Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۱۸ تير ۱۴۰۰ برابر با  ۰۹ جولای ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۱۸ تير ۱۴۰۰  برابر با ۰۹ جولای ۲۰۲۱

افشای گوشه‌ای از سلطه اختاپوس‌گونه سپاه

 بر صنایع نفت کشور با استفاده از شرکتهای پیمانکاری

 

شرکتهای پیمانکاری تحت سلطه سپاه در صنایع نفت بالغ بر ۵ هزار شرکت می‌باشد

کارگران شرکتهای پیمانکاری نزدیک به ۳ هفته است که در بیش از ۹۶ پروژه نفت و گاز اعتصاب کرده‌اند. این اعتصاب در اعتراض به کم بودن دستمزد و شرایط سخت کاری می‌باشد. روحانی، وزیر نفت و وزارت کار از خود سلب مسئولیت کرده و کارگران را به تفاهم با این شرکت‌ها فرا می‌خوانند. اما سوال اینجاست که این شرکتها چرا و چگونه وارد پروژه‌های نفتی شده‌اند.

آغاز به کار شرکتهای پیمانکاری به برنامه سوم توسعه برمی‌گردد. دراین برنامه دولت موظف به کوچک‌سازی و تعدیل نیروی انسانی شده بود.

افزایش شرکتهای پیمانکاری در دهه ۸۰

 

در دهه۸۰ شمار شرکتهای پیمانکاری درحوزه نفت و گاز افزایش یافت. وظیفه اکثر این شرکتها تامین نیروی انسانی بود. دربرنامه چهارم، وزارت نفت مستقیما موظف شد که به منظور اکتشاف هر چه بیشتر به عقد قرارداد با پیمانکار اقدام کند. به این ترتیب شرکتهای خصوصی که همه آنها به نحوی با سران قدرت و جناح‌های آن مربوط می‌شوند، شکل گرفتند.

با شروع تحریم‌های حکومت در دوران احمدی نژاد، رستم قاسمی از قرارگاه خاتم الانبیا به وزارت نفت آمد. در این زمان کلیه قرادادهای پیمانکاری بخصوص در عسلویه و مناطق نفتی جنوب به شرکت‌های وابسته به سپاه داده شد. در دوران قاسمی تنها در سال ۹۱، بیش از ۵۰ قرارداد توسعه میادین نفت و گاز با قرارگاه خاتم امضا شد. به این صورت سپاه با شرکتهای پیمانکاری به ابرپیمانکار در پروژه‌های نفت و گاز تبدیل شد.

یک نمونه آن شرکت صدرا بود که پیمانکار اجرای فازهای ۱۳،۱۷،۱۸و ۲۴ پارس جنوبی شد.

سلطه سپاه بر این شرکت‌ها تنها به صدرا منتهی نمی‌شود. این مجموعه یک هلدینگ گاز و پتروشیمی دارد که در پارس جنوبی، مخازن LPG، خط لوله گاز و پالایشگاه خلیج فارس مشغول فعالیت است.

۳۰۰ شرکت پیمانکاری قرارگاه خاتم در بخش نفت و گاز کار می‌کنند

 

 به گفته سعید محمد فرمانده سابق قرارگاه خاتم این قرارگاه ۳۰۰ پروژه بزرگ در اختیار دارد که اکثر آنها مربوط به بخش نفت و گاز است.حضور سپاه در پروژه‌‌ها به سه شیوه مستقیم، غیرمستقیم و سهامدار شرکت‌ها می‌باشد. به این صورت ۵ هزار پیمانکار بخش خصوصی در اجرای پروژه‌ها با قرارگاه خاتم همکاری دارند.سپاه بعد از سال ۸۶ بسیاری از شرکت‌های کوچک پیمانکاری را خرید. در رابطه با سایر شرکت‌ها هم با اعمال قدرت، اعضای هیات مدیره را از افراد نزدیک به خودش منصوب کرد.وارد نشدن دولت برای رسیدگی به شکایت کارگران نشان دهنده سلطه کامل سپاه بر پروژه‌های نفت و گاز کشور است.

سلطه قرارگاه خاتم بر وزارت نفت

 

وزرات نفت تحت سلطه فرماندهان قرارگاه خاتم است و شرکت‌های اقماری آن در اختیار سپاه می‌باشد. باشگاه مدیران نفت هم محل تجمع و تقسیم رانت‌ها در وزرات نفت محسوب می‌شود. به این صورت سپاه با بکارگیری مدیران قدیمی شرکت نفت مسیر استثمار کارگران و سلطه هر چه بیشتر بر اقتصاد کشور را طی می‌کند. فساد گسترده و رانت‌خواری در شرکتهای پیمانکاری حاصل ورود سپاه به این عرصه می‌باشد.

خواسته اول کارگران اعتصابی صنایع نفت خلع ید از این شرکت‌ها است. شرکت‌هایی که بنای آن در ابتدای با رانت سپاه گذاشته شده است. این شرکت‌ها در ادامه ثروت‌های بسیار برای سران و عوامل سپاه بهمراه آورده است. بهمین دلیل است که بسیاری این اعتصاب را با اعتصاب نفتگران در سال پایانی رژیم شاه مقایسه می‌کنند. خلع ید از شرکت‌های واسط و پیمانکاری می‌تواند آغازی برپایان سلطه سپاه بر اقتصاد کشور باشد.

 

اینستاگرام ایران کارگر

هفدهم تیر 1400

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©