Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۵ دی ۱۳۹۷ برابر با  ۲۶ دسامبر ۲۰۱۸
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۵ دی ۱۳۹۷  برابر با ۲۶ دسامبر ۲۰۱۸
آقایان تسلیت نگویید

آقایان تسلیت نگویید!

 

این اشک های تمساح را برای ما مردمی نریزید که برای شما جز ضریبی در معادلات سود و زیان نیستیم. آدم که برای عدد، برای مقدار ارزش اضافه، میزان هزینه های جاری، شاخص نیروی کار برای توسعه و نرخ مالیات بر مصرف اشک نمی ریزد.

جواب دهید!

آن دانشجویان مگر برای شما چیزی بیشتر از نرخ پرداخت شهریه و ضریبی در محاسبه ی سود دانشگاه بودند؟ مگر چیزی بیشتر از رقم جمعیتی رانده شده به بازار آموزش برای تعویق بحران اشتغال بودند؟

نه!

آنها درحالیکه پول به جیب های گشاد شما به جهت مفت خوری خودتان و گشت و گذار فرزندانتان  در سواحل شیطان بزرگ، امریکا یا دیگر کشورهای دشمن اروپایی می ریزند، حتی به مقام "مصرف کننده" هم نایل نشده اند، اگر شده بودند که لااقل حقی برای اعتراض به بسته های گران قیمت آموزش و رفاه در بازار دانشگاه داشتند، اگر مصرف کننده بودند که لااقل میتوانستند بسته های به دردنخورتان را پرت کنند جلوی رویتان و تفی بر آن بیندازند، اگر بودند که خود را مجبور به سوار شدن بر لکنته هایتان به نام سرویس دانشگاه نمیدیدند، اگر بودند که امروز عدد تلفات محسوب نمی شدند!

 

اگر درحالی که دهن به تسلیت باز کرده اید بگوییم ما تسلیت قاتلان خود را نمیپذیریم ناراحت خواهید شد؟ سالهاست همه چیز را خصوصی کرده اید، سالهاست همه ی امکانات و منابع عمومی ما را به پشیزی به چند خرپول فروخته اید و ما را بدل به عددهایی برای محاسبه ی نرخ سود ساخته اید. عددهایی که بحمدالله آنقدر فراوانند و برایتان وفور نعمت حساب می شوند که حالا ۴۰نفر در معدن یورت، ۱۰نفر در علوم و تحقیقات، ۴کودک دانش‌آموز در زاهدان ۵نفر زیر مترو و غیره و غیره، عددی حساب نمیشود.

 

آقایان!

گریه نکنید! اتفاقی نیفتاده! ده نفر ترم بعد شهریه نمی پردازند، همین! میتوانید بدهی های جاری را نیز از خانواده هایشان بگیرید! میتوانید برای ترم بعد فراخوان پذیرش 100 دانشجو دهید، اگر هنوز کنار سطل آشغال برخی کلاسها نقاط خالی ای باقی مانده باشد که با دانشجو پر شود.

درست عمل کنید!

نیروی ضد شورش را تا چند روز در همان حوالی نگه دارید! هر عددی که خواست آدم شود و مثلا حرکت کند، فریاد بزند، حقی بخواهد یا کارهایی را بکند که یک آدم معمولی انجام می دهد، بگیرید بزنید توی سرش، بدل به سالهای زندانش کنید، به عدد بودن برگردانیدش!

فقط تسلیت نگویید و اشک نریزید! چرا که روزی که بازارهای دانشگاه و بازارهای خیابان و بازارهای بیمارستان و بازار دولت شما را فتح کنیم و از حکمروایی اعداد پس بگیریم و به فضایی برای آدمیزاد بدل کنیم، به شما رحم نخواهیم کرد، برایتان اشک نخواهیم ریخت، و در میان شادی خود به هیچ کس تسلیت نخواهیم گفت.

سرخط نیوز

تصویر صفحه سایت برای این مطلب، فریادهای مادر یکی از دانشجویان حادثه ‌دیده دانشگاه آزاد در مواجهه با محمدرضا عارف در بیمارستان خمینی است .

...................

شوراهای صنفی دانشجویان کشور

بر اثر سانحه واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران که منجر به جان باختن و مجروح شدن تعدادی از دانشجویان عزیز شده است.

کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور به نمایندگی از شوراهای صنفی کشور ضمن عرض تسلیت به خانواده این عزیزان، آرزوی سلامتی برای مصدومین حادثه را داریم و همچنین  برخورد قاطع با مسببین این حادثه را در اسرع وقت خواستاریم.

.......................

 پرسش هایی در حاشیه مرگ دلخراش دانشجویان

چرا و به دستور چه کسانی اتوبوس فرسوده شهرداری اسلامشهر را برای انتقال دانشجویان کرایه کردند؟ آیا مرگ دلخراش دانشجویان نتیجه سیاست های منفعت جویانه مسئولان واحد علوم و تحقیقات و واگذاری حمل و نقل و اقدامات جانبی و خدماتی دانشگاه آزاد به «بخش خصوصی» است؟

علی‌اکبر ولایتی به عنوان رییس هیات امنای دانشگاه کجاست؟ او فقط می تواند در کاخ بنشیند و لنگ بستن، نان خشک خوردن و ریاضت کشی را برای مردم ایران تجویز کند؟ چرا شهامت ندارد با ثمره یک فقره از همان ریاضت کشی های مورد توصیه خودش روبرو شود؟ چرا فقط مسئولان دون پایه واحد علوم و تحقیقات  در کانون «برخورد» قرار می گیرند؟ 

با ١٤٣ ميليارد تومن بودجه‌ي نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاه، چند اتوبوس مي شد براي دانشجویان خريد؟ با ٩٠٠ ميليارد تومن هزينه‌ي امسال مركز خدمات حوزه‌هاي علميه، به چند مدرسه روستايي مي شد بخاري داد؟

..........................

 

به جای تمرکز بر پوشش دانشجویان به فکر جان آنها باشید

محمدکیانوش‌راد

غم و اندوه دانشگاه‌های ایران را فراگرفت. حادثه کشته شدن دانشجویان دانشگاه آزاد و تاسف از نابودی هزارباره سرمایه‌های علمی کشور

اگر آموزش‌وپروش بودجه کافی ندارد تا از جان دانش‌آموزان محافظت کند، درآمدهای سرسام آور دانشگاه‌آزاد کجا می‌رود که ایمنی دانشجویان اینگونه در معرض خطر قرار می‌گیرد و مجبورند با اتوبوس‌های اسقاطی، مرگ دانشجویان عزیز را رقم زنند؟

اساتید غیر همسو را اخراج و نهادهای صنفی دانشجویان را خفه و ساکت می‌کنند تا حتی بر امور صنفی خود هم نظارتی نکنند.

بجای گیر دادن به پوشش ظاهری و عقاید سیاسی دانشجویان در گزینش‌ها و صدور بخشنامه‌های عریض و طویل، کاش مسئولین دانشگاه آزاد کمی هم به فکر، جانِ دانشجویان و بهبود مسایل صنفی دانشجویان باشند.

..........................

قانون ـ کد خبر: ۱۱۶۰۸۹ | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۰/۵ - شماره: 1378

پیچ های دانشگاه آزاد، ۹ دانشجو را به کام مرگ فرستاد!

 

اميدها زير خاك بي‌مسئوليتي

 

دی پر حادثه گویا خیال پر گشودن از تقویم زندگی ایرانیان ندارد. بعد اتفاقات تلخ دی یکی دو سال گذشته، امسال نیز روزهای اول فصل زمستان با حوادثی تلخ آغاز شد. دو روز قبل، فوت رییس مجمع تشحیص مصلحت نظام آغاز غم و اندوهی تازه برای شهروندان ایرانی بود؛ اتفاق تلخ دیروز دانشگاه علوم و تحقیقات، دو باره حادثه را سر تیتر اخبار دی ماهی رسانه ها کرد.خیال‌شان راحت بود که مثل همه صبح‌های روزها و هفته‌های قبل، فرزندشان به شوق تحصیل به دانشگاه رفته است. اما ناگهان خبری فوری، هول و ولایی به دل‌شان انداخت. «یک دستگاه اتوبوس داخل محوطه دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات واژگون شده است» و خانواده های دانشجویان نگران سراغ تلفن رفتند تا با «همراه» فرزندشان تماس گرفته و سلامتی‌شان را جویا شوند. برخی موبایل‌ها اما یا خاموش شده بود و یا دسترس نبود تا اضطراب و نگرانی خانواده‌ها، بیشتر و بیشتر شود. به ناگاه تمام خطوط تلفن دانشگاه مشغول تماس‌های پی در پی ده‌ها خانواده دانشجویی شد که نکند فرزندشان داخل اتوبوس باشد. تماس‌ها آن‌قدر زیاد شد که دیگر مجالی برای ارتباط نبود. شبکه خبر به‌طور زنده از محوطه دانشگاه گزارش می داد که نه دانشجو کشته و 26 نفر نیز مجروح شدند. خانواده‌ها را دیگر توان پیگیری از راه دور نبود و سراسیمه مسیرهای منتهی به «پونک» را طی کردند تا خبری را جویا شوند. هر چه از دقایق واژگونی اتوبوس می‌گذشت، خانواده‌های بیشتری خود را به علوم تحقیقات می رساندند تا جایی که معابر همیشه خلوت اطراف دانشگاه، ترافیک خودرو ها را به خود دید. دل‌های مضطرب و چشم‌های گریان در جست‌وجوی راهی بود تا خبری از سلامتی دانشجویان بدهد. بالاخره چند ساعت بعد از خبر واژگونی ، اسامی مسافران فوت شده اتوبوس منتشر شد و « سجاد پوراحسان، علی حسین زاده و احسان صفایی» قربانی این حادثه شدند و پنج فوتی دیگر نیز هویت آن‌ها مشخص نیست.

 

دانشگاه، مسئول اصلی حادثه

 

اما آن‌ها که حتی یک بار مسیرشان به دانشگاه علوم تحقیقات در یکی از خوش آب و هوا ترین نقاط تهران افتاده باشد، حتما پیچ های تند و غیر استاندارد مسیر دانشگاه را به یاد دارند. پیچ‌هایی که عبور از هر کدام در سرعت بیش از 40 کیل ومتر خودرو دلهره آور است و بارها به مسئولان دانشگاه برای ایمن سازی مسیر توصیه شده بود. با این حال، دانشگاه پر درآمد آزاد کم‌ترین توجه را به ایمن سازی مسیر علوم تحقیقات نداشت تا در یک روز زمستانی، حادثه‌ای داغ بزرگی را بر دل خانواده ها بنشاند. در دقایق اولیه حادثه دیروز، عنوان شد که علت حادثه ، سکته راننده اتوبوس تقریبا فرسوده خط دانشگاه بوده اما بعدا سکته کردن راننده تا مشخص شدن مراحل پزشکی قانونی تایید نشد. ريیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ درباره علت حادثه واژگونی اتوبوس با بیان اینکه اتوبوس حادثه دیده در واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد متعلق به شرکت پیمانکاری طرف قرارداد با همین دانشگاه بوده است تاکید کرد: برابر قانون، پلیس اجازه حضور در فضاهای دانشگاهی اعم از دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های دولتی را ندارد و مسئولیت راهنمایی و رانندگی در این منطقه نیز بر عهده خود دانشگاه بوده است. سردار محمدرضا مهماندار با اشاره به جزيیات وقوع این حادثه اظهار کرد: اتوبوس در حال حرکت مسیر سرپایینی بوده که در یکی از پیچ‌ها از مسیر خارج شده است و حدود ۹۰ متر وارد فضای سبز و پس از برخورد با یک پایه بتنی اتاق آن تخریب و متوقف شده است. وی با بیان اینکه حدود دو سوم اتوبوس یعنی از ابتدا تا انتهای اتوبوس کاملا در برخورد با دیواره بتنی تخریب شده و از بین رفته است خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد که برخورد با پایه بتنی در تشدید خسارات این حادثه موثر بوده است. وی با بیان اینکه آیا این نقطه حادثه خیز بوده یا خیر؟ اظهار کرد: تمامی موارد از سوی پلیس در دست بررسی است و گزارش آن اعلام خواهد شد.

 

خدمات حداقلی به دانشجویان

 

ارائه خدمات حداقلی و ضعیف به دانشجویان با وجود پول‌های کلانی که از آن‌ها برای تحصیل در دانشگاه آزاد گرفته می شود، موضوعی است که سال‌های سال در واحدهای این دانشگاه سابقه داشته و دیروز یکی از این خدمات ضعیف خانواده‌های زیادی را داغدار کرد. بی‌توجهی به ایمنی مسیر عبور دانشجویان در دانشگاه و استفاده از اتوبوس‌های بی‌کیفیت و فاقد استانداردهای ایمنی برای جابه‌جایی دانشجویان، دو کوتاهی موثر مسئولان دانشگاه در وقوع حادثه واژگونی اتوبوس است که اگرچه هنوز نتایج بررسی‌های کارشناسان پلیس مشخص نشده اما گفت‌وگو با دانشجویان این دانشگاه نشان می داد که بارها درباره ایمن نبودن مسیر و خودرو به مسئولان دانشگاه گلایه کرده بودند. در پي تصاویر اولیه حادثه این طور به نظر می رسید اتوبوس متعلق به شرکت واحد اتوبوسراني تهران است،مسئولان شرکت واحد، اعلام کردند که هیچ خدماتی از سوی شرکت واحد در مسیر دانشگاه ارائه نمی شود و اتوبوس نیز مربوط یکی از شرکت‌های خصوصی حمل و نقلی است. بعد حادثه دیروز، بیست و هفت دانشجوی مصدوم بلافاصله به بیمارستان‌های شریعتی، امام خمینی، حضرت رسول و عرفان منتقل شدند با اعلام اسامی آن‌ها در سایت دانشگاه و رسانه‌های مختلف، کمی از نگرانی خانواده‌های‌شان کاسته شد. اگر چه اضطراب درمان کامل مصدومان همچنان ادامه دارد. عباس زارع نژاد مشاور وزیر بهداشت در بازدید از بیمارستان‌های محل بستری مصدومان حادثه گفت که حال شش نفر از مصدومان وخیم است و تلاش ها برای بهبود شرایط آن‌ها ادامه دارد. اما اینکه با عاملان اصلی این حادثه چگونه برخورد می شود و آیا بازهم راننده خودرو که صحبت هایی درباره سکته قلی او نیز شده است، به عنوان مقصر حادثه معرفی خواهد شد يا نه، تا ریشه های حادثه بررسی و خشکانده نشود؛ موضوعی است که باید منتظر روزهای آتی بود و دید که آیا قصه تلخ فرار مقصران اصلی از حوادث جاده ای بازهم تکرار خواهد شد؟

 

روایت دو دانشجوی مصدوم از لحظه حادثه

 

در همین رابطه یکی از مصدومان حادثه اتوبوس دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات با تشریح لحظه وقوع حادثه به ایسنا گفته است: سوار اتوبوس که شدیم نزدیک ایستگاه کتابخانه دست اندازی بود که وقتی اتوبوس از روی آن رد شد سرعتش زیاد بود و همه بچه‌ها به بالا و پایین پرتاب شدند. پسرها داد و بیداد کردند که چقدر تند می‌روی، آروم برو اما دیدیم که سرعتش همینطور تندتر و تندتر می‌شد. من هندزفری داشتم و وقتی در آوردم دیدم بچه‌ها از جلوی اتوبوس به عقب می آیند، به سرشان می‌زنند و مدام داد می‌زنند: ترمز نمی‌گیرد ، اتوبوس ترمزش نمی‌گیره، همینطور اتوبوس سرعتش زیاد می‌شد از روی پیچ که رد شد افتاد پایین و من دیگه چیزی متوجه نشدم و وقتی چشمام رو باز کردم دیدم بیرون اتوبوسم.

 

یکی دیگر از دانشجویان مصدوم و بستری شده روی تخت بیمارستان: از ساختمان ابن سینا پایین می‌اومدیم، راننده گفت ترمز ماشینش نمی‌گیرد ، البته اولش نگفت اما وقتی به وسطای راه رسیدیم بلند داد می‌زد که «ترمز ماشین نمی‌گیرد.» البته بچه‌هایی که اون ماشین رو می‌شناختند می‌گفتند که دیروز هم همین مشکل رو داشته و راننده گفته که ترمز نمی‌گیره ولی بازم امروز مسافر سوار کرده؟! ماشین راننده مشکل داشت و اینکه گفتند سکته کرده نیست. چون خودش گفت ترمز نمی‌گیره و خیلی بد می‌رفت.
در همین حال خبر رسید که با دستور دادستان تهران، پیمانکار حمل و نقل و مسئول تاسیسات دانشگاه علوم تحقیقات بازداشت شدند و همچنین ۲ مقام دانشگاه برای ادای توضیحات به داسرا احضار شدند.

.........................................

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©