Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ برابر با  ۰۶ می ۲۰۱۷
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶  برابر با ۰۶ می ۲۰۱۷

 

اعلامیه شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست

درباره

فاجعه مرگ کارگران معدن آزادشهر

 

براساس آخرین آمار منتشر شده تا کنون ده ها کارگر معدن آزادشهر جان باخته و حدود هفتاد نفر از پی انفجاررخ داده در معدن مصدوم شده اند. از میان جان بختگان 21 نفر کارگرانی هستند که برای نجات جان 30 همکار خود که در نتیجه انفجاردر عمق ۱۸۰۰متری زیرزمین زنده بگورشده بودند ، شتافتند. بر اساس گزارشات منتشر شده اکثرزنده بگور شده گان نیز به خاطر فقدان تجهیزات و پرسنل آموزش دیده برای عملیات نجات نیز متاسفانه جان باخته اند. مدت ها بود که گاز متان در معدن انباشت شده و کارگران بارها به مسئولین برای تخلیه این گاز خطرناک هشدار داده بودند.هشدارکارگران درمورد خطر انفجار مانند همیشه مورد بی توجهی مسئولینی قرار گرفته بود که تنها در فکر بهره کشی برده وار معدنچیان هستند. در ساعت ۱۱ صبح چهارشنبه 13 اردیبهشت وقتی کارگران معدن تلاش کردند لوکوموتیو حمل ذغال سنگ را به شیوه باتری به باتری روشن کنند گاز متانی که فضا را اشباع ساخته بود منفجرشد.انفجارمتان که درسراسرمعدن پخش شده بود بزرگترین سانحه مرگبارمعدن در کشوراست.

سهامدار اصلی این معدن که در سال 1382واگذار یا خودمانی سازی شده است صندوق مهرايرانيان (متعلق به بسيج) است، حدود ۱۰درصد متعلق به تكادو (شركت مجتمع صنايع و معادن احياي سپاهان) و بخشي از آن متعلق به نگين طبس است. کارگران معدن آزادشهر در بدترین شرایط کاری و فقدان حداقل تجهیزات ایمنی کار، روزی دوازده ساعت کار میکنند اما صاحبان این معدن ( سپاه، بسیج و شرکای سرمایه دار آن ها) ماه ها است که حقوق کارگران را پرداخت نکرده اند.

فاجعه بزرگترین سانحه مرگبارمعدن در کشور درمتن مضحکه انتخاباتی به عاملی برای بهره برداری جناح های حکومتی علیه هم مبدل گشته در حالی که همه جناح های حکومتی در این حادثه مرگبار که در حکم قتل عمدی کارگران است سهیم میباشند:از مالک اصلی معدن یا نهاد سپاه و بسیج که زیرفرمان مستقیم وتملک سرکرده جنایتکار رژیم سرمایه داری اسلامی قرار دارد و او نشان داده است که برای درهم شکستن اعتراض کارگران معدن دستورشلاق زدن کارگران را صادر میکند( نمونه آق دره)  تا وزیر کار دولت روحانی که از پی هشدارهای مکررکارگران حتی با استناد به قانون کار خود رژیم، موظف بود معدن را تا تامین شرایط ایمنی تعطیل و لاک و مهرکند( ماده 105، فصل چهارم قانون کار).

مرگ دلخراش کارگران معدن آزادشهر ترازنامه کلیت رژیم جمهوری اسلامی و سرمایه داران متحد آن ها در قتل عمدی کارگران است که البته تنها محدود این حادثه نیست به طوری که سالیانه به طور متوسط پنجاه کارگرمعدن شاغل در معادن کشوربه خاطر فقدان شرایط ایمنی لازم و بهره کشی وحشیانه و افسارگسیخته صاحبان و مدیران آن ها، جان میبازند.

کارگران ایران از طریق ایجاد تشکل های سراسری خود، از طریق افشاء پیگر و مداوم شرایط مذلت بار تحمیل شده  به آن ها در محیط کار و اقدامات عتراضی متحد و همبسته است که میتوانند به مقابله با سوانحی نظیر سوانح معدن آزادشهر، پلاسکو و ... به مقابله برخیزند.

شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست سانحه دلخراش معدن آزاد شهر را به همه خانواده های جان باخته تسلیت گفته و حمایت همه جانبه خود را با آن ها ، با مصدومان این سانحه و خانواده هایشان برای پیگیری و به مجازات رساندن مسئولان این جنایت اعلام میکند.

 

سرنگون باد رژیم سرمایه داری جمهوری اسلامی

زنده باد ازادی ، زنده باد سوسیالیسم

شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست

 

پنجشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ برابر با ۴ مه ۲۰۱۷

 

امضاها:

١- اتحاد چپ ایرانیان در خارج کشور

٢- اتحاد چپ سوسیالیستی ایرانیان

3- حزب کمونیست ایران

4- سازمان اتحاد فدائیان کمونیست

5- سازمان راه کارگر

6- سازمان کارگران انقلابی ایران(راه کارگر)

7- شورای حمایت از مبارزات آزادیخواهانه مردم ایران- استکهلم

8- شورای فعالین سوسیالیست و آزادیخواه- هامبورگ

9-کانون اندیشه کپنهاگ -دانمارک

۱0- کانون همبستگی با کارگران ایران- گوتنبرگ

۱1- کمیته حمایت از مبارزات جنبش کارگری ایران- دانمارک

۱2- کمیته حمایت از مبارزات کارگران ایران- فنلاند

۱3- کمیته خارج کشور سازمان فدائیان(اقلیت)

۱4- نهاد همبستگی با جنبش کارگری ایران- غرب آلمان

۱5- هسته اقلیت

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©