Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ برابر با  ۰۲ ژوئن ۲۰۱۶
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۵  برابر با ۰۲ ژوئن ۲۰۱۶
ایران در آئینه آمار(۲۱۵)

 

ایران در آئینه آمار(۲۱۵)

 

چهار شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ برابر با ۰۱ ژوئن ۲۰۱۶

 

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

بیکاری ۱۸۰۰ کارگر در استان اصفهان از ابتدای سال جاری

 

رئیس اورژانس اجتماعی : ۱۰ هزار و ۵۰۰ تماس مرتبط با کودک آزاری داشتیم

 

ایران از نظر فساد اقتصادی در رتبه ۱۳۱ قرار دارد

 

بحران مالی باعث مرگ نیم میلیون نفر در اثر سرطان شد

 

نرخ تورم در آستانه تک‌رقمی شدن قرار گرفت

 

بانک مرکزی ایران: نقدینگی در سال ۹۴ از مرز یک میلیون میلیارد تومان گذشت

 

ایران، رتبه اول ابتلا به ام اس در خاورمیانه

 

سبد هزینه خانوارهای کارگری در مرز ۳۰۰۰۰۰۰ تومان

 

۹۵ درصد ایرانی‌ها استرسِ تامین معاش دارند

 

بیش از ۱۱ میلیون جوان هرگز ازدواج نکرده‌اند

 

مشاور وزیر کشور از وجود ۱۸ میلیون حاشیه نشین در ایران خبر داد

 

ایران از بدترین کشورها در زمینه مبارزه با برده‌داری مدرن است

 

۱۱ خرداد : ایران از بدترین کشورها در زمینه مبارزه با برده‌داری مدرن است

 

 برآوردها و تحقیقات تازه‌ی «شاخص جهانی برده‌داری» نشان می‌دهد در جهان از ۴۶ میلیون نفر به شکل «برده» استفاده می‌شود.

 

هند بیشترین شماره «برده‌ها» را دارد؛ با این همه به عنوان کشوری که «پیشرفت‌هایی چشم‌گیر» در مبارزه با این پدیده داشته از آن نام برده شده‌است.

 

«شاخص جهانی برده‌داری» فهرست‌ها، برآوردها و گزارش‌هایی‌ست در مورد برده‌داری معاصر که توسط بنیاد «واک فری» تهیه می‌شود. بنیادی که میلیاردر و کنشگر مدنی استرالیایی، اندرو فارست، به راه انداخته‌است.

 

شاخص سال ۲۰۱۶، سومین از این دست، نشان‌دهنده ۲۸ درصد افزایش در شمار «بردگان» در مقایسه با سال ۲۰۱۴ است. بازبینی آماری، در عین حال ناشی از جمع‌آوری دقیق‌تر اطلاعات است. شمار بردگان در جهان معاصر ۴۵.۸ میلیون نفر تخمین زده می‌شود. آسیا-اقیانوسیه به تنهایی دو سوم بردگان را در خود جای می‌دهد؛ هند در مقام نخست با بیش از ۱۸ میلون نفر قرا دارد. کره شمالی صاحب سریع‌ترین شاخص شیوع و بیشترین آمار درصدی -۴.۳۷ درصد- و بدترین اقدام دولتی است.

 

کشورهای آسیایی به طور مشخصی بیشترین شمار کسانی را که از آنها به عنوان «برده» معاصر یاد می‌شود در خود جای می‌دهند. پس از هند، چین، پاکستان، بنگلادش و ازبکستان قرار دارند که در مجموع این پنج کشور به تنهایی ۶۰ درصد کل موارد را در بر می‌گیرند.

 

دولت‌هایی که کامل‌ترین اقدامات را برای مبارزه با این پدیده انجام می‌دهند نیز عبارتند از هلند، آمریکا، بریتانیا، سوئد، استرالیا، پرتغال یا کرواسی.

 

۱۲۴ کشور جهان به پرتکل سازمان ملل برای مبارزه با قاچاق انسان و برده‌داری معاصر پیوسته‌اند. از این میان ۹۶ کشور نیز دست به اقداماتی در سطح ملی زده‌اند. به گفته بنیاد «واک فری» همچنان اقدامات گسترده‌تر و بیشتری برای مبارزه با این دو پدیده لازم است.

 

وضعیت ایران در مورد مقابله با «قاچاق انسان» همواره با انتقادهایی روبه‌رو بوده است. سال گذشته وزارت خارجه آمريکا، بار دیگر این کشور را در کنار عربستان سعودی، سودان جنوبی، کره شمالی، کومور یا ليبی در فهرست سیاه «قاچاق انسان» در جهان قرار داد.

 

سازمان ملل متحد تخمين می‌زند که سود سالانه «قاچاق انسان» در جهان بالغ بر ۱۵۰ ميليارد دلار باشد. بنیاد «ورد ویژن» می‌گوید برده‌داری معاصر و قاچاق انسان وابسته به یکدیگر هستند.

 

ایران در سال ۱۳۸۳ «قانون مبارزه با قاچاق انسان» را تصویب کرد که حمل مجاز یا غیرمجاز فرد یا افراد به طور سازمان‌یافته به قصد آنچه «فحشا، برداشت اعضاء و‌ جوارح، بردگی و ازدواج» عنوان شده، مجازات دارد.

 

برده‌داری معاصر، کار اجباری در شرایط غیرانسانی در معدن‌ها، مزرعه‌ها، کارخانه‌ها، تجارت جنسی، کار برای پرداخت قرض و مواردی شبیه این‌ها را در بر می‌گیرد

 

 کشور‌های دیگر صدر فهرست روسیه، نیجریه، جمهوری دمکراتیک کنگو و اندونزی هستند.

 

۸ خرداد : بیکاری ۱۸۰۰ کارگر در استان اصفهان از ابتدای سال جاری

 

براساس اخبار دریافتی ایلنا، «محسن نیرومند»، معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با بیان این که در سال گذشته ۳۰ هزار پرونده در حوزه روابط کاراستان اصفهان مورد رسیدگی قرار گرفته است افزود: از مشکلات واحدهای اقتصادی عدم فروش محصولات است که علی رغم کاهش تورم به دلیل وجود رکود، فروش محصولات داخلی نیز با کاهش مواجه شده است.

 

وی با تاکید بر افزایش واردات بی رویه به جای صادرات محصولات داخلی تصریح کرد: این مسئله موجب شده است که وضعیت تولید در واحدهای اقتصادی کاهش یابد و این واحدها بازار رقابت را از دست دهند.

 

معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان در ادامه از بیکار شدن ۱۸۰۰ نفر کارگر به دلیل تعطیلی واحدهای تولیدی از ابتدای سال ۹۵ خبر داد و افزود: برای حمایت از کارگران تنها اقدامی که می توانیم انجام دهیم پوشش بیمه بیکاری است

 

۶ خرداد : رئیس اورژانس اجتماعی : ۱۰ هزار و ۵۰۰ تماس مرتبط با کودک آزاری داشتیم

 

حسین اسدبیگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه در سال ۹۴ حدود ۳۵ هزار نفر در سراسر کشور به صورت حضوری در مراکز مداخله در بحران پذیرش شدند، گفت: همچنین ۷۷۰ هزار نفر با سامانه ۱۲۳ اورژانس اجتماعی تماس گرفتند که حدود ۱۴۰ هزار تماس مرتبط با وظایف اورژانس اجتماعی بوده است.

 

وی با اشاره به مراجعه حدود ۱۱۲ هزار نفر به خدمات سیار اورژانس اجتماعی ادامه داد: ۱۰ هزار و ۵۰۰ تماس از تماس‌های مرتبط با وظایف این اورژانس در سال ۹۴ مربوط به کودک‌آزاری بوده است که این تعداد تنها ۷.۵ درصد از تماس‌ها را تشکیل داده است. همچنین حدود ۱۰ هزار و ۷۵۰ مورد از مراجعات به تیم خدمات سیار نیز مربوط به کودک‌آزاری بوده است. بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر درخصوص موضوع کودک‌آزاری نیز به مراکز مداخله در بحران ما مراجعه کرده‌اند.

 

اسدبیگی در خصوص آمار تماس‌های مرتبط با همسرآزاری طی سال گذشته نیز اظهار کرد: ۷ هزار و ۱۰۰ مورد تماس با سامانه ۱۲۳ گرفته شده که حدود ۵ درصد از تماس‌های گرفته شده بوده است. ۳هزار و ۵۵۰ نفر نیز در ارتباط با همسرآزاری به تیم خدمات سیار مراجعه کرده یا تیم به آنها در محل مراجعه کرده است. هزار و ۵۵۰ نفر هم به صورت حضوری به مراکز مداخله در بحران ما درخصوص همسرآزاری مراجعه کرده‌اند.

 

رئیس اورژانس اجتماعی کشور با اشاره به ۲ هزار تماس گرفته شده با سامانه ۱۲۳ در خصوص خودکشی خاطر نشان کرد: این تعداد تنها ۱.۵ درصد از تماس‌های مرتبط با وظایف اورژانس اجتماعی را تشکیل داده است. حدود هزار و ۷۰۰ نفر نیز به تیم خدمات سیار ما مراجعه کرده و ۶۶۰ نفر نیز به صورت حضوری در رابطه با موضوع خودکشی به مراکز مداخله در بحران ما مراجعه کردند.

 

 

۶ خرداد : ایران از نظر فساد اقتصادی در رتبه ۱۳۱ قرار دارد

 

رتبه ایران از منظر شاخص فساد در جهان

 

سال                                         

 

۲۰۰۵

 

۲۰۰۶

 

۲۰۰۷

 

۲۰۰۸

 

۲۰۰۹

 

۲۰۱۰

 

۲۰۱۱

 

۲۰۱۲

 

۲۰۱۳

 

۲۰۱۴

 

۲۰۱۵

 

رتبه ایران

 

۹۳

 

۱۰۵

 

۱۳۱

 

۱۴۱

 

۱۶۸

 

۱۴۶

 

۱۲۰

 

۱۳۳

 

۱۴۴

 

۱۳۶

 

۱۳۱

 

منبع: گزارش‌های سازمان بین‌المللی شفافیت در ۱۱ سال گذشته

 

این بررسی در سال‌های گذشته بین ۱۸۰ کشور دنیا انجام شده و کشورهایی مثل دانمارک، فنلاند و زلاندنو در بالای جدول و در زمره پاک‌ترین کشورها و کشورهایی همچون کره‌شمالی، افغانستان و سومالی نیز در انتهای جدول و در میان فاسد ترین کشورها قرار گرفته‌اند.

 

بررسی روند حرکتی ایران در ۱۱ سال اخیر نشان‌دهنده حرکت ما به سمت فساد بیشتر بوده است. بدترین رتبه کشور در سال ۲۰۰۹ رقم خورده است که در میان ۱۸۰ کشور مورد بررسی جایگاه ۱۶۸ را به خود اختصاص داده است. جالب آنجاست که در گزارش سازمان شفافیت بین‌الملل در سال ۲۰۱۰ صریحا عنوان شد که در سال ۲۰۰۹ بیش از ۱۲ میلیارد دلار رشوه در چارچوب قراردادهای نفتی ایران با شرکت‌های نفتی خارجی جابجا شده که بر مبنای  شاخص فساد این مبلغ حداقل میزان رشوه‌ای است که مقام‌ها و واسطه‌های نفتی در ایران طی سال ۲۰۰۹ میلادی دریافت کرده‌اند.

 

۶ خرداد :  بحران مالی باعث مرگ نیم میلیون نفر در اثر سرطان شد

 

تحقیقاتی که اخیرا انجام شده حاکی از آن است که بین سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰ میلادی، آمار مرگ و میر در اثر ابتلای به سرطان در سطح جهانی، ۵۰۰ هزار مورد افزایش یافت. این افزایش آماری به عدم دسترسی مبتلایان به امکانات پزشکی لازم به خاطر افزایش نرخ بیکاری و کاهش درآمد و همچنین، اقدام دولت‌ها در کاستن از بودجه خدمات درمانی نسبت داده شده است.

 

دست اندرکاران این تحقیقات در گزارش خود توانسته‌اند بین افزایش مرگ در اثر ابتلای به سرطان از یکطرف، و بالا رفتن نرخ بیکاری و کاهش بودجه خدمات درمانی عموم از طرف دیگر رابطه آماری معناداری بیابند. به عبارت دیگر، این پانصد هزار نفر کسانی هستند که در صورت برخورداری از امکانات درمانی لازم، جان خود را از دست نمی‌دادند.

 

ماهیبن ماروتاپو، پژوهشگر امپریال کالج دانشگاه لندن و سرپرست این تحقیقات، گفته است که ارزیابی صورت گرفته نشان میدهد که بحران مالی سال ۲۰۰۸ باعث شد تا طی دو سال بعد، آمار مرگ و میر تنها در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی – او ای سی دی – حدود ۲۶۰ هزار مورد افزایش یابد. این سازمان از ۳۴ کشور پیشرفته و در حال توسعه جهان تشکیل یافته است.

 

براین اساس، تخمین زده شده است که در سطح جهانی، مرگ و میر مبتلایان به سرطان در همین دوره بیش از ۵۰۰ هزار نفر افزایش یافته باشد.

 

بحران مالی افزایش نرخ بیکاری و کاهش دسترسی به امکانات درمانی را به همراه آورد

 

در مورد کشورهای عضو اتحادیه اروپا، افزایش این قبیل مرگ و میرها حدود ۱۶۰ هزار نفر تخمین زده شده و این رقم در ایالات متحده به ۱۸ هزار نفر و در فرانسه به ۱۵۰۰ نفر رسید است. در مقابل، در کشورهای اسپانیا و بریتانیا، که همه به خدمات درمانی دسترسی دارند، آمار مرگ و میر در نتیجه ابتلای به سرطان در این افزایش محسوسی نداشت.

 

در انجام این تحقیقات، آمار سازمان بهداشت جهانی و بانک جهانی در مورد بیش از هفتاد کشور با بیش از دومیلیارد نفر جمعیت در مورد بیکاری، بودجه خدمات درمانی و مرگ و میر درنتیجه سرطان در یک دوره بیست ساله از ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰ مورد استفاده قرار گرفت.

 

بررسی این آمار نشان داد که به ازاء هر یک درصد افزایش نرخ بیکاری، مرگ در اثر ابتلای به سرطان به میزان ۰.۳۷ (سی و هفت صدم) در یکصدهزار نفر جمعیت یشتر می‌شود. در مورد بودجه خدمات درمانی نیز، برای هر یک درصد کاهش در این بودجه، آمار مرگ در اثر ابتلای به سرطان به میزان ۰.۰۰۵۳ (پنجاه و سه ده هزارم) در یکصد هزار نفر افزایش پیدا می‌کند.

 

بررسی این روند بیست ساله نشان داد که بین سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰، میزان مرگ و میر در اثر ابتلای به سرطان افزایشی قابل توجه داشت.

 

۶ خرداد : نرخ تورم در آستانه تک‌رقمی شدن قرار گرفت

 

گزارش‌های بانک مرکزی و مرکز آمار ایران از تغییرات شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی نشان می‌دهد، متوسط نرخ تورم در اردیبهشت‌ماه ۹۵ در آستانه تک‌رقمی شدن قرارگرفته است.

 

بانک مرکزی با انتشار گزارشی اعلام کرد، متوسط نرخ تورم در اردیبهشت‌ماه امسال به ۱۰٫۴ درصد رسیده است که نسبت به متوسط نرخ تورم در فروردین‌ماه، ۰٫۸ واحد درصد کمتر بوده است.

 

متوسط نرخ تورم در اردیبهشت‌ماه ۹۵ در گزارش مرکز آمار ایران از تغییرات شاخص تورم در مناطق شهری ایران نیز ۱۰٫۲ درصد اعلام شد که در مقایسه با متوسط نرخ تورم در فروردین‌ماه امسال ۰٫۶ واحد درصد کاهش داشته است.

 

نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه اردیبهشت، در گزارش بانک مرکزی ۷٫۳ درصد و همین نرخ در گزارش مرکز آمار ایران ۶٫۸ درصد اعلام شد.

 

در هر دو گزارش آماری منتشرشده، روند کاهش نرخ تورم حفظ‌شده است تا این امیدواری تقویت شود که در ماه آینده و در آستانه تابستان امسال، اقتصاد ایران شاهد تک‌رقمی شدن متوسط نرخ تورم باشد.

 

پیش‌ از این، ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی ایران در یک برنامه تلویزیونی، پیش‌بینی کرده بود که در تابستان امسال پس از ۲۵ سال متوسط نرخ تورم تک‌رقمی شود.

 

بررسی نرخ تورم گروه‌های اختصاصی در گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که گروه خدمات، با ثبت نرخ تورم ۱۲٫۷ درصدی، عامل اصلی تورم بوده است، نرخ تورم گروه اختصاصی کالا در اردیبهشت‌ماه فقط ۳٫۷ درصد بوده است.

 

دولت یازدهم اگرچه در کنترل نرخ تورم موفق عمل کرده است، اما در حوزه کاهش نرخ بیکاری یا بازگرداندن رونق به اقتصاد ایران توفیق چندانی نداشته است.

 

نرخ تورم در زمان روی کار آمدن حسن روحانی رقمی بیش از ۴۰ درصد داشت و حالا پس از سه سال این نرخ به اندکی بیش از ۱۰ درصد کاهش‌یافته است.

 

نرخ رشد اقتصادی ایران نیز که در سال ۹۱ و ۹۲ به ترتیب، منهای ۶٫۸ و منهای ۱٫۹ درصد بود در سال ۹۳ به مثبت ۳ درصد افزایش یافت، اما با کاهش قیمت نفت و تأخیر در گشوده شدن گره‌های به‌جامانده از تحریم و مسائل داخلی اقتصاد ایران، نرخ رشد اقتصادی ایران در سال ۹۴ به یک درصد رسید که کمتر از انتظار بوده است.

 

۴ خرداد : بانک مرکزی ایران: نقدینگی در سال ۹۴ از مرز یک میلیون میلیارد تومان گذشت

 

قائم مقام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خبر داد که نقدینگی در سال ۹۴ با رشد ٣٠ درصدی نسبت به سال ۹۳ از یک‌ میلیون میلیارد تومان عبور کرده و به ١٠١٧ هزار میلیارد تومان رسیده است.

 

به گزارش خبرگزاری‌های مهر و ایسنا، آقای کمیجانی روز سه‌شنبه چهارم خرداد در بیست‌وششمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی همچنین اعلام کرد که نقدینگی در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ بیش از ۲۲ درصد افزایش پیدا کرده بود.

 

بر اساس گزارش پیشین بانک مرکزی، نقدینگی ایران در پایان بهمن‌ماه سال ۹۴ با ۲۸ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال ۹۳ به مرز هزار هزار (یک میلیون) میلیارد تومان رسیده بود.

 

نقدینگی در ایران طی یک دهه گذشته به شدت افزایش یافته‌ است. این رقم در آغاز کار دولت محمود احمدی‌نژاد در سال ۸۴ حدود ۶۷ هزار میلیارد تومان بود، که نشان می‌دهد از آن زمان تاکنون نقدینگی در ایران بیش از ۱۵ برابر شده‌ است.

 

این موضوع از سوی شماری از کارشناسان اقتصادی به عنوان یکی از علت‌های اصلی نرخ بالای تورم در ایران عنوان شده‌ است.

 

قائم مقام بانک مرکزی ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت که بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی در سال گذشته با ۱۵.۴ درصد رشد به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

 

به گفته آقای کمیجانی، بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی نیز در سال ۹۴ با هفت درصد رشد به ۱۲ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان و بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی نیز با ۱.۷ درصد کاهش به ۸۳ هزار و ۶۱۰ میلیارد تومان رسید.

 

بر اساس گزارش بانک مرکزی، بدهی بخش دولتی به بانک‌ها در پایان بهمن‌ماه پارسال بیش از ۱۱۷ هزار میلیارد تومان بوده که از این میزان بدهی، بالغ‌ بر ۱۱۳ هزار میلیارد تومان، بدهی دولت به بانک‌هاست.

 

دولت حسن روحانی در طول دو سال و نیم گذشته خود را متعهد به پرداخت بدهی‌های دولت به بانک‌ها دانسته است، ولی اعداد و ارقام نشان می‌دهد که دولت در عمل نتوانسته این وعده را محقق کند، هرچند که میزان شتاب رشد بدهی‌های دولت به بانک‌ها کاهش داشته است.

 

در پايان اسفند ۹۳ بدهی بخش دولتی شامل بدهی دولت و شركت‌های دولتی با ۳۷ درصد افزایش نسبت به سال ۹۲ به بیش از ۱۰۴ هزار ميليارد تومان رسیده بود.

 

مقامات دولت حسن روحانی بار‌ها دولت محمود احمدی‌نژاد را متهم کرده‌اند که با وجود درآمد بالای نفت، بدهی‌های دولت در دوره خود را به ده‌ها برابر افزایش داده است.

 

بر اساس آمار بانک مرکزی ایران، بدهی دولت به بانک‌ها، سازمان تامین اجتماعی و پیمانکاران به چندین برابر افزایش یافته است.

 

روزنامه اعتماد پیش از این در گزارشی با اشاره به آمار بانک مرکزی نوشته بود که بدهی دولت به بانک‌ها از سه هزار میلیارد تومان در ابتدای دولت احمدی‌نژاد به ٧٢ هزار میلیارد تومان در پایان دولت او افزایش یافته است.

 

۴خرداد : ایران، رتبه اول ابتلا به ام اس در خاورمیانه

 

به گزارش ایسنا، محمدعلی صحرائیان نایب رئیس انجمن ام اس در نشست خبری کنگره سالیانه ام اس آخرین آمار ابتلا به ام اس در کشور را حدود ۷۰هزار نفر اعلام کرد و گفت: در استان تهران و در سال ۲۰۰۸، رقم ابتلا به بیماری ۵۰ نفر در هر ۱۰۰هزار نفر بود. در سال ۲۰۱۱ این آمار به ۷۳ مورد، در سال ۲۰۱۴ به ۱۰۱ مورد و در سال ۲۰۱۵ به ۱۱۵ نفر در هر ۱۰۰هزار نفر رسید.

 

وی ادامه داد: شیوع این بیماری در کشورهای حاشیه خلیج فارس افزایش یافته است و ایران نیز در این میان رتبه اول را دارد. همچنین گزارشاتی مبنی بر افزایش شیوع این بیماری در کشورهای خاورمیانه مانند عراق و کویت منتشر شده است.

 

نائب رئیس انجمن ام اس ایران در خصوص تاثیر ژن در ابتلا به ام اس گفت: ما این بیماری را ژنتیکی نمی‌دانیم؛ چراکه ژن در بروز همه بیماری‌ها نقش دارد. قرار گرفتن محیط مساعد و عوامل ژنتیکی درکنار یکدیگر، زمینه را برای ابتلا به این بیماری ایجاد می‌کند.

 

 

۳۱ اردیبهشت : سبد هزینه خانوارهای کارگری در مرز ۳۰۰۰۰۰۰ تومان

 

فتح الله بیات در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: ماده 41 قانون کار دارای دو تبصره است و تبصره 2 که به بحث معیشت می پردازد نیاز بوده که در قانون پیش بینی شده است بنابراین باید در جریان تعیین دستمزد رعایت شود.

 

وی افزود: در حال حاضر بین معیشت و حقوق و دستمزد کارگران فاصله بسیاری است و رقم دستمزدی که هر سال به تصویب می‌رسد با خط فقر و نرخ تورمی که اعلام می شود تفاوت دارد.

 

رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور با بیان اینکه سبد هزینه ماهانه خانوارهای کارگری به مرز سه میلیون تومان رسیده است، افزود: طبعا رقم ۸۱۲ هزار تومانی که به عنوان حداقل دستمزد سال ۱۳۹۵ تصویب شده نمی‌تواند معیشت خانوارهای کارگری را تامین کند.

 

بیات ادامه داد: از دید اقتصاددانان و کارشناسان ۸۱۲ هزار تومان زیر خط فقر است و این مدیریت خانوارهای

 

وی در عین حال عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار کار را مهمترین عامل ایجاد خط فقر دانست و گفت: وقتی کارفرما می بیند که تعداد متقاضیان در بازار کار زیاد شده و افراد با مدارک بالاتر حاضر می شوند به جای کارگر دیپلمه کار کنند از نیروی کار سوء استفاده می‌کند و به لحاظ اقتصادی و شرایط بازار کار، جامعه کارگری تحت فشار قرار می‌گیرد.

 

 

۲۹ اردیبهشت : ۹۵ درصد ایرانی‌ها استرسِ تامین معاش دارند

 

ایلنا : رئیس سازمان نظام روان‌شناسی ایران بیکاری را یکی از مسائلی دانست که اختلالات روانی و افسردگی در جامعه را تشدید می‌کند. او استرس و فشار روانی در جامعه ایران را بسیار بالا توصیف کرد.

 

عباسعلی اللهیاری (رییس سازمان نظام روان‌شناسی و عضو هیات علمی‌ دانشگاه تربیت مدرس) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به اینکه گفته می‌شود؛ ۳۴ درصد مردم تهران از اختلالات روانی رنج می‌برند، گفت: هنوز تحقیق جامعی با متدولوژی علمی و رعایت همه مولفه‌های تحقیقی در خصوص میزان اختلالات روانی در کشور انجام نشده است، اما به طور کلی این واقعیت که اختلالات روحی، روانی در کشور در حال افزایش است؛ احساس می‌شود.

 

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس افزود: ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که استرس و فشار روانی در آن بسیار بالا است به طوریکه شاخص رنج روانی که برای میزان سنجش استرسی است که شهروندان در طول روز برای امرار معاش خود تحمل می‌کنند؛ در جامعه ایرانی ۹۵ درصد اعلام شده است؛ یعنی از هر ۱۰۰ نفر ایرانی ۹۵ نفر برای امرار معاش خود استرس دارند که این استرس به خودی خود به بروز بسیاری از مسائل دیگر منجر می‌شود.

 

رییس سازمان نظام روان‌شناسی با بیان اینکه مفهوم سلامت یک مفهوم جامع است و تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد سلامت جسمانی را در برمی گیرد، گفت: نزدیک به ۸۰ درصد سلامت روان‌شناختی سلامت روانی و معنوی است، ولی متاسفانه ما بر اساس یک تصور سنتی غلط و موروثی از گذشته سلامت را سلامت جسمانی گرفته‌ایم و وزارت بهداشت را هم متولی سلامت از تولد تا مرگ قلمداد می‌کنیم.

 

وی تصریح کرد: در کشور‌های اروپایی ۷۵ درصد از بودجه سلامت صرف سلامت روان‌شناختی، سلامت اجتماعی و سلامت معنوی می‌شود، اما در ایران از کل بودجه سلامت کمتر از ۳ درصد صرف سلامت روان می‌شود که این مقدار نیز تنها به تخت‌های بیمارستانی و بیمارانی که در بیمارستان‌های روانی بستری می‌شوند؛ تخصیص می‌یابد.

 

۲۹ اردیبهشت : بیش از ۱۱ میلیون جوان هرگز ازدواج نکرده‌اند

 

رییس سازمان ثبت احوال کشور گفت: براساس آمار سال ۹۴ با کاهش ۴/۵ درصدی آمار ازدواج نسبت به سال قبل آن و جمعیت بیش از ۱۱ میلیون نفری جوانان هرگز ازدواج نکرده در سن ازدواج مواجه هستیم.

 

آوایی با بیان اینکه یکی از آمارهای بسیار مهم تولید و منتشر شده از سوی سازمان ثبت احوال کشور آمارهای مربوط به موالید ایرانیان در سراسر کشور و جهان است، گفت: در سال ۹۴ حدود یک میلیون و ۵۷۰هزار واقعه ولادت در داخل کشور و حدود ۱۰ هزار واقعه ولادت مربوط به ایرانیان مقیم خارج از کشور به ثبت رسیده که نشان می‌دهد نسبت به سال قبل ۳/۲ درصد افزایش یافته است. این میزان افزایش خفیف و نسبی محسوب می‌شود اما همین رشد نسبی موالید در سال‌های اخیر به دلیل رسیدن موج متولدین دهه‌های ۵۰ و ۶۰ به سنین ازدواج و فرزندآوری است. با عبور این موج از هرم سنی جمعیت در سن ازدواج و فرزندآوری مجددا کاهش تعداد موالید در سال‌های آینده محتمل به نظر می‌رسد. به طوری که کاهش تولید موالید از ۲/۴ درصد در سال ۹۳ به ۳/۲ درصد در سال ۹۴ شاهدی بر این مدعاست.

 

رییس سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به آمار ازدواج در سال ۹۴ گفت: حدود ۶۸۵ هزار ازدواج در سال گذشته به ثبت رسیده که ۳/۸۶ درصد مربوط به مردان ۱۹ تا ۳۴ سال و ۳/۸۸ درصد مربوط به زنان ۱۳ تا ۳۱ ساله است. میانگین سن ازدواج میان مردان به ۵/۲۸ سال و برای زنان ۸/۲۳ سال رسیده که در سال‌های اخیر همواره روند افزایشی داشته است.

 

آوایی در پایان اظهار کرد: میانگین افزایش ازدواج در کلانشهرها تفاوت قابل ملاحظه‌ای با میانگین‌های کشوری دارد، به طوری که در کلانشهری مانند تهران میانگین سن ازدواج برای مردان ۱/۳۱ سال و برای زنان ۲/۲۷ سال است و حتی در نقاط مختلف تهران تفاوت‌های چشمگیری ملاحظه می‌شود. به عنوان مثال در شمال شهر تهران میانگین سن ازدواج برای مردان ۴/۳۲ سال و برای زنان ۲۹ سال است. این مورد می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله تفاوت در سبک زندگی در شهرهای مختلف و مناطق گوناگون باشد.

 

 

۲۸ اردیبهشت : مشاور وزیر کشور از وجود ۱۸ میلیون حاشیه نشین در ایران خبر داد

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، بهمن مشکینی گفت: ۱۱ میلیون حاشیه نشین و بیش از هفت میلیون ساکن مناطق بافت فرسوده در ایران وجود دارد که این جمعیت به توصیف وی، تولیدکننده آسیب است.

 

این مقام وزارت کشور با اشاره به آنچه توسعه بدون در نظر گرفتن آمایش سرزمین نامید، توسعه کشاورزی و صنعت معطوف به چند استان ایران از جمله اصفهان را دلیل تشکیل حاشیه نشین ها دانست.

 

علیرضا ساوری، مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی قوه قضاییه، مرداد سال گذشته گفته بود که تعداد جمعیت حاشیه نشین ایران تا پایان سال ۹۴ به بیش از ۱۳ میلیون تن خواهد رسید.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©