Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۲ برابر با  ۱۷ اکتبر ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۲  برابر با ۱۷ اکتبر ۲۰۱۳
یادداشت کارگری

یادداشت کارگری

 

سازمان تامین اجتماعی باید به صاحبان اصلی آن بازپس داده شود.

 

مریم محسنی

 

سازمان تامین اجتماعی، ازسرمایه کارگران بوجود آمده و متعلق به آنان است. اما این سازمان به جای این که درخدمت کارگران باشد، امروز به وسیله ای برای تعرض به حقوق آنان از سوی باند های حکومتی تبدیل شده است. درشرایطی که دولت کارفرمایان رسما اعلام می کند از لحاظ اقتصادی ورشکسته است و خزانه اش خالی است، سازمان تامین اجتماعی به یکی از عرصه ها برای تجاوز هرچه بیشتر به حقوق ومزایان کارگران تبدیل شده است. سرمایه نجومی بزرگی که ذره ذره آن حاصل زحمت و دسترنج کارکران است ، امروز ابزاری است  در دست دولت کارفرمایان برای دست اندازی هرچه بیشتر به حقوق اجتماعی کارگران.

 

سازمان تامین اجتماعی، بزرگ ترین نهاد در نظام تامین اجتماعی کشور هم از نظر ابعاد گسترده فعالیت ها و هم جمعیت تحت پوشش است. بنا برآمارهای رسمی، سازمان تامین اجتماعی در ایران، جمعیتی بالغ بر ۵/۷ میلیون نفر بیمه شده اصلی و ۲۸ میلیون نفر بیمه شده اصلی و تبعی و یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مستمری بگیر بازنشسته که معادل ۴۳ درصد جمعیت کل کشور و ۶۶ درصد جمعیت شهری می باشد را تحت پوشش خود قرار داده است. وبا مجموعه سازمانهای جنبی ان  یکی از ثروتمندترین نهاد های مالی مورد بهره برداری حکومت است .شرکت شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) متعلق به تامین اجتماعی امروز خود بالغ بر هزاران میلییارد تومان سرمایه دارد. این شرکت که درسال 65 تاسیس شده، امروز به بزرگترین هلدینگ (مادر) سرمایه گذاری کشور تبدیل شده است. شستا مجموعه ای با بیش از 170 شرکت وموسسه را اداره می کند. شستا بزرگ‌ترین بخش صنعت سیمان کشور است. ۷۵ درصد صنایع تولید و توزیع داروی کل ایران را دارد. و از سال 1383 تا کنون در این حوزه ها نیز فعالیت دارد : سرمایه گداری صدر تامین (کاشی و سرامیک )، سرمایه گذاری سیمان تامین، سرمایه گذاری نفت وگاز وپتروشیمی تامین، سرمایه گذاری صنایع عمومی تامین، سرمایه گذاری عمران وحمل ونقل تامین، سرمایه گذاری صبا (تامین ). مجموع  دارایی های این شرکت در سال 1391 بالغ بر39 هزارمیلیارد تومان و سود سالانه آن 3000 میلیارد تومان بوده است و این درحالی است که سود 400 شرکت دیگر که در بورس فعال هستند جمعا 16000 میلیارد است.

 

همین ثروت عظیم موجب شدت یافتن مجدد درگیری میان باندهای مختلف حکومتی بر سر تصاحب آن شده است. و در این اوضاع پرده از بسیاری از دزدی ها و فساد درونی آنان برداشته شد. از سوی دیگر، به گزارش مهر، حسن کامران دستجردی، نماینده اصفهان در مجلس، با اشاره به حقوق ۱۵ میلیونی یکی از شرکت های زیرمجموعه تامین اجتماعی گفت: «این به جز پاداش‌های صوری است که درست می‌کنند و کم ترین مبلغ آن۴۰۰ میلیون تومان است. آن وقت ما برای یک رقم کوچک جنجال به پا کرده و می‌گوییم که تامین اجتماعی ورشکسته شد.

 

درحالی که سازمان تامین اجتماعی، چنین ثروت عظیمی را درخود جای داده است، منبع اصلی تولید این ثروت یعنی طبقه کارگر امروز بهره ای از آن ندارد. درحالی که رقم تورم در مردادماه سال جاری به 40 درصد افزایش یافت، دولت با افزایش مزایای کارگران از 10 هزارتومان به 25 هزارتومان مخالفت کرد. و اخیرا نیز طرح بازنشستگی کارگران با 10 سال سابقه و با 60 سال سن برای مردان و 55 سال سن برای زنان از سوی شورای نگهبان رد شد.

 

طرح های تعرض به تامین اجتماعی طبقه کارگر، امروز به یک یا دو حوزه محدود نمی شود. در شرایطی که دولت کارفرمایان عملا اعلام ورشکستگی کرده و می گوید که دیگر حتی توان پرداخت یارانه های نقدی را هم ندارد،  تردید نباید کرد که دارایی عظیم سازمان تامین اجتماعی از حوزه های تعرض آنان در امان نخواهد ماند. به همین دلیل مبارزه جمعی مستقل کارگران برای جلوگیری از دست اندازی به سازمان تامین اجتماعی از اهمیت اساسی برخوردار است.

 

سازمان تامین اجتماعی باید به صاحبان اصلی آن بازپس داده شود. مبارزه دراین حوزه درعین حال می تواند به  گسترش اتحاد درمیان بخش های مختلف طبقه کارگر و تقویت اراده طبقاتی برای مقابله با تعرض اردوی سرمایه بیانجامد.

 

امروز مبارزه برای کوتاه کردن دست دولت، سازمان های کارفرمایی، کارفرمایان و تشکل های شبه دولتی باصطلاح کارگری نظیر خانه کارگر، از نهادی که با رنج و خون و عرق کارگران بنا شده است، عرصه یی مهم از مبارزات کارگری است، که هم چنان می تواند راه را برتهاجم ودست اندازی بیشتر به حقوق اجتماعی طبقه کارگر ببندد.  

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©