Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ برابر با  ۱۵ اگوست ۲۰۲۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۲  برابر با ۱۵ اگوست ۲۰۲۳

ایران در آئینه آمار(۳۰۲)

سه-شنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ برابر با  ۱۵ اگوست ۲۰۲۳

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

اوج‌گیری نقدینگی در ایران به ۶.۷ هزار تریلیون تومان در میانۀ افزایش بدهی‌های دولت

فرار گوشت و مرغ از سفره مردم ایران

سازمان پزشکی قانونی کشور:‌ طی بهار امسال ۲۸۰ تن به‌دلیل غرق‌شدگی جان باختند

معاون وزارت بهداشت: ۱۵۵ هزار تخت فرسوده‌ داریم، سازمان برنامه و بودجه پول نمی‌دهد

مستاجران به دنبال کانتینر

مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه خوراکی‌ها در تیرماه را ۶۶ درصد اعلام کرد

متوسط هزینه خانوارهای شهری و روستایی در سال گذشته به‌ترتیب ١٣٧ و ٧٩ میلیون تومان بود

 

۲۳ مرداد : مرکز آمار: متوسط هزینه خانوارهای شهری و روستایی در سال گذشته به‌ترتیب ١٣٧ و ٧٩ میلیون تومان بود

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، متوسط هزينه‌ خالص سالانه‌ يک خانوار شهری و يک خانوار روستايی در سال ۱۴۰۱ به ترتیب ١٣٧ و ٧٩ میلیون تومان بوده است.

در این گزارش که ۲۱ مرداد در سایت این مرکز منتشر شده، آمده است که هزینه یک خانواده شهری در ایران در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال پیش از آن ۴۸.۵ درصد افزایش یافته و از مجموع هزینه‌های یک خانواده شهری، ۳۸ درصد به مسکن، سوخت و روشنایی تعلق داشته و این موارد بیش از ۵۲ درصد هزینه‌های غیرخوراکی این خانوارها را شامل شده است.

در ادامه این گزارش آمده است که هزینه‌‌های یک خانواده روستایی در سال ۱۴۰۱ در قیاس با سال ۱۴۰۰، ۵۱.۹ درصد بیشتر شده است.

مرکز آمار ایران هم‌چنین گفته شده است که افزایش هزینه‌های خانواده‌های شهری و روستایی با افزایش درآمد آن‌ها همراه بوده است.

متوسط درآمد اظهار شده‌ سالانه‌ يک خانوار شهری ۱.۶۶۹.۶۴۱ هزار ریال (حدود ۱۷۰ میلیون تومان) و متوسط درآمد سالانه یک خانواده روستایی ۹۸۶.۳۸۳ هزار ریال (نزدیک به ۹۹ میلیون تومان) اعلام شده است.

بر پایه این گزارش درآمد خانوارهای شهری و روستایی در ایران از هزینه‌های آن‌ها بیشتر بوده است و این دو گروه حتی امکان پس‌انداز نیز داشته‌اند. این در حالی است که گزارش‌های مردمی و اظهارات برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی خلاف این ادعا را نشان می‌دهد.

محمد باقری بنایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، خرداد امسال اعلام کرده بود که خط فقر در تهران به ۳۰ میلیون تومان رسیده است.

در همان روزها خبرگزاری ایلنا در گزارشی گفته بود که بر اساس مصوبه شورای کار، حداقل حقوق کارگران مجرد و بدون سابقه ۷.۳ میلیون تومان و برای کارگران با دو فرزند ۸.۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده که فقط ۲۱ درصد بیش از سال گذشته است.

 

۲۱ مرداد : اوج‌گیری نقدینگی در ایران به ۶.۷ هزار تریلیون تومان در میانۀ افزایش بدهی‌های دولت

آمارهای جدید بانک مرکزی ایران نشان می‌دهد که نقدینگی کشور با ۲۷.۵ درصد افزایش در تیرماه امسال نسبت به ماه مشابه پارسال به شش هزار و ۶۹۴ تریلیون تومان اوج گرفته است.

بانک مرکزی ایران روز شنبه ۲۱ مرداد بدون اشاره به حجم نقدینگی، تنها به رشد آن اشاره کرده است. با این حال، بررسی آرشیو آمارهای پارسال این بانک نشان می‌دهد که نقدینگی به مرز ۶.۷ هزار تریلیون تومان رسیده است.

نقدینگی مهم‌ترین عامل تورم است. بانک جهانی به‌تازگی گزارشی منتشر کرد که نشان می‌دهد ایران از لحاظ تورم اقلام خوراکی بعد از ونزوئلا، لبنان، زیمبابوه و آرژانتین بیشترین تورم اقلام خوراکی در جهان را دارد.

آخرین به روزرسانی آمارهای بانک جهانی از تورم اقلام خوراکی جهان نشان می‌دهد تورم اقلام خوراکی در ایران طی ماه مه امسال - حد فاصل ۱۱ اردیبهشت تا دهم خرداد - ۷۸ درصد بوده است.

از زمان روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، نقدینگی کشور بیش از ۷۰ درصد، معادل دو هزار و ۷۷۳ تریلیون تومان رشد داشته است.

بر اساس برآورد صندوق بین‌المللی پول، انتظار می‌رود نقدینگی در ایران طی سال جاری خورشیدی بیش از ۳۸ درصد جهش داشته باشد و میزان بدهی‌های دولتی به معادل یک‌سوم تولید ناخالص داخلی، یعنی ۱۱۸ میلیارد دلار برسد.

چنین حجم عظیمی از بدهی، معادل چهار سال بودجه عمومی دولت است و مشخص نیست این بدهی چگونه تسویه خواهد شد.

صندوق بین‌المللی پول می‌گوید دولت ایران برای جلوگیری از کسری بودجه امسال نیاز دارد که قیمت‌های جهانی نفت ۳۵۱ دلار، یعنی بیش از چهار برابر قیمت‌های کنونی نفت در بازارهای جهانی باشد.

برای سال آینده نیز ایران نیاز دارد قیمت‌های جهانی نفت ۳۷۵ دلار باشد؛ در غیر این صورت، بدهی دولت ابراهیم رئیسی در سال ۱۴۰۳ دوباره بیش از ۹ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت و نقدینگی در ایران نیز حدود ۳۳ درصد جهش می‌یابد.

 

۱۷ مرداد : فرار گوشت و مرغ از سفره مردم ایران؛ دولت می‌گوید «همه چیز رو به راه است»

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار از تورم ایران در سال ۱۴۰۲ به روشنی، گرانی پروتئین و سخت‌تر شدن زندگی در ایران را نشان می‌دهد.

«تورم گوشت قرمز ۸۶ درصد، مرغ ۸۲ درصد و لبنیات ۸۰.۹ درصد است.»

مدت‌هاست که گرانی گوشت در بازار ایران ادامه دارد، و وعده مقام‌های دولتی برای کاهش قیمت‌ها عملی نشده است.

افزایش قیمت گوشت و مواد پروتئینی همچنین باعث کاهش خرید این محصولات در ایران شده است.

بر اساس آمار رسمی، میانگین هزینه خانوارها هم در خرداد امسال نسبت به خرداد پارسال ۴۸.۵ درصد افزایش یافت.

 

۹ مرداد : سازمان پزشکی قانونی کشور:‌ طی بهار امسال ۲۸۰ تن به‌دلیل غرق‌شدگی جان باختند

در سه ماه اول سال جاری استان‌های خوزستان با ۴۱، فارس با ۲۷ و اصفهان با ۲۳ جان‌باخته بیشترین آمار مرگ ناشی از غرق شدگی را داشته‌اند

تازه‌ترین گزارش منتشر شده از سوی سازمان پزشکی قانونی ایران حاکی است که تنها در بهار امسال ۲۸۰ نفر بر اثر غرق‌شدگی کشته شده‌اند که این رقم در مقایسه با دورۀ مشابه پارسال، ۹.۸ درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش،‌از کل تلفات غرق‌شدگی بهار امسال، ۲۲۴ نفر مرد و ۵۶ نفر زن بودند. همچنین بیشترین آمار با ۱۲۶ فوتی در خرداد ماه ثبت شده که این میزان نسبت به دورۀ مشابه پارسال، ۱۶.۷ درصد بیشتر شده است.

این سازمان در ابتدای تیرماه امسال اعلام کرده بود که طی سال گذشته، یک‌هزار و ۱۵۲ نفر بر اثر غرق‌شدگی در کشور جان باختند.

آمار سالانه‌ای که پزشکی قانونی ایران منتشر کرده است نشان می‌دهد، غرق‌شدگی در فصل تابستان حدود ۵۰ درصد از میزان تلفات ناشی از غرق شدن را شامل می‌شود.

 

۸ مرداد : معاون وزارت بهداشت: ۱۵۵ هزار تخت فرسوده‌ داریم، سازمان برنامه و بودجه پول نمی‌دهد

معاون وزارت بهداشت ایران ضمن اشاره به وجود ۱۵۵ هزار تخت بیمارستانی فرسوده، دربارهٔ اختصاص ندادن بودجه برای ایمن‌سازی بیمارستان‌های فرسوده هشدار داد.

سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، روز یک‌شنبه هشتم مرداد به خبرگزاری ایلنا گفت که ۱۵۵ هزار تخت بیمارستانی در کشور فرسوده‌اند و ایمن‌سازی بیمارستان‌های کشور نزدیک به ۱۸ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، اما سازمان برنامه و بودجه تاکنون اعتباری برای این موضوع در نظر نگرفته است.

بی‌توجهی سازمان برنامه و بودجه که این مقام دولتی به آن اشاره کرده است، در حالی است که در اسناد متعددی که یک گروه نزدیک به سازمان مجاهدین خلق با نام «قیام تا سرنگونی» از هک وب‌سایت ریاست‌جمهوری به دست آورد، نشان می‌دهد که در موارد بسیاری هزینه‌های سنگینی برای سرکوب اعتراضات به‌طور مستقیم و با دستور مقامات ارشد دولت از سوی این سازمان برای نهادهای نظامی و انتظامی اختصاص یافته است.

آمارهای جدید از فرسودگی بیمارستان‌ها و تخت‌ها با آن‌چه امیر ساکی، مدیر کل منابع فیزیکی وزارت بهداشت، اواسط دی ۱۴۰۱ اعلام کرده بود، تفاوت دارد. او در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا تعداد تخت‌های فرسوده در کشور را ۵۰ هزار مورد و بودجهٔ لازم برای جایگزین کردن تخت‌های جدید را بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود.

خبرگزاری ایمنا پیشتر در گزارشی آمار تخت‌های بیمارستانی کشور را تا سال ۱۳۹۸ حدود ۹۷ هزار و مجموع تخت‌های کل مراکز درمانی را نزدیک به ۱۵۰ هزار مورد اعلام کرده بود.

علاوه بر آمار بالای تخت‌های بیمارستانی فرسوده در کشور، «ناایمن» بودن شمار قابل توجهی از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از موضو‌عات حیاتی است که مقامات و مسئولان سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف بارها درباره آن هشدار داده‌اند.

تاکنون آمارهای متفاوتی از تعداد بیمارستان‌های فرسوده کشور اعلام شده است. مدیر کل منابع فیزیکی وزارت بهداشت حدود هفت ماه پیش گفته بود که «حدود ۷۰ درصد بیمارستان‌های کشور و بیش از ۸۰ درصد بیمارستان‌ها تهران فرسوده هستند و در برخی از بیمارستان‌ها به دلیل ساختار قدیمی امکان تأمین ایمنی حریق با استانداردهای جدید امکان‌پذیر نیست.»

 

۷ مرداد : مستاجران به دنبال کانتینر

به گزارش فراز، بنا به آخرین آمار، به طور میانگین حدود ۷۰درصد از درآمدهای هر خانوار ایرانی، صرف اجاره مسکن می‌شود. طبق آخرین آماری که روزنامه دنیای اقتصاد از وضعیت اجاره‌خانه در جنوب تهران منتشر کرده، هزینه رهن کامل یک خانه ۵۰ متری در محله «سی‌متری جی»، ۴۵۰ میلیون تومان است.

نخستین دردسر کوچک‌تر شدن خانه‌های اجاره‌نشینان و به‌حاشیه‌رانده‌شدن شهروندان، روی دست ماندن اثاثیه منزل‌شان است و کم‌هزینه‌ترین راهی که رگه‌هایی از امید نیمه‌جانی در آن دیده‌ می‌شود، انبار کردن این اثاثیه در مکانی ارزان است.

کوچک‌تر شدن خانه‌ها البته بدترین اتفاقی نیست که به خاطر اجاره‌های نجومی و سرسام‌آور برای مستأجران می‌افتد. کار اکنون به جایی رسیده که بسیاری از خانواده‌ها دیگر توان اجاره یک واحد با حداقل متراژ را هم ندارند و به ناچار اسباب و اثاثیه خود را در کانتینرهای حاشیه‌ پایتخت انبار می‌کنند و خودشان به خانه پدر و مادر باز می‌گردند یا به شهرستان مهاجرت می‌کنند.

یکی از انبارداران اطراف تهران به خبرنگار فراز گفته که بسیاری از خانواده‌ها، اثاث منزل‌شان را با قراردادهای یک‌ساله و دوساله در کانتینرها انبار می‌کردند اما پس از پرداخت کرایه ماه اول، دیگر خبری از پرداخت‌های بعدی نبود.

یعنی در واقع، خانواده‌های به حاشیه‌رانده‌شده یا ناچار به مهاجرت، پس از کوچ اجباری قید وسایل و اثاثیه منزل‌شان را می‌زنند.

گویی که کالبد، قید جوارحش را زده باشد. البته انباردارها پس از مدتی، فکر این‌جا را نیز کردند. حالا شما برای انبار اثاث منزل خود، باید اجاره ۶ ماه یک کانتینر را پیش‌پرداخت کنید.

طبق آمار وزارت بهداشت، جمعیت مناطق حاشیه‌نشین و سکونت‌گاه‌های غیررسمی در سال ۱۳۹۵، برابر با ۱۰میلیون و ۱۵۹هزار و ۳۵۲ نفر بود.

تعداد حاشیه‌نشین‌ها در سال ۹۵، حدود ۱۳ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌داد. در بهمن‌ماه ۱۴۰۰ «مجتبی یوسفی»، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت که جمعیت حاشیه‌نشین‌ها در کشور به ۲۰ میلیون نفر رسیده است.

طبق این گفته‌ها، حدود ۲۴درصد جمعیت کشور حاشیه‌نشین بودند. افزایش تقریبا دو برابری تعداد حاشیه‌نشین‌ها در طول تنها ۵ سال، صدای هشدار را برای طبقات شهری به صدا در می‌آورد.

حالا دو سال از اعلام جمعیت ۲۰میلیونی به حاشیه‌رانده‌شده‌ها می‌گذرد. از سالی که میانگین قیمت هر متر مربع مسکن ۳۳ میلیون تومان بود و حالا به ۷۸ میلیون تومان رسیده‌است.

همه این‌ها، دلایل کوچ اجباری مستاجران تهرانی را عیان می‌کند. اجاره خانه روز به روز در حال افزایش است و دستمزدها و درآمدها، همواره از تورم عقب می‌مانند. با این اوصاف، دل کندن از اثاثیه منزل شاید کم‌اندوه‌ترین انتخابِ اجباری است که برای مستاجران باقی می‌ماند.

 

۳ مرداد : مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه خوراکی‌ها در تیرماه را ۶۶ درصد اعلام کرد

مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه خوراکی‌ها در تیرماه امسال را ۶۶ درصد اعلام کرد که در میان اقلام خوراکی، روغن‌ها و چربی‌ها با ۱۴۵ درصد رشد قیمت، صدرنشین هستند.

بر اساس این گزارش که روز سه‌شنبه سوم مرداد در سایت مرکز آمار منتشر شد، افزایش قیمت انواع گوشت در ۱۲ ماهه منتهی به تیرماه امسال نسبت به دور مشابه پارسال (تورم سالانه) نیز ۸۲ تا ۸۶ درصد بوده است.

در کنار ناتوانی مردم از خرید گوشت قرمز و کاهش چشمگیر مصرف آن، اخیرا ادامه اوج‌گیری قیمت مرغ به کیلویی ۱۲۰ هزار تومان موجی از انتقادها را برانگیخته است.

آمارهای میدانی نشان می‌دهد که قیمت مرغ در تیرماه امسال نسبت به تیر پارسال (تورم نقطه به نقطه) تقریبا دو برابر شده، اما مرکز آمار این رقم را کمتر از ۸۰ درصد عنوان کرده است؛ موضوعی که نشان می‌دهد مرکز آمار ایران برآورد افزایش قیمت خوراکی‌ها را تعدیل کرده و رشد قیمت واقعی، بالاتر از ارقامی است که این نهاد وابسته به دولت اعلام کرده است.

همچنین مرکز آمار بر این ادعاست که تورم نقطه‌ به نقطه اقلام خوراکی در تیرماه امسال ۳۷ درصد بوده؛ به عبارتی قیمت انواع خوراکی‌ها در تیرماه امسال نسبت به ماه مشابه پارسال تنها ۳۷ درصد رشد داشته که با گزارش‌های میدانی مختلف به‌طور چشمگیری در تضاد است.

این نهاد دولتی، رشد قیمت مسکن و اجاره‌بها را نیز تنها ۳۸ درصد گزارش داده است.

بانک مرکزی ایران از اسفند پارسال بدون هیچ توضیحی انتشار آمارهای تورم مسکن را متوقف کرده، اما همان گزارش نشان می‌دهد رشد قیمت مسکن در تهران طی دی‌ماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۴ درصد بوده است.

بنا به ارزیابی مرکز آمار، بیشترین نرخ تورم در میان استان‌های کشور مربوط به استان یزد بوده است. در حالی که متوسط نرخ تورم سالانه کل کشور ۴۷.۵ درصد ارزیابی شده، این رقم برای یزد نزدیک به ۵۸ درصد بوده است. در نقطه مقابل، تهران کمترین نرخ تورم را داشته و رشد قیمت‌ها در دوره یاد شده ۴۳ درصد بوده است.

در مجموع دو سوم استان‌های کشور بالاتر از متوسط نرخ تورم سالانه کشور، رشد قیمت را تجربه کرده‌اند.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©