Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ برابر با  ۱۴ دسامبر ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰  برابر با ۱۴ دسامبر ۲۰۲۱
حرکت شکوهمند سه روزه معلمان سراسر کشور، گزارش ها و واکنش ها

 

حرکت شکوهمند سه روزه معلمان سراسر کشور، گزارش ها و واکنش ها

 

جنبش سراسری «نور و امید» برای فردائی بهتر

علیه مدافعان جهل و تاریک اندیشی

 

سایت راه کارگر : تحصن دو روزه و گردهم آئی های سراسری معلمان در پاسخ به فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران نمونه بارزی از سازماندهی دقیق و بسیج گسترده ترین نیرو حول خواست های بیواسطه معلمان سراسر کشور بود. تشکل های صنفی معلمان به عنوان یک تشکل سندیکائی سراسری نشان داده است که علیرغم هزینه های بسیاری که در این بیست سال داده است، علیرغم دستگیری ها و زندانی شدن فعالان و بویژه اعضای اصلی و مسئول در تشکل ها، علیرغم اخراج فعالان صنفی  معلمان تواسته است در شرایط سرکوب خشن فاشیستی یک حکومت مدافع جهل و تاریک اندیشی به ستونی استوار برای دفاع از خواست های صنفی معلمان تبدیل گردد. سراسری شدن تشکل های صنفی معلمان، تاکید ویژه شان بر خواست های بیواسطه و حرکت بر مدار شیوه های مسالمت آمیز و خشونت پرهیز و تاکید بر موارد قانونی برای دفاع از حقوق حقه شان، توانسته است حمایت و همدلی بخش بزرگی از معلمان را جلب کند که نمونه درخشان آن را در حرکت ۲۲ آذر ۱۴۰۰ بخوبی مشاهده کردیم . سراسری بودن حرکت معلمان و حمایت بیشائبه شان از تشکل سراسری و صنفی خود، حکومت را مجبور کرده است تا آنها را به رسمیت بشناسد و برخی از روزنامه ها  و حتی خبرگزاری های حکومتی  کشور و صدا و سیمای ولایت نیز مجبور شده اند به این حرکت بزرگ و خواست های معلمان واکنش نشان دهند.

 

حرکت سراسری معلمان هر چند بر پایه چند خواستۀ بیواسطه به صورت سراسری انجام گرفته است، اما همگان می دانند و شورای تشکل های صنفی فرهنگیان کشور نیز بارها در بیانیه های تاکید کرده است که معیشت تنها مشکل معلمان نیست. آموزش رایگان و کارآمد، توجه به وضعیت دانش آموزان، مشکل دانش آموزانی که ترک تحصیل می کنند، نقش مخرب آموزش ایدئولوژیک نیز از اساسی ترین مسائلی است که جنبش معلمان با آن دست و پنجه نرم می کند. از همین روست که در حرکت سراسری و سه روزه معلمان، شاهد حضور پررنگ و حمایتی دانش آموزان بوده ایم و همچنین بخشی از اولیا دانش آموزان نیز همراهی و همدلی خود را با این حرکت با شکوه و سراسری ابراز داشته اند. روشن است که در صورت عدم تحقق خواست های بر حق معلمان و بی اعتنائی مجلس به این خواست ها، زمینه شکل گیری حرکت های گسترده تر با حمایت دانش آموزان دور از انتظار نیست.

 

جنبش سراسری معلمان از آن رو جنبش «نور و امید» است که خواهان فردائی بهتر برای نونهالان این مرز و بوم می باشد. زیرا آنها بیش از دیگران به نگاه ایدئولوژیک حاکمان به امر آموزش و نقش مخرب آن واقف هستند. حاکمان اسلامی که دم از کمبود بودجه می زنند و به نقش "تورم زا"ی اجرای طرح رتبه بندی اشاره می کنند، در بودجه ۱۴۰۱ برای ۲۴ موسسه  و نهاد انگلی مذهبی ردیف های نجومی در نظر گرفته اند. زیرا این نهادها مروج جهل و خرافه و سازمانده تاریک اندیشی در کشورند. در حالی که آموزش و  پرورش از نگاه حاکمان یک نهاد مزاحم تلقی می گردد زیرا در آنجا معلمان، علم و دانش و آگاهی را به دانش آموزان  آموزش می دهند. همین "جرم" برای معلمان کافی است که مدام زیر نظارت حراست قرار داشته باشند. در امر بودجه نیز آموزش و پرورش مورد بی اعتنائی قرار گیرد تا جائی که «طبق آمار وزارت آموزش و پرورش، 30 درصد مدارس کشور تخریبی هستند، ولی چشم این وزارتخانه به‌دست خیران است. در این میان، عمده مدارس شبانه روزی دولتی نیز به دلیل هزینه‌هایی که دارند، رو به‌ تعطیلی هستند. اما نکته جالب که در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نیز بدان اشاره شده رشد بودجه 900 درصد مدارس غیردولتی است». و حتی طرح هائی مطرح می گردد تا آخوندهای جوان و طلبه ها را به عنوان "معلم" به سر کلاس ها بفرستند در حالی که تعداد کثیری از معلمان جوان تحصیل کرده در دانشگاه فرهنگیان  منتظر استخدام هستند و بارها با تجمعات خود در جلو مجلس به بلاتکیفی وضعیت خود اعتراض داشته اند.

 

حرکت سه روزه و شکوهمند معلمان به دعوت شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان، یک بار دیگر نشان داد که در برابر حاکمیتی که بیست سال تمام چشم و گوش خود را بر خواست های این بخش  از جامعه بسته است راهی جز به میدان آوردن نیروی وسیع و به هم زدن توازن قوا نمانده است. تشکل هایی سیاسی ـ صنفی معلمان معروف به "سیاصنفی"  که عمدتا به جریانات اصلاح طلب یا حکومتی نزدیک هستند، در تمامی این بیست سال مشغول چانه زنی با دولتی ها و مجلسی ها بوده اند و حتی نتوانسته اند به یک خواسته کوچک در راستای اهداف جنبش معلمان دست یابند. اکنون آنها نیز بیهوده بودن این تلاش ها را نظاره می کنند هر چند هنوز شهامت آن را نیافته اند تا در کنار تشکل های صنفی قرار گیرند و از تلاش های این تشکل ها علنآ حمایت کنند. اما پر واضح است که بدنه این بخش از تشکل ها، در حرکت های این سه روزۀ حضور فعال داشته و به جایگاه ویژه تشکل های صنفی در سازماندهی و بسیج بیشترین نیرو در خیابان واقف گشته اند.

 

جنبش سراسری سه روزه معلمان سراسر کشور، این بار نیز شاهد حضور گسترده معلمان زن بود. در بسیاری از شهرها، این بانوان معلم بودند که پشت تریبون های سخنرانی قرار می گرفتند و با صدای رسای خود قطع نامه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان را می خواندند. حضور پررنگ زنان در جنبش مطالبه گرانه معلمان، وزن مسائل زنان و توجه به مسائل ویژه آنها را نیز بیش از پیش برجسته تر می سازد. از این رو جنبش معلمان به عنوان ستونی استوار از جنبش کارگری و بویژه  بخش خدمات، از طریق زنان معلم با جنبش زنان کشور پیوندی ناگسستنی ایجاد می کند. پیوند این دو ستون جنبش های اجتماعی و پیوند با میلیون ها دانش آموز، پیوند با جنبش جوانان را نیز پررنگ تر از گذشته کرده است. حضور گسترده و چشمگیر معلمان مناطق ملی در حرکت سراسری معلمان، مسائل ملی را نیز در مرکز توجه قرار می دهد. از این رو می توان بر این نکته تاکید کرد که جنبش قدرتمند و سراسری معلمان، نقطه پیوند مستحکمی میان جنبش های کارگری، زنان، جوانان و ملیت های تحت ستم ایجاد کرده و به تقویت و همگرائی آنها  کمک خواهد کرد. همین امر است که این جنبش را از محدوده خواست های بیواسطه به نقطه امیدی برای همگرائی های بیشتر در راه  نجات کشور از وضعیت نابسامان کنونی تبدیل می کند.

...........................................

درود بی‌پایان بر شما و ارادەی استوارتان

به نام خداوند جان و خرد

فرهنگیان مطالبه گر و حق خواه سقز و زیویه

با نثار گرمترین و صمیمانه ترین سلامها و درود بی‌پایان بر شما و ارادەی استوارتان، بر خود می‌بالیم که در کنار شما در مسیر حق‌طلبی گام بر می‌داریم.

امروز بیست و دوم آذرماە 1400، حماسه ی حضورتان را تمام ایران دیدند و باورشان به اتحاد و همدلی شما عزیزان، راسخ‌تر از همیشه گردید.

 بازنشستگان بزرگوار ما، در کنار همکاران شاغل،  بار دیگر در کلاس درس، اما این‌بار کلاسی به وسعت ایران، به همگان درس آزادگی و خستگی‌ناپذیری و مطالبه گری دادند. همگان اتحاد ناگسستنی فرهنگیان را در سراسر کشور و بە ویژە در سقز، با تمام وجود دیدند و درک کردند. و فهمیدند هر کجا و هر زمان پای دفاع از حق و حقیقت در میان باشد، لحظەای درنگ نخواهد شد.

سپاس خدای را کە افتخار با شما بودن را نصیبمان کردە است.

 

همکاران بزرگوار؛

همچنانکه میدانید، حق‌طلبی و عدالت‌خواهی، اگر با حمایت و پشتیبانی از همدیگر همراە باشد، سختیها و موانع مسیر، سهل‌تر و قابل تحمل‌تر خواهند گشت و دستیابی به خواسته هایمان امکان تحقق بیشتری خواهند داشت. بار دیگر شما نشان دادید، با عزمی راسخ کمر همت برای تسهیل موانع و طی کردن نستوهانه ی این فراز و فرودها بسته و حمایت از کرامت معلم و شان معلمی، جز لاینفک اعتقاداتتان است. به همین مناسبت، بخاطر حضور پر رنگتان و برای پشتیانی و حمایت قاطعی که از همکار فرهیخته، دلسوز و توانمند عضو انجمن صنفی معلمان کردستان، جناب آقای "آمانج امینی" کردید، از تک تک شما عزیزان نهایت تقدیر، تشکر و سپاس را داریم و سر تعظیم در پیشگاە شما معلمان راستین، فرود می‌آوریم. درود بر شما و بر حق‌خواهیتان.

با احترام و آرزوی سلامتی، سربلندی و طول عمر باعزت برای همگی

انجمن صنفی معلمان کردستان(سقز و زیویه)

......................................................................................

چرا خشونت با معلمان در مازندران، متفاوت از دیگر استان هاست؟!

امروز بیست و دوم آذرماه یک هزارو چهارصد، پیرو فراخوان شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران،  شیرزنان و غیور مردان فرهنگی مازندرانی، با تجمع در جلو اداره کل آموزش و پروش مازندران با حضور پرشور و مستحکم خود، حماسه آفریدند و علی رغم فضای امنیتی شدید و برخورد و ارعاب، جانانه ایستادند. و فریاد زدند :

«معلم بیدار است، از تبعیض بیزار است»، « نیروی انتظامی، حمایت حمایت»، « اجرای رتبه بندی، اجرای همسان سازی، بدون حقه بازی »، « معلم زندانی آزاد باید گردد »...

 

متأسفانه نیروهای لباس شخصی و نظامی این فریاد حق خواهی را تاب نیاورده، شروع به خشونت و سرکوب کردند و برای پراکنده کردن همکاران از گازها و اسپری هایی استفاده کردند که ایجاد سرفه و سوزش می کرد ( هنوز چشم هایم می سوزند و گلویم خارش دارد) و در توهین به معلم، کم نگذاشتند، حتی در داخل اداره که خانه دوم معلم است، معلمان را کتک زدند. مسئولین و دولت مردانی که می گویند شما بیائید مشکلات تان را به ما بگوئید در این زمان ها کجا هستند؟؟؟.

اگرچه دیدن این صحنه ها سخت و مغایر با مر قانون اساسی کشور و خلاف مرام و اصول انسانی است، ولی باید حاکمیت تاکنون متوجه شده باشد که هیچ  تأثیری در تداوم مطالبه گری معلم ندارد، چراکه او آگاهانه  و با توجه به ناکارآمدی نظام آموزشی و مشاهده تبعیض و فساد مدیریتی و نا امیدی از تلاش ها و بی فایده بودن پیگیری ها به این نتیجه رسیده و پا در راه نهاده است و جز پاسخگویی مسئولانه و رسیدگی به خواسته ها که چیزی بیرون از اجرای درست قانون نیست، راهکار دیگری ندارد.

امروز همکاران مازندرانی در همصدایی با دیگر همکاران در سراسر کشور، دین خود را ادا کردند و علی رغم برخوردهای جنجالی نیروهای نظامی و امنیتی که بعضا از روی بی ظرفیتی فردی، به صورت دعوا و بغض و کینه و داد و هوار و یقه گیری و کتک کاری و دستگیری، فضا را بسیار متشنج می کردند، استوار در صحنه ماندند و به شعارها و بیان خواسته های خود ادامه دادند و ادامه خواهند داد. تصاویری که از تجمع همکاران در آمل و بابل و ... می رسند نشان دهنده فراگیر شدن این کنش هاست. باشد تا دیر نشده، سردمداران و تصمیم گیران به خود آیند.

حسین سلامی/ کنشگر صنفی/ مازندران

.............................................................................................

معلمان سرافراز یزد با قامتی استوار در مسیر حق طلبی و اجرای عدالت

به نام خداوند جان و خرد

 

سلام و درود و خداقوت به همه همکاران فرهنگی و معلمان شجاع و فهیم و کنشگر ایران و استان یزد که پس از دو روز تحصن ، امروز ۱۴۰۰/۹/۲۲ ، با شرکت در تجمع اعتراضی و تشکیل کلاس درس عمومی ، همگام با معلمان کشور به جامعه ، درس پایمردی ، شجاعت، اتحاد و همدلی در راه احقاق حق و عدالت دادند.

 

نیک میدانیم که برای تکمیل آموزش به دانش آموزان دیروز که امروز در جایگاه مسئول قرار دارند و با کمال تاسف، مسئولانه رفتار نمی‌کنند ، قطعا نیاز به مشارکت و پایمردی جمعی شما بزرگواران هست تا با اتحاد و همدلی به آنها درس  مسئولیت شناسی و وفای به عهد بدهیم.

 

ضمن اعلام تشکر و قدردانی از دانش‌آموزان و اولیا و مسئولان آموزش و پرورش و نیروهای محترم حراستی و امنیتی و انتظامی استان که مسئولانه و هوشمندانه با حرکت اعتراضی ما فرهنگیان رفتار نمودند، امیدواریم نمایندگان مجلس با پیام و درسی که از کنش اعتراضی تحصن دو روزه و تجمع امروز معلمین کشور دریافت می‌نمایند ، بر سر میثاق و پیمانی که با مردم بسته‌اند برگردند و به خواست قانونی معلمین عدالت طلب تن در دهند و بیش از این موجبات وارد شدن خسارات و آسیب‌های اجتماعی ناشی از ظلم و بی عدالتی به جامعه را فراهم نکنند.

 

در پایان اعلام می‌کنیم ، معلمان سرافراز یزد با قامتی استوار در مسیر حق طلبی و اجرای عدالت همچنان ایستاده‌اند و در صورت عدم تصویب کامل و بی عیب و نقص لوایح رتبه بندی شاغلان و همسان سازی بازنشتسگان بر اساس بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی و عدم اجرای کامل ماده ۶۴ قانون مدیریت خدمات کشوری توسط دولت از تاریخ تصویب آن و دیگر خواسته‌های قانونی اعلام شده در قطعنامه پایانی تجمع امروز ، کانون صنفی فرهنگیان یزد حق خود می‌داند که کنشهای اعتراضی دیگری را بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی گسترده‌تر از قبل ، همگام با دیگر تشکلهای عضو شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران ادامه دهد.

کانون صنفی فرهنگیان یزد

بیست و دوم آذر ۱۴۰۰

.......................................................................................................

سکوت صدا و سیما پس از پوشش اخبار فرهنگیان در رسانه‌های خارجی شکست!

پس از گذشت چندماه از  اعتراضات سراسری معلمان، در غیاب رسانه‌های داخلی و صدا و سیما و با توجه به گستردگی بیشتر تجمعات روز دوشنبه ۲۲آذر۱۴۰۰ که موجب پوشش اخبار آن در رسانه‌های خارجی گردید، بالاخره صدا و سیما سکوتش را شکست!

اما...

در یک گفتگوی نابرابر و بدون حضور نماینده معلمان، منادی و عرب یکبار دیگر خلاف خواست فرهنگیان و به ضرر آنان این لایحه را تفسیر کردند.

پاسخ ما همان قطعنامه شورای هماهنگی است :

امروز ما در اینجا جمع شده‌ایم که اعلام نماییم فرهنگیان ایران تا تحقق کامل رتبه‌بندی شاغلان، حداقل هشتاد درصد حقوق‌ هیات‌علمی ‌و همسان‌سازی ‌بازنشستگان مبتنی بر قانون مدیریت خدمات کشوری، دست از اعتراض نخواهند کشید.

اگر خروجی جلسه فردا حداقل حقوق معلمان را بر مبنای حداقل هشتاد درصد حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه تا خط فقر یعنی ۱۲ میلیون افزایش ندهد و بودجه همسان‌سازی واقعی برای اجرا از مهر ۱۴۰۰ تامین نگردد، این اعتراضات در ابعاد گسترده‌تر ادامه خواهد یافت.

.................................................

گزارش تجمع سراسری معلمان ایران

 دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰

روز دوشنبه ، ۲۲ آذر ، ده‌ها هزار فرهنگی شاغل و بازنشسته در سراسر ایران به فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران پاسخ مثبت دادند و به صورت همزمان راس ساعت ۱۰ در مکان‌های از پیش تعیین شده تجمع نمودند.

بنابر اخبار ارسالی تاکنون معلمان در شهرهای زیر تجمع نموده‌اند.

 

۱. شیراز ( الگوی موفق اعتراضات)

۲. قم

۳. کرمانشاه

۴. تهران

۵. مریوان

۶. سقز

۷. جلفا

۸. یاسوج

۹. رشت

۱۰. اسلام‌آباد غرب

۱۱. یزد

۱۲. اهواز

۱۳. سنندج

۱۴. مهریز

۱۵. کرج

۱۶. همدان

۱۷. بندر ماهشهر

۱۸. ملایر

۱۹. دیواندره

۲۰. خمینی‌شهر

۲۱. لردگان

۲۲. قزوین

۲۳. قروه

۲۴. نورآبادممسنی

۲۵. الیگودرز

۲۶. بوشهر

۲۷. بجنورد

۲۸. تبریز

۲۹. ملکان

۳۰. ارومیه

۳۱. بیجار

۳۲. کرمان

۳۳. زنجان

۳۴. سجاسرود

۳۵. شوشتر

۳۶. خنج

۳۷. بیرجند

۳۸. کامیاران

۳۹. آبادان

۴۰. بندرامام خمینی

۴۱. آغاجاری

۴۲. کنگان

۴۳. مهر

۴۴. درود

۴۵. میاندوآب

۴۶. تکاب

۴۷. شهرکرد

۴۸. لنده

۴۹. لالی

۵۰. نجف‌آباد

۵۱. چرام

۵۲. معمولان

۵۳. دیشموک

۵۴. گناوه

۵۵. ایذه

۵۶. لیکک

۵۷. ایلام

۵۸. گچساران

۵۹. گلپایگان

۶۰. دزفول

۶۱. دهدشت

۶۲. سمیرم

۶۳. بهبهان

۶۴. کرخه

۶۵. خرم‌آباد

۶۶. بندرعباس

۶۷. بوکان

۶۸. ازنا

۶۹. مشهد

۷۰. جوانرود

۷۱. آمل

۷۲. بابل

۷۳. ساری

۷۴. تاکستان

۷۵. اراک

۷۶. بوشهر

۷۷. نورآبادممسنی

۷۸. باغبهاداران

۷۹. علامرودشت

۸۰. اندیمشک

۸۱. جم

۸۲. سمنان

۸۳. تیرون و کرون

۸۴. لامرد

۸۵. شوش دانیال

۸۶. ماهدشت

۸۷. دزفول

۸۸. باغلمک

۸۹. ابرکوه

۹۰. شهربابک

 

🔹 فرهنگیان عزیز !

 با سپاس از حضور پر شور شما در اعتصاب و اعتراضات روزهای گذشته، لطفا گزارشات تکمیلی خود را برای ما ارسال نمایید ‌و منتظر تصمیمات بعدی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران باشید.

 

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

۲۲ آذر ۱۴۰۰

.........................................................................

به نام داور دادگر

از: انجمن صنفی معلمان استان کرمانشاه

به: دبیرخانه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

و

سخنگوی محترم شورای هماهنگی

جناب آقای اسکندر لطفی

در پی فراخوان شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران...

انجمن صنفی معلمان استان کرمانشاه همانند فراخوان های قبلی همراه فرهنگیان شاغل و بازنشسته حماسه ای خلق نمودند که در تاریخ فعالیت های صنفی و مطالبات به حق معلمان، ثبت خواهد شد.

در تاریخ شنبه ۱۴٠٠/۹/۲٠ و یکشنبه ۱۴٠٠/۹/۲۱ آذر ماه تمامی آموزشگاهای مقاطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم معلمان شاغل در مدارس حضور یافته و در کلاس های درس حاضر نشدند و در دفاتر مدرسه تحصن و برنامه شاد را تعطیل نمودند...

در بازدید میدانی از مدارس سطح شهر کرمانشاه، همه آموزشگاه های مقاطع مختلف، شاهد تحصن همکاران بودیم.

حماسه بزرگ در روز دوشنبه ۱۴٠٠/۹/۲۲ خلق گردید...

بیش از ۳٠٠٠ فرهنگی شاغل و بازنشسته، مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان، تجمع نمودند و با سر دادن شعار های کوبنده مطالبات صنفی به حق خویش را به رخ مسئولان کشیدند.

جناب آقای حیرانی عضو انجمن صنفی معلمان استان کرمانشاه طی یک سخنرانی مبسوط و متقن، نکاتی را در مورد اصل هایی از قانون اساسی را بر شمردند و خواستار رسیدگی قوه قضاییه در ارتباط با بی عدالتی و عدم اجرای قوانین مدیریت خدمات کشوری و برنامه ششم و... شدند و در مورد رتبه بندی و همسان سازی بازنشستگان عزیز یاد آوری نمودند

سپس دکتر یزدان پناه مدیر کل محترم آموزش و پرورش استان کرمانشاه در اجتماع پرشور و حماسی فرهنگیان، حضور یافتند و طی یک سخنرانی اجتماع فرهنگیان را به حق دانستند و خواسته ها و مطالبات فرهنگیان را تأیید نمودند و قول دادند که در جلسه آتی با مجمع نمایندگان استان با دعوت از فعالین صنفی خواهان رسیدگی مجلس در ارتباط با رتبه بندی و همسان سازی بازنشستگان خواهند شد.

در پایان قطعنامه پایانی شورای هماهنگی، توسط یکی از بانوان فرهنگی، قرائت گردید.

نکته قابل ذکر، حضور پرشکوه بانوان فرهنگی به عنوان طلایه داران تعلیم و تربیت، در صف اول تجمع پرشکوه کرمانشاه، خودنمایی می کرد...

با تقدیم احترام

اسداله حیرانی

علی حشمتی کلهر

.........................................

تجمع گسترده و سراسری معلمان

نوید بخش آینده ای روشن

امروز دوشنبه ۲۲ آذر معلمان در یک اقدام کم سابقه که نشان از همبستگی گسترده و همدلی و اراده ملی دارد، دست به یک تجمع در شهرهای کشور زدند.

خواسته های آنها البته چیز تازه ای نبود، همسان‌سازی ‌بازنشستگان مبتنی‌ بر قانون مدیریت خدمات کشوری و رتبه‌بندی‌ شاغلان حداقل هشتاد درصد حقوق‌ هیات ‌علمی، همچنین مطالباتی که از دیر باز بدون پاسخ مانده است نظیر آموزش رایگان، ارتقای سطح آموزش، نوسازی مدارس و سایر خواسته هایی که در هر کجای دنیا در اولویت کار هر دولت و وزارت آموزش و پرورش است.

 

این خواسته ها بیش از ده سال است که مطرح شده و هر بار دولتهای پیاپی با وعده و فریبکاری از تحقق آن سر باز زده اند و این بار نیز خبرهای منتشر شده نشان می‌دهد، حکام زیر قول خود زده و خبری از ۵۰ هزار میلیارد تومان برای یکسال و ۲۵ هزار میلیارد تومان برای شش ماه نیست. دولت و مجلس می‌خواهند با ۱۲.۵ رتبه‌بندی را سرهم‌بندی نمایند.

 

وزیر آموزش و پرورش صراحتا می‌گوید روی جزییات رتبه بندی ابهاماتی هست که باید برطرف شود و این طرح را بیشتر همسان سازی حقوق می‌دانم تا رتبه بندی. چون برای رتبه بندی سندی باید بیاید و بعد روی آن سند بشود کار کرد. اینک سوال اینست آیا اینهمه تجمع و هزاران معلمی که در آن شرکت کرده اند نزد شما جایگاهی دارد که دنبال سند میگردید؟ «قانون رتبه‌بندی و همسان‌سازی حقوق معلمان» قانونی است که بیش از یک دهه دولت‌های مختلف به بهانه‌های مختلف از اجرای درست و کامل آن سر باز زده‌اند.

در دو دور، دولت های خاتمی، احمدی نژاد و روحانی با ایجاد فضای سرکوب، فضای فرهنگی به شدت امنیتی شد. دهها معلم زندانی و بیشتر از این با احکام سنگین قضایی روبرو شده و یا اخراج گردیدند. جرم آنها بجز مطالبه گری چه بود؟ و این رئیس دولت نیز روش اسلاف خودش را علیرغم تمامی وعده ها در پیش گرفته و دست به بازداشت معلمان و فعالان صنفی زده است و البته پاسخ خود را از معلمان با این شعار گرفت: ای دولت دروغگو حاصل وعده هات کو؟

حاکمیت ضد فرهنگی نه تنها هیچگاه به این خواسته ها توجهی نکرده بلکه همواره با سلاح سرکوب و تهدید با آن مقابله کرده است که آخرین مورد آن بازداشت تعدادی از معلمان بدنبال تجمع دیروز و ارسال پیامهای تهدید است.

معلمان در تجمع امروز خود ضمن محکوم کردن و ابراز انزجار از این اعمال شنیع، جاهلانه و غیر اخلاقی از آحاد جامعه ی فرهنگی خواستار این شدند که بیش از گذشته در جهت استیلای حقوق و مطالبات خود همت گماشته و آن ها را پاس بدارند.

همچنانکه در بیانیه شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران آمده است: امروز کشور ما در شرایطی گرفتار آمده است ، که حلقه ی بحرانهای داخلی و خارجی ، بحران محیط زیست، بحران روحی روانی ، بحران اخلاق ، بحران اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی ، آموزشی ، بهداشتی هر روز تنگ تر می شود .» و البته «برکسی پوشیده نیست ، که  زیان این فرا بحرانها  را توده ی مردمی  بر دوش می کشند، که دستشان از منابع قدرت و ثروت کوتاه است.» این بحرانها ناشی از حاکمیت سیاستمدارانی است که مردم را ابزار آزمون و خطاهای سیاسی خود قرار داده و گزینه حاکمیت به هر قیمت را پیش روی خود قرار داده اند.

 

نتیجه

معلمان این بار دیگر نماینده تمامی ملت ایران هستند و حرفهای آنها ترجمان درد و اندوه تمامی آحاد مردم است. مردمی که در محاصره تورم و گرانی و تبعیض و بیعدالتی به تنگ آمده اند.

زنگها برای پایان یک مرحله و آغاز دورانی نوین به صدا در آمده است.

۲۲ آذر ۱۴۰۰

دکتر حسن مدنی

.............................................

حمایت سندیکای کارگران شرکت واحد

دهها هزار معلم  امروز ۲۲آذرماه در اعتراض به عدم اجرای رتبه بندی و همسانسازی و معلمان زندانی در دهها شهر کشور دست به تجمعات اعتراضی زدند .

 

امروز سومین روز اعتراضات معلمان و فرهنگیان بازنشسته در تهران و همزمان در صدهها شهر کشور دراعتراض به عدم اجرای رتبه بندی و همسانسازی بوده که در دوروز گذشته با تحصن و حاضر نشدن درکلاس های درس آغاز گردیده و امروز ۲۲ آذر ماه با تجمعات دهها هزار نفری در دهها شهر کشور برگزار گردیده است .

 

معلمان در تجمعات اعتراضی شعار معلم زندانی آزاد باید گردد سر دادند وخواستار آزادی زندانیان سیاسی شدند دراین تجمعات معلمان نارضایتی عمیق خودشان را از سسیتم اداره کشور ابراز کردند.

 

سندیکای کارگران شرکت واحد ضمن برسمیت شناختن اعتراض واعتصاب برای معلمان و کارگران ، خواستار آزادی تمامی معلمان و کارگران و زندانیان سیاسی دربند میباشد

...............................................

معلمان با قدرت ظاهر شدند!

«در رابطه با اعتصاب سراسری معلمان در ایران»

اعتراض واعتصاب متشکل وسراسری معلمان درایران نشانی از تشکل یابی  بیشتر یک آلترناتیو اجتماعی موثردر جامعه کنونی ایران است . اهمیت آن در اینست که این کارهنگامی صورت می گیرد که فروماندگی ودرماندگی حاکمیت در پاسخ به خواست های اکثریت عظیم مردم نمایانتر می شود. 

 بی شک چنانچه اتحاد سراسری کلیه اعتصابات واعترا ضات حول خواست ها، که نیازمبرم وعاجل کل جامعه بستوه آماده ایران است،در میان جنبش های دیگر اجتماعی تحقق یابد، چنان قدرتی از پائین بوجود خواهد آمد که خطر تجزیه ایران و تجاوز خارجی و ویرانی و اضمحلال، که دیگر ابزار رژیم حاکم در کنارسرکوب نظامی است و برای سرکوب اعتراضات اجتماعی بکار می گیرد،رنگ می بازد.

تنها یک راه موجود است ، تحقق کلیه خواست های معلمان با نیروی اجتماعی و جنبش خود و گرنه همانطور که بداقی معلم دستگیر شده، بیهراس از دستگیری تاکید کرد، مبارزه معلمان نه تنها ادامه خواهد یافت بلکه گسترش همه جانبه تری می یابد. 

زندانی کردن عبدی وخواستارودیگرمعلمان ودستگیری بداقی از ماهیت ضد مردمی رژیم و تسلط دستگاه های امنیتی  برمی خیزد. آنها با دستگیری و زندانی کردن می خواهند که  هراس در دل معلمان بیندازند و نیز از برگزاری اعتصابات جلو گیری کنند. ولی زهی خیال باطل ،اعتصابات سراسری و بی سابقه معلمان جواب دندان شکنی بدین عمل دستگاه های امنیتی بود.

بی شک اعتصابات سراسری و اتحاد کارگر و معلم وبازنشسته و دانشجو،تضمینی برای حرکت عظیم اجتماعی است که طبقه کارگر با سازمانیابی طبقاتی و هدایت مبارزات اجتماعی ، آموزش و بهداشت رایگان ، تامین معیشت همگانی  وانواع آزادی ها را متحقق خواهد کرد.  

نهادهای همبستگی با جنبش کارگری در ایران خارج از کشور

23 آذر1400 برابر با 14دسامبر2021

...............................................

گزارشی از  حرکت سراسری معلمان

🖌روز دوشنبه ۲۲ آذر قبل از ساعت ۱۰ لحظه‌به‌لحظه به جمعیت تجمع کنندگان فرهنگی و بازنشسته افزوده می‌شد و این زحمتکشان همچنان همیشه دوش به دوش هم برای پیگیری مطالبات حضور داشتند.

چند تن از معلمان و بازنشستگان در مورد وضعیت اسفبار معلمان، دانش‌آموزان و بازنشستگان صحبت کردند که سخنان آنها با استقبال جمعیت معترض روبه‌رو شد.

هم‌چنین از مطالبات فرهنگیان و بازنشستگان مبنی براجرای طرح رتبه‌بندی و اجرایی شدن قانون مدیریت خدمات کشوری سخن گفتند و اذعان داشتند که تورم کنونی در جامعه و فشار اقتصادی بر دوش معلمان، کارگران، بازنشستگان، کارمندان و... بسیار سنگینی می‌کند و این میزان حقوق، پاسخگوی زندگی آنان نیست.

شرکت کنندگان با در دست داشتن بنرهایی خواسته‌های خود را اعلام می‌کردند.

ماموران امنیتی یک‌بار به سمت معترضین یورش بردند و تلاش کردند که گوشی یکی از زنان را ضبط کنند که با اعتراض شدید حاضران مجبور به عقب‌نشینی شدند.

در اواسط میتینگ یکی از نمایندگان زن مجلس سخنانی ایراد کرد: «امروز مجلس تعطیل است ولی بدانید در مجلس گروهی از ما نیز از جنس شماییم» و فرهنگیان را به ادامه‌ی پیگیری مطالبات خود دعوت نمود و مانند همیشه وعده‌های پوشالی را مطرح کرد اما با شعار "دروغه دروغه " از طرف جمعیت روبه‌رو شد.

جمعیت حاضر چند بار با سردادن شعار "رسول‌ بداقی آزاد باید گردد" اعتراض خود را به بازداشت وحشیانه‌ی دبیر شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی اعلام کردند.

دیگر شعارهای حاضران:

* معلم زندانی آزاد باید گردد

* معلم بپاخیز، برای رفع تبعیض

* مشکل ما حل نشه، کلاس‌ها تعطیل میشه

* ننگ ما ننگ ما، صدا و سیمای ما

* معلم بیدار است، از تبعیض بیزار است و...

هم‌چنین دو شعار بر روی بنرها در مورد دانش‌آموز اصفهانی، توجه حاضران را جلب کرده بود:

 

* دانش آموزم نابینا شد جواب آب، ساچمه نیست!

* مسئول نابینایی دو چشم دانش‌آموز اصفهانی ما کیست؟!

 

 در پایان قطعنامه خوانده شد و تجمع با این عبارت که: "اگر به خواسته‌های ما رسیدگی نشود تجمعات در سراسر کشور به شکل گسترده‌تری ادامه خواهد یافت"

در ساعت ۱۲ پایان یافت.

 

۱۴۰۰/۹/۲۲

اتحاد بازنشستگان

..................................................

سومین روز اعتصاب سراسری معلمان

سومین روز اعتصاب سراسری معلمان در خیابان با همراهی بازنشستگان فرهنگی - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲

اعتصاب سراسری معلمان کشور در سومین روز، با پیوستن بازنشستگان به آن‌ها در خیابان‌های کشور همراه شد. درحالیکه از قبل قرار بود سرنوشت تغییرات لایحه رتبه‌بندی امروز تعیین تکلیف شود، مجلس با به تعویق انداختنش مجدداً سعی کرد وقت تنفسی برای این بازی فرسایشی بخرد.

تصاویر و ویدیوهایی که در سه روز اخیر از اعتصابات معلمان بیرون آمده، نشان از حساسیت بسیار زیاد معلمان بر ارقام و اعداد و اعشار  بودجه۱۴۰۱ دارد:

معلمی که بر روی تخته با مقایسه پاداش مزدی وزارتخانه‌های امنیتی مثل قوه قضائیه با آموزش و پرورش، «بی‌عدالتی» را به زبان ریاضی به دانش‌آموزانش تشریح می‌کند.

کنایه‌سازی از «مدارس ضایعاتی» در گروه‌ها و کانال‌های معلمان در واکنش به آب رفتن بودجه  سرانه دانش‌آموزی و توصیه دولت به تأمین هزینه‌ها از دو مجرای شهریه‌های اجباری و ضایعات کاغذ مدارس.

اعتراض در قطعنامه‌های اعتصاب به جهش موشک‌وار بودجه نظامی، حوزه علمیه، صدا و سیما، افزایش سن بازنشستگی معلمان و همچنین اولویت به استخدام طلاب در مدارس و غیره.

 

مصادیق بالا نشان می‌دهد که در این اعتصاب  خود معلمان خوب می‌دانند که  رتبه‌بندی و  همسانسازی یا به عبارتی مبارزه مزدی‌شان هم ضرورتاً به مبارزه بزرگتر سیاسی و طبقاتی گره خورده. فریاد چندین و چندبارۀ شعار #معلم_زندانی_آزاد_باید_گردد در تجمعات امروز شیراز، اراک، تهران و... نیز مهر تأییدی بر به رسمیت شناختن چنین پیوندی است.

گذشته از حضور پرشور و چشمگیر معلمان (خصوصاً در شهرهایی مثل شیراز، مریوان، سقز، قم و غیره)، منحصر به فردترین ویژگی این اعتصابِ سه روزه را می‌توان در تأکیدش به دادنِ اولتیماتوم و تهدید به استمرار اعتصاب در صورت خروجی نامناسب لایحه رتبه‌بندی دانست. چنین اولتیماتوم و فوریتی است که ماهیت این اعتصابات را نسبت به سال ۹۷ متمایز می‌کند. اتمام حجتی که البته نه فقط از سوی تشکل‌ها، بلکه از سوی خود بدنه معلمان نیز در تجمعات امروز با فریاد مکرر چنین شعارهایی تأکید شد:

رتبه‌بندی حل نشه، کلاس‌ها تعطیل می‌شه!

مشکل ما حل نشه مدرسه تعطیل میشه!

کمیته عمل سازمانده کارگری

................................................................................. 

گمانه‌زنی‌ها از اختلاف بین هیئت رئیسه و کمیسیون آموزش مجلس

‌مخالف مطالبات معلمان کیست؟

‌نیلوفر حامدی: پس از یک دهه انتظار، قرار بود معلمان با تغییراتی در ساختار دریافت حقوق روبه‌رو شوند که از یک‌سو امنیت شغلی یکی از مهم‌ترین اصناف کشور را به‌همراه داشت و از سوی دیگر، می‌توانست اهرم قدرتی باشد در تقویت هرچه ‌بیشتر ساختار آموزشی کشور و کیفی‌سازی آن. اما پس از تمامی آن مطالبه‌گری‌ها، حالا معلمان در آستانه نصف و نیمه اجراشدن یک طرح مهم هستند. طرح رتبه‌بندی معلمان که در اسناد بالادستی همچون سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، نقشه جامع علمی کشور و برنامه ششم توسعه، بر آن تأکید شده است، نزدیک به یک دهه از این اتاق به آن اتاق دولتی‌ها و مجلس رفت‌وآمد می‌کرد و به جایی نمی‌رسید. حالا و درست هم‌زمان با تصویب این طرح، نارضایتی قشر فرهنگیان دوباره بالا گرفته است چراکه طرح پیش‌رو هیچ سنخیتی با آنچه پیش‌تر بوده، ندارد. طبق طرح رتبه‌بندی، قرار بود معلمان براساس هم‌ترازی حداقل ۸۰ درصد حقوق اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های دولتی را دریافت کنند. اما آنچه مجلس اعلام کرد، خیلی کمتر از این حرف‌هاست. همین اتفاقات هم سبب شد که جمع کثیری از معلمان در شهرهای مختلف ایران، از تهران و قم و شیراز تا یزد، ایذه، یاسوج و شوش دست به تجمع و اعتراض بزنند. معلمان معترض از ابتدای هفته جاری شنبه 20 آذرماه از تدریس خودداری کردند و در روزهای پس از آن هم دست به تجمع زدند. معترضان در تجمعات خود با جملاتی چون «آموزش تعطیل است مجلس به فکر پول است»،‌ «اجرای هم‌ترازی حق مسلم ماست» ‌ شعار می‌دادند.

معلمان  را  درگیر سیاسی‌بازی  کرده‌اند

محمدرضا نیک‌نژاد، معلم و فعال صنفی، معتقد است این رفتارها خلف‌ وعده مسئولان است: «این رفتارها خلف‌ وعده دولت و مجلس است. ما معلمان درگیر سیاست‌بازی‌هایی شدیم که نتیجه آن بر معلم و به‌طور غیرمستقیم روی دانش‌آموزان اثر می‌گذارد. ما تجربه‌ای در لایحه خدمات کشوری داشتیم که دولت خاتمی آن را بر دوش دولت بعدی محول کرد. محمود احمدی‌نژاد می‌خواست این لایحه را پس بگیرد که همان تحصنات سال 84 و 85 را به همراه داشت. البته دولت هم درنهایت لایحه را پس نگرفت اما چنان خرد و خمیرش کردند که هیچ‌چیزی از آن باقی نماند. خیلی از وزارتخانه‌ها جدا شدند و وزارتخانه‌های درآمدزا هم تحت عناوین دیگری پول به کارمندانشان رساندند. اما من فیش حقوقی کارمند مترو دیدم با 18 سال سابقه که حقوقش 14 میلیون تومان بود، آن هم با مدرک لیسانس. اما من با مدرک فوق‌لیسانس و 30 سال سابقه حکم هشت‌و‌نیم‌ میلیونی دارم که دریافتی‌اش هم حدود شش میلیون می‌شود».‌ او ادامه داد: «دیدارهای پیاپی با رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، معاون انسانی آموزش‌وپرورش و جلسات مختلف حالا تبدیل به هیچ شده است. چقدر همه رفتند و آمدند تا بالاخره طرح رتبه‌بندی تصویب شد. اما روحانی هم شبیه به دولت خاتمی اجرای آن را به دولت بعدی منتقل کرد. رئیسی که رسید می‌خواست لایحه را برگرداند اما سروصداها جلوی آن را گرفت. حالا هم همان بلایی را که بر سر قانون خدمات کشوری آمد، سر این لایحه می‌آورند».‌او با اشاره به یکی از مهم‌ترین بخش‌های این لایحه می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین بندهای این لایحه این است که حقوق یک معلم در پنج پایه‌ای که تعیین می‌شوند باید 80 درصد هم‌پایه خودشان در دانشگاه باشد. اما همین بند را هم دور زده‌اند چون همه معلمان را با پایین‌ترین رتبه استادی دانشگاه یعنی مربیان دانشگاه مقایسه می‌کنند. این همان لایحه نیست و نتیجه این شده است که همه دست به تجمع زده‌‌اند».

بودجه جدید  شوخی با معلمان است

ابراهیم سحرخیز، معاون اسبق آموزش متوسطه و کارشناس آموزش و پرورش بودجه جدید را چیزی شبیه به یک شوخی ‌ با معلمان می‌داند: «آموزش‌و‌پرورش تنها 13 درصد افزایش بودجه داشته که به معنی یک شوخی ‌ با فرهنگیان است. 13 درصد اصلا عددی نیست که بتوان درباره آن گفت‌وگو کرد. بودجه مصوب با بودجه عملکردی اختلاف فاحش و معناداری دارد. در سال 99 ما بیش از 110 درصد تخصیص بودجه گرفتیم اما باز هم با گذشت یک سال نتوانستیم پاداش و پایان‌ کار معلمان را پرداخت کنیم. حالا چطور ممکن است با چنین عدد و بودجه‌ای به برنامه‌های این وزارتخانه رسید؟».‌ ضمن اینکه نباید فراموش کرد علاوه بر عدد مرتبط با رتبه‌بندی، افزایش سنوات و حقوق کارمندان دولت هم باید به حقوق معلمان اضافه شود: «در این صورت وزارتخانه بدهکار هم خواهد شد.‌ سال‌هاست که مشکلات مزمنی در این حوزه وجود دارد آن هم در شرایطی که آموزش و پرورش یک‌سری هزینه اجتناب‌ناپذیر دارد که آن هم مرتبط با رقم‌های حقوق و شبه‌حقوقی است. در چنین شرایطی دیگر پولی برای کیفیت‌بخشی باقی نمی‌ماند».‌ سحرخیز همچنین به موضوع کیفی‌سازی آموزش می‌پردازد: «تبعیض مثبت، ایجاد برابری، جلوگیری از طبقاتی‌شدن آموزش و افزایش کیفیت آموزش باید هدف وزارتخانه باشد اما این حوزه همواره درگیر پرداخت حقوق معلمانش خواهد بود. بیش از یک دهه است که چیزی تحت عنوان سرانه به مدارس دولتی پرداخت نشده است. در نتیجه مدیران مجبور می‌شوند از جیب والدین کمک بگیرند. اگر جیب والدین نرسد، مدارس تعطیل می‌شوند و ما با افت آموزشی مواجه می‌شویم. مشکل اینجاست که آموزش‌و‌پرورش به‌عنوان یک نهاد انسان‌ساز که بودجه‌اش نه هزینه برای دولت که سرمایه‌گذاری برای آینده است، دغدغه هیچ دولتی نبوده است. خط فقر در کشور ما 12 میلیون است و دریافتی یک معلم به زور به هفت میلیون می‌رسد. چطور می‌شود از این معلم انتظار داشت؟».

این اعداد کف مطالبه معلمان است

محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان هم می‌گوید این مطالبات برای امروز و دیروز نیست: «در طول 9 ماه گذشته که بارها تجمعات‌ فراوان از سوی معلمان انجام شده بود، این قشر فریاد زدند که دو مطالبه مشخص دارند. مسئله اول اجرای طرح رتبه‌بندی برای معلمان شاغل بود و دومی هم همسان‌سازی حقوق شاغل و بازنشسته. مطالبه‌ای که البته محدود به امروز و دیروز هم نیست و سال‌هاست که معلمان با دولت‌های مختلف بر سر آن حرف زده‌‌اند. پس از اینکه وقعی به خواسته‌های معلمان گذاشته نشد، معلمان دست به اعتراضی جدی‌تر از گذشته زدند. اعتراضی سه‌روزه که در روزهای ابتدای هفته یعنی شنبه و یکشنبه در مدارس بود و روز گذشته هم معلمان از ساعت 10 تا 12 در حدود 100 شهر ایران دست به تجمع زدند». ‌او با اشاره به حواشی این تجمعات گفت: «تجمعات کاملا مسالمت‌آمیز بود و هیچ اتفاق بدی هم رخ نداده است. تنها در یکی از تجمعات در شهر تهران موبایل یکی از معلمان توسط یکی از نیروهای امنیتی گرفته شد که پس از گفت‌وگو مسئول انتظامی تجمع با مسئول امنیتی حاضر در محیط مسئله ختم به خیر شد».‌ حبیبی می‌گوید تازه این اعداد کف مطالبات معلمان است: «مشکل اینجاست که مجلس در اجرای طرح رتبه‌بندی بودجه مورد نظر را اختصاص نمی‌دهد. عدد مورد نظر ما 25 میلیون بود اما مجلس حرف از دوازده‌و‌نیم میلیون برای شش ماه می‌زند. در این صورت افزایش حقوق‌ها برای سال آینده بسیار ناچیز خواهد بود و رقم دریافتی هیچ نسبتی با مطالبات معلمان نخواهد داشت. تازه اینها عدد مطلوب حداقلی است. چراکه معلمان می‌دانند که کشور در چه وضعیتی است و تنها رقم حداقلی خود را مطرح می‌کنند، نه رقمی که واقعا لیاقت دریافتش را دارند».‌ او با اشاره به حضور یک نماینده مجلس در تجمع روز گذشته عنوان کرد: «در تجمع روز گذشته، چنارانی نماینده مجلس و عضو کمیسیون آموزش در جمع حاضر شد و وعده‌هایی داد که امیدواریم اجرا شود. او قول داد تمام تلاشش را به کار گیرد تا طرح‌ها همان‌طور که پیش‌تر مطرح شده بودند اجرا شوند و بودجه کافی برای آموزش‌وپرورش اختصاص داده شود. البته همین که لایحه به صحن نرسیده است نشان می‌دهد که خودشان هم درباره آن به توافق نرسیده‌اند اما باید دید که نتیجه چه خواهد شد».‌حبیبی معتقد است راه مقابله با این مشکلات نه رفتارهای امنیتی که مبارزه با فساد است: «دولت می‌گوید این مشکلات به خاطر تحریم است. شما می‌بینید که تنها معلمان هم نیستند که اعلام نارضایتی می‌کنند. کارگران، پرستاران، رانندگان و بسیاری از اصناف دیگر هم به خیابان‌ها آمده‌‌اند چون درآمدی ندارند. ‌راه‌حل نه رفتارهای امنیتی بلکه مقابله با فساد سیستماتیک است».

هیئت رئیسه با کمیسیون آموزش سر ناسازگاری  دارد؟

در آخرین ساعت از روز گذشته خبری جدید هم از مجلس رسید. طبق این خبر، منادی، رئیس کمیسیون آموزش گفت: درصدهای افزایش حقوق ناشی از به ۴۵ تا ۷۵ درصد تغییر کرد که در متن قبلی ۱۰ تا ۵۳ درصد بود. سهمیه‌بندی رتبه‌ها هم حذف شده و دیگر محدودیتی مشخص نمی‌شود.‌ به گفته او، در متن قبلی سهمیه‌های محدودکننده‌ای از جمله ۱۰ درصد برای هر یک از رتبه‌های استادمعلم، دانشیارمعلم و استادیارمعلم تعیین شده بود.‌ اما این اولین‌بار نیست که منادی چنین اظهارات امیدوارکننده‌ای را مطرح مِی‌کند. او پیش‌تر هم از تصویب 60 هزار میلیارد بودجه برای اجرای طرح رتبه‌بندی خبر داده بود. اما هربار و پس از این اظهارات از سوی منادی، قالیباف به‌عنوان رئیس مجلس صریحا حرف او را تکذیب کرده است. این تکذیبیه‌ها تا حدی بوده که برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی‌بر وجود اختلاف بین کمیسیون آموزش و هیئت‌رئیسه مجلس در ماه‌های اخیر قوت گرفته است. به همین دلیل هم این انتظار می‌رود که این اظهارنظر منادی بار دیگر ازسوی قالیباف تکذیب شود. ‌اینها همه در حالی است که به جز مشکلات معیشتی معلمان که قرار است به عنوان تربیت‌کنندگان نسل آینده کشور عمل کنند، کمبود بودجه در وزارت آموزش و پرورش در سال‌های اخیر موجب بروز مشکلات عدیده‌ای در حوزه آموزش و پرورش شده است. نمود بارز طبقاتی‌شدن آموزش عمومی مدارس در همین دو سال اخیر و در مواجهه با پاندمی کرونا خود را نشان داد. آنجا که دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی توانستند با استفاده از کلاس‌های جبرانی مدارس دوران سخت آموزش مجازی را پشت‌سر بگذراند اما دانش‌آموزان مدارس دولتی با انواع مشکلات تحصیلی مواجه شده بودند.‌ مشخص نیست در شرایطی که طبق پیش‌بینی مرکز پژوهش‌ها، کشور در همین سال جاری با حدود 300 هزار میلیارد کسری بودجه مواجه شده است، چطور قرار است مطالبات فرهنگیان عملی شود. آن هم در شرایطی که معلمان صراحتا اعلام کرده‌اند در صورت اجرانشدن طرح‌ها به شکلی که باید، به تجمعات و تحصنات خود ادامه خواهند داد.

روزنامه شرق  ـ شماره 4169 - سه شنبه ۲۳ آذر۱۴۰۰

.........................................................................

اجراي لايحه رتبه‌بندي با درخواست دولت به سال 1401 موكول شد

اعتراضات معلمان درسومين روز

گروه اجتماعي ـ اعتماد

ديروز 200 ناحيه و شهر  كشور صحنه اعتراضات صنفي گسترده هزاران معلم در واكنش به بدقولي دولت و مجلس در اجراي لايحه رتبه‌بندي و همسان‌سازي حقوق معلمان بود. اين اعتراض، گسترده‌ترين واكنش صنفي معلمان معترض طي 20 سال گذشته لقب گرفت درحالي‌كه محور آن هم، اعتراض به بازداشت‌ها و برخوردهاي توهين‌آميز نيروهاي امنيتي با معلمان طي روزهاي گذشته و همچنين موكول شدن اجراي لايحه رتبه‌بندي و همسان‌سازي حقوق به سال 1401 بود. حضور اعتراض‌آميز هزاران معلم روز دوشنبه 22 آذر 1400 در مقابل ادارات آموزش‌وپرورش شهرستان‌ها و ادارات كل آموزش‌وپرورش مراكز استان‌ها و همچنين ساختمان مجلس در تهران، با تعطيلي گسترده كلاس‌هاي درس و توقف برگزاري جلسات درسي در شبكه آموزشي شاد توسط ساير معلمان هم همراه شد اما با قطعنامه پاياني شوراي هماهنگي كانون‌هاي صنفي فرهنگيان به‌طور موقت پايان يافت. طبق لايحه بودجه 1401 دولت   برخلاف تعهدي كه داشته، اجراي لايحه رتبه‌بندي و همسان‌سازي حقوق معلمان را به سال 1401 موكول كرده است. قرار است امروز يا فردا، اجراي ناقص لايحه رتبه‌بندي و همسان‌سازي حقوق در نيمه دوم سال جاري، در صحن علني مجلس بررسي شود در‌حالي‌كه طبق قول‌هاي دولت دوازدهم، اين لايحه ‌بايد از ارديبهشت 1399 اجرا مي‌شد كه بدعهدي دولت دوازدهم، خود موجب اعتراضات چندباره معلمان در سال گذشته شد اما در سال جاري، دولت سيزدهم وعده داد كه اين لايحه از ابتداي امسال براي تمام معلمان تسري مي‌يابد ولي سه هفته قبل و با وجود آنكه رييس سازمان برنامه و بودجه هم با تخصيص 25 هزار ميليارد تومان براي شمول اجراي اين لايحه از ابتداي سال جاري موافقت كرده بود، رييس مجلس اعلام كرد كه شمول اين لايحه از مهرماه امسال و آن‌هم با اعتبار 12 هزار و 500 ميليارد توماني است و اجراي كامل لايحه به سال آينده موكول خواهد شد. به دنبال اين اعلام محمدباقر قاليباف، روز 11 آذر، معلمان معترض در بيش از 65 شهر كشور، اعتراضات آرام در مقابل ادارات آموزش‌وپرورش مراكز استان‌ها برگزار كردند ولي طي دو هفته گذشته نه‌تنها هيچ اتفاق مثبتي در واكنش به اعتراضات معلمان رخ نداد بلكه به دنبال تجمعات خودجوش معلمان كه از صبح شنبه 20 آذرماه آغاز شد، روز شنبه «آمانج اميني» از اعضاي انجمن صنفي معلمان سقز و زيويه هم به اداره اطلاعات اين شهرستان احضار شد و همزمان، رسول بداقي؛ نماينده رياست دوره‌اي شوراي هماهنگي تشكل‌هاي صنفي فرهنگيان هم در منزل شخصي خود و توسط ماموران امنيتي و به دنبال برخوردي نامناسب بازداشت شد.  به دنبال بازداشت رسول بداقي، شوراي هماهنگي تشكل‌هاي صنفي فرهنگيان ايران نيز  بيانيه‌اي صادر كرد كه در متن اين بيانيه آمده بود: «متاسفانه آقاي رسول بداقي عضو هيات‌مديره كانون صنفي اسلامشهر و نماينده اين تشكل‌ در شوراي هماهنگي توسط پليس امنيت به صورت خشونت‌آميز و همراه با هتك حرمت بازداشت شده‌اند. رسول بداقي يكي از فعالان برجسته صنفي و فداكار است كه پيش از اين نيز ۷ سال به خاطر فعاليت صنفي متحمل زندان شده‌ اما هرگز از مطالبه‌گري دست برنداشته  و شجاعانه در مسير حق‌طلبي و تحقق مطالبات معلمان و حقوق دانش‌آموزان ايستادگي كرده است. شوراي هماهنگي تشكل‌هاي صنفي فرهنگيان ايران تاكيد مي‌كند كه خواستار آزادي فوري و بي‌قيد و شرط آقاي رسول بداقي و ساير معلمان زنداني و توقف احضار و دادگاهي كردن فعالان صنفي است.»   مجموع اتفاقات روزهاي شنبه و يكشنبه سبب شد كه  شوراي هماهنگي كانون‌هاي صنفي فرهنگيان با صدور فراخواني از معلمان بخواهد كه صبح دوشنبه، اعتراض خود به بازداشت معلمان و بي‌توجهي دولت و مجلس به تعهداتي كه در اعلام علني به ايفاي آنها مقيد شده بودند را با حضور در مقابل ادارات آموزش‌وپرورش (در شهرستان‌ها و مراكز استان‌ها) و ساختمان مجلس (در شهر تهران) نشان دهند و اين‌بار، خواسته خود را با صدايي بلندتر به گوش روساي قواي مقننه و مجريه برسانند؛ خواسته‌هايي صنفي شامل اجراي لايحه رتبه‌بندي، همسان‌سازي حقوق معادل 80 درصدي پرداختي به اعضاي هيات علمي دانشگاه‌ها و همچنين، آزادي معلمان بازداشتي و زنداني.  درحالي‌كه روز شنبه، بيش از 120 شهر و روز يكشنبه بيش از 100 شهر كشور صحنه اعتراضات معلمان به وضعيت موجود بود، به گفته محمد حبيبي؛ سخنگوي كانون صنفي معلمان، ديروز معلمان بيش از 200 ناحيه و شهر كشور به اين فراخوان پاسخ مثبت دادند علاوه بر آنكه در بيش از 80 شهر، كلاس‌هاي درس و حضور در شبكه آموزشي شاد را تعطيل و متوقف كردند. علاوه بر اين، معلمان معترض با هشتگ‌هاي «هم_از_فرق_مي‌ناليم_هم_از_فقر»،«همه_مي‌آييم»،«معلم_از_فرق_مي‌نالد_نه_فقر»، «همه_با_هم_مي‌آييم»،«اعتراضات_سراسري_معلمان» همراهي كرده و حضور خود در اين اعتراض گسترده را نشان دادند و البته به استناد تصاوير منتشرشده در پايگاه‌هاي خبري از تجمعات اعتراضي معلمان مشاهده مي‌شد كه معترضان تاكيد مي‌كردند كه «اگر مجلس يازدهم و دولت سيزدهم به خواسته‌هاي منطقي آنان توجه نكند، به‌طور حتم اين تجمعات، بيشتر و كلاس‌هاي حضوري و مجازي درس در روزهاي آينده تعطيل خواهد شد.» در اين تصاوير، معلمان معترض با در دست داشتن پلاكاردهايي با شعارهاي «از فرق مي‌ناليم نه از فقر / اجراي طرح رتبه‌بندي حق مسلم ماست /  معلم زنداني آزاد بايد گردد» اعتراض خود را به گوش دولت و مجلس مي‌رساندند درحالي‌كه يكي از ديگر خواسته‌هاي هزاران معلم معترض، آزادي 5 معلم زنداني و بازداشتي؛ رسول بداقي، اسماعيل عبدي، محمدرضا رمضان‌زاده، مهدي فتحي و يعقوب يزداني بود، شوراي هماهنگي تشكل‌هاي صنفي فرهنگيان با صدور بيانيه پاياني اين تجمع اعتراضي گسترده به دولت اين پيام را داد كه حقوق صنفي معلمان، مانند حقوق صنفي تمام اقشار جامعه لازم‌الاجراست و هيچ قانوني به دولت‌ها اين اجازه را نمي‌دهد كه بنا به سليقه خود، از اجراي قانون عدول و تخلف كنند.  درحالي‌كه طبق اعلام برخي پايگاه‌هاي خبري، ديروز و در اعتراضات شهر تهران، برخوردهايي بين معلمان معترض و نيروهاي امنيتي در مقابل ساختمان مجلس شكل گرفت اما به دنبال اوج گرفتن شعارهاي صنفي معلمان، بازداشت معترضان منتفي شد و تجمع اعتراضي ادامه يافت، شوراي هماهنگي تشكل‌هاي صنفي فرهنگيان دربخشي از  قطعنامه پاياني اين اعتراض گسترده اعلام كرد: «دولت و مجلس نه تنها در جلسه ديروز توجهي به مطالبات نكردند بلكه با رونمايي از بودجه انقباضي سال ۱۴۰۱ نشان دادند كه اراده‌اي براي حل مشكلات ندارند.

 

شوراي هماهنگي تشكل‌هاي صنفي فرهنگيان ايران اعلام مي‌كند بودجه ۱۴۰۱ و عملكرد دولت و مجلس تاكنون مورد رضايت فرهنگيان نيست و اگر خروجي جلسه سه‌شنبه 23 آذر، حداقل حقوق معلمان را بر مبناي حداقل هشتاد درصد حقوق اعضاي هيات علمي دانشگاه تا خط فقر يعني ۱۲ ميليون افزايش ندهد و بودجه همسان‌سازي واقعي براي اجرا از مهر ۱۴۰۰ تامين نشود.

 همچنين تصاويري به دست «اعتماد» رسيد كه حكايت از همراهي دانش‌آموزان با اعتراضات معلمان‌شان در برخي استان‌ها داشت؛ دانش‌آموزاني كه پلاكاردها و دست‌نوشته‌هايي در همراهي با معلمان معترض‌شان در دست داشتند.  طي سه ماه اخير و از زمان آغاز فصل مدرسه در روز اول مهرماه، تا امروز 4 نوبت اعتراضات گسترده معلمان را شاهد بوده‌ايم اما تا امروز هيچ‌كدام از اعضاي قواي مقننه و مجريه در دلجويي و توضيح به صنف معلمان قدمي پيش نگذاشته‌اند و صرفا طبق ابلاغ‌ها و دستورها و از پشت ديوارهاي بسته و يك‌سويه، با اين قشر فرهنگي حرف زده‌اند.

اعتماد ـ شماره 5098 - سه شنبه ۲۳ آذر۱۴۰۰

......................................

تنها خواسته معلمان از وزير

محمودرضا اسفنديار

اگر بحث بودجه ۱۴۰۱ و وضع بلاتكليف و نامطلوب رتبه‌بندي يا ترميم حقوق و به تعبير درست ايشان همسان‌سازي نبود، مي‌شد به وزير محترم فرصت ۱۰۰روزه داد تا گزارش عملكردي در راستاي برنامه‌هاي كوتاه‌مدت اعلامي دهند. اما اين دو مقوله اضطراري و تعيين‌كننده توانمندي مقام عالي وزارت به عنوان دو شاخص تعيين‌كننده عيار وزير است كه تاكنون بر خلاف روحيه جهادي‌اي كه از جناب نوري سراغ داشتيم...

 

ورود موثري به اين دو اقدام اضطراري و كوتاه‌مدت مورد مطالبه جامعه فرهنگيان، از ايشان مشاهده نشده است، به نحوي كه جامعه معلمان بر آن شد خود از مجاري ممكن، مطالبه اين دو مهم را ‌كند كه قطعا وضع خوشايندي براي هيچ يك از طرفين نيست نه نهاد‌هاي حاكميتي ذي‌ربط و نه جامعه فرهيخته معلمان.

اگر جناب وزير بخواهند منفعلانه كماكان به نظاره بنشينند يا نهايت به يك مصاحبه اكتفا كنند و برون‌داد عيني از دغدغه‌مندي ايشان در حل مطلوب مساله را شاهد نبود يا همچون برخي وزراي مستعجل پيشين اهتمام لازم و بهنگام به ‌اين مهم نداشته باشند كه مقام عالي وزارت مي‌تواند با مطالبه‌گري موثر خود آرامش را در مدرسه و خانواده بزرگ آموزش و پرورش برقرار كند، قطعا مسير پيش‌رو چندان اميدبخش نخواهد بود.

افراد عاقل تجربيات خود را به‌ كار مي‌بندند و افراد هوشمند تجربيات مفيد ديگران را نيز هم.

جا دارد جناب نوري با هماهنگي نمايندگان شوراي هماهنگي تشكل‌هاي صنفي فرهنگيان را دعوت به آرامش كنند و قول پيگيري عاجل و مطالبه‌گري موثر هم در بحث رتبه‌بندي شايسته منزلت جامعه معظم فرهنگي به عنوان صاحبان قلم و هم ترميم بحث بودجه ۱۴۰۱ در راستاي افزايش سهم آوپ از GDP و بودجه عموي كه كمتر از 11 درصد پيشنهاد شده است را بدهند و در تحقق آن تمام مساعي خود را به ‌كار بندند، چراكه اين عين تعامل سازنده و مديريت جهادي است، همچون رييس‌جمهور محترم بايد به دل رويداد بزنند و در كنار معلمان بايستند تا دوشادوش به عنوان راهبر آموزش مدرسه‌اي يك به يك برنامه‌هاي عمل مدنظر را پيش برند.

پرواضح است كه همه اهداف پيش روي وزير و حوزه تعليم و تربيت بدون همراهي همدلانه بدنه با حوزه ستادي و رفع ديوار موجود بين صف و ستاد كه در طول چند دهه شكل گرفت، قابل تحقق نخواهد بود كما اينكه در ۱۹ سال اخير محقق نشد.

مگر جناب نوري قصد تحول مطلوب و تحقق اهداف سند تا افق ۱۴۰۴ را ندارند؟

 مگر برنامه عملياتي براي تحقق آن ارايه نكردند؟

مگر جز جامعه بزرگ آموزش و پرورش گروه هدف ديگري بايد در تحقق آن گام بردارند؟

 برادر ارزشي، انقلابي و مومن

بياييد پاي كار تا معلمان ببينند كه شما دغدغه‌مند دغدغه‌هاي‌شان هستيد تا دغدغه‌مند دغدغه‌هاي‌تان شوند.  آن‌گونه كه ديگر وزرا براي كاركنان خود مي‌كنند و لزومي نيست چاره راه كف خيابان و... باشد.

وزير محترم اگر در چنين روزهايي در كنار معلمانش نباشد و خود به نمايندگي گزارشي از روند رو به جلوي مطالبه‌گري از نهادهاي مسوول به جامعه معلمان و خانواده بزرگ آوپ ارايه نكنند، به تجربه ديديم كه سرنوشتي جز استعفا، استيضاح و وزارت مستعجل نمي‌توان متصور بود، چراكه معلمان هرگز در اين‌گونه موارد پاي حمايت از وزيرشان نايستادند و عدم همراهي بدنه آوپ با وزير يعني مجدد هدررفت وقت و منابع.

با نگاهي به ۴ دهه اخير مي‌توان ديد، وزيري كه يك قدم براي جامعه بزرگ فرهنگيان برداشته و خنثي و منفعل عمل نكرده و به نحوي دغدغه‌مندي خود را بروز داده است، همواره نام‌شان به نيكي ياد مي‌شود و نقاط عملكردي ضعيفي هم اگر داشت كه داشتند، ناديده گرفته مي‌شود.

جناب وزير بدانند كه جامعه معلمان بسيار منصف بوده و كمترين انتظارشان از وزير آوپ اين است كه تمام‌قد وزير باشد.

اعتماد ـ شماره 5098 - سه شنبه ۲۳ آذر۱۴۰۰

................................................ 

چالش‌هاي مطالبات معلمان در ايران -4

سيد حسن الحسيني

تلقي خودمدارانه بودن مطالبات

 هر چند نوع شعارها و خوانش غالب از مطالبات معلمان احساس تبعيض و ناكافي بودن دريافتي آنان است، اما مطالبات آنان هرگز خودخواهانه و خودمدارانه نيست. جداي از برخي شايعات، مطابق بررسي‌هاي انجام شده؛ شايد در نقاط كمي از دنيا حقوق معلمان بيشتر از ساير مشاغل باشد؛ اما حتما در بسياري از كشورها منزلت معلمان و اساتيد، از بسياري از مشاغل بالاتر و بعضا برترين است.

معلمان معمولا از نظر رفتاري و اخلاقي و سطح مقبوليت اجتماعي، شايستگي چنين منزلتي را دارند. اگر چنين كساني احساس تبعيض ناروا با همسانان شغلي خود در ديگر دستگاه‌ها بكنند، در آن صورت بر آشفته و نگران مي‌شوند. به ويژه اگر منطق اين تفاوت‌ها براي آنها آشكار نشود يا از پايه فاقد منطق اقناع‌گر باشند؛ آن را عينيت بي‌عدالتي تلقي مي‌كنند و آن را بر نمي‌تابند. همزمان با رشد بي‌سابقه سرمايه‌داران وابسته در كنار دولت‌هاي رانتير و افزايش فاصله‌ها در نظام طبقاتي كشور در بدنه دولت بزرگ و ناكارآمد؛ البته فضاي مجازي، در آشكار‌سازي اين تبعيض و گسترش اين احساس منفي موثر بوده است و اين هر چند تلخ مي‌كند، اما اين نماياندن حقايقي است كه قوام عدالت لرزان را شايد استوارتر مي‌سازد. چنانكه به تعبير بلند پاپ فرانسس «اينترنت و فضاي مجازي به رفع اختلاف‌ها و نزديك‌تر شدن انسان‌ها كمك مي‌كند.» به هر حال جامعه فرهنگي همان‌گونه كه نشان داده است، در شرايط ايثار وظيفه خود را به خوبي مي‌داند. اما بسياري از آنان فكر مي‌كنند، نبايد اجازه سوءاستفاده از نجابت آنان فراهم‌ آيد. در كنار احساس تبعيض، فقر واقعيتي فراگير براي معلمان است (من به عمد از ارايه آمار و ارقام ملال‌آور خودداري مي‌كنم). آنها همانند ساير مردم از سياست‌هاي منتهي به فقر مردم و از فساد گسترده و بعضا غارت بيت‌المال؛ بيش و پيش از بسياري آگاهند و آن را بر نمي‌تابند. اعتراض آنها در اين مورد نيز چند پيام اساسي به همراه دارد و هرگز خودمدارانه  نيست:

1- ناپسند تلقي كردن فقر و تبعيض براي كشور و همه مردم اهالي آن. 2- نادرست قلمداد كردن فقر مدارس و نازل بودن تراز آموزش و سطح تربيت در آن.   3- ناپسند تلقي كردن فقر و تبعيض براي خود و دفاع از تعادلي كه در زندگي او به هم خورده است.

معلمان عموما اقرار دارند كه خواسته آنها نه فهم و نه شنيده شده است. اين مي‌تواند از ضعف تشكل‌هاي مربوط يا از فقدان فضاي گفت‌وگوهاي روشنگر به وجود آمده باشد. شايد توقع اين باشد از راه‌حل‌ها هم گفته شود. هر چند اشاراتي شد، اما شايسته است تا تفصيل آن را تشكل‌ها، سياستمداران، كارشناسان مختلف و معلمان فرهيخته در گفت‌وگوهاي متقابل بر آن اجماع كنند. ما نيز در اولين فرصت سخن خواهيم گفت.

اعتماد ـ شماره 5098 - سه شنبه ۲۳ آذر۱۴۰۰

..........................................

دور زدن بودجه رتبه‌بندی معلمان

محمد رضا نیک نژاد تحلیلگر حوزه آموزشی

در شرایطی دولت بودجه سال 1401 را با رقمی بالغ بر 25 هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان اختصاص داده، که اولین موضوعی که به چشم می‌آید، مقدار افزایش بودجه آن چیزی نیست که معلمان را راضی کند و متناسب با نرخ تورم کشور باشد. بودجه آموزش و پرورش در شرایطی سال‌هاست که با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند که چند روز پیش دفتر پژوهش‌های مجلس بار دیگر اعلام کرد که تقریبا 97 تا 98 درصد بودجه این وزارتخانه، صرف مخارج پرسنلی (حقوق) می‌شود. این آمار در حالی‌ بیان می‌شود که ما در این وزارتخانه دو بخش هزینه‌ای مهم داریم. نخست بخش کیفیت آموزشی است که مبالغ هنگفتی را طلب می‌کند، اما زمانی‌که بودجه‌های سال گذشته را بررسی می‌کنیم، شاهد هستیم حدود یک و نیم تا دو درصد برای کیفیت بخشی آموزشی هزینه می‌شود و 97 تا 98 درصد بودجه محدود این وزارتخانه به پرداختی‌‌های معلمانی اختصاص پیدا می‌کند که هیچ‌گاه مورد رضایت آنها نبوده و نیست و در لایحه بودجه 1401 نیز این امر تکرار شده است. نکته مهم دیگر، در وظیفه ذاتی این وزارتخانه، رسیدگی به وضعیت دانش آموزان و مدارس بیش از دیگر موارد دیده می‌شود، ولی باز هم این امر در همان دو تا سه درصد بودجه خلاصه خواهد شد؛ یعنی تمام مشکلات آموزش و پرورش به‌ لحاظ آموزش‌های مجازی، کاهش کیفیت آموزشی، مدارس فرسوده و... را نمی‌توان با دو درصد بودجه رفع شود و به همین دلیل است که هرساله یا با عوض شدن وزرا، تغییری در ساختار و کیفیت بخشی نرم افزاری یا سخت افزاری این وزارتخانه با 15 میلیون دانش آموز شاهد نیستیم. مثلا طبق آمار وزارت آموزش و پرورش، 30 درصد مدارس کشور تخریبی هستند، ولی چشم این وزارتخانه به‌دست خیران است. در این میان، عمده مدارس شبانه روزی دولتی نیز به دلیل هزینه‌هایی که دارند، رو به‌ تعطیلی هستند. اما نکته جالب که در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نیز بدان اشاره شده رشد بودجه 900 درصد مدارس غیردولتی است. بی‌شک این موضوع به‌دلیل تعارض منافع در مراکز تصمیم‌گیری مثل شورای‌عالی آموزش و پرورش و شورای انقلاب فرهنگی رخ داده، چون بسیاری از اعضای این شوراها، مدارس غیردولتی دارند و این مدارس با توجه به وضعیت اقتصادی کشور درحال ورشکستگی هستند. این امر عدم توازن بودجه در آموزش و پرورش را نشان می‌دهد. اما در بودجه و طرح افزایش حقوق معلمان نیز بار دیگر شاهد دور زدن قانون هستیم، همان‌طور که در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد اعلام شد که وزارتخانه‌ها می‌توانند بخشی از درآمد خود را صرف افزایش هزینه‌های پرسنلی کنند و بر اساس این قانون، برخی از وزارتخانه‌های ثروتمند مانند وزارت نفت تا دو برابر حقوق کارمندانشان را افزایش دادند. اما تفاوت وزارت آموزش و پرورش با دیگر وزارتخانه‌ این است که آموزش و پرورش یک نهاد سرمایه‌ای به‌حساب می‌آید و نمی‌تواند پولی به‌دست بیاورد که این افزایش حقوق را داشته باشد. در این شرایط سال‌هاست که افزایش حقوق معلمان، مطالبه اصلی این قشر بوده و حالا نیز بودجه رتبه‌بندی برای شش ماه 12.5 هزار میلیارد تومان تعیین شده و پس اعتراض معلمان، حال می خواهند این لایحه را دور بزدند، چون مبلغ تخصیص یافته برای شش ماه قابل قبول نیست و در یکی از بندهای آن صراحتا اعلام شده: «حقوق معلم همپایه یک استاد دانشگاه یا کارمند وزارت علوم، باید نزدیک هم باشد و یک معلم باید حداقل 80 درصد فرد همپایه خود را در آموزش‌عالی دریافت نماید.» و با این بودجه‌ محدودی که اختصاص پیدا کرده، این امر امکان پذیر نیست. اما دولت برای اینکه میزان «80 درصد» در میان معلمان حساسیت برانگیز شده، اعلام کرده که 80 درصد حقوق را با پایین‌ترین رتبه آموزش‌عالی، یعنی «مربی» در وزارت علوم محاسبه خواهد کرد و قصد داشتند که با 12.5 میلیارد تومان اعتراض معلمان را به اتمام برسانند. با این حال و طبق آخرین تصمیم 16 هزار میلیارد تومان رتبه‌بندی در امسال اختصاص پیدا کرده و قرار است که سال آینده با 25 هزار میلیارد این طرح انجام شود. به‌هر حال این 25 هزار میلیارد تومان مورد تایید و آن چیزی نیست که معلمان سال‌هاست به دنبال آن هستند و موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان و اعتراض همیشگی آنها پس از اجرای این قانون در تامین اجتماعی، این‌بار در آموزش وپرورش تکرار خواهد شد. دولت اگر قصد داشت یکبار برای همیشه موضوع حقوق معلمان را حل و فصل نماید باید حقوق آنها را 50 درصد افزایش می‌داد که با حقوق فعلی هزاران معلم در زیر خط فقر قرار دارند، ترمیم نماید. با این شرایط ما شاهد آسیب‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در آموزش و پرورش خواهیم بود. آسیب‌های کوتاه مدت خود را به شکل اعتراضات و دلخوری‌ها نشان خواهد داد، در میان مدت و بلند مدت، آسیب‌ها اینگونه است که لطمه به کیفیت آموزش دانش آموزان وارد خواهد شد، چون معلمان  از شرایط موجود نارضای هستند و مجبورند برای حقوق کافی روی به شغل‌های دیگر بیاورند یا ساعت‌های تدریس خود را افزایش دهند و در این صورت تمرکز کافی برروی آموزش نخواهند داشت.

آرمان ملی ـ شماره 1182 - سه شنبه ۲۳ آذر  ۱۴۰۰

.......................................................................

ادامه اعتراض فرهنگیان در شهرهای مختلف کشور

یادآوری یک منزلت فراموش‌شده

همدلی|  روز گذشته در نقاط مختلفی از کشور فرهنگیان و معلمان با تجمع در برابر ادارات آموزش‌وپرورش به اعتراضات معیشتی خود که در چند هفته گذشته آغازشده بود، ادامه دادند.آن‌گونه که ایلنا خبر داد این تجمعات اعتراضی «در پی فراخوان سراسری شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان» و «در اعتراض به عدم اجرای طرح رتبه‌بندی» برگزار شد. به گزارش این خبرگزاری روز دوشنبه ۲۲آذرماه فرهنگیان نقاط مختلف خوزستان در ادامه اعتراضات سراسری معلمان مقابل اداره آموزش‌وپرورش شهر و شهرستان‌های خود تجمع کردند. خواسته این فرهنگیان همسان‌سازی حقوق و اجرای طرح رتبه‌بندی مطابق با ۸۰درصد حقوق هیأت علمی دانشگاه‌هاست.تاکنون فرهنگیان نقاط مختلفی از خوزستان ازجمله اهواز، بندر امام خمینی، باغملک، شادگان، بندر ماهشهر و بعضی نقاط دیگر استان تجمع خود را به ایلنا خبر داده‌اند. ایلنا همچنین خبر داد که فرهنگیان قزوین در اعتراض به معلق ماندن طرح همسان‌سازی، مقابل اداره کل آموزش‌وپرورش استان تجمع کردند.بر اساس خبر ایلنا تعدادی از معلمان شهرستان مریوان نیز جلوی در آموزش‌وپرورش این شهرستان تجمع کردند. یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با ایلنا دراین‌باره گفت: صدها نفر از معلمان شهرستان مریوان مانند سایر شهرهای کشور تجمع کردند. دلیل این تجمع اجرا نشدن لایحه رتبه‌بندی و مشکلات معیشتی‌شان است. این منبع آگاه گفت: در روزهای گذشته هم معلمان مریوانی در مدارس یا جلوی ساختمان اداره آموزش‌وپرورش این شهرستان تجمع کردند.یک فرهنگی بازنشسته و فعال اجتماعی در استان مرکزی گفت: معلمان و فرهنگیان صبح دیروز اعتراض خود را در مورد همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و همچنین رتبه‌بندی حقوق معلمان شاغل اعلام کردند.

به گزارش ایلنا، مرتضی سورانه افزود: حدود ۱۰سال است که از اواسط دولت دهم احمدی‌نژاد و به دنبال تصویب سند تحول بنیادین و در تمامی ۸سال دولت روحانی و در حال حاضر نیز در دولت رئیسی، مجلس شورای اسلامی و همچنین دولت در راستای این موضوع تعلل را در پیش‌گرفته‌اند. بر این اساس قانون رتبه‌بندی معلمان را که در گذشته به‌عنوان یک لایحه توسط دولت احمدی‌نژاد تهیه‌شده است، به بهانه‌های مختلف ازجمله کمبود اعتبار و بودجه اعمال نمی‌کنند.وی ادامه داد: دولت حق دارد که بودجه خود را هرگونه که تمایل دارد افزایش بدهد اما درباره آموزش‌وپرورش به دلیل آنکه جمعیت شاغل در این مجموعه نسبت به سایر مشاغل بیشتر است، متأسفانه تبعیض اعمال می‌شود.این فرهنگی بازنشسته و فعال اجتماعی اظهار داشت: معلمان به مسئله تبعیض و بی‌عدالتی اعتراض دارند و خواستار احقاق حقوق قانونی خود هستند. همچنین در این تجمعات معلمان علاوه بر رفع تبعیض و تسریع در اجرای قانون رتبه‌بندی بر مبنای لایحه مصوب مجلس در دولت پیشین و بر مبنای ۸۰درصد و پرداخت آن از ابتدای شروع برنامه ششم، خواستار آزادی معلمان زندانی شدند. ایلنا همچنین خبر داد که جمعی از معلمان اصفهانی از روز شنبه بیستم تا امروز ۲۲ آذر ۱۴۰۰ در واکنش به عدم اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان مقابل آموزش‌وپرورش استان تجمع کردند. این قشر از مسئولان آموزش‌وپرورش استان خواستند که دلیل اجرا نشدن رتبه‌بندی معلمان را که از مشکلات اساسی این جمعیت است، پیگیر شوند. همچنین این جمعیت فرهنگی کمبود نیرو‌های آموزشی و تحمیل آن به معلمان مشغول به کار همچنین کافی نبودن حقوق معلمان با توجه به شرایط اقتصادی، دائمی شدن قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی مبنی بر رایگان شدن آموزش به شهروندان را از دیگر مشکلات خود بیان کردند.در همین ارتباط خبرگزاری صداوسیما مرکز فارس خبر داد که تجمع مشابهی در شهر شیراز نیز برگزار شد. در این تجمع که در مقابل اداره کل آموزش‌وپرورش برگزار شد معلمان و فرهنگیان در خصوص طرح رتبه‌بندی و معیشت و نگاه نادرست به ارتقای جایگاه معلمان اعتراض کردند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش فارس با حضور در اجتماع معلمان و فرهنگیان فارس گفت: رتبه‌بندی معلمان ارتباطی به معیشت ندارد بلکه از مدت‌ها قبل در قالب طرح و لایحه موردنظر دولت و مجلس بوده و کلیات آن به تصویب رسیده و هم‌اکنون در خصوص اجرای قانون رتبه‌بندی و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در مجلس در حال پیگیری است و باید منتظر جواب نهایی مجلس باشیم. برخی رسانه‌های دیگر نیز از تجمع جمعی از معلمان آذربایجان شرقی در تبریز خبر دادند و نوشتند که برخی معلمان در قم نیز کلاس‌های درس را تعطیل و تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند.

 ایلنا همچنین خبر داد که جمعی از معلمان استان کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به اجرایی نشدن طرح نظام رتبه‌بندی فرهنگیان از سوی مجلس یازدهم شورای اسلامی و دولت سیزدهم دست به تجمع گسترده در جلوی ادارات آموزش‌وپرورش زدند. معترضان در یاسوج با در دست داشتن پلاکاردهایی تأکید کردند: اگر مجلس یازدهم و دولت سیزدهم به خواسته‌های منطقی آنان توجه نکند به‌طور حتم این تجمعات بیشتر و کلاس‌های حضوری و مجازی درس در روزهای آینده تعطیل خواهد شد. آنان با در دست داشتن پلاکاردهایی با عناوینی چون «از فرق می‌نالیم نه از فقر» و «اجرای طرح رتبه‌بندی حق مُسلم ماست» شعار می‌دادند که دولت سیزدهم و مجلس یازدهم شورای اسلامی باید به وعده‌های انتخاباتی‌شان دراین‌ارتباط عمل کنند. آنان همچنین کمبود نیرو‌های آموزشی، کافی نبودن حقوق معلمان با توجه به شرایط اقتصادی، دائمی شدن قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی مبنی بر رایگان شدن آموزش به شهروندان را از دیگر مطالبات به‌حق خود عنوان کردند. تجمع فرهنگیان در شهرهای چرام، دوگنبدان، دهدشت و دیشموک در استان کهگیلویه و بویراحمد گسترده گزارش شده است. بر اساس خبر ایلنا برخی از معلمان مدارس در استان کهگیلویه و بویراحمد دو روز است که کلاس‌های درس حضوری را تعطیل کرده‌اند و در شبکه شاد هم ‌کلاسی برگزار نمی‌کنند.برخی گزارش‌ها نیز از تجمع معلمان مشهدی مقابل اداره آموزش‌وپرورش این شهر خبر دادند. در همین ارتباط برخی از سایت‌ها و رسانه‌ها نیز ادعا کردند که در برخی از این تجمعات برخوردهایی میان تجمع‌کنندگان و نیروهای انتظامی صورت گرفت.در همین ارتباط احمدحسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به این سؤال که آیا در کمیسیون آموزش و تحقیقات اقدامی برای پاسخ به مطالبات معلمان برای موضوع رتبه‌بندی صورت گرفته است، گفت: ماه‌هاست که کمیسیون آموزش درگیر لایحه رتبه‌بندی است که دولت قبلی در پایان دوره خود به‌زور این لایحه را به مجلس ارسال کرد و کمیسیون از همان زمان بررسی این لایحه را آغاز کرده و پیگیر بودجه آن شده تا با تغییر دولت دچار وقفه نشود و معطل نماند. خوشبختانه مسئله مالی مرتبط با این لایحه حل‌شده و الان در دستور کار صحن علنی مجلس است.

وی ادامه داد: ما ضمن اینکه فشار مالی را که بر دوش معلمان وجود دارد درک می‌کنیم و واقف به جایگاه این قشر جامعه هستیم، باید حتماً آنچه حق و شأن معلم است در نظر گرفته شود، اما معتقدیم عده‌ای در این میان هستند که از مطالبات به‌حق و صداقت فرهنگیان سوءاستفاده می‌کنند که از طیف خاصی هم هستند که از دولت قبلی مانده‌اند و با اهداف سیاسی و به‌منظور به حاشیه بردن کار و موفقیت‌های دولت، مسائلی را مطرح می‌کنند و مشخص است که سردسته این تجمعات از دولت قبلی باقی مانده است! اما ما با همه فشارهای موجود رتبه‌بندی را انجام خواهیم داد.

وی افزود: دولت روحانی برای تحقق این لایحه ۵هزار و ۲۰۰میلیارد تومان اختصاص داده بود و این در حالی است که دولت آقای رئیسی با وجود ۴۵۰ هزار میلیارد بدهی، الان با اختصاص ۱۲هزار میلیارد، کار رتبه‌بندی را آغاز کرده است که با تثبیت ردیف بودجه‌ای آثار خود را خواهد گذاشت. نماینده همدان در مجلس در پاسخ به این سؤال که به چه علت با برخی از این تجمعات برخورد شده است و اساساً به چه علت باید تجمعی صنفی به خشونت کشیده شود، گفت:‌ ما قانون تجمعات را داریم و افراد می‌توانند برای تجمعات خود از وزارت کشور مجوز بگیرند اما ما خودمان شاهد هستیم که برخی افراد در تجمع صنفی معلمان شعارهای ساختارشکنانه و توهین‌آمیز علیه برخی نهادهایی که ربطی به آموزش‌وپرورش ندارد، می‌دهند که مشخص است برخی در این تجمعات نفوذ کرده‌اند که اگر معلمان عزیز مراقبت نکنند، خواست آن‌ها به حاشیه کشیده خواهد شد. وی ادامه داد: قطعاً جایگاه معلمان بالاتر از این است که با آن‌ها برخورد شود.

همدلی ـ سه شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۹ جمادی الاولی ۱۴۴۳ - ۱۴ دسامبر ۲۰۲۱     

........................................................................................................

گزارش‌-گفتگوی امتداد از اعتراضات صنفی معلمان(بخش اول)؛

باقری، عضو انجمن صنفی معلمان فارس: فرهنگیان به این نتیجه رسیده‌اند که ظاهرا در حاکمیت، هیچ اراده‌ای برای حل مشکلات معلمان وجود ندارد/ برای ایجاد ترس، اتهامات امنیتی به بازداشت‌شدگان می‌زنند/ هر بار که تجمعاتی برگزار کردیم، گوش نمایندگان ناشنواتر و چشم‌شان نابیناتر شد

معمولا وقتی فردی را بازداشت می‌کنند، این اقدام به قصد ایجاد ارعاب در بین معترضین صورت می‌گیرد. اما می‌بینیم که معلمان با حضور خود ثابت کردند که هیچ ترس و وحشتی برای پیگیری مطالبات قانونی خود در ادامه نخواهند داشت.

 

امتداد-محمد جعفری: تحصنات فرهنگیان در اعتراض به مسئله عدم رتبه‌بندی معلمان در سراسر کشور، این روزها در حال برگزاری بوده و در مناطق مختلف و شهرستان‌ها نیز گسترش پیدا کرده است.

 

اعتراضاتی که البته به رغم پیگیری مطالبات معترضین به صورت کاملا، صنفی و مدنی در برخی از نقاط با برخوردهایی همراه و به بازداشت چندتن از فعالین صنفی فرهنگی منجر شده است.

 

در همین رابطه مژگان باقری، فرهنگی با سابقه و عضو انجمن صنفی معلمان استان فارس در گفتگویی با امتداد، ضمن اشاره به عمده مطالبات معلمان متحصن، اظهار داشت: بر اساس مطالباتی که از تابستان به این سو و پس از بارگذاری لایحه رتبه‌بندی شکل گرفته، معلمان امیدوار بودند که این لایحه بتواند قشر فرهنگیان را از زیر خطر فقر بیرون بکشد. وقتی اوایل تابستان با معلمان صحبت می‌کردیم، چندان از جزئیات لایحه باخبر نبودند و صرف اینکه با اجرای آن، این قشر از زیر خط فقر بیرون بیاید، کفایت می‌کرد.

 

هر بار که تجمعاتی برگزار کردیم، گوش نمایندگان ناشنواتر و چشم‌شان نابیناتر شد

 

وی افزود: معلمان در همین چارچوب حرکت کرده و پیگیر اخبار مذاکرات تشکل‌های صنفی فرهنگیان در این باره با نمایندگان مجلس بودند. اخبار ضد و نقیضی در این باره منتشر می‌شد و ظاهرا هر بار که تجمعاتی را برگزار کردیم، گوش نمایندگان ناشنواتر و چشم‌شان نابیناتر شد. تا الان که رقم پیش بینی شده برای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان در حدود ۱۲هزار میلیارد و نیم مشخص شده است.

 

این فعال صنف فرهنگیان، تصریح کرد: تجمعاتی که درباره طرح رتبه‌بندی از سوی معلمان معترض از تابستان به این سو برگزار شده، ظاهرا هیچ تاثیری بر نظر نمایندگان مجلس نداشته است. عموم معلمان، حقوق خود را اساتید دانشگاه و ارگان‌های و سازمان‌های دیگر مقایسه کرده و این تبعیض وحشتناک موجود، واقعا برای آن‌ها آزاردهنده است.

 

باقری، همچنین در ادامه با اشاره نوع مواجهه دستگاه‌های امنیتی با اعتراضات معلمان، یادآور شد: در طول ۷ سال گذشته، ما برای برگزاری هر تجمع از دو روز قبل به اطلاعات سپاه احضار می‌شدیم و آقایان درباره سواستفاده عناصر بیرونی و مسائلی از این دست با تهدید به ما هشدار می‌دادند. اما در تجمعات اخیر، خوشبختانه به هیچ عنوان شاهد چنین مسئله‌ای نبودیم و همراهی خوبی با معترضین از سوی نیروهای امنیتی و انتظامی صورت گرفته است.

 

فرهنگیان به این نتیجه رسیده‌اند که ظاهرا در حاکمیت، هیچ اراده‌ای برای حل مشکلات معلمان وجود ندارد

 

وی، اشاره‌ای هم به وجود احساس تبعیض در میان معلمان داشت و اضافه کرد: وقتی معلمان می‌بینند که مثلا بودجه ارگان‌ها و نهادهایی نظیر، صدا و سیما با وجود این شرایط حساس کشور و وضعیت اقتصادی تحریمی تا چند برابر افزایش یافته و فرضا بودجه مجلس برای اجرای طرح رتبه‌بندی تا این اندازه تنزل پیدا کرده، نمی‌توانند برخی ادعاها درباره تنگناهای موجود را باور کنند.

 

عضو انجمن صنفی معلمان استان فارس، خاطرنشان کرد: به دلیل همین حس تبعیض هم بوده که معلمان تا این اندازه بر موضع به حق، قانونی و صنفی خود پافشاری می‌کنند. فرهنگیان امروز به این نتیجه رسیده‌اند که ظاهرا در حاکمیت، هیچ اراده‌ای برای حل مشکلات معلمان وجود ندارد. اگر در گروه فرهنگیان هم مشاهده کنید، خواهید دید که معلمان بر این باورند که عمدا فرهنگیان را سرکوب کرده و تعمدا این قشر را زیر خط فقر نگه داشته‌اند. اگر اکثریت فرهنگیان به این باور برسند، مشکل جدی مشروعیتی برای حاکمیت ایجاد خواهد شد.

 

متاسفانه برای ایجاد ترس، اتهامات امنیتی به بازداشت‌شدگان می‌زنند

 

باقری در پایان نیز، ضمن اشاره به برخی بازداشت‌ها نیز اضافه کرد: معمولا وقتی فردی را بازداشت می‌کنند، این اقدام به قصد ایجاد ارعاب در بین معترضین صورت می‌گیرد. اما می‌بینیم که معلمان با حضور خود ثابت کردند که هیچ ترس و وحشتی برای پیگیری مطالبات قانونی خود در ادامه نخواهند داشت. فعالینی هم که بازداشت شدند، همگی در چارچوب قانون به اعتراض صنفی خود پرداختند. متاسفانه برای ایجاد ترس، اتهامات امنیتی به بازداشت‌شدگان می‌زنند و این هدف با تجمعات گسترده معلمان با شکست مواجه شده است.

امتداد ـ تاریخ انتشار : دوشنبه 22 آذر 1400 - 18:01 کد خبر : 5292

..............................................................................................

گزارش‌-گفتگوی امتداد از اعتراضات صنفی معلمان(بخش دوم)؛

گودرزی، دبیرهیئت مدیره کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز: همیشه با رویکرد حاکم بر سیستم ایدئولوژیک و سیاست‌زده آموزش و پرورش مخالفت کرده‌ایم/ مطالبه جدی که معلمان امروز آن را مطرح می‌کنند، مسئله اجرای طرح رتبه‌بندی است

نه رئیس جمهور ما یک رئیس جمهور مردمی بوده که با رای اکثریت مردم انتخاب شود و طبعا، وزیری معرفی شده از سوی این دولت نیز در میان جامعه فرهنگیان مقبولیتی ندارد.

 

امتداد-محمد جعفری: تحصنات فرهنگیان در اعتراض به مسئله عدم رتبه‌بندی معلمان در سراسر کشور، این روزها در حال برگزاری بوده و در مناطق مختلف و شهرستان‌ها نیز گسترش پیدا کرده است.

 

اعتراضاتی که البته به رغم پیگیری مطالبات معترضین به صورت کاملا، صنفی و مدنی در برخی از نقاط با برخوردهایی همراه و به بازداشت چندتن از فعالین صنفی فرهنگی منجر شده است.

 

مجتبی گودرزی، دبیر هیئت مدیره کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز استان لرستان نیز در گفتگویی با امتداد با اشاره به مطالبات مطرح شده از سوی معلمان معترض، بیان داشت: مطالبه جدی که معلمان، امروز آن را مطرح می‌کنند، مسئله اجرای طرح رتبه‌بندی، مطابق با ۸۰درصد هیئت علمی برای شاغلین و همچنین طرح همسان‌سازی بازنشستگان معادل با ۹۰درصد دریافتی شاغلین بوده است.

 

وی افزود: دیگر مسائلی که کانون در سالیان اخیر بر آن اصرار داشته، بحث آموزش رایگان، حذف سهمیه‌های تحمیل شده بر کنکور، تشکل‌یابی مستقل و برگزاری مجمع عمومی آن بوده که متاسفانه از سال ۸۶ به این سو با آن موافقت نشده است. ضمن اینکه ما همیشه با رویکرد حاکم بر سیستم ایدئولوژیک و سیاست‌زده آموزش و پرورش نیز مخالفت کرده‌ایم. همچنین با عزل و نصب مدیران توسط نمایندگان و دخالت‌های بی‌مورد آن‌ها که باعث آشفتگی در این سیستم شده نیز، همواره فریاد مخالفت سر داده‌ایم.

 

آقایان نماینده حتی حاضر به جبران کاهش قدرت خرید فرهنگیان هم نیستند

 

گودرزی، همچنین با اشاره به رویکرد نمایندگان مجلس، نسبت به مطالبات فرهنگیان نیز، تصریح کرد: طرح رتبه‌بندی معلمان پس از کش و قوس‌های فراوان و کاهش متعدد رقم پیش‌بینی شده، بنا بود تا در نهایت با ۲۵هزار میلیاردتومان اجرا شود که نمایندگان مجلس آن را به رقم ۱۲ و نیم هزارمیلیاردتومان کاهش داده‌اند. رقمی که به وسیله آن، معضل کاهش قدرت خرید نمایندگان به هیچ عنوان جبران نخواهد شد.

 

دبیرهیئت مدیره کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز، اضافه کرد: به عنوان نمونه، بنده به عنوان یک فرهنگی بازنشسته که در سال ۹۹ حدود ۸ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کردم، الان با توجه به تورم و گرانی‌های شدید کنونی، اگر رقم دریافتی من به ۱۸ میلیون تومان برسد، تازه کاهش شدید قدرت خریدم، جبران خواهد شد، نه هیچ پرداخت اضافه.

 

وی، خاطرنشان کرد: آقایان حتی حاضر به جبران کاهش قدرت خرید فرهنگیان هم نبوده و تنها درصدد هستند تا با افزایش ۱۰ یا ۲۰درصدی، مشکل را سرهم بندی کنند.

 

رئیس جمهور کنونی، با رای اکثریت مردم انتخاب نشده و وزیرش هم در میان فرهنگیان مقبولیتی ندارد

این فعال صنف فرهنگیان، همچنین با انتقاد از مشی وزیر آموزش و پرورش درباره پیگیری مطالبات معلمان نیز، تاکید داشت: وزیر آموزش و پرورش تا الان هیچ واکنشی به این مسئله و اعتراضات معلمان نداشته است. حتی رئیسی هم که چه در ایام تبلیغات انتخاباتی و چه در ابتدای حضور در جایگاه ریاست جمهوری بر حل مشکلات معلمان مانور داده بود، هیچ حرکتی در این باره نکرده است.

 

گودرزی در پایان نیز، اضافه کرد: نه رئیس جمهور ما یک رئیس جمهور مردمی بوده که با رای اکثریت مردم انتخاب شود و طبعا، وزیری معرفی شده از سوی این دولت نیز در میان جامعه فرهنگیان مقبولیتی ندارد. به هر حال، بسیاری از چهره‌ها حذف شدند تا این آقا امروز در جایگاه ریاست جمهوری تکیه بزند. به نظر من، وزیر هم مجری سیاست‌های دولت بوده و کاری از پیش نخواهد برد.

امتداد ـ تاریخ انتشار : دوشنبه 22 آذر 1400 - 18:11 کد خبر : 5297

......................................................................................................

آغاز اجرای رتبه‌بندی از ابتدای سال ۱۴۰۱

حداقل حقوق معلمان ۸ میلیون

طبق لایحه رتبه‌بندی، معلمان کمتر از ۸ میلیون تومان دریافت نخواهند کرد و عملیات اجرای رتبه‌بندی از ابتدای سال ۱۴۰۱ خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، امروز معلمان شهرهای مختلف کشور در اعتراض به تاخیر اجرای رتبه بندی، تجمعاتی را شکل دادند.

در همین رابطه علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره آخرین وضعیت لایحه رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: کمیسیون آموزش مجلس تغییرات اساسی در لایحه رتبه‌بندی معلمان که از سوی دولت قبل ارائه شد، انجام داد به عنوان مثال دولت 502 هزار نفر را مشمول رتبه‌بندی اعلام کرده بود که در کمیسیون آموزش 230 هزار نفر از معلمان اداری را به آن اضافه کردیم.

وی افزود: در لایحه دولت آمده بود که معلمان برای ورود به رتبه‌بندی باید دو سال توقف داشته باشند اما کمیسیون اعلام کرد از ابتدای خدمت وارد رتبه‌بندی می‌شوند و فاصله هر رتبه را از 6 سال به 5 سال کاهش دادیم همچنین برای رتبه‌های 1 تا 5 اسامی آموزشیار تا استاد معلم را انتخاب کردیم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: هدف از رتبه‌بندی ارتقای کیفیت آموزش و حفظ منزلت معلمان است، در لایحه رتبه بندی آمده بود در طول 3 سال و هر سال، یک سوم  معلمان به تدریج مشمول رتبه‌بندی می‌شوند، برای سال اول 5 هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته بودند اما معلمان گفتند این رقم اندک است.

منادی ادامه داد: برای آن که معلمان در هر رتبه معادل 80 درصد حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها را دریافت کنند بودجه زیادی نیاز بود، دولت قبل نامه نوشت که 20 هزار میلیارد تومان در بند و تبصره 2 بودجه سال 1400 برای رتبه بندی وجود دارد که 15 شریک دارد و صرفاً برای رتبه‌بندی نیست بنابراین تعدیلی در تغییرات انجام دادیم.

وی مطرح کرد: طبق لایحه رتبه بندی و با تغییرات اعمال شده هر معلم کمتر از 80 درصد مربی پایه یک دانشگاه تهران دریافت نخواهد کرد، هم اکنون مربی پایه یک دانشگاه تهران 10 میلیون و 100 هزار تومان دریافت می‌کند بنابراین هیچ معلمی کمتر از 8 میلیون و 80  هزار تومان دریافت نخواهد کرد.

همچنین حسین عرب اسدی معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: قوانینی از جنس رتبه بندی باید به تایید شورای نگهبان برسد و پس از آن آیین‌نامه‌های اجرایی تدوین شود.

 

وی افزود: با توجه به حساسیت آیین‌نامه و گستره قابل توجه، باید دقیق تدوین شود تا امکان اجرای آن توسط مجریان امر در بدنه آموزش و پرورش فراهم شود و تیم‌های ارزیاب برای اعمال معیارها تشکیل شود، از زمانی که ارزیابی اعمال شود عملیات اجرای حکم و صدور احکام صادر خواهد شد.

 

 اسدی گفت: با توجه به زمان در اختیار تا یک یا دو ماه آینده آیین‌نامه‌ تدوین می‌شود و از ابتدای سال 1401 عملیات اجرای رتبه بندی را اعمال می‌کنیم.

خبرگزاری تسنیم ـ ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۸

.......................................................

تجمع معلمان برای اجرای لایحه رتبه‌بندی

شماری از معلمان که خواهان اجرای لایحه رتبه‌بندی هستند و در استان‌های مختلف و در مقابل ادارات آموزش و پرورش تجمع و خواستار رسیدگی مسئولان به این موضوع شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس، امروز شماری از معلمان استان های مختلف کشور در مقابل اداره کل آموزش و پرورش تجمع کرده و خواستار توجه مسؤولان و پیگیری خواسته‌های خود از سوی مسؤولان کشوری علی الخصوص وزیر آموزش و پروش شدند.

معلمان در این تجمعات، خواستار تصویب و اجرای لایحه رتبه بندی معلمان بر اساس اسناد بالادستی و اجرا و بهره‌مندی کامل و حقیقی از منافع واقعی آن شدند.

بر اساس این لایحه، رتبه بندی معلمان در رتبه های مختلف تقسیم بندی شده و به ازای هر ارتقای رتبه که کسب می کنند، به حقوق، مزایا و فوق العاده های مستمر آنها مبالغی افزوده می شود.

چهارمحال و بختیاری

امروز حدود ۱۵۰ نفر از معلمان شهرکردی در اعتراض به وضعیت رتبه بندی معلمان مقابل اداره کل آموزش و پرورش این استان تجمع کردند. حاضران در این تجمع با شعارهایی مانند «مسول کدگذاری باید بیرون بیایی»، «مطالبات حل نشه، کلاسا تعطیل میشه» اعتراض خود را به عدم اجرای لایحه رتبه بندی اعلام کردند. این تجمع که کمتر از یک ساعت طول کشید بدون درگیری و ورود نیروهای امنیتی و در کمال آرامش به پایان رسید.

هرمزگان

تجمع حدود 200 نفری فرهنگیان هرمزگان در مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان برگزار شد، خواسته‌ آنان اجرای دقیق و بدون تبعیض لایحه رتبه‌بندی بود و خواستار حضور مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان در جمع خود بودند که متأسفانه مدیرکل آموزش و پرورش از حضور در جمع معترضین خودداری کرد.

قم

تعطیلی کلاس های درس توسط معلمان و تجمع آنان در اداره آموزش و پرورش ناحیه ۳ قم امروز دوشنبه ۲۲ آذر انجام شد.

کهگیلویه و بویراحمد

معلمان گچسارانی در تجمعی آرام و مسالمت‌آمیز خواهان اجرای لایحه رتبه‌بندی معلمان شدند. آن‌ها از دولت و مجلس خواستند تا لایحه رتبه‌بندی را به دلیل وضعیت سخت معیشتی معلمان در کوتاه‌ترین زمان ممکن اجرایی کنند.

استان فارس

حدود 2000 نفر از معلمان استان فارس هم امروز با اعتراض به وضعیت معیشتی  در مقابل ساختمان اداره کل آموزش و‌ پرورش این استان واقع در شهر شیراز تجمع کردند و خواستار همسان‌سازی حقوق مشاغل به ویژه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان شدند.

اصفهان

امروز حدود 500 نفر از معلمان در اصفهان و برخی از شهرستان‌های این استان با حضور در مقابل ادارات آموزش و پرورش پیگیر مطالبات خود در خصوص لایحه رتبه‌بندی معلمان شدند.

سیدمحمد میرپور، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در خصوص تجمع امروز معلمان اظهار داشت: این اتفاق توسط معلم‌های رسمی که به‌دنبال لایحه رتبه‌بندی هستند پیش آمد؛ تشکل‌های مختلف فرهنگیان پیگیر لایحه رتبه‌بندی هستند و موضوع در مجلس در حال پیگیری است. (اینجا بخوانید)

مرکزی

کمتر از 100 نفر از معلمان استان مرکزی نیز امروز روبروی اداره کل آموزش و پرورش استان تجمع کرده بودند و مطالبات شان با دیگر استان ها یکسان بود.

خوزستان

جمعی از معلمان و بازنشستگان اهواز در اعتراض به عدم اجرای رتبه بندی و همسان سازی، پیش از ظهر امروز،  مقابل اداره کل اموزش پرورش خوزستان تجمع کردند.

بوشهر

در مرکز استان بوشهر تجمعی گزارش نشده است، اما در دو شهرستان گناوه و جم تعدادی از معلمان تجمع کردند.

یزد

اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های ابرکوه و یزد نیز برای نیم ساعتی میزبان حضور حدود 100 نفر از معلمان این استان بود که شعارهای زیر را سر دادند: «معلم بیدار است از تبعیض بیزاراست» ، «رتبه بندی حل نشه کلاسا تعطیل میشه» .

به گزارش فارس، در استان تهران تعدادی از معلمان تهران و البرز مقابل مجلس شورای اسلامی، در زنجان حدود 100 نفر، کرمانشاه 50 نفر، خراسان رضوی 50 نفر و کرمان 150 نفر از معلمان تجمع کردند و عمده مطالباتشان این موارد را شامل می شد: «عدم اجرای رتبه بندی معلمان که در قانون اساسی آمده»، «کمبود نیروهای آموزشی و فشار به سایر معلمان»، «کفاف ندادن حقوق معلمان با توجه به شرایط اقتصادی»، «دائمی شدن قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان»، «اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی مبنی بر رایگان شدن آموزش به شهروندان» .

در استان های خراسان شمالی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان، تجمعی گزارش نشده است.

فارس ـ ۱۶:۵۹ ۱۴۰۰-۹-۲۲

...........................................................

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©