Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۱۴ آبان ۱۴۰۰ برابر با  ۰۵ نوامبر ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۱۴ آبان ۱۴۰۰  برابر با ۰۵ نوامبر ۲۰۲۱
فاجعه کرونا

 

فاجعه کرونا

و محاکمه «دادخواهان سلامت»

 داغ ننگی بر پیشانی نظام

یاشار جاوید

 

در ارتباط با فاجعه کرونا در ایران مصیبت زده که موج ششم آن نیز در راه است، داغ ننگ دیگری بر پیشانی حکومت اسلامی خورد. آن هم در آبان ماه امسال همزمان با گرامی داشت یاد شهدای آبان خونین ۹۸ که هنوز آمار دقیقی از آنها نداریم. قوه قضائیه رژیم روز چهارشنبه ۵ آبان ماه «دادگاه» رسیدگی به پرونده شش نفر از وکلا و فعالان مدنی مرتبط با مدیریت فاجعه بار کرونا را برگزار کرد. «دادگاه» مهدی محمودیان و مریم افرافراز فعالان مدنی، همراه با مصطفی نیلی، آرش کیخسروی، محمدرضا فقیهی و لیلا حیدری وکلای دادگستری، که روز ۲۳ مرداد امسال قبل از آنکه فرصت کنند شکایتشان را تکمیل و به ثبت برسانند با هجوم وحشیانه۱۵ مامور امنیتی قوه قضائیه به دفتر کارشان بازداشت و به بازداشتگاه حفاظت اطلاعات قوه قضائیه منتقل شده بودند. این انسان‌های شریف که به «دادخواهان سلامت» معروف شده‌اند در نامه‌ای به «هیئت نظارت بر حسن اجرای قانون و احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی» نوشته اند: « تصمیم داشتیم با ثبت شکوائیه علیه مقام رهبری، رئیس جمهور و وزیر بهداشت سابق و همین طور کلیه اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا از جمله دادستان کل کشور که با بی‌تدبیری، مجیزگویی، بی عملی و مقدم دانستن منافع جناحی و سیاسی و اقتصادی به سلامت مردم، میلیون ها نفر از هموطنانمان را عزادار کرده ویا با مشکلات عدیده مالی و جانی روبه‌رو کرده‌اند، به اتهام تسبیب در قتل غیر عمد و عناوین مجرمانه دیگری اعلام شکایت کنیم اما بجای عدالتخانه‌ای که بیش از یکصد سال است که انتظار آن را می‌کشیم با استبداد قضایی روبرو شدیمشایان ذکر است که مهدی محمودیان و مصطفی نیلی به دلیل خودداری از پوشیدن لباس زندان، در جلسه «دادگاه» حاضر نشدند.

 

در بیانیه ۳۶۰ تن از فعالان سیاسی و مدنی داخل کشور که در اوایل شهریور ماه خواستار آزادی این وکلای دادگستری و فعالان مدنی و برخورد با عاملان این بازداشت شده بودند، نیز آمده است: «این فعالان در حال برگزاری جلسه‌ای به منظور طرح شکایت از بنیاد برکت و مسئولانی بوده‌اند که با اهمال و تعلل و تاخیر در تامین واکسن کرونا به فوریت و به مقدار کافی، زمینه‌ساز مرگ اجتناب‌پذیر ده‌ها هزار نفر در ایران بوده‌اند و ‌طبق شواهد موجود، بازداشت‌ این افراد به دلیل قصد آنان برای دادخواهی جمعی در این زمینه بوده‌ است». اما این دادخواهان سلامت که به احترام حقیقت سکوت‌شان را شکستند از سوی قوه قضائیه به اتهامات نخ نمای همیشگی «تشکیل گروه معاند نظام به هدف برهم زدن امنیت و فعالیت تبلیغی علیه نظام» متهم شده‌اند. این در حالیست که بانیان مدیریت فاجعه بار کرونا و سوداگران جان مردم و مسببان کشتار جمعی در مصدر قدرتند و مشغول تقسیم غنایم هستند. علی الخصوص خلیفه مادام العمر حکومت اسلامی، حجت الاسلام سیدعلی خامنه ای، که در آبان۹۸ خود را کارشناس مدیریت قیمت بنزین نمی دانست، ناگهان در یک موضوع علمی و تخصصی و مرتبط با جان انسان‌ها، ویروس کرونا، متخصص شد و فتوای منع ورود واکسن های معتبر را صادر کرد و جان ده‌ها هزار انسان را گرفت. از فرمایشات حکمیانه رهبر الدنگ است که گفته بود: «کرونا بلای آنچنان بزرگی نیست»!! گویی که قتل عام روزانه صدها نفر انسان و حیف و میل هزاران میلیارد تومان پول مردم، موضوع مهمی نیست. جالب تر اینکه مصطفی نیلی و آرش کیخسروی و مهدی محمودیان از زندان نوشته‌اند که " بیش از ۳۳ روز در سلولهای امنیتی حفاظت اطلاعات قوه تحت فشار روحی و روانی (سلول انفرادی) قرار گرفتیم و همه اینها فقط به این خاطر بود که روز ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ حاضر به پذیرش امضا تعهدنامه‌ مبنی بر عدم شکایت از مقام رهبری و مسئولان قضایی و اجرایی نشدیم". این سه انسان شریف زندانی در بخش دیگری از شکایت نامه شان حقیقت ماجرا را به روشنی بیان کرده اند: «... تحقیقات مقدماتی در روز شانزدهم بازداشت به پایان رسیده و ادامه نگهداری در شرایط خاص و غیر قانونی برای اعمال فشار بیشتر بر ما و ایجاد رعب و وحشت در جامعه بوده است.» 

 

این «دادخواهان سلامت» خود اذعان کرده‌اند که «...مقامات قوه قضاییه با پرگویی، انگ زنی نفرت پراکنی و دروغگویی های فراوان و با اتکا به زور و تزویر با حق دادخواهی ما مردم و به طور کلی با عدالت به صورت تفننی برخورد می نمایند» ولی با این وجود « همچنان به وجود قضاتی که در همین وضعیت نابسامان نیز بر اساس وجدان و شرافت رای صادر می نمایند دل بسته» بودند. اما بازداشت پیش از ثبت یک شکایت، بی تردید نشانه وحشت فزاینده حکومتیان جبار از دادخواهی است. این ننگ تاریخی نازدودنی برای حکومت اسلامی است که کسانی را محاکمه می‌کند که دغدغه سلامت مردم اولویت شان بوده و از طریق قانونی قصد شکایت از افرادی را داشتند که قصورشان موجب خسارت های جانی و مالی جبران ناپذیر شده است.

 

اقدام انسانی و شرافتمندانه «دادخواهان سلامت» (که سه نفرشان هنوز در بند هستند و سه نفر دیگر با تودیع وثیقه از زندان آزاد شده اند)، در دفاع از حق سلامتی شهروندان و پاسخگو کردن مسئولان در قبال قصور جنایت بارشان شایسته بیشترین حمایت هاست. باید قدردان و حامی این عزیزان باشیم که در این راه متحمل رنج و مشقت فراوان  شده‌اند و پرچم دفاع از حقوق مسلم شهروندی را در حکومت نکبت بار اسلامی برافراشته اند. چنانکه معلمان و کارگران و بازنشستگان در کف خیابان زندگی در شان و منزلت انسانی را فریاد می زنند. بی تردید روزی جز خاکستری از این آتش نکبت و سیه روزی که حکومت استبدادی فقاهتی بر کشور عزیزمان تحمیل کرده است، نمی ماند. آن روز دیر نیست که این همه رنج و محنت های هردم افزون به پایان برسد و شاهد لبخند بر لبان مردم بی لبخند باشیم. اما فراموش نباید بکنیم که چه جان های شیرینی در این راه شهید شده اند و چه کسانی در سیاه ترین روزها در حکومت اسلامی جنون و جنایت پرچم مقاومت و پایداری را همواره برافراشته نگه داشته اند. از جانفشانان دهه شصت گرفته تا مادران خاوران، از شهدای جنبش ضد استبدادی۸۸  گرفته تا مادران پارک لاله، از شهدای جنبش اعتراضی دی ۹۶ و آبان ۹۸ گرفته تا مادران دادخواه، از «دختران خیابان انقلاب» گرفته تا «دادخواهان سلامت»، همه در بردمیدن سپیده فردا از این شام تیره استبداد فقاهتی نقش آفرین بوده و هستند. همبستگی و همگامی این جنبش ها شرط لازم برای طلوع پرفروغ خورشید فرداست.

 

یاشار جاوید

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©