Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ برابر با  ۰۲ مارس ۲۰۲۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸  برابر با ۰۲ مارس ۲۰۲۰
ویروس کرونا: فرافکنی، دانش‌ستیزی و دروغ‌پراکنی

ویروس کرونا: فرافکنی، دانش‌ستیزی و دروغ‌پراکنی!

 

داریوش ارجمندی

 

“ماجرای ویروس توطئه و فریب دشمن است! کرونا آنچنان هم خطرناک نیست، درواقع شبیه آنفولانزاست! تعداد مبتلایان به ویروس انگشت‌شمار است! خطری مردم را تهدید نمی‌کند و دولت همه‌چیز را تحت کنترل دارد. کرونا با گرم شدن هوا خود به خود به‌شکلی معجزه‌آسا ازبین خواهد رفت!...”

 

خیر اینها اظهارات حسن روحانی نیست، بلکه سخنان درخشان دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکاست.

ترامپ در چندین سخنرانی و کنفرانس مطبوعاتی خود در روزهای اخیر اصرار زیادی داشته و دارد که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا را تنها پانزده نفر اعلام کند. ترامپ مدعی‌ست که بدلیل اقدامات درخشان وی همه چیز تحت کنترل قرار داشته و بزودی مشکل کرونا کاملاً برطرف خواهد شد و به هر حال نباید نگران بود چرا که با آمدن بهاری گرم شدن هوا ویروس کرونا به‌شکل معجزه‌آسایی دود شده به هوا خواهد رفت. او همچنین ضریب مرگ در اثر ابتلا به ویروس کرونا را در حد آنفولانزا یعنی یک‌دهم درصد اعلام کرد در حالیکه ضریب واقعی مرگ ناشی از این ویروس بیست برابر آنفولانزاست!

 

ادعای ترامپ در‌مورد اینکه تعداد مبتلایان به ویروس کرونا تنها پانزده نفر بوده و حال همه این افراد به استثنای یک زن که او هم به امید خدا سلامت خود را بازخواهد یافت با واقعیت سازگار نیست. مقامات بهداشتی آمریکا تعداد مبتلایان را دست‌کم ۶۰ نفر (روز شنبه) اعلام کرده و هشدار می‌دهند که تعداد واقعی مبتلایان بسیار بیشتر از اینهاست و باید در روزها و هفته‌های پیش‌رو انتظار رشد این عدد را داشت. سازمان کنترل بیماری‌ها در آمریکا «سی دی سی» یکی از دلایل این ادعا را ناقص بودن کیت‌های آزمایش اعلام کرده که در واقع آزمایش‌های تاکنون انجام شده را بی‌ارزش می‌کند. علاوه‌بر این تعداد آزمایش‌ها در آمریکای سیصد میلیونی تا این روز (شنبه ۲۹ فوریه) تنها پانصد مورد بوده که در مقایسه با مثلاً کشور کره جنوبی که بیش‌از نود هزار نفر از شهروندان خود را مورد آزمایش قرار داده بسیار ناچیز می‌باشد. ناگفته نماند که زنی که از جانب ترامپ حالش وخیم اعلام شده بود یک مرد پنجاه ساله از آب در آمد که متاسفانه نخستین قربانی ویروس کرونا در داخل خاک ایالات متحده محسوب می‌شود.

بدنبال اعلام خبر مربوط به نقص فنی در کیت‌های آزمایش دولتی، مقامات شهر نیویورک اعلام داشتند که رأساً اقدام به تهیه کیت‌های دقیق‌ در این رابطه خواهند کرد. از سوی دیگر به‌گفته مارک لیپستیچ استاد اپیدمیلوژی دانشگاه هاروارد، بسیاری از ایالت‌های آمریکا اصولاً فاقد هرگونه کیت‌های آزمایش می‌باشد. همچنین به گفته لیپستیچ باتوجه به مدت زمانی که از ابتلا به ویروس تا بروز بیماری طول می‌کشد(دست کم دو هفته)، بی‌شک تعداد واقعی مبتلایان به ویروس به‌مراتب بیش از موارد کشف‌شده تاکنونی می‌باشد.

 

درهمین حال هفته گذشته یکی از کارکنان سازمان سی‌ دی سی فاش ساخت که در جریان انتقال شهروندان آمریکایی از یک کشتی تفریحی به یک قرنطینه در یک پایگاه نظامی در آمریکا، مقررات قرنطینه به‌هیچ وجه رعایت نشده‌است. مسافران بیمار و سالم همه در‌کنار هم در یک محل نگهداری شده، کارکنان بهداری از ماسک و پوشش حفاظتی برخوردار نبوده و پس از تماس با بیماران براحتی و بدون آزمایش دادن و اطمینان یافتن از سلامتی‌شان قرنطینه را ترک کرده‌ به محل سکونت خود بازگشته‌اند!

 

به همین خاطر گفته می‌شود که احتمالاً مشاهده موارد جدید مبتلایان به ویروس در میان کسانی که هرگز به کشورهای دیگر مسافرت نکرده و ظاهراً هیچ تماسی با افراد مشکوک به داشتن ویروس نداشته‌اند نتیجه همین بی‌احتیاطی‌ها از سوی مقامات دولتی می‌باشد.

 

سه شنبه گذشته دکتر نانسی مسانیر مدیر اداره کل مصون‌سازی و بیماری‌های تنفسی آمریکا ضمن اجتناب‌ناپذیر بودن شیوع اپیدمیک ویروس کرونا خواهان آمادگی عمومی برای مقابله با آن شد. همزمان، سایر مقامات بهداشتی در سطح فدرال و ایالتی ازجمله در ایالت کالیفرنیا نیز دائماً هشدارهای مشابهی در این زمینه صادر می‌کنند.

 

آرامش بازار مقدم بر همه چیز!

 

هشدارهای سازمان سی‌ دی سی اما به مذاق رئیس جمهور آمریکا خوش نیامده است. ترامپ سخنان دکتر مسانیر را غیرمسئولانه خواند و مدعی شد که اپیدمی کرونا به‌هیچ‌وجه آنطور که دکتر مسانیر مدعی‌ست اجتناب‌ناپذیر نمی‌باشد. به گفته ترامپ این‌گونه سخنان نادرست باعث وحشت بازار سهام می‌شود و باید جلوی آن را گرفت!

درحقیقت واکنش بازار بزرگ‌ترین مشغله فکری ترامپ در روزهای گذشته بوده است. به‌گفته خبرگزاری‌های آمریکا ترامپ در جریان سفر خود به هند در هفته گذشته دائماً اخبار بازار سهام را دنبال کرده و آشکارا از هشدارهای مقامات بهداشتی کشور منجمله وزیر بهداشت الکس اِیزار خشمگین بوده است.

خشمی که گویا دلیل اصلی سپردن مسئولیت ستاد هماهنگی مقابله با کرونا به مایک پنس معاون فرمانبردار رئیس‌جمهور بوده است.  در همین جا باید اشاره کرد که مایک پنس سابقه دانش‌ستیزی طولانی و مرگباری دارد که انتصاب او به سمت یاد شده را با موجی از انتقاد روبرو ساخته است. او در سال دو هزار در جریان کارزار انتخاباتی خود برای سنا ادعا کرده بود که برخلاف تبلیغات هیستریک رسانه‌ها و نخبگان سیاسی استعمال دخانیات باعث مرگ نمی‌شود، حال آنکه سالانه نزدیک به نیم میلیون شهروند آمریکایی در نتیجه بیماری‌های ناشی از این مسئله جان خود را ازدست می‌دهند.

مایک پنس همچنین کارنامه مرگباری در رابطه با بیماران مبتلا به ایدز داراست. در دوره فرمانداری پنس در ایالت ایندیانا پس از گسترش بی‌سابقه اعتیاد، بسیاری خواهان پخش سرنگ مجانی در میان معتادین تزریقی شدند. آقای پنس پس از استخاره (به معنای دقیق کلمه) با این تقاضا مخالفت کرد، امری که نزدیک به سیصد قربانی برجای گذاشت.

 

اکنون رئیس‌جمهوری که فاجعه گرمایش زمین را فریب چینی‌ها می‌داند و بر این باور است که با فرارسیدن بهار ویروس کرونا به‌شکل معجزه‌آسایی محو خواهد شد، معاون اوانجلیست و دانش‌ستیز خود را مسئول مقابله با ویروسی کرده است که به‌گفته سازمان بهداشت جهانی احتمال سرایت آن به چهل تا هفتاد درصد از مردم جهان بطور جدی وجود دارد!

 

ترامپ در جریان کنفرانس مطبوعاتی خود در روز جمعه ضمن اعلام خبر تشکیل این ستاد تمام تلاش خود را برای عادی‌سازی وضعیت و آرامش بخشیدن به «مردم» یا به‌معنای دقیق‌تر «بازار» به‌خرج داد. برای ترامپ که بارها و بارها رشد بازار سهام را نتیجه مستقیم نبوغ‌ بی‌نظیر سیاسی اقتصادی خود اعلام کرده، هرگونه واکنش منفی ازسوی بازار به‌لحاظ سیاسی فاجعه‌بار می‌باشد، آنهم در سال انتخاباتی.

 

ترامپ درجریان این کنفرانس مطبوعاتی برای چندمین بار ادعاهای دروغین خود در ارتباط با پائین بودن تعداد مبتلایان به ویروس، توطئه‌های شبکه‌های خبری دشمن ملت و رهبران نابکار حزب دمکرات، و کنترل دولت بر اوضاع را تکرار کرد. او همچنین مدعی شد که واکسن ویروس زیر نظر وزارت بهداشت در دست تهیه و تولید بوده و در آینده نزدیک به بازار خواهد آمد. ادعاهایی که دقایقی بعد ازسوی الکس ایزار وزیر بهداشت و همین‌طور آنتونی فاوچی مدیر انستیتوی ملی بیماری‌های آلرژیک و عفونی تکذیب شد. الکس ایزار ضمن تمجید از اقدامات خردمندانه ترامپ اعتراف کرد که باید منتظر گسترش دامنه ویروس بود. آنتونی فاوچی در همان کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که تهیه واکسن به‌طور واقع‌بینانه حداقل یک تا یک‌سال و نیم بطول خواهد کشید. فاوچی همچنین خوشبینی ترامپ در‌مورد محو شدن ویروس کرونا را هم به شکل مؤدبانه‌ای رد‌ کرد.

 

ازاینرو واکنش بازار سهام به‌شکل سقوط ۱۲۰۰ واحدی آن و کاهش یازده درصد از کل ارزش سهام که از بحران ۲۰۰۸ بدین‌سو بی‌سابقه بوده چندان دور از انتظار نبود.

حال دونالد ترامپ در آستانه انتخابات سرنوشت‌ساز ریاست‌جمهوری در ماه نوامبر در برابر خطر ازدست دادن بزرگ‌ترین اهرم تبلیغاتی خود یعنی رونق بازار، چاره‌ای جز پوزبند زدن به مدیران زیردست خود نمی‌بیند.

 

به‌گزارش سی‌ان‌ان مایک پنس در نخستین اقدام خود در مقام مسئول هماهنگی ستاد مقابله با ویروس کرونا با صدور دستورالعملی همه مقامات بهداشتی دولتی ازجمله الکس ایزار، نانسی مسانیر و آنتونی فاوچی را از انتشار اخبار ناخوشایند واقعی در مورد کرونا منع کرده‌است.

 

اما نه فرافکنی‌ها و دروغ‌پردازی‌های ترامپ و نه تلاش وی برای کنترل اخبار هیچ‌یک قادر به بازگشت آب به سبوی شکسته کرونا نمی‌باشد. ساعاتی پس از کنفرانس مطبوعاتی ترامپ خبر مرگ نخستین بیمار مبتلا به ویروس کرونا در واشنگتن به همراه اخبار نگران‌کننده دیگری در مورد قریب‌الوقوع بودن ظهور نمونه‌های مشابه در صدر اخبار کشور قرار گرفت.

 

این بار ترامپ و دستگاه تبلیغاتی حامی او تلاش کردند با طرح و بزرگ کردن “توافق تاریخی صلح با طالبان” تمرکز خبری را از ویروس به “یکی دیگر از موفقیت‌های سیاسی رئیس‌جمهور” منحرف کنند. حال آنکه موافقت‌نامه یاد شده هنوز در‌مراحل ابتدایی بوده و بیش‌از هر چیز باید آنرا یک توافق اصولی برای ادامه مذاکرات صلح با طالبان قلمداد کرد و نه پایان طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا.

 

نئولیبرالیسم و افسانه حق انتخاب یا بهداشت همگانی و رایگان!

 

رویکرد دولت ترامپ نسبت به خطراتی که از جانب ویروس کرونا متوجه جامعه آمریکاست، همزمان بیانگر وجوه ضدانسانی نظام سرمایه‌داری و سیاست‌های نئولیبرالیستی دهه‌های اخیر می‌باشد. سیاست‌هایی که با انکار حق انسان‌ها در برخورداری از بهداشت همگانی و رایگان جان میلیون‌ها شهروند آمریکایی را با خطر واقعی روبرو ساخته است. ترامپ پس از کسب مقام ریاست جمهوری همزمان با کاهش سه هزار میلیارد دلاری مالیات هم‌قطاران میلیاردر خود بطور ویژه نابودسازی تمامی دستاوردهای عمومی از جمله در زمینه بهداشت را در دستورکار قرار داده است. دستاوردهایی که در نتیجه سالها مبارزه مردم آمریکا به هیئت حاکمه این کشور تحمیل شده بود با فرامین شخص رئیس جمهور یک به یک نابود شد. ترامپ در سه سال گذشته بودجه نهادهای بهداشتی را به حداقل رسانده و برخی از این نهادها را کاملاً نابود کرده است. او در جریان کارزار ریاست جمهوری خود بارها وعده نابود کردن بیمه درمانی اوباما را داده بود، وعده‌ای که به قیمت خارج کردن بیست میلیون تن از آسیب‌پذیرترین شهروندان کشور از پوشش خدمات بهداشتی بسرعت عملی شد. ترامپ در یکی دیگر از نخستین اقدامات خود، ستاد مرکزی مقابله با بیماری‌های واگیردار که در دوره اوباما و پس از شیوع ویروس ایبولا تشکیل شده بود را تعطیل کرد. تصمیمی که امر مقابله با ویروس کرونا را با مشکلات جدی مواجه ساخته است. البته او روز جمعه ادعا کرد که هر زمان لازم باشد می‌توان به‌سرعت متخصصین و پزشکان مورد نیاز را دوباره به استخدام دولت درآورد، ادعایی که طبعاً با واکنش تمسخرآمیز جامعه بهداشتی آمریکا روبرو شد.

 

درهمین حال وزیر بهداشت آمریکا با وقاحتی کم‌نظیر اعلام داشت که در صورت تهیه واکسن ویروس کرونا هیچ‌گونه تضمینی در مورد اینکه عموم شهروندان از آن برخوردار شوند وجود ندارد چراکه این شرکت‌های داروسازی هستند که قیمت نهایی این واکسن را تعیین خواهند کرد. به گفته الکس ایزار مسئله اصلی همواره سودآور بودن تولید دارو و امنیت سرمایه‌گذاری برای این شرکت‌هاست. این درحالی‌ست که به‌قول نوام‌چامسکی مراحل اصلی تحقیقاتی در‌مورد داروهایی که در نهایت به بازار ارائه می‌شوند در موسسات دولتی و با هزینه بودجه عمومی‌سپری شده و شرکت‌های خصوصی داروسازی عموماً در مرحله تولید و ثبت انحصار تولید داروهاست که وارد صحنه می‌شوند.

 

هفته گذشته خبری منتشر شد که بخوبی روشنگر وجوه غیرانسانی نظام بهداشت آمریکا می‌باشد.

براساس این خبر یک جوان آمریکایی که پس از سفر به چین برای اطمینان یافتن از سلامتی خود برای انجام آزمایش به یکی از مراکز بهداشتی رجوع کرده بود ناچار به پرداخت هزینه‌ای بالغ بر ۳۱۰۰ دلار برای این آزمایش ساده شده است! باید پرسید که در کشوری که قدرت خرید کارگران بقول برنی سندرز در طول سال گذشته بطور واقعی تنها یک سنت افزایش یافته و خواست افزایش حداقل دستمزد به پانزده دلار در ساعت از سوی هر دو حزب حاکم به‌عنوان یک خواست غیرواقع‌بینانه رد می‌شود، چند شهروند آمریکایی توان مالی پرداخت چنین هزینه‌ای را خواهند داشت، آنهم تنها برای تشخیص بیماری و نه درمان آن! در چنین شرایطی‌ست که خواست بیمه درمانی همگانی رایگان، نه تنها یک خواست اصولی انسانی‌ست بلکه به یک «باید» تبدیل می‌شود.

 

پرسش دیگری که همزمان باید طرح کرد این است که چگونه بخشی از اپوزیسیون رژیم اسلامی ایران همچون رضا پهلوی و فرشگردی‌های پیرامون او همچنان برای “نجات مردم ایران” به فردی مانند ترامپ دل بسته‌اند؟ چگونه می‌توان شباهت‌ها و بلاهت‌های دونالد ترامپ و سران رژیم اسلامی را در برخورد با پدیده ویروس کرونا نادیده گرفت و توجیه کرد؟ اگر در ایران اسلامی رهبران کشور تنها به فکر‌ منافع امنیتی خود هستند و بی‌توجه به منافع و امنیت جانی مردم یافته‌های علمی را به تمسخر گرفته و لیس‌زدن بر ضریح  حرم امامان را تجویز می‌کنند، در عوض در آمریکا دونالد ترامپ درگاه بازار سهام را لیس می‌زند، استخاره‌گران را به مسئولیت می‌گمارد و وعده معجزه می‌دهد!

 

اگر ابردزدان جنایت‌پیشه در نظام قرون‌وسطایی حاکم در ایران با قاچاق دارو و کالایی‌سازی نظام بهداشتی کشور جان میلیون‌ها شهروند را به خطر انداخته و هر روز از میان آنها قربانی می‌گیرند، در آمریکا و در رفتار ترامپ با شهروندان آمریکایی و ازجمله برخورد دولت آمریکا با جان پرستاران و پرسنل بهداشتی این کشور نیز تفاوت چندانی نمی‌توان یافت.

کدام ایرانی شرافتمندی را می‌توان یافت که این شباهت‌ها را منکر شود و همزمان نقش تحریم‌های ضدانسانی ترامپ در تشدید وضعیت نابسامان بهداشت در ایران را نادیده بگیرد؟

جنایت‌کاران حاکم بر ایران و آمریکا اولویت‌های خود را با صراحت اعلام کرده‌اند، آنها مدافعان نظامی هستند که حرمت و حق حیات انسان‌ها را به هیچ می‌گیرد!

مدافعان واقعی منافع مردم، در ایران و آمریکا، نظام دیگری را خواهانند و برای پی‌ریزی آن مبارزه می‌کنند، نظامی برآمده از اکثریت مردم و در خدمت اکثریت جامعه!

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©