Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۸ برابر با  ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۹
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۸  برابر با ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۹

اعلامیه هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر(

برای دفاع از حق آموزش عمومی و رایگان فرزندان کشور به پا خیزیم

 

سال تحصیلی جدید در اول مهر ماه امسال در حالی شروع می شود که جمهوری اسلامی می کوشد طرح خصوصی سازی آموزش و پرورش را با آهنگ شتابان تری پیش ببرد.  قطعی ترین نتیجه این طرح شوم و ضد انسانی ، جز طبقاتی تر کردن هرچه بیشتر آموزش و پرورش و محروم ساختن کودکان زحمتکشان و تهیدستان از فرصت های برابر اجتماعی چیز دیگری نخواهد بود. هم اکنون بی سوادی در ایران ، حتی در مقایسه با بسیاری از کشورهای منطقه ، بسیار بالاست : بنا به آمار بانک جهانی ، ایران بیش ۱۱ میلیون بی سواد دارد ، یعنی نزدیک به ۱۵ درصد جمعیت کشور ما کاملاً بی سواد هستند ، در حالی که این نسبت در ترکیه کمتر از ۴ در صد است ؛ در آذربایجان و ارمنستان و تاجیکستان و ترکمنستان زیر یک در صد ؛ در ازبکستان صفر درصد ؛ در قطر ۵ در صد ؛ در عربستان و کویت و عمان حدود یک در صد. بنا به آمار یونسکو ، حتی ۲ در صد جوانان زیر ۲۴ سال ایران هنوز مطلقاً بی سواد هستند. سه سال پیش آمار مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نشان می داد که حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از کودکان به خاطر فقر عملاً از رفتن به مدرسه باز می مانند ، اما امسال با دستکاری های لازم ، شمار کودکان فقیر بازمانده از تحصیل را به حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزرا نفر پائین آورده اند  و دولت و مجلس در قانون بودجه امسال در حالی که جرأت نمی کردند به بودجه نهادهای ولایی دست بزنند ، اعتبارات آموزش و پرورش را کاهش دادند و وزیر آموزش و پرورش "خرید خدمت از بخش غیر دولتی" را تنها چاره این وزارتخانه برای "جبران کسری بودجه" اعلام کرد ؛ یعنی کاری که هم زیر پای معلمان کشور را خالی می کند و هم کودکان بیشتری را به برهوت فقر و بی پناهی می فرستد.

خصوصی سازی آموزش و پرورش در ایران البته تازگی ندارد و سال هاست زیر پوشش های مختلف پیش می رود و تاکنون در طبقاتی کردن آموزش با کیفیت بسیار موفق بوده است. مثلاً نتایج کنکور سراسری امسال نشان داد که سهم مدارس دولتی از رتبه های برتر قبولی های کنکور فقط یک در صد بوده و از قبولی در رشته های برتر دانشگاه ها نزدیک به صفر. به عبارت دیگر ، تحصیل در دانشگاه ها و رشته های برتر ، عملاً در انحصار لایه های ثروتمند و رانت خوار حکومتی قرار گرفته است. آمارهای مختلف سهم  مدارس خصوصی و شبه خصوصی را در مدارس ایران ۱۵ تا ۱۶ در صد نشان می دهند. بنا به گزارش بانک جهانی ، میزان دانش آموزان دوره متوسطه مدارس دولتی ایران در ۱۹ سال گذشته بی وقفه افزایش یافته و اکنون به ۱۵ در صد رسیده است و بنا به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) در دوره ریاست جمهوری روحانی میزان مدارس غیر دولتی از ۱۰ در صد به ۱۶ در صد افزایش یافته و اکنون بخشی از مدارس دولتی نیز با پوشش های مختلف در عمل به شکل خصوصی اداره می شوند. همه  این خصوصی سازی های آشکار و پوشیده در شرایطی صورت می گیرد که جمهوری اسلامی طبق اصل سی ام قانون اساسی خود متعهد است که "وسائل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسائل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد".

اما حمله جمهوری اسلامی به حق آموزش عمومی  اکنون علاوه بر شتاب دادن به خصوصی سازی ، با بهانه های دیگری نیز آغاز شده است:  اولاً از طریق مانع تراشی و امتحان ورود گذاشتن برای کودکان غیر فارسی زبان کشور که با زبان فارسی آشنایی ندارند ؛ ثانیاً از طریق علنی کردن "مصوبه محرمانه شورایعالی انقلاب فرهنگی" برای محروم کردن کودکان بهائیان از حق آموزش در مدارس کشور. به عبارت دیگر ، اکنون حمله به حق آموزش عمومی با یک بازوی فاشیستی نیز تقویت شده است.

تردیدی نباید داشت که اگر هم اکنون با این حملات ضد بشری به حق آموزش فرزندان کشور به مقابله برنخیزیم ، نوباوگان و نوجوانان ایران هرگز ما را نخواهند بخشید. و این مقابله فقط از طریق حمایت از تشکل های مستقل و همراهی با مبارزات و مطالبات صنفی برحق معلمان شجاع و فداکار کشور می تواند کارساز باشد و به نتیجه برسد.  

سرنگون باد رژیم جمهوری اسلامی

زنده باد آزادی، دمکراسی و سوسیالیسم

هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)

دوشنبه اول مهر۱۳۹۸ برابر با ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۹

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©