Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۵ آذر ۱۳۹۸ برابر با  ۲۶ نوامبر ۲۰۱۹
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۵ آذر ۱۳۹۸  برابر با ۲۶ نوامبر ۲۰۱۹
عفو جنایتکاران جنگی ازسوی ترامپ

 

 

عفو جنایتکاران جنگی ازسوی ترامپ!

 

بی‌آبرویی بیش‌از پیش ترامپیست‌های جنگ‌طلب وطنی!

 

داریوش ارجمندی

 

تحقیقات جزایی در مورد سه تن از نظامیان عضو واحدهای الیت ارتش آمریکا به اتهام جنایت جنگی در عراق مدتی‌ست که در صدر اخبار این کشور قرار داشته‌است. چندی پیش دادستانی ارتش آمریکا در گزارش خود در ارتباط با پرونده «ادوارد گاله‌گر»، «متیو گلدستین» و «کلینت لورنس» اتهامات هولناکی را به این افراد وارد کرد. از این میان تاکنون تنها ادوارد (ادی) گاله‌گر دادگاهی شده است.

نامبرده یکی از فرماندهان عملیات ویژه در واحد نامدار (Navi Seals) نیروی دریایی آمریکا می‌باشد که پس از قتل عمد یک اسیر جنگی زخمی در عراق با افتخار با جسد او عکس سلفی گرفته و آنرا منتشر کرده بود. اما همچنانکه انتظار می‌رفت دادگاه نظامی گاله‌گر را از اتهام جنایت جنگی تبرئه کرد و تنها بدلیل عکس‌گرفتن با جنازه اسیر جنگی تصمیم به خلع درجه نظامی وی گرفت.

 

از همان زمان دونالد ترامپ و تنی چند از چهره‌های شناخته‌شده حزب جمهوریخواه به‌همراه شبکه خبری فاکس نیوز به دفاع از گاله‌گر و دو متهم دیگر برخواستند، برخوردی که یادآور ماجرای متهمین پرونده زندان ابوغریب بود. بیاد داریم که در آن ماجرا نیز از میان ده ها سیاست‌مدار، افسر و سرباز درگیر در شکنجه‌های وحشیانه اسرای عراقی، تنها تعداد انگشت‌شماری از سربازان دون‌پایه به زندان محکوم شدند. دو متهم اصلی، لیندی انگلند و چارلز گرینر که تصاویر هولناکی از عملیات شکنجه جنسی زندانیان را منتشر کرده بودند، محکوم اما پس از مدتی مورد عفو قرار گرفتند. این درحالی بود که جان کریاکو تحلیلگر سازمان سیا که شکنجه در زندان ابوغریب را افشا کرده بود هرگز مورد عفو قرار نگرفت و محکومیت دوساله خود را تماماً تحمل کرد. همچنین بیاد داریم که چلسی منینگ که اسناد جنایات جنگی آمریکا در عراق را در اختیار ویکی‌لیکس قرار داده بود گرچه تحت فشار افکار عمومی در آخرین روزهای ریاست‌جمهوری اوباما آزاد شده بود، اکنون بار دیگر به بهانه عدم شهادت دادن علیه جولیان آسانژ به زندان افتاده است. سرنوشت دردناک جولیان آسانژ بنیانگذار ویکی‌لیکس و تهدیدی که ازسوی مقامات آمریکایی متوجه او و افرادی نظیر ادوارد اسنودن افشاگر جاسوسی دولت آمریکا علیه شهروندان جهان می‌باشد را نیز نباید از یاد برد. در دستگاه عدالت آمریکا جانیان حتی پس از افشای اعمال غیرانسانی خود به‌عنوان قهرمانانی که به وظیفه خود عمل کرده‌اند مورد بخشش قرار می‌گیرند(اگر از ابتدا تحت تعقیب قرار گیرند) درحالیکه افشاگران این جنایات با بی‌رحمی تمام مجازات می‌شوند.

 

اکنون بار دیگر موضوع عفو جنایتکاران جنگی آمریکایی ازسوی رئیس‌جمهور آمریکا در صدر اخبار این کشور قرار گرفته که در حاشیه خود به یک بحران سیاسی و اداری بدل گشته است. روز گذشته فرمانده نیروی دریایی آمریکا آدمیرال ریچارد اسپنسر ازسوی رئیس خود مارک اسپر وزیر دفاع از مقام خود اخراج گشت. البته همانطور که پیش از این در موارد مشابه کناره‌گیری اعضای کابینه ترامپ شاهد بوده‌ایم، تصویر روشنی از ماجرا در دست نیست و اطلاعات ضد و نقیضی در این رابطه منتشر شده‌است. ریچارد اسپنسر در “استعفانامه” خود اظهار داشت که بدلیل وجود اختلاف نظر با ترامپ قادر به اجرای فرامین او نیست، درحالیکه مارک اسپر وزیر دفاع دلیل اخراج فرمانده نیروی دریایی را دور زدن مجاری اداری از سوی نامبرده اعلام داشته است. ناظران سیاسی اما اختلاف اصلی را دخالت‌های بی‌جای دونالد ترامپ در امور ارتش و دستگاه حقوقی و انضباطی آن می‌دانند. شبکه‌های تلویزیونی منتقد ترامپ همچون «سی‌ان‌ان» و «ام‌اس‌ان‌بی‌سی »ضمن انعکاس این انتقادات ترامپ را متهم می‌کنند که برای جلب آرای راست‌گرایان افراطی به‌دخالت در امور ارتش می‌پردازد، مسئله‌ای که در ادامه می‌تواند به کناره‌گیری‌های بیشتر و به همین دلیل گسترش دامنه بحران بیانجامد.

 

دانیل السبرگ افشاگر نامدار جنایات جنگی آمریکا در جنگ ویتنام در سال ۱۹۷۲ و ناشر اسناد پنتاگون (Pentagon Papers) و نویسنده کتاب ماشین روز قیامت، از این فراتر رفته فرماندهان ارتش از وزیر دفاع مارک اسپر گرفته تا کالین گرین فرمانده نیروی ویژه (Navi Seals) و‌دیگران را به کناره‌گیری از مشاغل خود در اعتراض به نظام حاکم بر ارتش دعوت می‌کند.(۱)

السبرگ با اشاره به گزارش بازرسی ارتش از موارد متعدد زیر پا گذاشتن مقررات و قوانین داخلی و بین‌المللی جنگی در رابطه با رفتار ناشایست و ضداخلاقی نظامیان، شکنجه، قتل، تجاوز جنسی و امثالهم، یادآور می‌شود که بی‌تفاوتی و بی‌عملی فرماندهان نظامی آمریکا در برابر عفو جنایتکاران جنگی از سوی شخص ترامپ یعنی فرمانده کل قوای ایالات متحده به‌معنای تأیید و نُرم‌سازی این گونه رفتارها ازسوی آنها خواهد بود. دانیل السبرگ توجیه ترامپ مبنی بر اینکه متهمین بی‌گناهند چرا که آنها دقیقاً برای همین کار تربیت شده‌اند و اینکه سربازان آمریکایی “ماشین‌های کشتار” هستند و تنها به وظیفه خود عمل کرده‌اند را عذر بدتر از گناه می‌نامد و مقابله با گفتار و کردار ترامپ را یک وظیفه اخلاقی اعلام می‌کند.

 

در همین حال ادی گاله‌گر در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس نیوز (۲)که پس از اعلام عفو وی صورت گرفت ضمن قدردانی از عمل رئیس‌جمهور آمریکا وی را شخصی نامید که “همواره به وعده‌های خود وفادار بوده است”. او‌ سپس به بازگویی تماس تلفنی ترامپ با خودش پرداخت و گفت: “این یک تجربه سورآلیستی برای من بود که با شخص رئیس‌جمهور صحبت کنم... او همه چیز را در مورد پرونده من می‌دانست و به من گفت که اگر این در نیویورک اتفاق می‌افتاد این آدم‌ها (تیم دادستانی ارتش پرونده) حتمآ به زندان می‌افتادند! ...او از تمام بی‌عدالتی‌هایی که علیه من صورت گرفته مطلع بود و خلاصه اینکه گفت من می‌خواهم که حس اعتماد به خود را به سربازان‌مان بازگردانم تا هنگام انجام وظیفه دچار تردید نشوند! او (ترامپ) می‌خواست که همه بدانند که او پشتیبان ماست!...رئیس‌جمهور یک لطیفه برای من تعریف کرد و سپس به من اطلاع داد که حکم دادگاه را لغو‌ کرده و مقام نظامی من را ابقاء خواهد کرد، همه پرونده را پاک خواهد کرد تا بتوانم با حفظ تمام مزایای شغلی خودم بازنشسته شوم. درست مثل اینکه هیچ‌‌کدام از این وقایع هرگز اتفاق نیافتاده است!!”

 

شنیدن سخنان افرادی نظیر ادی گاله‌گر و یا متیو گلستین (۳) که با افتخار از جنایات جنگی خود می‌گویند و با وقاحتی بی‌نظیر واکنش ملایم دستگاه قضایی آمریکا را “بی‌عدالتی” می‌نامند، بی‌اختیار انسان را به‌یاد سخنان و مواضع ترامپیست‌های وطنی همچون مریم معمار صادقی می‌اندازد. معمارصادقی از اعضای مؤسس و بلندپایه حزب فرشگرد و از مدیران مؤسسه توانا که به اعتراف خود وی ازجمله ازسوی دولت آمریکا تأمین مالی می‌شود، درجریان یک سخنرانی(۴) در شرح فوائد جنگ‌های دخالت‌جویانه آمریکا در کشورهای گوناگون مدعی شد که حمله نظامی ایالات متحده به ایران و سرنگونی رژیم از این‌طریق به نفع مردم کشور ماست. او در بخشی از همین سخنان ادعا کرد که در سوریه مردم سه سال است که ساین‌هایی به زبان انگلیسی را در دست می‌گیرند که در آن از جهان درخواست حمله نظامی به سوریه می‌شود و یا در جریان جنگ داخلی یوگوسلاوی مردم آلبانی‌تبار کوزوو با رفتن روی پشت‌بام‌های خود و در دست گرفتن پلاکاردهای زیبایی به زبان انگلیسی که بر روی آنها نوشته شده بود “اینجا را بمباران کنید”، خواهان حمله نظامی آمریکا به کشور خود بودند چراکه می‌دانستند که بهتر است که در جریان بمباران جان خود را ازدست بدهند تا...!

خانم معمارصادقی بعدها در جریان میزگردی در اندیشکده هادسون (۵) در حمایت قلبی خود از تحریم‌های ضدانسانی آمریکا که بیشترین آسیب را به تهیدستان کشور وارد می‌کند اعلام کرد که هر وقت از مردم داخل کشور می‌پرسم اوضاع چطور است می‌گویند خدا را شکر اوضاع خیلی خراب است!!

 

اکنون بدنبال دفاع قاطعانه و دگرباره ترامپ از ماشین آدم‌کشی و جنایات آمریکا در کشور عراق جای آن است که بار دیگر اپوزیسیون ایرانی طرفدار دخالت‌گری نظامی آمریکا در ایران و معنای واقعی مواضع شان را زیر زره‌بین قرار دهیم. دخالت‌های «بشردوستانه» ارتش آمریکا در عراق در جریان ده سال تحریم‌های دوران بیل کلینتون به مرگ بیش از نیم‌میلیون کودک خردسال عراقی انجامید. سپس شاهد بودیم که چگونه حمله نظامی دولت جرج دبلیو بوش و اشغال عراق و سپس تداوم جنگ پهبادها در دوران دولت اوباما به مرگ بیش از یک میلیون شهروند عراقی منجر شد، به‌قدرت رسیدن داعش را سبب شد و در نهایت گسترش نفوذ و قدرت رژیم جمهوری اسلامی در عراق را با همه نکبتی که به همراه داشت و دارد به ارمغان آورد.

 

اکنون که مردم عراق و ایران هم‌صدا علیه مرتجعین حاکم و همزمان علیه دخالت همه دولت‌های بیگانه بپاخاسته‌اند، افراد و جریانات اپوزیسیون پروآمریکایی از پهلوی‌طلبان فرشگردی گرفته تا مجاهدین و‌ آنهایی که بزرگ‌ترین افتخار دوران حیات سیاسی خود را عکس گرفتن با امثال پومپئو، بالتون و ترامپ می‌دانند، بیش از پیش در افکار عمومی آزادیخواهان و عدالت‌جویان منزوی خواهند شد. حتی تبلیغات شخص ولی فقیه و رسانه‌های عربستان‌پرورده نظیر «من‌و‌تو» و «ایران‌اینترنشنال» و ...برای بزرگ کردن این جماعت نیز نتوانست و نمی‌تواند در نزد مردم بپاخاسته کشورمان مقبولیتی برای آنها فراهم کند.

 

پانویس‌ها:

۱-مصاحبه دانیل السبرگ با شبکه Democracy Now:

https://youtu.be/CcpIusM9beU

 

۲-ادی گاله‌گر در مصاحبه با فاکس‌نیوز:

https://youtu.be/5UGPRMZC5KY

 

۳-متیو گولستین در مصاحبه با فاکس‌نیوز:

https://youtu.be/tpMTTUILIJQ

 

۴-مریم معمارصادقی، سخنرانی پیرامون فوائد جنگ برای جوامع بشری در‌موسسه توانا:

https://youtu.be/UqXuyCmw_BY

 

۵-مریم معمارصادقی در پنل اندیشکده هادسون پیرامون فوائد تحریم‌های آمریکا و خوشنودی مردم ایران از آن:

https://youtu.be/s8xqQ_7Ymro

 

سایر منابع:

۱-نیویورک‌تایمز:

https://www.nytimes.com/2019/11/24/us/edward-gallagher-navy-seals-trump.html

 

۲-صفحه فیسبوک در دفاع از ادوارد گاله‌گر:

https://m.facebook.com › ... › CauseFree Eddie Gallagher - Navy SEAL Chief - Home | Facebook

 

۳-سی‌ان‌ان:

https://youtu.be/ZmwVo6-yZWg

 

۴-ام‌اس‌ان‌بی‌سی:

https://youtu.be/uwxPscZIUUQ

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©