Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ برابر با  ۲۲ آوريل ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۰  برابر با ۲۲ آوريل ۲۰۲۱


جمهوری اسلامی ضعیف تر از همیشه

در مواجهه با تهاجم موج چهارم کرونا

 

صادق افروز

 

موج چهارم کرونا یک سونامی مرگ به همراه آورده است. در روز اول اردیبهشت تعداد رسمی جان باختگان در 24 ساعت به  388 نفر و مبتلایان به  ۲۴۸۸۶ رسیده است که از میان آن ها سه هزار و ۵۸۵ نفر در مراکز درمانی بستری شده اند. اکنون وضعیت ۳۰۱ شهرستان قرمز و ۹۵ شهرستان نارنجی است ... و فقط ۷ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. تهران یکی از مراکز اصلی شیوع و بالا بودن آمار جان باختگان است. ظرفیت 100 بیمارستان تهران و همه تخت های مراقبت های ویژه پر شده است و با  ده هزار تخت بیمارستان ها که به بیماران کرونائی اختصاص یافته بسیاری از مبتلایان به ناچار در خانه بستری می شوند. ابتلاء به کرونا به خاطر شیفت های کار طولانی، تلفات ناشی از کرونا و  خستگی مفرط، توان کادر درمانی را به حداقل رسانده است. سعید خال مدیرعامل گورستان "بهشت زهرا" اعلام کرد روز پایانی فروردین ماه امسال، تهران شاهد ۳۵۰ فوت شده بوده که ۱۵۰ نفر از آنها مبتلا به ویروس کرونا و بیماری کووید۱۹ بوده اند که رکورد 50 سال گذشته دفن شدگان در طول یک روز را شکسته است.

حیدر محمدی، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل "سازمان غذا و دارو" درباره تعداد واکسن‌های وارداتی به کشور آماری را اعلام کرده و گفته: تاکنون ۵۲۰ هزار دوز اسپوتنیک، ۶۵۰ هزار دوز واکسن چینی، ۷۰۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا و ۱۲۵ هزار دوز واکسن بهارات هند وارد ایران شده و تاکنون حدود ۵۰۰ هزار دوز واکسن کرونا به مردم تزریق شده است. این عدد کمتر از یک درصد مردم ایران است. محمدی در یک گفت‌وگوی رادیویی اعلام کرد احتمالا واکسن برای شهروندان بدون اولویت «۳۰۰ هزار تومان» هزینه خواهد داشت. مسئولین جمهوری اسلامی اعلام کرده اند که کارفرمایان بخش خصوصی می توانند با خرید واکسن خارج از نوبت بین دویست تا سیصد هزار تومان ، واکسن کارگران را تامین کنند و سپس هزینه واکسن را از کارگران دریافت کنند. جمهوری اسلامی اولین کشوری در جهان است که در بطن یکی از مرگبارترین پاندمی ها، واکسن را به بخش خصوصی و به هزینه مردم واگذار می کند.

 

خرافه های ضد علمی و کشنده جمهوری اسلامی  عامل مرگ

 

رژیم جمهوری اسلامی همانگونه که در تمامی امور رفاهی و بهداشتی شهروندان ضعیف و ناتوان عمل کرده، در مورد تهیه ی واکسن و واکسیناسیون مردم نیز بسیار عاجز و ناتوان بوده است. ایران از جمله اولین کشورهایی بود که ضرب شصت ویروس کرونا را با بیماری و مرگ بسیاری از شهروندانش چشید. اما خرافات مذهبی ٬ فساد مالی، اداری و ناکارآمدی مدیریت فنی مانع از آن شد تا مانند برخی از کشورها به مقابله اصولی با این اپیدمی وحشتناک بپردازد.

طب سنتی اسلامی که دستاوردهای علوم پزشکی را به تمسخر می گیرد و علمدارش  آیت الله عباس تبریزیان کتاب مرجع پزشکی یعنی هاریسون را آتش می زند و تنقیه ی روغن بنفشه را راه علاج مبتلایان به این ویروس اعلام می کند در پناه آیت الله های حاکم سعی کرد تا مردم را به ادامه ی خرافه پرستی های مذهبی مثل تجمع در مساجد و تکیه ها و حرم ها و بوسه زدن بر ضریح ها تشویق کند. بی توجهی به اخطار پزشکان مانع بزرگی بر سر راه جلوگیری از گسترش این بیماری بود. با افزایش آمار مبتلایان و مرگ و میر گسترده، از نفوذ این دسته آخوندهای طب سنتی کاسته شد و مردم هرچه بیشتر به ضرورت واکسیناسیون پی بردند. نیروهای سیاسی مترقی در همین رابطه نقش ارتجاعی روحانیون شیعه را در مقابله با دستاوردهای علوم پزشکی و بهداشتی متذکر شدند. اشاره به نقش روحانیت در مخالفت با لوله کشی آب شهری و واکسیناسیون آبله از جمله ی این اشارت بود که ضربه ای کاری و جانانه به حیثیت روحانیت مرتجع شیعه زد .

 

فتوای مرگ خامنه ای برای مبتلایان به کرونا

 

اما خرافه مذهبی تنها مانع بر سر راه جلوگیری از انتشار این ویروس نبود. مقررات سخت سیاسی، فساد مالی و اداری از دیگر موانع جلوگیری از گسترش این ویروس بودند. خامنه ای در سخنرانی ۱۹ دی ۱۳۹۹ به دلایل سیاسی غیر قابل توجیه، ورود واکسن های آمریکایی و انگلیسی را ممنوع اعلام کرد. به گفته او دشمنان جمهوری اسلامی می خواهند واکسن های آزمایش نشده ی خود را روی ایرانی ها امتحان کنند. خامنه ای افزوده بود که اگر این واکسن خوب بود آنقدر بیمار مبتلا به ویروس در آمریکا مشاهده نمی شد. این در حالی بود که به همت برخی از ایرانی های ساکن آمریکا ۱۵۰ هزار دوز واکسن فایزر خریداری شده بود و آماده انتقال به ایران بود. این واکسن ها اگرچه در مقایسه با جمعیت ۸۰ میلیونی ایران ناچیز به نظر می رسیدند اما می توانستند حداقل کادر درمان را که در این مدت از جان مایه گذاشته و قربانیان زیادی را متحمل شده بودند واکسینه کنند. بر خلاف نظر خامنه ای استفاده از واکسن در آمریکا که پس از ژانویه ۲۰۲۱ سریع تر به جریان افتاد، موجب شد تا آمار مبتلایان و مرگ و میر به سرعت کاهش یابد . تعداد مبتلایان از ۲۴۷ هزار در ماه ژانویه امسال به ۴۷ هزار نفر در ماه آوریل رسیده است .این کاهش رابطه ی مستقیمی با افزایش میزان واکسیناسیون دارد. این آمار نشان دهنده ی میزان تاثیر واکسیناسیون بر کاهش آلودگی به ویروس دارد و خامنه ای و همه ی کسانی که این دستاورد های علمی را رد می کنند نه فقط پاسخ مناسبی برای مردم ندارند بلکه با این فتوای خود موجب شد که قتلعام کرونا در موج چهارم به اوج خود برسد.

 

خصوصی و کالائی سازی واکسن

 

به غیر از موانع خرافی مذهبی و سیاسی عمل دیگری که در جلوگیری از انتشار این ویروس عمل می کند٬ فساد مالی و اداری و ناکارآمدی مدیریتی است. رژیم جمهوری اسلامی آمیزه ای از نئولیبرالیزم و حکومت دینی و رانتی است. رژیمی است که از هر گوشه اش فساد و تبهکاری می بارد. دولت روحانی در ادامه ی خط مشی نئولیبرالی به ارث برده از دوران هاشمی رفسنجانی بر زمینه ی فساد رانتی و مذهبی از ارائه یک مدیریت قاطع و صحیح برای واکسیناسیون شهروندان عاجز است. اما همانطور که از زبان مسئولین در بالا نقل شد اکنون کمتر از یک درصد مردم ایران واکسن دریافت کرده اند.

روحانی ناتوان در تهیه واکسن و ارائه رایگان آن سرانجام دست بخش خصوصی را در وارد کردن واکسن بازگذاشت. او در این باره  گفت:" بخش خصوصی می‌تواند برود و از هر‌کجا البته زیر نظر وزارت بهداشت واکسن بیاورد ارز چهارهزارو۲۰۰ تومانی حاضر است و پولش را ما تأمین می‌کنیم. یک بحث هم داریم که غیر از ارز چهارهزارو۲۰۰ تومانی و واکسنی است که ما داریم خریداری می‌کنیم و آن‌هم این است که اگر یک بخش خصوصی خواست واکسن با ارز نیمایی وارد کند که آن‌هم زیر نظر وزارت بهداشت خواهد بود که کدام واکسن چگونه و طبق مقررات بهداشتی باشد، آن‌هم آزاد است که بیاورند و برای هر‌کسی خواست استفاده کنند مثل بیمارستان دولتی که ما برای همه داریم و در کنار آن یک بیمارستان خصوصی هم هست که هر‌کسی خواست استفاده کند، می‌تواند برود استفاده کند " . شدت نارضایی مردم از بی لیاقتی و فتوای جنایتکارانه خامنه ای به اندازه ای است که روحانی با اعلام وارد کردن واکسن توسط بخش خصوصی از هر کجا عملاً ناچار به اذعان شکست سیاست رهبر جمهوری اسلامی می شود. و نکته دوم بازگذاشتن دست بخش خصوصی است که میگوید این بخش برای هر کسی خواست استفاده کند نظیر بیمارستان خصوصی که مردم باید از جیب خود هزینه های سرسام آور درمان را بپردازند. علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا قبل از روحانی اعلام کرده بود: "افرادی که نمی‌توانند طبق سند ملی واکسیناسیون، منتظر دریافت واکسن باشند از واکسن‌های وارد‌شده توسط شرکت‌ها استفاده کنند و پول آن را نیز پرداخت کنند".

 از دلایل دیگر دست به دامان بخش خصوصی شدن، خالی بودن صندوق دولت است. هنگامی که دولت از بودجه ی خود که پایین ترین میزان در سال های اخیر بوده بخش عمده ای را به نهاد های انگلی مذهبی اختصاص می دهد، بدیهی است که برای خرید واکسن دچار مشکل می شود. بنابر آمار ارائه شده توسط صندوق بین المللی پول میزان ذخایر ارزی جمهوری اسلامی به پایین ترین میزان در سال های اخیر رسیده است. بنا بر گزارش "صندوق بین المللی پول" دارایی های ارزی جمهوری اسلامی به ۴ میلیارد دلار کاهش یافته است. ذخایر ارزی جمهوری اسلامی در پایان سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۲۱.۶ میلیارد دلار و در پایان سال ۲۰۱۹ به ۱۲.۴ میلیارد دلار رسید . این کاهش وحشتناک می تواند توضیح دهد که چرا دولت روحانی توان خرید واکسن را ندارد و دست به دامان بخش خصوصی شده است. اما این نکته را نیز نباید ناگفته نهاد که حداقل بیش از چهل درصد اقتصاد ایران در انحصار دستگاه رهبری و زیر مجموعه آن مانند سپاه است که دارای ثروت های نجومی و ذخایر عظیم ارزی ریالی، دلاری و یوروئی بوده و نه فقط حاضر نیستند حتی مالیات سودجوئی های اقتصادی خود را بپردازند بلکه دست در بودجه عمومی کرده و از آن سهم خواهی می کنند.

 

بازی با زندگی مردم با فساد مضاعف

 

به غیر از کمبود بودجه و بی لیاقتی در مدیریت قرنطینه و جلوگیری از گسترش هرچه بیشتر انتشار ویروس کرونا، شاهد یورش موج چهارم در کشور هستیم. جناح های رقیب حکومتی  یکدیگر را مقصر اصلی در این تهاجم جدید معرفی می کنند، در حالی که همانطور که نشان دادیم هم رهبر رژیم و هم دولت در زمینه سازی قتلعام کرونائی سهیم بوده و  دست در دست هم دارند.

اخبار منتشر شده درباره تخلف در تزریق واکسن  بر خلاف اولویت‌های تعیین شده که به جای تزریق آن بر اساس الویت های شغلی به پاکبانان، واکسن ها را شهردارها و اعضای شورای شهرها دریافت کرده اند، بیانگر تنها بخش کوچکی از فساد نهادینه شده در بخش عمومی سلامت رژیم جمهوری  اسلامی است. ورود واکسن به بازار سیاه با قیمت چند ده میلیونی نیز پدیده موازی با فساد موجود در بخش عمومی است.

اما اکنون با باز گذاشتن دست بخش خصوصی که بخشی انگلی، رانت خوار و متقلب بویژه در بخش واردات است، حتی با ارز چهار هزار و دویست تومانی بدون تردید با موج تازه ای از سودجویی بی حد و مرز مواجه خواهیم شد که فساد موجود را به طور مضاعف تشدید کرده و هزینه آن را به کارگران، حاشیه شدگان و فقر زدگان جامعه تحمیل خواهد کرد. مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا میگوید «اگر واکسن پولی در ایران اجرایی شود، رتبه اول بی‌کفایتی در جهان را کسب می‌کنیم.»

 

بهداشت و درمان همگانی، رایگان و با کیفیت برای همه

 

جمهوری اسلامی یک رژیم مذهبی، استبدادی و رانتی است که گسترش روابط نئولیبرالی در اقتصاد را هم به آن افزوده است. اگر چه تحریم های آمریکا به شدت ضد مردمی و جنایت کارانه است اما  چنین رژیمی حتی در صورت برطرف شدن تحریم های اقتصادی، چنان مبتنی بر اقتصاد مافیائی و  غرق در فساد است که مسلماً توان پاسخگویی به نیازهای فوری و مبرم جامعه را نخواهد داشت.

ما سوسیالیست ها  برای بهداشت و درمان همگانی، رایگان و با کیفیت برای همه مبارزه  می کنیم که واکسیناسیون رایگان جزئی مسلم از این نوع نظام سلامت عمومی است. اما پاندمی کرونا نشان داد که نظام تامین اجتماعی عمومی چه نقش حیاتی در تامین زندگی و سلامت مردم دارد. در جمهوری اسلامی، فقدان نظام بیمه بیکاری و تامین حداقل معیشت برای همه محرومان و شبکه تامین اجتماعی در شرایط اضطراری نیزعملاً قرنطینه را، که یکی از تدابیر مهم در جلوگیری از تلفات کرونا می باشد ، بی معنی ساخته است

در اوج موج چهارم کرونا کارگران و کلیه کسانی که ناچارند که برای کار از وسایل حمل  ونقل جمعی  مانند اتوبوس و مترو استفاده کنند در خط مقدم قربانیان پاندمی قرار دارند. کشتار کرونا یک کشتار به تمام معنی طبقاتی است و مبارزه برای نظام تامین اجتماعی همگانی نیز بخشی از مبارزه برای سوسیالیسم به عنوان نظامی است که می تواند حق زندگی عمومی مردم را تامین کند. برای ایجاد چنین نظامی تنها اولین قدم سرنگونی رژیم جمهوری  اسلامی  و تاسیس نظامی مبتنی بر نیازها و خواست های مردم است. نظامی که در آن با موثر ترین شکل ممکن می توان با مصیبت هائی نظیر پاندمی کنونی غلبه کرد.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©