Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۸ برابر با  ۲۱ فوريه ۲۰۲۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۸  برابر با ۲۱ فوريه ۲۰۲۰
کد خبر: ۲۸۳۲۶۳ | تاریخ : ۱۳۹۸/۱۲/۱ - شماره: 668

کرونا رسیده بود،

امپراتوری دروغ پنهان می کرد

 

ارژنگ بامشاد

 

حالا دیگر علیرغم تلاش مسئولان حکومتی برای پنهان کردن اخبار شیوع کرونا در ایران، و به رغم تکذیب های چندین و چند باره،  اخبار مرگ چند نفر بر اثر ابتلاء به این بیماری، رسانه ای شده است.  اطلاعات قطره چکانی مقامات حکومتی زیر فشار شبکه های اجتماعی نشان از سیاستی دارد که برای مردم کشورمان بسیار شناخته شده است. اما برای مسئولان و مقاماتی که جان شهروندان کشور ارزشی ندارد، این شیوه خبررسانی یک امر جاافتاده است. اخبار جعلی و هدایت شده مربوط به شلیک به هواپیمای مسافربری اوکرائینی، عدم انتشار اخبار مربوط به شهدای خیزش انقلابی هفته آخر آبان ماه و پاس دادن مسئولیت اعلام آن از این مقام به آن مسئول، و عدم ارائۀ آمار دستگیرشده گان جنبش آبان ، آذر و دی، همه و همه بیانگر عزم حاکمیت برای حفظ امپراتوری دروغ است. رژیم اسلامی شهروندان را رعایای بی حق و حقوقی می داند که صلاحیت اطلاع از همه  واقعیت ها و تمام حقیقت را ندارند. وقتی رهبر حکومت در مورد میزان اختلاس ها دستور می دهد موضوع را در میان "خواص" حل و فصل کنند و زیاد "کش ندهند"، نمی توان از دیگران انتظار بیشتری داشت.

 

این سیاست در نهادها و ارگان های حکومتی آن چنان جا افتاده است که خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران ولایت در گزارشی از کرونا در قم می نویسد:« باید قبول کنیم بزرگ‌ترین دشمن انسان شایعه است، شایعاتی که در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود و مردم را مضطرب می‌کند، شاید بهتر است علاوه بر رعایت نکات بهداشتی مانند شستن دست‌ها با صابون، کمی نیز اینترنت‌ها را خاموش کرده و در آرامش این چند روز را در خانه استراحت کنیم زیرا شایعه دشمنی خطرناک‌تر از کرونا ویروس می‌تواند باشد.» این خبرگزاری جوهر نگاه حاکمیت را نسبت به چنین اخباری بسیار دقیق بیان کرده است. نگاه حاکمیت به اخبار، بیش از آن که نگاهی برای حفظ جان مردم باشد، نگاه امنیتی برای حفظ حاکمیت می باشد. حاکمیت آنچنان از خشم مردم وحشت زده  شده که هر خبری را یک خبر امنیتی تلقی می کند مگر عکس آن ثابت شود. از این روست که حتی در مورد اخبار مربوط به شیوع یک بیماری نیز با همین نگاه واکنش نشان می دهد و به جعل خبر می پردازد و یا حقیقت را کتمان می کند.

 

 

میزان تعهد یک حکومت به شهروندان کشور را از پنهان کردن خبر شیوع بیماری کرونا و خطر گسترش آن می توان به خوبی سنجید. در شرایطی که تمام جهان برای جلوگیری از گسترش این بیماری بسیج شده و بسیاری از کشورها اقدامات پیشگیرانۀ گسترده ای را در دستور کار قرار داده اند، حاکمان اسلامی نه تنها اقدامی برای حفظ جان مردم نکرده اند، نه تنها آمادگی های لازم پزشکی را تدارک ندیده اند، بلکه رفت و آمدها به چین به روال عادی جریان دارد و پروازهای شرکت هواپیمائی ماهان میان ایران  و چین به صورت عادی انجام می گیرد. تلاش برای حفظ مناسبات ویژه با دولت چین، به قیمت بازی با جان مردم، به سیاستِ محوری حاکمان اسلامی تبدیل شده است. این سیاست کرنش در برابر چین آنچنان جاافتاده است که حکومت اسلامی نه تنها هیچگاه از حق۱۰ میلیون نفر مسلمانان ترک زبان اویغور چین که با ما ایرانیان خویشاوندی نیز دارند، دفاع نکرده بلکه به سرکوب خشن آنها از سوی دولت چنین هیچ اعتراضی  نیز نشان نداده است. چنین سیاستی با توجه به عدم آمادگی برای مقابله با این بیماری و عدم توان حاکمیت برای کنترل شیوع و گسترش آن ، بویژه در شرایط تحریم جنایتکارانه داروئی که از سوی آمریکا برقرار شده  و کمبود بسیاری از داروها و امکانات پزشکی، می تواند شیوع کرونا را به سرعت فراگیر و غیرقابل کنترل سازد. وقتی جان شهروندان برای حاکمیت ارزشی ندارد، خبررسانی در این رابطه را محدود می کند؛ آموزش های ضرور را در رسانه های همگانی انجام نمی دهد، از آگاه کردن مردم  برای انجام اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه طفره می رود و این همه،  راه را برای بروز یک فاجعه ملی آماده می سازد.

 

با سیاست جنایتکارانه پخش اخبار جعلی و شایعه نامیدن حقایق غیرقابل انکار که با جان مردم بازی می کند و حساسیت ها را کاهش می دهد،  باید مقابله کرد. در گام نخست می بایست  بهداشت فردی را به طور جدی رعایت کرد و آن را به دیگران نیز توصیه نمود. هم زمان ضرروت دارد اخبار مربوط به شیوع یا دیده شدن این بیماری را به صورت گسترده رسانه ای کرد تا همگان در جریان آن قرار گیرند. راه های جلوگیری از گسترش آن  با استفاده از تجارب و توصیه پزشکان را به همگان رساند. این کار را می توان در شبکه های اجتماعی به صورت گسترده ای پیش برد و سکوت حاکمیت و  سیاست جعل خبری اش را در هم شکست.  نسبت به بی توجهی مقامات حکومتی اعتراض کرد و اجازه نداد که آن ها با جان مردم بازی کنند. اگر ضرورت دارد مدارس و آموزشگاه ها و مراکز تمرکز مردمی تعطیل شوند، باید این اقدام را با اتکا به نافرمانی مدنی به حاکمیت تحمیل کرد. وقتی حاکمیت نسبت به جان مردم بی اعتناست، باید مردم خود بصورت متحد وارد عمل شده و با همبستگی گسترده تر از هستی شان و از کرامت انسانی شان دفاع کنند.

پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۸ برابر با ۲۰ فوريه ۲۰۲۰

...................................................................................................

نگاهی به اخبار شیوع کرونا و واکنش های رسانه ها به آن

..........................................................................

کرونا، حقایق نگران‌کننده و مسئولیت ما

 

محمد مساعد،

نویسنده و روزنامه‌نگار

 

خبرگزاری رکنا به نقل از دکتر محمد مولایی، برادر یکی از کسانی که بر اثر کرونا در قم فوت شده مطالبی را منتشر کرده که نکات مهمی در خود دارد. این پزشک گفته تا یک هفته پس از بستری، از برادرش تست کرونا گرفته نشده بوده. او در این باره گفته: با اصرار من از برادرم تست گرفتند که پس از مرگش مشخص شد نتیجهٔ آزمایش مثبت بوده و برادرم بر اثر کرونا فوت شده است.

 

او همچنین گفته بیمارستان کامکار قم که برادرش در آن بستری بوده ایزوله نشده بوده. بدتر اینکه به گفتهٔ دکتر مولایی ده‌ها نفر قبل از برادر او با همین علائم مرده‌اند بی‌آنکه تست کرونا از آنها گرفته شود و علت مرگ آن افراد هم چیزهای دیگری ذکر شده است. نکتهٔ بسیار مهم دیگر اینکه او گفته برادرش سفر خارجی نداشته و در سطح شهر قم به این بیماری مبتلا شده است.

 

این اطلاعات روشن می‌کند مثل همیشه مسئولان در برابر موضوعی قابل پیش‌بینی و پیش‌گیری غافل‌گیر شده‌اند و باید منتظر انتشار اخبار بدتری در این شرایط باشیم. با‌این‌همه آنچه در این لحظه اهمیت دارد حفظ آرامش و جدی گرفتن خطر ابتلا به این بیماری است. نکات آموزشی برای پیش‌گیری از ابتلا به کرونا را بخوانید و حتماً این آموزش‌ها را با افراد مسن‌تر که احتمالاً به فضای مجازی دسترسی کمتری دارند در میان بگذارید. مهمترین ویژگی خطرناک کرونا این است که در روزهای ابتدایی ابتلا علائمی ندارد و این ویژگی، امکان سرایت آن به دیگران را افزایش می‌دهد بنابراین دربارهٔ این بیماری، احتیاط و پیش‌گیری بیش از هرچیز دیگری اهمیت دارد. این وظیفهٔ ما در قبال جان خود و دیگران است.

..........................................

برگرفته از کانال تلگرام اندیشه

.....................................

ترس درقم خبر كرونا تاييد شد

 

آرمان ملی- وحید استرون: بالاخره مسئولان وزارت بهداشت و درمان وجود کرونا را در ایران تایید کردند و بعد از شایعات چند ماه اخیر در رابطه با وجود کرونا در کشور ما، روز گذشته وزارت بهداشت و درمان از مثبت شدن آزمایشات اولیه دو مورد مشکوک به ابتلا به کروناویروس در شهر قم خبر دادند. این خبر در حالی روز چهارشنبه (۳۰ بهمن) منتشر شد که یک روز و در پی انتشار فیلمی از فوت دو بیمار در بیمارستان کامکار قم در شبکه‌های اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی قم با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که هیچ‌شواهدی مبنی بر ابتلا به بیماری کرونا در این دو نفر دیده نشده و ضمن تکذیب کلیپ منتشره در فضای مجازی از مردم خواست به این شایعات توجهی نکنند. با این حال روز گذشته محمدرضا قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم خبر فوت دو نفر در قم بر اثر بیماری کرونا را تایید کرد. کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت نیزتایید نهایی این خبر را به بعد از آزمایشات نهایی و بررسی قطعیت موضوع موکول کرد، با این حال مسئولان اورژانس و وزارت بهداشت از آماده باش مراکز درمانی در کشور و شهر قم خبر دادند.

جهانپور همچنين گفته است: «تيم هاي مديريت و کنترل بيماري‌هاي واگير در شهر قم مستقر شده‌اند، بخش ايزوله منفي براي ايزولاسيون موارد مشکوک، تجهيز و آماده ارايه خدمت است.» جهانپور در رابطه با علت ورود اين ويروس به شهر قم نيز گفت: «به هر حال قم، شهر پر ترددي است، البته هنوز به‌طور قطع نمي‌توانيم علت اين ماجرا را اعلام کنيم». از سوي ديگر محمد‌رضا قدير، رئيس دانشگاه علوم پزشکي قم از افرادي که مشکوک به ابتلاي ويروس کرونا هستند خواست که به درمانگاه بيمارستان کامکار قم مراجعه کنند تا اگر نياز شد و پزشک تشخيص داد آزمايش مربوطه از آنان گرفته شود. يکي از شهروندان قمي در اين رابطه به «آرمان ملي» مي‌گويد: مردم واقعا در شهر ترسيده‌اند و خيلي‌ها از خانه‌شان خارج نمي‌شوند. مسئولان دو بيمارستان را براي موارد مشکوک به کرونا معرفي کرده‌اند و ماسک n95 در داروخانه‌ها پيدا نمي‌شود.

سفر معاون وزير به قم

 

معاون وزير بهداشت هم‌اکنون در قم حضور دارد و گفته است که تا مشخص شدن وضعيت در اين شهر مي‌ماند، قاسم جان بابايي گفت که امکان درگيري هر کشوري به ويروس کرونا به‌دليل شرايط مسري‌بودن وجود دارد، همان‌طور که در کشورهاي اطراف نيز موارد مبتلا بوده است؛ البته به ايران با تاخير ورود پيدا کرده است. در کشور ما نيز ورود پيداکرده و تشخيص اوليه 2 مورد مثبت بوده که ساکن شهر قم بوده‌اند و آزمايش هاي تکميلي در حال انجام است و نتيجه قطعي به اطلاع مردم مي‌رسد. اين بيماري کشنده‌تر از آنفلوآنزا نيست، ولي مراقبت و رعايت بهداشت فردي در جلوگيري از همه‌گيري بسيار مهم است. وي در ادامه افزود: دانشگاه علوم پزشکي يکي از بيمارستان‌ها را براي درمان بيماران مشکوک در نظر گرفته است و علايم افرادي که مشکوک به کرونا مي‌باشد در اين بيمارستان زير نظر قرار مي‌گيرند. بيمارستان دوم و تمام کادر درماني بيمارستان‌هاي شهر قم به حال آماده‌باش درآمده است؛ لوازم مصرفي کادر درماني و بيماران آماده است و از نظر دارو و امکانات کمبودي در استان قم وجود ندارد. با دستور وزير بهداشت، روز گذشته گروهي از اداره کل بيماري‌هاي واگيردار وزارت بهداشت در استان قم مستقر شده‌اند و به رييس دانشگاه علوم پزشکي قم نيز کمک مي‌کنند تا اين مساله مديريت شود. از نظر تامين ماسک جاي نگراني نيست و در صورت کمبود از استان تهران تامين مي‌شود.

 

تهران و ديگر شهرها در حالت آماده‌باش

 

منصور درجاتي، مديرکل مديريت بحران استان تهران درباره تمهيدات استان تهران درباره گسترش شيوع کرونا در اين استان به ايرنا گفت: از 11 بهمن‌ماه سال جاري که اين موضوع و موارد مشکوک به کرونا کمي ايجاد نگراني کرده بود، ما تمهيدات لازم را در اين خصوص اتخاذ کرده‌ايم. به واحدهاي بهداشت سه دانشگاه علوم پزشکي، تهران و ايران و همچنين هلال احمر و اورژانس تهران دستور آماده‌باش داده‌ايم. البته در خصوص انتخابات نيز اين دستگاه‌ها آماده‌باش هستند و در نتيجه نگاه پيشگيري و مقابله بالاست. وي در واکنش به خبر ابتلاي دو نفر به ويروس کرونا در استان قم گفت: با توجه به اين اتفاق قطعا دوباره اعلام آماده‌باش خواهيم کرد.در حالي مسئولان وزارت بهداشت ابتلاي اين دو نفر در شهر قم را به ويروس کرونا کاملا و به‌طور قطعيت تاييد نمي‌کنند که اين ويروس و ترس ناشي از آن، ماه‌هاست که به فضاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي ايران رسيده و هر روز اخبار، فيلم‌ها و اسنادي در رابطه با انتشار ويروس کرونا و مرگ تعدادي از شهروندان در شبکه‌هاي اجتماعي دست به دست مي‌شود و هر بار مسئولان آن را تکذيب مي‌کنند.

 

آخرين آمار مبتلايان به کرونا در جهان

 

طبق آخرين آمار توسط مقام‌هاي چين، تاکنون دو‌هزار و چهار نفر در اين کشور براثر ابتلا به ويروس جديد کرونا جان خود را از دست داده‌اند و کرونا ويروس تا کشور مصر رفته ‌است و 74‌هزار و 185 نفر در کشور چين و 700 نفر ديگر در کشورهاي ديگر به اين ويروس مبتلا شده‌اند، اما هنوز مورد مثبت و صد‌درصدي در اين رابطه در کشور ما گزارش نشده است. هر چند که تاکنون موارد مشکوکي در شهرهاي يزد، مشهد، تبريز، زنجان و اصفهان وجود داشته‌اند که به گفته مسئولان وزارت بهداشت نتايج آزمايشات همه آنها منفي بوده است. از سوي ديگر هشت بيمارستان در تهران به بخش ويژه بستري بيماران مشکوک در تهران و در هر استان يک بيمارستان متناسب با جمعيت براي پذيرش بيماران آماده شده است.

 

رعايت بهداشت فردي راه مقابله با کرونا

 

دکتر ايرج خسرونيا، مددکار اجتماعي در رابطه راه‌هاي مقابله با ويروس کرونا به «آرمان ملي» مي‌گويد: رعايت بهداشت فردي و عمومي براي مقابله با کرونا بهترين راه مقابله با ويروس کرونا است و تنها راهکار زدن ماسک n95 نيست، هر چند که اين ماسک مي‌تواند به‌صورت مقطعي مفيد باشد. براي مقابله با ابتلا به اين ويروس بايد ضمن رعايت بهداشت فردي از تماس مستقيم با فرد مشکوک به سرماخوردگي يا آنفولانزا ممانعت کرد. شست‌و‌شوي مرتب دست‌ها، پوشاندن دهان و بيني هنگام عطسه يا سرفه، دوري از افراد داراي علائمي شبيه آنفلوآنزا و خودداري از تماس محافظت نشده با حيوانات وحشي و اهلي از جمله رعايت موازين بهداشتي است که مردم بايد به اين موارد توجه جدي داشته باشند. وي با بيان اينکه شست و شوي چندين باره دست‌ها بايد در دستور کار افراد قرار بگيرد، تصريح کرد: مردم بايد از انجام کار‌هاي غيرضرور در خارج از خانه و حضور در مکان‌هاي پر ازدحام جلوگيري کنند. افراد بايد از برقراری ارتباط‌هاي مستقيم، مصافحه و دست دادن در برخورد‌ها خودداري کنند. مهم‌ترين اقدام براي مقابله با اين ويروس جدي گرفتن نکات بهداشت فردي از سوي تک تک افراد است.

آرمان ملی- کد خبر: ۲۸۳۲۶۳ | تاریخ : ۱۳۹۸/۱۲/۱ - شماره: 668

.............................................................................................

  منابع رسمي وزارت بهداشت بالاخره تاييد كردند

 

كرونا به ايران رسيد و تلفات داد

 

گروه اجتماعي ـ اعتماد| كرونا در اولين قدم‌هاي ورود به ايران دو قرباني گرفت اما مسوولان وزارت بهداشت در اطلاع‌رساني‌هاي اوليه، با وجود اطلاع از فوت اين بيماران، از انتشار خبر فوت مبتلايان خودداري كردند. ديروز بعد از ظهر، مسوولان وزارت بهداشت از شناسايي دو بيمار مبتلا به «كويد – 19» در قم خبر دادند و صرفا گفتند كه اين بيماران در قرنطينه و ايزوله هستند تا به دنبال انجام آزمايشات تشخيصي پيشرفته، نتيجه قطعي اعلام شود. ساعاتي پس از اعلام رسمي و با وجود آنكه هيچ كدام از مسوولان اين وزارتخانه، از جمله رييس مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي، معاون بهداشت، مشاور رسانه‌اي وزارت بهداشت و حتي رييس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت، در اظهارات خود اشاره به فوت اين بيماران نكرده بودند و حتي جملات‌شان نشانگر زنده بودن بيماران و انجام اقدامات تشخيصي پيشرفته تا دستيابي به نتيجه قطعي بود، رييس دانشگاه علوم پزشكي قم اعلام كرد كه ظرف چهار روز گذشته، دو بيمار تنفسي منتقل شده به يكي از بيمارستان‌هاي اين استان، فوت كرده‌اند كه ديروز، نتيجه آزمايش‌هاي اوليه آلودگي به ويروس كرونا هر دو نفر مثبت بوده است. محمدرضا قدير، بعد از ظهر ديروز و همزمان با انتشار اظهارات مسوولان وزارت بهداشت، گفت: «طي ۴ روز گذشته شاهد گسترش بيماري‌هاي تنفسي در قم بوديم و طي اين مدت ۲نفر در يكي از بيمارستان‌هاي قم بر اثر بيماري تنفسي فوت كردند كه امروز (چهارشنبه) تست اوليه اين دو فرد در مورد بيماري كرونا مثبت اعلام شد. پاسخ تست دوم كه مربوط به ژنتيك است هنوز اعلام نشده و حالا يك بيمارستان براي مقابله با بيماري‌هاي ويروسي در قم آماده شده و يك بيمارستان ديگر هم در حال تخليه است كه در صورت لزوم به عنوان بيمارستان پشتيبان استفاده خواهد شد. البته جاي نگراني نيست و مردم فقط بايد موارد بهداشتي را رعايت كنند و از حضور در مراكز پرجمعيت و مسافرت‌هاي غيرضروري پرهيز كنند. حتي استفاده از ماسك براي همه افراد ضروري نيست و فقط افراد مستعد و سالمند يا مبتلايان به بيماري‌هاي خاص بايد از ماسك استفاده كنند اما ماسك تنفسي هم به تعداد كافي در قم موجود است.» صرفا بعد از اظهارات رييس دانشگاه علوم پزشكي قم بود كه رييس مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت بهداشت، آن هم نه در گفت‌وگو با خبرگزاري‌ها بلكه در صفحه شخصي توييتر خود، مرگ دو بيمار آلوده به ويروس كرونا را تاييد كرد. اين مدل اطلاع‌رساني وزارت بهداشت با وجود تاكيدهاي مكرر مسوولان نهاد متولي سلامت درباره اطلاع‌رساني‌هاي سريع و شفاف، حالا از اين بابت قابل انتقاد است كه چرا با وجود فوت اين دو بيمار آن هم ظرف 4 روز گذشته، امروز كه نتايج آزمايش‌هاي تشخيصي مثبت اعلام شده، هيچ جمله‌اي در اظهارات مسوولان درباره فوت اين بيماران ديده نمي‌شود. به عنوان نمونه، ساعات اوليه بعد از ظهر و در حالي كه مسوولان وزارت بهداشت از فوت اين بيماران مطلع بودند، كيانوش جهانپور؛ رييس مركز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت بهداشت، ديروز با اعلام مثبت شدن آزمايشات اوليه دو مورد مشكوك آلوده به ويروس كرونا در قم خبر داد كه پس از انجام آزمايش‌هاي تخصصي براي بررسي قطعيت ابتلا، نتايج نهايي به اطلاع عموم خواهد رسيد و به خبرگزاري‌ها گفت: « ظرف دو روز گذشته، موارد مشكوك به آلودگي به ويروس كرونا در شهر قم مشاهده شد كه به محض دريافت گزارش، تيم‌هاي شناسايي و مديريت بيماري‌هاي واگير و تيم‌هاي واكنش سريع در شهر قم مستقر شده و طبق پروتكل‌هاي موجود، افراد مشكوك تحت ايزولاسيون قرار گرفته و از آنها نمونه آزمايشگاهي اخذ شد؛ در ميان نمونه‌هاي ارسالي، آزمايشگاه مرجع، نتايج آزمايش اوليه دو مورد از موارد مشكوك را از نظر ابتلا به كروناويروس مثبت گزارش كرده و برخي موارد نيز آنفلوآنزاي تيپ B اعلام شده است. حالا مراحل بعدي آزمايشات در حال انجام است و نتيجه قطعي آزمايشات نهايي اين موارد، پس از مشخص شدن به اطلاع عموم خواهد رسيد. تيم‌هاي مديريت و كنترل بيماري‌هاي واگير هم در شهر قم مستقر شده‌ و بخش ايزوله منفي براي ايزولاسيون موارد مشكوك، تجهيز و آماده ارايه خدمت است.» به دنبال اين اعلام، علي ربيعي، سخنگوي دولت هم بدون اشاره به فوت بيماران، صرفا در صفحه شخصي‌اش در توييتر نوشت: «همان‌گونه كه پيش از اين گفته شد تصميم بر آن است كه حتي اگر يك مورد ابتلا به كرونا شناسايي شد، بدون معطلي به صورت شفاف به مردم اعلام شود. دقايقي پيش وزير بهداشت برپايه گزارش كارشناسان آن وزارتخانه از تشخيص مثبت براي دو مورد مشكوك ابتلا به ويروس كرونا در قم خبر داد.»

 

ربيعي در نوشتار دومي هم علاوه بر توصيه به مردم در مورد دنبال كردن خبرها از مراجع رسمي، باز بر وعده اطلاع‌رساني به موقع به شهروندان تاكيد داشت: «ضروري است مردم خبرها را تنها از طريق وزارت بهداشت دنبال كرده و به توصيه‌هاي آن وزارت به صورت جدي عمل كنند. اطمينان مي‌دهيم دولت همه توان خود را براي اطلاع‌رساني به موقع، آگاه‌سازي و مراقبت از تك‌تك شهروندان به كار مي‌گيرد.»

 

اين مدل اطلاع‌رساني، آن هم در حالي كه به درست يا به اشتباه، مردم ايران در نگراني جدي از بابت ورود ويروس كرونا هستند، باز هم صداقت صددرصدي دولت را زير سوال برد چون قطعا اگر ديروز، رييس دانشگاه علوم پزشكي قم، درباره فوت اين بيماران حرف نزده بود، تصور جامعه عمومي با خواندن تمام اظهارات مسوولان ستادي وزارت بهداشت بر اين بود كه دو بيمار زنده و در قيد حيات، حالا تحت مراقبت‌هاي پزشكي و تشخيصي قرار گرفته‌اند.

اعتماد ـ شماره 4591 - پنج شنبه ۱ اسفند۱۳۹۸

............................................................‏

کووید 19 به ایران رسید

 

 زهرا داستانی

 

هنوز یک روز از گلایه‌های مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت درباره شایعات پیرامون شیوع کووید 19 در ایران نگذشته بود که همین وزارتخانه از ابتلای 2 فرد به این ویروس و فوت هر دو مورد با توجه به کهولت سن و نقص سیستم ایمنی در بخش مراقبت‌های ویژه خبر داد. ویروسی که بالاخره پس از 45 روزِ داغ از شایعات و تکذیبه‌های‌ مسئولان به ایران وارد شد. آغازش از شهر قم بود. شهری که زائران بسیاری از سراسر ایران و البته جهان دارد. گرچه به گفته مسئولان وزارت بهداشت تا اینجای آزمایشات و بررسی‌ها نشان می‌دهد که به احتمال بالای 90 درصد این افراد ناقل کووید 19 هستند اما نحوه‌ ابتلای این افراد به این بیماری هنوز مشخص نشده است. با این حال ثبت و شناسایی این موارد مبتلا شده و اعلام رسمی آن، ترسی که پیش‌تر به جان جامعه پر از بحران ایران افتاده بود را عیان‌تر کرده است. حالا مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند که باید منتظر افراد مبتلا شده بیشتری به این بیماری بود. افرادی که با این 2 مورد مثبت مبتلا به کووید 19 در ارتباط بوده‌اند.

«من دلم از کرونا خیلی پر است، ما ۴۵ روز است می‌گوییم کرونا ندیده‌ایم ولی عده‌ای می‌گویند دیده‌ایم و برای ۲۲ بهمن نمی‌گویند. بعد می‌گویند انتخابات بود و نمی‌گویند. بعد هم می‌گویند نوروز است و نمی‌خواهند دید و بازدیدهای عید خراب شود و اعلام نمی‌کنند مردم کرونا گرفته‌اند. کم مانده است دبیرکل سازمان ملل بیاید بگوید در ایران کرونا ندیده‌ایم.»؛ این‌ها اظهارات کیانوش جهانپور، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت است پس از پخش تصاویری از نامه‌هایی منسوب به رحمانی فضلی، وزیر کشور به سعید نمکی، وزیر بهداشت و همچنین قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت به رئیس جمهوری درباره کتمان آمار مبتلایان به کووید 19 در فضای مجازی. نامه‌هایی که به سرعت از سوی مسئولان رد و تکذیب شد. حالا اما یک روز پس از انتشار آخرین تصویر نامه منسوب به وزیر کشور، محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از شناسایی 2 مورد مثبت مبتلا به کروناویروس در شهر قم خبر داده است. مبتلایانی که هر دوی آنها ایرانی هستند.

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت که تا پیش از این به طور قاطع از نبود هیچ مورد مشکوکی به این ویروس خبر داده بود اما در بیان جزئیات این خبر در گفت‌وگو با خبرآنلاین توضیح داد: «ظرف دو روز گذشته موارد مشکوک به ابتلا به کروناویروس در شهر قم مشاهده شد که به محض دریافت گزارش، تیم‫های شناسایی و مدیریت بیماری‫های واگیر و تیم‫‫های واکنش سریع در شهر قم مستقر شده و طبق پروتکل‫های موجود افراد مشکوک تحت ایزولاسیون قرار گرفته و از آنها نمونه آزمایشگاهی اخذ شد، در میان نمونه‫های ارسالی، آزمایشگاه مرجع، نتایج آزمایش اولیه دو مورد از موارد مشکوک را از نظر ابتلا به کروناویروس مثبت گزارش کرده و برخی موارد نیز آنفلوآنزای تیپ B اعلام شده است.» او افزود: «آزمایش اولیه این افراد مثبت است و این یعنی برخلاف موارد قبلی احتمال ابتلای این افراد به این ویروس بسیار زیاد است. نتایج آزمایش بعدی هم در چند روز آینده مشخص می‌شود.» رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‫رسانی وزارت بهداشت، توضیح داد: «ممکن است افراد دیگری هم به ویروس کرونا مبتلا شده باشند یا در روزهای آینده به کروناویروس مبتلا شوند، در حال حاضر مهم‫ترین اتفاق رعایت بهداشت فردی است.»

جهانپور در رابطه با علت ورود این ویروس به شهر قم توضیح داد: «به هر حال قم، شهر پر ترددی است و ممکن است چنین اتفاقی در آن رخ بدهد، البته هنوز به طور قطع نمی‌توانیم علت این ماجرا را اعلام کنیم.» گفته می‌شود درصورت مثبت بودن آزمایش اولیه، احتمال ابتلا به ویروس کرونا بالای ۹۰ درصد است.

سفر معاون وزیر بهداشت به قم و دستور وزیر درباره کروناویروس

احتمال مبتلا بودن این 2 فرد در قم به ویروس کرونا اما روز گذشته معاون درمان وزارت بهداشت را به این شهر کشانده است تا ضمن رسیدگی به وضعیت آنها، درصورتی که ابتلای آنها به کروناویروس جدید نهایی باشد، خبر آن را به اطلاع مردم برساند. خبرگزاری ایسنا که این خبر را مخابره کرده از قول قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت نوشته است: «از محسنات ورود این ویروس به کشور، ورود با تاخیر آن بوده است.» او گفته: «باید توجه کرد که ویروس کرونا به دلیل مسری بودن، امکان درگیری در هر کشوری را دارد کما اینکه در اکثر کشورهای دنیا موارد ابتلا دیده شده است.» به گفته او، همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، این ویروس به کشور ما هم ورود پیدا کرد و فعلا دو مورد را شناسایی کردیم که تشخیص اولیه آنها مثبت شده است و تشخیص نهایی آن از طریق ژنتیکی در حال انجام است. درصورتی که ابتلای آنها به کروناویروس جدید نهایی باشد، قطعا به اطلاع مردم خواهیم رساند. جان‌بابایی ادامه داد: «خوشبختانه این ویروس با تاخیر وارد کشور ما شد و درگیری در کشورهای منطقه حداقل سه هفته زودتر از کشور ما آغاز شد. باید توجه کرد که کروناویروس از آنفلوآنزا کشنده‌تر نیست. برخی از انواع آنفلوآنزا ممکن است میزان کشندگی‌شان بیش از کرونا باشد منتها مهم‌ترین مسئله در زمینه بیماری کرونا مراقبت است.» به گفته جان‌بابایی، دانشگاه علوم پزشکی قم یک بیمارستان را برای مراقبت از کسانی که علائم ویروسی یا شبه‌آنفلوآنزا دارند، مشخص کرده و این افراد را مورد مراقبت قرار می‌دهیم. او گفته است: «لوازم مصرفی حفاظتی هم برای پرسنل و بیماران فراهم شده و از نظر دارو و امکانات، کمبودی در استان وجود ندارد و پشتیبانی وزارت بهداشت وجود دارد. با دستور وزیر بهداشت هم روز گذشته گروهی از سوی وزارت بهداشت در قم مستقر شدند و کار را مدیریت می‌کنند تال به درستی این موضوع را مدیریت کنیم. بنده هم در اینجا می‌مانم تا نگرانی‌ها برطرف شود.»

با این حال در آخرین ساعات روز چهارشنبه کیانوش جهان‌پور، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت در توئیتی اعلام کرد که هر دو فرد مبتلا به کروناویروس با توجه به کهولت سن و نقص سیستم ایمنی در بخش مراقبت‌های ویژه فوت کردند.

 

ترس از شیوع کووید 19 در ایام نوروز و شهرهای زیارتی

 

بالاخره علی‫رغم اطمینان خاطری که مسئولان درباره راه‌ نیافتن کروناویروس جدید به کشور به مردم می‌دادند، پای کووید 19 به ایران هم باز شد؛ آن هم در آخرین ماه سال 98 و در شهر زیارتی قم. در این روزهای آخر سال که هیاهوی سال نو جمعیت بیشتری را به خیابان‌ها و مکان‌های عمومی می‌کشاند، حالا سلامت مردم با ورود کروناویروس جدید به ایران در خطر خواهد بود. از سوی دیگر ثبت اولین مبتلایان در شهر زیارتی قم زنگ خطر دیگری را در این روزهای پایانی سال که موج سفرهای آخر سال به اماکن مقدس و گردشگری بیشتر است، به صدا درمی‌آورد. مکان‌هایی که از حضور گردشگران خارجی نیز خالی نیست. مشهد مقدس، شاهچراغ، حرم حضرت معصومه در قم و... که از مکا‌ن‌های زیارتی شاخص در ایران هستند و بیشترین زائران را از کشورهای خارجی به خصوص کشورهای عربی چون عراق دارند، می‌توانند بیشتر از سایر مکان‌ها در معرض ابتلای به این ویروس باشند. اگرچه هنوز مشخص نیست که این دو فرد مبتلا شده به این بیماری چگونه و از چه طریقی به این بیماری مبتلا شده‌اند اما درصورت اثبات این فرضیه که این افراد با چینی‌ها در تماس بوده‌اند، می‌تواند احتمالات شیوع بیشتر این بیماری را افزایش دهد. با این وجود باید از خود در برابر این ویروس محافظت کرد. اما چگونه؟

 

چگونه به مقابله با کروناویروس برویم؟

 

کرونا ویروس با بروز تب آغاز شده و به دنبال آن سرفه‌های خشک شدت می‌گیرد، سپس بعد از یک هفته ممکن است به تنگی نفس منجر شود. تب،‌ آبریزش بینی، مشکل تنفسی، گلودرد، سرفه، التهاب ریه،‌ عطسه، سرفه و... از جمله علائم این ویروس است. از جمله نکات قابل توجه این است که هنگام حضور در مکان‌های عمومی حتما از ماسک استفاده کنید و به هیچ عنوان دستان آلوده خود را به چشمانتان نمالید. دست دادن، بغل کردن و روبوسی کردن با دیگران را کاهش دهید و از مصرف غذاهای خیابانی و روباز خودداری کنید.

گروه‌هایی که بیشتر در معرض ابتلا به کرونا ویروس قرار می‌گیرند، کودکان، سالمندان، زنان باردار و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند. بنابر اعلام وزارت بهداشت، شستن دست‌ها با آب و صابون به طور مکرر از نکات حائز اهمیت در جلوگیری از انتقال بیماری است. همچنین درصورتی که به آب و صابون دسترسی ندارید می‌توانید از ضدعفونی کننده‌های حاوی الکل استفاده کنید. سعی کنید هنگام حضور در مکان‌های عمومی حداقل تماس را با سطوح مشترک برقرار کنید.

ابتکار ـ پنج شنبه, 01 اسفند 1398  25 جمادی الثانی 1441 

...............................................................

تشکیل ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا

 

 ایلنا ـ کد خبر: 874482 ۱۳۹۸/۱۲/۰۱ ۱۰:۳۴:۵۸  A

ابتلای ۵ نفر به ویروس کرونا در ایران

هیچ موردی از مبتلایان به کرونا به تهران منتقل نشده اند

 شیوع کرونا در قم هنوز وارد مرحله بحرانی نشده است

 شهروندان در قم تا حد ممکن در خانه بمانند

بعد از تایید فوت دو بیمار مبتلا به کرونا در استان قم از سوی وزارت بهداشت سخنگوی دولت امروز از تشکیل ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا به دستور رییس‌جمهور خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، روز گذشته کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت از مثبت شدن آزمایشات اولیه دو مورد مشکوک به ابتلا به کروناویروس جدید خبر داد و در حساب توییتری خود گفت: بدنبال پیک بیماری‌ های حاد تنفسی ظرف روزهای اخیر در ‫قم، دو مورد در آزمایشات اولیه از نظر کروناویروس مثبت گزارش شدند که متاسفانه هر دو بیمار با توجه به کهولت سن و نقص سیستم ایمنی در بخش مراقبت های ویژه فوت کردند.

 

ابتلای مرد و زن مشکوک به بیماری کرونا در بابل تایید نشد/ کانون ویروس استان قم است

 

 جلالی با اشاره به انتشار اخبار و شایعاتی درباره بستری شدن دو نفر و تشخیص ویروس کرونا در بیمارستان آیت الله روحانی شهرستان بابل گفت: این دو نفر (آقا و خانم) به دلیل مسافرت به یکی از استان‌های کشور که ویروس در آن مشاهده شده است، یکی با علائم شدید و دیگری خفیف با حال مناسب به بیمارستان مراجعه کردند که با توجه به حساسیت موضوع و نیز دستورالعمل وزارت بهداشت، در بیمارستان بستری و مورد آزمایش قرار گرفتند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه تاکنون بر اساس آزمایشات به عمل آمده وجود ویروس در این دو نفر مشاهده نشده و بطور کامل وجود ندارد، افزود: با توجه به اینکه ویروس کرونا بسیار سریع از فرد بیمار به دو تا سه نفر در مدت چند ساعت و چند روز سرایت می‌کند، اما در ۹۸ درصد موارد، بهبودی کامل حاصل شده و وخیم نیست.

 

دکتر جلالی به علائم ویروس کرونا نیز اشاره کرد و گفت: این ویروس علائمی همانند سرماخوردگی و آنفلوانزا داشته که همراه با گلو درد، کوفتگی و بدن درد، تب، علائم تنفسی و سرفه‌های خشک است.

وی با بیان اینکه کانون اصلی این ویروس اکنون استان قم است، تاکید کرد: تمامی مسافرانی که اخیرا به استان قم سفر کردند و مسافرانی که از قم به مازندران سفر می‌کنند، برای چکاپ حتما و سریعا به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه کنند.

دکتر جلالی به مردم مازندران توصیه کرد: از دست دادن با هر فرد بیمار و روبوسی کردن خودداری کرده و دست‌های خود را به طور مداوم به مدت ۱۰ تا ۲۰ ثانیه شستشو دهند.

هیچ موردی از مبتلایان به کرونا به تهران منتقل نشده اند/هیچ داروی گیاهی یا غیرگیاهی برای درمان کرونا وجود ندارد

 

«کیانوش جهانپور»، مدیر کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، در گفتگو با ایلنا، در ارتباط با انتقال بیماران مبتلا به کرونا از شهر قم یا شهرستان های دیگر به تهران، گفت: پیشتر موارد مشکوک به تهران منتقل می شدند اما از زمانی که بیماری تایید شده است، هیچ موردی از مبتلایان به تهران منتقل نشده اند. حتی مواردی که قبلا منتقل شده اند، با تصمیم شخصی خودشان به تهران آمده بودند و این تمهید وزارت بهداشت نبود. بیماران  و افراد مشکوک قم در همان بیمارستان معین قم مورد درمان و آزمایش قرار می گیرند.

وی در ادامه گفت: مواردی هم که در فضای مجازی پخش می شود مواردی هستند که در بیمارستانهای دیگر،  به عنوان مورد مشکوک شناسائی شده اند، که  تیم اورژانس آن بیمارستان ها آنها را به بیمارستان مخصوصی منتقل می کنند که در تهران برای این منظور مشخص شده است.

جهانپور در ارتباط با شهرهای متعددی که موارد ابتلا در آنها اعلام می شود، گفت:  تنها شهرهایی را می توان اعلام کرد که مورد ابتلا براساس شواهد قطعی و آزمایشگاهی در آنها وجود داشته باشد. وگرنه، پیشتر هم شهرهای متعددی بودند که موارد مشکوک در آنها بود و هنوز هم وجود دارد. اما تا زمانی که جواب آزمایش قطعی نداشته باشیم هیچ اظهار نظری در رابطه با آنها عنوان نمی کنیم.

وی افزود: تا ظهر امروز، پنجشنبه 1 اسفند، تنها اراک و قم  موارد ابتلای قطعی داشته اند.

 

جهانپور با تاکید بر اینکه هیچ داروی قطعی برای کرونا اعلام نشده است، بیان کرد: هیچ داروی شناخته شده ی گیاهی یا غیرگیاهی برای کرونا بر اساس شواهد و مدارک علمی وجود ندارد. تمام این تبلیغات سودجویانه و کذب هستند و تقاضا داریم مردم به این تبلیغات توجهی نکنند.

 

تامین روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار ماسک در کشور

 

سید حسین صفوی گفت: قیمت عرضه ماسک ها نیز به تمام واحدهای تولید، اعلام شده و نظارت های لازم بر تمام مراحل  تولید تا عرضه انجام می‌شود.

مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی تاکید کرد: هیچ‌گونه کمبودی در زمینه تامین ماسک وجود ندارد. مردم هیچگونه نگرانی برای تامین ماسک نداشته باشند.

به گزارش وبدا، صفوی افزود: بهتر است تنها افرادی که در معرض افراد مبتلا هستند، از ماسک استفاده کنند.

 

شناسایی دو مورد مشکوک به کرونا در بابل/ بیماران قرنطینه شدند

 

  مصطفی جوانیان با اعلام اظهار داشت: این دو فرد هم اکنون در قرنطینه قرار دارند و نمونه‌گیری از آنها در حال انجام است.

وی اضافه کرد: تا قبل از مشخص شدن نمونه گیری از این دو فرد نمی‌توان به طور دقیق در مورد ابتلاء آنها به ویروس کرونا اظهار نظر دقیقی داشت.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل از اطلاعات بیشتر در مورد بیماران مشکوک به کرونا در حوزه استحفاظی این دانشگاه خودداری کرد.

مازندران دو دانشگاه علوم پزشکی با مدیریت مجزا در بابل و ساری دارد که دانشگاه بابل منفک از دانشگاه علوم پزشکی مازندران مستقر در ساری فعالیت می کند.

پیش از این معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرده بود که هیچ موردی از بیماری ویروسی کرونا در حوزه استحفاظی این دانشگاه مشاهده نشده است.

 

ابلاغ دستور العمل مراقبت و کنترل بیماری کورونا ویروس در مدارس

 

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستور العمل مراقبت و کنترل بیماری کورونا ویروس جدید 2019 چین در مدارس، مهدکودک‌‌ها، کودکستان‌ها مراکز آموزش پزشکی را ابلاغ کرد.

برای مشاهده جزئیات این دستورالعمل کلیک کنید.

راهنمای خود مراقبتی ویروس کرونا ۲۰۱۹

سازمان اورژانس کشور راهنمای خود مراقبتی ویروس کرونا ۲۰۱۹ را منتشر کرد.

براساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون ابتلای ۵ نفر در ایران به ویروس کرونا قطعی شده است. دو نفر از این افراد نیز جان خود را از دست داده اند.

اعلام آمادگى وزارت کشور براى همکارى با وزارت بهداشت و انجام هماهنگى هاى لازم

پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، در پی اعلام وزارت بهداشت مبنى بر گزارش موارد معدودى از ابتلای به ویروس کرونا در کشور، ساعتی قبل با دعوت وزیر کشور جلسه اى با حضور نمایندگان وزارت بهداشت، رییس سازمان پدافند غیر عامل و معاونین و نمایندگان سایر دستگاههاى مسئول در امر مدیریت این بیمارى تشکیل شد.

در این جلسه تدابیر مد نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای مقابله با این بیماری مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت و نمایندگان دستگاهها از جمله سپاه پاسداران، نیروى انتظامى، ارتش، وزارت اطلاعات، سازمان برنامه و بودجه، وزارت ارتباطات، وزارت علوم، وزارت راه، سازمان صداو سیما و جمعیت هلال احمر، پیشنهادها و ظرفیتهاى اجرایى خود را بیان نمودند.

 رحمانى فضلى با تاکید بر آمادگى وزارت کشور بر هرگونه همکارى با وزارت بهداشت، به استانداران سراسر کشور دستور داد براى تحقق تدابیر وزارت بهداشت از ظرفیت استانداریها براى هماهنگ سازى اقدامات سایر دستگاهها و امکانات و منابع استانى استفاده لازم را بعمل آورند.

 

تعطیلی مدارس قم در روز شنبه به صلاحدید وزارت بهداشت

 

محسن حاجی میرزایی در حاشیه امضای تفاهمنامه آموزش و پرورش با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری درباره تعطیلی مدارس به دلیل شیوع کرونا، گفت: به دلیل انتخابات پیش رو، مدارس حوزه های انتخابی که شمارش آرا در آن خاتمه نیافته، تعطیل خواهند بود اما امکان تعطیلی در سایر حوزه ها بنا به صلاحدید وزارت بهداشت وجود دارد.

 

وی با بیان اینکه تعطیلی مدارس قم تا ۱۶ اسفند صحت ندارد، ادامه داد: فقط روز شنبه مدارس سراسر استان قم تعطیل خواهد بود و روزهای دیگر، تعطیلی در صورت صلاحدید اجرا خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: امسال به دلیل انفاقات غیر منتظره، شاهد تعطیلی زیادی در مدارس بودیم که این امر صدمه جدی و عقب ماندن دانش آموزان از درس را بدنبال دارد. حتی ممکن است ساعاتی به کلاس ها اضافه شود.

حاجی میرزایی تاکید کرد: تا پایان روز کاری اسفندماه مدارس دایر است.

 

درخواست وزارت بهداشت از شهرداری تهران برای اطلاع رسانی در زمینه کروناویروس

 

حمید چوبینه (مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران) در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص جلسه اضطراری صبح امروز شهرداری و تکالیفی که برای شرکت شهر سالم برای مقابله با کرونا ویروس درنظر گرفته شده است، گفت: از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا در سطح جهان، براساس دستورالعمل های ابلاغی وزارت بهداشت، در بحث پیشگیری و آموزش حوزه های مختلفی که در ارتباط با شهرداری تهران هستند پیش زمینه هایی ایجاد شد. از دیروز نیز که خبر ابتلا و درگذشت هموطنان ما در قم منتشر شد، با دستور شهردار تهران مقرر گردید تدابیر بیشتری در نظر گرفته شود که همه آنها ذیل سیاست های وزارت بهداشت است.

او ادامه داد: طبق صحبت هایی که با معاون وزیر بهداشت، دکتر حریرچی داشتم، توصیه هایی را در بحث اماکن و وسائل نقلیه عمومی و مراکزی که محل ازدحام جمعیت است از جمله مترو، اتوبوس، بی.آر.تی و همچنین اماکن دربسته داشتند تا آموزش ها و اطلاع رسانی صورت گیرد و تدابیر بهداشتی در این اماکن لحاظ گردد.

چوبینه با اشاره به جلسه اضطراری صبح امروز شهردار تهران با معاونین خود در زمینه کروناویروس گفت: شهردار تهران دستور ویژه دادند و جلسه ای با حضور مدیرعامل اتوبوسرانی، متروی تهران و مدیرکل سلامت شهرداری تهران، مدیرعامل سازمان زیباسازی امروز برگزار می شود.

مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که آیا امکانات شهرداری تهران در اختیار وزارت بهداشت قرار می گیرد، گفت: ذیل سیاست های ابلاغی وزارت بهداشت اقدامات لازم را انجام خواهیم داد و شهردار تهران دستور دادند هر نوع همراهی و کمکی که از شهرداری تهران امکان پذیر است در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد. درخواست ویژه وزارت بهداشت مبنی بر گسترش آگاهی رسانی و آموزش به شهروندان به صورت گسترده در اماکن عمومی و سطح شهر است و تمام اماکن شهرداری نیز در راستای این سیاست ها آمادگی لازم را دارند.

او گفت: این دستورالعمل از صبح اجرایی شده است و آگاهی رسانی و آموزش های شهروندی در زمینه کرونا ویروس طبق دستورالعمل وزارت بهداشت انجام می شود.

چوبینه تاکید کرد: این امر بهداشتی درمانی از کشور عبور خواهد کرد و نباید نگرانی زیادی برای مردم ایجاد شود چرا که یک نفر هم برای ما ارزش دارد و باید حساس باشیم، اما بزرگنمایی و ایجاد رعب و وحشت درست نیست. آرامش مهمترین وضعیتی است که می تواند باعث کنترل و پیشگیری از این بیماری شود و باید افراد درمعرض خطر بیشتر احتیاط کنند.

 

شیوع کرونا در قم هنوز وارد مرحله بحرانی نشده است/ مردم به شایعات توجه نکنند/ شهروندان تا حد ممکن در خانه بمانند

 

دکتر قدیر در گفتگویی با بیان اینکه تیم پزشکی با جدیت در بیمارستان های در نظر گرفته شده از جمله کامکار و فرقانی آماده خدمت رسانی هستند، افزود: این بیماری چیزی نیست که قابل کنترل و درمان نباشد به شرطی که مسائل بهداشتی رعایت شود.

وی با بیان اینکه مهمترین علائم این بیماری تب شدید و تنگی نفس است، تاکید کرد: مردم در صورت مشاهده این علائم به بیمارستان مراجعه کنند و در صورت مشاهده علائم سرماخوردگی مراجعه به درمانگاه‌ها کفایت می کند.

دکتر قدیر با بیان اینکه مهمترین راهکار در این شرایط حفظ آرامش، ایزوله خانگی است، افزود: مردم تا حد ممکن در خانه بمانند و حتی در صورت تعطیلی مدارس از مسافرت خودداری کنند .

وی گفت: مهمترین راه انتقال این ویروس از طریق دست است بنابراین باید دست ها مرتب با آب و صابون شسته شود.

دکتر قدیر با بیان اینکه فقط افراد نزدیک به بیماران و کسانی که در مکان های شلوغ هستند به ماسک نیاز دارند، تاکید کرد: همه افراد نیازی به ماسک ندارند، چرا که استفاده زیاد از ماسک خود باعث بیماری می شود.

وی گفت: در حال حاضر آزمایش ها به صورت یک روزه در تهران انجام می‌شود و به دنبال این هستیم که آزمایش های کرونا را در قم انجام دهیم.

دکتر قدیر گفت: مردم به شایعات فضای مجازی توجه نکنند چرا که قم هنوز وارد مرحله بحرانی نشده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه تنها مرجع رسمی در این خصوص دانشگاه علوم پزشکی است، خاطرنشان کرد: اخبار مربوطه نیز فقط از طریق رسانه ملی و رسانه های رسمی منتشر می شود.

دکتر قدیر تاکید کرد: افراد مسن و سیگاری بیشتر در معرض هستند و کودکان و افراد جوان از احتمال ابتلای کمتری برخوردارند.

وی گفت: علائم سرماخوردگی نشانه بروز و ابتلا به کرونا نیست .

 

لغو مرخصی تمامی روسا و معاونین دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور تا اطلاع ثانوی

 

کیانوش جهانپور اظهار داشت: تا صبح امروز(پنجشنبه 1 اسفند 98) آزمایشات از  ابتلای دو مورد جدید در قم و یک مورد در اراک به کرووید19 حکایت دارد، هر سه بیمار تابعیت ایرانی داشته و فرد مبتلا در اراک نیز ساکن قم و از همکاران پزشک ما است.با احتساب این موارد تعداد مبتلایان کرووید19 تایید شده در کشور به پنج نفر می رسد.

 

وی افزود: در این رابطه امروز صبح نشست قرارگاه مقابله با کروناویروس با حضور وزیر بهداشت و معاونین این وزارتخانه و ارتباط ویدیویی با روسای دانشگاه ها/ دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور برگزار شد و موضوعاتی همچون ساختار پیشگیری، شناسایی و مدیریت این بیماری و همچنین آمادگی مراکز فوریت های پزشکی و تیم های واکنش سریع، آمادگی تخت های بیمارستانی، آموزش همگانی و پروتکل بهداشتی پیشنهادی برگزاری انتخابات دوم اسفند، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رییس کمیته روابط عمومی قرارگاه مقابله با کروناویروس یادآور شد: با دستور وزیر بهداشت، مرخصی تمامی روسا و معاونین دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور تا اطلاع ثانوی لغو و مقرر شد که تمامی ماموریت های خارج از کشور نیز از دستور کار، خارج شود.

دکتر جهانپور اضافه کرد: پیشنهاد محدود کردن موقت رفت و آمد به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، مسجد جمکران و سایر اماکن زیارتی و محال تجمع در شهر قم، ارائه شده و امیدواریم که با پیگیری و ابلاغ استانداری قم، این موضوع عملیاتی شود.

وی تاکید کرد: توصیه وزارت بهداشت، لغو اردوهای سیاحتی و زیارتی دانشجویی و دانش آموزی و همچنین لغو تمامی سمینارها و همایش ها در شهر قم تا اطلاع ثانوی است و این موضوع به اطلاع نهادهای ذیربط رسیده است.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در مورد انتخابات دوم اسفند و برگزاری شکوهمند آن در سراسر کشور، گفت: ملاحظه خاصی در این زمینه وجود ندارد و پیشنهادات و توصیه های پیشگیرانه و بهداشتی برای برگزاری انتخابات در سراسر کشور و به ویژه حوزه انتخابیه قم، به اطلاع ستاد انتخابات کشور رسیده و وزارت کشور ضمن استقبال، این موارد را در دستور کار خود قرار داده است.

 

ابتلای ۵ نفر به ویروس کرونا در ایران

 

«کیانوش جهانپور» رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در صفحه شخصی توییتر خود نوشت: ابتلای دو نفر در قم و یکنفر در اراک به کووید_۱۹ تایید شد. تاکنون تعداد موارد قطعی ابتلا به COVID_19 در ایران به پنج نفر رسیده است. مورد مبتلا به کروناویروس در شهر اراک از همکاران عزیز جامعه پزشکی است.

 

ابلاغ دستورالعمل ویژه مقابله با کروناویروس در شهر تهران

 

"زهرا صدر اعظم نوری" رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به تهیه دستورالعملی برای مواجه با کروناویروس در سطح شهر تهران گفت: با توجه به آنکه فضاهای عمومی در سطح شهر بیشترین محل های تردد مردم هستند، در نتیجه در شرایط خاصی باید این فضاها مدیریت شوند تا تردد مردم باعث ایجاد مشکل برای همدیگر نشود. بنابراین زمانی که شرایط خاصی مانند شیوع کروناویروس در سطح شهرها حاکم می شود، باید تمهیدات لازم را فراهم کنند.

او ادامه داد: در همین ارتباط دستورالعملی توسط کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران تهیه شده است که به شهرداری تهران ابلاغ شده و براین اساس شهرداری تهران مکلف است آن را در اماکن عمومی از جمله اتوبوس، مترو، پارک ها و فضاهایی که بیشترین تردد در آنها اتفاق می افتد انجام دهند.

نوری تصریح کرد: شهرداری تهران مکلف است این دستورالعمل را به تمامی زیرمجموعه های خود ابلاغ کند تا موارد مندرج در آن را که شامل خودداری از تماس با افراد مبتلا به سرماخوردگی و موارد مشابه، ضدعفونی مرتب دست ها و خودداری از دست دادن  است را رعایت کنند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری باید این دستورالعمل را به تمامی سازمان ها و زیرمجموعه های خود ابلاغ و اجرایی کند، افزود: شهرداری تهران موظف است در مکان های عمومی مانند مترو و اتوبوس پلاک ضدعفونی قرار دهد تا افراد دست های خود را هنگام خروج از وسایل نقلیه عمومی شست و شو دهند. همچنین صندلی ها و فضای مترو و اتوبوس نیز در پایان شیفت کاری باید ضدعفونی شود تا پیشگیری انجام و انتقال بیماری صورت نگیرد و یا به حداقل برسد.

نوری درباره اینکه آیا این موراد شامل تاکسی ها نیز می شود؟ گفت: بله در تاکسی ها هم می تواند مورد استفاده قرار گیرد. او درباره اجرایی شدن این دستورالعمل گفت: شهرداری باید در اسرع وقت تمهیدات لازم را فراهم و آن را اجرایی کند.

 

توضیح درباره چرایی اعزام نیروهای امنیتی به قم

 

پس از اعلام فوت این دو ایرانی مبتلا به کرونا فیلم هایی در فضای مجازی منتشر شد، که حاکی از  ورود نیروهای امنیتی به شهر قم داشت. در همین رابطه یک منبع آگاه در نیروی انتظامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره این فیلم گفت: به دلیل برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز جمعه دوم اسفندماه در برخی از شهرها که با کمبود نیرو مواجه هستند، به دلیل بحث انتخابات نیروهای امنیتی اعزام شده است.

وی تصریح کرد: اعزام این نیروها ربطی به بیماری کرونا و قرنطینه کردن شهر قم ندارد.

 

تشکیل قرارگاه تصمیم گیری درباره ویروس کرونا در وزارت بهداشت

 

به گزارش ایلنا، در این جلسه اعضای شورای معاونان وزارت بهداشت و مدیران ارشد وزارت بهداشت از معاونت های بهداشت، درمان و سازمان غذا و دارو حضور دارند و از طریق ویدیو کنفرانس نیز با روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور مرتبط هستند.

مشاهده و اعلام دو مورد ابتلا به ویروس کرونا در قم که به فوت دو بیمار منجر شد وزارت بهداشت را در حالت آماده باش قرار داده است.

 

تشکیل ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا

 

علی ربیعی، سخنگوی دولت در یک رشته توییت درباره تشکیل ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا نوشت: بنا به دستور رییس‌جمهور ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در وزارت بهداشت با حضور وزرای بهداشت درمان و آموزش پزشکی، کشور، گردشگری، راه و شهرسازی، سخنگوی دولت و نماینده ستادکل نیروهای مسلح تشکیل می‌شود. سایر دستگاههای اجرایی بنا به ضرورت در جلسه شرکت می‌کنند.

دولت از ابتدای شیوع کرونا در چین، در چند جلسه موضوع را بررسی و تصمیمات مقتضی در مرزها اتخاذ و وزارت بهداشت با حساسیت تمام موضوع را رصد و اقدامات لازم را صورت داده بود. اکنون که علایمی مشاهده شد نیازمند اقدامات جامع‌تر و همکاری همه شهروندان هستیم.

دولت با حساسیت کامل و با تمام توان همه اقدامات لازم را انجام خواهد داد. از هموطنان انتظار همکاری و توجه به توصیه‌های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می‌رود.

 

مدارس و مراکز آموزشی حوزه علمیه قم امروز تعطیل است

 

به گزارش ایلنا، مدیریت حوزه های علمیه در اطلاعیه ای اعلام کرد به دستور مدیر حوزه های علمیه، مدارس و مراکز آموزشی حوزه علمیه قم، امروز پنج شنبه تعطیل شد.

در این اطلاعیه آمده است: پیرو پیدایش نشانه‌هایی از ویروس کرونا در قم به دستور مدیر حوزه‌های علمیه، مدارس و مراکزآموزشی حوزه علمیه قم، روز پنجشنبه ۱۳۹۸/۱۲/۱ تعطیل و ستادی در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه  تشکیل تا با هماهنگی مسئولان استان و دانشگاه علوم پزشکی قم به طور منظم مسائل و حوادث را مراقبت و تصمیمات لازم را اتخاذ کند.

اطلاعیه افزوده است: مدیریت حوزه‌های علمیه، مردم عزیز و حوزویان ارجمند را به رعایت احتیاطات لازم و توصیه‌های بهداشتی و مراقبت‌های ویژه توصیه می‌کند و آمادگی خود را برای هرگونه همکاری در این زمینه اعلام می‌نماید.

 

ویروس کرونا در مازندران هنوز رویت نشده است

 

حامد روحانی زاده، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت‌وگوی خبری با بیان اینکه هنوز ویروس کرونا در مازندران رویت نشده است، اظهار کرد: کرونا بیماری مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا است و راه‌های انتقال آن مشابه این بیماری‌ها است.

وی با بیان اینکه علائم اصلی این بیماری تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات حاد تنفسی است، افزود: در موارد حاد مشکلات گوارشی نظیر اسهال، نارسایی حاد تنفسی، اختلالات انعقادی خون و نارسایی کلیه نیز گزارش شده‌است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، شستن دست‌ها با آب صابون در روز به دفعات زیاد، روبوسی نکردن و استفاده از ماسک، استفاده از دستمال‌های یک بار مصرف برای ضدعفونی کردن دست‌ها و گوشی موبایل به شهروندان توصیه کرد.

روحانی زاده گفت: دانشگاه علوم پزشکی مازندران آمادگی پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا ویروس را دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران به بیماران مبتلا به آنفلوانزا توصیه کرد: تا زمان بهبودی کامل، از حضور در مکان‌های عمومی خودداری و از ماسک‌های جراحی ساده استفاده کنند.

 

لینک کوتاه

https://www.ilna.news/fa/tiny/news-874482

.........................................................

گزارش میدانی تسنیم از وضعیت شهر قم

اوضاع عادی در سطح شهر قم

مردم نگران بیماری کرونا نباشند

گروه استان‌ها ـ پس از ابتلای دو نفر به کرونا در قم و فوت آنها، از روز گذشته اخباری در فضای مجازی مبنی بر تعطیلی شهر قم و کمبود ماسک ‌دست به دست شد، اما بررسی میدانی خبرنگار تسنیم نشان می‌دهد تمام این اخبار شایعه و بی‌اساس است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، کرونا در قم! این خبری بود که از دیروز عصر به‌صورت هرمی شروع به انتشار شد و شهر را در شرایط نگران‌کننده‌ای قرار داد، اما واقعاً ویروس کرونا در چه حدی گسترش‌یافته و قم در چه شرایطی قرار دارد؟

شبکه‌های مجازی پر از تصاویری است که خیابان‌ها را شلوغ و مراکز درمانی را در حال آماده‌باش نشان می‌دهد اما چه اندازه این تصاویر حقیقی است و قابل استناد است؟

برای مشاهده شرایط شهر، گشتی در شهر می‌زنیم و مراکز عمومی، بهداشتی و خیابان‌ها را از نزدیک رصد می‌کنیم.

دکتر گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار در مصاحبه با رسانه‌ها و با تأکید بر لزوم حفظ آرامش شهر اظهار داشت: مردم از کرونا هراس نداشته باشند و احتمال مرگ با ویروس کرونا 2 درصد بوده در حالی‌ که احتمال مرگ با آنفلو‌انزا 4 درصد است.

 

آماده‌باش مراکز درمانی قم

 

برای دیدن شرایط بیمارستان‌ها تصمیم می‌گیرم به چند مرکز درمانی مراجعه کرده و خودم از نزدیک شرایط بیمارستان‌ها را ببینم. آرامش و هدایت مراجعه‌کنندگان به بخش‌های مختلف بیمارستان‌ها نخستین نکته قابل‌توجه پرسنل درمانی است.

گاهی یکی از مراجعه‌کنندگان از نبود ماسک در داروخانه‌ها شکایت می‌کند و از پرسنل بیمارستان درخواست ماسک می‌کند، با یکی از پرسنل بیمارستان درباره آماده‌باش بیمارستان جویا می‌شوم که می‌گوید: یکی از مشکلات کادر پزشکی شایعات است، ما آماده‌باش کامل هستیم و مردم بدانند هر نوع خدماتی که لازم باشد دریافت خواهند کرد.

 

‌مردم نگران نباشند

 

‌دکتر قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزشی پزشکی در سفر خود به استان قم درباره انتشار خبر فوت دو نفر بر اثر ابتلا به کروناویروس بیان کرد: این ویروس به خاطر شرایط مسری بودن امکان درگیر شدن بالایی دارد و این بیماری کشنده‌تر از آنفلوانزا نیست‌؛ از مردم می‌خواهیم نگران نباشند و نسبت به رعایت بهداشت فردی توجه کرده و ترجیحا از حضور در مراکز شلوغ پرهیز و از ماسک استفاده کنند.

 

 تاکید استاندار قم بر لزوم پرهیز از هرگونه اظهارنظر خارج از مدیریت‌

 

‌بهرام سرمست استاندار قم نیز در جلسه قرارگاه پدافند زیستی استان که با حضور مسئولان ملی و استانی برگزار شد گفت: هیچ مدیری به جز دکتر قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم حق اظهار نظر ندارد و رسانه‌ها نیز تمامی اخبار را باید از طریق دانشگاه علوم پزشکی قم دنبال کنند.

 

بیماری کورنا در قم کنترل‌ شده است

 

با محمدرضا قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم تماس می‌گیرم و با دعوت مردم به حفظ خونسردی قم می‌گوید: شیوع بیماری کورنا در قم کنترل‌شده اما شهروندان نکات بهداشتی  را باید رعایت کنند.

 

وی تأکید می‌کند: بیمارستان فرقانی و کامکار در آماده‌باش بوده و ازنظر دارو پرسنل مشکلی نداریم به شرطی که مردم خونسردی خود را حفظ کرده و از دامن زدن به شایعات جلوگیری کنند.

 

کمبودی در تامین ماسک نداریم

 

برای اطمینان از شرایط شهر با جان بابایی معاون درمان وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی قم نیز تماس می‌گیرم وی نیز با تأکید بر حاد نبود شرایط قم تصریح کرد: مردم نگران نباشند و تنها مسائل بهداشتی را رعایت کنند.

وی با اشاره به اعتراضات مردم در شبکه‌های اجتماعی برای کمبود ماسک خاطرنشان کرد: ماسک فقط برای کادر پزشکی نیاز است و نیاز نیست همه از ماسک استفاده کنند و کمبودی در تأمین ماسک در داروخانه‌ها نداریم.

 

مردم به شایعات توجه نکنند

 

در ساعات پایانی شب گذشته یکی از ویدیوهای که دست‌به‌دست در شبکه‌های اجتماعی می‌گشت ورود ماشین‌ها ویژه و استقرار آن‌ها در اطراف شهر به‌منظور قرنطینه شهروندان قمی بود و این خبر با ترس و حرارت در بین شهروندان نقل‌قول می‌شد.

برای تأیید این خبر نیز به سمت 72 تن حرکت می‌کنم باید اعتراف کنم خیابان‌ها خلوت‌تر از روزهای قبل است و برای رسیدن به 72 تن  زمان کمتری نیاز است.

اما  خبری از ماشین‌های ترسناک و سیاه‌رنگ فیلم‌ها نیست. برای اطمینان از این خبر تماسی با معاون فرماندهی انتظامی استان قم می‌گیرم.

وی با تأکید بر عدم صحت این خبر اظهار داشت: اعزام نیروهای امنیتی برای برقراری امنیت انتخابات به اکثر شهرها طبیعی بوده و هیچ ربطی به بیماری کرونا ندارد و هیچ دستوری برای قرنطینه شهر صادر نشده است.

باید قبول کنیم بزرگ‌ترین دشمن انسان شایعه است، شایعاتی که در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود و مردم را مضطرب می‌کند، شاید بهتر است علاوه بر رعایت نکات بهداشتی مانند شست دست‌ها با صابون، کمی نیز اینترنت‌ها را خاموش کرده و در آرامش این چند روز را در خانه استراحت کنیم زیرا شایعه دشمنی خطرناک‌تر از کرونا ویروس می‌تواند باشد.

۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸

انتهای پیام/456/ش

...................................................................

ویروس کرونا؛ ایران چقدر برای مقابله آماده است؟

بی بی سی

با تایید درگذشت دو نفر در قم به دلیل آلودگی به ویروس کرونا، شمار کشورهایی که کرونا به آنها رسیده ٢٧ مورد رسید. با توجه به اینکه پیشتر مقام‌های ایرانی رسیدن کرونا به ایران را تکذیب می‌کردند، برخی نگران آن هستند که شیوع این ویروس بزرگتر از آنچه باشد که مسئولان بهداشتی ایران به آن اذعان کرده‌اند، و همین باعث نگرانی از احتمال گسترش ویروس شده است. اما اگر چنین اتفاقی بیفتد، ایران چقدر برای برخورد با چنین شرایطی آماده است؟

 

واحد اطلاعات اقتصادی مجله اکونومیست، مرکز امنیت بهداشتی دانشگاه و جان هاپکینز و موسسه غیرانتفاعی برنامه تهدید هسته‌ای در گزارش مشترک "شاخص امنیت بهداشتی جهان" به بررسی آمادگی کشورهای مختلف برای مقابله با بیماری‌های همه‌گیر می‌پردازند.

 

اگرچه آهنگ گسترش کرونا در چین کند شده و آمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشورهای دیگر هم قابل مقایسه با چین نیست، سازمان بهداشت جهانی در این خصوص وضعیت اضطراری اعلام کرده است.

 

رئیس این سازمان دو سال پیش هشدار داد که یک بیماری همه‌گیر مرگبار می‌تواند در هر مقطعی جهان را گرفتار کند. وضعیت کرونا هنوز به چنان سطحی نرسیده، اما گزارش "شاخص امنیت بهداشتی جهان" حاکی از ناآمادگی عمومی جهان در برابر بیماری‌های همه‌گیر است.

 

کدام کشور‌ها برای مقابله با بیماری‌های همه‌گیر آماده‌تر هستند؟

رتبه ایران میان ۱۹۵ کشور، در ردیف ۹۷‌ است. در نمودار زیر امتیاز ایران با سه کشور صدر و انتهای جدول مقایسه شده است

 

امتیاز ۱۰۰ به معنی آمادگی کامل کشور برای مقابله با بیماری‌های همه‌گیر است

مطابق این گزارش آمادگی آمریکا در برابر چنین بیماری‌های بیش از هر کشور دیگری است. بریتانیا، هلند، استرالیا و کانادا هم در رتبه‌های بعدی این گزارش قرار دارند.

 

در این گزارش ایران در میانه جدول، در رتبه ۹۷ از میان ۱۹۵ کشور بررسی‌شده قرار دارد.

یمن، کره شمالی و سومالی به عنوان ناآماده‌ترین کشورها معرفی شده‌اند.

تایید ابتلا ۵ نفر به کرونا و تشکیل 'ستاد پیشگیری و مقابله' با دستور روحانی

ویروس کرونا: ۵ نکته که باید بدانیم

سازمان بهداشت جهانی از کمبود تجهیزات ایمنی برای مقابله با ویروس کرونا خبر داد

کره جنوبی و تایلند تنها کشورهای غیرغربی هستند که "وضعیت زرد" دارند و شاخص امنیت بهداشتی جهان اغلب کشورهای خاورمیانه و اروپای شرقی را مانند ایران در "وضعیت نارنجی" قرار داده است.

 

افغانستان، عراق و سوریه در کنار اغلب کشورهای آفریقایی "وضعیت قرمز" دارند.

البته ایران در مقایسه با کشورهای دیگر منطقه وضعیت خوبی ندارد و رتبه‌ای پایین‌تر از ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد.

آمادگی کشورهای نزدیک به ایران برای مقابله با بیماری‌های همه‌گیر

ایران از میان ۱۸ کشور منطقه در ردیف ۱۲ قرار دارد

شاخص امنیت بهداشتی با توجه به معیارهایی برای سنجش آمادگی و توانایی در پیشگیری، تشخیص و گزارش، واکنش سریع، نظام بهداشتی، پیروی از معیارهای بین‌المللی و در نهایت ریسک‌های محیطی مرتبط با نظام سیاسی و کارآمدی حکومت تهیه شده است.

چین، که شمار درگذشتگان کرونا در آن از مرز دو هزار نفر گذشته است، در گزارش شاخص امنیت بهداشتی رتبه ۵۱ را در میان ۱۹۵ کشور بررسی‌شده قرار دارد.

بنا به آنچه مقام‌های چینی گزارش کرده‌اند کشندگی این ویروس نسبت مستقیمی با سن بیماران دارد.

در حالی که از مبتلایان بالای ۸۰ سال ۱۵ درصدشان درگذشته‌اند، درصد مرگ‌ و میر برای افراد زیر ۵۰ سال بسیار پایین است.

آن طور که مقام‌های ایرانی گفته‌اند دو نفری که در ایران درگذشتند هم "کهولت سن" داشتند.

ویروس کرونا چقدر کشنده است؟

۱۴ درصد افراد‌ آلوده شده در گروه سنی بالای ۸۰ سال جانشان را از دست داده‌اند اما تنها نیم درصد افراد زیر ۴۰ سال از این ویروس مرده‌اند.

منبع: مرکز کنترل بیماری‌های چین

نمودارها و آمارها را در لینک زیر پی بگیرید:

https://www.bbc.com/persian/iran-features-51576156

............................................................................................

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©