Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷ برابر با  ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷  برابر با ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
مهاجرین، قربانیان بزرگ حذف یارانه ها

مهاجرین، قربانیان بزرگ حذف یارانه ها

 

یوسف لنگرودی

 

دولت جمهوری اسلامی، در جریان طرح هدفمند سازی یارانه ها، که باید آن را پروژه هدفمند سازی غارت اکثریت مردم زحمتکش ایران نامید، اعلام داشته، کمک های نقدی ای که برای خانوارهای ایرانی در نظر گرفته، شامل مهاجرین، ازجمله افغانی و عراقی،  نخواهد شد. حتی آن دسته از اتباع خارجی که دارای اجازه کار و اقامت هستند، از دریافت این گونه کمک ها محروم خواهند بود.

 با اینکه مبلغی که قرار است در اختیار هر خانوار ایرانی قرار گیرد بسیار ناچیزو تنها برای فریب مردم است و حکومت قصد دارد تا چندین برابرآن را از طریق حذف یارانه ها و افزایش شدید قبوض برق، گاز، سوخت و نان ازمردم دریافت کند، اما می خواهد همین مبلغ ناچیز را ازخانوارهای مهاجرین دریغ  دارد. از قرار معلوم دولت جمهوری اسلامی در جریان این طرح غارت گرانه خود، دیواری کوتاه ترازآنان پیدا نکرده و آشکارا قصد دارد تا شرایط زندگی را برای اتباع خارجی در ایران، هر چه بیشترغیرقابل تحمل سازد. حتی مساعدت های ناچیز سازمان ملل نیز که قرار است در جریان اجرای سونامی حذف یارانه ها، در اختیار مهاجرین قرار گیرد، دردی را از آنان دوا نخواهد کرد.

 در این میان، مهاجرین افغان که بزرگترین گروه اتباع خارجی را درایران تشکیل می دهند، پس ازتهیدستان و زحمتکشان ایران، در کنار سایر مهاجرین، بزرگترین قربانیان پروژه حذف یارانه ها خواهند بود.  اجرای این طرح چنان زندگی را برای آنان دشوار و تیره خواهد ساخت که از هم اکنون زمزمه هایی دال بر بازگشت برخی ازآنان به کشور مصبیت زده افغانستان شنیده می شود.

مطابق آمار رسمی دولت جمهوری اسلامی، حدود دو و نیم میلیون مهاجر افغان در ایران به سر می برند. از این تعداد حدود یک میلیون نفر ازآنان دارای اجازه اقامت هستند و بقیه از حق اقامت برخوردار نیستند. اینان همیشه جزء محرومترین بخش جامعه محسوب شده و می شوند. در این میان آن دسته از آنهایی که از اوراق اقامت برخوردار نیستند، ازبی حقی مطلق رنج می برند.

همه می دانند که مهاجرین افغان ، که به دلایل مختلف و به ویژه جنگ، از سرزمین شان گریخته وبه ایران روی آورده اند، با چه رنج ها و محرومیت های بزرگی دست و پنجه نرم می کنند. بسیاری ازآن ها، سال های متمادی است در اردوگاه های پناهندگی به سر می برند و از کمترین حق و حقوق انسانی از قبیل حق اقامت، شرایط تحصیل، کارو بهداشت مناسب  برخوردارند .

تحقیر روزمره توسط مامورین دولتی،  مخصوصا مامورین مرزی که ضمن دریافت رشوه دایما علیه آنان خشنونت اعمال می کنند، پرداختن به مشکل ترین کارها در بخش ساختمان سازی و آجرپزخانه ها وحفرقنات وچاه ها از جمله  کارهاییست که اتباع افغانی برای به دست آوردن لقمه نانی و تامین معاش خانواده خود به آن می پردازند آن هم تحت شرایط بی حقوقی مطلق یعنی، با حداقل دستمزد و بدون حق برخورداری ازبیمه وحق بازنشستگی ونبود شرایط ایمنی در محیط کار. کودکان افغان بخش مهمی از کودکان کار و زحمت را در ایران تشکیل می دهند.

 در حالی که بیشتر مردم ایران با درک شرایط غیر قابل تحمل زندگی و خطرناک درافغانستان، با مهاجرین افغانی احساس همدردی می کنند، به دلیل سیاست های ضد انسانی جمهوری اسلامی، افغان ها در تمامی سال های آوارگی در ایران حتی از حقوق شهروندان درجه دوم هم برخودار نبوده و به طور سیستماتیک مورد تعرض و تبعیض قرار داشته و دارند. این در حالی است که اداره کل  اتباع بیگانه دولت اسلامی، خدمات جمهوری اسلامی به مهاجرین را در سطح جهانی بی نظیر می داند! همه مردم ایران از حال زار تاسف بار و بسیار دشوار مهاجرین درایران به خوبی اطلاع دارند و می دانند که اینان با چه اجحافات و بی حقی آشکاری دست به گریبان هستند.

در کشوری که شهروندانش توسط حکومت به شدت سرکوب گر و چپاولگر خود،  به گروگان گرفته شده اند و از کمترین حق و حقوقی برخوردارند و هر چه بیشتر به سوی فقرو آینده ای تاریک رانده می شوند، معلوم است وضعیت اتباع بیگانه بهتر از این نخواهد بود. حالا هرچه می گذرد روشن تر می شود که نه تنها آینده مردم ایران، بلکه آینده صدها هزار افغانی که سال هاست درایران به سر می برند ـ و بسیاری ازفرزندان شان در این کشور به دنیا آمده و بزرگ شدند و به نحوی نیز ایرانی محسوب می شوند ـ در محو نظام ضد انسانی جمهوری اسلامی ایران بهبود می یابد. به نظر می رسد  که منافع اکثریت مردم ایران و اکثریت مهاجرین در مبارزه و عقب نشاندن رژیم ولایت فقیه هیچ گاه تا این حد به هم پیوند نخورده  باشد. یکی از آشکارترین این پیوند ها، همین طرح حذف یارانه ها و عواقب زیان بار آن هم برای مردم ایران و هم مهاجرین است.

 

بیست و ششم آبانماه هزاروسیصدوهشتادونه

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©