Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ برابر با  ۲۹ آوريل ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۰  برابر با ۲۹ آوريل ۲۰۲۱

 

نماینده ارمنی پارلمان ترکیه به خاطر ملاحظاتی که درباره نسل کشی ارمنی ها مطرح کرد تهدید شد!

 

دیه گو کوپولو

برگردان آزاده ارفع

 

روز سه شنبه "انجمن حقوق بشر ترکیه " (IHD) اعلام کرد که علیه "اومیت اوزداگ" نماینده مستقل پارلمان ترکیه شکایت کرده است. علت شکایت، تهدید "اوزداگ" علیه "کارو پایلان" نماینده ارمنی پارلمان "حزب دموکراتیک خلق ها" (HDP) است که در مورد نسل کشی ارمنی ها در ترکیه مطالبی در توتیترنوشته بود.

این خبر در حالی منتشر می شود که پس از روز یادبود نسل کشی ارمنی ها در 24 آوریل ، در ترکیه تنش ها همچنان بالا است. در همین روز "جو بایدن" بر خلاف روسای جمهور سابق آمریکا در بیانیه ای كشتار جمعی حدود 1.5 میلیون ارمنی توسط عثمانی در سال 1915 را نسل کشی نامید که بدنبال آن تنش ها در روابط ایالات متحده و ترکیه بالا گرفت.

روزشنبه، "پایلان" با انتقاد از این واقعیت که خیابان ها و مدارس در ترکیه همچنان به نام "طلعت پاشا" معماراصلی نسل کشی ارمنی ها و وزیر کشور دوره نسل کشی نامگذاری میشود، توئیتی را به اشتراک گذاشت که درآن عنوان شده بود که این نامگذاری معادل نامگذاری مدارس آلمان به نام آدولف هیتلراست.  

این پیام موجب عصبانیت ملی گرایان ترک شد." اوزداگ" روز سه شنبه با نقل این توییت "پایلان" را " انسانی بی شرم و عامل تحریک" خوانده و تهدید کرد که سرنوشت " پایلان" همان خواهد بود که  ارمنی ها  در اواخر دوران عثمانی تجربه کردند.

 "اوزداگ" در توییت خود نوشت: "اگر راضی نیستی برو به جهنم". "طلعت پاشا ارمنی های وطن پرست را اخراج نکرد بلکه کسانی مانند شما را که از پشت به ما خنجر زدند اخراج کرد. وقت آن  خواهد رسید که تجربه طلعت پاشا نصیب تو شود".

"اوزداگ" در یک توییت جداگانه "پایلان" را "دشمن شرور ملت ترکیه" نامید. "پایلان" در واکنش به این توییت ها، "اوزداگ" را "فاشیست" خواند که بدنبال آن درگیری شدیدی میان ناظران و مفسران شبکه های اجتماعی برانگیخته شد. "اوزداگ" و "پایلان"  به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

اظهارات "اوزداک"توسط "ارن کسکین"، وکیل برجسته به عنوان سخنان نژادپرستانه محکوم شد و روزسه شنبه سازمان حقوق بشرترکیه که "کسکین" معاون آن است اعلام کرد که این سازمان از"اوزداگ" شکایت کرده است. شکایت "اوزداگ" را بر اساس قوانین ترکیه متهم به تهدید و"تحریک نفرت و خصومت عمومی" و برمبنای کنوانسیون حقوق بشر اروپا او را  متهم به ارتکاب تبعیض میکند.

"کسکین" به المانیتور گفت:"اوزداگ تهدید کرده است که کاری را که طلعت انجام داد، انجام خواهد داد." اوزداگ" بدین ترتیب"کارو پایلان" را تهدید به مرگ کرده است. این تهدید ادامه نسل کشی است. "کسکین" افزود هدف اصلی ما آنست که این شکایت را به مجامع بین المللی بکشانیم. ما با این شکایت میخواهیم به این وظیفه مان عمل کنیم که سخنان مبتنی بر تهدید به نسل کشی بدون مجازات باقی نماند".

"پایلان"هم روز چهارشنبه از"اوزداگ" به اتهام ارتکاب جنایت های"تحریک به ارتکاب جرم"،"تحریک نفرت و دشمنی عمومی" و"توهین و تهدید" شکایت کرد.   

این وقایع پس از آن رخ داد که "کارو پایلان" هفته گذشته یک لایحه قانونی برای به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنی ها به پارلمان ترکیه ارائه داد. دولت ترکیه اطلاق نسل کشی به کشتارهای جمعی ارمنی ها در سال 1915را رد می کند واکثر نمایندگان پارلمان ترکیه نیز برخلاف نتایج تحقیقات اکثرمورخان، تلفات ارامنی ها  را معلول درگیری های بزرگ جنگ جهانی اول میدانند.

روز چهارشنبه، پارلمان ترکیه با حمایت اکثر احزاب اپوزیسیون، بیانیه ای را درمحکومیت  برسمیت شناختن نسل کشی توسط "بایدن" تصویب کرد که "حزب دمکراتیک خلق ها" به عنوان حزبی که از  حقوق اقلیتها در ترکیه دفاع میکند تنها حزب پارلمان  ترکیه بود که  به این بیانیه رای  منفی داد.

روز دوشنبه "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور ترکیه در ارتباط با به رسمیت شناختن نسل کشی توسط "بایدن" اظهارات همتای آمریکایی خود را "بی اساس، ناعادلانه و غیر واقعی" خواند. در حالی که برخی از تحلیل گران ترکیه به المانیتور گفتند که انتظار واکنش های تند، فراتر از محکومیت لفظی در مورد بیانیه بایدن را ندارند ، بسیاری از سیاستمداران ترکیه بیانیه بایدن را محکوم کرده و خواستار اقدامات بیشتر رهبران در آنکارا شدند.

" دولت باغچه لی"رئیس حزب راست-افراطی "حرکت ملی ترکیه" گفت که روابط ایالات متحده و ترکیه روز سه شنبه وارد"یک نقطه عطف تاریخی" شده است و افزود آنکارا باید سیستم های موشکی S-400 ساخت روسیه را که در سال 2019 خریداری کرد فعال کند و سرمایه های از دست رفته در  برنامه ساخت جت جنگی اف-35 را که ترکیه پس از خرید سیستم ضدموشکی از روسیه از آن اخراج شد، پس بگیرد.

علاوه برآن،"مرال آکسنر"رئیس "حزب خوب" روز چهارشنبه از اردوغان به علت عدم اتخاذ مواضع سخت در برابر آمریکا انتقاد کرد.

"آكسنر" گفت، "ملت ترك منتظر قدمی از سوی شماست" و ادامه داد كه آنکارا بايد دسترسی آمريكا به پايگاه های نيروی هوايی درترکیه را كه برای عمليات در منطقه استفاده میکند ، محدود سازد.

در همانحال،  درترکیه گروه ها و سازمان هایی که با نسل کشی ارمنی ها اظهار همدردی کرده و یا از اظهارات بایدن حمایت کرده اند با واکنش های جدی تلافی جویانه روبرو شده اند. در میان چندین پرونده گشوده شده برای پیگرد، دادستان های ترکیه تحقیق درباره "کانون وکلای دیاربکر" را که   بیانیه ای برای روز یادبود نسل کشی ارمنی ها منتشر ساخته، آغاز کرده اند.

"کسکین" به المانیتور گفت: "ایدئولوژی رسمی جمهوری ترکیه مبتنی بر انکار نسل کشی است و سیستم حقوقی نیز بر این اساس طراحی شده است".

پنجشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ برابر با ۲۹ آوريل ۲۰۲۱

 منبع المانیتور

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©