Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷ برابر با  ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷  برابر با ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
جام جهانی ۲۰۱۰ و مبارزه توده های مردم

 

جام جهانی ۲۰۱۰ و مبارزه توده های مردم

صادق افروز

مسابقات فوتبال جام جهانی امروز در آفریقای جنوبی با بازی تیم های فوتبال مکزیک و آفریقای جنوبی آغاز شد .میلیون ها بیننده به غیر از ۴۰۰ هزار علاقمندی که رنج سفر را به جان خریده و برای تماشا ی این مسابقات به آفریقای جنوبی سفر کرده اند از طریق تلوزیون این مسابقات را دنبال می کنند . ایرانی های فوتبال دوست هم از این قاعده مستثنی نیستند .اگرچه به علت بی لیاقتی دستگاه اداره کننده ورزش در ایران – که اکثرأ از آدم های امنیتی و سپاه تشکیل می شوند-  تیم ایران از راه یافتن به این بازیها بازماند ولی حتی عدم حضور ایران در این بازی ها از شور و شوق مردم برای دیدن بازی ها نمی کاهد .تلاقی زمانی آغاز این مسابقات با سالگرد اعتراض شکوهمند مردم در ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ در واکنش به کودتای سپاه – خامنه ای و اصرار مردم در زنده نگه داشتن خاطره  این اعتراض هم آن ها را ازدنبال کردن این مسابقات باز نمی دارد. مردمی که از برنامه های بسیار خسته کننده و یکنواخت تلوزیون ضرغامی به جان آمده اند چرا در جستجوی کمی تفریح رو به سوی استادیوم های ورزشی آفریقای جنوبی نیاورند ؟ و از شادی و رقص و پایکوبی در کنار فوتبال لذت نبرند؟

این تا آن جایی که به مردم و عشقشان به ورزش مربوط می شود. ولی رژیم های استبدادی و فاشیستی و سیستم سیری ناپذیر سرمایه از ورزش سلاح مورد علاقه خود را می سازند . در ایران رژیم جمهوری اسلامی نهایت سعی خود را خواهد کرد تا تلاقی این رویداد ورزشی را با برگزاری سالگرد اعتراضات توده ای به نفع خود تمام کند و اذهان را یک سره متوجه ورزش کند .امیدوارم آزادمردان و زنانی پیدا شوند تا در این صحنه بین المللی  نیزعمق ماهیت فاشیستی رژیم جمهوری اسلامی را افشا کنند .امیدوارم در کنار آنهمه بیلبوردی که سیستم جهانی سرمایه در استادیوم ها برافراشته است صدایی هم در هم آوایی با آزادی خواهان ایران بلند شود .امیدوارم دوربین های خبرنگارانی که هنرنمایی برجستگان دنیای فوتبال مثل مسی و رونالدو را نشانه گرفته است روی عکس معلم کردی که تنها گناهش عشق آموزش به فرزندان طبقه کارگر ایران  بود هم خم شود و این سوال را مطرح کند که فرزاد کمانگر را چرا حاکمین ایران    کشتند ؟ سیستم جهانی سرمایه نیز در حستجوی سود ورزش را به مثابه ابزاری بکار می گیرد .کوکاکولا ، باد وایزر ، سونی ، هاندایی ، ویزا ،روغن کاسترول ، تایر کانتینتال و مک دونالد امتیاز تبلیغات را به انحصار خود گرفته اند. صرف نظر از اینکه چه تیمی در انتها به مقام اول برسد برندگان واقعی کاپ ۲۰۱۰ فوتبال همین کمپانی ها هستند که میلیارد ها دلار و یورو به جیب می زنند .

دولت آفریقای جنوبی چندین استادیوم بزرگ و زیبا برای انجام این مسابقات ساخته است . زیبا ترین و مجهز ترین این استادیوم ها در شهر دوربان ساخته شده و به نام موسس (موسی) ماب هیدا نام گذاری شده است .موسی ماب هیدا از رهبران سابق حزب کمونیست آفریقای جنوبی بود که در سال ۱۹۴۲ در ۱۹ سالگی به حزب پیوسته بود. ماب هیدا به غیر از فعالیت حزبی از رهبران بسیار با نفوذ اتحادیه کارگری نیز بود .ماب هیدا در سال ۱۹۸۵ بر اثر سکته قلبی در تبعید درگذشت. برگزاری مسابقات در این استادیوم نام باب هیدا را مجددا زنده خواهد کرد. البته برای کمپانی بزرگی چون آدیداس فرقی نمی کند که بیلبوردش در ویمبلی به اهتزاز درآید یا در موسی ماب هیدا . مسئله دریافت حداکثر سود است. برای پرزیدنت آفریقای جنوبی ، ژاکوب زوما و کنگره ملی در حال تلاشی اش، مسابقات جهانی فوتبال به مثابه داروی معجزه آسایی عمل می کند که بر شکاف های عمیق کنگره مرهم می گذارد و مسائل بغرنج و پیچیده و لاینحل جامعه را بطور موقتی هم که شده تعدیل می بخشد. ولی نابرابری ها به شدت در حال افزایش هستند و میزان بیکاری رو به رشد است .سیستم بهداشتی کشور پولی برای خرج کردن ندارد. اقتصاد دانان پیش بینی می کنند برگزاری مسابقات جهانی فوتبال در آفریقای جنوبی به رشد و گسترش نئولیبرالیسم کمک خواهد کرد .اگر برگزاری مسابقات المپیک در یونان در سال ۲۰۰۴ مقدمه بحران اقتصادی در سال ۲۰۱۰ شد،  رشد و گسترش اقتصاد نئولیبرالی چه ارمغانی برای آفریقای جنوبی خواهد داشت ؟

خرداد ۱۳۸۹

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©