Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ برابر با  ۲۰ ژوئن ۲۰۲۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲  برابر با ۲۰ ژوئن ۲۰۲۳

گزارش کمیته برگزارکننده از آکسیون 9 ژوئن 2023 در ژنو در مقابل سازمان جهانی کار

 

فراخوان برای تشکیل کمیته ای متشکل از فعالین و مدافعان طبقه کارگر به منظور برگزاری آکسیون مشترک، ابتدا از طرف جمعی از فعالین کارگری در سوئیس منتشر گردید. پس از انتشار این فراخوان، جلسات عمومی در کلاب هاوس برگزار گردید و طی آن کمیته برگزار کننده شامل فعالین کارگری از کشورهای مختلف شکل گرفت و خواسته های آکسیون اعتراضی و چگونگی برنامه ریزی برای آن با شور و مشورت جمعی در خطوط کلی مشخص شد. کمیته برگزار کننده در جلسات خود با توجه به پیشنهادات رسیده توانست که اکسیون 9 ژوئن را برنامه ریزی کند و تدارک ببیند.

 

آکسیون اعتراضی، همزمان با برگزاری اجلاس سازمانی جهانی کار در ژنو، طی سالهای گذشته نیز توسط تشکل ها و فعالین کارگری برگزار شده بود. امسال، تلاش شد که این اکسیون با ایجاد کمیته برگزار کننده با هماهنگی بیشتر سازمان دهی شود که این امر با موفقیت انجام گرفت.  

کمیته برگزار کننده درآغاز کار با جمع بندی از مباحث جلسات عمومی، فراخوان، هدف و خواسته های آکسیون اعتراضی نهم ژوئن را با انتشار تراکت هایی به زبانهای مختلف به اطلاع عموم و بویژه اتحادیه های کارگری رسانید. کمیته برگزارکننده همچنین طی نامه ای خطاب به اتحادیه ها و سندیکاهای کارگری در کشورهای مختلف از آنان خواست که صدای کارگران ایران باشند و به حضور جمهوری اسلامی در سازمان جهانی کار اعتراض کنند و به هر شکل که می توانند از گردهمائی اعتراضی در 9 ژوئن در ژنو و مبارزات طبقه کارگر در ایران پشتیبانی نمایند.

 

  به دنبال انتشار این نامه و با  پیگیری فعالین کارگری در کشور های مختلف، 19 اتحادیه و سندیکا از کشورهای دانمارک، سوئد، انگلیس، فرانسه، ایتالیا و سوئیس از آکسیون اعتراضی پشتیبانی کردند. این تشکل های کارگری ضمن اعتراض به حضور هیئت به اصطلاح کارگری جمهوری اسلامی در سازمان جهانی کار و اعلام همبستگی با مبارزات کارگران در ایران خواهان آزادی کارگران و تمامی زندانیان سیاسی شدند.  نمایندگانی از سندیکاها و اتحادیه ها با شرکت در آکسیون، بطور مستقیم پیام همبستگی خود رااعلام کردند و تعدادی از سندیکاها پیام صوتی خود را بدست کمیته برگزار کننده رساندند که پیام آنها درآکسیون برای اطلاع عموم پخش گردید.

اتحادیه ها و سندیکاهایی که از مطالبات طبقه کارگر و آکسیون اعتراضی نهم ژنو پشتیبانی کردند، عبارتند از :

 

فدرارسیون اتحادیه های کارگران 3 اف- دانمارک، اتحادیه کارکنان بخشهای عمومی و کمک مربیان کودک - دانمارک، اتحادیه کارگران و کارمندان شهرداریها و ادارات دولتی و خصوصی - دانمارک، اتحادیه کارمندان آکادمیسین - دانمارک، اتحادیه سراسری مربیان مهد کودکها - دانمارک، اتحادیه مشاوران اجتماعی دانمارک، اتحادیه کارگران راه و ساختمان و محیط سبز( حومه کپنهاگ) - دانمارک، اتحادیه پرستاران دانمارک، اتحادیه معلمان حومه کپنهاک - دانمارک، پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد - ایران، کنفدارسیون دموکراتیک فرانسوی کار، کنفدارسیون عمومی کار- فرانسه، فدراسیون اتحادیه های کارگری متحد – فرانسه، اتحادیه کارگری همبستگی- فرانسه، اتحاد ملی اتحادیه های کارگری مستقل- فرانسه، سندیکای ژنو س گ آ اس- سوئیس، سندیکای خدمات عمومی ژنو – سوئیس، اتحادیه کارگران خدمات دولتی– انگلیس، کنفدراسیون عمومی کارگران- ایتالیا

 

آکیسون 9 ژوئن در ژنو بطور مشخص در اعتراض به حضور جمهوری اسلامی در اجلاس سازمان جهانی کار و در همبستگی با مبارزات کارگران در ایران سازماندهی شد و خواهان حق تشکل یابی، اعتراض، اعتصاب وامنیت شغلی، آزادی بدون قید وشرط کارگران زندانی و تمامی زندانیان سیاسی و نیز لغو فوری شکنجه و اعدام شد.

 

در روزهای قبل از آکسیون تعدادی از فعالین کارگری، بولتن آماده شده از طرف کمیته برگزار کننده، شامل توضیح موارد سرکوب و نقض سیستماتیک حقوق بنیادی کارگران توسط جمهوری اسلامی را در میان نمایندگان و شرکت کنندگان سندیکاها و اتحادیه های شرکت کننده در اجلاس، توزیع کردند، و خواهان همبستگی آنان با مبارزات کارگران و خواسته های طبقه کارگر در ایران شدند. 

همزمان با برگزاری اکسیون، متن ترجمه شده نامه سرگشاده هشت تشکل مستقل کارگری از ایران و نامه های رضا شهابی وعلی نجاتی خطاب به نمایندگان کارگری شرکت کننده در اجلاس سازمان جهانی کار، به همراه متن پیام تعدادی از سندیکای های حمایت کننده از اکسیون و نیز نامه کمیته برگزار کننده به اتحادیه های کارگری، بصورت یک پرونده به دست یکی از مسئولین سازمان جهانی کار رسانده شد. 

 

  درجریان آکسیون نیز نامه های علی نجاتی و رضا شهابی به زبانهای مختلف توزیع و  بخشهایی از آنها در آکسیون اعتراضی خوانده شد.

کمیته برگزار کننده همچنین از طریق رسانه های مختلف توانست اهداف آکسیون اعتراضی درژنو را تشریح کند و طی مصاحبه های مختلف خواسته های طبقه کارگر را به اطلاع عموم برساند.

 همچنین قطعنامه پایانی اکسیون که توسط کمیته بر گزار کننده تهیه شده بود از پیش  به زبانهای مختلف پخش و توزیع گردید و در روز آکسیون نیز در دو نوبت قرائت شد. دراین قطعنامه بطور مشخص بر سه خواست اخراج هیئت دولتی - امنیتی به عنوان نماینده کارگران جهموری اسلامی از سازمان جهانی کار، آزادی کارگران و همه زندانیان سیاسی و توقف و لغو مجازات شکنجه و اعدام، تاکید شده بود.

کمیته برگزارکننده ازهمه شرکت کننده گان، همه کسانی که ما را یاری دادند و به ویژه از اتحادیه ها و سندیکاهای کشورهای اروپایی که به اشکال مختلف از آکسیون اعتراضی 9 ژوئن حمایت کردند، تشکر می کند و به آنان درود می فرستد. 

تجربه امسال در برگزاری آکسیون در مقابل سازمان جهانی کار یک بار دیگر نشان داد که فعالین مستقل کارگری در خارج از کشور، به دور از فرد گرایی و گروه گرایی و در همراهی و همکاری با هم، می توانند نقش موثری در جلب همبستگی بین المللی تشکلات کارگری در جهان با طبقه کارگر در ایران ایفا کنند.     

کمیته برگزار کننده، در آینده نزدیک با برگزاری جلسه عمومی در کلاب هاوس، ضمن ایجاد فرصت برای ارزیابی از آکسیون 9 ژوئن، تلاش خواهد کرد که زمینه گفتگو و تبادل نظر بین فعالین کارگری به منظور بستر سازی برای فعالیت های مشترک از جمله  برگزاری آکسیون های پربار تر در همبستگی با مبارزات طبقه کارگر در ایران را فراهم کند. زمان جلسه کلاب هاوس به زودی به اطلاع همگان خواهد رسید.

همراهی و همبستگی موثرتر از طبقه کارگر در گرو تشکل یابی، سازماندهی و متحد شدن هر چه بیشتر حامیان و دوستداران طبقه کارگر است.

 

کمیته برگزار کننده آکسیون اعتراضی 9 ژوئن 2023 در ژنو

تاریخ 18 ژوئن 2023

 

قطعنامه کمیته برگزار کننده آکسیون نهم ژوئن 2023

در مقابل سازمان جهانی کار

 

یکصد و یازدهمین کنفرانس سالانه سازمان جهانی کار ازجمله باشرکت هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی، در حالی برگزار می شود که بیش از چهار دهه است که کارگران ایران از حق ایجاد تشکلهای مستقل خود محروم بوده اند. در طی این سالها هر گاه که کارگران و فعالین کارگری تلاش کرده اند که دست به ایجاد تشکلهای آزاد خود بزنند و یا اعتراضاتی را بر علیه شرایط دهشتناک موجود سازمان دهند، دستگیر، زندانی، شکنجه و اخراج شده اند. هم اکنون تعداد زیادی از اعضای تشکل های مستقل کارگری، معلمان و دیگر فعالین کارگری به جرم ایجاد تشکلات مستقل یا به دلیل اعتراض به بی حقوقی مطلق، فقر و فلاکت و بردگی مزدی، در زندانهای جمهوری اسلامی بسر می برند و یا  اینکه با پرونده سازی توسط دستگاه های حکومتی، تحت تعقیب و آزار و اذیت قرار دارند.

 

در چنین شرایطی جمهوری اسلامی مانند سالهای گذشته اجازه یافته است که نمایندگان تشکل های وابسته به دولت را به عنوان نمایندگان کارگران ایران به اجلاس سازمان جهانی کار گسیل کند. ما همراه  با فعالین کارگری، معلمان، بازنشستگان و همصدا با فعالین کارگری و تشکل های مستقل کارگری که به  سازمان جهانی کار نسبت به حضور جمهوری اسلامی در اجلاس این سازمان اعتراض کرده اند، اعلام می کنیم که هیئت نمایندگی کارگری جمهوری اسلامی نه تنها کارگران ایران را نمایندگی نمی کند  بلکه این هئیت ضد کارگر ی با هزار رشته به حکومت وابسته است. پذیرش این هیئت دولتی - امنیتی به عنوان نماینده کارگران ایران توسط سازمان جهانی کار، نه تنها شرم اور بلکه توهین و زورگویی مستقیم به طبقه کارگر در ایران است.

گرانی، بیکاری، بی مسکنی، نا امنی شغلی، تحمیل انواع تبعیض ها و دستمزدهای چندین برابر زیر خط فقر، زندگی را برای اکثریت کارگران و مردم ایران تحمیل ناپذیر کرده است. در همان حال هر اعتراضی به این شرایط غیر انسانی توسط کارگران و مردم جان به لب رسیده  با سرکوب خشونت بار و خونین توسط جمهوری اسلامی پاسخ گرفته است. در جریان جنبش انقلابی " زن زندگی آزادی" صدها نفر از معترضان توسط نیروهای سرکوب حکومت کشته شدند، بسیاری زخمی و یا با شلیک مستقیم  نیروهای حکومتی چشمان خود را از دست دادند. هم اکنون در حالی که  صدها نفر از دستگیر شدگان در شرایط ضد انسانی  در زندان بسر می برند، حکومت اسلامی برای ایجاد ترس و وحشت  در جامعه به اعدام های دستجمعی متوسل شده است ؛ هفته ای نیست که  چندین نفر بر طناب دار حکومتی آویزان نشوند.

جلوگیری از تشکل یابی کارگران و سرکوب مداوم فعالین کارگری در ایرا ن بخش جدایی ناپذیر از شیوه حکم رانی رژیم جمهوری اسلامی و ابزار دائمی کارفرماها برای پایین نگاه داشتن دستمزد ها، تحمیل قرارداد موقت و سفید امضا و بطور کلی تحمیل  فقر و فلاکت بر کارگران بوده است. 

کارگران ایران خواهان برخورداری از حق ایجاد تشکل، حق اعتصاب، اعتراض و تجمع، مزد برابر در مقابل کار برابر، فرصتهای شغلی برابر بدون تبعیض جنسیتی، ملیتی و عقیدتی و خواهان برچیده شدن قراردادهای موقت و شرکت های پیمانی و بر خورداری از بیمه بیکاری و امنیت شغلی هستند . برای این خواسته ها صدها کارگر و مزدبگیر توسط  رژیم جمهوری اسلامی  به بند کشیده شده اند.

ما  ضمن پشتیبانی از این مطالبات و خواسته ها  با صدای بلند  اعلام می داریم که:

1- هئیت کارگری ایران در سازمان جهانی کار، وابسته به دولت است و کارگران ایران را نمایندگی نمی کند. ما خواهان اخراج این هئیت دولتی – امنیتی  از سازمان جهانی کار هستیم.

2- ما خواهان آزادی بدون قید شرط کارگران، معلمان، دستگیر شدگان جنبش زن، زندگی ازادی و همه زندان سیاسی هستیم .

3- اعدام، قتل و جنایت حکومتی ا ست. ما خواهان لغو فوری مجازات اعدام  هستیم .

ما از همه اتحادیه های کارگری، تشکل مدافع حقوق انسان، نهاد ها و سازمان های مترقی و ازادی خواه می خواهیم که  ضمن حمایت از حقوق کارگران ایران به  موج اعدام ها  در ایران اعتراض کنند و نگذارند که این چرخ جنایت همچنان بچرخد.

 ما از همه شما که در این تجمع شرکت کرده اید، همه سخنران ها و از اتحادیه ها و سندیکاهای کارگری که از برگزاری این تجمع حمایت و در آن  فعالانه شرکت کردند تشکر می کنیم .

 

پایدار باد همبستگی کارگران در سراسر جهان!

 

کمیته برگزارکننده آکسیون اعتراضی نهم ژوئن در ژنو

9 ژوئن 2023

aktion9jungenevailo@gmail.com

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©