Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۷ دی ۱۳۹۲ برابر با  ۲۸ دسامبر ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۷ دی ۱۳۹۲  برابر با ۲۸ دسامبر ۲۰۱۳
جنبش کارگری اوضاع را دریافته است

یادداشت کارگری

 

 

جنبش کارگری اوضاع را دریافته است

مریم محسنی

 

مجموعه گزارشات کارگری ماههای اخیرنشان می دهد، جنبش کارگری اوضاع را دریافته است. برخی ازمطالبات کارگری درسطح وسیعی درمیان مطبوعات و رسانه ها و بخش های مختلف جامعه، انتشار یافته است. اعتراضات مکرر به عملکرد سازمان تامین اجتماعی، از سوی تشکل های مختلف کارگری، شتاب بخشیدن به پروسه اعتراض و به کارگیری اشکال متنوعی از اعتراض برای رسیدن به خواست ها، دخالت موثر در تصمیم گیری های کلان مدیریتی در برخی از واحدهای تولیدی، حرکات اعتراضی فرا کارخانه ای و شکل گیری سطوحی از اعتراض درواحدهایی که سابقا در شمار کارخانه هایی با سوابق مبارزاتی به حساب نمی آمدند،  پشتیبانی بخش های مختلف طبقه کارگر از مبارزات هم،  از جمله مولفه هایی هستند که نشان می دهد، جبش کارگری اوضاع را دریافته است.

ازجمله اعتراضات مهم ماه های گذشته کارگران می توان به اعتصاب کارگران درمجتمع پتروشیمی بندرامام، اعتصاب و اعتراضات کارگران نیشکرهفت تپه، پلی اکریل اصفهان، معدن چادرملو، اعتصاب درپارس جنوبی، تجمع اعتراضی کارگران لوازم خانگی آردل، تجمع اعتراضی کارگران ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز، فولاد زاگرس، واعتراضات اخیرکارگران ایران خودرو، اشاره نمود.

اعتراضات کارگران نیشکرهفت تپه، پلی اکریل اصفهان، فولاد زاگرس و کارگران معدن چادرملو، بیشترین سطح اعتراضات را درماه های اخیر به خود اختصاص داده اند. پی گیری مطالبه کارگری تا تحقق خواسته، ( آن چه از آن به عنوان پیروزی کارگران و یا موفقیت حرکت اعتراضی نام می بریم)، ویژگی اصلی مبارزات کارگران  این واحدهای تولیدی است. اگرچه مبارزات کارگران معدن چادرملو برای بازگشت به کار نماینده آنان هنوز ادامه دارد، اما اعتراضات کارگران این واحدهای تولیدی حاکی از میزان بالایی از همبستگی و اتحاد درمیان کارگران است. از دیگر ویژگی های مهم مبارزاتی کارگران دراین واحدهای تولیدی، پی گیری مطالبات کارگران تا رسیدن به نتیجه ی مورد نظر درآن مقطع بوده است. به عبارت دیگر به رغم موانع متعددی که کارفرما، مدیریت و دولت بر سرراه  مبارزه کارگران قرار داده اند تا جلوی رشد مبارزات کارگری را بگیرند، موفق نشده اند صفوف کارگران را درهم بشکنند. مثلا کارگران پلی اکریل اصفهان با خواست جلوگیری از کوچک کردن کارخانه، درچند دورمختلف با برپایی تجمعات اعتراضی که منجر به دستگیری چهار تن از کارگران درتاریخ 30 آبان ماه شد، نه تنها از خواست خود عقب نشینی نکرده، بلکه با ادامه مبارزه موجب می شوند، چهار کارگر دستگیرشده به سرکار بازگردند و یا کارگران فولاد زاگرس کردستان علاوه بر برپایی تجمع اعتراضی در محوطه  کارخانه و درمقابل فرمانداری قروه، بارها برای پی گیری مطالبات خود به تهران سفرکرده و در مقابل مجلس و بیت رهبری تجمع برگزارکرده اند. آنها بالاخره توانسته اند حکم بازگشت به کار کارگران اخراجی را دریافت کنند. هشتصد کارگر معدن چادرملو دراعتراض به دستمزدهای ناعادلانه و اخراج نماینده خود (انجمن صنفی کارگران شرکت آسفالت طوس)، در تاریخ 6 آذرماه تجمع اعتراضی برپا کردند. وقتی اعتراض شان پاسخ مثبت نگرفت، بار دیگر در روزهای 15، 16 و17 آذرماه با بیش از دو هزار نفر با همان خواست ها، در تمام شیفت ها دست از کار کشیدند. کارگران نیشکر هفت تپه، اشکال متفاوتی از تحصن، اعتصاب، تجمع را داشته اند و هم چنین سندیکای  هفت تپه با طرح مطالبات کارگران نیشکر هفت تپه توانسته است، درعین حال مطالبات کارگران را درسطح منطقه، و واحدهای تولیدی مشابه طرح نماید.

 

از مبارزات درخشان کارگران این واحدهای تولیدی که بگذریم، درماه های گذشته شاهد افزایش تحرک درمیان فعالان کارگری بوده ایم. این اعتراضات درسطوح مختلف جریان داشته است. از ارسال نامه های اعتراضی به مراجع مختلف و انتشار در مطبوعات گرفته تا تهیه طومار و دادن اطلاعیه های حمایتی در دفاع از اعتراضات مبارزات کارگری بخش های مختلف طبقه کارگر، طرح وسیع خواست ها و مطالبات کارگران درسطح جامعه و رساندن اخبار مربوط به وضعیت کارگران زندانی وایجاد جمع ها وکمیته های حمایت ازآنان و به پشتیبانی کشاندن سایر فعالان اجتماعی از آنان، سازماندهی اعتراضات کارگری علیه فساد درسازمان تامین اجتماعی و اعتراض به طرح استاد شاگردی نوین و.... بخشی از فعالیت های این دوره فعالان کارگری بوده است. فعالان کارگری و مدافعان طبقه کارگر، در دور اخیر ضمنا با استفاده ازامکانات علنی توانسته اند، سنگرهای جدید وموثری در دفاع از مبارزات طبقه کارگر برپا کنند، که تا کنون نقش مهمی در استحکام بخشیدن به جنبش کارگری و گسترش مبارزات طبقاتی کارگران داشته است. به طوری که می توان گفت این بخش از فعالیت امروز ستون محکم و قابل اتکایی برای طبقه کارگر در پیکارهای آتی طبقاتی به حساب می آید. دراین دوره ما هم چنین شاهد حمایت دانشجویی از کارگران بودیم که نمونه اخیر آن تجمع اخیر دانشجویان دانشگاه امیرکبیر پس از فوت کارگر نوجوان 17 ساله بود دراعتراض به کارکودکان.  

 با این همه نمی توان از نقاط ضعف مبارزات کارگری دوراخیر صرف نظرکرد. مثلا بالا گرفتن اعتراضات در محورهای تولیدی که بیشترین اعتراضات را داشته اند و کارگران توانسته اند به خواست های خود هم برسند، هیچکدام به ایجاد تشکل کارگری نیانجامیده است. دراین میان نیشکر هفت تپه استثناست. چرا که فعالیت سندیکای هفت تپه نه تنها در این دوره گسترش یافته، که کارگران دراعتراضات خود علیه شورای اسلامی کار دراین واحد تولیدی شعار داده وخواست انحلال شورای اسلامی کاررا درمناسبت های گوناگون پی گرفته اند.

جمعه ۶ دی ۱۳۹۲ برابر با ۲۷ دسامبر ۲۰۱۳

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©