Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ برابر با  ۰۴ فوريه ۲۰۱۵
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳  برابر با ۰۴ فوريه ۲۰۱۵
رابطه آنتارسیا (جبهه چپ ضد سرمایه داری یونان)

 

 

رابطه آنتارسیا (جبهه چپ ضد سرمایه داری یونان)

 با

سیریزا

 

 

ایانیس دلاتولاس

 برگردان : پروین اشرفی

 

 

ایانیس دلاتولاس با نیو پولیتیکس به گفتگو می نشیند. او یک هنرمند عکاس و از اعضاء بنیانگذار جنبش همبستگی یونان و همچنین یکی از حامیان آنتارسیا (جبهه چپ ضد سرمایه داری یونان) و گرایش انترناسیونال سوسیالیستی است. وی همچنین در جنبش همبستگی یونان بر علیه فاشیست ، در مبارزات حقوق ال جی بی تی کیو، حق سقط جنین، و در فعالیت های ضد جنگ و دیگر جنبش های عدالت اجتماعی درگیر بوده است.

 

 

نیو پولیتیکس: ایانیس، چرا سیریزا این چنین خوب در انتخابات عمل کرد؟ این چنین پیروزی قدرتمند را به چه نسبت میدهید؟

 

ایانیس دلاتولاس: پیروزی انتخاباتی سیریزا، بخشی از یک تغییر گسترده به سمت چپ در جامعه یونان، از زمان بحران و آغاز تفاهم نامه، می باشد. سیریزا نه تنها 36.3% رأی را کسب کرد، بلکه ترکیب آرا برای احزاب چپ، سیریزا، حزب کمونیست یونان و آنتارسیا، در سرتاسر کشور 42.56% بوده است. در بخش سنتا "سرخ" مناطق کارگر نشین آتن، ترکیب آراء چپ حتی بالاتر بود. در منطقه ب – آتن 45.1% است و در منطقه ب – پیراآس هم ترکیب آرا برای چپ ها 51.2% بود. در واقع این یعنی پایان سوسیال دموکرات های پاسوک و همچنین احتمالا حزب محافظه کار دموکراسی نو، زمانی که انتخاب کنندگان هردوی آنان را بخاطر بدبختی و نابودی ای که آنها برای جامعه یونان به بار آوردند، مجازات کردند. همزمان با این امر، این تغییر گسترده به گرایش به چپ، گشایش فوق العاده ای است برای چپ رادیکال در یونان، و نه فقط به پتانسیل عقب راندن ریاضت کشی و بازگشت دستمزد و هزینه های اجتماعی به دوران قبل از تفاهم نامه، بلکه به گشایشی برای شکاف و گسست رادیکال از سرمایه داری، اشاره دارد. آنچه که چپ در یونان می کند، در سرتاسر دنیا انعکاس می یابد. وظایف و لحظات بحرانی بسیاری در پیش است.

 

نیو پولیتیکس: در مورد عملکرد آنتارسیا چه احساسی دارید؟

 

ایانیس دلاتولاس: آنتارسیا آراء خود را از انتخابات گذشته به این طرف، دو برابر کرد. 40 هزار رأی، آراء روشن ضد سرمایه داری اند. قدرت آنتارسیا متکی است بر توانایی در استدلال برای یک سیاست ضدسرمایه داری رادیکال و مقابله آمیز با سیاست سرمایه داران در جنبش ها، در اتحادیه های کارگری و عموما در جنبش های عدالت اجتماعی . نفوذ آنتارسیا بسیار فراتر از جذبه انتخاباتی اش است. این قابل فهم است که مردم ، سیریزا را انتخاب کردند که مطمئن شوند احزاب موافق تفاهم نامه دوباره باز نمیگردند. بسیاری از مردم پیرامون ما، به سیریزا و حزب کمونیست یونان رأی دادند، اما اهمیت آنتارسیا در این است که میتواند بخش قابل توجهی از فعالین را، به دور یک اقدام مشترک، و از همه مهمتر با یک عملکرد روزانه ضدسرمایه داری و انقلابی و با اهداف درازمدت، متحد کند. از آنجائیکه بانکداران و اتحادیه اروپا تدریجا علیه سیریزا می جنگند و میخواهند شکست تفاهم نامه ریاضت کشی را مدیریت کنند، این چشم انداز ضدسرمایه داری مبتنی بر گسست از یورو، پراهمیت تر میگردد. فراموش نکنیم که پلاتفورم چپ در سیریزا، با برنامه آنتارسیا در مورد نیاز به خروج از منطقه یورو، ملی کردن بانک ها و کنترل کارگری، خوانایی دارد. خوب، به این معنا نقش آنتارسیا به مثابه یک جبهه سیاسی کاملا روشن ضد سرمایه داری، بسیار مهم بوده است.

 

 

نیو پولیتیکس: احتمالات مختلف برای سیریزا در تشکیل ائتلاف چیست؟ ارزش ها و مسئولیت های نسبی شرکای مختلف ائتلاف چیست؟ گزارشهایی وجود داشته است مبنی بر اینکه سیریزا ممکن است ائنلاف با حزب راستگرای یونانیان مستقل را مورد نظر داشته باشد، شما در این مورد چه میدانید؟ در باره اش چه فکر می کنید؟ آیا آنتارسیا میخواهد بخشی از دولت ائتلافی سیریزا باشد؟

 

ایانیس دلاتولاس: این تصمیم بهرحال گرفته شده است. متأسفانه اتحادی با دیگر حزب چپ طبقه کارگر به ثمر نرسیده است. بخشی از مسئولیت این امر در اینجا، به گردن موضع طرفداری از یوروی سیریزا است. سیریزا تنها حزب چپ با یک موضع طرفداری از یورو است. همچنین عدم پذیرش همکاری حزب کمونیست با هر حزب دیگر چپ، به مثابه عارضه ای از سکتاریسم، اما با مذاکرات و فشار، ممکن است نوعی از اتحاد مشروط را تولید کرده باشد. برای این اتحاد تلاشی صورت نگرفته بود زمانی که سیپراس برای اولین بار با حزب یونانیان مستقل بلافاصله ملاقات نموده و سریعا معامله ای صورت گرفت. اتحاد با حزب یونانیان مستقل مدت درازی در جریان بود. این اتحاد، انتخاب تأسف باری است، زیرا حزب یونانیان مستقل، یک حزب کاملا راستگرا است با سیاست های نژادپرستانه، همجنسگراستیزانه، ناسیونالیستی و ضد ترک در کانون خود. آنها معادل حزب مستقل بریتانیا در انگلستان هستند. این حزب همچنین با متنفذان سیستم حمل و نقل روابط دارد، به همین دلیل اکنون سئوالاتی در رابطه با پایداری درازمدت این دولت برخاسته است. ما ضمنا باید بپرسیم این اتحاد چگونه قدرت سیریزا در به عقب راندن ریاضت کشی ای که بخاطر آن انتخابات را برد، ضعیف مینماید؟  

 

نیو پولیتیکس: سیریزا گفته است که به سختی با تروئیکا مذاکره خواهد کرد. طرح اقتصادی کنونی سیریزا چیست و چقدر احتمال پذیرش آن وجود دارد؟

 

ایانیس دلاتولاس: خوب، این بعدا معلوم میشود. سیریزا از زمان انتخابات 2012 که خواهان "لغو تفاهم نامه" بود، به موضع مذاکره در مورد بدهی ها، عقب نشینی کرده است. جورجس استاتهاکیس زمانی گفت که 95% از قروض "مشروع" بود، در حالیکه چند روز پیش، از زدودن 50% صحبت کرد و بعد هم حتی برخی عقب نشینی دیگر از همین موضع.... ناروشن است که آیا سیریزا به اندازه کافی به مقابله برخواهد خواست زمانی که مرتب میگوید یورو را ترک نخواهد کرد. ترک نکردن یورو معادل از دست دادن بهترین برگ برنده است. خود این موضع عدم خروج از یورو، بدون براه انداختن یک مبارزه، مذاکره را سخت تر میکند، حتی در درون پارامترهایی که سیریزا بعنوان مرزهای سیاسی خود تعیین کرده است.

 

نیو پولیتیکس: سیریزا از درون جنبش های اجتماعی اتحادیه های کارگری و کامیونیتی ها سربرآورد، اما موج فعالیت سالیان دراز، در سال گذشته فروکش کرد. شما آینده جنبش های کارگری و اجتماعی را چگونه می بینید؟ برای احیاء آنها چه باید کرد؟

 

ایانیس دلاتولاس: آری، ما امروز سرشت تقریبا شورشی مقابله های سال 2012 را نداریم. اما باید بخاطر داشته باشیم که از سال 2008 تاکنون، 34 اعتصاب عمومی 4 دولت را به زیر کشیده است. بنابراین ما داریم در اینجا از یک جنبش مقاومتی بسیار میلیتانت و تسلیم نشدنی صحبت می کنیم که ممکن است در سال گذشته بر مقاومت بخش های کوچک تری متمرکز شده باشد، مثل کارگران خبرگزاری ای آر تی و 595 کارگر نظافت چی که توسط دولت جدید دوباره به کار باز گشته اند. آنها به چراغ دریایی مقاومت تبدیل شده اند. آنها حتی در تابستان گذشته به حمایت از فستیوال همجنسگرایان، در آن شرکت کردند. این واقعیت که یکی از کارهایی اولیه ای که دولت به آن دست زد، بازگرداندن آنها به کار بود، به اهمیت ستیزه جویی پایدار اشاره دارد. آنها از سال 2013 در پیاده روی ساختمان وزارت دارایی خوابیده اند و با حمله پلیس ضد شورش و نازی های نو روبرو شدند. (بعدا به محور پلیس – نازی برمیگردم) . این هم مهم است که به نقش فعالین اتحادیه ای سیریزا و همچنین به حزب کمونیست یونان، که برعلیه اعتصاب دو روزه و یا طولانی تر شدن آن رأی دادند، و شاید بعنوان بخشی از محدودیت هایی که سیستم انتخاباتی میتواند بر احزاب چپ رادیکال مانند سیریزا تحمیل کند، نگاهی بیاندازیم.  

 

نیو پولیتیکس: یکی از جدی ترین مشکلات سیاسی در یونان این است که حزب اولترا راست طلوع طلایی در نیروهای پلیس نفوذ کرده است. سیریزا در مورد این مشکل چه خواهد کرد؟ آنتارسیا فکر میکند چه باید کرد؟

 

ایانیس دلاتولاس: حزب طلوع طلایی بسادگی یک حزب "اولترا راست" نیست. آشکارا یک حزب نازی نو است. آنها فعال هستند و یا قبل از اینکه جنبش ضدفاشیست قدرتشان را برای مدتی خرد کند، فعال بودند. آنها با دسته های اراذل و اوباش در جستجوی مهاجرین و مردم همجنسگرا، آنارشیست ها و سوسیالیست ها برمیآمدند تا آنها را بزنند و یا در مواردی به قتل برسانند. نیمی از رهبری آنها در زندان بوده و به اتهام اداره سازمان جنایی، در انتظار محاکمه هستند. محاکمه آنها به تأخیر افتاده است. ما در صدد بسیج و فشار بر روی دولت جدید هستیم تا حرکت و رهبری خود را در مورد این جنایات به انجام برساند. آنها دستگیر گردیده و با تلاش تیم کوچکی از وکلا که مجانی کار می کنند، اکنون بخاطر نقش شان در سازماندهی برخی از حملات به مهاجرین و همچنین مرگ پاولوس فیساس، هنرمند رپ خوان ضد فاشیست، با محکومیت روبرو شده اند. دو تن از اعضاء حزب طلوع طلایی، بخاطر قتل شهزاد لوگمن مهاجر پاکستانی، حبس ابد گرفته اند. این اولین باری است که چنین قاتلانی مجازات شده اند. این اولین بار در تاریخ یونان است. بهرحال مبارزه بر علیه فاشیسم در یونان حالا حالا ها به پایان نمیرسد. به بسیج بیشتری نیاز است، مانند روز بین المللی 21 مارس علیه فاشیسم، که بزودی فرا میرسد. در این رابطه ما درصدد سازماندهی اقدامی در اینجا، در نیویورک و احتمالا در دیگر شهرهای آمریکا هستیم.

 

نیو پولیتیکس: وقتی دولت های چپ – منظورم چپ غیرسوسیال دمکرات است - به قدرت میرسند، اغلب با خطر کودتای نظامی رویرو میشوند. سیریزا برای جذب بخشی از افسران ارشد نظامی، یا سازماندهی برای جذب سربازان ساده آنها چه کرده است؟ موضع آنتارسیا در مورد مسئله ارتش چیست؟

 

ایانیس دلاتولاس: در اینجا مایلم به رفیق استاتیس کوولاکیس که در کمیته مرکزی سیریزا هست استناد کنم. همانگونه که وی اخیرا در مقاله ای متذکر شده است، در این لحظات به نظر نمیرسد آنگونه شبکه هایی در درون ارتش وجود داشته باشد که بتواند یک تهدید نظامی به چپ را هدایت کند. البته این امر ممکن است در آینده تغییر کند. اما در حال حاضر تهدید بزرگتر از سوی نیروهای پلیس و بخش هایی از قوه قضائیه می باشد. همانطوری که شما گفتید طلوع طلایی در بیش از نیمی از پلیس نفوذ کرده است. بسیار محتمل تر است که این اتحاد سمی مابین فاشیست ها و این بخش های دولت، بتواند به یک خطر واقعی در آینده تبدیل بشود. متأسفانه سیریزا در روزهای پیش از انتخابات، بیانیه ای را خطاب به پلیس صادر کرد. آنها در این بیانیه ، از پشتیبانی از خواست جنبش برای خلع سلاح و انحلال پلیس ضدشورش و نیروی منطقه دلتا که به نژادپرستی و سبعیت معروف اند و همچنین یک بلوک محکم رأی گیری انتخاباتی به نفع حزب طلوع طلایی را تشکیل میدهند، قصور ورزیدند. الکسیس سیپراس در گذشته به این امر اشاره کرده بود. بدیهی است که مقابله با دولت بورژوایی، وضعیت رادیکال تری را می طلبد، اما عدم انحلال فوری پلیس ضدشورش توسط سیریزا، ممکن است برای ما در آینده مشکلاتی را ببار بیاورد.

 

نیو پولیتیکس: اهداف آنتارسیا در تحت دولت سیریزا چه خواهد بود؟ رفتار شما با دولت چگونه خواهد بود؟ تا چه حد حاضر هستید از آن برعلیه راست دفاع کنید؟ تا چه درجه ای آن را به چالش خواهید کشید؟

 

ایانیس دلاتولاس: ما درصدد هستیم از اقداماتی که به نفع کارگران و اقشار فقیر است حمایت نماییم. ما یک اپوزیسیون چپ خواهیم بود که بر دولت سیریزا بسوی چپ فشار میآوریم. برای اولین بار از سال 1930، یک دولت چپ در یونان انتخاب شده است. این بدان معنا نیست که اکنون این چپ است که قدرت را به دست دارد. این یک تفاوت مهم است. سیریزا هنوز باید در تحت قدرت سرمایه داری و حکومت بورژوازی کار کند. اما ما در آنجا متوقف نخواهیم شد. ما امیدواریم با همه رفقا و تمام احزاب و جنبش های چپ ضد سرمایه داری، همکاری نماییم و برای خروج از یورو و لغو قروض، و نه فقط "کاهش" آن، مباره کنیم. ما هیچ توهمی نسبت به اصلاح اتحادیه اروپا، آنگونه که رهبری سیریزا اظهار داشته است، نداریم. ما در انتظار برخورد سرسختانه با بانکداران و اتحادیه اروپا هستیم. کارگران یونان در طول این سالها مبارزه نکردند که سیریزا را برای یک نسخه "سبک" ریاضت کشی به قدرت برسانند. اما ما باید هم نسبت به خطرات و هم نسبت به امیدی که از خاکستر احزاب مدافع تفاهم نامه، حزب دموکراسی نو و پاسوک برایمان باقی مانده است، آگاه باشیم.

 

منبع: newpol.org

29 ژانویه 2015

parvinashrafi@hotmail.com

 

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com
دوشنبه  ۱٣ بهمن ۱٣۹٣ -  ۲ فوريه ۲۰۱۵

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©