرپرست خود به نزد محمد آمد مسلمانان او را به سرپرست او بازگردانند ولی باز گرداندن مسلمانان از مكه به مدینه، الزامی نیست.

3) پیمان بستن قبایل عرب با یكی از دو طرف آزاد است و از طرف قریش، الزام و تهدیدی در این كار انجام نشود.

4) محمد و پیروانش باید امسال از رفتن به مکه صرف نظر کنند و سال آینده می‌توانند برای زیارت كعبه و عمره به مكه بیایند مشروط بر آن كه سه روز بیشتر در مكه نمانند و به جز شمشیر در غلاف، اسلحه‌ای با خود نیاورند.

5) طرفین راه‌های تجاربی را برای همدیگر آزاد بگذارند و مزاحمتی برای یكدیگر فراهم نكنند.

6) تبلیغ اسلام در مكه آزاد باشد و مسلمانان مكه بتوانند آزادانه مراسم مذهبی خود را انجام دهند و كسی حق سرزنش و آزار آن‌ها را نداشته باشد.

  پس از امضای قرارداد، قبیله خزاعه، هم پیمان پیامبر و قبیله بكر، هم‌پیمان قریش شد و قبیله بكر با شبیخون به قبیله خزاعه، مقدمه نقض قرارداد را فراهم ساخت و سبب شد تا پیامبر در سال هشتم با لشكری برای دفاع از قبیله خزاعه به سوی مكه حركت كند.

  این قرارداد، پیروزی بزرگی برای مسلمانان به ارمغان آورد، چنان‌كه به گفته بسیاری از مفسران، سوره فتح در همین رویداد ناز ل شد.

  از زهری نقل شده است:

«برای مسلمانان، پیروزی‌ای بزرگ‌تر از صلح حدیبیه نبود، زیرا مسلمانان پیوسته در جنگ با مشركان بودند و از آن پس با خیالی آسوده به دین‌آموزی و دفع دشمنان دیگر و گسترش اسلام در جزیرة العرب و قاره‌ها و سرزمین‌های دیگر پرداختند و عموم مورخان، نامه‌نگاری پیامبر را به سران جهان برای پذیرش اسلام و رویدادهای بعدی را پس از صلح حدیبیه دانسته‌اند.»

   پیروزی دیگری این قرارداد برای مسلمانان آن بود كه تازه مسلمانان در مكه می‌توانستند آزادانه مراسم دینی را انجام دهند و به تبلیغ اسلام در مكه و اطراف آن بپردازند و افراد بسیاری را مسلمان كنند.

منبع:

زندگانی حضرت محمد(ص)، هاشم رسولی محلاتی

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سخنرانی حاج احمد پناهیان درباره مذاکره با آمریکا؛

این همانی غلط صلح حدیبیه با نرمش قهرمانانه!

با نرمش قهرمانانه صلح کنیم یا مبارزه؟

جهان نیوز ـ تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۴۱

صلح در سیاست خارجی رسول خدا صلی الله علیه و آله هیچ وقت قاعده نبود، بلکه استثنایی بر جهاد بوده است.

این همانی غلط صلح حدیبیه با نرمش قهرمانانه!

به گزارش جهان، حجت السلام احمد پناهیان، در شب بیست و سوم ذی القعده و شب زیارتی مخصص امام رضا(ع) در هیأت رهپویان غدیر تهران، به تشریح وضعیت سیاسی کشور، سفر هیأت ایرانی به نیویورک و مذاکره با آمریکا پرداخت.

 

خلاصه ای از این سخنرانی را در ادامه می خوانید:

 

امام؛ مربی عبودیت جامعه

 

خدا به امام رضا علیه السلام حیات با برکتی عنایت کرد. ایشان از این دارایی و جایگاه اجتماعی عالی ترین استفاده را برای رسیدن به مقصد امامت کردند. مقصد امامت چیست؟ امام حافظ دین و صراط مستقیم است. امام امت را به سمت پذیرش ولایت و حاکمیت خدا هدایت می کند. او مأمور است تا جامعه را بر اساس عبودیت و بندگی خدا تربیت کند. مقصد و هدف نهایی امام رضا علیه السلام این است. حال ایشان در این غربت و تنهایی محض چگونه به این هدف برسد؟ حضرت در عصر خودشان دو جایگاه پیدا کردند. جایگاه اجتماعی و علمی در میان مردم و ولایتعهدی. هر چند جایگاه دوم با اجبار مأمون بوده است اما بالاخره یک جایگاه سیاسی است.

 

مبارزه با طواغیت و جباران، قاعدۀ سیاسی اسلام

 

ایشان از این فرصت استفاده کرده و حقانیت و جایگاه امام را تبیین کردند و تقیه را برداشتند. کمی که این اعتبار ایجاد شد، پرچم حقانیت را برافراشتند. این ویژگی ممتاز و خاص امام رضا علیه السلام در دوران حیات شریفشان بود. نداشتن یاران بسیار باعث نشد که حضرت مبارزه را رها کند و این یک قاعده الهی در رفتار سیاسی ایشان است که تنها بودن دلیلی برای مبارزه نکردن نیست. حضرت از جایگاهی که در بین مردم داشت و شرایطی که مأمون با قصد سوء فراهم کرده بود، بهترین استفاده را کرد.

 

افراد زیادی در زمانی که هنوز هارون حاکم بود به امام رضا علیه السلام می گفتند با این وضعیت و شرایط خطر شما را تهدید می کند و همان بلایی را که بنی عباس سر پدرت آوردند، بر سر تو هم می آورند. امام رضا علیه السلام از همان دورۀ بعد از شهادت موسی بن جعفر علیه السلام بلافاصله مبارزه را با همان اعتبار معنوی خویش شروع کردند. به امام گفتند: «إِنَّكَ قَدْ شَهَرْتَ نَفْسَكَ بِهَذَا الْأَمْرِ وَ جَلَسْتَ مَجْلِسَ أَبِيكَ وَ سَيْفُ هَارُونَ يُقَطِّرُ الدَّم‏» ، تو در جایگاه پدرت نشسته ای و بی پروا خودت را در بین مردم به همان جایگاه مشهور کردی، در این صورت شمشیر هارون الرشید خون شما را هم خواهد ریخت. یعنی آقا با هارون کنار بیا و سازش کن و دم از حقانیت جایگاهت نزن!

 

حضرت رضا علیه السلام به محمد بن سنان پاسخ دادند: «جَرَّأَنِي عَلى‏ هذَا مَا قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله: إِنْ أَخَذَ أَبُو جَهْلٍ مِنْ رَأْسِي شَعْرَةً، فَاشْهَدُوا أَنِّي لَسْتُ بِنَبِيٍّ. وَ أَنَا أَقُولُ لَكُمْ: إِنْ أَخَذَ هَارُونُ مِنْ رَأْسِي شَعْرَةً، فَاشْهَدُوا أَنِّي لَسْتُ بِإِمَام‏». دلیلی که در این کار به من جرأت داده است، همان سخن پیامبر صلی الله علیه و آله است که فرمود: اگر ابوجهل توانست مویی از سر من کم کند، شهادت بدهید من نبی نیستم. الان نیز من همان را می گویم که اگر هارون توانست مویی از سر من کم کند، من امام نیستم! اصل و اساس نظام سیاسی اسلام ثابت است. مبانی اندیشه دینی در حوزه سیاست تغییر و تبدیل ناپذیر است. به اقتضای زمان تغییرات جزئی در شیوه ها داشت، اما اساس و بنیان آن تغییر نمی کرد. مثلا در دوران رسول الله صلی الله علیه و آله مبارزه با طاغوت به عنوان یک اصل اساسی بود.

 

اصل جهاد؛ استثنای صلح

 

صلح در سیاست خارجی رسول خدا صلی الله علیه و آله هیچ وقت قاعده نبود، بلکه استثنایی بر جهاد بوده است. رهبر معظم انقلاب در درس خارج فقه شان نیز به این نکته تصریح کرده اند و طبق نظر همه علما بر اساس آیات و روایات این یک اصل اساسی است.

 

در نظام اسلامی مبارزه با سلطه گر و کافر حربی جزء اصول اساسی است. به امام رضا علیه السلام می گویند اگر مبارزه کنی، کشته می شوی! مثل حرفی که امروز در نظام اسلامی می گویند در حالی که امروز ما در اوج قدرتیم. تمام تلاش شان را هم در این سی و چند سال به کار برده اند ولی هنوز دست برنداشته اند و از هیچ یک از اقداماتشان ابراز ندامت نکرده اند.

 

نرمش قهرمانانه؛ فن مبارزۀ دیپلماتیک

 

وقتی کسی در تشک کشتی قرار می گیرد، نرمش قهرمانانه را به کار می بندد تا حریف را به خاک بمالد نه این که پیروزی در مبارزه را به او واگذار کند. اما سیاستمداران ما در این کشتی و مبارزۀ عرصۀ دیپلماسی به جای نرمش قهرمانانه خودشان در مقابل حریف به خاک نشستند.

 

دلیل ذوق زدگی و شعف زیاد آقای وزیر امور خارجه و برقراری جلسۀ خصوصی با طرف آمریکایی یا علت آن گفتگو یا اصرار بر این که ما برای دیدار وقت نداشتیم والا دیدار می کردیم چیست؟ وقتی دشمن شما می خواهد از حربه دیدار استفاده کند و این همه قبل و حین سفر تلاش می کند، اینجا دیگر کوتاه آمدن شما چه معنی دارد؟ ما خیلی مسائل را داریم که تا حل نشود دیدار و مذاکره انجام نمی دهیم. نرمش یعنی همان ادبیات مخصوص دیپلماسی که باید قهرمانانه باشد!! یعنی در نظر داشته باشی تا با این فن هوشمندانه و به موقع پشت دشمن را به خاک بمالی و دشمن را به باخت بکشانی و نخواهی مساوی یا برد برد کنی! مگر این که در دشمنی تردید داشته باشید؟! چه کسی است که در دشمنی آمریکا تردید کند؟ مگر رهبر معظم انقلاب نفرمودند مراقب خصومت حریفتان باشید. آمریکایی ها در این جریان مطلقا از خصومت قبلی خود دست برنداشته اند.

 

استکبار ستیزی، راه مطمئن انقلاب اسلامی

 

امام رضا علیه السلام فرمود وقتی رسول الله صلی الله علیه و آله دعوتش را علنی کرد، می دید که ابوجهل ها، مشرکین و یهود هستند، اما فرمود اگر ابوجهل توانست مویی از سر من کم کند، من پیغمبر نیستم. چه قدر در این جواب عزت و اطمینان است! مدیر جامعه دینی چنین نگاهی در ارتباط با دشمن دارد. امام رضا علیه السلام هم می فرماید اگر هارون توانست مویی از سر من کم کند، من امام نیستم. یعنی من به راه خودم مطمئنم. ما در نظام اسلامی به راه خود مطمئنیم. اگر از روز اول فریاد استکبار ستیزی را بلند کردیم، می دانستیم درست عمل می کنیم.

 

امام رضا علیه السلام با اینکه کسی را نداشت، اما از کوچک ترین فرصت استفاده کرد تا دشمن را به چالش بکشد و تاریخ اسلام را یک گام به جلو ببرد و امت را رشد دهد. زیرا تربیت جامعه توسط امام فقط با سخن نیست، با فعل نیز هست. سخن امام رضا علیه السلام یعنی اگر من الان تشخیص داده ام که علنی دعوت کنم، درست تشخیص داده ام.

 

مشکل ما با آمریکا چیست؟

 

اگر می گوییم ولی فقیه پا در جای پای امام معصوم می گذارد و بر اساس قانون الهی حکومت می کند، نمی توانیم در عمل و ایده اثبات کنیم به ولی فقیه مانند امام معصوم اعتماد نداریم. وقتی او می فرماید سال «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی»، یعنی سال حماسه آفرینی سیاسی و حماسه آفرینی اقتصادی. لذا در عرصه دیپلماتیک هم باید حماسه بیافرینیم. بعضی رفتارهای این سفر حماسه آفرینی نبود.

 

این که بگوییم جریان هسته ای آغاز است و ما همه مسائل را حل می کنیم، معنایش چیست؟ یعنی مشکل ما با آمریکا در این سی و چند سال عدم تدبیر سیاسی و مشکل دیپلماسی بوده است؟ یا مشکل ما خوی استکباری و سیری ناپذیری آمریکا بوده است؟ اشغال عراق و افغانستان، دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی، گسیل انواع سلاح به سوریه برای به زانو درآوردن یک ملت چه ربطی به جمهوری اسلامی داشته است؟! چرا شعار مرگ بر آمریکا جهانی شده است؟ رهبر معظم انقلاب تصریح کرده اند: «آن روزی که آمریکا دست از استکبار بردارد، آن روزی که از دخالت های بیجا در امور ملت ها دست بردارد، برای ما هم دولتی مثل بقیه دولت ها خواهد شد. اما تا روزی که آمریکایی هنوز به طمع برگشتن به ایران و تجدید روزگار گذشته و عوض کردن تاریخ و عقب بردن زمان باشند و بخواهند بر کشور ما مسلط بشوند با هیچ وسیله ای نخواهند توانست ملت ما را به عقب نشینی وادار کنند. این را بدانند».

 

مشکل ما با آمریکا اندیشه سیاسی ما نبوده است، حتی مشکل مان شیوۀ سیاسی هم نیست بلکه ایمان و عزم و اراده ما برای رساندن جهانیان به سعادت و عزت حقیقی و محو نظام سلطه است. مشکل ما با آمریکا قلدری مآبی و جنایتگری اش نه علیه اسلام، بلکه انسانیت است!

 

هویت سیاست تعاملی؛ ضدیت با سلطه گران!

 

خود آمریکایی ها این قدر که شما خوش بین شده اید، خوش بین نیستند. آنها صریحا گفتند ادبیات ایرانی ها عوض شده ولی باید ببینیم عملشان چه طور است. طبق فرمایش حضرت آقا در ۱۴ خرداد، امام قدس سره در حوزۀ سیاست خارجی چند محور را مد نظر داشتند. فرمودند: «ایستادگی در مقابل سیاست های مداخله گر، برادری با مسلمین، ارتباط برابر با همه کشورها به جز کشورهایی که تیغ بر کشور گشوده اند».

 

طبق مبانی امام که آقا هم همان را دنبال می کنند، ما دنبال رابطه با آمریکا نیستیم. «مبارزه با صهیونیسم، مبارزه با ظالمان، کمک به مظلومین». این ها جزء اصول محوری سیاست خارجی ماست. همه این ها را که جمع کنید، همان اصلی می شود که ایشان چند سال پیش فرمودند، سیاست تعاملی ضد نظام سلطه. سیاست تعاملی یعنی نرمش و دیپلماسی ولی باید ضدیت با نظام سلطه در آن برجسته باشد.

 

برافراشتن پرچم صلح با تاکتیک نرمش قهرمانانه!

 

این که ما به این خطاهای فاحش رسیدیم، یک جهت آن هم فضای داخلی کشور است. بعضی از این سیاست مداران در دو جریان پرچم صلح بلند کرده اند. یک عده می گویند الان روز صلح امام حسن علیه السلام است. یک عده هم می گویند خیر! الان روز صلح حدیبیه است!

 

وقتی چنین موجی تمام سایت ها را پرکند، شاید برای دیپلمات های ما هم امر مشتبه شود و فکر کنند قاطبه ملت ایران همین طور فکر می کنند. کسانی که جام زهر نوشیدن امام برایشان اهمیت ندارد می گویند همان طور که حضرت امام حسن علیه السلام صلح کرد، امام هم قطعنامه را امضا کرد لذا شما هم باید جام زهر را بنوشید. آدم انتظار دیگری هم جز ذلت دربرابرکفر حقیر و ذلیل شده از اینها ندارد.

 

آیه ۶۱ سوره اعراف را انتخاب می کنند که اگر مشرکین آمدند که با شما در سلم و آشتی در آیند، شما هم در سلم و آشتی درآیید، منتها این آیه تفسیر دارد. این «سلم» را امام صادق علیه السلام تفسیر می کنند که یعنی بیایند و تحت امر شما قرار گیرند. تازه طبق آیۀ بعدی آن هم به شرطی که وقتی تحت امر شما قرار گرفتند، خدعه نکنند.

 

اما آمریکا نه تنها خدعه کرد بلکه خصومتش را هم در این موضوع آشکار و روشن ادامه داد. تهدیدها و تحریم ها هنوز باقی است اما می گویند سر میز مذاکره بنشینیم. این همان رابطۀ گرگ و میشی است که امام فرمود. این ها که قبح ادعا و ذلت تفکر و اندیشه شان مسلّم است. امام حسن مجتبی علیه السلام یاوری برایش باقی نمانده بود اما امروز که آن گونه نیست. امیرالمؤمنین علیه السلام نسبت به همین آیه می فرماید: «فَلَمَّا قَوِيَ الْإِسْلَامُ وَ كَثُرَ الْمُسْلِمُونَ أَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَى فَلا تَهِنُوا وَ تَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَ اللَّهُ مَعَكُمْ وَ لَنْ يَتِرَكُمْ أَعْمالَكُم‏» . یعنی آیه صلح بااین آیه نسخ می شود.. خدای متعال بعد از تغییر شرایط می فرماید که مطلقا دعوت به سلم و صلح نکنید، چون شرایط عوض می شود. وقتی اسلام قوی شده و مسلمین زیاد شده اند، دیگر خدا اجازه صلح نمی دهد. طرح این موضوع بیشتر عوام فریبی است.

 

صلح و مهادنه از منظر فقه اسلامی

 

تمام فقها هم بالاتفاق گفته اند در جامعه اسلامی امام مسلمین است که تصمیم می گیرد جنگ کند یا صلح و اعلام صلح و جنگ فقط و فقط در اختیار رهبر جامعۀ اسلامی است. اعلام صلح توسط او نیز وابسته به مصالحی است که موارد آن فقط ضعف مسلمانان و ناتوانى آن‏ها از ايستادگى در برابر كفار، يا اميد مسلمان شدن كافران و يا به‏ دست آوردن مال از آنان نيست، بلكه با توجه به شرايط خاص هر زمانى، مى‏ توان مصالح ديگرى در نظر گرفت و با توجه به آن‏ها به صلح تن داد که باز هم تشخیص آن مصالح فقط و فقط در اختیار امام مسلمین است نه کس دیگری.

 

این همانی غلط صلح حدیبیه با نرمش قهرمانانه!

 

مانند این که عده ای هم ادعا کردند که نرمش قهرمانانه همان صلح حدیبیه است و الان در همان شرایط و مصالح قرار داریم در حالی که صلح حدیبیه شرایطی داشت. خدای متعال می فرماید: «لَوْ لا رِجالٌ مُؤْمِنُونَ وَ نِساءٌ مُؤْمِناتٌ لَمْ تَعْلَمُوهُمْ أَنْ تَطَؤُهُمْ فَتُصيبَكُمْ مِنْهُمْ مَعَرَّةٌ بِغَيْرِ عِلْم‏» ، اگر مردان و زنان مؤمن در مکه نبودند که جانشان در خطر بود و شما این ها را نمی شناختید و زیر دست و پا از بین نمی رفتند، نمی گفتم صلح کنید! علت صلح حدیبیه این بود.

 

در آیه دیگر می فرماید: «وَ لَوْ قاتَلَكُمُ الَّذينَ كَفَرُوا لَوَلَّوُا الْأَدْبارَ ثُمَّ لا يَجِدُونَ وَلِيًّا وَ لا نَصيراً» . من مشکلی با جنگ شما با مشرکین و کفار ندارم. یک وقت فکر نکنید چون ضعیف بودید، گفتم صلح کنید اگر بنا بود در همین جریان حرکت به سمت مکه با کفار جنگید، این ها پا به فرار می گذاشتند. ولی و یاری هم نداشتند. منتها نفس جنگیدن به خاطر حفظ جان مؤمنین و مؤمنات نباید صورت می گرفت.

 

پیامبر با این مسلمانان حرکت کرد و هر کدام هم فقط سلاحی فردی برداشته بودند. پیامبر نیز در زیر درخت از اینها پیمان گرفت «لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنينَ إِذْ يُبايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ ما في‏ قُلُوبِهِم‏» . پیامبر از همه پیمان گرفت که اگر بنا شد، جنگی باشد، هستید؟ همه بیعت کردند و گفتند تا پای جان می جنگیم. بنا به جنگ نبود و اصلا جنگ شروع نشد.

 

در میان مبارزه حرف صلح حدیبیه جایی ندارد

 

اما آیا الان آمریکا نمی جنگد؟ این همه سال خصومت خود را به ما نشان نداده؟ ما وسط مبارزه ایم. در میان مبارزه حرف صلح حدیبیه جایی ندارد. اصل در دین جهاد اسلامی است. صلح، استثنایی بر قاعده اصلی جهاد است. چون اگر جهاد نباشد با چه چیز می توان دین را در عالم ظهور داد «ظَهَرَ بِهِ الدِّين‏» . مگر دشمنان دین خواهند گذاشت؟ با چه چیزی می توان با دشمنی مبارزه کرد «بِهِ يُدْفَعُ عَنِ الدِّين‏». بعضی گفتند که وظیفه رهبر جامعه اسلامی این است که جامعه را به جایی برساند که وقتی دید پیروز می شود، اقدام به جنگ کند. والا اگر احتمال شکست دهد نباید دعوت به جنگ کند. یعنی شما با اساس انقلاب اسلامی مشکل دارید؟ چون وقتی امام دعوت به مبارزه با طاغوت کرد، هیچ چیزی دلیل بر پیروزی امام نبود. قبح این نظر در این است که آن را به پیغمبر و ائمه معصومین علیهم السلام نسبت می دهند.

 

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و یارانش چگونه می جنگیدند؟

 

پیغمبر صلی الله علیه و آله کجا این گونه بود؟ وضعیت چند تا از جنگ های رسول خدا صلی الله علیه و آله را می گویم. در جنگ بدر تعداد مسلمانان ۳۱۳ نفر بود و تعداد کفار ۹۵۰ نفر که بیشتر هم ذکر شده. در جنگ احد مسلمانان ۷۰۰ نفر و کفار ۳۰۰۰ نفر. ساز و برگشان هم به همین میزان کمتر است. در جنگ احزاب هم کفار ۱۸ هزار و تا ۲۴ هزار نفر هم گفته اند و مسلمانان ۳۰۰ نفر. در جنگ حنین مسلمان ها ۱۲ هزار نفر و کفار تا ۳۰ هزار نفر. در جنگ تبوک مسلمان ها ۳ هزار نفرند و کفار از ۴۰ تا ۷۰ هزار نفر ذکر شده اند.

 

یکی از خلفا به علی علیه السلام درباره عده و عُده ایرانی ها حرف زد و این که نباید با آن ها بجنگیم، چون نمی توانیم پیروز شویم. امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: «إِنَّ هَذَا الْأَمْرَ لَمْ يَكُنْ نَصْرُهُ وَ لَا خِذْلَانُهُ بِكَثْرَةٍ وَ لَا بِقِلَّة» ، هیچ وقت پیروزی و شکست مسلمانان به خاطر زیادی عده و توان و ساز برگ نیست. «وَ هُوَ دِينُ اللَّهِ الَّذِي أَظْهَرَهُ وَ جُنْدُهُ الَّذِي أَعَدَّهُ وَ أَمَدَّهُ حَتَّى بَلَغَ مَا بَلَغَ وَ طَلَعَ حَيْثُ طَلَعَ وَ نَحْنُ عَلَى مَوْعُودٍ مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ مُنْجِزٌ وَعْدَهُ وَ نَاصِرٌ جُنْدَه‏»، اصلا ما در جنگ با کفر و استکبار روی عده و ساز و برگ حساب نمی کنیم. ما در جنگ با کفار روی نصرت و وعده خدا حساب می کنیم، چون دین خداست. «فَإِنَّا لَمْ نَكُنْ نُقَاتِلُ فِيمَا مَضَى بِالْكَثْرَةِ وَ إِنَّمَا كُنَّا نُقَاتِلُ بِالنَّصْرِ وَ الْمَعُونَة»، ما زمانی که پای رکاب پیغمبر صلی الله علیه و آله بودیم، هیچ وقت روی تعدادمان حساب نمی کردیم. نگاه می کردیم ببینیم خدا چه قدر در میدان آمده است.

 

نصرت خدا در انقلاب اسلامی را ندیدید؟!

 

شما نصرت خدا را در جنگ و فتنه ۸۸ ندیدید؟ همراهی مردم در ۹ دی، ۲۲ بهمن و در همین انتخابات اخیر را ندیدید؟ ما در این نزاع با جهان استکبار همیشه نصرت الهی را داشتیم. اگر ولایت فقیه یعنی ولایت رسول الله و اگر آرمان های ما همان آرمان های انبیاست که حضرت امام و مقام معظم رهبری فرمودند که همین است، لذا نتیجه ای هم که خدا شامل حال ما کرده، نتیجه ای است که شامل حال پیغمبر اکرم و امتش کرده است. انقلاب اسلامی ما پیروز شد چون امام به نصرت خدا اعتماد کرد. در جنگ ما ذلیل نشدیم چون رزمنده های ما به خدا اعتماد کردند.

 

امتحان بزرگی که گذشت!

 

یا در جای دیگر نسبت های مختلفی دادند که رسول الله صلی الله علیه و آله از همان ابتدا که وارد صلح حدیبیه شد، برای صلح برنامه ریزی کرده بودند . طبق چه سندی؟ پس بیعت تحت شجره چیست که خدا می فرماید من از قلوب آن ها اطلاع دارم و آنها راست گفته اند و اگر بنا به جنگ باشد شما پیروزید.

 

این سفر امتحان بزرگی بود، هم برای کسانی که با ادبیات آرمانی و اسلامی و ولایی صحبت می کنند و هم برای کسانی که با این ادبیات صحبت نمی کنند و اعتماد زیاد و بی رویه به دشمن که بارها او را امتحان کرده اند، دارند. ما برای به سامان رسیدن امر هسته‌ای مان نباید از اصولمان عقب نشینی کنیم. ما وقتی خدا را با خودمان دیدیم هیچ وقت نباید در دعوت دشمن مان به سلم و آشتی گام برداریم.

 

خدعۀ آمریکایی مذاکره!

 

حال چرا آمریکاییها به این قصه رو آوردند؟ چون راه دیگری ندارند. چون در افکار عمومی متهم اند و دیگر نمی توانند ایران هسته ای را انکار کنند. چیزی را که به طور طبیعی باید بپذیرند، منتش را بر سر ما می گذارند و به عنوان یک امتیازی که به ما داده اند، آن را به رخ ما می کشند. این امتیاز نیست. ما به چه قیمتی می خواهیم عزت و قدرت جامعه اسلامی را پایین بکشیم؟!

 

هنوز در بیداری اسلامی چشم امید مسلمان و غیر مسلمان به ایران اسلامی مقتدر در مقابل آمریکاست. آمریکایی ها خوب می دانند که الان باید از موضوع مذاکره و حل و فصل امور استقبال کنند و خودشان پیش قدم شوند تا با استفاده از این خدعه، در داخل کشور چند دستگی و اختلاف به وجود بیاید. دلیلش هم واضح است، خود آنها اعتراف می کنند که ما در برابر قدرت ایران نمی توانیم کاری انجام دهیم و سیاست های ما تحت تأثیر سیاست های رهبری این قیام عظیم است.

 

مسئولین دولت برای این خطاهای فاحش باید از ملت عذرخواهی کنند. بله! در جریان سخنرانی یا بیان بعضی مواضع جمهوری اسلامی خوب عمل کردند، اما بعضی رفتارها و عقب نشینی ها قابل توجیه نیست. هر انسان عزتمند و آزاده ای در جهان اسلام هم که دیده، مکدر شده است. دیپلماسی انقلاب اسلامی باید در شأن انقلاب اسلامی باشد. ماهیت انقلابمان هیچ وقت از یادمان نرود. ماهیت نظام ما انقلابی است، یک نظام برخواسته از مبارزه با ظلم و استکبار و نفی زور و تزویر است.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

هشدار به روحانی درباره «غلتیدن در وادی روشنفکری»

۳۰ بهمن ۱۳۹۲

روزنامه «جوان» در یادداشتی به ارائه ۲۰ آسیبی که از نظر نویسنده محافظه‌کار آن دولت روحانی را تهدید می‌کند٬ پرداخته است.

 

نویسنده یادداشت از «غلتیدن در وادی روشنفکری» به عنوان نخستین آسیب مورد نظر خود نام برده و نوشته «به کارگیری روشنفکران در حوزه اجرایی یا سخنرانی‌های روشنفکرانه دکتر روحانی می‌تواند ولع پرستیژخواهی را بر کارکرد گرایی غلبه دهد و دولت به دنبال جذب نگاه روشنفکران برآید و از همه کس و همه چیز غافل شود.»

 

متن کامل این یادداشت با عنوان «آسیب‌های ۲۰ گانه دولت روحانی»:

اگر چه با گذشت شش ماه نمی‌توان در خصوص عملکرد دولت قضاوتی جامع و منصفانه ارائه کرد اما روند تحولات دولت نشان می‌دهد که اگر دکتر روحانی در همین ابتدا به مسائل ذیل‌الذکر توجه نکند با آسیب‌های جدی در اداره کشور مواجه خواهد شد که نتیجه آن علاوه بر آسیب به دولت ایشان، می‌تواند نوعی ناکارآمدی را در سبد نظام قرار دهد و منطق جریانات ناهمسو با دولت را برای نقد تقویت نماید.

 

از مشی، مواضع و عملکرد اجزای دولت می‌توان استنباط کرد که ضعف‌های متعدد و برجسته‌ای در آن وجود دارد. البته برخی دولت را نقد کلی می‌کنند که «قوه مجریه» را به «قوه خارجه» تبدیل کرده است اما تهدیدات و آسیب‌های زیر را باید فرا‌تر دید و منصفانه و مشفقانه به دولت دکتر روحانی متذکر شد.

 

۱- غلتیدن در وادی روشنفکری از مهم‌ترین تهدیداتی است که می‌تواند دولت را به اپوزیسیون علیه خود یا انقلاب تبدیل کند. روشنفکری و سیاست‌ورزی دو مقوله نامتجانس هستند که یکی بر بی‌مسئولیتی و دیگری بر مصلحت اندیشی سوار است. به کارگیری روشنفکران در حوزه اجرایی یا سخنرانی‌های روشنفکرانه دکتر روحانی می‌تواند ولع پرستیژخواهی را بر کارکرد گرایی غلبه دهد و دولت به دنبال جذب نگاه روشنفکران برآید و از همه کس و همه چیز غافل شود. تجربه دولت خاتمی می‌تواند همچون آیینه‌ای تمام نما در این باره مقابل دولت باشد. جنس سخنرانی دکتر روحانی در جمع رؤسای دانشگاه‌ها یا پیام وی به جشنواره فیلم فجر نمونه‌هایی از مشی روشنفکری است.

 

۲- کوتاه آمدن در مقابل غرب شاید در کوتاه مدت به فواید مسکن‌گون منجر شود اما ثبت تاریخی آن پرهزینه خواهد بود. با اینکه دکتر روحانی مذاکرات سال ۸۲ و ۸۳ در حوزه هسته‌ای را به مثابه کوتاه آمدن نمی‌داند اما آن تجربه را باید به یاد داشته باشد که چه فشارهایی در سال‌های بعدی به وی تحمیل شد. خاتمی هم این مدل را برگزید. دو بار به فرانسه رفت، گفت‌وگوی تمدن‌ها را طرح کرد اما ایران محور شرارت شد و هیچ تحریمی لغو نشد. در داخل هم دولت به غرب‌گرایی و وادادگی متهم شد و هیچ دستاوردی هم برای اقناع منتقدان نداشت.

 

۳- منقطع شدن از جوانان و نسل سوم، نظام را با چالش کادر‌سازی مواجه می‌کند. اکنون دولت از بعد عاطفی و ارتباطی از جوانان منقطع است لذا معلوم نیست فردای کشور بر اساس کدام تجربه و کدام مدیریت خواهد چرخید.

 

۴- سن وزیران و ارضاشدگی آن‌ها از جهت مدیریتی و مالی، سه عامل مهم در تهدید کارآمدی دولت است اگر چه اکثر وزرا دارای تجربه‌اند اما این تجربه موجب روزمرگی و مواجه شدن دولت با خلأ خلاقیت می‌شود. حقیقتاً انسان بالای ۵۰ سال بعد از ظهر نیاز به استراحت و شب‌ها نیاز به خواب کافی دارد که در ایران با پیچیدگی‌های مدیریتی و مشکلات تلنبار شده امکان آن نیست.

 

علاوه بر آن کسی که ۱۲ سال، ۲۰ سال و... وزیر بوده و صد‌ها میلیارد سرمایه‌ دارد با چه انگیزه‌ای باید خود را به آب و آتش بزند؟ بنابر این کم تحرکی، خستگی، بی‌ایدگی و سیرآبی از خصایص بسیاری از وزرا است که اثر خود را روی کارآمدی خواهد گذاشت.

 

۵- مشاورین دکتر روحانی اکنون هرکدام یک رسانه شده‌اند و به مکان‌ها، دستگاه‌های مختلف، رسانه‌ها و افراد سرکی می‌کشند، رهنمود می‌دهند و از موضع دکتر روحانی اعلام تصمیم می‌کنند. این روند تاکنون نفعی برای دولت نداشته است و نوعی آنارشیزم مدیریتی را القا می‌کند. برخی هم تاکنون غیر از تولید هزینه برای دولت اعتدال هنری نداشته‌اند. این روند می‌تواند در ابتدای دولت متوقف شود.

 

۶- زندگی سیاسی با یک دشمن فرضی در داخل کشور می‌تواند موجب عوام‌گرایی دولت شود. کلیدواژه‌های «عده‌ای» و «بعضی‌ها» که در گفتمان احمدی‌نژاد جای ویژه داشت همچنان در این دولت استمرار یافت. بنابراین ممکن است پررنگ کردن این موضع، دولت را به ناکارآمدی و جابه‌جایی مکانیسم‌های دفاعی - روانی در افکار عمومی متهم کند.

 

۷- نداشتن درک صحیح از هسته‌ مرکزی نیروهای انقلاب اسلامی یکی از مشکلات دولت کنونی است. جذب نیمه بریدگان و مرددشدگان کار ارزشمندی است. اما دولت آن طرف صحنه را نباید به بهانه اعتدال‌‌ رها یا در تراز ضد انقلاب به عنوان دو قطب مخالف اعتدال به حساب آورند. کسانی که همیشه حاضرند، جان و مال و آبروی خود را فدای انقلاب نمایند در راهبرد جذب مقام معظم رهبری جایگاه ویژه‌ای دارند. ممکن است اشتباه کنند اما ارجاع آنان به جریانات و طراحی‌های پیچیده جناحی و ساختن تصویری توطئه‌گر از آنان می‌تواند دولت را از نیروهای پرشور انقلاب که اکثراً در دوره جوانی سیر می‌کنند، دور کند. نباید بین روحانی و این جریان اصیل و دور از قدرت و ثروت فاصله‌ای ایجاد شود که این فاصله ممکن است به مرزبندی گفتمانی منجر شود.

 

۸- به نظر می‌رسد دموکرات مآبی با همکاران یکی از مشکلات دولت است و اجزای دولت از چسب لازم برخوردار نیستند. ممکن است سیستم فرماندهی احمدی‌نژاد، روحانی را به منتهی‌الیه قطب مقابل ببرد و نوعی هرج و مرج در دولت ایجاد و به بهانه کار کار‌شناسی، امر و نهی اتفاق نیفتد و توبیخ و ناامنی برای کم‌کاران به وجود نیاید. دکتر روحانی ضمن تأکید بر کار کار‌شناسی باید قاطعیت در برخورد با کم‌کاران و هزینه‌سازان را تا حدودی علنی نماید.

 

۹- نداشتن برنامه کلیدی و ملی از نقاط ضعف دولت کنونی است. احمدی‌نژاد چند کلید واژه راهبردی را روانه افکار عمومی نمود و نمادهای آن نیز ملموس بود. سفر استانی، مسکن مهر، کنترل سوخت، ‌هدفمندی و... مواردی بود که با همه مشکلاتش نوعی عملکرد راهبردی و مشخص را نمایان کرد. هنوز این دولت به این وادی ورود نکرده است.

 

۱۰- پدیدار شدن قطب‌بندی‌های انرژی‌سوز در دولت می‌تواند کارآمدی آن را کند و زمینه‌های هجمه و نقد را فراهم سازد اگر چه دکتر روحانی روز ۲۲ بهمن این مسئله را تکذیب کرد. اما مشخص نبودن حیطه‌ها در نزدیکان رئیس جمهور و تنوع سلایق و مشی دموکراتیک ایشان در مواجهه، می‌تواند بخشی از انرژی دولت و شخص رئیس جمهور را هدر دهد.

 

۱۱- کم تحرکی و تهران‌نشینی وزیران که در بند سوم این نوشتار به آن اشاره شد، عوارض دیگری هم دارد که کم‌کم ملموس می‌شود. کمتر وزیری را می‌توان در شبکه‌های ملی و استانی دید که به استانی سفر کرده، پیگیر می‌دانی طرح‌ها باشد و در جنب و جوش کار و تلاش جلوه نماید. به نظر می‌رسد سن بالا و ارضاشدگی نوعی بی‌حوصلگی را در این زمینه به وجود آورده است. سفر خوزستان و انتقاد رئیس جمهور از عملکرد برخی اعضای دولت از این سفر می‌‌تواند مؤید این مسئله باشد.

 

۱۲- تولید مطالبات غیرضروری قومی از موارد دیگری است که روزنامه جوان چند ماه پیش بدان تذکر داد.

 

هیچ جای ایران جمعیت غیرقومی وجود ندارد بنابراین معلوم نیست مطالبات قومی در مقابل چه کسی طرح می‌شود. همه اقوام ایرانی دارای مشکل اشتغال، تورم و معیشت هستند. بقیه مشکلات فراگیر نمی‌باشد. لذا ایجاد دفتر و دستک و دمیدن در مطالبات غیر ضرور و غیر اولویت‌دار می‌تواند تعارضات ملی و منطقه‌ای را به وجود آورد.

 

۱۳- نداشتن گفتمان از مهم‌ترین مشکلات دولت است. اعتدال مانند اصلاح‌طلبی یا اصولگرایی یک اندیشه تودار نیست بلکه یک روش تعامل است و اجزا و عناصر گفتمانی ندارد. بنابراین دولت باید گفتمانی داشته باشد که ضمن جذابیت و فراگیری، نخبگان و توده را توأمان پوشش دهد و بین حرف و عمل تعارض و دوگانگی به وجود نیاورد.

 

۱۴- نبود عصبیت ابن‌خلدونی در طرفداران دولت مسئله مهمی است. اصولگرایان و اصلاح‌طلبان دارای هسته‌های متعصب و معتقد به راه و اندیشه خودشان هستند و این هسته‌ها در هیچ شرایطی افول نمی‌کند. دولت فاقد این بی‌مایه‌ها و بن‌پایه‌های اجتماعی است. مثل دوستداران دولت، مثل قرار گرفتن آجر روی خاک خشک است. بنابراین، این دولت می‌تواند با دمیدن در ارزش‌های انقلاب، چ‌تر حمایتی نیروهای انقلاب را با خود همسو نماید و گرنه مثل خاتمی خواهد شد و آنان که خرداد ۷۶ برای وی کف می‌زدند، آذر ۸۳ در دانشکده فنی دانشگاه تهران به وی بی‌احترامی می‌کردند و آنان که متهم بودن سخنرانی‌های وی را به هم می‌ریزند، از وی دفاع می‌کردند. سفر خوزستان تا حدودی این نقیصه را روشن ساخت.

 

۱۵- ضعف در مواجهه با بحران، یکی از نقاط ضعف دولت است که به نظر نگارنده به بند سوم این نوشتار بر می‌گردد. مواجهه با بحران نیروهای زبده، جوان و پرشور می‌خواهد. سبد کالا و برف شمال نشان داد دولت دیر دست و پای خود را جمع می‌کند. آنجا که سیستم مدیریتی باید به سیستم فرماندهی تبدیل شود، خلأ جدی وجود دارد.

 

۱۶- قطب‌بندی جامعه با شعار اعتدال معارض است، بنابراین رئیس جمهور و مشاورین نباید جامعه را با ادبیاتی توصیف کنند که نقض غرض شود. کم سواد – با سواد، سرهنگ - حقوقدان، سریع‌القلم – ممنوع‌القلم و... و جمعیت ۴۹ درصدی که آقای ترکان توصیف می‌کرد یا وصفی که دکتر سریع‌القلم از لبوفروش‌ها و تاکسیران‌ها کرد می‌تواند اعتدال را به یک قطب تبدیل نماید.

 

۱۷- میل به قدرت‌خواهی در دولت که اکنون به صورت مست‌تر و زیرپوستی برای مجلس بعدی شروع شده است می‌تواند آسیب‌زا باشد چرا که آنقدر اولویت برای دولت وجود دارد که ورود آن به مسئله انتخابات می‌تواند برای مردم مشمئزکننده باشد. اگر دولت خواهان مجلسی همسو در انتخابات آینده است، مجرای ورود به آن، حل مشکلات مردم و اثبات کارآمدی است. تشکیل تیم به جای اثبات کارآمدی موجب آسیب دولت خواهد شد.

 

۱۸- به رغم زحمات شبانه‌روزی وزیر امور خارجه، وی تمام خطوط قرمز نظام را به نوعی قلقلک داده است. اذعان به ضعف نظامی در مقابل غرب بدون هرگونه اطلاع، ابهام‌گرایی در مسئله فلسطین، ابهام‌گویی درباره جزیره ابوموسی، ابهام گویی درباره سوریه و... به صورتی درآمده است که لزوم ایجاد ساختاری در وزارت خارجه جهت تکذیب را گوشزد می‌کند. استمرار این روند می‌تواند به قطب‌بندی بین نیروهای ارزشی و دولت منجر شود.

 

۱۹- تأکید مستمر رئیس جمهور بر پرچمداری، منویات و تدابیر مقام معظم رهبری اگر با عمل دولت مزین نشود، ممکن است تأکیدات مذکور را در حد یک تدبیر (نه اعتقاد) تقلیل دهد لذا لازم است دولت راهبردهایی همچون ‌تمرکز بر ساخت درونی، تقویت حوزه علم و فناوری و تولید را در اولویت قرار دهد. نباید مانور بر تدابیر مقام معظم رهبری صرفاً در حوزه سیاست خارجی خلاصه ‌شود. چون ممکن است عده‌ای تأکید بر آن را نوعی توزیع هزینه تلقی نمایند.

 

۲۰- ‌ مرزبندی نداشتن با کسانی که صراحتاً خود را لیبرال می‌دانند می‌تواند دولت را به تقابل با امام متهم کند، چرا که امام به شدت روی لیبرال‌ها حساس بودند و می‌فرمودند: «تا من هستم، نخواهم گذاشت حکومت به دست لیبرال‌ها بیفتد». امروز لیبرال‌ها و سکولار‌ها در حاشیه دولت حلقه زده‌اند. ثبت تاریخی نحوه مواجهه دولت روحانی با این جماعت می‌تواند جایگاه آینده روحانی را در بین نیروهای انقلاب ترسیم نماید. مرعشی و کرباسچی چند بار با صراحت حزب کارگزاران را لیبرال خوانده‌اند. این صراحت نقطه مقابل امام است و تساهل در آن نوعی بی‌توجهی به مواضع صریح امام محسوب می‌شود.

 

تجربه دولت‌های احمدی‌نژاد و خاتمی که دو تجربه ناهمگون است می‌تواند دولت را تنظیم نماید. دولت می‌‌تواند از آسیب‌ها و فوائد آن‌ها بهره بگیرد. مشروط بر اینکه آنقدر به تمایز تأکید نکنند که هیچ سنگی را روی سنگ‌های پیشین نگذارند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پایگاه خبری تحلیلی چمران نیوز

29 بهمن 1392 ساعت 08:43

  زیباکلام:

امیدوارم توافق ژنو فرش ایدئولوژیک را از زیر پای تندروها بکشد

ر دوران ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی برنامه هسته‌ای ایران به گونه‌ای به جلو پیش می‌رفت که دیگر دنیا را در برابر خود قرار ندهیم، اما وقتی که اصولگرایان به قدرت رسیدند و احمدی‌نژاد رییس جمهور شد، نگاه ایدئولوژیک به جای نگاه منافع ملی محور جایگزین شد

پایگاه خبری تحلیلی چمران نیوز- یک استاد دانشگاه با بیان این که مهم نیست در توافق ژنو جزییات چه باشد، گفت: برای اولین بار مسوولان جمهوری اسلامی ایران به گونه‌ای عمل کردند که دو طرف بعد از 35 سال حاضر شدند اعتمادسازی کنند، امیدوارم این توافق فرش ایدئولوژیک را از زیر پای تندروها و اصولگرایان در زمینه هسته‌ای بکشد.

 

به گزارش ایسنا، صادق زیباکلام عصر امروز (دوشنبه) در نشست جایگاه منطقه‌یی و بین‌المللی ایران پس از گفت‌وگوهای ژنو که توسط انجمن روابط بین‌الملل برگزار شد، گفت: در دوران ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی برنامه هسته‌ای ایران به گونه‌ای به جلو پیش می‌رفت که دیگر دنیا را در برابر خود قرار ندهیم، اما وقتی که اصولگرایان به قدرت رسیدند و احمدی‌نژاد رییس جمهور شد، نگاه ایدئولوژیک به جای نگاه منافع ملی محور جایگزین شد. احمدی‌نژاد سیاست گذشته را به طور کلی کنار گذاشت و حتی کسانی که سیاست گذشته را پیش می‌بردند، خائن اعلام کرد. حاصل این سیاست، باعث انتقال پرونده هسته‌ای ایران از شورای حکام به شورای امنیت سازمان ملل شد.

او با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری در 24 خردادماه سال 1392 و انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور گفت: ظریف و همکارانش بدون این که اعلام کنند، به مسیر 10 سال گذشته برگشتند و آن مسیر ایجاد اعتماد بود.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: مهم نیست که در توافق ژنو چه نوشته شده است. وقت خود را هدر ندهید که جزییات توافق ژنو چیست. کار مهمی که اکنون انجام شد و واقعا کارستان بوده است، این است که برای اولین‌بار مسوولان در جمهوری اسلامی ایران به غربی‌ها اعلام می‌کنند که به ما اعتماد کنید. ما در این راه جدی هستیم. این اتفاق بسیار مهمی است. برای اولین‌بار دست کم قوه مجریه آمریکا و اتحادیه اروپا حرف‌ ایران را باور کردند. مهم این است که بعد از 35 سال دو طرف حاضر شدند که اعتمادسازی کنند.

زیباکلام اضافه کرد: من انتهای این مسیر را روشن می‌بینم و امیدوارم که این توافق فرش ایدئولوژیک را از زیر پای تندروها و اصولگرایان در زمینه هسته‌ای خواهد کشید. دیگر مساله هسته‌ای محملی نخواهد بود برای سیاست آمریکا و غرب‌ستیزانه.

وی در ادامه اظهاراتش با انتقاد از سیاست اصولگرایان در مساله هسته‌ای در طول 8 سال گذشته و جایگزینی نگاه ایدئولوژیک در این مساله، گفت: نگاه ایدئولوژیک محور در مساله هسته‌ای باعث شد که این مساله به یکی از آوردگاه‌ها و خاکریزها برای نبرد به غرب تبدیل شود و مساله هسته‌ای به ابزاری برای تخاصم با غرب و آمریکا تبدیل شد. در حالی که این نگاه هیچ سودی برای کشور به همراه نداشت.

زیباکلام تاکید کرد: من معتقدم یکی از آفت‌های بزرگ دیپلماسی در حوزه سیاست خارجی این است که به ایدئولوژی گرفتار شود. ایدئولوژی تله‌ای شوم و غم‌انگیز است که اگر دیپلماسی گرفتار آن شود، هزینه گزافی خواهد پرداخت. در تاریخ جمهوری اسلامی ایران در چندین برهه این واقعه اتفاق افتاده و منافع ملی فدای ایدئولوژی شده است. در واقع در مساله هسته‌ای از آن‌جا به رو خطا رفت که نگاه ایدئولوژیک به جای منافع ملی‌محور جایگزین شد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

دوشنبه, 28 بهمن 1392 ساعت 21:00

  غلامعلی رجائی:

اینکه روحانی تحت تأثیر هاشمی است، صحیح نیست

 آقای روحانی بیش از 30 سال سابقه ارتباط با آقای هاشمی دارد و همواره از مشورت‌های هاشمی کمک می‌گیرد و قطعا از نظرات ایشان استفاده می‌کند.

 

 پایگاه خبری تحلیلی چمران نیوز-اگر چه آیت الله هاشمی رفسنجانی به دلیل ردصلاحیت توسط شورای نگهبان امکان نیافت تا به عنوان کاندیدا در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری شرکت کند، اما پیروزی دکتر حسن روحانی یکی از نزدیکان فکری-سیاسی وی باعث شد تا نقش وی در میدان سیاست جمهوری اسلامی ایران مجددا احیاء شود.

 

از آن هنگام تاکنون، این سوال به انحاء مختلف در رسانه های اصولگرا و اصلاح طلب مطرح بوده که از این پس نقش هاشمی در اداره کشور چیست و جایگاه او کجاست؟ و پس از 8 سال انتقاد از دولت، موضع او در قبال دولت همسو چیست؟ برای پاسخ به سؤالاتی از این دست، به سراغ غلامعلی رجایی مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام رفتیم.

 

مشروح گفت و گوی جماران با رجایی در پی می آید:

 

آقای رجایی! تمام زندگی سیاسی آقای هاشمی برای ناظران سیاسی جالب توجه است؛ عنصر ثابت در شخصیت ایشان «صبر» است. به عنوان مثال در همین 8 سال اخیر، آقای هاشمی با وجود تمام تخریب‌ها که به ردصلاحیت وی منتهی شد، پس از انتخابات مجددا به اوج برگشت و یکی از نزدیکان وی به ریاست جمهوری انتخاب شد. هاشمی 80 ساله، چه کار ویژه‌ای برای خود در این مقطع زمانی تعریف کرده است؟

 

آقای هاشمی شئوناتی دارد. یک شأن وی مشورت دادن به رهبری است. زیرا جایگاه برجسته‌ای در نظام دارد و رهبری به این نقثش توجه ویژه‌ای دارند و جلسات منظمی از آقای هاشمی برای مشورت دعوت می‌کنند که این جلسات بدون حضور شخص دیگری برگزار می‌شود و ضبط هم نمی‌شود. ایشان همواره مشاوری دلسوز برای رهبری است که در مسائل مستحدثه مانند سیاست خارجی صریحا نظرات خود را بیان می‌کنند.

 

شأن دوم هاشمی این است که در برآمدن این دولت نقش داشتند و هیچ مضایقه‌ای از مشورت دادن به رییس و اعضای این دولت ندارند. ما در دفتر ایشان شاهد رفت و آمد دولتمردان هستیم که در جلسات مجمع و کمیسیون‌ها شرکت می‌کنند؛ امری که احمدی نژاد منع کرده بود و خودش هم در جلسات اصلی مجمع شرکت نمی‌کرد و اساسا مصوبات مجمع را هم اجرا تمی‌کرد، در حالی که یکی از وظایف رئیس جمهور اجرای مصوباتی است که در مجمع مورد تصویب منصوبان رهبری قرار گرفته است. البته آقای هاشمی در صورت لزوم انتقادات خود را هم بیان می‌کنند که نمونه آن را در موضوع تأخیر در انتخاب استانداران دیدیم.

 

پس هاشمی سه شأن مشورتی، حمایتی و انتقادی دارد.

 

ایشان آمادگی خود برای سفر به عربستان را هم اعلام کرده بود.

 

این مربوط به آن شأن حمایتی ایشان است. وی در مصاحبه با سردبیر فایننشال تایمز هم به صراحت اعلام کرد که تمام کدورت‌ها میان ایران و عربستان در ملاقات با ملک عبدالله در سنگال آب شد. ایشان در یک سفر دیگر به عربستان که سال‌ها بعد انجام شد هم با ملک عبدالله توافقاتی کرد که قرار شد کمیته‌هایی در خصوص آن‌ها تشکیل شود که احمدی‌نژاد از انجام این کار خودداری کرد. ایشان پیشنهاد کرده بود که کمیته‌ای متشکل از علمای شیعه و سنی برای مقابله با تندروی القاعده، خونریزی‌ها و... تشکیل شود تا از آنها جلوگیری شود.

 

رابطه آیت الله هاشمی با دولت و رئیس‌جمهور الآن چگونه است؟

 

ایشان و آقای روحانی ملاقات‌هایی دارند. همان اوائل هم آقای هاشمی به دفتر ریاست جمهوری رفتند. آقای روحانی بیش از 30 سال سابقه ارتباط با آقای هاشمی دارد و همواره از مشورت‌های هاشمی کمک می‌گیرد و قطعا از نظرات ایشان استفاده می‌کند.

 

علاوه بر جلسات کمیسون‌های مجمع، دیدارهایی هم میان آقای هاشمی و وزرا هست؟

 

بله؛ جلسات مفاهمه معمولا برگزار می‌شود.

 

یکی از نمایندگان مجلس چندی پیش در مورد نسبت هاشمی با دولت، سخنانی گفته بود که پدرخوانده این دولت هاشمی است و.... .

 

اینها حرف‌های کسانی است که نمی‌خواهند بپذیرند عرصه را به رقیب واگذار کرده‌اند. قرار نیست عرصه همیشه در دست یک جناح باشد.

 

این حرف‌ها تازه نیست، اما منصفانه هم نیست. آقای روحانی فرد مستقلی است، البته رفاقت دیرینه‌ای با آقای هاشمی دارد ولی اینکه ایشان عامل یا تحت تاثیر هاشمی است، صحیح نیست. اینها درصدد هستند که آقای روحانی را تحقیر و تسخیر کنند و همان ادعای قدیمی را دنبال کنند که هاشمی پدرخوانده دولت است.

 

آقای رجایی! در چند سال اخیر ما شاهدیم که مواضع آقای هاشمی خیلی شفاف‌تر از گذشته شده است و رک و صریحتر از قبل سخن می‌گوید. چرا این تغییر رخ داده است؟ آیا این تغییر موضع نسبت به هاشمی دهه 70 یعنی او به مردم نزدیک‌تر شده است؟

 

ایشان در یک دیدار در هفته بسیج گفتند که بسیج باید به محبوبیتی که نزد ملت داشت برگردد، موقعیتش آسیب دیده و... . در حالی که قبلا این سخن را کلی‌تر می‌گفت و نسبت به سابق که خودشان رئیس دولت بودند احساس خطر بیشتری می‌کنند. شاید بیشتر به خاطر این که از بدنه دولت اطلاعات دقیق‌تری به ایشان می‌رسد و همین باعث صراحت بیشتر ایشان شده است. در حالی که انسان وقتی خودش در مسئولیت دولت قرار می‌گیرد، رفتارش جنبه توجیهی پیدا می‌کند.

 

اما الآن که دولت همسو با ایشان سر کار آمده و خطرات برای کشور مقداری رفع شده نگرانی ایشان چیست؟

 

آقای هاشمی نگران نیستند. ولی آن چیزی که باعث می‌شود ایشان مقداری تأمل بیشتری کنند این است که این دولت نتواند موفق شود. زیرا ما در 8 سال گذشته دولت نداشتیم. حتی ایشان این تعبیر را دارند که کشور اگر دولت نداشت بهتر از این اداره می‌شد. بنابراین نگرانی هاشمی از ناکارآمدی است؛ زیرا اگر دولت نتواند میراث دولت قبل را به خوبی اصلاح کند با مشکل مواجه می شود. از نظر آقای هاشمی کلید حل مشکلات کشور در توسعه و پیشرفت و بهبود مناسبات با خارج از کشور است و از همین طریق امور داخلی هم اصلاح می شود.

 

آیا این یک نگرانی کلی است یا بر اساس شواهد و قرینه هایی می‌گویند؟

 

الآن که زود است در این مورد حرف بزنیم. قاعدتا بعضی ازاصول‌گرایان خواستار موفقیت این دولت نیستند و نمونه آن واکنش آن‌ها به توافقنامه ژنو است. ایشان این مسائل را مدنظر دارد و شواهدی می‌بیند که رقیب، سعی در پس گرفتن قدرت دارد، اما ایشان تلاش می‌کند جلوی شائبه ناموفق بودن دولت را بگیرد.

 

من نه از منظر کسی که با آقای هاشمی کار می‌کند، می‌گوئیم که ما نه تنها در ایران بلکه در جهان اسلام کمتر کسی چون هاشمی را داریم. این سخن به اعتبار سابقه آقای هاشمی است؛ ایشان از 14 سالگی وارد حوزه علمیه قم شد و از همان ماه‌های اول ورود، در همسایگی امام با ایشان آشنا شد و تا آخر همراه و معتمد ایشان بود و اکنون هم یکی از نقش‌آفرین‌ترین چهره‌ها در کشور است. یک ثبت نام ایشان موج آفرینی فراوانی در کشور کرد، با اینکه خودشان می‌گویند من کار خاصی نکردم و فقط به درخواست‌ها جواب دادم.

 

آیا خاطره‌ای از واکنش ایشان به نتیجه انتخابات اخیر دارید؟

 

من ایشان را بعد از دو سه هفته پس از انتخابات، بعد از جلسه مجمع دیدم گفت «همه چیز خوب شد»؛ در واقع این دولت یک فضای تنفسی را برای جامعه ایجاد کرده است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۱۱

اطمینان خاطر هاشمی از رفع حصرها

بهارنیوز ـ گروه سياسي: سایت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی حاشیه هایی از دیدار اخیر دانشجویان با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را منتشر کرد.

اطمینان خاطر هاشمی از رفع حصرها

به گزارش امید، در بخشی از حاشیه نگاری خبرنگار سایت شخصی هاشمی رفسنجانی از این دیدار آمده است: «....دانشجویان در ادامه یکی یکی می آیند و حرف می زنند. سوالات زیادی با خود آورده ‏اند. مثل همیشه پرشور و حرارت. از مسأله حصرها. از فضای امنیتی دانشگاهها. از تکصدایی صداوسیما و نمازجمعه‏ ها. از فراجناحی نبودن شورای نگهبان، از نگرانی ها درباره انتخابات آینده و ....

 

به چهره دانشجویان سوال کننده که نگاه مي‌کنم، حس خوبی می ‏بینم. احساس خوشایند آزادی در طرح سوال. عادت دیرین آقای هاشمی سلب آزادی در سوال نیست. شاید برخی سوالات را بنا به دلایلی پاسخ کافی ندهد. امّا هرگز اجازه نفی سوال را نمی ‏دهد. آزاداندیشی با شعار حاصل نمی‏ شود. چراکه نه تفکّر قابل محاکمه است و نه سلب آزادی نماد پایداری در حفظ اسلام می ‏شود. شاید از همین نقطه باشد که حساب برخی روحانیت از اسلام جدا می ‏شود. از امام جدا می ‏شود. از انقلاب جدا می شود. از هاشمی جدا می شود. از مردم جدا مي‌شود.

 

درددلهای دانشجویان که تمام می ‏شود، آقای هاشمی پشت تریبون می ‏رود. به رسم ماههای اخیر نمی ‏نشیند. ایستاده حرف مي‌زند. این ایستادگی خودش تبدیل به یک نماد معنادار شده. شروع سخن آقای هاشمی با تشکر است. بعد هم با دو جمله بسیار معنادار ادامه می دهد. ابتدا مي‌گوید خوشحالم که شما را با همان روحیه پرشور قبل از انتخابات مي‌بینم. سپس مي‌گوید حرفهای شما حرف دل من هم است و باید این راه را ادامه دهیم.

 

با شنیدن این جمله دانشجویان ، سالن را روی سرشان مي‌گذارند، همهمه عجیب دانشجویان که تمام می ‏شود. آقای هاشمی مي‌گوید: منظور ادامه کار شما و به ثمر نشاندن آن است. شعری هم چاشنی جمله آخر مي‌کند که: از این سموم که بر طرف این بوستان بگذشت، عجب که مانده گلی یا که بوی نسترنی! هاشمی در ادامه در تائید درددلهای دانشجویان مي‌گوید، شما از فضای دانشگاهها گفتید ولی واقعاً کجا از آفت افراطی‏ گری 8 سال گذشته در امان ماند؟

 

مگر حوزه ‏های علمیه آسیب ندید و تکصدایی بر آن حاکم نشد؟ مگر وضع کتاب و تولیدات هنری در این سالها غیر از این بود؟ مگر متعصبین افراطی‏ در این سالها نمی‏ خواستند فقط صدای خود را در همه عرصه‏ ها غالب کنند؟. ولی چرا نتوانستند؟ چرا که قرآن مانع آنها شد. اعتدال علوی مانع آنها شد. تعقّل و آگاهی مردمی مانع آنها شد. البته درست است که مردم در انتخابات 92 مسیر افراطی‏ ها را سد کردند ولی این تازه آغاز کار است و همه باید ضمن شکرگزاری این نعمت الهی، مراقب نهال نوپای «تدبیر و امید» باشیم و با صبر و هوشیاری و اعتدال روزافزون، دولت را یاری کنیم تا کار را به جای درستی برساند.

این حرفها که به پایان می رسد، با اصرار دانشجویان بر موضوع مسأله حصر، آقای هاشمی نکته بسیار مهمی را یادآوری مي‌کند. هم خاطره است هم درس و هم عبرت و هم پاسخ. آقای هاشمی مي‌گوید زمان مبارزه، آرزو مي‌کردیم تبعید شویم تا زندان نرویم. سختی تبعید اصلاً مشابه زخم زندان نبود. آن موقع‏ها ما نگران نامداران در حصر خود نبودیم. بیشتر نگران زندانی های بی ‏نام و نشان‏ خود بودیم. "الکنایه ابلغ من التصریح".آقای هاشمی با این سخنانش هم به نرمی و اعتدال پاسخ دانشجویان را داد. هم توصیه به صبر کرد و هم اطمینان خاطر از رفع حصر داد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تاریخ انتشار: یکشنبه, 27 بهمن 1392 ساعت 15:03

آخرین نیوز

کنایه وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت به دولت احمدی‌نژاد/ افشاگری در مورد آمار رشد اشتغال

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: رشد اشتغال صنعتی منفی 36 درصد است. این در حالیست که دولتمردان در دولت دهم ادعا می‌کردند که هرساله 2.5 میلیون شغل ایجاد کرده‌اند.

 

محمدرضا نعمت‌زاده امروز یکشنبه در سی‌و دومین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: با این وجود رتبه‌های بین‌المللی ایران نه تنها ثابت نمانده، بلکه عقب‌رفت نیز داشته است.

 

وی با بیان این که کاری نداریم دولت جدید کشور را در چه وضعیتی تحویل گرفته است، گفت: ولی به کمک مردم می‌شود این وضعیت را بهبود بخشید. باید از این شرایط خارج شویم و ما نیز به فکر برون ‌رفت از آن هستیم.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر این که آثار عملکرد بخش خصوصی برای خروج از این شرایط مشهود است، گفت: باید جهت گذشته را تغییر و رویکردها را عوض کنیم.

 

کارت‌های بازرگانی 5 ساله می‌شود

 

وی با اشاره به این که در چند ماه آینده دوران پاکسازی خواهیم داشت، بیان کرد: برای چه باید کارت‌های بازرگانی به جای پنج سال یک سال مهلت داشته باشد؟ مصوبه‌ای را به دولت فرستاده‌ایم که کارت‌های بازرگانی مهلت پنج ساله داشته باشند.

 

نعمت‌زاده با اعلام این خبر که مفاصاحساب مالیاتی حذف شد، خاطرنشان کرد: از نظر من برای کار کردن داشتن جواز لازم نیست. تلاش کرده‌ایم جواز کاری فعالان اقتصادی را کمرنگ و از آن تنها در حد آمار استفاده کنیم.

 

او با اشاره به این که ثبت سفارش اولین بار در زمان شهید رجایی مطرح شد، گفت: این موضوع ابتدا برای جمع‌آوری آمار و اطلاعات مطرح شد و من از همان ابتدا با آن مخالف بودم و معتقد بودم که این موضوع به طور تدریجی به دکان تبدیل می‌شود.

 

طرح شبنم کاملا بی‌اثر بود

 

وی با بیان این که برای دسترسی به آن آمار باید به گمرک مراجعه کرد نه اینکه قانون ثبت سفارش به وجود آورد، خاطرنشان کرد: برای مبارزه با قاچاق هم طرح شبنم را مطرح کردند ولی بی‌اثر بودن آن کاملا مشهود است.

 

نعمت‌زاده ادامه داد: رفع موانع از تولید باید یکی از کارهای ما باشد. به طور مثال در دولت قبل برای حساب و کتاب ارز صادراتی اعلام کرده‌اند که باید جلوی آن را گرفته و لذا بخشنامه تعهدنامه ارزی را صادر کردند ولی در ازای آن صادرات کاهش یافت. انگار صادرکنندگان محصولات غیر نفتی کار خلافی انجام می‌دهند که باید جلوی فعالیت آنها را گرفت.

 

وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت با بیان این که برای حذف این دو بخشنامه مخالفت‌هایی وجود داشت، تصریح کرد: رییس جمهور معتقد بود که این موضوع باعث گرانتر شدن ارز می‌شود.

 

او در ادامه با اشاره به این که کالاهایی که در اولویت 10 قرار گرفته همان کالاهایی است که در بازار وجود دارد خاطرنشان کرد: به رییس سازمان توسعه تجارت این موضوع را اعلام کردیم و لذا این مشکل هم خیلی زود برطرف شد. کار ما این چند ماه جارو کردن موانع به وجود آمده بود.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که باید با دنیا در ارتباط باشیم و یکی از اساسی ترین کارها در دولت بحث رفع تحریم ها است اظهار کرد: برخی از هیات‌هایی که به ایران آمده بودند قرار بود قطعاتی را به فروش برسانند ولی ترسیدند و اعلام کردند که ممکن است بعد از شش ماه شرایط ایران به لحاظ تحریم‌ها مجددا تغییر کند.

 

وی ادامه داد: در دولت قبل به تحریم کنندگان گفتیم تحریم ها اثر ندارد و آن ها تحریم‌ها را بیشتر کردند؛ دروغ گفتیم در حالی که مسلمان نباید دروغ بگوید.

 

او با تاکید بر این‌که خود ما باید موانع را در داخل رفع کنیم زیرا تحریم کنندگان به ما اعلام کردند که تحریم‌های داخلی بیشتر از تحریم‌های خارجی است، گفت: تصمیم گیری‌های دستوری همواره تاثیرات منفی به جای گذاشته است. مسوولی را دستوری جایی گماشته اند و حالا همان مسوول بیچاره در زندان است!

 

نعمت‌زاده در جمع خبرنگاران نیز در پاسخ به این سوال که برنامه‌ی دولت در فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها برای حمایت از تولید چیست گفت: کارگروه‌ها در این زمینه تشکیل شده و در این زمینه در حال رسیدگی و بررسی هستیم و هنوز تصمیم دقیقی گرفته نشده است.

 

وی ادامه داد: صلاح نمی‌دانیم قبل از این‌که چیزی تصویب شود آن را مطرح کنیم. از آنجایی که ما عضو کارگروه صنعت، معدن و تجارت بودیم راهکارهایی را در نظر گرفته و شرایط را بررسی می‌کنیم.

 

نعمت‌زاده با بیان این‌که ستادی زیر نظر رییس جمهور در این زمینه تشکیل شده است، گفت: به زودی جزییات آن اعلام می‌شود و سعی ما این است که صنعت لطمه زیادی از هدفمندسازی یارانه‌ها نبیند، ولی تصمیم نهایی با دولت است.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه درباره‌ی افزایش چند میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری خارجی در کشور گفت: سرمایه‌گذاری خارجی از نظر من ممکن است در بخش‌های کوچک انجام شود، ولی تا روابط بانکی بین‌المللی برقرار نشود، بعید است سرمایه‌گذاری‌های جدی انجام شود. بالاخره سرمایه‌گذار می‌خواهد سرمایه‌ی خود را آورده و سود ببرد و بدون روابط بانکی و بیمه سرمایه‌گذاری امکان این سرمایه‌گذاری گسترده وجود ندارد.

 

خبری از موکول شدن واگذاری سبد کالا به سال آینده ندارم

 

وی در ادامه درباره‌ی این‌که آیا قرار است اختصاص سبد کالا در مرحله‌ی دوم به سال آینده موکول شود بیان کرد: من در مورد این موضوع هیچ نمی‌دانم. همه چیز به دولت بستگی دارد، اما در حال حاضر تصمیمی گرفته نشده است. هر کسی که در مورد این موضوع اظهارنظری کرده از خودش گفته است.

 

نعمت‌زاده در پاسخ به این سوال که چرا دولت واردات کالاهای اولویت 10 به جز خودروهای بالای 2500 سی‌سی آزاد شده است بیان کرد: واردات خودرو در حال حاضر تا 2500 سی‌سی آزاد است. بحث آزادسازی واردات خودروهای 2500 سی‌سی به بالا مطرح است که بیشتر شامل خودروهای گران‌قیمت می‌شود.

 

وی با اشاره به این‌که قرار شد واردات خودروهای 2500 سی‌سی فعلا مطرح نباشد، تصریح کرد: این موضوع ممکن است بر افزایش نرخ ارز تاثیر‌گذار باشد لذا قرار شده که بررسی بیشتری در این زمینه انجام شود تا اثر سوء به جای نگذارد.

 

چیزی درباره ویژه‌خواری نشنیده‌ام

 

نعمت‌زاده در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این‌که مجلس خواستار ورود وزیر صنعت، معدن و تجارت به موضوع ویژه‌خواران در اتاق بازرگانی شده است، بیان کرد: من چیزی در این مورد نشنیده و اطلاعی از این تذکر کتبی و شفاهی نمایندگان مجلس ندارم.

 

قرار نیست نهاندیان جانشین من شود

 

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که آیا احتمال رفتنش از وزارت صنعت، معدن و تجارت و جایگزینی محمد نهاوندیان در این وزارتخانه با وی صحت دارد یا خیر تصریح کرد: من این خبر را تکذیب می‌کنم.

 

649 واحد در شهرک‌های صنعتی تعطیل شده‌اند

 

وی در ادامه با بیان این‌که 841 واحد در داخل شهرک‌های صنعتی در سراسر کشور وجود داشته‌اند، گفت: از این تعداد تنها 192 واحد در حال فعالیت و 649 واحد دیگر تعطیل شده‌اند.

 

نعمت‌زاده با اعلام این که برای دریافت لیست افرادی که به خاطر بدهی به بانک‌ها و تامین اجتماعی به زندان رفته‌اند به وزیر دادگستری نامه‌زده است، گفت: بنگاهی که تعطیل شده پولی ندارد که پرداخت کند. در شرایط فعلی هم صادرات کم شده و هم پولی به دست نیاورده‌ایم.

 

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار است جلسه‌ای با حضور رییس بانک مرکزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی و چند تشکل اتاق بازرگانی تشکیل و برای بررسی مسائل و مشکلات راهکارهایی اتخاذ شود.

 

وی از تهیه لایحه حمایت از تولید در دولت خبر داد و خاطر نشان کرد: باید بتوانیم با کمک تیمی از اتاق بازرگانی لایحه جامع و کاملی را تهیه کنیم و نمایندگان مجلس را نیز متقاعد به تصویب آن کنیم.

 

قرار نیست کسی از دولت استعفا دهد

 

نعمت‌زاده در پایان با اعلام این خبر که قرار نیست کسی از اعضای هیات دولت استعفا دهد، گفت: یک عده ناراحت از انسجام موجود در دولت هستند و نگران تعطیل‌شدن سکان‌هایی که راه‌ انداخته‌اند هستند، ولی باید اعلام کنیم که ما انسجام داریم و قرار نیست کسی استعفا دهد. / ایسنا /

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۲

علیرضا زاکانی:

اگر دولت عزم فسادستیزی داشت «زنگنه» را معرفی نمی‌کرد

نماینده مردم تهران از هشدارهای وزارت اطلاعات برای سکوت پیرامون کرسنت در زمان رای اعتماد مجلس به زنگنه خبر داد و گفت: اگر دولت عزم فسادستیزی داشت «زنگنه» را برای وزارت نفت معرفی نمی‌کرد.

اگر دولت عزم فسادستیزی داشت «زنگنه» را معرفی نمی‌کرد/ تبعات انتخاب زنگنه را گوشزد کرده بودیم

به گزارش مشرق، علیرضا زاکانی دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب، به تشریح ابعاد فساد پرونده کرسنت، معرفی زنگنه به عنوان وزیر نفت و عزم نداشتن این دولت برای مبارزه با مفاسد پرداخت و درباره ایجاد شبکه‌ها و کانون‌های فساد اظهار داشت: یک نمونه عینی فساد در حوزه قراردادهای نفتی است چراکه نفت به عنوان پایه جدی تامین منابع مالی در کشور است.

 

زاکانی با بیان اینکه در این زمینه اتفاقات بسیار ناپسندی افتاده است به دوران  مدیریت قبلی زنگنه در وزارت نفت اشاره کرد و گفت: فساد سازمان‌یافته‌ای در قراردادهای نفتی از استات‌اویل گرفته تا کرسنت، توتال و بخش دیگری از قراردادهای نفتی شکل گرفت.

دبیرکل جمعیت رهپویان ادامه داد: با بررسی‌ها مشخص شد پای چند نفر مشترکا یا اختصاصا در این مفاسد وجود دارد که رانت‌های سنگین میلیون‌دلاری را ‌برده‌اند و شرایطی ایجاد کرده‌اند که ضرر آن برای مردم و سودش به نفع چند نفر رسیده است.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: ما در گزارشی که برای مجلس تنظیم کردیم، به اسنادی رسیدیم که در این اسناد اسامی عده‌ای از افراد که برخی از آنان در این اواخر مصاحبه و فضاسازی می‌کنند، دیده می‌شود، به طور مثال کسی که شرکتش  850 هزار دلار دریافت کرده امروز با حمایت از کرسنت، تذکر می‌دهد.

زاکانی با بیان اینکه یکی از بحث‌هایمان این بود که آنها بگویند این پول‌ها را چرا گرفته و چه کار کرده‌اند تصریح کرد: ما می‌خواستیم مشخص کنیم آخرین وضعیت قرارداد کرسنت در دادگاه لاهه و سرنوشت فساد پرونده چیست و چه کسانی پول گرفته‌اند و این پول به کجا رفته است.

 

*واسطه‌های قرارداد کرسنت

 

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: متاسفانه در این قراردادها واسطه‌هایی پیدا می‌شود که با طرف خارجی وارد مذاکره شده و به تفاهم می‌رسند و قرارداد نفتی بزرگی که سال‌های متمادی از آن می‌گذرد را به مسیر انعقاد آن تفاهم‌نامه بین دلال فاسد با شرکت نفتی خارجی سوق می‌دهند و عین همان مضامین مورد تفاهم، وارد قراردادهای نفتی ما می‌شود.

وی درباره منع رسانه‌ها از پرداختن به پرونده کرسنت، گفت: در موضوع دادگاه لاهه  «حمید جعفر» ادعایی را علیه ایران مطرح کرده مبنی بر اینکه ایران از مفاد قراردادی که زمان آقای زنگنه در دولت هشتم بسته‌ شده عدول کرده‌ است، از این رو به ازای آن درخواست جریمه‌ای برای قبل و درخواست برقراری همان قرارداد را برای 25 سال آینده مطرح کرده‌اند.

 

*قرارداد کرسنت 15 اشکال کلیدی دارد

 

زاکانی با اشاره به 15 اشکال کلیدی قرارداد کرسنت ادامه داد: ما به ازای اعتراضی که حمید جعفر مطرح کرده، گفته‌ایم در این قرارداد فساد وجود دارد؛ دادگاه ابتدا آن را غیرقابل استماع می‌دانسته اما با اصرار ایران و ارائه مدارک به لاهه مشخص شده است که در این قرارداد فساد وجود دارد.

 

*هشدار وزارت اطلاعات درباره عدم اظهار نظر پیرامون کرسنت در رای اعتماد به زنگنه

 

نماینده مردم تهران از هشدارهای وزارت اطلاعات برای سکوت پیرامون کرسنت در زمان رای اعتماد مجلس به زنگنه خبر داد و گفت: امسال قبل از اینکه ما بخواهیم درباره زنگنه در رای اعتماد نظری بدهیم از وزارت اطلاعات و دبیرخانه گفته شد که شما درباره کرسنت صحبت نکنید، ما زمانی که علت این موضوع را جویا شدیم، همین نکته بهره‌برداری و سوء استفاده توسط شرکت کرسنت را مطرح کردند.

وی تاکید کرد: در جلسه‌ای که خود آقای زنگنه هم بود گفتم که ما از موضعی به قرارداد کرسنت می‌پردازیم که مقوم موضوع پرونده در دادگاه لاهه باشد و ما ثابت می‌کنیم که در این پرونده فساد وجود دارد، لذا اینجا از اساس دیگر خیرخواهی کسانی که می‌گویند پیرامون فساد قرارداد صحبت نکنید مورد تردید قرار می‌گیرد و توصیه برای صحبت‌ نکردن در مورد فساد این پرونده خواسته یا ناخواسته کمک به حمید جعفر است.

زاکانی با بیان اینکه زنگنه هیچکدام از ادله ما را رد نکرد، افزود: او تنها یک جمله درباره مجوز از وزارت خارجه اعتراض داشت که من سند آن را به آقای لاریجانی نشان داده و گفتم او حرف نادرستی می‌زند و نسبت دروغ به بنده می‌دهد؛ ما روز قبل از آن با آقای زنگنه جلسه داشتیم و به او گفتم که از شما خواهش دارم که از کلی‌گویی پرهیز و با ما فنی صحبت کنید چراکه اسناد قرارداد دست ماست.

«من چند سوال از آقای زنگنه پرسیدم و او اسناد خود را می‌گشت و مدام می‌گفت جواب می‌دهم، جواب می‌دهم! در نهایت هم گفت که من جلسه دارم و رفت. بنابراین سوالات ما شفاف بود و پاسخ‌های شفاف هم می‌طلبید.»

دبیرکل جمعیت رهپویان خاطرنشان کرد: زنگنه به دنبال تفاهم در پرونده کرسنت بود در حالی که وقتی ما می‌دانیم صورت مسئله چیست نباید اشتباه کنیم چراکه اگر بخواهیم تفاهم کنیم باید مسیر دیگری را رفت در حالی که ما اسناد و مدارکی داریم که نشان می‌دهد در اینجا فساد وجود دارد لذا اگر فساد را ثابت کنیم اصل قرارداد زیر سوال می‌رود.

 

* ما تبعات انتخاب زنگنه را گوشزد کرده بودیم

 

وی درباره اراده دولت برای مبارزه با فساد متذکر شد: ما در بحث انتخاب وزرا و روز قبل از رای‌گیری با نمایندگان و خود زنگنه صحبت کرده و گفتیم که انتخاب او چه تبعاتی برای کشور دارد اما آقای روحانی تصمیم خود را برای اینکار گرفته بود.

زاکانی تاکید کرد: اگر دولت دوراندیشی داشت نباید آقای زنگنه را معرفی می‌کرد اما الان دیگر نباید مسیری را انتخاب کنیم که باعث تزلزل در کار دولت شود.

منبع: فارس

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

دوشنبه 28 بهمن 1392 - 17:39:02 چاپ

فرمانده سپاه: وقتی می​گوییم کارمحققان بلغور کردن گفته​های دیگران است،تهمت می​زنند که شما سوادندارید

خبرآنلاین ـ سیاست > نظامی - امروز فرمانده سپاه تلویحا به اظهارات رئیس جمهور درباره بیسواد خواندن منتقدان مذاکرات هسته​ای واکنش نشان داد.

 

سید صادق روحانی: "چرا فقط یک عده معدود که از جای معدودی تغذیه می‌شوند، صبحت می‌کنند؟ البته نمی‌گوییم آنها حرف نزنند ولی فقط چرا آنها صحبت می‌کنند؟ چرا فقط یک عده کم سواد صحبت کنند و اساتید دانشمند و بزرگان دانشگاه ما خصوصی حرف بزنند؟ چرا آنها به میدان نمی‌آیند؟" آینده تاریخ این را به ما نمی‌بخشد. این ها سخنان رئیس جمهور در جمع دانشگاهیان بود. سخنانی که نشان از دل پر روحانی از منتقدان توافقنامه هسته​ای بود اما خود بدل به سوژه ای برای انتقاد از دولت شد.

 

رسانه های منتقد دولت شروع کردند به بزرگ کردن این مطلب که رئیس جمهور به منتقدانس توهین کرده است. انتقادها حتی به برخی رسانه های غیر منتقد هم کشید.به عنوان مثال روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی نوشت که آقای رئیس جمهور یک عذرخواهی دیگر هم به منتقدان بدهکارید. این یادداشت به دو مطلب اشاره داشت یکی عذرخواهی رئیس جمهور به خاطر توزیع نامناسب سبد کالا و دیگر سخنان رئیس جمهور درباره منتقدان توافقنامه ژنو.

 

حالا فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در سخنانش تلویحا به رئیس جمهور واکنش نشان داده است. سردار محمدعلی جعفری در سخنانش در جشنواره امام علی (ع) گفت: ساده‌ترین کار را که محققان انجام می‌دهند بلغور کردن گفته‌های دیگران است و فقط کلمات قلنبه سلنبه بیان می‌کنند و دانشگاه‌های ما هم این چیزها را مبنای علمی می‌دانند و اگر کسی مجهز به آنها نباشد، می‌گویند طرف علمی نیست بنابراین باید جهاد علمی بزرگی کنیم.

 

سرلشکر جعفری افزود: ما شاهدیم که وقتی از این حرف‌ها می‌زنیم تهمت می‌زنند که شما سواد ندارید، بی‌سواد و کم‌سواد هستید و تهمت می‌زنند اما باید جهاد علمی داشته باشیم. علوم انسانی مبتنی بر مبنای قرآنی و انقلابی و دینی با سایر علوم‌ها فرق می‌کند. علم این نیست که فقط دنباله‌روی غربی‌ها باشیم. شما پاسداران در مسیر بسیار سختی قدم گذاشته‌اید و ادعای بسیار سختی می‌کنید و هرکس که احساس می‌کند نمی‌تواند این‌گونه عمل کند، بهتر است کنار بکشد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سه شنبه 29 بهمن 1392 ساعت 15:15:17

سایت خبری تحلیلی شمال کشور - بلاغ مازندران      

یادداشت

آدرس غلط به دشمن ندهید

بلاغ-نیکلا ماکیاولی که بنیاد نظریه ماکیاولیسم را پیرامون روش و هدف در سیاست قرار داده در کتاب شهریار خود، هدف عمل سیاسی را دستیابی به قدرت می‌داند و بنابراین، آن را محدود به هیچ حکم اخلاقی نمی‌داند و در نتیجه به کار بردن هر وسیله‌ای را در سیاست برای پیشبرد اهداف مجاز می‌شمارد و بدین گونه سیاست را به کلی از اخلاق جدا می‌داند.

 

ماکیاولی معتقد است، زمامدار اگر بخواهد باقی بماند و موفق باشد نباید از شرارت و اعمال خشونت آمیز بترسد. زیرا بدون شرارت، حفظ دولت ممکن نیست. حکومت برای نیل به قدرت، ازدیاد و حفظ و بقای آن مجاز است به هر عملی از قبیل کشتار، خیانت، ترور، تقلب و. . . دست بزند و هرگونه شیوه‌ای حتی منافی اخلاق و شرف و عدالت برای رسیدن به هدفش روا می‌دارد. این مکتب بر این باور است که رجل سیاسی باید کاملاً واقع‌بین و مادی و جدّی باشد، آنگونه سخت‌گیر باشد که اگر تکالیف دینی، اخلاقی و احساسات سد راه او شود؛ از آنها صرف‌نظر کند و هدفی جز رسیدن به مقصود نداشته باشد. ماکیاول مکتبی را بنیان گذاشت و خود در این مکتب سیاسی، مظهر یک سیاستمدار حسابگر و حیله بازی شناخته شد که فلسفه‌اش این است: «هدف وسیله را توجیه می‌کند.»

 

این مکتب و اجزای آن نخستین بار در کتاب «‌شهریار‌» به دست ماکیاولی به رشته تحریر درآمد. بحث اساسی «شهریار» این است که هر عملی که برای بهبود وضع کشور انجام می‌گیرد، قابل توجیه است و موازین اخلاقی حیات اجتماعی و زندگی خصوصی با هم متفاوت است. طبق این نظریه، سیاستمدار یا مملکت‌دار می‌تواند برای منافع عمومی دست به هرگونه اقدام شدید و غیرعادلانه‌ای بزند و به هرگونه حیله و فریبی متوسل شود که این امور در زندگی شخصی نه تنها نفرت‌انگیز، بلکه جرم شمرده می‌شود.

 

رئیس‌جمهور در نطقی در جمع روسای دانشگاه‌ها و معاونان و مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با چرخشی 180 درجه‌ای از مواضع قبلی خود که بارها منتقدین را ستایش و نقد دولت توسط آنها را امری پسندیده خطاب می‌کردند، منتقدین به اقدامات اخیر دولت همچون توافقنامه ژنو را عده‌ای بی‌سواد خطاب کرده و از حضار در همایش خواستار ورود به این مقوله شده است.

 

این قضیه که شاید به گونه‌ای از جاده اخلاق و انصاف خارج شده است امروز به تنهایی می‌تواند دلهره رسوخ نگاه ماکیاولیستی را در دل تمام دلسوزان دولت ایجاد کند. امروز اگر در رسیدن به اهدافی که به زعم دولتی‌ها برای کشور سودمند است، بخواهیم از هر شیوه‌ای درصدد توجیه آن برآییم و در این راه انتقادی هم باشد آن را با شیوه‌های خارج از اعتدال پاسخگو باشیم، اگر نگوییم ماکیاولیسم محض ولی شبیه‌ترین نگاه به آن خواهد بود. دستگیری مدیر مسئولان روزنامه‌هایی که صرفاً از روی دلسوزی انتقاد می‌کنند یا حتی بستن برخی روزنامه‌ها لااقل در دولتی که شعار اعتدال و استقبال از منتقدین را با خود یدک می‌کشد، پسندیده نخواهد بود.

 

نمونه دیگری که ذهن نگارنده را به رسوخ دیدگاه مذموم ماکیاولیستی در دولت سوق می‌دهد، توزیع سبد کالا است. شاید به زعم عده‌ای این سبد کالا از روی بی‌تدبیری انجام شده و به گونه‌ای امروز تبدیل به پاشنه آشیل دولت گشته است. ولی این امر تحلیل دیگری نیز به خود می‌پذیرد و آن این است که پیرو سیاست «هدف وسیله را توجیه می‌کند» امروز با به نمایش گذاشتن صف‌های طولانی مردم برای گرفتن سبد کالا آن هم در زمستان سرد و برفی که یادآور سال‌های اولیه انقلاب و نمایشی از چهره فقیرانه ملت می‌باشد، شاید موضوع ابزاری برای توجیه تمام منتقدینی خواهد شد که امروز از توافقنامه ژنو انتقاد می‌کنند.

 

درباره این موضوع این را باید گفت که اولاً زیر سؤال بردن کرامت مردم و حقیر کردن ملت به خاطر توجیه اقدامات کار ناشایستی است و در ثانی اگر این منظور در کنه این قضیه باشد، خبر از بی‌اطلاعی دولتمردان نسبت به فرهنگ ملت دارد، چراکه سیستم کوپنیسم‌ یک امر خاطره‌انگیز است و ریشه در فرهنگ سنتی مردم دارد. در هر صورت شاید نگاه ظاهری با نگاه عمیق به قضیه تفاوت زیادی داشته باشد و شلختگی در توزیع این کالا را به پای بی‌تدبیری گذاشت، ولی به گونه‌ای به نظر می‌رسد که در پشت پرده حکایتی دیگر نهفته باشد.

 

در هر صورت اینها کاملاً به ضرر منافع نظام تمام می‌شود و شاید کدها و آدرس‌های غلطی باشد که به نظام خصم (امریکا) می‌دهیم و دولتمردان با هوشیاری تمام مراقب موضع‌گیری‌ها و اقدامات خود باشند. در بحبوحه مذاکرات ژنو خبر اشتباه خالی بودن خزانه در صحن علنی مجلس گفته می‌شود و هرچند همین مورد در توجیه اهداف باشد، ولی در نگاه عمیق باعث خالی شدن دستان فرزندان این مرز و بوم در مذاکرات هسته‌ای شد و کشورهای خصم با گرفتن این آدرس غلط، درصدد تحمیل خواسته‌های خود شدند. به هر حال دوری جستن از نگاهی که تشابه زیادی به نگاه ماکیاولیستی دارد، یک امر موکد برای دولت است چرا که از بار آن «صداقتی» که بارها از طرف دولتمردان به مردم وعده داده شده است، می‌کاهد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سه شنبه, 29 بهمن 1392 ساعت 12:31  -

رییس دانشگاه تهران برکنار شد

«محمد حسین امید»، معاون اداری و مالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حفظ سمت سرپرستی دانشگاه تهران را برعهده گرفته است.

 

پایگاه خبری تحلیلی چمران نیوز-ساعاتی پیش رضا فرجی دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری فرهاد رهبر را از ریاست دانشگاه تهران برکنار کرد.

 

به گزارش تسنیم، «محمد حسین امید»، معاون اداری و مالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حفظ سمت سرپرستی دانشگاه تهران را برعهده گرفته است.

 

مدیرکل دفتر وزارتی وزارت علوم، دلیل تغییر رئیس دانشگاه تهران را اتمام حکم مدیریت فرهاد رهبر در این دانشگاه، عنوان کرد.

در همین جال، عبدالحسین فریدون در گفت گو با خبرنگار مهر، گفت: مدت زمان 4 ساله ریاست فرهاد رهبر بر دانشگاه تهران به اتمام رسیده و وزارت علوم با صدور نامه ای، از خدمات وی در این دانشگاه تشکر کرد.

 

وی ادامه داد: محمد حسین امید - معاون فعلی اداری مالی وزارت علوم و معاون سابق اداری مالی دانشگاه تهران با حفظ سمت به عنوان سرپرست فعلی دانشگاه تهران منصوب شد.

 

به گفته مدیر کل دفتر وزارتی وزارت علوم، تا زمان انتخاب فردی مناسب، امید سرپرست این دانشگاه باقی می ماند.

 

فرهاد رهبر در همین رابطه به مهر گفت: وزارت علوم این موضوع را با من مطرح کرده اما هنوز حکمی به دست من مبنی بر برکناری ام نرسیده است.

 

رئیس دانشگاه تهران، تاکید کرد: تا زمان دریافت حکمم، در این دانشگاه به عنوان رئیس حضور دارم.

 

وی در پاسخ به سئوالی درباره جانشین وی گفت: شنیده ام که معاون اداری مالی وزارت علوم ( دکتر امید) که پیش از این معاون دانشگاه تهران بود به عنوان سرپرست انتخاب شده است.

 

به گزارش مهر، از ابتدای حضور فرجی دانا در وزارت علوم، شایعه برکناری فرهاد رهبر از دانشگاه تهران شنیده می شد اما هر بار وزارت علوم و فرهاد رهبر این اخبار را تکذیب می کردند.

 

بر اساس این گزارش، فرهاد رهبر متولد سال 1338 در سمنان، سی و یکمین رئیس دانشگاه تهران بود. او که مدرک دکترای اقتصاد نظری خود را از دانشگاه تهران دریافت کرده است، پیش از ریاست دانشگاه تهران، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در دولت احمدی‌نژاد و معاون اقتصادی وزارت اطلاعات در دولت هاشمی رفسنجانی بوده است.

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

حمله بی سابقه روزنامه سپاه به حسن روحانی و دولت يازدهم

روزنامه جوان، وابسته به سپاه پاسداران،  در شماره دوشنبه خود با انتشار يادداشتی ضمن حمله بی سابقه به  حسن روحانی و دولت يازدهم، نگاه و اقدامات رئيس جمهوری اسلامی و همکارانش را «شبيه‌ترين نگاه به ماکياولی» توصيف کرده و نوشته است براساس نظر ماکياولی «حکومت برای نيل به قدرت، ازدياد و حفظ و بقای آن مجاز است به هر عملی از قبيل کشتار، خيانت، ترور، تقلب و... دست بزند و هرگونه شيوه‌ای حتی منافی اخلاق و شرف و عدالت برای رسيدن به هدفش روا می‌دارد.»

به گزارش رادیو فردا، روزنامه وابسته به سپاه پاسداران در اين  يادداشت که تيتر «آدرس غلط به دشمن ندهيد»، درباره حسن روحانی و دولت او نوشته است: «امروز اگر در رسيدن به اهدافی که به زعم دولتی‌ها برای کشور سودمند است، بخواهيم از هر شيوه‌ای درصدد توجيه آن برآييم و در اين راه انتقادی هم باشد آن را با شيوه‌های خارج از اعتدال پاسخگو باشيم، اگر نگوييم ماکياوليسم محض ولی شبيه‌ترين نگاه به آن خواهد بود.»

روزنامه جوان همچنين سخنان حسن روحانی در دانشگاه بهشتی و «بی سواد» توصيف کردن مخالفان داخلی توافق هسته ای ژنو را به عنوان نمونه ای از اقدامات ماکياوليستی ذکر کرده و با اشاره به اينکه «طبق نظريه ماکياولی، سياستمدار يا مملکت‌دار می‌تواند برای منافع عمومی دست به هرگونه اقدام شديد و غيرعادلانه‌ای بزند و به هرگونه حيله و فريبی متوسل شود که اين امور در زندگی شخصی نه تنها نفرت‌انگيز، بلکه جرم شمرده می‌شود»، نوشته است: «رئيس‌جمهور در نطقی در جمع روسای دانشگاه‌ها و معاونان و مسئولان وزارت علوم، تحقيقات و فناوری، با چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای از مواضع قبلی خود که بارها منتقدين را ستايش و نقد دولت توسط آنها را امری پسنديده خطاب می‌کردند، منتقدين به اقدامات اخير دولت همچون توافقنامه ژنو را عده‌ای بی‌سواد خطاب کرد.»

روزنامه وابسته به سپاه پاسداران تاکيد کرده است که حسن روحانی  با اين سخنان «شايد به گونه‌ای از جاده اخلاق و انصاف خارج شده است» و همين سخنان رئيس جمهوری اسلامی «امروز به تنهايی می‌تواند دلهره رسوخ نگاه ماکياوليستی را در دل تمام دلسوزان دولت ايجاد کند.»

يادداشت نويس روزنامه جوان همچنين از «توزيع سبد کالا» به عنوان يکی ديگر از اقدامات ماکياوليستی حسن روحانی و دولت يازدهم نامبرده و نوشته است: «نمونه ديگری که ذهن نگارنده را به رسوخ ديدگاه مذموم ماکياوليستی در دولت سوق می‌دهد، توزيع سبد کالا است.»

روزنامه وابسته به سپاه پاسداران  اشاره به اينکه ماکياولی «مظهر يک سياستمدار حسابگر و حيله بازی» شناخته می شود و فلسفه اش اين است که هدف وسيله را توجيه می‌کند»، به صراحت توزيع سبدکالا از سوی دولت روحانی را به عنوان مصداقی از اقدامات ماکياوليستی ذکر کرده است.

اين روزنامه نوشته است: «شايد به زعم عده‌ای اين سبد کالا از روی بی‌تدبيری انجام شده و به گونه‌ای امروز تبديل به پاشنه آشيل دولت گشته است، ولی اين امر تحليل ديگری نيز به خود می‌پذيرد و آن اين است که پيرو سياست "هدف وسيله را توجيه می‌کند" امروز با به نمايش گذاشتن صف‌های طولانی مردم برای گرفتن سبد کالا آن هم در زمستان سرد و برفی که يادآور سال‌های اوليه انقلاب و نمايشی از چهره فقيرانه ملت می‌باشد، شايد موضوع ابزاری برای توجيه تمام منتقدينی خواهد شد که امروز از توافقنامه ژنو انتقاد می‌کنند.»

روزنامه جوان تاکيد کرده است که همچنين نوشته است که شايد در «نگاه ظاهری» بتوان «شلختگی در توزيع اين کالا را به پای بی‌تدبيری گذاشت، ولی به گونه‌ای به نظر می‌رسد که در پشت پرده حکايتی ديگر نهفته باشد.»

روزنامه وابسته به سپاه پاسداران تاکيد کرده است که «در هر صورت اينها کاملاً به ضرر منافع نظام تمام می‌شود و شايد کدها و آدرس‌های غلطی باشد که به نظام خصم و آمريکا می‌دهيم .»

روزنامه جوان همچنين به حسن روحانی و مقامات دولت او هشدار داده و نوشته است: «دولتمردان با هوشياری تمام مراقب موضع‌گيری‌ها و اقدامات خود باشند»، و همزمان تاکيد کرده است که «دوری جستن از نگاهی که تشابه زيادی به نگاه ماکياوليستی دارد، يک امر موکد برای دولت است و از بار آن صداقتی که بارها از طرف دولتمردان به مردم وعده داده شده است، می‌کاهد.»

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تحليل سياسي رسانه‌هاي خارجي از ماجراي كراوات مشاور روحاني

به همراه روزنوشته‌هاي رئيس‌جمهور اميدوار سریع‌القلم مورد نظر در شبکه موجود نمی‌باشد

   گروه جهان، بهاره محبی- حسن روحانی روزهای دشواری را می‌گذراند. رئیس‌جمهور ایران در آستانه آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای علاوه بر كشمكش با طرف‌ خارجی باید مراقب مخالفانی باشد که ذره بین در دست منتظر هستند تا از هر چه كه امكان دارد به عنوان ابزار فشار استفاده كنند؛ از انگليسي صحبت كردن محمد جواد ظريف در ديدارهاي خارجي كه به گفته منتقدان، نشانه بحران هويت اوست تا کراوات زدن محمود سريع القلم، یکی از اعضای تیم دولت در نشست یک ماه پیش داووس. فایننشال تایمز می‌نویسد، اصولگرایان تندرو از شوک شکست انتخاباتی خارج شده‌اند و تلاش دارند تا به ماه عسل دولت روحانی پایان بدهند. گروگانگیری پنج مرزبان ایرانی توسط گروهک تروریستی جیش العدل،‌ فشارهاي داخلي بر دولت روحاني و انعکاس آنچه روز جهانی عشق ناميده شده در ایران از جمله موضوعاتی است که رسانه‌های خارجی به آن پرداخته‌اند. نگاهی داریم به برخی مطالب رسانه‌های جهان درباره ایران در هفته گذشته.

  خارج شدن تندرو‌ها از شوک

روزنامه فایننشال تایمز دهم فوریه با اشاره به بالا گرفتن چالش‌های دولت حسن روحانی با اصولگرایان محافظه کار می‌نویسد، شش ماه پس از شکست سنگین انتخاباتی، به نظر می‌رسد که محافظه کاران تندرو از شوک و بی‌حسی خارج شده و اکنون تلاش دارند تا به ماه عسل دولت روحانی پایان دهند. تاکنون اغلب حملات خام و ناپخته بوده و روحانی نیز تلاش کرده آنان را نادیده بگیرد. اما پس از یک دوره تظاهر به بی‌توجهی، رئیس جمهور ایران در واکنشی پرخاشگرانه ـ که در تضاد با رویه همیشگی‌اش از زمان نشستن بر کرسی ریاست جمهوری بودـ افکارعمومی ایران را به یاری طلبید... مشکل اصولگرایان محافظه کار اما در اینجاست که رهبر جمهوری اسلامی ایران از روند مذاکرات هسته‌ای حمایت می‌کند. بنا بر این آنان برای تاختن به دولت باید اهداف (بهانههاي) دیگری را پیدا کنند. به همین دلیل است که هر واقعه ناخوشایندی ـ ولو بسیار کوچک ـ  (مثل كراوات مشاور روحاني در اجلاس داووس) کشف و ضبط می‌شود تا رئیس جمهور به چالش کشیده شود. نمونه آن طرح توزیع سبد کالا بود. فایننشال تایمز در ادامه می‌نویسد، اصولگرایان تندرو در ایران نهادهای قدرتمندی را در اختیار دارند از جمله

صدا و سیمای دولتی و این می‌تواند چالشی جدی برای روحانی در انتخابات مجلس در سال ۲۰۱۶ باشد.

  جنگ فرسایشی دولت و تندرو‌ها

یورگ بیشُوف ۱۵ فوریه در نشریه آلمانی نویه تسورشر تسایتونگ می‌نویسد، اصولگرایان در ایران جلوی تحقق بسیاری از وعده‌های انتخاباتی روحانی را گرفته‌اند. با این حال او به اقتصاد دل بسته تا نفوذ تندرو‌ها را محدود کند.... کلنجار رفتن ضرغامی، رئیس سازمان صدا و سیما، با روحانی برای یک گفت‌و‌گوی خبری، جنگ سیاسی فرسایشی را نشان می‌دهد که روحانی و اصولگرایان درگیر آن هستند... حساب روحانی این است که موفقیت در مذاکرات هسته‌ای و لغو تحریم‌های اقتصادی، موقعیت سیاسی او را تقویت خواهد کرد و این موفقیت او را قادر خواهد کرد خواسته‌هایش را برای گشایش فرهنگی و سیاسی پیش ببرد... روحانی می‌داند که در افکارعمومی به متحدانی نیاز دارد که سیاست‌اش را توضیح دهند و از آن حمایت کنند. به همین دلیل بود که در سخنرانی‌اش در گردهمایی روسای دانشگاه‌ها از روشنفکران خواست حرف بزنند. رئیس جمهور ایران هشدار داد علم نباید محدودیت‌های سیاسی را بپذیرد. وی گفت: «نباید منتظر دولت بمانید. شما خودتان مسئولیت دارید. شما باید برای مشکلات سیاسی و اقتصادی به ما راه‌حل ارائه کنید

  روز عشق در ایران

روزنامه فرانسوی لوموند پانزدهم فوریه می‌نویسد، در ایران، به رغم وجود و تداوم یک جامعه نسبتاً سنتی و مذهبی، بزرگداشت جشن عاشقان به تدریج می‌رود تا جنبه کاملاً عادی به خود بگیرد. پس از شش ماه که از آغاز ریاست جمهوری حسن روحانی در ایران می‌گذرد، این طور به نظر می‌رسد که حال و هوای تازه‌ای در تهران آغاز شده است. در سال‌های گذشته واردات تمامی اشیایی که به نحوی به این جشن مربوط می‌شد ممنوع بود اما امسال وضع به گونه دیگری است. فرستاده روزنامه لوموند از تهران گزارش داده است: «در خیابان میرزای شیرازی ویترین فروشگاه‌ها، مملو از دسته گل‌های رز سرخ مصنوعی، شمع‌های معطر، جا کلیدی‌ها و دیگر اشیای با نقش قلب است.

  اتهام همکاری ایران با القاعده

نشریه الحیات دهم فوریه نوشت، آمریکا یکی از اعضای برجسته‌ القاعده ملقب به جعفر ازبکی را به اتهام حضور در ایران برای اعزام جنگجویان پاکستانی و افغانی به سوریه در فهرست تعقیب قرار داده است. به ادعای این نشریه، القاعده از ایران به عنوان معبری برای انتقال کمک‌های مالی و نیرو، از طریق مرزهای ترکیه، برای جنگجویان خود در سوریه، علاوه بر جبهه النصرت که علیه رژیم بشار اسد می‌جنگند، استفاده می‌کند. با این حال روزنامه‌ وال‌استریت‌ ژورنال با اشاره به سخنان محمدجواد ظریف، وزیر خارجه‌ ایران، در اجلاس اقتصادی در داووس نوشت که ایران بار‌ها هرگونه حمایت از القاعده، طالبان و دیگر گروه‌های رادیکال سنی را رد کرده است. ظریف در داووس گفته بود که حمایت از گروه‌هایی که ایران را هدف قرار داده‌اند، معقول نیست.روزنامه واشنگتن پست نیز شنبه به نقل از یکی از مقام‏های مبارزه با تروریسم آمریکا مدعی شده بود، ثروت شحاطه، یکی از اعضای القاعده که رابطه نزدیکی با ایمن الظواهری، رهبر فعلی این گروه دارد، پس از چند سال حضور در ایران از کشورمان خارج شده است. به گفته مقام‏های آمریکایی، شحاطه که ۵۳ سال دارد پیش از پیوستن الظواهری به القاعده و زمانی که وی جنبش جهاد اسلامی مصر را رهبری می‌کرد معاون او بوده است.

  تغییر سیاست ریاض

گودرون هارِر در نشریه آلمانی اشتاندارد می‌نویسد، رئیس جمهور آمریکا، باراک اوباما می‌خواهد در ماه مارس از عربستان دیدار کند. شایعه شده آمریکا برای انجام این سفر از ریاض خواسته از جهادی‌های سوریه فاصله بگیرد... برای عربستان موضوع خیلی حساس است چرا که مشکل جهادی‌ها آشکارا سهمی نیز در تغییر سیاست واشنگتن در قبال ایران دارد. از طرفي اعاده‌ حیثیت ایران، در صورتی که توافق دائمی هستهاي حاصل شود، موضع عربستان سعودی را به عنوان مهم‌ترین متحد آمریکا تضعیف می‌کند. بر همين اساس، ریاض تلاش دارد تا در سیاست‌های خود نسبت به ایران بازنگری کند چرا كه متوجه شده خواسته بی‌قید وشرطش برای سقوط اسد و در نتیجه تضعیف ایران، تبعات جدی برای حکومت سعودی به همراه دارد. احتمالا به همين دليل است كه ریاض بر جناح سنی در لبنان اِعمال نفوذ کرد تا با حزب ا... برای حفظ ثبات در دولت مشارکت کنند.

  تنوع طلبی در استراتژی فلسطین

سایت خبری ـ تحلیلی المانیتور چهاردهم فوریه با اشاره به روابط دولت ایران و گروه‌های فلسطینی می‌نویسد، ایران استراتژی جدیدی را در فلسطین آغاز کرده که تا حدودی مشابه استراتژی قبلی است اما از برخی نظر‌ها با آن تفاوت دارد. ایران پیش از این دو یا سه متحد در میان فلسطینی‌ها داشت اما امروز ایران می‌خواهد همه جنبش‌های فلسطینی متحدش باشند، باوجود اینکه برخی از آن‌ها سکولار یا اسلامگرا هستند. به گزارش دیپلماسی ایرانی، المانیتور به نقل از منابع آگاه می‌نویسد، گروه فلسطینی فتح اهمیتی نمی‌دهد که همراه با دیگر جنبش‌های فلسطینی مانند حماس و جهاد اسلامی به عنوان یک شریک واقعی در طرف ایران باشد. دیگر اخباری که از پشت پرده به گوش می‌رسد این است که فتح پیام مثبتی از حماس دریافت کرده اما اینکه این پیام توسط ایرانیان انتقال یافته باشد، هنوز تایید نشده است. به گفته وی، ایران روند مذاکره با اسرائیل را اتلاف وقت می‌داند، چرا که خصومت اسرائیل ادامه دارد و آمریکا و کشورهای عربی نیز نقش منفی ایفا می‌کنند... تنها راه حل فلسطین مقاومت است و ایران آماده است به حمایت بیشتر از فلسطین ادامه دهد.

 

26 بهمن 1392؛

    ساعت 10:03 صبح

یعنی این شانس لامصب ما از لپ لپ درآمده! این همه دیپلماسی فعال اعمال کردیم، رایزنی‌های همه جانبه انجام دادیم. بابا! این همه غذا و خوراکی به خیک این ایتالیایی‌ها بستیم، آخر درست موقعی که وقت همکاری‌های دوجانبه رسیده بود، رفیقمان رفت قاطی باقالی‌ها! این همه ظریف طفلکی با آنا بونینو کلنجار رفت که طبق پروتکل‌های ایران برخورد کند، این همه پول روسری و شال‌های خوشگل برای آنا خانم خرج کردیم، آخر سر دولتشان ساقط شد. یعنی جواد کم مانده بود گریه کند. اصلا دست روزگار هم برای دولت ما شده دست پشت پرده! نمی‌گذارد دو تا قدم درست و حسابی برداریم. اوضاع همینطور پیش برود مجبوریم دوباره با همان گامبیا و نامیبیا و زامبیا رفاقت کنیم، تازه اگر ما را تحویل بگیرند!

    ساعت 13:05 بعدازظهر

حسام آشنا آمد دفتر و با عصبانیت گفت: «این صداوسیما دیگه گندش رو درآورده! دکتر یه نامه زدم بهشون گفتم بیخود شایعه درست نکنن. سریع‌القلم مشاور شما نیست.» با تعجب پرسیدم: «چرا گفتی مشاور من نیست؟!» گفت: «خب چی کار می‌کردم؟ مقوله کراوات، مقوله مهمی‌ست.» با عصبانیت گفتم: «مثلا چی کار می‌خواستن بکنن؟» گفت: «به راحتی رأی به عدم کفایت سیاسیتون می‌دادن.» خندیدم و گفتم: «مرد حسابی احمدی‌نژاد هشت سال کشور رو تا لبه پرتگاه برد، رأی به عدم کفایت سیاسی‌اش ندادن، واسه کراوات می‌خوان من رو عزل کنن؟!» گفت: «دکتر شما واقعا خودتون رو با احمدی‌نژاد قیاس می‌کنید؟ اون بنده خدا معشوق ضرغامی و نماینده‌های مجلس و خیلی آقایون دیگه بود. از اون معشوق‌ها که هی ناز می‌کنه و نازش رو می‌كشن. اصلا با شما قابل مقایسه‌ست؟ ماها رو به جرم اینکه می‌خندیم، یا حتی ممکنه پاپیون ببندیم بلافاصله ساقط می‌کنن.» گفتم: «مملکت رو که با عشق و عاشقی نمی‌شه گردوند آقای عزیز!» گفت: «منم ‌می‌دونم نمی‌شه. ولی عشق که این چیزها حالیش نیست. اصولگراها عاشق خونگرمی و نجابت و شجاعتش شده بودن. دست خودشون که نبود.» بعد به دوردست‌ها خیره شد، آهی کشید و گفت: «آی عشق... چهره آبی‌ات پیدا نیست...» بعد ناگهان به خودش آمد و گفت: «اصلا ببینم کدوم دهن‌لقی اولین بار لو داد که سریع‌القلم مشاور شماست؟!» گفتم: «به نام خدا، ایرنا!» قیافه‌اش دونقطه خط شد و گفت: «بابا یه ندا به من می‌دادید تکذیب نمی‌کردم! اینطوری خیلی ضایع شد که!» گفتم: «حالا عیب نداره. همینطوری هم یه پله از احمدی‌نژاد جلوتریم. اون بنده خدا سال‌های اول دولتش کلا وجود انسانی با نام "عباس پالیزدار" رو تکذیب کرد. شما باز سمت مشاوره سریع‌القلم رو تکذیب کردی.»‌

    ساعت 16:53 عصر

این چند وقت هرچه می‌زنیم به در بسته می‌خورد. یک جشنواره را نشد بدون مشکل برگزار کنیم. کم کم خستگی دارد بر من مستولی می‌شود. از دفتر راه افتادم بروم منزل که هادی غفاری را در خیابان دیدم. با خوشحالی با من روبوسی کرد و گفت: «آقای دکتر خیلی ممنونیم. شما نشاط رو به ما برگردوندید. رگه‌های امید رو داریم در مردم می‌بینیم.» حوصله نداشتم، با کلافگی گفتم: «ولمون کن برادر من... فعلا که هم امید ما و هم مال مردم رگ به رگ شده، از درد تکون نمی‌تونیم بخوریم.» جا خورد و پرسید: «دکتر نشناختین؟ هادی‌ام. از خودتونم.» جواب دادم: «خودی یا ناخودی یا نخودی؛ فعلا بذار چند روز استراحت کنیم، بعد بیایم بذر امید جدید بکاریم. شما دیگه از ما هم خوشبین‌تری! امید کجا بوده توی این بلبشو؟»

وقایع‌نگار 26 بهمن 1392:

1. نخست‌وزیر ایتالیا استعفا داد.

2. حسام آشنا مشاوری به نام «سریع‌القلم» را از بیخ تکذیب کرد!

3. هادی غفاری: «رگه‌های امید را در مردم می‌بینیم

تعداد بازدید :  1698

لینک خبر :  http://www.ghanoondaily.ir/?News_Id=34385

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تحلیل محمدحسین صفارهرندی از توافق ژنو؛

دستاوردهای توافقنامه ژنو به نسبت امتيازهای داده‌شده ناچيز است

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: در توافقنامه هسته اي ژنو خطوط قرمز نظام رعايت شده اما دستاوردهاي آن به نسبت امتيازهاي داده شده ناچيز است.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از مهر، محمدحسين صفار هرندي عصر يكشنبه در جشن سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي كه به همت بسيج دانشجويي دانشگاه پيام نور بجنورد برگزار شد، اظهار داشت: بر خلاف برخي گفته ها در توافقنامه ژنو هيچ گونه خيانتي از سوي مذاكره كنندگان هسته اي ايران انجام نشده است.

وي افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامي خود حامي اصل مذاكره هستند و هيچ گونه مخالفتي با انجام مذاكره در بخش هاي مختلف ندارند و در زمينه مذاكرات هسته اي نيز از تيم مذاكره كننده حمايت كرده و آنها را فرزندان انقلاب دانستند.

صفار هرندي اضافه كرد: در مجموع در مذاكرات هسته اي ژنو خطوط قرمز نظام از سوي تيم هسته اي رعايت شد اما بايد قبول كرد كه در اين مذاكرات شان نظام اسلامي به خوبي رعايت نشد.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اين كه در توافقنامه هسته اي ژنو خطوط قرمز نظام رعايت شده اما دستاوردهاي آن به نسبت امتيازهاي داده شده ناچيز است، تصريح كرد: تيم مذاكره كننده هسته اي ايران بايد سعي كنند در مذاكرات نهايي مواردي كه مورد غفلت واقع شده و نيز بخش هايي را كه از دست داده ايم را احيا كند.

به گفته وي تيم مذاكره كننده هسته اي ايران مي بايد در گام هاي بعدي خود بهتر از گذشته از حقوق هسته اي ملت ايران دفاع كند و در مذاكرات نهايي صبورتر عمل كند.

 

راهپيمايي ۲۲ بهمن پاسخ اهانت آمريكا بود

 

صفار هرندي در بخش ديگري از سخنان خود به حضور گسترده مردم ايران در راهپيمايي روز بيست و دوم بهمن ماه، سالروز پيروزي انقلاب اسلامي پرداخت و گفت: در اين روز ملت ايران پاسخ حماقت ها و اهانت هاي سران آمريكا را با حضور پرشور و حماسي خود دادند.

وي با بيان اين كه حضور كم نظير مردم ايران در راهپيمايي بيست و دوم بهمن ماه امسال و فريادهاي كوبنده مرگ بر آمريكا در واقع پاسخ به اهانت هاي سران آمريكا بود، اظهار داشت: ملت ايران با اين حضور خود كه به صورت تلافي جويانه انجام شد به دشمنان نشان دادند كه همه آنها فارغ از هر گونه تفكر در برابر دشمنان هماهنگ و متحد هستند.

 

دولت يازدهم نسبت به عملكرد دولت قبل ناسپاسي نكند

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با بيان اين كه اقدامات خوب از جانب هر كس و هر دولتي كه انجام شود شايسته قدرداني است، اظهار كرد: متاسفانه در دولت يازدهم موج انتقاد نسبت به عملكرد دولت هاي نهم و دهم با تخريب همراه شده در حالي كه همه مردم در جريان فعاليت ها و اقدامات كم نظير دولت احمدي نژاد هستند.

صفار هرندي عنوان كرد: دولت يازدهم در زمينه اجراي طرح هاي بزرگ، محروميت زدايي از روستاها، اجراي پروژه هاي عمراني و ... كارنامه درخشاني دارد و نمي شود تمامي اقدامات اين دولت ها را ناديده گرفت.

به گفته وي در دولت يازدهم آن چنان از دولت احمدي نژاد انتقاد مي شود كه گويي دولت هاي نهم و دهم انقلاب اسلامي را به عقب برده است.

صفار هرندي تصريح كرد: البته دولت احمدي نژاد در بخش هايي داراي اشكال بود اما نبايد دولت يازدهم نسبت به عملكرد دولت پيش ناسپاسي كرده و آن را تخريب كند.

وي اظهار كرد: دولت تدبير و اميد آن قدر كه از دولت محمود احمدي نژاد انتقاد مي كند به جاي آن بيايد و به مردم بيان كند كه در اين مدت كدام كار بزرگ را انجام داده است.

صفار هرندي اضافه كرد: دولت يازدهم مي خواست يك كار بزرگ بكند و آن هم توزيع سبد كالاي رايگان در بين مردم بود اما همه ديدند كه در همين مورد هم چندين نفر در زير دست و پا له شدند.

به گفته وي اين گونه نيست كه دولت مردان دوره هاي نهم و دهم همه شماري بي سواد بودند كه كاري را نمي توانستند انجام دهند بلكه آنها نيز از همان دانشگاه هايي مدرك گرفته بودند كه دولت مردان تدبير و اميد گرفته اند اما اشكال و اشتباه در عملكرد هر دولتي وجود دارد و همه بايد سعي كنيم با انتقاد منصفانه زمينه پيشرفت كشور را فراهم كنيم.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

نظرات بسته نمی‌توان جامعه را اداره کرد

جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: به خاطر اینکه فردی دست منتظری را بوسیده یا اینکه در انتخابات به خاتمی رای داده است، حق نداریم‌ یک دفعه ریشه او را بزنیم و شاید در آن زمان اگر دست منتظری را نمی‌بوسید، ضد انقلاب معرفی می‌شد. به گزارش ایسنا، سردار عبدا… عراقی یکی از مولفه‌های توسعه هر کشور را پذیرش سلایق مختلف عنوان کرد و افزود: برای توسعه جامعه نمی‌توان با نظرات بسته حرکت کرد. تحمل سلايق مختلف و مدارا با قومیت‌ها و مذهب‌ها از جمله این مولفه‌هاست. حفظ این ارزش‌ها موجب ارتقاي امنیت ملی کشور می‌شود. ارتقاي  امنیت ملی یعنی حفظ تمامیت ارضی در برابر تهدیدات داخلی و خارجی که با وحدت و رعایت هنجارها و ارزش‌ها حاصل می‌شود. وي با بیان اینکه «باید تلاش کنیم که بحث اسکان و معیشت مردم حفظ شود و این کار تنها با سعه‌صدر و تحمل سلایق مختلف ممکن است»، وظیفه حکومت را تامین رفاه در جامعه برای آحاد و اقشار مختلف برشمرد و گفت: با نظرات بسته نمی‌توان جامعه را اداره کرد و امروز در دنیا بهترین جامعه، جامعه‌ای است که علاوه بر تأمین رفاه برای مردم، تحمل سلائق نیز در آن مطرح باشد. جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه ادامه داد: امروز هرجا کم می‌آوریم، به ستون محکم هشت سال دفاع مقدس که به تعبیر مقام معظم رهبری گنجینه است، تکیه می‌کنیم که کشورمان را بیمه کرده است. وی در پایان، پیشرفت و مقبولیت نظام را در گرو حل مشکلات مردم دانست و اظهار کرد: شما که در این کاروان حرکت می‌کنید، با هر سلیقه‌ای که هستید، دست دیگران را هم بگیرید که به انحراف نروند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۵

روایت‌ زاکانی‌ از تدبیر دولت‌ برای لغو سخنرانی ۲۲بهمن جلیلی

نماینده مردم تهران با انتقاد از تلاش دولت در لغو سخنرانی سعید جلیلی در مراسم ۲۲ بهمن شهر کرج گفت: فشار زیادی برای لغو این سخنرانی بر دعوت کنندگان از سوی دولت تدبیر و امید و با شعار اعتدال وارد شده تا با تغییر سخنران، سخنرانی دکتر جلیلی لغو گردد.

به گزارش پایگاه 598، علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در آخرین یادداشت در صفحه اجتماعی خود با مقایسه دو برنامه سخنرانی جلیلی و روحانی به انتقاد از رویکرد خلاف اعتدال دولت پرداخت و نوشت: به هر حال می شود شعار داد، اما آنچه که در اذهان مردم و در افکار عمومی نقش خواهد بست مطابقت گفتار ما با رفتار و عمل ما خواهد بود.

 

متن این یادداشت بدین شرح است:

 

اعتدال و دوری از افراط و تفریط ارزشی اسلامی و نجات بخش است.

 

۱. سال ۱۳۸۷ سخنران روز قدس در شهر کرج جناب آقای روحانی رییس جمهور محترم بودند که در کسوت عضویت در شورای عالی امنیت ملی توسط شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی دعوت شدند و پس از تجلیل از ایشان، سخنرانی خود را ارایه نمودند.

۲. امسال سخنران روز ۲۲ بهمن شهر کرج جناب آقای سعید جلیلی عضو شورای عالی امنیت ملی بودند که ایشان نیز توسط شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی دعوت شدند ولی اولاً فشار زیادی برای لغو این سخنرانی بر دعوت کنندگان از سوی دولت تدبیر و امید و با شعار اعتدال وارد شده تا با تغییر سخنران، سخنرانی دکتر جلیلی لغو گردد!

ثانیا" وقتی فشار فوق موثر واقع نشد، استاندار محترم درخواست وقتی برای خیرمقدم نمودند که با موافقت مسوول برگزاری مراسم، متاسفانه در پشت تریبون رعایت انصاف و اعتدال و .... را ننمودند و بیش از نیم ساعت صحبت کردند تا جایی که با مخالفت و شعار مردم، مجبور به پایان دادن سخنرانی خویش که در اثنای آن بخش زیادی از مردم صحنه را ترک کرده بودند و دکتر جلیلی نیز در پایان راهپیمایی حدود ۱۵ دقیقه صحبت کردند.

به هر حال می شود شعار داد، اما آنچه که در اذهان مردم و در افکار عمومی نقش خواهد بست مطابقت گفتار ما با رفتار و عمل ما خواهد بود.

 

امر مطلوبی که نیاز به بازبینی در مسیر طی شده چند ماه اخیر، توسط دولت تدبیر و امید و بازگشت عملی به شعار اعتدال دارد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

زیبا کلام : سرنوشت اتحاد شوروی در انتظار جمهوری اسلامی است / ما روز به روز در حال باختن هستیم

خبرگزاری فارس: صادق زیباکلام عضو هیات علمی دانشگاه تهران در مناظره‌ای با موضوع «تعامل انقلاب اسلامی با غرب» با حضور عبدالله گنجی گفت: من در گذشته تضاد و مبارزه ایدئولوژیک جمهوری اسلامی با غرب را متاثر از میراثی که از جریان چپ مارکسیستی به جریانات انقلابی رسیده بود، می‌دانستم اما الان معتقدم شروع ستیز جمهوری اسلامی با غرب از جایی بود که مسلمانان انقلابی در سال ۵۸ جا پای مارکسیست‌ها گذاشت و همان باورهای آنان را پذیرفتند.

وی افزود: ضدیت جریانات اسلام‌گرا با غرب که نقطه تحقق آن با اشغال سفارت همراه بود به خاطر رقابت نفس‌گیری بود که بین مارکسیست‌ها و بچه مسلمانان وجود داشت. این رقابت آنقدر جدی بود که این بچه‌ها تنها با گلوله به هم شلیک نمی‌کردند البته دست بالا به مارکسیست‌ها تعلق داشت به همین خاطر از طرف یاران امام قول و قرارهایی با سفارت آمریکا در ایران گذاشته شد و «شان من» عنوان می‌کند که من دیدم آقای بازرگان، بهشتی و موسوی اردبیلی به سفارت می‌آمدند و مذاکره می‌کردند.

استاد علوم سیاسی ادامه داد: مارکسیست‌ها جریانات اسلام‌گرا را به حالت تدافعی کشیده بودند و این جریانات تلاش می‌کردند تا از سلامت انقلاب دفاع کنند و بعد از اشغال سفارت آمریکا موازنه به سرعت به نفع مسلمانان انقلابی برگشت و آن هیبت انقلابی برای جریانات اسلام‌گرا به وجود آمد و رهبران انقلاب نیز با همه وجود به این جریان پیوستند چون متوجه شدند هیبت و پرستیژ اجتماعی برای آنان به وجود می‌آورد و از این طریق می‌توانند رقبای خود را قلع و قمع کنند. شنل آمریکاستیزی که بر دوش رهبران انقلاب ایران افتاد باعث شد آنان به راحتی این شنل را از دوش خود بر ندارند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به تفاوت روحیه انقلابی در سال ۵۸ و ۹۲ گفت: در سال ۵۸ چهره‌های متشخص انقلابی کسانی بودند که با امپریالیست آمریکا مبارزه می‌کردند و مانند الان نبود که پرستیژ انقلابی را افرادی مانند نلسون ماندلا داشته باشند که بعد از روی کار آمدنش یک نفر را هم اعدام نکرد.

وی افزود: زمانی که ما قبول کردیم گروگان‌ها را آزاد کنیم نتوانستیم هیچ امتیازی از آمریکا بگیریم و حال کسی نیز از بیانیه الجزایر دفاع نمی‌کند. در مورد مسئله هسته‌ای نیز این داستان در حال تکرار شدن است.

زیباکلام با طرح این سوال که چه شد این جریان آمریکاستیزی ادامه پیدا کرد، گفت: در ایران موج امپریالیسم‌ستیزی ادامه پیدا کرد اما این موج در جهان ادامه پیدا نکرد بدین خاطر که جمهوری اسلامی خود را یک نظام ایدئولوژیک تعریف می‌کند. تفاوت ما با ترکیه و دیگر کشورهای اسلامی این است که آنان مسلمانانی هستند که در یک انتخابات دموکراتیک نصف+۱ را به دست آوردند و به قدرت رسیدند اما ما این نگاه را نداریم و نگاهمان به نظام جمهوری اسلامی یک نگاه ایدئولوژیک است که مرکز همه خوبی‌ها است.

وی ادامه داد: این نظام به طور طبیعی خود را رقیب جلوه می‌دهد و وارد پیکار می‌شود در حالی که ما مشاهده می‌کنیم حزب عدالت و توسعه در ترکیه نگاه ایدئولوژیک به حکومت ندارد در حالی که ما معتقدیم نظام سیاسی و اقتصادی ما برترین است و به همین خاطر مجبوریم خودمان را در تضاد با غرب ببینیم و نمی‌توانیم قبول کنیم که غرب از جهت اقتصاد و مناسبات سیاسی از ما برتر است.

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه رویکرد ما به اسلام ایدئولوژیک‌محور است، گفت: البته این نوع نگاه بیشتر در حکومت وجود دارد و بیرون از حوزه حکومت در حال رنگ باختن است و بزرگترین مشکل آن نیز نسل تحصیل‌کرده است.

وی افزود: اسلامی کردن علوم انسانی نیز بدین خاطر است که نظام متوجه شده که نسل تحصیل‌کرده ما خودشان را در تضاد با غرب نمی‌بینند و فکر نمی‌کنند نظام اسلامی ما در حوزه سیاسی و اقتصادی برتر است.

 

* آنچه در شوروی اتفاق افتاد در جمهوری اسلامی هم اتفاق می‌افتد

 

زیباکلام تاکید کرد: نظام ما روزبه‌روز مانند شوروی در اقلیت قرار می‌گیرد و آنچه که در شوروی اتفاق افتاد در جمهوری اسلامی نیز اتفاق خواهد افتاد و این نظام خود را از درون اصلاح خواهد کرد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: اگر در تشیع یک روحیه مبارزه و ستیز نهفته است که باعث می‌شود جمهوری اسلامی روحیه مبارزه‌گرایانه داشته باشد پس چرا در شیعیان عراق این وضعیت وجود ندارد و چرا آیت‌الله سیستانی شیعیان را علیه آمریکا بسیج نمی‌کند؟ البته نمی‌دانم اگر حمایت ایران از حزب‌الله برداشته شود آنان چقدر می‌توانند دوام بیاورند.

وی با تاکید بر اینکه بزرگترین ویژگی تشیع غیرسیاسی بودن آن است، گفت: کافی است به نظر علمای گذشته از صفویه تا پهلوی نگاه کنید و ببینید که راجع به حکومت و سیاست چه گفته‌اند ما شاهدیم که در دوره صفویه علما تاج پادشاهی را بر سر شاهان قرار می‌دادند و در آن دوران علمای شیعه در کنار حکومت هستند و نهضت مشروطه نیز علما را همسو با خود کردند و در زمان محمدرضا پهلوی نیز علما کاری به سیاست نداشتند تنها روحانی‌ای که این وضعیت را به هم زد امام بود در غیر این صورت تمام علمای بزرگ تشیع با حکومت همراه بودند به همین خاطر وقتی ما می‌بینیم که علما با شاه و حکومت طاغوت کاری نداشتند طبیعتا با غرب نیز کاری نداشتند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه دو نگاه به اسلام وجود دارد، گفت: یک عده معتقد هستند که اسلام باید رو به جلو حرکت کند و باید توسعه‌گرا باشد و دین تنها برای دنیای دیگر ما نیست مانند بن‌لادن. در ایران نیز این نگاه غالب است که باید با نظام سلطه مبارزه کنیم و یک نگاه کاملا ایدئولوژیک‌زده به دین در حالی که دیگر مسلمانان این نوع نگاه را ندارند. آنچه که افول خواهد کرد نگاه ایدئولوژیک‌زده به دین است چراکه نگاهی سیاست‌زده است.

زیباکلام در ادامه با اشاره به نگاه بازرگان به دین گفت: بازرگان تمام عمرش را صرف این کرد که بگوید اسلام برای این دنیا نیز حرف دارد تا این دنیا را برای ما بهشت کند و نسل ۵۷ نیز با تمام وجود معتقد بود که اقتصاد توحیدی وجود دارد و ما در اوایل انقلاب نگاه ایدئولوژیک به اسلام داشتیم و معتقد بودیم که کامل‌تر از ایده‌های غرب و شرق است.

وی افزود: اما بازرگان در آخرین سخنرانی‌اش در حسینیه ارشاد طوری سخن می‌گوید که انگار می‌خواهد عنوان کند تجربه نظام جمهوری اسلامی باعث شده به این نتیجه برسد که اسلام آمده است تا بگوید آن دنیا و پیامبری نیز وجود دارد. شما از کجای قرآن می‌توانید استخراج کنید که نظام بانک به وجود بیاید و بتوانیم عربستان را سر جایش بنشانیم اما این نگاه در سال ۵۷ وجود داشت.

زیباکلام در ادامه افزود: ما در اوایل انقلاب اعتراض داشتیم که چرا اقتصادی که در شورای نگهبان تصویب شد لفظ توحیدی ندارد ما تا این حد ایدآل‌گرا بودیم به همین خاطر به خانه شهید بهشتی رفتیم تا اعتراضمان را به آنان اعلام کنیم که شهید بهشتی در پاسخ به ما گفتند ما تلاش کردیم اما دیگران موافق نبودند و این موضوع رای نیاورد البته الان متوجه می‌شوم که آن دیگران درست می‌گفتند الان ما می‌بینیم که اقتصاد توحیدی ما بهره 25 درصد می‌گیرد و حال آیا شما فکر می‌کنید در اسلام اقتصاد وجود دارد.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در ادامه مشکلات اسرائیل با جمهوری اسلامی ایران را برشمرد و گفت: ما قائل هستیم که باید اسرائیل را نابود کنیم به همین خاطر جنبه ایدئولوژیک گرفته‌ایم و برای آن همه‌کار می‌کنیم، سوال بنده این است که این رسالت را چه کسی برعهده ما گذاشته است؟ چرا سیاست خارجی ما براساس همین تفکر اقدام می‌کند؟

 

* مشکل اصلی ما نگاه ایدئولوژیک ما به جهان است

 

زیباکلام تصریح کرد: ما وقتی صحبت از اقدامات آمریکا علیه خودمان را می‌خواهیم بیان کنیم لیست بلندبالایی ارائه می‌دهیم اما هیچ‌وقت نمی‌گوییم که با نگاه ایدئولوژیکمان چه اقداماتی علیه غرب و آمریکا کرده‌ایم و چه تحریفات و دروغ‌هایی علیه آنان به کار برده‌ایم، مشکل اصلی ما نگاه ایدئولوژیک ما به جهان است. وقتی ما می‌خواهیم نظام سلطه و اسرائیل را نابود کنیم آیا می‌شود توقع داشته باشیم که آنان کاری نکنند؟

عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: ما روز به روز در حال باختن هستیم چراکه نتوانسته‌ایم نسل‌های تحصیل‌کرده بعد از انقلاب را حفظ کنیم و حمایتمان از بشاراسد باعث شده تمام اعراب را علیه خودمان بسیج کنیم و به دلیل سیاست‌های غلطمان سنی‌ها از هویت سنی بودنشان آگاه شدند.

زیباکلام با اشاره به حضور در دانشگاه زاهدان گفت: حدود ۸۰ نفر از دانشجویان آن دانشگاه با لباس بلوچی و با حرارت کامل از کینه‌هایشان صحبت می‌کردند و هیچ ترسی نیز از حراست دانشگاه نداشتند. ما نه‌تنها در عرصه بین‌الملل هر کسی را که توانستیم علیه خودمان دشمن کردیم بلکه در عرصه داخلی نیز همین کار را انجام دادیم. سرمایه‌گذاری‌های ما در ونزوئلا چه نتیجه‌ای داشت اگر امام الان حاضر بودند چقدر تضمین می‌دادید که سخنان سال ۵۷ را تکرار می‌کردند اگر ما فقط به سخنان امام در ۳۰، ۴۰ سال گذشته رجوع کنیم پس باید درب دانشگاه امام صادق و تهران را گل بگیریم.

وی در پایان سخنان خود گفت: ما به جای اینکه نگران غرب باشیم سعی کنیم وضعیت مملکت خودمان را حل کنیم. بنده کشور اسرائیل را به رسمیت می‌شناسم چراکه سازمان ملل آن را به رسمیت شناخته است.

 

توضیحات زیباکلام درباره به رسمین شناختن اسرائیل

 

صادق زیباکلام گفت: رژیم اسراییل رژیمی اشغالگر است و سخنان من در مناظره ناظر به رای سازمان ملل بوده است.

این استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ درخصوص تیتر برخی رسانه ها به نقل از اظهارات وی مبنی بر به رسمیت شناختن اسراییل اظهار داشت: اولا موضوع مناظره ربطی به اسراییل نداشت. موضوع مناظره در خصوص انقلاب اسلامی و ایدوئولوژی انقلاب بود و سوالات نیز در همین زمینه طرح شد.

وی افزود: ثانیا در میان مناظره یکی از دانشجویان سوال کرد که آیا شما اسراییل را به رسمیت می شناسید یا نه؟ علت این سوال هم این بود که من عرض کردم چه کسی به ما این رسالت را داده است که اسراییل را نابود کنیم؟ آیا سازمان ملل از ما خواسته است؟ آیا اعراب یا فلسطینیان یا شورای امنیت یا سازمان کنفراس اسلامی یا اکثریت مردم ایران از دولت خواسته اند اسراییل را نابود کند؟

این فعال دانشگاهی ادامه داد: من گفتم اعراب و فلسطینی ها هم به دنبال تشکیل کشور مستقل فلسطینی هستند و خواهان نابودی اسراییل نیستند. در این بخش دانشجویی از من درباره به رسمیت شناختن اسراییل سوال کرد. من گفتم سرزمین هایی را که سازمان ملل در سال ۱۳۲۷ / ۱۹۴۸ به رسمیت شناخته را به رسمیت می شناسم.

زیبا کلام تصریح کرد: در حقیقت مراد من این بود که من اسراییلی را که در چارچوب سازمان ملل وجود دارد؛ به رسمیت می شناسم. معنی دیگر این حرف آن است که در جنگ های ۱۹۴۸ یعنی ظرف ۶۵ سال گذشته اسراییل بخش هایی از کشورهای عربی را به اشغال خود در آورده است. این سرزمین ها شامل کرانه غربی رود اردن می شود. بنابراین این سرزمین ها شامل اسراییل نیست و به اشغال درآمده است.

این استاد دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که پس شما معتقد هستید که اسراییل اشغالگر است؛ تاکید کرد: قطعا اسراییل اشغالگر است. در سال ۱۹۶۷ در جنگ ۵ روزه اسراییل بخش هایی از خاک همسایگانش را به اشغال درآورد و طبیعی است که از این بابت اسراییل اشغالگر است.

زیبا کلام در پایان گفت: بلندی های جولان و کرانه غربی رود اردن جزء خاک اسراییل نیست و آنها را به تصرف نظامی درآورده است و سازمان ملل آن را به رسمیت نمی شناسد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

کیهان

سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۸

سال هفتاد و دوم شماره ۲۰۷۱۵

واقعیت فربه‌تر از مشّاطه‌ها(یادداشت روز)

 محمد ایمانی

خوش‌گمانی به آدم بدنهاد را عقل امضا نمی‌کند. اما کم نبوده‌اند سیاستمداران و تحلیلگرانی که تصور کرده‌اند از جمله لوازم واقع‌گرایی در پهنه سیاست خارجی، خوش‌گمانی به سیاستمداران بدسرشت عالم است. این تحلیلگران البته دوگونه‌اند. شماری حسن نیت دارند اما واقعیت را بد می‌فهمند یا به دلایلی نمی‌خواهند با واقعیت روبرو شوند. و گروهی دیگر اتفاقا واقعیت این خباثت و بدنهادی را خوب می‌فهمند اما مامورند و معذور. به عبارتی مشاطه‌ قدرت‌های غربی هستند و اصلا کار ویژه‌شان این است که زشتی‌های آنها را با بزک بپوشانند و خوش‌آب و رنگ نشان دهند.

این تلقی که با آمریکا و غرب می‌شود بست و اختلافات را حل کرد، منحصر به امروز و دیروز نیست. کسانی همواره بر این تصور بوده‌اند که- ولو با انکار واقعیات- باید خود را متهم انگاشت و نسبت به بیگانه دشمن حسن ظن داشت. در حالی که آمریکا سر بزنگاه، زیر پای شوروی را خالی کرد و فرش را از زیر پای رقیب کشید، همین‌ها می‌گویند ببینید آمریکا و شوروی چگونه تنش‌زدایی کردند و... قس علی هذا، که فعلا موضوع این نوشتار نیست. از سال‌های اول انقلاب تا آخرین سال حیات مبارک حضرت امام(ره)، و از شروع دولت سازندگی تا دوره اصلاحات و پس از آن تا به امروز همواره یک چند ضلعی سیاسی، رسانه‌ای و شبه آکادمیک چنین القا کرده‌اند که تنش موجود میان ایران و چند قدرت غربی، زیر سر خود ماست و اگر ما اندکی کوتاه بیاییم و سر برخی اصول و مواضع تخفیف بدهیم، آن طرف آدم‌های اتوکشیده زبان فهم، خردمند، مودب و میانه‌رویی نشسته‌اند که به استقبال می‌آیند و بساط آشتی و اعتمادسازی و رفع سوء تفاهمات فراهم می‌شود.

حوادث سال 1367 از این جهت، سال پرعبرتی است. در شروع این سال- و شاید قبل از آن- در حالی که برخی دیپلمات‌های ما احتمال پذیرش قطعنامه 598 را در محافلی زمزمه کرده بودند، ناو آمریکایی هواپیمای مسافربری ما را با 290 مسافر سرنگون کرد و سپس با بی‌شرمی تمام، به فرمانده همان ناو به خاطر این بی‌شخصیتی و گرگ‌صفتی، مدال شجاعت دادند. تیرماه 1367 حضرت امام(ره) با احترام به نظر برخی مسئولان، اجرای قطعنامه 598 را پذیرفتند. برخلاف تصور همان مسئولان، حسن نیت ایران با بدفهمی و گستاخی رژیم صدام و حامیان غربی وی در انجام برخی حملات جدید و گسیل سازمان منافقین برای فتح تهران(!!) روبرو شد. پیامد این ماجرا، ایجاد موج جدید بسیج مردمی در پر کردن جبهه‌ها و عقوبت تاریخی- انهدام- سازمان منافقین بود. چند ماه بعد یعنی دی ماه سال 67، گستاخی قدرت‌های شرور غربی شکل دیگری به خود گرفت و جبهه استکبار این بار سلمان رشدی را برای شکستن حریم پیامبر اعظم(ص) علم کردند که پاسخ تاریخی خود را از حضرت امام خمینی(ره) و امت اسلامی گرفتند.

حضرت امام سوم اسفند 1367 در منشور معروف روحانیت و در جمع‌بندی این فراز و نشیب پدید آمده، عبارات عمیقا تأمل‌برانگیزی دارند. از جمله آنجا که می‌نویسند «آنان که هنوز بر این باورند و تحلیل می‌کنند که باید در سیاست و اصول و دیپلماسی خود تجدید نظر نماییم و ما خامی کرده‌ایم و اشتباهات گذشته را نباید تکرار کنیم و معتقدند که شعارهای تند یا جنگ سبب بدبینی غرب و شرق نسبت به ما و نهایتا انزوای کشور شده است و اگر ما واقع‌گرایانه عمل کنیم، آنان با ما برخورد متقابل انسانی می‌کنند و احترام متقابل به ملت ما و اسلام و مسلمین می‌گذارند، این یک نمونه است که خدا می‌خواست پس از انتشار کتاب کفرآمیز آیات شیطانی در این زمان اتفاق بیفتد و دنیای تفرعن و استکبار و بربریت، چهره واقعی خود را در دشمنی دیرینه‌اش با اسلام برملا سازد تا ما از ساده‌اندیشی به در آییم و همه چیز را به حساب اشتباه و سوء مدیریت و بی‌تجربگی نگذاریم و با تمام وجود درک کنیم که مسئله، اشتباه ما نیست بلکه تعمد جهانخواران به نابودی اسلام و مسلمین است و الّا مسئله فردی سلمان رشدی آن قدر برایشان مهم نیست که همه صهیونیست‌ها و استکبار پشت سر او قرار بگیرند.»

و عجیب اینکه حضرت امام بلافاصله تصریح می‌کنند «ترس من این است که تحلیلگران امروز، ده سال دیگر بر کرسی قضاوت بنشینند و بگویند که باید دید فتوای اسلامی و حکم اعدام سلمان رشدی مطابق اصول و قوانین دیپلماسی بوده است یا خیر؟ و نتیجه‌گیری کنند که چون بیان حکم خدا آثار و تبعاتی داشته است و بازار مشترک و کشورهای غربی علیه ما موضع گرفته‌اند، پس باید خامی نکنیم و از کنار اهانت‌کنندگان به مقام مقدس پیامبر و اسلام و مکتب بگذریم!». از همه عجیب‌تر، واقعیت‌هایی بود که یکی پس از دیگری بر ذهن‌های خواب‌زده تازیانه زد. اگر در این سو کسانی دنبال تنش‌زدایی یک سویه- ولو از مسیر سیاست توهین‌آمیز اعلامی اروپا موسوم به گفت‌وگوهای انتقادی- بودند، در آن طرف ابا نکردند از اینکه رئیس دولت وقت ایران را متهم تحت پیگرد یک اتهام واهی تروریستی قرار دهند و در ادامه همان روند در حالی که دولت بعدی (اصلاحات)، مکاتبات سری یکطرفه برای مذاکره با آمریکا انجام می‌داد و مسیر اشغالگری آنان را در افغانستان می‌گشود، ناگهان با دست‌خوش دولت بوش مواجه شد مبنی بر این که ایران، محور شرارت است و در فهرست کشورهایی قرار دارد که باید مورد حمله و تنبیه واقع شوند! درست در بحبوحه همین تهدیدهای توهین‌آمیز بود که آمریکایی‌ها، برنامه‌ هسته‌ای ایران را بهانه اتهام‌زنی‌های تازه کردند و برگ تازه‌ای از خباثت را رو کردند. آن روزها سرمقاله‌نویس یکی از نشریات زنجیره‌ای - که اکنون در سرمقاله روزنامه‌ای جدید الولاده، این روزنامه را مولود دوره اعتدال می‌خواند- حق را به جانب آمریکایی‌ها داد و نوشت؛ اگر نمی‌گذارند ما حتی غنی‌سازی صلح‌آمیز داشته باشیم، به خاطر این است که تقوای اتمی نداریم و اگر این تقوا را به غرب نشان بدهیم، حتی اجازه می‌دهند که بمب اتمی هم داشته باشیم!

حتی این طفلک هم -هر چند در نشریه‌ای مامور و معذور- با زبان بی‌زبانی اعتراف می‌کرد مسئله آمریکا با ما فناوری هسته‌ای نیست. اما چه می‌شود کرد که 10 سال بعد، هنوز در گوشه و کنار، مدعیان سیاست و دیپلماسی و روشنفکری پیدا می‌شوند تا بگویند مگر انرژی هسته‌ای یا غنی‌سازی 20 درصد و 3/5 درصد چه قدر ارزش دارد که پای آن هزینه بدهیم؟! سیاست‌ورزی و تدبیر این طیف- اگر جسارت نباشد- تنه به تنه سیاست‌ورزی جناب معمر قذافی می‌زند. اینها پیداست نه دشمنان را شناخته‌اند و نه به ملت خود باور دارند، چنان که خوی خودکامه‌ها در هر کسوتی- ولو روشنفکری- است.

منطق تربیتی و سلوک سیاسی امام خامنه‌ای، ادامه منطق و سلوک امام خمینی است و این گفتمان کاربردی، راه به سیره پیامبر اعظم(ص) و امیرمومنان(ع) می‌برد. رسول خدا با وجود مخالفت، مشورت شماری از اصحاب را برای خروج از مدینه در جنگ احد پذیرفتند چرا که به اثر تربیتی مشورت و مدیریت جمعی قائل بودند و بر بصیرت و بینش و عبرت‌اندوزی باور داشتند؛ همچنان که امیر مومنان(ع) روی استطاعت و تدبیر و بصیرت و استقامت صحابه حساب می‌کردند. در محضر پیامبر(ص) به فاصله یک سال، سرنوشت دو جنگ بدر و احد متفاوت از هم رقم خورد. همچنان که در دوره ولایت امیر مومنان، سرنوشت دو نبرد جمل و صفین- به خاطر نقش متفاوت اصحاب- متفاوت شد. فراز و نشیب حوادث در طول تاریخ انقلاب نیز بی‌شباهت به روزگار صدر اسلام نیست. البته یک غم بزرگ بر حلقوم وجدان متعالی انسانی درطول تاریخ سنگینی خواهد کرد که چرا برخی نخبگان و پیشاهنگان، آنجا که باید «ایمان عمیق دینی، غیرت دینی، شجاعت، موقع‌شناسی، اقدام به هنگام، پیشرو و صف‌شکن بودن و انجام کارهای نوآورانه» را از خود نشان نداده و در تراز پیشاهنگان جبهه حق و عمارگونه و مالک‌اَشتروار ظاهر نشدند؟

نصاب و تراز ملت ایران همان است که در معجزه انقلاب اسلامی 57، اداره جنگ 8 ساله، خم به ابرو نیاوردن در برابر تحریم‌های 35 ساله، شکستن سقوط فقرات فتنه‌انگیزی‌های دشمن و معجزه هر ساله جشن باشکوه‌تر انقلاب اسلامی از خود به نمایش گذاشته‌اند یعنی که ما متحد، بر سر آرمان‌ها ایستاده‌ایم، تسلیم زورگویی و باج‌خواهی آمریکا نخواهیم شد و هیچ مانع و قدرت بزرگی نمی‌تواند در مقابل اراده راسخ یک ملت، مقاومت کند. اگر این نصاب و تراز ملت ماست- که 22 بهمن خاطره‌انگیز امسال عیان‌تر از همیشه به رخ کشید- بنابراین چرا باید برخی سیاسیون و رسانه‌ها و مدعیان روشنفکری ما به تخفیف و کوچک‌انگاری یا سانسور همین حقیقت بپردازند یا تکیه‌گاه و نقطه اعتماد وکلید مشکلات را در خارج از کشور بجویند؟ آیا این اهانت- ولو ناخواسته و از سر غفلت- به ساحت یک ملت بزرگ نیست؟ البته حکایت دیپلماسی و به تعبیر رهبر معظم انقلاب مذاکره برای گرفتن بهانه از دشمن یا دفع شر او موضوع دیگری است و منطقا باید پشتوانه سیاست خارجی و تیم مذاکره‌کننده بود اما صاحب‌نظران  علوم سیاسی اتفاق نظر دارند که نقطه اتکای هر کشوری نه در دیپلماسی و مذاکره، بلکه در تقویت ساخت درونی قدرت اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و تولید قدرت مستحکم ملی به منظور کاهش هرچه بیشتر نقطه ضعف‌ها و نیاز به خارج است.

6 ماه اخیر در دولت فعلی و 6 ماه پیش از آن در دولت قبلی به انضمام همه تحرکات دیپلماتیک در طول 30 سال گذشته، فرصت گرانبهایی برای شناسایی مولفه‌های حقیقی قدرت ملی از یک سو و رسیدن به یقین درباره انتظارات خباثت‌آمیز طرف غربی از مذاکره و دیپلماسی به تعریف آنهاست. امروز مشت آمریکا و دولت اوباما برخلاف 2-3 سال پیش کاملا در برابر ملت ما گشوده است. مقامات دولت آمریکا با چه زبانی بگویند که اولا بی‌صفتند و ذره‌ای قابل اعتماد نیستند و ثانیا اصلا بنای اعتماد و اعتمادسازی با ایران را ندارند بلکه با زبان زور می‌خواهند خواسته‌های بی‌ربط خود را یکی پس از دیگری دیکته کنند؟ ای کاش انبوه فرصت‌هایی که از سوی برخی حلقه‌های خاص برای تبلیغ مذاکره و سازش با آمریکا در طول این سال‌ها و دهه‌ها هزینه شد، صرف ارتقای روحیات ملی معطوف به خودباوری، کارآفرینی، خطرپذیری، خلاقیت و مجاهدت افزونتر می‌شد. آیا با همه اما و اگرها، در تولید بنزین که در معرض تحریم بود، خودکفا نشدیم؟ در تولید سوخت 20 درصد رآکتور تهران چطور؟

اگر امروز نقطه ضعف‌هایی داریم که دشمن را به طمع می‌اندازد، باید آن نقطه ضعف‌ها و رخنه‌ها و خلل‌ها را در حوزه فرهنگ و رسانه و سیاست و اقتصاد بست. کلید شروع این کار خطیر در نهادن نقطه پایان بر خودرأیی‌ها و حاشیه‌پردازی‌ها و بازگشت به محور اتحاد و اجتماع و استقامت، یعنی رهنمودهای راهبردی امام و رهبری است.

محمد ایمانی

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

                  

سه شنبه، 29 بهمن 1392 15:43                   

برای اولین بار در رجانیوز منتشر شد + فیلم:

تشریح دستاورد گفتمان مقاومت در موضوع هستهای ایران توسط دکتر جلیلی/ ایران چگونه توانست طی 6 سال، تعلیق کامل برنامه هسته ای را به چرخش 19 هزار سانترفیوژ تبدیل کند؟/ آیا جلیلی در مذاکرات بیانیه می خواند؟

 

گروه سیاسی –رجانیوز: دکتر سعید جلیلی نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی، ابتدای بهمن ماه در جریان سفر به استان خوزستان، با حضور در جمع دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز، به بیان نکات قابل توجهی پیرامون مسائل جاری روز و موضوعات سیاست خارجی پرداخت.

 

به گزارش رجانیوز در بخش پرسش و پاسخ این نشست، دکتر جلیلی در جواب سوال دانشجویی که از او پرسیده بود، «تفاوت آخرین متن توافق‌شده شما با 1+5 با متن توافق‌شده اخیر با دکتر ظریف در ژنو چیست؟» در توضیحاتی مفصل، به بیان روند مدیریت پرونده هستهای در 6 سال گذشته پرداخت تا بتواند به این پرسش بصورت دقیق پاسخ دهد.

 

سخنان دکتر جلیلی که در واقع تشریح روند توافقات و اظهارات طرفین در 6 سال گذشته بود از آنجا میتواند قابل توجه و اهمیت باشد که در ماههای گذشته با هدف کاهش انتقادات از توافقنامه ژنو، تلاش شد تا روند 6 سال گذشته به گونه متفاوتی در رسانهها بازنمایی شده و اینگونه وانمود شود که در این سالها اساسا کنش خاصی در عرصه دیپلماسی هستهای صورت نگرفته است.

 

این رفتار رسانهای که  عمدتا با استناد به سخنان علی اکبر ولایتی در مناظرههای تلویزیونی مبنی بر «قرائت بیانیه در گفتگوها با 1+5 بجای مذاکره» سامان گرفته بود، حجم قابل توجهی از اخبار سیاست خارجی کشور را به خود اختصاص داده است.

 

دکتر جلیلی سخنان خود به این نکته نیز اشاره و در چند بخش تصریح کرده است که اگر صرفا بیانیه در مذاکرات قرائت میشد، دستاوردهای مذکور چگونه قابل حصول بوده است؟

 

آنچه در ادامه میخوانید و می بینید، متن کامل و فیلم این پرسش و پاسخ و توضحیات دکتر جلیلی است که رجانیوز برای اولین بار منتشر میکند:

 

روندی که در گفتگوهای 1+5 دنبال کردیم، این گونه بود. در مناسباتی که بین ایران و آژانس بود، آنها بارها بیان می‌کردند ایران مشکلات جدی دارد. آخرین توافقی که در دوره جناب آقای لاریجانی با آژانس صورت گرفت این بود که قدرت‌ها ادعا می‌کردند بین ایران و آژانس ابهامات، اشکلات و مشکلات زیادی وجود دارد و به ایران بی‌اعتماد هستیم و در سال 82 بر اساس این تحلیل‌ها این ادعا را بر کشور تحمیل کردند و موجب شد حدود دو سال و نیم فعالیت‌هایمان را به حالت تعلیق دربیاوریم.

 

توافق مهم ایران و آژانس در سال 86

 

در تابستان 86 گفتیم شما می‌گویید مشکلات و سئوالات زیادی وجود دارند. ما همه اینها را حل می‌کنیم، ولی حق ندارید بر این مبنا حق ما را تضعیف یا تکالیف بیشتری را بر ما تحمیل کنید. می‌گفتند شما این کار را نمی‌کنید، می‌گفتیم شما چه کار دارید؟ مرجع این کار آژانس است و ما با آژانس می‌نشینیم و هر چه مشکل هست حل می‌کنیم، البته اگر سئوالات شما در چهارچوب قوانین آژانس بودند و فراتر از آن نبودند.

 

این صحبت‌ها منجر به توافقی شد که در سال 86 امضا شد و ما به آژانس گفتیم هر مسئله‌ای را که می‌گویید باقی مانده است بگویید تا حل کنیم. قدرت‌ها می‌گفتند هزاران سئوال مطرح هستند و آژانس کلاً به شش مسئله و سئوال رسید و گفت ما به عنوان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای با ایران شش مسئله بیشتر نداریم. به قول خودشان Outstanding issues. گفتند از نظر ما آنچه که مسئله باقی مانده شش مورد است. گفتیم همه شش تا را برای شما حل می‌کنیم.

 

این توافق‌نامه امضا و پس از امضای آن مسئولیت آقای لاریجانی عوض شود. قرار شد آن شش مسئله را طی هجده ماه حل کنیم و جمهوری اسلامی ایران توانست با ادله فنی و بحث‌های بسیار دقیق حقوقی در ظرف شش ماه هر شش مسئله را حل کند و آژانس برای هر شش مسئله به ما نامه داد که این مسائل از نظر ما حل شده‌اند و در اسفند سال 86 آقای البرادعی، مدیرکل آژانس در گزارشی نوشت که شش مسئله حل شده‌اند.

 

صدور قطعنامه 4 روز پس از گزارش مثبت آژانس درباره ایران

 

می‌خواهم مناسباتی را که بر جهان حاکم هست در اینجا تبیین کنم. اینها ادعا کرده بودند هزاران مسئله وجود دارد و آژانس به این نتیجه رسید که شش مسئله بیشتر نیست و بعد هم تأکید کرد هر شش مسئله حل شده است، در حالی که آژانس دوستان ما که نبودند و به اصطلاح خودشان بیشتر هم با آنها بودند، اما در ده اسفند 86 رسماً نامه داد که این مشکلات حل شده‌اند.

 

در گزارش مدیرکل هم در اینترنت و هم در سایت آژانس بین‌المللی انرژی می‌توانید ملاحظه کنید. به نظر شما واکنش طبیعی به این گزارش چه باید باشد؟ حداقل آن شش کشور که قدرت‌های مطرح هستند باید بگویند این شش تا که حل شد، برویم بهانه جدیدی را پیدا کنیم.

 

آقای البرادعی در 10 اسفند این گزارش را داد و در 14 اسفند قطعنامه علیه ما صادر شد که چرا حل کردید؟ بحثم این است که کسی را که خواب است می‌شود بیدار کرد، اما کسی را که خودش را به خواب می‌زند نمی‌شود بیدار کرد. درست چهار روز پس از آن که آژانس وابسته به سازمان ملل می‌گوید مسائل حل شدند، سازمان ملل علیه ایران قطعنامه صادر می‌کند. بعد گفتند باید مذاکرات صورت بگیرد و آقای سولانا به ایران آمد. ما پرسیدیم گفتگو برای چه چیزی باید صورت بگیرد؟ شما گفتید نگران هستید و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم که گفته است جای نگرانی نیست و مسائل حل شده‌اند. شما شش قدرت هستید و جمهوری اسلامی هم یک قدرت است و می‌توانیم بنشینیم در باره نقاط مشترک برای همکاری گفتگو کنیم. ما یک بسته پیشنهادی را ارائه کردیم و گفتیم در باره این موضوعات می‌توانیم صحبت کنیم، اما بخش انرژی هسته‌ای که حل شده است. در مورد خلع سلاح، عدم اشاعه، استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای که دیگر صحبتی نمانده است و طبق گزارش مدیرکل آژانس این موضوعات حل شده‌اند. آنها متقابلاً یک بسته دادند. گفتیم ما یک بسته ارائه داده‌ایم و شما هم یک بسته ارائه داده‌اید. فرهنگ گفتگو و مذاکره اقتضا می‌کند بر اساس مشترکات گفتگو کنیم.

 

چشم طمع آمریکا به فتنه 88 و هدفمندی یارانه ها

 

به گزارش رجانیوز، دکتر سعید جلیلی پس از اشاره به تدوین بسته های گفتگو از سوی ایران و 1+5 در سال 87 به بررسی تاثیر انتخابات بر مذاکرات هسته ای پرداخت:

 

بعد از این که این موضوع شکل گرفت، اینها در سال 88 منتظر نتیجه انتخابات ماندند. در تیرماه 87 بسته پیشنهادی‌مان را دادیم و اینها گفتند حالا باید بررسی کنیم و روند کار متوقف شد. منتظر بودند ببینند انتخابات در امریکا و ایران چه می‌شود.

 

انتخابات در ایران برای ما ظرفیت بزرگی را ایجاد می‌کرد و جمهوریت نظام را به رخ می‌کشید. بعد از انتخابات می‌توانستیم وارد عرصه دفاع از منافع ملی شویم.

 

شرایط فتنه که پیش آمد، اینها دو باره به طمع افتادند و فکر کردند به بهانه فتنه می‌توانند فشارهایی را بر ما تحمیل کنند. یک مدت که از فتنه گذشت و دیدند خبری نیست، گفتگوهای دور بعد در مهر 88 شروع شد.

 

 در آنجا مسئله اورانیوم غنی‌شده 20 درصد مطرح شد. ما گفتیم امروز اورانویم 5/3 درصد را تولید می‌کنیم و به اورانیوم 20 درصد هم نیاز داریم. اگر به ما می‌فروشید که هیچ، وگرنه تولید می‌کنیم.

 

در آن زمان بحث توسعه اقتصادی مطرح شد و بحث جراحی بزرگی به اسم هدفمندی یارانه‌ها که امیدوار بودند یک بحران اجتماعی عظیمی را درست کند و آنها منتظر نتایج این طرح بودند و لذا مذاکرات را متوقف ساختند. اینها دیدند این طرح با موفقیت پیاده شد و دور سوم مذاکرات را مطرح کردند.

 

استانبول 1 آغاز تغییر نگاه غرب به ایران در مذاکرات

 

در دور سوم به این نتیجه رسیدند که روی نقاط مشترک، و نه برای تحمیل نظر یک طرف به طرف دیگر گفتگو صورت بگیرد که شد استانبول 1. در استانبول 1 یکی از بحث‌های ما این بود که چرا گفتگوها همیشه باید در اروپا باشد و چرا همیشه جا را شما تعیین می‌کنید؟

 

آنها وقتی دیدند مذاکرات به نفعشان نیست، قبل از استانبول 1 مطرح کردند ایران تحت فشار پای گفتگو آمده است.

 

 ما گفتیم اگر این مذاکرات برای همکاری مشترک است، پس چرا دارید علیه کشور ما اقدامات خصمانه، تحریم‌ها و قطعنامه‌ها را انجام می‌دهید و اول باید تکلیف اینها روشن شود. در محیط خصمانه که نمی‌شود همکاری را دنبال کرد و ادله آوردیم.

 

این که بعضی‌ها گفته‌اند اینها در آنجا سخنرانی می‌کردند، خلاف واقع است و هر دور گفتگوهای ما پنج شش ساعت طول می‌کشید. تمام ادله حقوقی را آوردیم که چرا می‌گوییم قطعنامه‌ها غیرقانونی هستند. این بر اساس حقوق بین‌الملل خود آنها ادله حقوقی دارد که تحریم‌ها به لحاظ ماهیت و روندی که طی شده است غیرقانونی هستند و مفصلاً این موضوع را توضیح دادیم و ثابت کردیم در قطعنامه صادرشده هیچ‌یک از ادله حقوق بین‌الملل رعایت نشده‌اند.آنها در این باره پاسخی نداشتند.

 

مغلطه اشتون چگونه دست 5+1 را رو کرد

 

سعید جلیلی در ادامه افزود: گاهی جلسات تا نیمه شب طول می‌کشید و فردای آن یکمرتبه گفتگوها را قطع می‌کردند و خانم اشتون گفت اگر این مسیر را ادامه بدهید به نتیجه نمی‌رسیم.

 

ما گفتیم کجای این بحث غلط است؟ ما 20 ساعت است داریم برای شما ادله می‌آوریم و نمی‌پذیرید. ایشان گفت گوشی تلفن‌های ما باز است، هر وقت نظرتان عوض شد به ما اطلاع بدهید و بعد هم گفتگوها را قطع کردند.

 

سپس در مصاحبه مطبوعاتی گفت ایران برای گفتگوها پیش‌شرط می‌گذارد. من گفتم شما که گفتید ایران تحت فشار تحریم‌ها پای گفتگو آمده است. چطور کسی که تحت فشار پای میز مذاکره آمده است، حالا پیش‌شرط می‌گذارد؟ ایشان گفتگوها را قطع کرد. همان‌هایی که به ما گفتند تلفن‌های ما باز هستند و هر وقت نظرتان عوض شد با ما تماس بگیرید، کمتر از یک ماه بعد خود خانم اشتون نامه نوشت و گفت بیایید گفتگوها را ادامه بدهیم و بعد هم دو نامه دیگر که همه آنها موجودند.

 

یخ مذاکرات در بغداد آب می شود

 

این روند طی و منجر به گفتگوهای استانبول 2 شد. در آنجا این بحث را مطرح کردیم که اگر می‌خواهید مسیر گفتگوها ادامه یابد، باید گام‌ها برای همکاری متوازن و متقابل باشند. اینها گفتند می‌رویم و بررسی می‌کنیم و گفتگوهای بعدی در بغداد بود.

 

در گفتگوهای بغداد شاید چندین دور گفتگو کردیم. دوستان می‌گویند اینها یک بیانیه می‌خواندند و می‌آمدند. خواندن یک بیانیه 20، 25 ساعت طول می‌کشد؟ بعد از بحث‌های مفصلی که شد آنها در بغداد پیشنهادهایی را در سه فاز مطرح کردند.

 

ما گفتیم به‌خصوص فاز دوم و سوم برخلاف مبانی‌ای است که بحث می‌کنیم. بحثی که حقوق کشور ما را نادیده بگیرد و یا تکالیف اضافی‌ای را برای ما تحمیل کند از نظر ما پذیرفته شده نیست. جمهوری اسلامی ایران هم مثل هر کشور دیگری عضو NPT و دارای حقوق و تکالیفی است. نه حق کمتری را می‌پذیرد و نه تکلیف بیشتری را.

 

اگر حق بیشتری می‌خواستیم شما بگویید و اگر تکلیفمان را کمتر انجام دادیم همین طور، ولی اگر تکلیف بیشتر یا حقوق کمتری را خواستید بر ما تحمیل کنید، بر اساس چه منطقی باید بپذیریم؟ گفتند می‌رویم و بررسی می‌کنیم.

 

خلع سلاح 1+5 در مسکو

 

بعد گفتند شما پیشنهادتان را بیاورید و باید قضیه را جامع حل کنیم. در مسکو یک طرح جامع را بردیم و گفتیم حاضریم در باره این طرح در پنج محور مفصل بحث کنیم و آن پنج محور را مطرح کردیم.

 

یکی از طرف‌های مذاکره بعداً به ما گفت شما با این کارتان تقریباً جمع ما را خلع سلاح کردید. بحث‌ها را خیلی دقیق و جامع ارائه دادید و روی پاورپوینت گذاشتید و در پنج محور تمام بحث را ارائه کردید. همان زمان این طرح را روی اینترنت هم گذاشتیم. دوستانی می‌گویند می‌رفتیم سخنرانی می‌کردیم و بیانیه می‌دادیم. خوب است مراجعه کنند و ببینند.

 

ما می‌گفتیم به این حرف‌ها کاملاً اعتقاد داریم و این طرح را قابل دفاع می‌دانیم و همه جامعه جهانی هم می‌توانند مراجعه کنند و ببینند لذا طرح را روی اینترنت گذاشتیم و منتشر کردیم.

 

تعدیل مواضع غربی ها در آلماتی 1 و 2

 

باز اینها گفتند می‌رویم و بررسی می‌کنیم. بررسی‌شان هشت ماه طول کشید و منجر شد به آلماتی 1.

 

در آلماتی 1 طرح ما در مسکو موجب شد از سه فازی که در بغداد مطرح کرده بودند، دو فاز را کم کنند و فقط فاز 1 را آوردند که مربوط به بحث فردو بود و مباحثی در آنجا مطرح می‌شد. در آنجا پرسیدیم شما این بحث را در چه چهارچوبی قرار می‌دهید؟ در آنجا دوستان ما شبانه‌روز کار و این سئوال را مطرح کردند که پیشنهادی که شما می‌گویید در طرح جامعی که در مسکو دادیم، در یک بخش از این پازل قرار می‌گیرد، تکلیف بقیه آن چه می‌شود؟

 

قرار شد در آلماتی 2 روی این موضوع بحث کنیم. در آلماتی 2 این بحث انجام شد. ما مطرح کردیم اگر می‌گویید همکاری و گام‌های متقابل و متوازن، تمام بحث ما بر سر همین توازن است.

 

اگر قرار شود گام ما را شما تعریف کنید و گام خودتان را هم خودتان تعریف کنید و بعد بگویید اگر پذیرفته شد، مذاکرات خوب است و اگر پذیرفته نشد، بد است، این که دیگر اسمش مذاکره نیست، این می‌شود دیکته.

 

 در مذاکره طرفین در چهارچوبی که حقوقشان رعایت شود و حقوق کسی مورد تعرض قرار نگیرد، با هم گفتگو می‌کنند و برای اعتمادسازی مثلاً می‌شود این کارها را کرد.

 

روز اول گفتگوها چندین ساعت طول کشیدند و آنها هیچ پاسخ منطقی‌ای نداشتند به ما بدهند. فردا آمدند و گفتند ما دچار سوءتفاهم شده‌ایم که باید 100 متر جلو بیاییم و شما فقط پنج متر جلو می‌آیید. این که منطقی نیست. گفتیم این طور نیست. اگر قرار است گام‌ها متوازن باشند، ما پنج متر جلو می‌آییم، شما هم پنج متر جلو بیایید و حقوق ما باید به رسمیت شناخته شود.

 

 من گفتم اختیارات کاملی دارم و می‌توانیم یک هفته هم شده است بنشینیم و روی جزئیات هم بحث کنیم. سخنرانی نمی‌کردیم و Lecture نمی‌دادیم. نماینده یکی از کشورها به نماینده‌ای که داشت با ما بحث می‌کرد یادداشت داد که بحث را ادامه نده. گفتم ادامه بدهید. خودشان خندیدند. گفتم پس چرا ادامه نمی‌دهید؟

 

 خانم اشتون گفت پس اجازه بدهید مشورت کنیم. گفتیم مشورت کنید. رفت و برگشت و گفت باید برای مشورت به پایتخت‌هایمان برویم. در مصاحبه مطبوعاتی هم گفت قرار شد مشورت کنیم و من ظرف چند روز اطلاع می‌دهم که این چند روز شد 40 روز و بعد هم منتظر انتخابات 92 شدند و بعد از انتخابات مسیری را که می‌دانید دنبال شد. عرضم این است که آنچه که در آنجا مطرح شد این بود که اگر می‌خواهیم گامی را برداریم باید متوازن، متقابل و در چهارچوب حقوق قانونی ما باشد و هیچ حقی از کشور و ملت ما ضایع نشود.

 

و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سردار قاسم سلیمانی: در سوریه تمام دنیا یک طرف است و ایران طرف دیگر

 فرمانده نیروی قدس گفت: «امام این ملیت و قومیت را بیمه کرد، ایران امروز دارای یک قدرت حقیقی است همین سوریه که الان محور جدال اساسی است، در یک طرف همه دنیا قرار دارد و یک طرفش ایران، بعضی‌ها تز روشنفکری می‌دهند که حالا این آقا برود و یک‌نفر دیگر بیاید و می‌گویند فرض کنید مرده، زیرا حقیقت موضوع را نمی‌دانند.»به گزارش فارس؛ سلیمانی افزود: «چه عاملی سبب شده سه‌سال پی‌در‌پی آمریکا، رژیم صهیونیستی، ترکیه و عربستان بر رفتن این آقا از سوریه اصرار دارند؟ در اینجا خوارج را به‌خوبی می‌بینم.»

او گفت: «در جنگ صفین امام‌علی(ع) برای حقانیت خودش احتجاج می‌کرد به وجود عمار یاسر در یاران خودش، بر مبنای آن حدیث نبوی که عمار یاسر بر سپاهی که برحق است در مقابل سپاهی که در راه ناحق هستند، کشته می‌شود.»

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران افزود: «در بین سپاه معاویه بعدا این پذیرفته شده بود، اما احتجاج می‌کردند که ما عمار را نکشتیم و از درون سپاه امیرالمومنین (ع) خودشان او را کشتند، چهارهزار حافظ قرآن در سپاه معاویه بود و امیرالمومنین(ع) به جنگ این سپاه رفته بود و الان همه اینها را می‌بینیم.»

سلیمانی عنوان کرد: «غیر از کفر و شرک و صهیونیسم امروز ما در سوریه می‌بینیم که با الله‌اکبر سر می‌برند و یک فردی آمد پیش من و گفت آقای زرقاوی شب تا صبح قرآن می‌خواند و گریه می‌کند و خودش یک جا 120 نفر را سر می‌برد.»

او خاطرنشان کرد: «آن چیزی که توانسته در سوریه تفکر ایران را موفق کند، منطق ایران است، زیرا این منطق قوی است، همه آن تبلیغات و زورها تاثیر خود را نمی‌گذارد، امروز یک مدل در منطقه ایجاد شده است.»

سلیمانی گفت: «همه تلاشی که سعودی‌ها دارند انجام می‌دهند دو کار مهم است؛ یکی اینکه با پول فراوان، پول‌پاشی می‌کنند، دوم با سلفیت بذر نفاق را در جهان اسلام می‌پراکنند، این همه از ترس این است که مدل و نمونه جمهوری اسلامی در درون آنها تاثیر بگذارد که می‌گذارد.»

 فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران گفت: «شما به عربستان نگاه کنید، حجم سلاح‌هایی که آنها سالانه از آمریکا و جاهای دیگر خریداری می‌کنند، بیش از عدد آدم‌های موجود در درون کشور است.»

او خاطرنشان کرد: «امام آمد و سنگ را به موشک تبدیل کرد، امام آمد و این جسارت را داد، این موشکی که نخستین‌بار به تلاویو خورد، برخلاف همه جنگ‌هایی که بین اعراب و رژیم صهیونیستی بود، این موشک عربی نبود، این موشک مصری نبود، این موشک ترکی مدعی دوره عثمانی نبود، امام آن را ارتقا داد و در بعد مکتب، همه عالم اسلامی مدیون امام است.»

سلیمانی با اشاره به اینکه شیعه مرجعیت دینی و تابعیت فقهی از مراجع خودش داشت، گفت: «اما شیعه مرجعیت سیاسی نداشت و امام آمد این مرجعیت سیاسی را برای شیعه بنا گذاشت و جمهوری اسلامی، مرجعیت سیاسی شیعه شد.»

سلیمانی افزود: «همین مرجعیت بود که توانست عراق را از حلقوم آمریکا بیرون بکشد و سامانش بدهد، اگر مرجعیت نبود چه کسی می‌توانست این کار را انجام دهد، اصلا کجا می‌توانست شیعه عراق، به ایران اتکا کند، این بنا، این ساختار، این شاکله توانست اساس این موضوع و این کار را شکل دهد.»

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران با طرح این سوال که احیای شیعه چیست؟ بیان کرد: «احیای شیعه با مرجعیت ایران یک قطبیت و یک قدرت به ایران در بعد سیاسی، امنیتی و اقتصادی می‌دهد، اینکه می‌گویند هلال شیعی، سیاسی نیست، هلال شیعی، هلال اقتصادی است و مهم‌ترین مساله اقتصادی جهان، نفت است.»

 سلیمانی گفت: «ما می‌دانیم سه کشور در جهان ایران، عربستان و عراق بیشترین نفت جهان را دارند که عربستان نخست، ایران و عراق دوم و سوم هستند و تقریبا 70درصد نفت جهان در این سه کشور واقع شده که همه این 70درصد در منطقه شیعه‌نشین است.»

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران عنوان کرد: «نفت عراق در همین کُریدور بصره و بغداد، کویت و عربستان 80درصد نفتش در منطقه شیعه‌نشین دمام، قطیف قرار دارد و ایران هم که مشخص است.»

لینک خبر :  http://sharghdaily.ir/?News_Id=32723

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تاریخ انتشار خبر : شنبه ۲۶ بهمن, ۱۳۹۲ | کد خبر : 14211

حسیـن مهـدیزاده نراقی  نویسنده : گـروه سیاسی ، تحلیلـی و خبر ویـژه پایگاه جـوان انقلابی (وابسته به جریان احمدی نژاد) 

رهبری سرنوشت شاه ، مصدق و مرسی را به چه کسی متذکر شدند؟

بازخوانی مواضع رهبری معظم انقلاب بدون هیچگونه قضاوتی می تواند باز کننده گره ها و شناسایی افراد بی بصیرت در « دوران رسوایی » باشد، از آنجا که این سخنان نیز واجد موضوعات مهمی بوده و به مثابه « دوران رسوایی » برای خود عمارپندارهایی است که دولت انقلابی دکتر احمدی نژاد را انحرافی و متمایل به آمریکا معرفی میکردند و در برابر این انحراف بزرگ و دوستی با شیطان بزرگ ساکت ماندند.

بولتن تحلیلی جـوان انقـلابی | حسیـن مهـدیزاده نراقی :

کمتر از شش ماه از روی کار آمدن دولـت یازدهم می گذرد و در سخنرانی های متعدد از  لزوم آشتی و صلح با جهان و تنش زدایی سخن رانده میشود.

در اقدامی حیرت آور؛ در سخنرانی برخی دولتمردان نیز نمایندگان رژیم صهیونیستی حاضر می شوند، هولوکاست از سوی وزیر خارجه جمهوری اسلامی نسل کشی نامیده می شود[۱] و ….

تا به امروز بسیاری از اتهاماتی که به دولت قبل وارد می شد از سوی دولتمردان جدید در عالم واقعیت عینیت می یابد و لیکن سرو صدای آنچنانی به پا نمی کند!

شاید مقایسه دو موضع گیــری رهبرمعظم انقلاب در سال های ۸۴ و ۹۲ تا حدود زیادی روشن گر کذبیت ادعای نویسنده مبنی بر « استکبار ستیز نبودن دولت دهم » باشد :

رهبر معظم انقلاب بعد از اولین سفر دکتر احمدینژاد به نیویورک، در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۸۴ فرمودند:

« بحمدالله در منبر سازمان ملل و در مقابل چشم سران کشورهای جهان، رییس جمهور محترم ما حرف دل ملت را بیان کرد.استحکام، متانت و قوت بیان و قوت مواضع در آن تریبون جهانی در مقابل چشم همه ی دنیا به دست آمد.»

و این در حالی است که معظم له  بعد از اولین سفر حجه الاسلام روحانی به نیویورک و تماس تلفنی وی با رئیس جمهور آمریکا، فرمودند:

« ما از تحرک دیپلماسی دولت حمایت می کنیم، البته برخی از آنچه در سفر نیویورک پیش آمد به نظر ما به جا نبود، از مسئولین می خواهیم که با دقت با ملاحظه ی همه ی جوانب،گام ها را درست و محکم بردارند و منافع ملی را یک لحظه به فراموشی نسپرند.»

گفتنی است در ۸ سال خدمت دولت های نهم و دهم ایراد چنین عبارتی از سوی رهبر انقلاب خطاب به دولتمردان سابقه نداشته است!

کمتر از یک ماه بعد از این سخنان و در حالی که دولتمردان در پی تلطیف فضای ارتباطی بین ایران و آمریکا بودند رهبری معظم انقلاب در ۱۲ آبان ۱۳۹۲ و در دیدار با دانش آموزان و دانشجویان فرمودند:

« هیچ‌ کس نباید این مجموعه‌ى مذاکره‌کنندگان ما را سازش‌ کار بداند؛ این غلط است؛ اینها مأموران دولت جمهورى اسلامى ایران هستند، اینها بچّه‌هاى خودمان هستند، بچّه‌هاى انقلابند؛ یک مأموریّتى را دارند انجام میدهند.» ولیکن پس از بیان این موضوع، راهبردهای اساسی سیاست خارجی را نیز بیان نمودند؛ راهبردهایی که گاها در تضاد کامل با رویه موجود در بدنه سیاست خارجی دولت می نمود اما این بار بسیاری از کسانی که دولت انقلابی قبل را به سازش متهم می کردند در این مورد ساکت ماندند!

به نظر می رسد پیش از بیان راهبردهای اساسی رهنمودی از سوی رهبری، لازم به بیان تفاوت بین عبارت « بچه های انقلاب » و « بچه های انقلابی »[۲] و یا « انقلابی » باشد:

از نظر اصولی معنای این عبارت چنین است:

همه بچه های انقلابی بچه های انقلابند اما عکس این موضوع صادق نیست و از منظر اصول فقه رابطه بین بچه های انقلاب و بچه های انقلابی، عموم و خصوص مطلق است و نه تساوی!

همه بچه های انقلابی،بچه های انقلابند: موجبه کلیه

برخی بچه های انقلاب، انقلابی هستند: موجبه جزئیه

برخی بچه های انقلاب، انقلابی نیستند: سالبه جزئیه

مثال غیر فقهی در این مورد را می توان به رابطه نقره و فلز تشبیه کرد:

همه نقره ها فلز هستند: موجبه کلیه (اما همه فلزها لزوما نقره نیستند)

برخی فلزها نقره هستند: موجبه جزییه

برخی فلزها نقره نیستند: سالبه جزییه

در ادامه به بیان چند نکته راهبردی و اساسی تعیین شده از سوی رهبری معظم انقلاب در همین سخنرانی(۱۲ آبان ۱۳۹۲) خواهیم پرداخت:

اول : « هر ملّتى به آمریکا اعتماد کرد، ضربه خورد؛ حتّى آن کسانى که دوست آمریکا بودند. حالا در کشور ما دکتر مصدّق به آمریکایى‌ها اعتماد کرد؛ براى اینکه بتواند خود را از زیر فشار انگلیس‌ها نجات بدهد، به آمریکایى‌ها متوسّل شد…… مصدّق اعتماد کرد، کتکش را [هم‌] خورد؛ حتّى کسانى که با آمریکا میانه‌شان هم خوب بود و به آمریکا اعتماد کردند، ضربه‌اش را خوردند.»

دوم : « روابط رژیم طاغوتى سابق با آمریکا خیلى صمیمى بود…. (محمدرضا شاه) دوستشان هم بود، به دوست خودشان هم رحم نکردند. همین محمّدرضا را بعد از آنکه از ایران فرار کرد و یک مدّت کوتاهى به آمریکا رفت، از آنجا بیرون کردند، او را نگه نداشتند؛ یعنى این‌قدر هم به او وفادارى نکردند؛ این‌جورى هستند.»

سوم : « ملّتها و حتّى دولتها به آمریکا بى‌اعتمادند به خاطر همین رفتار و رویکردى که در سیاست آمریکایى‌ها هست. هرکسى اعتماد کرد به آمریکا، ضربه‌اش را خورد.»

چهارم : « مذاکره در موضوعات خاص اشکالى ندارد؛ منتها گفتم من اعتماد ندارم، خوشبین نیستم به مذاکره، لکن میخواهند مذاکره کنند، بکنند؛ ما هم به اذن‌الله ضررى نمیکنیم.»

پنجم : « یکى از ترفندها و خلاف‌گویى‌ها این است که این‌جور القا کنند به افکار عمومى مردم که اگر ما در قضیّه‌ى هسته‌اى، تسلیم طرف مقابل شدیم، همه‌ى مشکلات اقتصادى و معیشتى و غیره حل خواهد شد……در داخل هم بعضی دارند تبلیغ میکنند که اگر ما در این قضیّه کوتاه آمدیم و تسلیم شدیم در مقابلِ طرف مقابل، همه‌ى مشکلات اقتصادى و مانند اینها حل خواهد شد؛ این خطا است.»

پس از این عبارات رهبری معظم انقلاب، ایراد عبارت ترک برداشتن سازمان تحریم ها از سوی حجه الاسلام روحانی و شوق و ذوق رسانه های حامی دولت یازدهم از یک سو و عبارت عجیب هاشمی رفسنجانی که توافق ژنو را نقطه عطف تاریخ جهان دانسته بود ناخودآگاه بر اذهان تداعی می شود!

ـ

javanenghelabi - hashemi 258

ـ

نامه حجه الاسلام روحانی به رهبری و پیروزی بزرگ خواندن توافق ژنو و جواب حکیمانه و تاریخی رهبری با عبارت« دستیابی به آنچه مرقوم داشته‌اید در خور تقدیر و تشکر از هیئت مذاکرات هسته‌ئی است» خود بیان گر نکات مهم و مغفول مانده و عجیبی است که بی شک آیندگان درمورد صحت و سقم مذاکرات منتشر شده در زمان توافقنامه (آذرماه ۱۳۹۲)  باید قضاوت داشته باشند.

و البته جمله رهبری انقلاب در مورد سیاست خارجی دولت دهم (دولت دوم دکتر احمدی نژاد) در ۵ آبان ۱۳۸۹ و دیدار با جامعه مدرسین که تاکید کرده بودند: ” امروز رییس جمهور به هر کجا می رود نگرانی ندارم و لیکن قبلا نگران بودم” خود گویای واقعیت هایی است که غالبا توسط رسانه ها قلب می شود.

ششم : « دشمنى آمریکا با ملّت ایران و با جمهورى اسلامى اصلاً حول محور هسته‌اى نیست؛ این خطا است اگر خیال کنیم که دعواى آمریکا با ما سرِ قضیّه‌ى هسته‌اى است؛ نه، قضیّه‌ى هسته‌اى بهانه است…. اینها با موجودیّت جمهورى اسلامى مخالفند، با نفوذ و اقتدار جمهورى اسلامى مخالفند.»

هفتم : « براى مسائل اقتصادى کشور همه‌ى تلاشمان بایستى متمرکز باشد بر روى مسائل داخلى؛ آن پیشرفتى، آن گشایشى ارزش دارد که متّکى باشد به قدرت درونى یک ملّت…. ما در کشور ظرفیّتهاى زیادى داریم.»

هشتم : « البتّه بنده همچنان که گفتم خوشبین نیستم؛ من فکر نمیکنم [از] این مذاکرات آن نتیجه‌اى را که ملّت ایران انتظار دارد، به‌دست بیاید، لکن تجربه‌اى است و پشتوانه‌ى تجربى ملّت ایران را افزایش خواهد داد و تقویت خواهد کرد؛ ایرادى ندارد امّا لازم است ملّت بیدار باشد. ما از مسئولین خودمان که دارند در جبهه‌ى دیپلماسى فعّالیّت میکنند، کار میکنند، قرص و محکم حمایت میکنیم، امّا ملّت باید بیدار باشد، بداند چه اتّفاقى دارد مى‌افتد [تا] بعضى از تبلیغاتچى‌هاى مواجب‌بگیر دشمن و بعضى از تبلیغاتچى‌هاى بى‌مزدومواجب – از روى ساده‌لوحى – نتوانند افکار عمومى را گمراه کنند.»

حدود سه ماه بعد از این سخنان و در حالی که سیاست تنش زدایی!دولت یازدهم به جایی رسید که اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز از سوی حجه الاسلام روحانی ” مودب  و باهوش ” خوانده شد[۳]، رهبر معظم انقلاب در ۱۹ بهمن ماه ۱۳۹۲ و در دیدار با فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش سخنان بسیار مهمی ایراد فرمودند که تاکید ۲۵ باره بر « استقلال کشور » در این سخنرانی خود گویای بسیاری از مسائل است، به علاوه این که در سایت دفتر مقام معظم رهبری این سخنرانی با تیتر « ملت مذاکرات و اظهارنظرهای بی ادبانه آمریکاییها را زیر نظر داشته باشند؛ می خواهند نظر مردم را از دشمنی دشمن منصرف کنند.» منعکس شد.

رهـبری معـظم انقـلاب در ایـن روز با توجـه به ادعاـی دوستی ایـران و آمـریکا از سـوی دولتـمردان جدید مواضع روشن و قاطعی داشتند که مرور آن بی تردید نشانگر عمق کیاست و تیزبینی معظم له از سرنوشت این نوع تفکر می باشد؛ گفتنی است حجه الاسلام روحانی ۲ بهمن ۱۳۹۲ و در شهر داووس در مصاحبه ای با تلویزیون “RTS” سوییس گفته بود:

« هیچ دشمنی  جاودان و هیچ دوستی پایدار و ابدی نیست و ما باید تلاش کنیم تا دشمنی ها را به دوستی تبدیل کنیم!»

وی ادامه داد: « این تلاش ها به منظور اعتماد سازی در دو طرف ضروری است. ایران دست دوستی به سمت همه کشورهای دنیا دراز کرده است و می خواهد با همه کشورهای جهان رابطه دوستانه داشته باشد و ایجاد رابطه بهتر مستلزم همت و تلاش دو جانبه است.»

روحانی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا صلح با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا، امکان پذیر است؟ گفت : « هر اقدامی منوط به رفتارهاست. اگر دولت آمریکا به حقوق ملت ایران اعتراف کند و فضای مناسبی را برای پایان دادن به دشمنی فراهم کند در این صورت پاسخ ما مثبت است.»

رئیس جمهور ایران همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اینکه اگر اوباما دست خود را دراز کند آیا او با وی دست خواهد داد می گوید: « همه باید باهم فعالیت کنیم تا صلح برقرار شود.»

روحانی در پاسخ به سؤال دیگری درباره امکان بازگشایی سفارت آمریکا در تهران هم گفت: «چنین اقدامی غیرممکن نیست.»[۴]

بازخوانی مواضع رهبری معظم انقلاب تنها ۱۷ روز پس از این سخنان(۱۹ بهمن ۱۳۹۲) بدون هیچگونه قضاوتی می تواند باز کننده گره ها و شناسایی افراد بی بصیرت در « دوران رسوایی » باشد، از آنجا که این سخنان نیز واجد موضوعات مهمی بوده و به مثابه « دوران رسوایی » برای خود عمارپندارهایی است که دولت انقلابی دکتر احمدی نژاد را انحرافی و متمایل به آمریکا معرفی میکردند و در برابر این انحراف بزرگ و دوستی با شیطان بزرگ ساکت  ماندند؛ ناگزیر به بیان مسائل کلیدی این بیانات هستیم:

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در این دیدار فرمودند:

 « مبارزه‌ى با استبداد بدون مبارزه‌ى با آن قدرت خارجى‌اى که پشت سر دیکتاتور و مستبد قرار دارد، به جایى نمیرسید و نمیرسد….اگر یک ملّتى که از استبداد حاکمان خود به جان آمده، … انقلاب کند و با آن مستبد مبارزه کند، امّا با آن سلطه‌گرِ خارجى‌اى که پشت سر این مستبد قرار داشت، سازش کند، سرنوشت این انقلاب و مسئولان و مدیران این انقلاب، یا شکست است یا خیانت، از این دو حال خارج نیست؛ یا دچار خیانت خواهند شد و به انقلابشان، به کشورشان خیانت خواهند کرد؛ یا اگر بخواهند خیانت نکنند شکست خواهند خورد، از صحنه محو خواهند شد. همچنان‌که در بعضى از انقلابهاى این چند سال اخیر ملاحظه کردیم [ که‌] با مستبد جنگیدند، [ امّا] از آن نیروى پشت سرِ مستبد غفلت کردند، یا احیاناً به فکر سازش و مدارا با او افتادند؛ نتیجه را امروز ملاحظه میکنید. مبارزه‌ى با مستبد و سازش با مستکبر به جایى نخواهد رسید. آن انقلابى موفّق و پیروز خواهد شد که آن قدرت مداخله‌گرِ پشت‌سرِ دیکتاتور را هم ببیند و با او مبارزه کند؛ لذا وقتى جوانهاى ما رفتند لانه‌ى جاسوسى آمریکا را گرفتند و ضربه‌ى تحقیرآمیزى را به آمریکا زدند، امام گفتند «انقلابى بزرگتر از انقلاب اوّل». انقلاب اوّل هم انقلاب بود، انقلاب عظیم و بى‌نظیرى بود، امّا در این حرکت دوّم، ملّت ایران نشان داد که لایه‌ى بعدى سلطه و گرفتارى و بلا را میشناسد و با آن مقابله و مبارزه میکند.»

در حالی که حجه الاسلام روحانی در ایام تبلیغات انتخاباتی خود با در تناقض جلوه دادن پیشرفت های هسته ای کشور و بهبود وضعیت اقتصادی گفته بود:

سانتریفیوژها در صورتی می چرخد که چرخ زندگی مردم هم بچرخد!

محمدجواد ظریف وزیر خارجه دولت یازدهم نیز پس از تواق ژنو و اواسط آذرماه ۱۳۹۲ می گوید:

« فضا باز شده و از فعالان عرصه اقتصادی انتظار داریم بهترین بهره برداری را انجام دهند. امیدواریم این فضا ادامه یابد با این هدف وارد شدیم و تا پایان ادامه می دهیم تا همه حقوق مردم ایران رعایت شود و به قول آقای روحانی هم سانتریفیوژها بچـرخد و هم چــرخ زندگی مردم»[۵]

ـ

javanenghelabi - polomp 1ـ

رهبری معظم انقلاب در سخنان ۱۹ بهمن خود با کنایه به این “تفکر” می فرمایند :

« کسانى هم در داخل کشورها – از جمله داخل کشور ما – همین حرفها را از طرف آنها منتشر میکنند، که یک کشورى اگر بخواهد در مجموعه‌ى کشورهاى پیشرفته‌ى دنیا قرار بگیرد، چاره‌اى ندارد جز اینکه از میل استقلال‌خواهى فرو بکاهد، میل به استقلال را در خود کم کند؛ والّا با هم نمیسازد که یک کشورى بخواهد مستقل باشد، بخواهد صرفاً بر روى منافع خود تکیه بکند، و درعین حال جزو منظومه‌ى پیشرفت جهانى هم قرار بگیرد. خب، این حرف حرف کاملاً غلط و ساخته‌وپرداخته‌ى کسانى است که با استقلال کشورها مخالفند.»

از طرف دیگر چندین ماه است مواضع مشکوک و دو پهلو در مورد دول غربی به خصوص آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی از زبان دولتمردان به گوش می رسد و از طرف مقابل نیز سیگنال هایی فرستاده می شود :

اول : یونایتد پرس می نویسد: شیمون پرز رئیس جمهور اسرائیل از اعلام آمادگی خود برای دیدار با روحانی خبرداده است و افزوده است : ما با ایران دشمنی نداریم؛ هدف اصلی ما تبدیل دشمنی ها به دوستی هاست![۱]

و این در حالی است که شیمون پرز پیش از این و در ۲ مهرماه ۸۹ در مورد دکتر احمدی نژاد میگوید:

« احمدی نژاد یک ننگ برای بشریت و ازادی است. او دشمن انسانیت است . باید کاری کنیم که بودن با احمدی نژاد به یک ننگ همگانی تبدیل شود.»

دوم : جک استراو نیز در گفتگو با رادیو بی بی سی و پس از بازگشت از تهران در تاریخ ۲۱ دی ماه ۱۳۹۲ به غرب هشدار می دهد که در صورت تضعیف روحانی باید منتظر احمدی نژاد دیگری باشد[۷] و بدین صورت بیم خود را از آمدن یک احمدی نژاد دیگر ابراز می دارد.

سوم : پیش از آن نیز ، شیمون پرز طی نامه ای به روحانی نوشته بود:

« ما ایران را دشمن نمی‌دانیم. به نوشته تایمز اسرائیل، پرز افزوده است‌: دشمنی ‌مسأله‌ای شخصی نیست، بلکه ‌مربوط به سیاست‌هاست؛ برای نمونه، زمان‌هایی بود که ما نمی‌خواستیم با عرفات دیدار کنیم، ولی زمانی که عرفات سیاست‌هایش را تغییر داد، چرا که نه؟ ما به دنبال صلح هستیم‌. من بر این باورم، هدف ما این است که دشمنان را به دوست تبدیل کنیم!»[۸]

چهارم : در آبان ماه نیز خبری مبنی بر اظهار تمایل نتانیاهو برای تماس تلفنی با روحانی منتشر شد که در آن آمده بود

یکی از خاخام های اسرائیل، نامه ای را از طرف نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس برای رئیس جمهور ایران تنظیم کرده است که در آن، نتانیاهو در نامه ای رسمی به حسن روحانی رئیس جمهور ایران نوشته است:

« متاسفم که شرایط تاکنون اجازه دیدار یا صحبت تلفنی را به ما نداده است و من هنوز این فرصت را نداشته ام تا شخصا انتخاب شما به ریاست جمهوری را تبریک بگویم.

اسرائیلی ها و یهودیان در سراسر جهان با سخنرانی اخیر شما در سازمان ملل، دلگرم شدند به ویژه دفاع شما از صحبت کردن درباره مشکلات و ترجیح اعتدال بر افراط گرایی. ما این سخنان را به عنوان نشانه ای از امیدواری و صداقت تلقی می کنیم!»[۹]

پنجم : وزیر خارجه دولت یازدهم دکتر ظریف نیز در گفت‌وگوی اختصاصی با برنامه بامدادی مشترک تلویزیون یک و دو آلمان در ۱۳ بهمن ۹۲ و در پاسخ به پرسشی درباره هولوکاست و اسرائیل می گوید:

« کشتار جمعی یهودیان را نمی‌توان انکار کرد و باید از تکرار چنین جنایتی جلوگیری کرد، موضع ایران همواره دفاع از حقوق فلسطینیان بوده است و این موضوع را باید فلسطینیان حل کنند. ما از این منطقه دور هستیم. این وظیفه ما نیست که اسرائیل را به رسمیت بشناسیم یا نه، بلکه فلسطینیان باید درباره این موضوع تصمیم‌گیری کنند..»

ظریف ۱۴ بهمن ۹۲ هم و در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فونیکس آلمان گفت:

 جمهوری اسلامی رسمیت اسراییل را پس از صلح اسراییل و فلسطین به رسمیت میشناسد![۱۰]

پیش از آن نیز ظریف در مصاحبه با شبکه ای بی سی آمریکا هفتم مهرماه۹۲ هلوکاست را نسل کشی و جنایت فجیع خوانده بود و در پاسخ به سوال خبرنگار آمریکایی که چرا در سایت رهبری شما نیز هولوکاست افسانه خوانده شده است می گوید:

« وقتی چیزی را از فارسی به انگلیسی ترجمه می کنید، به قول فیلم ” گمشده در ترجمه”، ممکن است چیزی را از دست بدهید، ممکن است بخشی از معنا از دست برود.”  و این موضوع اشتباه در درک و برگردان فارسی به انگلیسی‌ست! »

وی همچنین قول داد که در بازگشت به ایران با گردانندگان سایت آیت الله خامنه‌ای صحبت کند تا سخنان او را تصحیح کنند!

رهبری معظم انقلاب پس از سکوتی طولانی، ۱۹ بهمن ماه ۱۳۹۲ و حدود ۱۰۰ روز پس از سخنان مهم پیشینشان ( در مورد مستکبرین و دولت آمریکا ) به میدان آمده و پس از رصد مواضع سیاسیون داخلی در برابر مستکبرین، می فرمایند:

« آن چیزى هم که میتواند استقلال را تأمین بکند براى انقلاب اسلامى ما، تکیه‌ى صریح و شفّاف بر مبانى انقلاب است؛ اصول انقلاب، مبانى انقلاب، ارزشهاى انقلاب، به‌شکل صریح و شفّاف مورد تکیه باید قرار بگیرد. همچنان‌که امام بزرگوار این‌جور بود…

امام در قضیّه‌ى مقابله‌ى با شبکه‌ى صهیونیستىِ خطرناکى که بر دنیا میخواهد حکومت بکند، هیچ ملاحظه‌اى نکردند، حرفى را پوشیده نگذاشتند، صراحتاً در مقابل صهیونیسم موضع گرفت. امام در مقابل رژیم صهیونیستى که یک رژیم جعلى و غاصب است که بر منطقه‌ى فلسطینِ مظلوم حکومت میکند، صریحاً موضع گرفت؛ هیچ ملاحظه و پرده‌پوشى نکرد؛ ببینید اینها اصول و پایه‌ها است. امام در اینکه ما با نظام سلطه مخالفیم، هیچ پرده‌پوشى نکرد. نظام سلطه یعنى آن نظام بین‌المللى‌اى که متّکى است به تقسیم دنیا به سلطه‌گر و سلطه‌پذیر؛ امام قاطعاً این را رد کرد. آن نظام سلطه هم در شکل کامل خود تجسّم و تجسّد پیدا میکند در رژیم و دولت کنونى ایالات متّحده‌ى آمریکا؛ لذا امام صریحاً در مقابل آمریکا موضع گرفت. موضع‌گیرى ما در مقابل آمریکا به مناسبت این نیست که اینها یک ملّتى باشند که ما با این ملّت مخالف باشیم یا خصوصیّات نژادى تأثیرى داشته باشد؛ مسئله اینها نیست؛ مسئله این است که منش و ذات و رفتار دولت ایالات متّحده‌ى آمریکا، مداخله‌گرى و سلطه‌گرى است؛ امام در مقابل این، موضع صریح و شفّاف گرفت. براى همین است که شما مى‌بینید انقلاب بعد از گذشت ۳۵ سال بر اصول و مبانى و بر ریل حقیقى خود استوار و پابرجا است؛ انقلاب عوض نشد، حرف خود را عوض نکرد، راه خود را عوض نکرد، هدفهاى خود را عوض نکرد؛ خیلى مهم است.»

تاملی در دیدگاههای رهبری معظم انقلاب نشانگر این حقیقت است که اولا : معظم له، مواضع حضرت امام خمینی(ره) را در برابر رژیم جعلی صهیونیستی ( و نه مردم آن) به سیاسیون گوشزد می نمایند.

ـ

javanenghelabi - rahbarـ

ثانیا : دولتمردان آمریکایی را از مردم آن تفکیک کرده و دشمنی ایران را تنها با دولتمردان آمریکایی میداند و نه با مردم آن؛ آن چنان که تفکیک بین این دو مساله مهم ( دشمنی با دولت آمریکا و عدم دشمنی با مردم آمریکا ) از آموزه های انقلاب و از اساسی ترین راهبردهای نظام است و بدین وسیله علاوه بر ابراز عشق و محبت به تمامی مردم جهان، راه بر هر گونه تمایل نسبت به دوستی با دولت های مستکبر( تحت لوا و پوشش دوستی با همه مردم جهان!) بسته خواهد شد.

گفتنی است پیش از این نیز مهندس مشایی در مورد دوستی با صاحبان ادیان الهی ساکن در سرزمین های اشغالی و آمریکا سخنانی مشابه با بیانات اخیرالاشاره رهبری انقلاب، ابراز کرده بود….

زمانی که مهندس مشایی گفت: «بحث من دوستی با مردم جهان از جمله مردم‏ ساکن در سرزمین تصرف شده از سوی این رژیم غاصب از جمله مسلمانان، یهودیان‏ و دیگر ادیان الهی ساکن در آن است» خود عمارپندارها یک ماه این موضوع را انحراف تلقی کرده و در صدد فشار به دولت نهم برآمدند و هنوز هم در یادداشت های خود به این موضوع استناد می کنند و لیکن رهبری انقلاب در خطبه ۳۰ شهریور ۸۷ خود اگرچه این عبارت را نادرست خواندند و لیکن این موضوع را جزئی و پوچ خوانده بودند و با تاکید ۴ باره از همه گروهها خواستند دیگر به آن مسئله نپردازند.

ثالثا : رهبری معظم انقلاب در سخنان ۱۹ بهمن امسال خود، صریحا از مخالفت امام و انقلاب با نظام سلطه و مرزبندی با آنان سخن می گوید و این در حالی است که در ادبیات دولتمردان دولت یازدهم همواره از دول مستکبر با عنوان « قدرت های جهانی! » یاد می شد.

برای نمونه حجه الاسلام روحانی در نامه خود به رهبری و پس از توافق ۳ آذرماه ( ژنو ) می نویسد:

« …… در نتیجه این ابتکار ایران اسلامی و استقامت ملت بزرگ ایران، قدرت‌های بزرگ به این نتیجه رسیدند که تحریم و فشار، راه به جایی نخواهد برد..»

رئیس دولت یازدهم در نشست خبری ۳ آذرماه۱۳۹۲ خود و پس از توافق ژنو می گوید:

« حاصل این مذاکرات این است که ۱+۵ یا به تعبیر دیگر قدرت‌های جهان، حقوق هسته‌ای ایران را به رسمیت شناختند.»[۱۱]

ـ

Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2013-11-24 06:36:47Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

ـ

وی می افزاید : « در عین حال، اذعان قدرت‌های بزرگ به این حق مسلم از دیدگاه سیاسی و نیز برداشته شدن مشکلات از پیش پای ایران بسیار ارزشمند است و در نتیجه این مذاکرات، قدرت‌های جهان دریافتند که تحریم‌های علیه ایران بی نتیجه بوده است.»

روحانی پیش از آن و در جریان سفر خود به نیویورک در مهرماه ۱۳۹۲ و در مصاحبه با نشریه واشنگتن پست گفته بود: « آرزومند است در سه یا شش ماه آینده در باره نزاع اتمی ایران با قدرت های جهانی به یک توافق برسد.»

این ادبیات در برخورد با مستکبرین و « قدرت های بزرگ » خواندن آنان، در مواضع نفر اول سیاست خارجی دولت یازدهم دکتر جواد ظریف نیز کاملا عیان و آشکار بود.به نظر می رسد که رهبری با رصد تمامی این مواضع، در سخنرانی ۱۹ بهمن ۹۲ خود، صراحت و شفافیت در بیان مواضع انقلاب را خواستار شده اند.

از طرف دیگر رصد مواضع دولتمردان دولت یازدهم و دائما کوبیدن بر طبل تعامل با جهان، متهم کردن دولت قبل به جنگ و دشمنی با دنیا!، زیر سوال بردن روش های استکبارستیزی دولت قبل که به تعبیر دولتمردان دولت یازدهم باعث ایران هراسی در دنیا شده است و نگاهی به بیانات مقام معظم رهبری در مورد این موضوع در این مبحث خالی از فایده نخواهد بود.

حجه الاسلام روحانی ۲۷ دی ماه ۱۳۹۲ می گوید:

« دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت تدبیر و امید در طول ۵ ماه گذشته اقدامات مهمی داشته است

در دیپلماسی خارجی دولت با همه ابزارهایی که در اختیار داشت و با تماس مداوم با کشورهایی که در این راستا همسو بودند و با ایجاد خونریزی دوباره مخالف بودند، دست به دست هم داده شد و منطقه را از یک جنگ، نزاع و اشغال جدید دور کرد!

در تبلیغات گسترده و نابجای دهه‌های گذشته همواره اسلام و مکتب اسلام را به عنوان مکتب خشونت، افراطی‌گری و نعوذبالله مکتبی که مردم را به تروریست دعوت می‌کند، تبلیغ و ترویج می‌کردند و جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور اسلامی، پرچم مبارزه با خشونت و افراطی را در دست گرفت.»[۱۲]

روحانی در سفر به داووس و در گفتگوی اختصاصی با یورونیوز می گوید:

« فضای ایران برای یک تعامل سازنده با کشورهای دیگر و از جمله اروپا کاملا آماده است…… تغییری که امروز در ایران احساس می شود، تغییری نیست که این دولت بوجود آورده باشد این دولت در فضای تغییری که ملت بوجود آوردند شروع به کار کرده است.انتخابات اخیر فضای جدیدی را بوجود آورد، دریچه ای را برای تعامل با دنیا باز کرد.»[۱۳]

رهبری انقلاب در سخنرانی ۱۹ بهمن ۹۲ خود در مورد این گونه مسائل می فرمایند:

« در اطراف دنیا، همه‌ى ملّتها ملّت ایران را به‌عنوان یک ملّت شجاع، یک ملّت باصداقت، یک ملّت هوشمند، یک ملّت مقاوم میشناسند. این‌همه هم علیه نظام اسلامى کار شده است، تلاش شده است، تبلیغات شده است؛ یک مدّتى دستگاه‌هاى تبلیغاتى و سیاسى دشمنان ملّت ایران تکیه‌ى خودشان را گذاشتند بر ایجاد ایران‌هراسى – بعضى‌ها اسلام‌هراسى، بعضى‌ها ایران‌هراسى – [ امّا] محبوبیّت ملّت ایران در میان ملّتهاى دنیا بیشتر شد. امروز نه فقط آحاد عمومى ملّتها [ بلکه‌] نخبگانِ بى‌غرض دنیا هم همین‌جورند؛ اظهارنظرهایشان را نگاه کنید، قضاوتشان درباره‌ى ملّت ایران این است: ملّت بااستقامت، ملّت هوشمند، ملّت صبور؛ با این چشم نگاه میکنند به ملّت ایران. سیاست ایران‌هراسى آنها امروز این‌جور نتیجه داده؛ هراس ملّتها از نظام جمهورى اسلامى و ملّت ایران نیست، هراس ملّتها از تسلّط آمریکا است. آمریکا است که به زورگویى معروف است، به مداخله‌ى در امور کشورها معروف است، به جنگ‌افروزى معروف است؛ ملّتها آمریکا را به‌عنوان یک دولت جنگ‌افروز، آتش‌افروز و مداخله‌کننده‌ى در امور ملّتها میشناسند. ملّتها از آمریکا است که هراس دارند، از آمریکا است که متنفّرند. چهره‌ى نظام جمهورى اسلامى به توفیق الهى روزبه‌روز روشن‌تر شده است، ملّت ایران هم روزبه‌روز در دنیا آبرومندتر شده‌اند؛ و این روش ادامه پیدا خواهد کرد.»

آنچنان که واضح است رهبری انقلاب اولا ایران هراسی را پروژه رسانه های غربی می دانند که مردم دنیا از آن تاثیر زیادی نگرفتند و بالعکس ملت ایران به عنوان ملتی با استقامت و صبور در بین بقیه ملت ها شناخته شد.

بی تردید حجه الاسلام روحانی نخواهد توانست ادعا کند که استقامت و صبر ملت ایران ناشی از رویکرد تعاملی ۵ ماهه دولت وی بوده است. از طرف دیگر بلافاصله رهبر انقلاب، نفرت مردم دنیا از  آمریکا را نیز گوشزد می نمایند.

رهبری معظم انقلاب در پایان سخنان خود در ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ از شناخت دشمن و تلاش برخی برای منصرف کردن مردم از دشمنی با آمریکا سخن به میان آورده و می فرمایند:

« متأسّفانه انسان مشاهده میکند در برخى از فاصله‌ها و مقاطع حرفهایى زده میشود از سوى دشمنان؛ این براى مردم ما مایه‌ى عبرت است. در همین مذاکرات گوناگونى که در این روزها انجام میگیرد، ملّت ایران این مذاکرات و اظهارنظرهاى بى‌ادبانه‌ى مسئولان آمریکایى را زیر نظر داشته و دشمن را بشناسند. بعضى‌ها میخواهند نظر مردم را از دشمنىِ دشمن منصرف کنند؛ نه، ببینید دشمنى را، ببینید دورویى را. مسئولین آمریکایى در جلسات خصوصى با مسئولین کشور ما یک‌جور حرف میزنند، بمجرّد اینکه از آنها جدا میشوند، در بیرون یک‌جور دیگر حرف میزنند. مردم ایران این دورویى دشمن و نیّات سوء و پلید دشمن ما را ببینند؛ ملّت توجّه داشته باشد. ببینند که باید یک کشور اقتدار درونى خود را حفظ کند؛ این توصیه‌ى همیشه‌ى ما به مسئولین است. مشکلات کشور را تنها یک چیز حل میکند، آن هم عبارت است از نگاه به ظرفیّتهاى درونی- راه برطرف کردن مشکلات اقتصادى کشور – حالا این بخش از مشکلات – نگاه به بیرون نیست، نگاه به برداشتن تحریم دشمن و مانند اینها نیست؛ خوشبختانه مسئولین اقتصادى کشور به این معنا توجّه کرده‌اند………… از دشمن نمیشود انتظار داشت. آمریکایى‌ها در برخى از اظهارات و لفّاظى‌هایشان میگویند ما دوست ملّت ایرانیم؛ دروغ میگویند»

ـ

javanenghelabi-zarif 27ــ

نتیجتا اینکه اگرچه در دولت دهم، رئیس جمهور انقلابی و یاران واقعی وی، از سوی خود عمارپندارها متهم به انحراف و استکبارستیز نبودن و تمایل به دول استکباری نشان داده می شدند و لیکن رهبری معظم انقلاب در بیانات مختلف ( آنچنان که گذشت) خلاف این موضوع را مدعی می شوند و لیکن در دولت حجه الاسلام روحانی با وجود این تذکرات و احساس خطرهای رهبری، بسیاری از خود عمارپندارها خود را موظف به ورود در این مساله نمی بینند!

فاعتبروا یا اولی الابصار!

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

منــابع :

[۱] محمد جواد ظریف دهه اول بهمن ۹۲ در مصاحبه با خبرگزاری دویچه ووله آلمان : هیچکس قادر نیست هلوکاست را انکار کند؛ وظیفه ما نیست که اسراییل را به رسمیت بشناسیم یا نه، ما از منطقه دور هستیم؛ این موضوع باید از سوی فلسطینی ها مورد پذیرش قرار گیرد!

[۲] برای نمونه روزنامه شرق فردای این سخنرانی و در تاریخ ۱۳ آبان ۹۲ تیتر یک خود را با تحریفی آشکار از سخنان رهبری اینگونه بر می گزیند: مذاکره کنندگان ما انقلابی اند و نه سازشکار!

[۳] در مصاحبه با نشریه آمریکایی فایننشیال تایمز، ۹ آذرماه ۱۳۹۲ – سایت نامه نیـوز

[۴] سایت عصـر ایـران

[۵] سایـت خبـر آنلاین

[۶] خبرگـزاری مهر

[۷] سایـت ۵۹۸

[۸] روزنامه جمهـوری اسـلامی ۱۸ آذرمـاه ۱۳۹۲

[۹] سایت افـکار نیـوز

[۱۰] روزنامه هاآرتــص رژیم صهیونیستی

[۱۱] سایت نوانـدیش

[۱۲] سـایت خـبری – تحـلیلی مشـرق

[۱۳] سایت یورونیــوز

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©