Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ برابر با  ۲۲ اگوست ۲۰۲۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱  برابر با ۲۲ اگوست ۲۰۲۲
#بیانیه کانون صنفی معلمان استان #بوشهر در مورد پرداخت مبلغی بنام رتبه بندی

بیانیه کانون صنفی معلمان استان  بوشهر

در مورد پرداخت مبلغی بنام رتبه بندی!

 

دوستانِ جان

 در حالی امروز مبلغی بنام رتبه بندی به حساب معلمان واریز گردید که همچنان چندین نفر از فعالین خوشنام کشور همچون  رسول بداقی،  جعفر ابراهیمی،  محمد حبیبی،  مهدی فتحی و...

در حصار زندان و یا سلول های انفرادی به سر می برند و جای خالی  و خدماتشان به جامعه معلمان، امروز بیش از هر زمان دیگری، مبرهن و آشکار است!

آن جاهای خالی که امروز، دل معلمان دردمندِ حاضر در صحنه مطالبه گری را بیش از هر زمان دیگری آزرد! 

آنقدر که روا بود  گریبان ز هجر پاره کنیم!!!

حال:

آگاه باشید و بدانید که:

  همین موفقیت اندک حاصل  تلاش چندین ساله و شبانه روزی تشکل های صنفی از تمامی مسیرهای ممکن از جمله نامه نگاری، تهیه امضا، مذاکره، تحصن و برگزاری چند ده تجمع اعتراضی می باشد.

🔸بر هیچکس پوشیده نیست مطالبه ی حق در برابر اربابان قدرت همراه با  هزینه های فراوانی است! آنچنان که در همین شهر، پیشکسوتان شریفی چون جناب آقایان  اردشیر صیادی و  اکبر زنده بودی را بروی زمین کشیدند؛ مورد ضرب و شتم و  هتک حرمت قرار دادند. چند صد نفر از فعالین صنفی در شهرهای مختلف بازداشت و زندان  شدند.

اما به گفته اخوان ثالث : سخت شیرین بود پیروزی!

 

همکاران گرامی این موفقیت اندک که با هزینه ای به قیمت سالها زندان و نگرانی خانواده  معلمان پیشرو حاصل گردیده است گوارای وجودتان باد!

 

کانون صنفی معلمان استان بوشهر در مسیر مطالبه گری تا تحقق کامل خواسته های معلمان از جمله :

 ـ اجرای دقیق قانون مدیریت خدمات کشوری برای شاغلین و بازنشستگان،

ـ اجرای اصل سی ام قانون اساسی و رفع بی عدالتی اموزشی به هر شکل ممکن، به پشتوانه ی همراهی شما، ادامه خواهد داد‌.

همچنین ما خواستار آزادی بدون قید و شرط معلمان زندانی و مختومه شدن تمامی پرونده های قضایی معلمان هستیم!

 

کانون صنفی معلمان استان بوشهر

سی ام مردادماه 1401

................................................

دزدی از جیب معلمان در روز روشن

 

مژگان باقری. فعال صنفی فارس

 

🔸در روزهای اخیر و با داغ شدن بحث رتبه بندی، در حال بررسی فیش حقوقی خود بودم که متوجه شدم مبلغ ۷۳۵۰۰ تومان تحت عنوان بیمه ی عمر دانا از حسابم کم شده است. پس از پرس و جو دریافتم که‌این مبلغ از خرداد ماه امسال از حقوقمان کم شده و اداره اعلام کرده است کسانی که تمایل ندارند باید شخصا مراجعه کرده و انصراف دهند. در حالی که این پاسخ کاملا غیرمنطقی بود. روش درست آن بود که اعلام می کردند هر کس تمایل به داشتن چنین بیمه ای دارد باید به صورت اینترنتی یا حضوری درخواست نماید. این چه منطق عجیب و غریبی است که ابتدا مبلغی را از حقوق معلم کم کرده و او را بدون اینکه خودش در جریان باشد بیمه ی عمر می کنیم سپس می گوییم هر کس نخواست شخصا مراجعه کند؟

 

🔸این عمل مصداق مردم آزاری است زیرا معلمان را مجبور می کنیم در این گرما و ترافیک راهی ادارات شوند و حضورا انصراف خود را اعلام نمایند. نکته روانشناسی که حتما آموزش و پرورش به آن توجه کرده این است که ممکن است بسیاری از همکاران به دلایل مختلف موفق نشوند مراجعه کنند و در نتیجه مبلغ هنگفتی به حساب بیمه ی دانا واریز می شود و طبیعتا درصدی هم طبق قرارداد به آموزش و پرورش می رسد!

 

🔸اما نکته تاسف آور این ماجرا آن است که ادارات برای انصراف معلمان مهلت تعیین کرده اند. امروز پس از مراجعه به واحد تعاون و رفاه ناحیه یک شیراز به من گفته شد مهلت انصراف تمام شده و شما می بایست تا تیرماه مراجعه می کردید و وقتی در مقابل چشمان متعجب و پرسشگر من و چند معلم دیگر قرار گرفتند پاسخ دادند که این موضوع یک بخشنامه وزارتی بوده و ربطی به ناحیه یک ندارد و نگران نباشید چون این مبلغ در مجموع فقط چهار ماه از حسابتان کم می شود!!

 

🔸بهتر است این ماجرا را به زبان ساده و قابل فهم ترجمه کنیم: وزارت آموزش و پرورش با بیمه دانا قراردادی امضا کرده که تمامی معلمان را به مدت چهار ماه مشمول بیمه ی عمر کند. بعد به جای اینکه از معلمان بخواهد هر کس تمایل دارد درخواست دهد، پیشاپیش از حساب همه آنها مبلغ بیمه را کم کرده و سپس اعلام کرده هر کس تمایل ندارد حضورا مراجعه کرده و انصراف دهد. جالب آنکه حتی برای  آنان که انصراف داده اند باز هم مبلغ ماه اول یعنی خرداد کم شده و به حساب آنها بازگردانده نشده است!

 

🔸با این حساب، تکلیف معلمانی که از بخشنامه آگاه نشده اند چیست؟ تکلیف معلمانی که در گروههای مدرسه عضو نیستند چیست؟ تکلیف معلمانی که گوشی هوشمند ندارند چیست؟ اساسا چرا آموزش و پرورش باید به جای منِ معلم تصمیم بگیرد و مرا بیمه ی عمر کند؟ اگر من نخواهم بیمه ی عمر شوم و بعد از مرگم مبلغی به ورثه ام بدهم باید چه کسی را ببینم؟! آموزش و پرورش با چه مجوزی برای من تصمیم می گیرد و پول من را برمی دارد؟ مگر من صغیرم و آموزش و پرورش، ولیّ من است؟ کارشناس تعاون و رفاه می گفت به ما گفته اند معلمان را قانع کنید که این بیمه به صلاح آنهاست تا انصراف ندهند! حتی اداراتی که کمترین تعداد انصراف دهنده را دارند امتیاز بیشتری می گیرند! زیبا نیست؟!

 

🔸این همه خلاقیت مدیران آموزش و پرورش برای کشف راههای جدید جیب بری، اگر معطوف به حل مشکلات معلمان و دانش آموزان شده بود شاید آموزش و پرورش ما می توانست با آموزش و پرورش ژاپن و فنلاند رقابت کند!

 

🔸وزارت آموزش و پرورش فقط با یک بخشنامه مبلغ ۲۹۴۰۰۰ تومان را طی مدت چهار ماه بدون اجازه من از حسابم کم کرده و بین خودش و شرکت بیمه دانا تقسیم می کند. این مبلغ را در تعداد معلمانی که مثل من فرصت انصراف را از دست داده اند ضرب کنید تا متوجه شوید حتی در وزارتخانه ای مثل آموزش و پرورش چه راههای شیک و به ظاهر قانونی برای دزدی و اختلاس وجود دارد. سوالی که اینجا پیش می آید این است که این کار با عمل زورگیری در بزرگراه همت دقیقا چه تفاوتی دارد؟!

 

🔸اینجاست که برای توصیف این وضعیت کلمات کم می آورند و فقط باید دست به دامن آن شاعر بزرگ شد که دهها سال پیش چنین سرود:

 

دزد اگر شب گرم یغما کردن است

دزدی حکام روز روشن است

.......................................................

بارگذاری این همه مستندات برای چند درصد افزایش حقوقِ معلمان!

چند سوال از مجلس و دولت درباره بی‌عدالتی در پرداخت حقوق

 

  مزبان حبیبی

 

گر که اطفال تو بی‌شامند شب‌ها، باک نیست

خواجه تیهو می‌کند هر شب کباب، ای رنجبر

 

متن تبصره ۱ ماده ۶۵ قانون مدیریت خدمات کشوری: هر کدام از مشاغل متناسب با ویژگی ها، حداکثر در پنج رتبهٔ مقدماتی، پایه، ارشد، خبره و عالی طبقه‌بندی می‌گردند و هر کدام از رتبه‌ها به یکی از طبقات جدول یا جداول موضوع این ماده اختصاص می‌یابد.

 

از سال ۱۳۸۷ و بر اساس قانون فوق، دولت موظف و مکلف به انجام رتبه‌بندی مشمولان این قانون شد و مدت‌هاست که رتبه‌بندی برای تمام دستگاه‌های مشمول این قانون به جز وزارت آموزش‌وپرورش اجرا شده‌است.

 

انتظار می‌رود که نمایندگان مجلس و هیئت دولت، به سوالات زیر پاسخ دهند.

 

۱. کدام دستگاه مانند وزارت آموزش‌وپرورش برای اجرای رتبه‌بندی، از مجلس شورای اسلامی مصوبه دریافت کرده است؟

 

۲. کدام دستگاه برای اجرای رتبه‌بندی پرسنل خود، از آنها خواسته تا تمامی مدارک خود را مجددا در یک سامانه مجزا، بارگذاری کنند؟

 

۳. کدام‌یک از دستگاه‌های دیگر قبل از اجرای رتبه‌بندی پرسنل خود، از هیئت دولت برای آیین‌نامه و شیوه‌نامه‌ اجرایی مصوبه دریافت کرده‌است؟

 

۴. با توجه به نص صریح قانون، رتبه‌بندی باید از ۱۳۸۷ برای معلمان اجرا شود، خسارت ناشی از عدم اجرای این قانون برای معلمان در فاصله سال‌های ۱۳۸۷ تا شهریور ۱۴۰۰، چگونه جبران خواهد شد؟

 

۵. خبر اجرای رتبه‌بندیِ پرسنل در کدام دستگاه، توسط سداوصیما و خبرگزاری‌ها منتشر شد؟

 

به متن تبصره ۳ ماده ۲۹ قانون برنامه توسعه ششم توجه کنید:

دولت مکلف است طی سال اول اجرای قانون برنامه، سازوکارهای مناسب در نظامات پرداخت حقوق و مزایا و نظام مالیاتی را به نحوی مدون نماید که اختلاف حقوق و مزایای بین مقامات، رؤسا، مدیران و کارکنان موضوع این ماده در مشاغل مشابه و شرایط مشابه در هر صورت از ۲۰ درصد تجاوز نکند و در مسیر تصمیم‌گیری قانونی قرار دهد.

 

۶. آیا اختلاف حقوق چند برابریِ سایر وزارت‌خانه‌ها با پرسنل و معلمان در وزارت آموزش‌وپرورش تضادی با تبصره سه ماده ۲۹ برنامه توسعه ششم ندارد؟

 

۷. به نظر شما اختلاف حقوق دو نفر با مدرک یکسان و سابقه یکسان، تا چه مقدار منطقی است و آیا اختلاف حقوق دو نفر در شرایط یکسان، تا ده برابر را منطقی می‌دانید؟

 

و اکنون سوال اصلی:

با توجه به این‌که تا کنون آیین‌نامه و شیوه‌نامه‌ اجرایی قانون رتبه‌بندی معلمان هنوز رسما اعلام نشده و هر چه در رسانه‌هاست، گمانه‌زنی و گفته‌های جسته و گریخته متولیان وزارت آموزش‌وپرورش است، لذا معلمان بیم آن دارند که وزارت آموزش‌وپرورش به جهت محدودیت منابع مالی، قصد حذف معلمانی را دارد که هم‌اکنون در کلاس‌های درس در حال تدریس هستند، با این همه خلف وعده و وعده‌های ناصحیح وزیر و معاونان وی، چرا معلمان باید به آنان اعتماد کرده و مدارک خود را بدون اطلاع از ضوابط قانونیِ رتبه‌بندی، در سامانه اعلام شده بارگذاری کنند؟

 

سال‌ها پیش در نقد بی‌عدالتی‌ها در پرداخت حقوق، برخورداری از امکانات آموزشی و دسترسی به رانت های اطلاعاتی، نوشتم که روزي عدالت اجرا خواهد شد، شايد آن‌روز من نباشم پس در آن‌روز به‌جاي من هم شادي کنيد.

 

بیست‌وهفتم مرداد ۱۴۰۱

..........................................

باران باغ

 

اندک خوشحالی  شاغلین  از فصل مطالبه گری بیرون آمده

هرچه به مهر سال تحصیلی نزدیک می شویم مهر همبستگی شاغلین و بازنشستگان بیشتر اوج می‌گیرد.

 

معلمان مطالبه گر راستین  فصل حق طلبی را خوانده‌اند و هر بار مکرر می‌کنند  نوای همگرایی و عملگرایی در درون ها به جوش آمده است.

در بهار تحصیل (مهر) بهار  انجمن ها وکانون های صنفی معلمان ایران  به بار می‌نشیند

 

رادمردان به بند کشیده شده ی اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱  درس های تمام قد مطالبه گری را عملا  جهانی نمودند .

فصل جدید مطالبه گری در میان معلمان حاشیه نشین  تماشاچی ریشه دوانده  وباور قلبی پیداکرده اند که درد معلم  درد هم صنف، درد آموزش و  درد طبقه  آسیب پذیر جامعه را در دل داشته است

چین چین این همگرایی روز به روز  گسترده تر می شود. گذر زمان راه صنفی معلمان را هموار نموده  واعتماد به مطالبه گران صنفی معلمان ایران ، نقش هم نوایی پیدا کرده است.

🔺واریزی مبلغ ناچیز علی الحساب به نام معوقه رتبه بندی  قطره به دریای مطالبات همیشگی بوده برای رسیدن به دریا باید  دریای همبستگی ، دریای ایستادگی  و دریای عشق و وفاداری را  با خود داشته باشیم  تا بتوانیم به دریای آسودگی وامنیت اجتماعی برسیم.

 

گاه هزینه کردن در زمان فقرو تنگدستی  برایمان بسیار سنگینی کرده   اما چون این هزینه کردن ها از دل بر آمده  لاجرم بر دل نشیند .

سال‌های ۱۴۰۰و ۱۴۰۱  پر هزینه ترین سال‌های  دهه های گذشته بوده  که آزاد مردان  از مریوان تا مشهد واز گیلان تا  فارس وخوزستان  در حصار تک سلولی   سلول های شجاعت وغیرت  پایداری و مقاومت و برجسته نمودن اهداف والای انسانیت و برابری و آزادگی را به جهان  ارزانی داد.

 

هزاران آفرین بر وجود و روان پاکشان  که هزاران  اندیشه مقاومت  کاشته اند

سخت ترین رویدادهایی زندگی  می تواند ماندگار ترین  خاطره های  روزگار باشد  که در سدر حافظه ها  علم دار است

واریزی  ناچیز اندک لبخند چند ثانیه ای که بر لبهای شاغلین گذاشت ناشی از    برگ زرین مقاومت و پایداری مطالبه گران  همیشه در صحنه بوده   گوارای وجودشان   بسی خداراشاکریم که فرصت خدمتگزاری به هم صنفیان خودم داده تا  نقطه ای از حق طلبی هارا دیده باشند  واین اندک خوشحالی از فصل مطالبه گری بیرون آمده.

 

خواستن توانستن است و ادامه راه پیوستن است و پیوستن

 

مطالبه گری ها از فرد به گروه واز گروه  به جامعه راه پیدا کرده است.

 

اکنون شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران به فصل جدیدی روی آورده  هم به جهت هزینه های سنگینی که پرداخت نموده وهم به دلیل آمادگی معلمان شاغل و بازنشسته به طور بسیار گسترده در اعتصابات و تجمعات آتی

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران با کادر تشکیلاتی وبرنامه ریزی های هدف دار و دراز مدت قابل قبول  برای معلمان ، بدون  چنگ زدن به بدنه معلمان  در تمام امورات  با شفافیت وصداقت امکان پذیر نمی باشد

 

امیدوارم تمام معلمان ایران در مسولیت پذیری ها سهیم گردند وشورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران این رهبریت رادرخشان تر از قبل همه گیر نماید وبا بیانیه های حمایتی و آگاهی بخشی از روند مطالبه گری قانونی معلمان ایران امیدها را تازه وسرحال و باکیفیت نگه دارد.

 

سرفرازی برای همه مطالبه گران همیشه در صحنه ی عمل

 

دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱

......................................

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©