Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷ برابر با  ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷  برابر با ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
تلاشی جبهه متحد احمدی نژاد

تلاشی جبهه متحد احمدی نژاد

صادق افروز

 

هنگامی که ائتلاف سیاسی پشتیبان احمدی نژاد انتخابات ریاست جمهوری 1388 را با آن همه دوز و کلک به نفع خود پایان داد ، هیچگاه نمی توانست پیش بینی کند که این ائتلاف عمری بس کوتاه خواهد داشت. اصول گرایان رنگارنگ ، گروه ایثارگران متعلق به احمدی نژاد، سپاه و بسیج و بیت رهبری که همه احمدی نژاد را کاندید کرده بودند نمی توانستند حدس بزنند که در کمتر از یکسال، کار کردن با او تا این اندازه دشوار خواهد بود .

در ابتدا ،صدای بخشی از نمایندگان اصول گرای مجلس درآمد .علی مطهری و توکلی و الیاس نادران شروع به انتقاد کردند .آنها از این که احمدی نژاد بدون در جریان گذاشتن مجلس حرکت می کند ناراحت بودند . ازشیوه ضربتی عملی کردن قانون هدفمند کردن یارانه ها بیمناک و نگران بودند و هشدار می دادند  .در ماجرای دانشگاه آزاد که اکثریت مجلس به آن رای داده بود  عربده ها و نعره های نسل جدید چماق داران  طرفدار احمدی نژاد-که از نسل قدیمی چادر وحدتی ،ده نمکی و الله کرمی اش متمایز است-  که لغو وقف دانشگاه را می خواستند خواب از سر لاریجانی و دیگر نمایندگان مجلس  پراند .

در سر وصدای مشایی و جنجال عرضه کالای جدید "مکتب ایران و مکتب اسلام" که از سوی گروه احمدی نژاد  به منظور جلب نظر و توجه جوانان داخل و گروه های ناسیونالیست خارج از کشور با اتیکت عکس ژست گرفته مشایی به همراه هنرپیشه فیلم های فارسی ، هدیه تهرانی به جامعه عرضه شد ، بازهم این اصول گرایان مجلس بودند که پیشقدم شدند و پس از پایان همایش ایرانیان خارج از کشور به انحراف گروه احمدی نژاد از اصول  بنیادین جمهوری اسلامی اعتراض کردند . این بار بر خلاف مورد دانشگاه آزاد آنها تنها نبودند .منصور ارزی رهبر جامعه مداحان و از مرشدان اصلی پدیده چماقداری از نوع حزب اللهی اش با کمی احتیاط به منتقدین اصول گرا پیوست و به جای خود احمدی نژاد ، مشایی را هدف گرفت .

جبهه موتلفه اسلامی که بازار ایران را نمایندگی می کند و از ابتدای روی کار آمدن جمهوری اسلامی از متحدین اصلی روحانیت حاکم بود و در انتخابات 1388 نیز در درون ائتلاف راست هوادار احمدی قرار داشت پس از وضع قانون مالیات مضاعف بر بازاریان به تقلا افتاد و دبیر کلش بادام چیان را به سراغ دشمن احمدی نژاد ، یعنی هاشمی رفسنجانی فرستاد تا  راهی جهت نجات از بحران سیاسی کنونی جستجو کند .

سفر احمدی نژاد به نیویورک و سخنرانی در سازمان ملل و بدنبال آن سفر پر هیاهو ترش به لبنان تا حدودی  تنشی را که درون جبهه متحد کودتای 1388 ایجاد کرده بود کاهش داد .اما این آرامش موقتی بود .   بدنبال انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران و در جریان نگذاشتن مجلس در این مورد ، این بار صدای اعتراض نه فقط از جانب اصول گرایان مجلس که بر تعدادشان افزوده شده بود ، بلکه از سوی صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه و نشریه " پیام انقلاب " که سخنگوی نماینده ولی فقیه درون سپاه پاسداران است هم برخاست .این خودسری و دور زدن مجلس و مخفی کاری از طرف دار و دسته احمدی نژاد خون حضرات را به جوش آورد .نشریه "پیام انقلاب" درشماره 40  خود پس از کلی خط و نشان کشیدن برای گروه احمدی می گوید :

اگر دولت در صدر هم باشد حق ندارد بی قانونی کند و در برابر خواست نمایندگان، که اختیار عزل رئیس دولت را هم دارند، بایستد

همین مقاله به طرح جایگزینی مکتب ایران و اسلام هم اشاره می کند و می گوید:

 

در حالي كه گفتمان انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني موجي فراگير و گسترده را در جوامع اسلامي ايجاد كرد و باعث بيداري و هوشياري ملت هاي اسلامي شد ناگهان سياست ورزي در ايران كه علي الاصول مي بايست مروج اصلي و واقعي اين گفتمان باشد به ناگاه از ايرانيت به جاي اسلاميت سخن مي گويد و براين اشتباه استراتژيك و تاريخي پای مي فشارد و تا بدانجا پيش مي رود كه منشور كوروش را به جاي گفتمان آزادي خواهي اسلامي بالا مي كشد بي آنكه از اساس ضرورتي براي چنين موضوعي مطرح باشد

 

بدنبال تعطیلی ناگهانی دانشگاه علوم پزشکی ایران ، علیرضا مرندی ، نماینده مجلس و وزیر پیشین بهداشت از اینکه مجلس در جریان ماوقع نبوده اظهار تعجب و نارضایتی می کند . مرندی می گوید :

 

باور کردنی نیست، ما از جلسه عصر جمعه برگشتیم و فردا صبح از داخل و بیرون مجلس زنگ می زدند چرا دانشگاه ایران منحل شده و ما خبر نداشتیم. می گفتیم شایعه است. کسی گوش ندهد. بعد از طریق شما روزنامه نگارها فهمیدیم. یک نامه کوتاه حتی از وزارت بهداشت نرسیده که چرا این کار را کرده اند. این برای مجلس، آبروریزی است که چنین دانشگاه و دستگاه بزرگی را منحل می کنند، بدون آنکه اعضای کمیسیون مربوطه‌اش بدانند این اتفاق افتاده

 

علی مطهری در آخرین مصاحبه خود از نزدیک شدن بعضی از اصول گرایان و اصلاح طلبان صحبت می کند به گفته او عقلای اصلاح طلب و اصول گرا اتحاد نا نوشته ای باهم پیدا کرده اند .او شایعات مبنی بر ایجاد تشکلی از اصلاح طلبان و اصول گرایان  را رد نمی کند و می گوید چنین احتمالی وجود دارد . زیر فشار گروه احمدی نژاد برخی از رقبای پیشین دوباره به هم نزدیک می شوند .شاید دوباره مطهری و توکلی و هاشمی رفسنجانی و موتلفه و خاتمی و کروبی و موسوی زیر یک سقف جمع شوند . موضع گیری موسوی در آخرین دیدارش با کروبی پس از عبور جیمزباندی از بین چماقداران احمدی نژاد در رابطه با طرح هدفمند کردن یارانه ها به احتمال این نوع تشکل های جدید دامن می زند .موسوی پس از این دیدار به خبرنگاران گفت : اوبا خود طرح هدفمند کردن مشکلی ندارد ، بلکه با نحوه عملی کردن آن و عدم استفاده از نیروهای متخصص اشکال دارد .این موضع گیری به مواضع جناح اصول گرای مجلس بسیار نزدیک است .

 

آنچه بر همه روشن است این واقعیت است که جبهه متحدی که در دوره انتخابات ریاست جمهوری دهم پیرامون احمدی نژاد جمع شده بود در حال تلاشی است .این تلاشی پس از فرو نشستن موقتی جنبش اعتراضی و اقدامات دولت احمدی نژاد سرعت گرفته است .

امنیتی کردن طرح هدفمند کردن یارانه ها و تعجیل در اجرای آن از دیگر موارد اختلاف درون جبهه سابقا متحد کودتای 88 است .احمدی نژاد که از عواقب بسیار وخیم این طرح و تاثیر آن بر زندگی زحمتکشان جامعه ایران آگاه است با گماردن 2000 واحد سرکوب در نقاط مختلف تهران بزرگ نگرانی بیش از حد خود را از عکس العمل مردم و واکنش آنها به گرانی های در حال رشد نشان می دهد .طبقات حاکم در جامعه ایران نمی توانند در برابر این سیاست های احمدی نژاد بی تفاوت باشند .اگر سیاست های ماجراجویانه او تحریم اقتصادی از سوی کشور های بزرگ سرمایه داری را بر ایران تحمیل کرده است، سیاست های داخلی  خود سرانه و بدون مشورت او با مجلس و مخفی کاری، نارضایتی های بخش بزرگی از طبقه حاکم را موجب شده است .بطور قطع و یقین نمی توان گفت جامعه ایران آبستن چه نوع حوادثی است .اما آنچه مسلم است زیر منگنه قرار دادن میلیونها انسان و سرکوب روزمره خواست ها و امیال آنها و محروم کردنشان از آزادی ها و حقوق طبیعی یک شهروند نه تنها سرانجام به انفجار اجتماعی در پایین منجر می شود بلکه حتی قبل از رسیدن به چنین نقطه ای حکومت کردن برای بالایی ها و رسیدن به تفاهمات ساده را غیر ممکن می سازد.

نوامبر 2010

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©