Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ برابر با  ۰۷ فوريه ۲۰۲۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۸  برابر با ۰۷ فوريه ۲۰۲۰
پنج دلیل اصلی

پنج دلیل اصلی

که نقشه ترامپ برای فلسطینیان جنایت علیه بشریت است

 

خوان کول

ترجمه بهروز نظری

 

 

در روز سه شنبه [۲۸ ژانویه] یک رئیس جمهور آمریکا، که بخاطر سؤ استفاده از قدرت استیضاح میشد، در کنار یک نخست وزیر اسرائیل که به فساد مالی و رشوه گیری متهم شده، "نقشه تاریخی برای اسرائیل - فلسطین" را اعلام کرد.).مجلس اسرائیل تقاضای نتانیاهو برای مصونیت را رد کرده است، او تقاضایش را پس گرفت، و کیفرخواست رسما ارایه خواهد شد(

تیمی که ظاهرا توسط جرد کوشنر، داماد ترامپ که هیچ مقام رسمی دولتی ندارد و یک ناسیونالیست راست افراطی اسرائیلی است،  در مشورت با جناح راست افراطی دولت لیکود که بنجامین نتانیاهو بر مصدر آن نشسته، پیشنویس این نقشه را تهیه کرده بود. فلسطینیان وارد شدن به آنچه که شیادانه بود و پروسه‌ای که  از قبل تعیین شده و حتی  پیش از هر چیزی اورشلیم شرقی را به نتانیاهو واگذار کرده بود،  رد کردند.

 

درست به همانگونه که دولت بریتانیا در اتخاذ بیانیه بالفور  در ۱۹۱۷ و تعیین سرزمین فلسطین بعنوان خانه ملی یهودیان با فلسطینیان مشورتی نکرد، نقشه محکوم به شکست ترامپ نیز با فلسطینیان درباره سرنوشتشان به رایزنی نپرداخت. عصر امپراتوری‌های غربی که در آن مردان فربه در کت و شلوار، در اتاق‌های پذیرایی لندن و پاریس، خطوط مرز‌های مردم کشورهای دیگر را ترسیم و اشکال زندگی سیاسی آنها را دیکته میکردند، بپایان رسیده است.

 

اگر میخواهید بدانید که ایران واقعا چیست، اغلب اعتراضی به این بی‌عدالتی‌های  امپراتوری‌های است. بهمین خاطر نقشه ترامپ هدیه بزرگی به ایران است، از این جهت که این نقشه آنچه که ایران "استکبار جهانی" می خواند و  همواره بر آن تاکید می‌کند، به روشنی به نمایش میگذارد.

اعمال امپریالیستی، بنوبه خود، همواره با تکیه بر ناسیونالیسم نژاد پرستانه نهفته  و تلاش برای تابع نگاه داشتن مردم سیاه و رنگین پوست، و حفظ ثروت، امتیاز و قدرت جهانی برای سفید پوستان اروپایی و ملت های اروپایی تبار، پیش برده شده ا‌ند. با وجود اینکه در اروپا و ایالات متحده قرن بیستم به یهودیان بعنوان "غیر آریایی" و "غیر سفید" نگریسته میشد، اکنون فایده اسرائیل برای طرح‌های امپریالیستی در منطقه بگونه‌ای است که  اسرائیلی‌ها "سفید پوست" و فلسطینیان "رنگین پوست" کد گذاری شده ا‌ند. فهم اینکه چگونه میلیون‌ها نفر همچون فلسطینیان بطور روزمره از هر حقی محروم میشوند، چندان مشکل و پیچیده نیست.

 

حدود پنج میلیون فلسطینی در زیر اشغال نظامی اسرائیل  (در کرانه باختری) و یا محاصره نظامی اسرائیل (نوار غزه) زندگی میکنند. حدود چهار صد هزار پناهنده فلسطینی در لبنان، از خانواده هایی هستند که در زمان قیمومیت فلسطین توسط بریتانیا بدست شبه نظامیان صهیونیست از کشور خودشان رانده شدند. چهار صد هزار فلسطینی دیگر که بهمان شکل از کشورشان آواره شدند در سوریه زندگی میکنند. چهار صد هزار فلسطینی دیگر در اردن از خانواده هایی.... تصویر روشن است. یعنی ۶ میلیون  فلسطینی بخاطر مخالفت اسرائیل با بازگشت آنها به سرزمینشان و همچنین مخالفت اسرائیل با تشکیل یک دولت واقعی که پناهندگان فلسطینی بتوانند به آن بازگردند ، از بدیهی‌ترین حقوق انسانی خود محروم ا‌ند.

 

هر چند نقشه ترامپ از عبارت تاسیس "دولت" فلسطین استفاده می‌کند، نهادی که در این نقشه به تصویر کشیده شده، کنترلی بر مرز‌های دریایی، زمینی و هوایی خود نخواهد داشت، نمیتواند با دولت‌های دیگر معاهده‌ای امضا کند، و به سازمان ملل بخاطر ادامه نقض قوانین بین المللی از سوی اسرائیل شکایت کند. بعبارت دیگر آنچه که این نقشه مطرح کرده اصلا دولت نیست. بلکه مشابه بانتوستانی است که دولت آپارتاید افریقای جنوبی برای تخلیه سیاه پوستان آفریقا و سلب حق شهروندی  آنان در آفریقای جنوبی ایجاد کرده بود.

 

بر اساس گزارشاتی بدنبال پرده برداری از نقشه ترامپ، محمود عباس این چنین واکنش نشان داده است: "سگ، توله سگ"!

نقشه ترامپ پر از اقداماتی است که در قوانین بین المللی جنایت جنگی محسوب میشوند، و جنایات جنگی سیستماتیک در دسته بندی جنایت علیه بشریت گنجانده میشوند. همین اصطلاح آخر برای تشریح نقشه ترامپ مناسب است. جنایات جنگی که نقشه ترامپ پیشنهاد می‌کند اینها هستند:

 

۱. اسرائیل چهار صد هزار از شهروندان خود را به منطقه اشغالی کرانه باختری سرازیر کرده و آنها زمینهای فلسطینیان را غصب و شهرک‌های خود را ساخته ا‌ند. فلسطینی‌ها حق ندارند که در این شهرک‌ها زندگی کنند. اسرائیلی های این شهرک‌ها غالبا مسلح ا‌ند، مدام به روستا‌های فلسطینی حمله میکنند، و باغ‌ها و محصولات کشاورزی آنها را تخریب میکنند.

سلب مالکیت از فلسطینیان و ایجاد شهرک‌های اسرائیلی مغایر کنوانسیون چهارم ژنو درباره مناطق تحت اشغال است که انتقال جمعیت مردم نیروی اشغال گر به سرزمین‌های اشغالی را ممنوع کرده است.

"دولت اشغالگر نمی تواند بخش هایی از جمعیت غیر نظامی خود را به سرزمین اشغالی منتقل سازد".

این قانون برای جلوگیری از تکرار جنایات جنگی آلمان نازی‌ها که پس از اشغال سرزمین‌های دیگر، آلمانی‌ها را برای استقرار در آنجا اعزام میکرد، تصویب شد.

نقشه ترامپ پاداشی به فعالیت‌های غیر قانونی اسرائیل است، و میگوید "در حدود ۹۷ درصد از اسرائیلی‌ها در کرانه باختری در قلمرو پیوسته اسرائیل گنجانده خواهند شد. "

 

۲. نقشه ترامپ به اسرائیل اجازه میدهد تا یک سوم منطقه اشغالی کرانه باختری را که اسرائیلی‌ها غصب کرده ا‌ند، ضمیمه کند. در قوانین بین المللی انضمام سرزمین‌های اشغال شده ممنوع است.  طبق کنوانسیون چهارم ژنو دولت اسرائیل حق ندارد که فلسطینیان را از زمینشان محروم کند و بسادگی بگوید که این زمین‌ها "ضمیمه" شده ا‌ند.

 

۳. نقشه ترامپ در نظر دارد که بسیاری از شهروندان اسرائیلی فلسطینی تبار را از حق شهروندی محروم کند. از آنجا که قرار است به آنها "شهروندی" در "دولتی" که کسی برسمیت نمیشناسد، که در حقیقت بانتوستان است تا دولت و در آن هیچ حقی بر املاک خود ندارند چون اسرائیل به آنها چنین حقی را نمیدهد، این نقشه معنایی ندارد مگر تقلیل شهروندان اسرائیلی فلسطینی تبار به انسان هایی که به هیچ دولتی تعلق ندارند. این اقدام مغایرکنوانسیون سازمان ملل درمورد کاهش بی‌تابعیتی است که توسط ۷۵ کشور عضو این سازمان امضا شده است.

 

۴. نقشه ترامپ در نظر دارد که فلسطینیان  بانتوستان را خلع سلاح کند، و این معنایی جز محروم کردن آنها از حق دفاع از خود ندارد. حق دفاع از خود در فصل هفتم منشور سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است:

        "ماده ۵۱. در صورت وقوع حمله مسلحانه علیه یک عضو ملل متحد تا زمانی‌که شورای امنیت اقدام لازم برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را به عمل آورد، هیچ‌یک از مقررات این منشور به حق ذاتی دفاع از خود، خواه فردی یا دسته جمعی، لطمه‌ای وارد نخواهد کرد. اعضاء باید اقداماتی را که در اعمال این حق دفاع از خود به عمل می‌آورند فوراً به شورای امنیت گزارش دهند. این اقدامات به هیچ وجه در اختیار و مسئولیتی که شورای امنیت بر طبق این منشور دارد و به موجب آن برای حفظ و اعاده صلح و امنیت بین‌المللی و در هر موقع که ضروری تشخیص دهد اقدام لازم به عمل خواهد آورد تاثیری نخواهد داشت."

در سال ۲۰۱۲ مجمع عمومی سازمان ملل فلسطین را بعنوان عضو ناظر پذیرفت، مثل واتیکان. این برسمیت شناختن، فلسطین  را در زیر اتوریته منشور قرار میدهد.

 

۵. گوشه کوچک و محاصره شده‌ای که قرار است فلسطینیان در آن تسلیم شوند، هیچ حقی برای کنترل سرنوشتشان به آنها نمیدهد. بتسلیم، یک سازمان حقوق بشر در اسرائیل تاکید کرد،

        "بدون هیچ سرزمین به هم پیوسته‌ای فلسطینیان هیچ حقی برای تعیین سرنوشت خود نخواهند داشت، برای گذران زندگی روزانه خود همچنان به اسرائیل وابسته خواهند ماند، بدون هیچ حقوق سیاسی و هیچ راهی برای اعمال نفوذ بر آینده خود. آنها همچنان اسیر قوانین بی‌رحمانه اسرائیل خواهند بود و برای هر سازندگی و توسعه‌ای به اجازه اسرائیل نیازمند خواهند بود. از این جهت، نقشه ترامپ نه تنها وضع نامساعد آنها را بهبود نخواهد داد، بلکه با دائمی کردن وضع موجود و رسمیت دادن به آن، آنها را در شرایط بدتری قرار میدهد."

ماده ۱۲ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، حق آزادی رفت و آمد را در این پیمان گنجانده است: "۱ . هر كس‌ قانوناً در سرزمين‌ دولتي‌ مقيم‌ باشد حق‌ عبور و مرور آزادانه‌ و انتخاب‌ آزادانه‌ مسكن‌ خود را در آنجا خواهدداشت‌."

 

واقعا میتوان کتاب کاملی درباره مغایرت  نقشه ترامپ برای فلسطینیان با قوانین بین المللی نوشت. از آنجا که موضوع عمومی آپارتاید است، و آپارتاید از منظر دادگاه جنایی بین المللی جنایت جنگی است، نقشه ترامپ سلسله‌ای از جنایات جنگی است که در مجموع جنایت علیه بشریت است.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©