Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ برابر با  ۲۵ فوريه ۲۰۱۵
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳  برابر با ۲۵ فوريه ۲۰۱۵
سیامند معینی عضو مجلس رهبری پژاک در گفتگو با اخبار روز

 

سیامند معینی عضو مجلس رهبری پژاک در گفتگو با اخبار روز

 

مبارزه سیاسی، اجتماعی و دموکراتیک پژاک نادیده گرفته می شود

 

• فعالیت ما بعد از کنگره چهارم بیشتر در بعد سیاسی ایدئولوژیک و سازماندهی نیروهای خلق بوده است، در ضمن متاسفانه برداشت و دید نادرست رسانه های ایرانی نسبت به مبارزات کردستان و بخصوص پژاک که آن را تنها در بعد نظامی دیده و ابعاد سیاسی و اجتماعی و دمکراتیک مبارزه را نادیده گرفته اند ...

 

 

اخبار روز- درکوبانی چه می گذرد. این نخستین پرسشی بود که در دیدار با سیامند معینی و شیرزاد کمانگر دو تن از اعضای مجلس رهبری حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) مطرح کردیم. آنان با شور و شوق از رژاوا،کانتون ها، مشارکت دموکراتیک مردم در اداره امور، مقاومت رزمندگان کرد به ویژه نقش تاریخی زنان در دفاع از کوبانی و عقب نشاندن جنگجویان داعش از این شهرسخن گفتند. کوبانی جایی که بذر اندیشه های این مبارزان جوانه زده و عینیت می یابد سرآغاز صحبت ما بود...

تحولات منطقه، پیوند حوادث جاری در عراق با سرئوشت مبارزه کردها، ارزیابی ازسیاست دولت روحانی در کردستان، اهمیت و جایگاه مبارزه صنفی و سیاسی اقشار مختلف مردم ایران در سیاست و استرای پژاک ، رابطه پژاک با سایر نیروهای سیاسی ایران از جمله مسائلی است که در گفتگو با رهبری پژاک مطرح کردیم. سیامند معینی عضو مجلس رهبری حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) معتقد است کوبانی می تواند الگویی برای آینده خاورمیانه باشد. از نظر وی سیستم فعلی رهبری در کردستان عراق پاسخگوی مطالبات کردها نیست. به عقیده معینی سیاست کلان جمهوری اسلامی در کردستان امنیتی است و تصمیم به تحول در این سیاست فراتر از اختیار روحانی می باشد. وی ایجاد جبهه چپ رادیکال را در شرایط جاری ایران یک امر ضروری می داند. مشروح سخنان سیامند معینی عضو مجلس رهبری حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) در گفتگو با اخبار روز را می خوانید.

 

 

اخبار روز: نبرد علیه نیروهای حکومت اسلامی در کوبانی به کجا رسیده است؟

 

معینی: همچنانکه می دانید بعد از هجوم وحشیانه داعش با پشتیبانی تعدادی از نیروهای هژمون گرای سیاسی منطقه، سپس برنامه و پلان تسخیر کوبانی و در نطفه خفه کردن دستاوردهای دمکراتیک خلق در روژاوا، نیروهای مدافع خلق با اراده قاطع از این دستاوردها حفاظت کردند و نیروهای داعش را از کوبانی بیرون انداختند. در حال حاضر نیروهای مدافع خلق مشغول پاکسازی روستاهای منطقه از وجود نیروهای اسلامگرای تندرو هستند.

 

اخبار روز: پایداری کوبانی برای کردها و نیروهای منطقه چه پیام و پیامدی دارد؟

 

معینی: کوبانی دیگر تنها متعلق به روژاوا نیست بلکه به سمبل آزادی و مقاومت و اراده خلق تبدیل شده است. مقاومت کوبانی پیامی برای همه هژمون گراهای درگیر در جنگ خاورمیانه و واپسگراها دارد که خلق کرد در همه برهه های مبارزه توانسته است پیشگام روند آزادیخواهی باشد و هرگز اراده خلق آزادیخواه به زانو در نخواهد افتاد. کوبانی رمز اتحاد ملل و توافق بر اساس تفاوتمندیهای جامعه است. سیستم خودمدیریتی در روژاوا بر مبنای فلسفه رهبر آپو به شکل عملی در کانتون ها از طرف اقشار مختلف در آنجا مدیریت می شود، همچنانکه شما هم اطلاع دارید نقش پیشاهنگی و رول زنان در کانتونها و بالاخص مقاومت آنها در برابر داعش بر گرفته از همین فلسفه میباشد.

 

اخبار روز: کردها در عراق ضمن رقابت باهم، در کنار و در ائتلاف با نیروهایی علیه داعش مبارزه می کنند که حداقل هویت طلبی و ملت کرد را بر نمی تابند، آینده کردها تا چند اندازه با درگیری های جاری در عراق پیوند خورده است؟

 

معینی: ببینید خلق کرد و خلقهای ستم دیده هیچگاه ذهنیت تعرضی نداشته اند، کردها قربانی ذهنیت و تعرضات الیت دولت _ ملت شده اند و بدلیل ضعف متشکل بودن نتوانسته اند در مقابل هجوم انها از خود دفاع کنند. ولی اکنون در آستانه شروع فرپاشی این سیستم هستیم و کردها خود را برای هرگونه مقابله ای آماده کرده اند. داعش نخواهد توانست اراده ی خلق کرد را تضعیف کند. آینده عراق تا اندازه ای بستگی به مدیریت و سیستم سیاسی در کردستان دارد، اراده و مقاومت در کوبانی نشان از یک فلسفه مقاومت و جهانبینی خاص که می تواند الگویی برای مدل آینده خاورمیانه باشد، همزیستی ملل و احترام به حقوق دیگران با در نظر داشتن تفاوتمندیها مدلی مناسب است. سیستم فعلی رهبری کردستان در عراق جوابگوی خواست و اراده کرد آزاد نیست، سیستمی بورژوازی است و تجربه شنگال نشان داد که این سیستم در وضعیت بحرانی قادر به دفاع از دستاوردهای مردم نمی باشد و دیدیم که آن شهر را در برابر داعش بی دفاع گذاشته و باعث قتل عام هزاران نفر از شهروندان شنگالی شد و برای بشریت تراژدی به بار آورد.

 

اخبار روز: نشست مقدماتی پروژه برگزاری کنگره ملی کردها که بنا به نظر پژاک عبداله اوجلان رهبر آپو مبتکر آن می باشد با فراخوان مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات و رئیس اقلیم کردستان عراق روز ٣۱ تیر در شهر اربیل برگزار شد. در این نشست که نمایندگان ٣٩ حزب و سازمان کرد از چهار کشور عراق، ایران، ترکیه و سوریه حضور داشتند، هیئت ٢۱ نفره برگزار کننده کنگره و نیز تاریخ برگزاری آن تعیین گردید. در نشست مقدماتی اربیل، از کردستان ایران سه جریان کومله، دو جریان حزب دموکرات، پژاک و چند جریان کوچک دیگر حضور داشتند. از جمع احزاب و سازمان های کرد ایران پنج نفر در هیئت برگزار کننده این کنگره جای گرفتند و پس از آن هم یکی و دو نشست تدارکاتی برگزار شد ولی با ظهور دولت اسلامی در عراق و حمله آن به کوبانی موضوع کردستان بین المللی شد اما نه آنطور که شرکت کنندگان در این کنگره می خواستند. آیا هنوز هم برگزاری کنگره ملی کردها را پیگیری می کنید؟ آیا دیدار اخیر نمایندگان احزاب کردستان ایران با نچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان ایران را می توان نشانه فاصله گیری بین اعضای گنگره ملی کردها تعبیر کرد؟

 

معینی: همچنانکه اشاره کردید، نشست مقدماتی برگزاری کنگره ملی کردستان به انجام رسید و نمایندگان احزاب مختلف هر چهار بخش کردستان حضور داشتند. کنگره ملی کردستان پروژه ای درازمدت است که می خواهد همه نیروهای کردستان را در ارتباط با سرنوشتشان سهیم کرده و مدیریت کند. ولی تعدادی از نیروها که می خواهند شکل اداره منطقه را با همان ذهنیت فئودالی و عقب مانده رهبری کنند با ذهنیت دموکراتیک در تعارض است و می خواهد اتوریته ی خود را بر دیگران اعمال کند، که قابل قبول نخواهد بود و این یکی از عوامل به تاخیر افتادن این پروژه است، نه وجود و حملات داعش.

 

اخبار روز: بعد از کنگره چهارم و اوج گیری درگیری کردها با نیروهای داعش برآمد سیاسی و حضور پژاک درایران در حدی نیست که در رسانه ها، به ویژه رسانه های سراسری ایران بازتاب داشته باشد. آیا رسانه ها به اقدامات شما کم توجه بوده اند یا آن که تحرک شما کم شده است؟

 

معینی: کنگره چهارم نقطه تحولی در راستای پیشبرد اهدافمان بود و با پیشاهنگی پژاک "جامعه دمکراتیک و آزاد شرق کوردستان (کودار)" در همان ایام تاسیس شد، در این راستا خود را برای مبارزه با سیستم دیکتاتوری ایران آماده کرده ایم. رسانه های ایرانی در منعکس کردن اخبار کردستان هیچ مسئولیتی را تقبل ننموده و از انعکاس اخبار مربوط به کردستان کم کاری کرده اند. در ضمن فعالیت ما بعد از کنگره چهارم بیشتر در بعد سیاسی ایدئولوژیک و سازماندهی نیروهای خلق بوده است، متاسفانه برداشت و دید نادرست رسانه های ایرانی نسبت به مبارزات کردستان و بخصوص پژاک که آن را تنها در بعد نظامی دیده و ابعاد سیاسی و اجتماعی و دمکراتیک مبارزه را نادیده گرفته اند.

 

اخبار روز: آقای روحانی در نخستین ما ه های آغاز ریاست جمهوری با انتخاب علی یونسی به عنوان دستیار ویژه در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی کوشید نشان دهد دولت وی به مسئله ملیت ها در ایران توجه ویژه خواهد کرد. آیا از زمان روی کارآمدن روحانی تغییری محسوس در مدیریت سیاسی، فضای امنیتی، برخورد حکومت با مردم و نیروهای سیاسی کرد به وجود آمده است؟

 

معینی: بعد از روی کار آمدن روحانی به ریاست جمهوری، وی سعی کرد چهره ای متفاوت از خود نشان دهد که بتواند زیرکانه مردم را فریب دهد، اما با انتخاب یونسی به عنوان دستیار ویژه ی خود در امور اقلیتهای دینی و مذهبی و مسئله ملیتها که پیشینه ای امنیتی دارد زودتر دست خود را رو کرد. روحانی در این امور هیچ قدرتی ندارد و نمی تواند در این مورد راه چاره ای بیابد. مسئله ملیتها و اقلیتهای دینی اصلی دمکراتیک است و این مسائل با فریب، حیله و قول و قرار حل نخواهند شد. در مدت زمامداری روحانی اعدام ها بیشتر شده و فضای امنیتی در کشور و بخصوص در کردستان و بلوچستان بیشتر شده و هر گونه نفس ازادیخواهی را در گلو خفه کرده است. سیاست کلان در مورد کردستان، سیاستی امنیتی است و تصمیم گیری در مورد ملل ایران فراتر از اختیارات روحانی است.

 

اخبار روز: نیمه پائیزسال جاری علوی وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی با حضور در مجلس از گفتگوی این وزراتخانه با حزب دموکرات کردستان و حزب کومله صحبت کرد. در واکنش به گفته های وزیر اطلاعات، آقای خالد عزیزی رهبر حزب دمکرات کردستان اظهار کرد: "جمهوری اسلامی از ما درخواست کرده بود تحلیل خود را در رابطه با مساله کرد در ایران با آنها در میان بگذاریم. در نشست دوم ما راه حل های پیشنهادی خود را به آنان ارائه کردیم". حزب کومله زحمتکشان با تکذیب ادعای وزیر اطلاعات در اطلاعیه خود اعلام کرد: ما با نشست های یک طرفه احزاب کردستان ایران با جمهوری اسلامی مخالف هستیم و آن را به زیان جنبش کردستان و دموکراسی خواهی می دانیم". آیا به شما هم مراجعه شده بود؟ تحلیل شما در مورد این سیاست رژیم که به موازات سرکوب خشن فعالان مدنی و سیاسی در کردستان با برخی از جریانات وارد گفتگو می شود، چیست؟

 

معینی: ما با جمهوری اسلامی ایران هیچگونه گفتگویی یا مذاکره ای نداریم. احزاب دیگر بر مبنای سیاست خودشان، ارتباطات خود را تنظیم می کنند. ما بر این باوریم که هر نوع مذاکره ای که در ارتباط با کردستان باشد، هیچکدام از احزاب کردی به تنهایی مشرعیت مذاکره را ندارند و لزوم اتحاد عمل در اینمورد و شکلی از هیئت نمایندگی کرد ضروری است. عملکرد جمهوری اسلامی ایران در مورد مسئله کرد هیچگونه تغییری نکرده است. برای حل ریشه ای مسئله کرد و سایر خلقهای ایران ابتدا باید ذهنیت تمامیت خواهی را کنار گذاشته و به حل دمکراتیک مسئله اقدام کنند. با سیاست تفرقه اندازی بین گروههای سیاسی مسائل و خواست های ملل ایران حل نخواهد شد.  

 

اخبار روز: برخی رسانه ها مصاحبه و اظهارات اخیر عبدالرحمان حاجی احمدی دبیر کل پژاک مبنی بر قابل تغییر و تحول نبودن جمهوری اسلامی و بیانیه پژاک در واکنش به حملات توپخانه ای رژیم به مناطق مرزی کردنشین را به نوعی تهدید به اقدام نظامی از سوی پژاک تعبیر کرده اند. این برداشت تا چه اندازه به سیاست شما نزدیک است؟

 

معینی: ما تا به حال هیچگونه حسن نیتی از طرف جمهوری اسلامی ایران در رابطه با درخواست های خلق کرد ندیده ایم و هیچ روزنه ای برای حل مشکلات خلق کرد باز نشده است. با ذهنیت و در چارچوب ولایت مطلقه فقیه چاره سازی حل مشکلات و مسائل دمکراتیک امکان پذیر نمی باشد. ما هر روز شاهد هجوم نیروهای دولتی هستیم که با متدهای غیردمکراتیک به نهادهای مدنی و سیاسی حمله نموده و حتی تحمل خودیها و اصلاح طلبان هم مارگینالیزه شده است. ما قبلا هم متذکر شده ایم که راه حل خواستهای ملل ایران از راه دیالوگ با خود آنها مناسبترین آلترناتیو می باشد، اگر ایران این راه را انتخاب نکند، الزاما ملل تحت ستم ایران، دیگر قبول دیکتاتوری را نمی پذیرند. با توپ باران و قتل و کشتار مردم خواستهای خلق کرد و دیگر ملل ایران فراموش نخواهد شد بلکه زمینه همزیستی ناهموار می شود و دیگر ملل به دنبال راهکردهای دیگر خواهند رفت. ایران راه حل سیاسی را تا به حال مقبول ندانسته و با زبان حمله و توپ باران مناطق مرزی و اعدام جوانان مبارز سعی کرده هر نوع اراده ای را در هم بشکند. ولی ما امروز می توانیم هر نوع گستاخی رژیم را جواب داده و از خلق خود دفاع بکنیم. ما امیدواریم دست اندرکاران ایران حساسیت را درک کرده و مدل سوریه و عراق برای ایران آلترناتیوی مناسب نخواهد بود. (پژاک در کنگره چهارم سیستم رهبری مشترک را اتخاذ نموده: یک زن و یک مرد. دبیر کل در سیستم مدیریتی پژاک جایی ندارد.)        

 

اخبار روز: اوایل بهار سال گذشته بعد از برگزاری کنگره چهارم پژاک، نهاد سیاسی جدیدی به نام "جامعه دموکراتیک و آزاد شرق کردستان"-کودار- به ابتکار و مشارک اعضای پژاک ایجاد شد. در آن زمان کودار یک فرصت تاریخی و به نوعی پاسخ به سیاست میلیتاریزه کردن مسئله کرد توصیف شد، این پروژه شما در چه مرحله ای است.

 

معینی: کودار یک نوع سیستم دمکراتیک برای شرق کردستان پیشنهاد شده است و همزمان یک نوع راه حل دمکراتیکی است که بر اساس خواستهای خلق و بر اساس خود مدیریت در بطن جامعه پایه ریزی شده است. کودار در ابتدای حیات سیاسی خود می باشد و برای پراکتیزه کردن و عملی نمودن آن زمینه های مساعد ذهنی لازم است که همزمان با پراکتیزه کردن این سیستم به شکل فعلی نیاز به کار فکری و ذهنیت سازی در جامعه دارد. در مرحله کنونی بسترسازی برای ایجاد زمینه های مناسب در کردستان در شرف انجام است.  

 

اخبار روز: روزانه در ده ها شهر در ایران حرکت صنفی و سیاسی از سوی کارگران، معلمان، زنان و سایر اقشار جامعه انجام می شود، پشتیبانی شما از این مبارزات چگونه صورت می گیرد. اساسا مبارزات سراسری در ایران در سیاست و استراتژی پژاک که عمدتا به عنوان نیروی مدافع حقوق ملی مردم کرد شناخته می شود، چه جایگاه و اهمیتی دارد؟

 

معینی: پژاک خود را پشتیبان هر نوع حرکت دمکراتیک در جامعه می داند و به اشکال گوناگون در حد امکان و دسترسی یاری می رساند. سیستم حاکم بر ایران سیستمی اولیگارشی و غیردمکراتیک است و با هر نوع نطفه آزادی در جامعه در تضاد است و هیچ نوع حرکت آزادیخواهی و دمکراتیک را تحمل نمی کند. علم بر این، شیوه مبارزه و متشکل کردن توده ها و حرکت صنفی و کارگری در این فضا به تاکتیک مناسب این فضا احتیاج دارد. در کنگره چهارم پژاک اساس دیپلماسی خود را بر مبنای ارتباط با خلقها پایه ریزی نموده و مبارزه سراسری در این چارچوب، اصلی بنیادین برای مبارزه پژاک محسوب می شود، در این راستا با همه ارگانها و احزاب سیاسی و صنفی دمکراتیک میل همکاری مستقیم داریم و در این راه تلاش می کنیم.

 

اخبار روز: پژاک خود را پیرو اندیشه و سیاست چپ معرفی می کند، این اندیشه در سیاست های شما چطور جاری می شود. شما چپ را چطور تعریف می کنید و در جهت تقویت گفتمان و سیاست چپ در ایران چه اقداماتی را مد نظر دارید؟

 

معینی: پژاک حزبی سیاسی و سکولار است و سیستم خودمدیریتی و کنفدرالیسم دمکراتیک بر پایه های برابری و یکسانی جامعه بنا نهاده شده است. ما خود را پیرو اندیشه های رهبر آپو می دانیم که روح و جوهر سوسیالیستی دارد. چپ کلاسیک بعد از فروپاشی بلوک شرق و رئال سوسیالیزم و مارگینالیزه شدن طیف سوسیالیستی، نوعی بحران شخصیتی را تجربه نمود و جایگاه خود را در مبارزه با امپریالیسم و ارتجاع فراموش کرده و نوعی اپورتونیسم سیاسی و بینش لیبرالیستی به اشکال مختلف خود را جایگزین رادیکالیسم و روح انقلابی نمود، و فراموش نشود نقش مخرب و وحشیانه جمهوری اسلامی ایران در مقابله با چپ در ایران فاکتوری در روند تضعیف چپ محسوب می شود. رسالت چپ در اساس محوریتی برای آزادی و یکسانی جامعه محسوب می شود و رول چپ در روندی تاریخی همگام با پیشرفت و آزادی و دمکراتیزه شدن جامعه همگام است. ما در چارچوب ملت دمکراتیک با هر نیروی ترقیخواهی که برای آزادی و یکسانی جامعه کوشا باشند خود را همسنگر دیده و در این راستا همکاری می کنیم، و در این زمینه گامهایی را برداشه ایم.

 

اخبار روز: انتظار شما از نیروهای چپ و دموکرات ایران چیست؟

 

معینی: هر نیروی تراقیخواه و دمکرات در ایران وظیفه ای تاریخی دارد که بر علیه ظلم و استبداد ساکت نباشند. همگرایی و تولرانس شرط اساسی و لازم برای مستحکم نمودن صفوف مبارزه در ایران است، نیروهای راستین چپ و دمکرات باید به مفهوم دمکراتیک بودن واقف باشند و تفاوتمندیها را در اصل مبارزه بپذیرند. در صف پیشروان مبارزه برای آرمانهای والای انسانی کوشا باشند و شکلی از پاسیفیزم در مبارزه عملی را به شکلی آکتیو در میدان مبارزه تبدیل نمایند. ما انتظار داریم نیروهای چپ و دمکرات در ایران از خواسته های خلقهای ایران و مبارزات آنها فعالانه پشتیبانی کنند و همچنین این نیروها با ما در راستای مبارزه بر علیه استبداد به صورت عملی و فعال همگام شوند. ایجاد جبهه چپ رادیکال ضرورتی تاریخی در شرایط کنونی می باشد و نبود چپ رادیکال در ایران زمینه را برای رشد نیروهای واپسگرا و شونیزم فراهم کرده و ایران را به سوی قهقرا سوق داده است.

 

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com

دوشنبه  ۴ اسفند ۱٣۹٣ -  ۲٣ فوريه ۲۰۱۵

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©