Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ برابر با  ۱۵ ژانويه ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲  برابر با ۱۵ ژانويه ۲۰۱۴
به مناسبت اختلاس كلان در تامين اجتماعي

 

به مناسبت اختلاس كلان در تامين اجتماعي

 

عباس جوادي

 

 ذوالنون مصري، پادشاهي را گفت: “شنيده‌ام فلان عامل را كه فرستاده‌اي به فلان ولايت، بر رعيت درازدستي مي‌كند و ظلم روا ميدارد.

 

گفت: روزي سزاي او بدهم.

 

گفت: بلي، روزي سزاي او بدهي كه مال رعيت تمام شده باشد، پس به زجر و مصادره از وي بازستاني و در خزينه نهي، درويش و رعيت را چه سود دارد؟ سعدي، دررساله “نصيحت‌الملوك

 

سال های سال است کارگران و تشکل های کارگری از مفاسد و اختلاس های فراوان سازمان تامین اجتماعی دم میزنند ، اما هر بار تنها واکنشی که دولت های اصلاح طلب ، اصولگرا و نیمه اصلاح طلب – نیمه اصول گرا ، در این رابطه نشان داده اند ، پاک کردن صورت مسئله و برخورد شدید با این صدا ها بوده است . متاسفانه سازمان تامین اجتماعی که در سالیان نه چندان  دور سودآورترین بنگاه اقتصادی کشور به شمار می رفت ، امروز حال و روز بسیار نامساعدی دارد. سازمانی که بیش از 90% هزینه های خود را به صورت مستقیم از دسترنج کارگران کسب می كند و کمتر از 10% وابسته به دولت است، سالیان سال است کاملا در اختیار دولت بوده و با سیاست های تنظیم شده توسط دولت به فعاليت ادامه ميدهد  و کارگران که صاحبان اصلی این نهاد قدرتمند هستند، عملا هیچ گونه تاثیری در سیاست های این سازمان ندارند .

 

امروزه که سازمان تامین اجتماعی رو به موت قرار گرفته و دیگر توانی ندارد ، مجلس و دولت متوجه اختلاس های کلان و بی حد و حصر در این سازمان شده اند . اما در نظر داشته باشیم سیستم رو به زوال فعلی، نه به خاطر کارگران و بازنشستگان (صاحبان اصلی تامین اجتماعی) بل فقط به خاطر یک تسویه حساب سیاسی، اقدام به افشا نمودن این اختلاس نموده اند و کاملا مشخص است احزاب و دسته جات درون قدرت ، هرکدام مشتاق اند از این نمد برای خود کلاهی بسازند و شاید کلاهی بر سر کارگران بگذارند .

 

کارگران و زحمتکشان این سرزمین به خوبی واقفند که متاسفانه در نبود تشکل های واقعی و مستقل کارگری و سرکوب شدن سندیکاهای کارگری، نماینده های تشکل های وابسته به قدرت چون کانون عالی شوراهای اسلامی کار، کانون عالی بازنشستگان و مجمع عالی نمایندگان کارگری کشور و…که خود از مواجب بگیران دولت ها به شمار می روند ، نمی توانند به عنوان نماینده آن ها بر عملكرد  سازمان تامین اجتماعی نظارت کنند. هرچند پر واضح است که این نهادها و تشکل های وابسته با سكوت خود، سهم عظیمی در بستر سازي این اختلاس ها و مفاسد داشته است  وبر طبق گزارش هاي همان تحقيق و تفحص مجلس ،روساي اين تشكل هاي دولتي از اين اختلاس بهره ها گرفته اند .

 

لذا باید در نظر داشت  برای رفع ریشه ای مشکلات پيش آمده تنها راهکار اثر بخش و کارآمد ، سپردن اداره این سازمان به صاحبان واقعی آن ، یعنی کارگران، می باشد و هر راه حلی به غیر از این ، برای کارگران فایده ای در بر نخواهد داشت.

تاریخ انتشار: ژانویه 15, 2014

برگرفته از «کانون مدافعان حقوق کارگر»

http://www.kanoonm.com/1117

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©