Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ برابر با  ۳۱ ژانويه ۲۰۲۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱  برابر با ۳۱ ژانويه ۲۰۲۳
اعلامیه هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)

اعلامیه هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)

 

زلزله زدگان خوی را در سوز سرمای زمستان تنها نگذاریم

 

یک بار دیگر زمین در خوی  لرزید. لرزش زمین در کشور فقیه زده ایران همواره مصیبت  های بی پایانی به بار می آورد. در شامگاه شنبه هشتم بهمن ماه ، زمین در خوی، در استان آذربایجان غربی لرزید.  مردم شهر و روستاهای اطراف، ۵۰ بار شاهد پس لرزه بوده اند و دو پس لرزه قوی مردم را در هوای سرد زمستانی به خیابان ها کشانده است. در ابتدا مقامات انتظامی استان، زمین لرزه را تکذیب کرده و آن را شایعه "معاندان" دانستند. آن ها هر حادثه ای را از نگاه امنیتی بررسی می کنند. شمار قربانیان زمین‌لرزه تاکنون در خوی به ۷ کشته و به بالای ۱۰۰۰ زخمی  رسیده است.

 

زلزله خوی، بسیاری از ساختمان ها را تا ۹۰ درصد ویران کرده است زیرا بافت ساختمان های شهر قدیمی است و حتی ساختمان های نوسازش نیز بر پایه اصول مهندسی ساخته نشده است. از این روست که خانه های نوساز مددجویان بهزیستی تمامآ ویران شده اند.  وقتی چنین وضعیتی در شهرستان خوی وجود دارد می توان از میزان تخریب در مناطق زلزله‌زده اطراف مثل «فیرورق»، «سلماس» و«چایپاره» تصور روشن تری بدست آورد.

 

جریان کمک رسانی به زلزله زدگان که از بامداد نهم بهمن ماه آغاز شده، بسیار کند و نارسا و بدون برنامه جریان دارد. بر پایه گزارش یک روزنامه نگار: «بیمارستا‌های این شهر ظرفیت پذیرش مراجعه‌کنندگان را ندارند و بسیاری از زخمی‌ها درمان نشده‌اند، کماکان نیروهای امدادی به برخی از روستاهای آسیب‌دیده اعزام نشده‌اند و نان، مواد غذایی، وسایل گرمایشی و... در دسترس عموم نیست.»

 نیروهای حکومتی بیش از آن که به سرعت برای کمک به زلزله زدگان بشتابند و در این سرمای سرد زمستان به آنها چادر و پتو و ارزاق برسانند، برایشان ماشین های آب پاش برای متفرق کردن جمعیت خشمگین از ناکارآمدی مسئولان فرستاده اند. بر پایه گفته های شاهدان عینی «آن‌قدر  که نیروی امنیتی و یگان ویژه و مامور نیروی انتظامی در شهر هست خبری از نیروی هلال احمر و کمیته امداد دیده نمی‌شود. فضای شهر به شدت امنیتی است. امروز یک کامیون کمک‌های امدادی رسید و یک جوان بالای کامیون رفت و شروع به تقسیم بسته‌ها بین مردم کرد و بعد از خالی شدن کامیون به وسیله نیروی انتظامی بازداشت شد».

 

حاکمیت جمهوری اسلامی که در تمامی زمینه ها ناتوانی شدید خود در اداره یک کشور بزرگ و غنی را نشان داده ، مسئول اصلی ویرانی ها، حتی در زلزله خوی نیز هست. بر پایه نظر کارشناسان زمین شناسی، « این نقطه از کشور روی گسل عمیقی قرار دارد و با توجه به فعال بودن گسل، احتمال وقوع زمین‌لرزه در این خطه بسیار زیاد است و در یک سال گذشته این سومین بار است که  در شهرستان خوی و روستاهای اطراف آن، زلزله می‌آید.» با این حال هیچ تلاشی از سوی مقامات کشوری و استانی برای مقاوم سازی ساختمان ها صورت نگرفته و هیچ بودجه ای نیز برای مقابله با بلایای طبیعی همچون زلزله در نظر گرفته نشده است. وقاحت مسئولان حکومتی به حدی است که ذبیح الله کاظمی فرماندار خوی گفته است:« بودجه ۱۴۰۱ برای امداد زلزله زدگان، قبلا صرف نوسازی عتبات عالیات شده است. در زلزله های بعدی قطعآ جبران می کنیم». علیرغم این اعتراف آشکار، نیروهای انتظامی و امنیتی و یگان ویژه مانع کمک رسانی های مردمی می شوند و در برابر خودیاری های مردمی سنگ اندازی کرده و از ورود اتوموبیل های حامل کمک ها جلوگیری می کنند. روشن است که نتایج شوم چنین بی برنامگی ها و بی توجهی ها را مردم با جان و هستی شان می پردازند و حالا بسیاری از خانواده ها مجبورند همراه فرزندانشان در سوز سرمای زمستان درخیابان ها بسر برند.

 

سازمان ما، حاکمان جنایتکار جمهوری اسلامی را مسئول جان های از دست رفته  و مصیبت های بی پایانی که مردم زلزله زدۀ  خوی و شهرها و روستاهای اطراف آن تحمل می کنند، می داند. حاکمیتی که هزینه های فراوانی را صرف ماجراجوئی های خارجی خود می کند، و بازسازی شهرها و روستاهای لبنان و سوریه و عتبات عالیات را وظیفه خود می داند، توجهی به هشدارهای کارشناسان دلسوز کشوری که روی گسل های زلزله قرار دارد نمی کند. ما از صمیم قلب به خانواده های مصیبت دیده ای که عزیزان شان را از دست داده اند، تسلیت می گوئیم و آرزومندیم که مصدومان و زخمی های این زلزله هر چه زودتر سلامتی خود را بازیابند. باید بر این نکته تاکید کنیم که در چنین شرایطی همبستگی هر چه بیشتر با مردم آسیب دیده و زلزله زده و رساندن کمک های ضروری به آنها می تواند، از درد و رنج آنها بکاهد. بر این نکته نیز باید تاکید کنیم که تنها راه کاهش چنین مصبیت هائی در کشورمان، تلاش هرچه بیشتر و مبارزه متحدانه تر برای خلاص شدن از حاکمیتی است که تا مغز استخوان فاسد، ارتجاعی و قرون وسطائی است و آینده مردم  و شرایط زیست  در این کشور را نیز به خطر انداخته است.

 

سرنگون باد رژیم جمهوری اسلامی

زنده باد آزادی، دمکراسی و سوسیالیسم

هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)

دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ برابر با  ۳۰ ژانويه ۲۰۲۳

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©