Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۹ اسفند ۱۴۰۱ برابر با  ۲۸ فوريه ۲۰۲۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۹ اسفند ۱۴۰۱  برابر با ۲۸ فوريه ۲۰۲۳
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۲۹۳)

شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ برابر با  ۲۵ فوريه ۲۰۲۳

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در رده «بدترین عملکرد» زیست‌محیطی جهان قرار گرفت

تالاب میانکاله مانند دریاچه ارومیه می‌شود؟

قیمت نجومی مسکن در شمال تهران؛ متری بیش از یک میلیارد تومان

افزایش نرخ تورم در ایران ادامه دارد؛ ۵۳.۴ درصد در ماه بهمن

سرانه مصرف گوشت ایرانیان به ۳ کیلوگرم در سال رسید/ در دنیا فقط هندوستان مصرفی کمتر از ایران دارد

ایران در نیمه اول سال ۱۴۰۱ حدود «۱۳ میلیارد دلار» فرار سرمایه داشته است

گزارش بانک مرکزی ایران: بدهی شرکت‌های دولتی به نظام بانکی ۷۷ درصد رشد کرده است

دولت آمار افزایش بیمه اختیاری، بیمه دانشجویی و بیمه زنان خانه‌دار را اشتغال جدید جا زده تا ایجاد یک میلیون شغل را اثبات کند

آواره شدن ۴۱ هزار ایرانی درپی بلایای طبیعی در یک سال

۶ اسفند : ایران در رده «بدترین عملکرد» زیست‌محیطی جهان قرار گرفت

گزارش سالانه «شاخص عملکرد محیط زیست» که توسط سازمان محیط زیست و توسعه «دیدبان آلمان» منتشر شده٬ نشان می‌دهد ایران در میان کشورهای دارای انتشار گازهای گلخانه‌ای بالا، «بدترین عملکرد» را در حوزه بهبود محیط زیست داشته است.

«شاخص عملکرد محیط زیست» عملکرد ۵۹ کشور که سهمی ۹۰ درصدی در تولید گازهای گلخانه‌ای جهان دارد، بررسی می‌کند.

بر اساس گزارش جدید سالانه این نهاد بین‌المللی که روز جمعه ۵ اسفند منتشر شده، ایران با کسب کمتر از ۱۹ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز، بدترین عملکرد سال ۲۰۲۲ را داشته است.

دانمارک، سوئیس و شیلی نیز با امتیازهای بالای ۷۰، بهترین عملکرد را در جهان داشته‌اند.

«شاخص عملکرد محیط زیست» بر اساس چهار مولفه اصلی توسعه انرژی‌های پاک (خورشیدی و بادی)، انتشار گازهای گلخانه‌ای که عامل اصلی گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی است، به همراه مصرف انرژی‌های فسیلی و سیاستهای آب و هوایی کشورها امتیازبندی می‌شود.

ایران با انتشار سالانه حدود ۹۰۰ میلیون تن گازهای گلخانه‌ای مقام ششم را در جهان دارد و طی ۲۰ سال گذشته، تولید گازهای گلخانه‌ای ایران دو برابر شده است.

در رده‌بندی «شاخص عملکرد محیط زیست»، بدترین مولفه برای ایران، عدم توسعه انرژی‌های پاک عنوان شده است. سهم انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک (خورشیدی، بادی، زمین‌گرمایی و غیره) در سبد تولید برق ایران تنها نیم درصد است.

۵ اسفند : تالاب میانکاله مانند دریاچه ارومیه می‌شود؟

یک کارشناس محیط زیست گفت: « درمیانکاله گل و لای ته رودخانه‌ها را برداشت کردند و با آن صدها و شاید چندین هزار تپه را در جاهای مختلف درست کردند، روی چنین تپه‌هایی هیچ وقت پوشش گیاهی ایجاد نمی‌شود، این خاک نمک هم دارد، و به کمک وزش باد که در هوا پراکنده می‌شود می‌تواند به پوشش گیاهی مناطق اطراف خودش آسیب بزند.»

مظاهر گودرزی: تالاب میانکاله در مسیر سرنوشت دریاچه ارومیه قرار گرفته است؟ این تالاب که ۶۸ هزار هکتار وسعت دارد ۴۵ هزار هکتار آن آبی است، حالا تصاویر و عکس‌های گرفته شده از تالاب نشان می‌دهد بخش‌هایی از آن خشک شده و وضعیت بیابانی پیدا کرده است. عطاء الله کاویانی، مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفته «۳۰ درصد تالاب خشک شده است.» موضوعی که بسیاری را یاد دریاچه ارومیه و روند خشک شدن آن می‌اندازد.

حتما برای خشک شدن بخش‌هایی از تالاب میانکاله دلایل متعددی وجود، دلایلی که اگر از همین امروز جلوی آن گرفته نشود خشک شدن تمامی ۴۵ هزار هکتار وسعت آبی آن چندان دور از انتظار نیست. برای همین به گفت‌وگو با عباس محمدی، کارشناس محیط زیست نشستیم، او معتقد است درکنار یک عامل طبیعیِ کم اثر دو عامل انسانی با تاثیر زیاد سبب شده بخش‌هایی از این تالاب خشک شود. سر در آوردن کوه‌های اصطلاحاً مریخی در نواحی جنگلی و سرسبز حوضه آبخیز تالاب میانکاله نتیجه عوامل انسانی است که گل و لای فراوانی را راهی تالاب می‌کند و روند خشک شدن آن را تسریع می‌کند. ضمن اینکه برداشت بی‌رویه آب با حفر چاه‌های عمیق از دیگر مشکلات منطقه است که می‌تواند سرنوشت دریاچه ارومیه را برای میانکاله رقم بزند.

چرا میانکاله به این وضعیت رسیده و بخش‌هایی از آن خشک شده است؟

به‌نظرم اتفاقی که اخیراً برای میانکاله رخ داده نتیجه سه عامل است، یکی از این عوامل نوسانات دریای خزر است، این دریا هر چند دهه یک‌بار بالا و پایین می‌شود، مثلاً در دهه ۶۰ آب دریا بالا آمد، طوری‌که حتی زمین‌های نزدیک به ساحل زیر آب رفتند، اما الان برعکس شده و چند سالی است که آب دریا پایین رفته است. بنابراین از آن‌جایی‌که خلیج گرگان و تالاب میانکاله به دریا وصل هستند، با عقب رفتن آب دریا سبب می‌شود آب در تالاب میانکاله عقب‌نشینی کند.

جدا از عقب نشینی آب دریای خزر، نقش عوامل انسانی در خشک شدن بخش‌هایی از میانکاله چیست؟

عوامل دوم و سوم به دخالت انسان برمی‌گردد، اطراف تالاب میانکاله و خلیج گرگان مصرف آب به شدت افزایش پیدا کرده است.

چرا مصرف آب بالا رفته است؟

افزایش مصرف برای آب کشاورزی و آب شرب است که عمدتاً از رودخانه‌ها و آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود، یعنی چاه‌های بسیار متعددی آن‌جا حفر شده و همین‌طور از آب رودخانه‌هایی که به تالاب میانکاله ریخته می‌شود استفاده می‌کنند؛ در نتیجه ورودی آب به تالاب کاهش پیدا کرده است، ازآن‌جایی که سطح تالاب کمی از دریا بالاتر است در وضعیتی که آب ورودی به آن کم شود، آب تالاب به سمت دریا کشیده می‌شود.

عامل سوم مربوط به گل و لای آب است، همان اندک آبی که به سمت تالاب می‌آمد، حالا پر از گل و لای شده است.

 

۵ اسفند : قیمت نجومی مسکن در شمال تهران؛ متری بیش از یک میلیارد تومان

 

بر اساس آگهی‌هایی که در فضای مجازی از قیمت مسکن در شمال تهران منتشر شده، در برخی از مناطق قیمت مسکن به بیش از متری یک میلیارد تومان رسیده است.

در همین زمینه گزارش وب‌سایت خبرآنلاین که روز جمعه، پنج اسفند، منتشر شد حکایت از آن دارد که بهای رهن کامل یک خانه ۲۰۰ متری در محله الهیه تهران به چهار میلیارد تومان رسیده است.

همچنین در شبکه‌های اجتماعی تصویر آگهی خانه‌ای ۴۷۰ متری در محله زعفرانیه تهران منتشر شده با قیمت ۶۵۰ میلیارد تومان، یعنی متری بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان.

برخی کارشناسان دلیل این اتفاق را بی‌ارزش شدن ریال و تلاش مردم برای تبدیل سرمایه‌های خود به مسکن عنوان کرده‌اند.

یک خبرنگار اقتصادی در توییتر نوشت: «برای اولین بار در تاریخ خریداران [زمین] «بیش از ده برابر فروشندگان هستند. با این شرایط اقتصادی همه به دنبال تبدیل ریال خود به هر کالای دیگری هستند. با اجرایی نشدن هیچ کدام از سیاست‌ها اعم از نظارت بر میزان اجاره‌بها و مالیات خانه‌های خالی، خیال سوداگران راحت است.»

 

۳ اسفند : افزایش نرخ تورم در ایران ادامه دارد؛ ۵۳.۴ درصد در ماه بهمن

بر اساس تازه‌ترین آمار‌ منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه‌ای در بهمن‌ماه سال جاری به ۵٣.٤ درصد رسیده که در مقایسه با ماه قبل ٢.١ واحد درصد افزایش را نشان می‌دهد.

نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش ۱.۳ واحد درصدی به ۷۰.۵ درصد رسیده و گروه «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات» با افزایش ۲.۳ واحد درصدی به ۴۳.۵ درصد رسیده است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ۵۲.۷ درصد است که نسبت به ماه قبل ۲.۱ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۵۶.۷ درصد بود که نسبت به ماه قبل ۱.۸ واحد درصد افزایش داشته است.

در گروه عمده خوراکی‌ها بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه سبزیجات و گروه انواع گوشت بوده است. در گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات هم گروه حمل و نقل و گروه هتل و رستوران بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

روزنامه اعتماد روز چهارشنبه،‌ سوم اسفند، در تحلیل آمار ارائه شده توسط مرکز آمار ایران نوشت:‌ «در بخش خوراکی‌ها جهش ماهانه تورم رخ داده. تورم بخش خوراکی در دی‌ماه امسال نسبت به آذرماه، ۴.۱ درصد بوده، اما در بهمن‌ماه به ۴.۷ درصد رسیده است.»

در دی‌ماه، رکورد ۲۷ ساله تورم ماهانه شکسته شده بود. طی این سال‌ها فقط در سال ۱۳۷۴ بود که تورم ماهانه به ۴.۳ درصد رسید. تورم ثبت شده دی‌ماه بالاترین رقم در شش ماه گذشته نیز بود.

 

۱ اسفند : سرانه مصرف گوشت ایرانیان به ۳ کیلوگرم در سال رسید/ در دنیا فقط هندوستان مصرفی کمتر از ایران دارد

رویداد۲۴ مسعود رسولی دبیر انجمن صنعت گوشت و مواد پروتئینی در گفت‌وگو با  رویداد۲۴ با اشاره به گرانی گوشت و کمتر شدن قدرت خرید مردم اظهار داشت: مردم ایران در سال ۹۷ سالانه ۱۲ کیلو گوشت مصرف می‌کردند که این آمار امسال به ۳ کیلوگرم رسیده است.

رسولی می‌گوید: متاًسفانه مردم دیگر توان این را ندارند که مبلغی را به خرید گوشت اختصاص بدهند و به همین دلیل بخش زیادی از مردم گوشت کمتری می‌خرند و تعدادی هم که به کل گوشت را از سبد خریدشان حذف کرده‌اند، متاًسفانه کم نیستند.

او می‌گوید: هیچ کس نمی‌تواند نان، برنج و حبوب را از سفره‌اش کنار بگذارند، به همین دلیل با افزایش قیمت‌ها در اولین قدم قید تهیه گوشت را می‌زنند. به هرحال وقتی اجاره بها به طور سرسام‌آوری بالا رفته و هزینه‌ها سیر صعودی دارند، برای قشر ضعیف چاره‌ای جز این نمی‌ماند که گوشت را از سفره‌شان کنار بگذارند.

 

۲۵ بهمن : ایران در نیمه اول سال ۱۴۰۱ حدود «۱۳ میلیارد دلار» فرار سرمایه داشته است

 

آمارهای بانک مرکزی ایران نشان می‌دهد که در نیمه اول سال ۱۴۰۱ خالص حساب سرمایه کشور منفی ۱۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار بوده است.

بدین ترتیب، نزدیک به ۱۳ میلیارد دلار فرار سرمایه از کشور در نیمه ابتدایی امسال رخ داده که نزدیک به دو برابر دور مشابه پارسال و بیش از سه برابر شش ماهه اول سال ۱۳۹۹ است.

جزئیات آمارهای بانک مرکزی که روز دوشنبه ۲۴ بهمن منتشر شده، نشان می‌دهد که حدود ۱۰ میلیارد دلار از فرار سرمایه امسال مربوط به بهار و بقیه مربوط به فصل تابستان بوده است.

هنوز گزارشی از وضعیت پاییز، زمانی که کشور درگیر اعتراضات گسترده مردمی شده بود، منتشر نشده است.

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد از ابتدای سال ۱۳۹۷ که ایران بار دیگر درگیر تحریم‌های آمریکا شده، حدود ۳۹ میلیارد دلار فرار سرمایه از کشور اتفاق افتاده است.

از سال ۱۳۸۵ تاکنون، تنها در یک سال، آن هم سال ۱۳۹۳ و به میزان کمتر از ۶۰۰ میلیون دلار، خالص حساب سرمایه کشور مثبت بوده است.

رکورد تاریخی خروج سرمایه از کشور نیز مربوط به سال ۱۳۹۵ به ارزش ۲۵ میلیارد و ۲۴۲ میلیون دلار بوده است.

 

۲۴ بهمن : گزارش بانک مرکزی ایران: بدهی شرکت‌های دولتی به نظام بانکی ۷۷ درصد رشد کرده است

 

آمارهای جدید بانک مرکزی از جهش چشمگیر بدهی شرکت‌های دولتی به نظام بانکی کشور و اوج‌گیری نقدینگی خبر می‌دهد.

بر اساس گزارشی که بانک مرکزی ایران روز یکشنبه ۲۳ بهمن منتشر کرد، بدهی شرکت‌های دولتی به نظام بانکی کشور در هشت ماهه امسال نسبت به دور مشابه پارسال، ۷۷.۵ درصد رشد کرده است.

دولت ابراهیم رئیسی در آغاز کار، قول داده بود که برای مهار رشد نقدینگی، استقراض از بانک مرکزی را متوقف کند، اما آمارهای جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد خود دولت اگرچه استقراض از بانک مرکزی را تقریبا متوقف کرده، اما شرکت‌های دولتی استقراض از نظام بانکی را به‌شدت افزایش داده‌اند.

در همین زمینه پایگاه خبری «آفتاب» گزارش داده که به نظر می‌رسد افزایش چشم‌گیر بدهی شرکت‌های دولتی به نظام بانکی، نتیجه شیوه تامین کسری بودجه‌ای است که دولت سیزدهم در پیش گرفته است: «زیرا دولت اعلام کرده است که به‌جای استقراض از بانک مرکزی، کسری بودجه خود را طریق شرکت‌های دولتی تامین کرده است. این در حالی است که بررسی‌ها حاکی از آن هستند که بخش عمده شرکت‌های دولتی زیان‌ده هستند و اغلب آن‌هایی که سودده هستند هم حاشیه سود‌های بسیار پایین دارند. بدیهی است که شرکت‌هایی با این وضعیت سوددهی نمی‌توانند منابع مالی دولت را تامین کنند و به این منظور، ناچارند از بانک‌ها وام بگیرند».

 

۲۱ بهمن : دولت آمار افزایش بیمه اختیاری، بیمه دانشجویی و بیمه زنان خانه‌دار را اشتغال جدید جا زده تا ایجاد یک میلیون شغل را اثبات کند

راستی آزمایی ادعای دولت؛ واقعا یک میلیون شغل ایجاد شده؟

اشتغالزایی

رویداد۲۴وزیر کار اوایل بهمن‌ماه اعلام کرد «وعده‌ی داده شده در خصوص ایجاد یک میلیون فرصت شغلی تحقق یافته و به حمدالله از یک میلیون فرصت شغلی در سال عبور کرده‌ایم». این سخن به دلایل مختلفی با توجه به اقتصاد رکودزده ایران کمی عجیب است چرا که ایجاد شغل در چنین ابعادی نیاز به فاکتور‌هایی دارد که طبیعتا ساختار اقتصادی کنونی ایران شرایط آن را ندارد. صحبت از کاهش اشتغال در اقتصادی که در وضعیت رکودی به سر می‌برد معقول‌تر است تا افزایش؛ چرا که رونق اقتصادی و سرمایه‌گذاری پیش‌شرط‌های اصلی ایجاد اشتغال محسوب می‌شوند. در کشوری که سرمایه‌ها در حال خروج از کشور هستند چگونه می‌توان شغل در این ابعاد ایجاد کرد؟

واکاوی نرخ بیکاری در ایران

مرکز آمار ایران در آخرین گزارش خود از بیکاری و اشتغال فصل پاییز نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ سال و بیشتر را ۸.۲ درصد اعلام کرده که نسبت به پاییز سال ۱۴۰۰ کاهش ۷/۰ درصدی را تجربه کرده است. یعنی بر اساس گزارش مرکز آمار ایران تنها ۲ میلیون و ۱۳۶ هزار نفر در کشور بیکار هستند. اما این همه ماجرا نیست!

طبق همین گزارش نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله در فصل پاییز ۱۹.۲ درصد بوده که از پاییز سال گذشته که حدود ۲۳.۶ درصدی بود کمتر است و بنابراین نرخ بیکاری این گروه سنی کاهش ۴.۴ درصدی داشته است. نرخ بیکاری گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال که تقریبا فاکتور اصلی رصد نرخ اشتغال جوانان محسوب می‌شود حدود ۱۴.۸ درصد است و باز هم نسبت به پاییز سال گذشته یعنی ۱۶.۱ کاهش ۱.۳ درصدی داشته است. از طرف دیگر نرخ بیکاری فارغ التحصیلان آموزش عالی ۱۵ سال به بالا نیز ۱۲.۵ درصد است.

نرخ اشتغال در بخش کشاورزی که پاییز سال گذشته ۱۵.۴ درصد بوده اکنون به ۱۴.۳ درصد رسیده که یعنی بیش از ۱ درصد کاهش داشته است. همچنین گزارش حاکی از کاهش اشتغال در بخش صنعت نیز هست به طوری که نرخ اشتغال در صنعت از ۳۴.۷ درصد پاییز سال گذشته به ۳۴.۶ درصد رسیده است یعنی حدود یک دهم درصد کاهش. در عوض کاهش اشتغال در بخش کشاورزی و صنعت، اشتغال در بخش خدمات افزوده شده و نرخ اشتغال این بخش از ۴۹.۹ درصد در پاییز سال گذشته به ۵۱.۱ درصد در پاییز امسال رسیده است یعنی ۱.۲ درصد افزایش.

واقعیت این است که اگرچه مرکز آمار ایران میزان دقت نرخ بیکاری را حدود ۵/۹درصد اعلام کرده، اما باور به این ارقام به دلیل اینکه جنبه حسابداری دارد دشوار است. به طور مثال کاهش اشتغال بخش کشاورزی و صنعت دقیقا به همان میزان با افزایش اشتغال بخش خدمات روبرو شده است. یعنی میزان کاهش اشتغال در بخش کشاورزی و صنعت حدود ۱.۲ درصد بوده که دقیقا به همین میزان بر بخش خدمات افزوده شده است. همچنین شرایط اقتصادی کشور نیز گویای همه چیز است و همین عامل یک فاکتور کلیدی است که باعث می‌شود چنین نرخ‌هایی به سختی قابل پذیرش باشند.

وزیر همچنین گزارش مرکز آمار را یکی از منابع خود برای ارائه این آمار اشتغال اعلام کرد. در گزارش مرکز آمار ایران حتی با وجود اینکه جنبه حسابداری بر جنبه واقعی اعداد مسلط است باز هم نمی‌توان رد پای یک میلیون شغل و بیشتر طبق گفته وزیر را ردیابی کرد. میزان اشتغال جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در پاییز سال ۱۴۰۰ طبق نوشته مرکز آمار ایران ۲۳ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۷۵ نفر بوده و این میزان برای پاییز سال ۱۴۰۱ به ۲۴ میلیون و ۷۰ هزار و ۴۱۲ نفر رسیده یعنی تنها ۵۳۵ هزار نفر به جمع شاغلان در یک سال منتهی به پاییز اضافه شده است.

اما روش دیگر مد نظر وزیر کار بررسی تعداد آمار بیمه شدگان تأمین اجتماعی است. تمامی بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی لزوما شامل قانون بیمه اجباری یعنی افرادی که در کارگاه‌های مشمول قانون کار قانون تأمین اجتماعی شاغل هستند نمی‌شود بلکه بیمه‌شدگان خویش فرما و صاحبان حرفه و مشاغل آزاد و نیز بیمه‌شدگان اختیاری را نیز شامل می‌شود. همچنین طرح بیمه فراگیر را که در یک سال اخیر اجرایی شده نیز باید به آن اضافه کرد که بر تعداد بیمه‌شدگان یک سال اخیر به شدت افزوده است. طبق آمار‌های منتشر شده و به گفته مدیر کل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه حدود ۸۳۳ هزار نفر در قالب طرح بیمه فراگیر خانواده تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند. بیمه فراگیر شامل چهار گروه می‌شود که عبارتند از بیمه صاحبان حرفه و مشاغل آزاد، بیمه اختیاری، دانشجویی و زنان خانه‌دار است. حدود ۴۷۷ هزار نفر از بیمه شدگان امسال صاحبان حرفه و مشاغل آزاد هستند، ۳۳ هزار نفر دانشجو و ۱۶۵ هزار نفر نیز را نیز زنان خانه‌دار تشکیل می‌دهند. حدود ۱۵۷ هزار نفر نیز در قالب بیمه اختیاری تحت پوشش قرار گرفتند. همچنین قرار است که در دو ماه بهمن و اسفند نیز حدود ۴۵۰ هزار نفر دیگر به بیمه‌شدگان در قالب طرح بیمه فراگیر تحت پوشش بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی قرار بگیرند. هیچکدام از این چهار گروه تحت پوشش بیمه نشان‌دهنده افزایش اشتغال در کشور نیست؛ بنابراین باید گفت اگر منبع وزیر کار تعداد کل بیمه شدگان در یک سال اخیر است که این آمار نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از بیمه‌شدگان مربوط به طرح بیمه فراگیر است، اما اگر آمار دیگری (بیمه اجباری) مد نظر وزیر است انتشار آن می‌تواند به شفافیت بیشتر کمک کند.

ضمن اینکه گزارش‌های زیادی از تعطیلی مشاغل به دلیل قطعی سراسری اینترنت در کشور منتشر شده و حتی خود دست اندرکاران از توقف فعالیت بسیاری از استارت‌آ‌پ‌ها در فصل پاییز نیز سخن گفته‌اند. منطقا طبق گزارش‌های منتشر شده جمعیت بیکار گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال و یا ۱۸ تا ۳۵ سال قاعدتا می‌بایست با افزایش مواجه می‌شد، اما هیچ اثری از تاثیر قطعی اینترنت بر اشتغال در گزارش مرکز آمار ایران مشاهده نمی‌شود. به همین دلیل داده‌های مرکز آمار ایران دست کم در فصل پاییز پایه‌های مستحکمی ندارند.

اشتغال و سرمایه‌گذاری در ایران

ایجاد شغل در کشور ارتباط مستقیمی با سرمایه‌گذاری دارد چرا که فاکتور سرمایه‌گذاری چه داخلی و چه خارجی است که ظرفیت لازم برای اشتغال آن هم در این ابعاد را ایجاد می‌کند. بانک جهانی رابطه بین سرمایه‌گذاری و اشتغال را بررسی کرده و این آمار در واقع یک نرم جهانی محسوب می‌شود.

طبق آمار‌ها ایجاد هر شغل نیاز به ۲۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری دارد. به عنوان مثال تأسیس یک کافی شاپ نسبتا مجهز با ظرفیت اشتغال ۳ تا ۷ نفر نیاز به سرمایه‌گذاری بین ۸۰ تا ۲۵۰ هزار دلار دارد. اگر این مثال را پایه در نظر بگیریم هر نفر برای اینکه وارد بازار کار شود باید برای او بین ۲۵ تا ۳۵ هزار دلار سرمایه‌گذاری کرد. به عنوان نمونه در کشور تونس که کشوری نسبتا فقیر به شمار می‌رود طبق آمار‌های این کشور با ۱۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌توان ۳۰۰ شغل ایجاد کرد یعنی هر نفر حدود ۳۰ هزار دلار. اما اگر بخواهیم ارقام ذکر شده را برای یک میلیون شغل در سال یعنی همان وعده سید ابراهیم رئیسی مورد بررسی قرار دهیم به عدد سرمایه‌گذاری سالانه ۵۰ میلیارد دلار خواهیم رسید. یعنی برای محقق کردن وعده دولت سیزدهم برای ایجاد شغل حداقل باید ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در سال انجام بگیرد. حالا اگر گفته صولت مرتضوی را مد نظر قرار دهیم که ایجاد شغل از یک میلیون هم فراتر رفته یعنی بیش از ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در کشور صورت گرفته است. حقیقتا این بیشتر شبیه یک شوخی بی‌مزه است و می‌دانیم که شرایط کنونی کشور – تحریم و انزوای اقتصادی و عدم سرمایه‌گذاری خارجی و فرار سرمایه از کشور به دلیل تورم و افزایش نرخ ارز و. – چنین ظرفیتی را در خود نمی‌بیند.

مهمترین عامل برای فهم وضعیت اشتغال در کشور فهم و درک خود مردم است و همه می‌دانند ایجاد یک میلیون شغل در کشور نیاز به برنامه‌ریزی گسترده اقتصادی، کاهش حجم بودجه جاری، رفع تحریم و ارتباط اقتصادی با جهان در راستای افزایش بهره‌وری و تولید و… دارد و در این صورت است که مردم می‌توانند اثرات ایجاد یک میلیون شغل در کشور را کاملا حس کنند و با تمام وجودشان لمس کنند.

 

۲۱ بهمن : آواره شدن ۴۱ هزار ایرانی درپی بلایای طبیعی در یک سال

 

آواره شدن ۴۱ هزار ایرانی درپی بلایای طبیعی / این ۵ استان بیشترین رخداد بلایای طبیعی را دارند

۴۱ هزار آواره درپی بلایای طبیعی

همان‌طورکه قبل‌تر گفته شد وقوع بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله می‌تواند سبب آواره شدن افراد شود، در گزارش رصدخانه مهاجرت ایران آمده که «طبـق آمارهـای مرکز پایـش و نظارت بـر جابه‌جایی‌های داخلـی ( IDMC ) در سـال ۲۰۲۱ میلادی، ۴۱ هـزار نفـر در اثر بلایای طبیعـی ماننـد سـیل و گرد و غبـار در داخل کشـور آواره شـده‌اند. طبـق آمارهـای این مرکز، وقـوع طوفان‌های حاره‌ای در اوایل سـال ۲۰۲۱ که منجر به جاری شـدن سـیل و توفـان گـرد و غبـار در ایـران شـد، عامـل آوارگـی بیـش از ۲۳۰۰ نفـر در اسـتان‌های جنوبـی کشـور بـوده اسـت. با توجه به اینکه ایران کشـوری خشـک و نیمه خشـک است و منابـع آبی محـدودی دارد، تشـدید بحران‌هـای اقلیمی بروز مسـائل اجتماعی ماننـد بحران اقتصادی در روسـتاها و رشـد مهاجـرت از روسـتاها بـه حواشـی شـهرها و بـروز پیامدهـای اجتماعـی و اقتصادی نامطلوب حاشیه‌نشـینی و از دسـت رفتـن سـرمایه‌های روسـتایی را در پـی خواهد داشـت.»

اصفهان، کرمان، سیستان و بلوچستان آذربایجان شرقی، گیلان جزو ۵ استانی هستند که بیشترین بلایای طبیعی از سال ۱۹۲۰تا ۲۰۲۰ در آن‌ها رخ داده است.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©