Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۲ برابر با  ۱۰ ژانويه ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۲  برابر با ۱۰ ژانويه ۲۰۱۴
کارگران نیروگاه دماوند هم موفق شدند مسئولان را به عقب نشینی وادارند

 

یادداشت کارگری

 

کارگران نیروگاه دماوند هم موفق شدند مسئولان را به عقب نشینی وادارند

 

مریم محسنی

 

کارگران نیروگاه سیکل ترکیبی دماوند، پس از چند ماه مبارزه مداوم توانستند، بخشی از مطالبات خود را دریافت کنند. پانصد وده کارگر شاغل در این نیروگاه، بیشتراز یک سال است، بخشی از مطالبات خود،  طی سالهای 90 و 91، از جمله اضافه کاری، عیدی، پاداش و بن کارگری را از این نیروگاه طلب داشته اند، اما کارفرمای نیروگاه حاضر به پرداخت مطالبات معوقه کارگران نبوده و هر بار به  بهانه مشکل کمبود نقدینگی از پرداخت مطالبات معوقه کارگران سرباز می زد. اما کارگران سرانجام با ادامه مبارزه  بالاخره در تاریخ 7 دی ماه کارفرما را مجبور کردند بخشی از مطالبات شان را پرداخت کند.   

نیروگاه دماوند، درکیلومتر45 جاده خاوران و در 35 کیلومتری جاده تهران – گرمسار در سال 1384 تاسیس شده ویکی از نیروگاههای ایران از نوع  سیکل ترکیبی است. نیروگاه دماوند، بزرگترین نیروگاه سیکل ترکیبی خاورمیانه است که درمیان نیروگاههای حرارتی بیشترین بازدهی را دارد. هزینه ساخت این نیروگاه حدود دو میلیون یورو برآورد شده و درخرداد سال 1391، این نیروگاه بابت بدهی دولت، به مبلغ 800 میلیارد تومان از وزارت نیرو به بنیاد شهید واگذارشد. بعد از واگذاری و انتقال مالکیت نیروگاه دماوند از وزارت نیرو به بنیاد شهید، تاخیر در پرداخت دستمزد به  مطالبات گذشته کارگران نیز اضافه شد. کارگران نیروگاه دماوند در یک سال و نیم گذشته دستمزد خود را با تاخیر دریافت کرده اند. طی ماه های گذشته، کارگران این واحد نیروگاهی، اعتراضات خود را برای دریافت مطالبات خود گسترش داده اند. اعتراضات کارگران دماوند، درماههای گذشته، اشکال متفاوتی داشته است. از فرستادن نامه اعتراضی به نهادهای مختلف حکومتی مثل مجلس، وزارت نیرو و وزارت کار گرفته تا دست از کار کشیدن و برگزاری تجمع اعتراضی. کارگران دماوند، پس از آخرین تجمع اعتراضی درتاریخ 7 دی ماه، که در محوطه نیروگاه صورت گرفت، توانستند، بخشی از مطالبات خود را که شامل 20 درصد کل مطالبات معوقه ی آنان است، دریافت کنند.

خبرتجمع و اعتراض حدود صد نفر از پانصد و ده کارگر نیروگاه دماوند درمقابل درب این نیروگاه در روز شنبه گذشته به سرعت در میان دیگر کارگران و به ویژه کارگران نیروگاهی می پیچد. کارفرما و مدیران نیروگاه از ترس فراگیر شدن اعتراضات و اعتصاب کارگران، ناگزیر به پرداخت بخشی از مطالبات شان می شوند. مدیریت این نیروگاه مبلغی حدود یک میلیارد تومان را به حساب 510 کارگر شاغل در این نیروگاه واریز کرده و کارگران با توافق برای برگزاری جلسه ای در خصوص تعیین تکلیف پرداخت عیدی وپاداش، اضافه کاری و بن کارگری سالهای 90 و 91، و با وساطت فرمانداری پاکدشت به سرکار بازمی گردند.

شرایط کاری کارگران نیروگاهی به گونه ای است، که برپایی تجمعات اعتراضی کارگری، با دشواری هایی چند روبرو است. به دلیل حساسیت بالایی که در مجموعه نیروگاهها وجود دارد، شرایط پلیسی و امنیتی خاصی در محیط کار این کارگران برقرار است. علاوه برآن ترس از اخراج و بیکارسازی که سایه شوم خود  را امروز بر سر کل کارگران ایران گسترانده است، عامل دیگری است که شکل گیری تجمعات اعتراضی را با دشواری روبرو کرده است. به همین دلیل اعتراضات پی درپی کارگران دماوند در ماه های گذشته از اهمیت برخورداراست. بعد از تجمع 18 آبان کارگران این نیروگاه، برخی از مسئولان و مدیران این کارخانه قول می دهند، هرماه بخشی از حقوق معوقه کارگران را پرداخت کنند، وقتی وعده مدیریت عملی نمی شود، کارگران مجددا اعتراض خود را پی می گیرند.  درزمان تجمع اعتراضی، مدیریت برای این که صفوف کارگران را درهم بشکند، شایعه می کند در واکنش به اعتراض کارگران، بخشی از مزایای کارگری را نیز قطع می کند. و هم چنین با گفتن این که نیروگاه با کمبود نقدینگی مواجه است، تا دی ماه سال جاری از انجام وعده خود که با وساطت فرماندار و برخی مقامات دولتی صورت گرفته بود، سرباز می زند. تا این که صد نفراز کارگران در تاریخ 7 دی ماه مجددا دست به تجمع می زنند. و درپی این اعتراض،  کارگران موفق به دریافت بخشی از مطالبات خود می شوند.

مبارزات کارگران دماوند، را نیزمی توان در شمار اعتراضات کارگری ماه های اخیر به حساب آورد، که کارگران با هوشیاری توانسته اند، با به کارگیری اشکال مبارزاتی متناسب با شرایط کنونی، کارفرما، مدیریت و یا دولت را به عقب نشینی وا دارند. در شمار اعتراضات درخشان کارگری در ماههای اخیر می توان به مبارزات کارگران نیشکر هفت تپه، پلی اکریل اصفهان، چادرملو و فولاد زاگرس اشاره نمود .ویژگی همه این اعتراضات کارگری ادامه کاری و پی گیری کارگران در ادامه مبارزه تا به عقب نشینی واداشتن کارفرما و به دست آوردن خواسته ها و یا بخشی از مطالبات کارگران بوده است.

جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۲ برابر با ۱۰ ژانويه ۲۰۱۴

 

 

                               

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©