Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۱ برابر با  ۲۲ ژانويه ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۱  برابر با ۲۲ ژانويه ۲۰۱۳
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۱۲5)

۲ بهمن ۱۳۹۱ـ21ژانویه ۲۰۱۲

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئي

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

افزايش ۱۰۰ درصدی مرگ معلولان نخاعی

مرگ ۱۹ نفر بر اثر سوء تغذيه در پايتخت

دی: رشد چشمگيرآسم در کودکان تهران

کاهش ۵۵درصدی ارزش پول ملی

واردات گندم ۱۰۰ برابر شد

در سال گذشته ميلادی ۵۸۷ نفر در ايران اعدام شدند

وجود بيش از يک ميليون و ۴۰ هزار زن سرپرست خانوار در کشور

فقط ۷ درصد مساحت ايران مناطق جنگلی است

افزايش تولد نوزادان معلول به دليل آلودگی هوا

تصادفات رانندگی در هشت ماه جان ۱۴ هزار تن را گرفت

استيو هانکه : تورم ساليانه ايران ۱۱۰ درصد است

سن سرطان پستان در ايران ۱۰ تا ۱۵ سال پايين ‌تر از ساير كشور‌ها

 

۲بهمن : افزايش ۱۰۰ درصدی مرگ معلولان نخاعی

کلمه

 

مدير مرکز حمايت از معلولان ضايعات نخاعی ايران گفت: يک معلول ضايعه نخاعی ماهانه بيش از يک ميليون تومان هزينه دارد که در اين راستا دولت فقط ۴۰ هزار تومان مي‌پردازد.

ضرابی تصريح کرد: بر اساس مراجعات و آمار موجود وضعيت اين بيماران هر سال نسبت به سال گذشته بدتر مي‌شود به طوری که مرگ و مير و زخم بستر در بين اين معلولان نسبت به سال قبل ۱۰۰درصد افزايش داشته و وضعيت معيشتی ۳۰۰ درصد بدتر شده است.

وی کمک‌های دولت به معلولان ضايعه نخاعی را ناچيز برشمرد و گفت: يک زمانی کميسيون بهداشت و درمان مجلس از ما خواست تا هزينه واقعی نگهداری يک بيمار ضايعه نخاعی را برآورد کنيم و به توجه به واقعيت‌های موجود و بررسي‌هايی که انجام داديم هزينه ميانگين ماهانه يک ميليون و ۲۵۰ هزار تومان برآورد شد.

مدير مرکز حمايت از معلولان ضايعات نخاعی ايران اذعان داشت: اين در حالی است که دولت اکنون به هر معلول ضايعه نخاعی فقط ۴۰ هزار تومان مي‌پردازد.

 

۱بهمن : مرگ ۱۹ نفر بر اثر سوء تغذيه در پايتخت

جرس: مرگ قريب به ۴۰ هزار تهرانی در ۱۰ ماه گذشته از سال، اگرچه نسبت به زمان مشابه سال قبل تفاوت چندانی را نشان نمي‌دهد، اما مرگ‌هايی با علت های عجيب در حال فزونی يافتن است. علت‌هايی که شايد در زندگی روزمره کمتر به آن‌ها توجه شود اما زندگی هشت ميليون پايتخت نشين را تهديد مي‌کند که شايد، مرگشان زود‌تر رسد. آمارهای سازمان بهشت زهرا (س) شهرداری تهران در ۱۰ ماه گذشته، نشان می دهد که تهراني‌ها بايد بيش از گذشته مراقب سلامت و پايان عمرشان باشند، چرا که پس از ايست قلبی و انواع سرطان‌ها که شايع‌ترين کشنده‌ها در تهران به شمار مي‌روند، علت‌هايی چون «شوک، ايدز، تصادفات، مسموميت‌ها، برق گرفتگی و ضربات چاقو» درصد قابل توجهی را در ميان علل مرگ تهراني‌ها دارد. گزارش اختصاصی «قانون» از علل مرگ تهرانی ها همچنين حکايت از آن دارد که مي‌توان «سوء تغذيه» و «سقط جنين» را نيز در ميان علت‌های مرگ ديد که شايد زنگ خطری برای مسئولان باشد.

 

شوک‌های مرگ آور

 

در ميان علت‌های مرگ شهروندان تهرانی در ۱۰ ماه گذشته از سال، ديدن علت «شوک» که اقسام مختلف نيز دارد، کمی تعجب بر انگيز و البته غير قابل باور است. اما در همين تهران، ۲۰۱ نفر از ابتدای سال به دليل شوک، ۴۸۳ نفر بر اثر شوک سپتيک، ۳۰۰ نفر به دنبال شوک کارديوژيک فوت کرده‌اند که وزن شوک را در ميان علل فوت تهراني‌ها، قابل توجه مي‌کند. اينکه اين شوک‌ها چگونه و بر اثر چه به وجود مي‌آيد ريشه‌های علمی دارد که شايد زندگي‌های سخت شهري، از مزيدهای بر علت آن باشد. اگرچه در گزارش سازمان بهشت زهرا، مرگ به دليل بيماري‌های اعصاب تنها هفت مورد ثبت شده است.

 

آمار تامل برانگيز سقط جنين

 

نگاهی به علل فوت تهراني‌ها ما را به سقط جنين مي‌رساند. علتی که خيلي‌ها يا از گفتن و دادن آمار از آن ابا دارند يا آمارهای غير رسمی که چندان هم کم نيستند را رد مي‌کنند. اگر چه آمار سازمان بهشت زهرا در خصوص مرگ به دليل سقط جنين تامل بر انگيز است اما همين قدر را بايد گفت که از ابتدای امسال تنها دو مرگ به دليل سقط مصنوعی قانونی ثبت شده و البته ۱۳ مرگ رسمی به دليل سقط جنين ثبت شده است. وقوع هزار و ۷۱۹ مرگ داخل رحم نيز از جمله موارد مورد بحث در مرگ‌های ثبت شده پايتخت است.

 

مرگ به دليل سوء تغذيه؟

 

شايد مسائل اقتصادی و سخت شدن شرايط زندگی برخی مشکلات را در زندگي‌های روزمره شهروندان ايجاد کرده باشد، اما مرگ به دليل سوء تغذيه آن هم در هزاره سوم کمی دور از ذهن حداقل در کشورما به نظر مي‌رسد. اما آمارهای ثبت شده در سازمان بهشت زهرا (س) مي‌گويد که از ابتدای امسال ۱۹ نفر به دليل سوء تغذيه فوت کرده‌اند که ۹ نفر مرد و ۱۰ نفر زن بوده‌اند.

 

مرگ‌های حادثه‌ای!

 

حوادث، جايگاه مهمی در مرگ تهراني‌ها دارد. اين را آمار سازمان بهشت زهرا مي‌گويد که از ابتدای امسال چهار نفر به دليل سقوط‌های اتفاقي، ۴۲ نفر به دليل غرق شدن اتفاقی و غرق کردن، ۷۴ نفر به دليل گاز گرفتگی و ۱۳ نفر بر اثر تصادف جان باخته‌اند. مرگ‌های حادثه‌ای تهراني‌ها البته ديگر دلايلی هم دارد که فوت ۴۲ نفر بر اثر خفگی و ۱۴۹ نفر بر اثر سوختگی از جمله آنهاست. از ابتدای امسال، ۳۷۸ فوت به دليل ضربه مغزی و جمجمه نيز به ثبت رسيده و مرگ ۳۷ نفر بر اثر برق گرفتگی قابل توجه است.

 

ضربات چاقو و نزاع‌های فردي، عامل قتل!

 

روند رو به فزونی نزاع‌های فردی و خانوادگی که به دلايل مختلف در تهران رخ مي‌دهد و هر روز نيزمی توان اخبار تازه‌ای از آن را در صفحات حوادث روزنامه‌ها ديد، رنگ مرگ به دليل «ضربات چاقو» را از ابتدای امسال پر رنگ کرده، چناچه در آمار سازمان بهشت زهرا (س) مرگ ۵۵ نفر از جمله ۴۴ مرد و ۱۱ زن بر اثر ضربات چاقو ثبت شده است. آماری که زنگ خطر جدی برای مسئولان کشور را از ميل شهروندان به خشونت و درگيری به صدا در می آورد.

 

ايدز همچنان مي‌کشد

۳۱ نفر به دليل ابتلا به ايدز در تهران مرده‌اند. ثبت اين آمار در مرکز رايانه سازمان بهشت زهرا چنان خودنمايی مي‌کند که انگار انتظار ديدن آمار بيشتری از فوت ايدزي‌ها به دليل افزايش ابتلا در جامعه داشتيم. اما به هر حال؛ ايدز مي‌کشد و رفتارهای پر خطر جنسی و اعتياد، شايع‌ترين عامل انتقال آن به شمار مي‌رود.

 

مردان بيش از زنان می ميرند

 

نگاهی به آمار فوتی های شهر تهران بيانگر اين نکته است که در تهران ، مردان بيش از زنان می ميرند و در 10 ماهه امسال مرگ 22 هزار و 692 مرد و 15 هزار و 602 زن ثبت شد. اين يعنی مردان 30 درصد بيش از زنان در تهران فوت می کنند و بايد بيش از گذشته به کيفيت زندگی خود و سلامت برای افزايش طول عمر توجه کنند.آمار های فوت و پايان زندگی انسان ها در شهر تهران دلايل کوچک و بزرگ بسيار ديگری نيز دارد که از حوصله يک گزارش خارج است اما خالی از لطف نيست که بگوييم مرگ بيش از گذشته بيخ گوش تهرانی هايی نشسته است که دهه های قبل، سن های 80 و 90 سال را تجربه می کردند و اکنون ميانگين سن آن ها کمتر و کمتر شده است. اگرچه در ميان علت های فوت، کهولت سن با سهم 3/4 درصدی در علل فوت تهرانی ها ديده می شود اما همين آمار می گويد که تنها 15 نفر در تهران به مرگ طبيعی از دنيا رفته اند و اين يعنی نياز به توجه بيشتر مردم و مسئولان به کيفيت زندگی در شهر و لزوم ايجاد شرايطی برای آرام زيستن... آرام زندگی کنيم!

 

۲۹ دی: رشد چشمگيرآسم در کودکان تهران

سلامت نيوز: گفته مي‌شود 35 درصد کودکان تهرانی به دليل آلودگی هوا علايم آسم و آلرژی دارند و اين مساله نگران‌کننده است. آيا در مرکز تحقيقات آسم و آلرژي، بررسي‌ای که ميزان شيوع اين بيماری را در کودکان تهرانی نشان دهد، انجام شده است؟

در تحقيقاتی که در مورد شيوع آسم طی سال‌های گذشته در تهران و برخی از شهرهای ايران در پروژه بين‌المللی شيوع علايم آسم و آلرژی در کودکان (ISAAC) انجام شد، شيوع علايم آسم در سطح ملی بين 8 تا 12 درصد (ميانگين 10 درصد) گزارش شد. حدود 4 سال قبل نيز برای بررسی دقيق‌تر بار بيماری آسم در ايران از نظر شيوع و روند آن در سال‌های اخير (83-1378)، پژوهشی از نوع فراتحليل (متاآناليز) انجام گرفت که نتايج به‌دست آمده از آن نشان داد ميزان شيوع آسم در کشور از 10درصد به 14/13درصد افزايش يافته است، در صورتی که در سال‌های اخير، منحنی صعودی شيوع آسم در کشورهای توسعه‌يافته کنترل شده و به‌صورت افقی درآمده است. در اين پژوهش، همچنين مشخص شد شيوع علايم آسم مانند سرفه، خس‌خس، تنگي‌نفس يا احساس فشار در سينه در کودکان مورد مطالعه در کلانشهر تهران بالغ بر 4/35 درصد است که بسيار هشداردهنده است و ثابت مي‌كند عوامل خطرزايی باعث افزايش شيوع آسم و به تبع آن، افزايش بيماري‌زايی و هزينه‌های درمان شده است. نتايج اين پژوهش در مجله علمی «بيماري‌های مزمن تنفسي، 2009» منتشر شد.

 

۲۸ دی: کاهش ۵۵درصدی ارزش پول ملی

مهر

عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از کاهش 55درصدی ارزش پول ملی که ناشی از نوسانات ارزی در طول کمتر از يکسال گذشته بوده است خبر داد و گفت: رانت زياد ناشی از نوسانات اخير بازار ارز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد توکلی در نشست ماهانه انجمن اقتصاددانان ايران در اتاق بازرگانی ، صنايع ، معادن و کشاورزی ايران افزود: از اول آذر 90 تا 8 مهر امسال 27 ميليارد دلار ارز به نرخ مرجع فروخته شد که حدود 16 هزار ميليارد تومان سود بادآورده را از جيب ملت به کيسه افراد معدودی سرازير کرد.

وی اظهر کرد: نرخ ارز، 30 آبان سال 90، هزار و 320 تومان بود که در چهارم بهمن پارسال به 2 هزار و 50 تومان افزايش يافت و اگر چه دخالت دولت موجب شد حدود 2 ماه نرخ ارز پايين نگه داشته شود، اما 8 مهر امسال نرخ ارز به 2 هزار و 805 تومان افزايش يافت که نشان می دهد ، ارزش پول ملی 55 درصد کاهش يافته است.

عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس تصريح کرد: چهارپنجم درآمد صادراتی کشور از نفت و مشتقات آن در مالکيت دولت است و به طور نمونه در سال 89 ، هفتاد و نه و 3 دهم درصد از کل صادرات کشور و در شش ماه نخست پارسال 84 و 6 دهم درصد از درآمد صادراتی کشور از طريق نفت و مشتقات آن حاصل شده است.

وی افزود: در سال 89 ، 109 و سه دهم ميليارد دلار و در سال 90 حدود صد ميليارد دلار درآمد ارزی داشتيم و اين در حالی است که واردات ما در سال 89 ، شصت و چهار و نيم ميليارد دلار و در سال 90 ، شصت و يک و چهار دهم ميليارد دلار بوده است.

نماينده مردم تهران گفت: ارزش واردات در نيمه اول امسال 10 و نيم درصد کمتر از مدت مشابه پارسال و از نظر وزنی 12 درصد بيشتر بوده است.

رئيس سابق مرکز پژوهش های مجلس عنوان کرد: تحريم ، هزينه مبادله را از 15 تا 20 درصد افزايش داده اما بقيه نوسانات مربوط به سياستگذاری های اقتصادی است.

توکلی افزود: افزايش نقدينگی يکی از عوامل موثر در نوسانات بازار ارز است و به طور نمونه در پايان شهريور 84 ، نقدينگی ما از 78 هزار ميليارد تومان با افزايشی بيش از 5 برابری به 400 هزار ميليارد تومان در پايان شهريور امسال رسيد.

نماينده مردم تهران در مجلس همچنين گفت: در شش ماه نخست امسال هر ماه 3 هزار و 500 ميليارد تومان يارانه نقدی پرداخت شد اما درآمد حاصل از افزايش قيمت حامل های انرژی 2 هزار و 700 ميليارد تومان بود که دولت کسری اين شش ماه را از طريق تنخواه بانک مرکزی تأمين کرده است.

 

 

۲۸ دی: واردات گندم ۱۰۰ برابر شد

عصر ايران

خبرگزاری پانا : رييس کميته واردات اتاق ايران با اشاره به واردات بسياری از کالاها به کشور از رشد 100 برابری واردات گندم خبر داد و گفت : ثبت سفارش واردات کلی و ارقام بالا در مرکز مبادلات پذيرفته نمی شود و ارز مبادلاتی تنها به ثبت سفارش واردات جزيی کالا اختصاص می يابد.

حريری بيان کرد: آمار گمرک نشان می دهد واردات 8 درصد کاهش يافته و اين درحالی است که واردات کالاهای ضروری نيز بيشتر بوده است .

وی افزود: در 9 ماه ابتدايی سال 90 ، 52 هزار تن گندم به ارزش 15 ميليون دلار وارد شده که اين رقم در 9 ماهه ابتدايی سال 91 به 5 ميليون تن گندم معادل يک ميليارد و 882 ميليون دلار افزايش يافته است.

رييس کميته واردات اتاق ايرانخاطر نشان کرد : اين بدان معنی است که ميزان واردات گندم در سال جاری بيش از 100 برابر افزايش يافته است.

وی با تاکيد براينکه تقاضای خريد بسياری از کالاهای به دليل گرانی ها کاهش يافته است ،اظهارکرد: علاوه بر افزايش قيمت کالاها ميزان واردات بسياری از کالاها نيز کاهش يافته که ممکن است درآمار گمرک چندان به چشم نيايد .

 

۲۸دی: در سال گذشته ميلادی ۵۸۷ نفر در ايران اعدام شدند

هرانا - نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران روز دوشنبه در گزارشی ۳۷ صفحه اعلام کرد که ۵۸۷ نفر در ايران اعدام شدند.

بر اساس اين گزارش ۱۴۰ هزار تن از شهروندان به صورت مستقيم حقوقشان از سوی حاکميت نقض شده است، ۷۰% گزارشات نقض حقوق بشر در طی سال گذشته ميلادی از سوی نهادهای حقوق بشری و رسانه‌های مستقل يا غير وابسته به حاکميت گردآوری شده است.

در بخش اعدام زندانيان ۶۳% اعدام شدگان به اتهام حمل يا قاچاق مواد مخدر بوده است ۱۰% اعدام‌ها به اتهام قتل و ۶% اعدام‌ها به اتهام تجاوز به عنف اعلام شده است

 

۲۸ دی: وجود بيش از يک ميليون و ۴۰ هزار زن سرپرست خانوار در کشور

ايلنا: سرپرست کميته امداد کشور گفت: تعداد يک ميليون و ۴۰ هزار زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد که خانواده و ايجاد مشاغل خانگی را با هم مديريت مي‌کنند.

وی با اشاره به تعداد مددجويان دانشجو، تصريح کرد: تعداد ۱۰۰ هزار دانشجو تحت پوشش کميته امداد امام خمينی (ره) در سراسر کشور از خدمات و حمايت‌های اين نهاد بهره‌مند مي‌شوند و از اين تعداد بيش از ۱۰۰۰ نفر نخبه هستند که در بخش‌های مختلف در جامعه ارائه خدمت مي‌کنند.

سرپرست کميته امداد کشور گفت: تعداد ۸۰ هزار خانواده سال گذشته دارای فرصت شغلی شدند و از دايره پوششی کميته امداد خارج شدند، در سال جاری نيز تعداد ۱۰۰ هزار خانواده فرصت شغلی پيدا کردند که جشن خود کفايی آن‌ها برگزار مي‌‍شود، در سال ۹۰ تعداد ۳۲۰ هزار فرصت شغلی ايجاد و در سال جاری تعداد ۳۰۰ هزار فرصت شغلی و ۲۰۰ هزار طرح اشتغال‌زايی روستايی نيز در دست اجرا است.

سرپرست کميته امداد امام خمينی (ره) کشور اظهار کرد: درآمد حاصل از صدقات در ۹ ماهه سال جاری از ۶. ۵ ميليون صندوق صدقه کوچک، ۳۰۰ هزار صندوق معاب و ۲۰۰ هزار صندوق متوسط در مراکز دستگا‌ها و ادارات ۱۴۰ ميليارد تومان است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد ۲۵ درصدی برخوردار بود.

وی در پايان با اشاره به درصد بي‌سواد جامعه هدف خاطر نشان کرد: تعداد يک ميليون و ۵۰۰ هزار نفر در جامعه کم سواد و بي‌سواد و ۱۳ درصد افراد لازم التحصيل زير سن ۴۰ سال در کشور وجود دارند که بي‌سواد هستند.

 

۲۶ دی: فقط ۷ درصد مساحت ايران مناطق جنگلی است

مهر

قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست گفت: فقط 7 درصد از مساحت کشورمان را مناطق جنگلی تشکيل می دهد و سرانه فضای جنگل در ايران حدود 4 برابر از استاندارد جهانی کمتر است.

به گزارش خبرنگار مهرعلی محمد شاعری روز سه شنبه در مراسم درختکاری که به مناسبت هفته هوای پاک در پارک پرديسان برگزار شد افزود: هر کشوری که جنگلهای آن کمتر از 10 درصد مساحتش باشد از لحاظ زيست محيطی شکننده و آسيب پذير است و بنابراين ايران در رده کشورهای آسيب پذير در اين زمينه قرار می گيرد.

وی اظهار داشت: درسند چشم انداز کشور تعيين شده که مساحت جنگل در کشور به 10 درصد افزايش يابد که برای رسيدن به اين هدف بايد سالانه 500 تا 600 هزار هکتار جنگل کاری صورت گيرد در حالی که اکنون سالانه 200 هزار هکتار جنگل کاری و توسعه فضای سبز داريم.

شاعری گفت: در حال حاضر سرانه جنگل در کشور ما 1700 متر مربع است در حالی که استاندارد جهانی آن هشت هزار متر مربع است، يعنی حدود چهار برابر کمتر از استاندارد جهانی سرانه فضای جنگلی داريم.

وی افزود: همچنين بايد 20 تا 25 متر مربع سرانه فضای سبز داشته باشيم که هنوز به اين ميزان نرسيده ايم البته سرانه فضای سبز در شهر اصفهان به 27 متر مربع رسيده که بايد در تمام شهرها به ويژه کلانشهرهايی که با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کنند سرانه فضای سبزشان افزايش يابد.

 

۲۵ دی: افزايش تولد نوزادان معلول به دليل آلودگی هوا

عصر ايران

روزنامه حمايت در گزارشی نوشت:

 

اين روزها بحث آلودگى هوا و وجود زرات معلق باعث مشكلات زيادى براى شهروندان كلان شهرها به ويژه تهران شده است. شايد تاثير جوى آلودگي‌ هوا بر ريه و قلب مشخص‌تر از ديگر ارگان‌هاى بدن باشد و کمتر کسى از تاثير اين آلودگي‌هاى زيست‌محيطى بر‌روى چشم و حتى ژنتيك دردی داشته باشد.

 

تاثير آلودگى هوا بر حافظه

 

پزشكان مى گويند: قدرت چسبندگى مونوکسيدکربن به گلبول‌هاى سرخ 200 برابر اکسيژن است و در هواى سالم 6 ساعت طول مي‌کشد، خون پاک شود و با کپسول اکسيژن خالص 30 ‌دقيقه طول مي‌کشد تا مونوکسيدکربن از خون خارج شود.

 

غير از مونوکسيدکربن و دي‌اکسيد نيتروژن، سرب نيز در هوا وجود دارد. سرب با غلظت 60 ميکروگرم در دسي‌ليتر پلاسما سبب افزايش ورم مغزى مي‌شود که علايم آن باعث سردردو کاهش ديد شده و حاصل مسموميت مزمن آن کم‌خوني، افسردگى و کند ذهنى و كم حافظگى را بدنبال دارد.

وی ادامه می دهد: فاکتورهای مختلفی در بروز اختلال های کروموزومی و بيماری ها و معلوليت های مادرزادی دخيل است که از آن جمله می توان به عوامل محيطی اشاره کرد و آلودگی هوا و پارازيت ها و امواج و اشعه ها نيز در اين گروه قرار می گيرند.

نقص های مادرزادی و اختلال های ژنتيکی مي‌شود و از اين رو بحث پيشگيری بسيار حايز اهميت است.

 

افزايش 24 درصدی اختلال های کروموزومی نوزادان

 

به گفته اين پزشك به طور معمول از هر يکهزار تولد، دو نوزاد در ايران مبتلا به اختلال های کروموزومی هستند که با افزايش آلودگی هوا اين ميزان به 24 درصد افزايش می يابد. در واقع می توان گفت آمار تولد نوزادان با نقص ژنتيکی با پدر و مادر کاملا سالم افزايش يافته است که منشا همه اين ها آلودگی هواست.

اين محقق اپيدميولوژی خاطرنشان کرد: در تحقيقی که به تازگی انجام داده ايم آمارهايی به دست آمده که حاکی از اين است که در کشور يک مورد از هر سه مورد اختلال های ژنتيکی مادرزادی ناشی از آلودگی هوا و پارازيت های موجود است و همچنين اين آلودگی های محيطی تا 30 درصد خطر سقط جنين را در کشور افزايش داده است.

 

۲۵دی : تصادفات رانندگی در هشت ماه جان ۱۴ هزار تن را گرفت

کلمه

سازمان پزشکی قانونی از مرگ ۲۷ هزار و ۱۲۸ تن به دلايل غيرطبيعی در هشت ماهه سال جاری خبرداد.

به گزارش ايسنا، سازمان پزشکی قانونی شمار کشته‌شدگان ناشی از مرگ‌های غيرطبيعی را در هشت ماهه سال‌جاری ۲۷ هزار و ۱۲۸ تن اعلام کرد که از اين ميان ۵۲ درصد کشته‌شدگان درپی حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند.

بنابراعلام پزشکی قانونی در سال ۸۹، ۲۳ هزار و ۲۴۹ تن و درسال ۹۰، ۲۰ هزار و ۶۸ تن به علت حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند و اين رقم در هشت ماهه سال‌جاری به ۱۴ هزار و ۱۲۶ تن رسيده است که بيانگر کاهش ۵٫۸ درصدی تلفات نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

همچنين پس از مرگ‌های ناشی از حوادث رانندگی و تصادفات، مرگ های ناشی از سوءمصرف موادمخدر دومين و مهم‌ترين علت مرگ های غيرطبيعی است به نحوی که در هشت ماهه امسال مرگ‌های ناشی از سوءمصرف موادمخدر با ۱۷۵۳ مورد، ۶٫۴ درصد مرگ‌های غيرطبيعی را در برگرفته و اين در حالی است که مرگ ‌و مير ناشی از سوءمصرف موادمخدر در کشور از سال ۸۴ تاکنون با سير نزولی مواجه بوده‌ است.

 

از مجموع مرگ‌های غيرطبيعی هشت ماهه امسال، علاوه بر حوادث رانندگی و سوءمصرف موادمخدر، ۱۲۳۶ مورد مربوط به سوختگي، ۹۱۹ مورد مربوط به غرق‌شدگي، ۴۷۳ مورد مربوط به برق‌گرفتگي، ۲۸۵ مورد مربوط به گازگرفتگی و ۸۲۴۶ مورد مربوط به ساير موارد است.

در هشت ماهه سال جاری ۴۰ هزار و ۱۹۱ مورد مرگ در مراکز پزشکی قانونی کشور ثبت شده که ۲۷ هزار و ۱۲۸ مورد آن توسط کارشناسان اين سازمان، غيرطبيعی تشخيص داده شده است.

 

۲۴ دی: استيو هانکه : تورم ساليانه ايران ۱۱۰ درصد است

به گزارش «تابناک»، چندی پيش، بانک مرکزی ايران اعلام کرد که نرخ تورم ماهيانه در آذر ماه برابر با ۲۷.‌۴ درصد است؛ تورمی که از آغاز سال تا کنون بيش از ۷ درصد افزايش را نشان مي‌دهد. اين در حالی است که بسياری بر اين باورند، اين نرخ تورم که از سوی بانک مرکزی اعلام مي‌شود، چندان با واقعيات اقتصادی کشور هم‌خوانی ندارد.

بنا بر اين گزارش، «استيو هانکه»، که متخصص در موضوع ابر تورم يا تورم حاد است و به تازگی با افزايش ميزان ارز در ايران و کاهش ارزش ريال، مطالبی پيرامون بروز ابر تورم در کشور منتشر ساخته است، در آخرين مطلب خود با اشاره به غير واقعی بودن نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی مدعی شده که تورم ساليانه در ايران ۱۱۰ درصد است.

استيو هانکه در اين مطلب آورده است:

به تازگی بانک مرکزی ايران اقدام به انتشار آمار نرخ تورم کرده است. در حالی که در فضای بين‌الملل بحث‌ها بر سر بروز تورم حاد در ايران در ماه اکتبر بالا گرفته، بانک مرکزی ايران مدعی شده که نرخ تورم اين کشور ۲۷.‌۴ درصد است.

بانک مرکزی ايران تقريباً عادت به اين دارد که از ارائه و انتشار آمار دقيق اقتصادی سر باز زند و آنچه منتشر شده، چيزی است که من نام آن را به لحاظ کيفيتی متناسب با «آليس در سرزمين عجايب» مي‌نامم. در واقع نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی ايران به شدت با واقعيت فاصله دارد. بنا بر يک متدولوژی شناخته شده، محاسبات بنده نشان مي‌دهد که نرخ تورم ساليانه ايران در سال ۲۰۱۲ برابر با ۱۱۰ درصد است.

فرمول برابری قدرت خريد که هانکه برای محاسبه نرخ تورم زيمبابوه از آن استفاده کرده است. همين فرمول برای محاسبه ميزان تورم ايران نيز مورد استفاده وی قرار گرفته:

 

۲۲ دی: سن سرطان پستان در ايران ۱۰ تا ۱۵ سال پايين ‌تر از ساير كشور‌ها

به گزارش سلامت نيوز به نقل از هفته نامه سلامت، اگر بخواهيم موضوع را دقيق‌تر بررسی كنيم، سن ابتلا به سرطان پستان در دنيا بين 40 تا 49 سال گزارش شده است در حالی كه تعداد زنان جوان مبتلا به سرطان پستان در ايران بيشتر است. علاوه بر آن، سومين عامل مرگ‌ومير در كشور سرطان است، به گونه‌ای كه سالانه بيش از 30 هزار نفر بر اثر سرطان جان خود را از دست مي‌دهند و پيش‌بينی مي‌شود به دليل افزايش اميد به زندگی و سالمند شدن جمعيت و دور شدن از محيط پاك و بدون آلاينده‌های صنعتي، موارد بروز سرطان در 2 دهه آينده 2 برابر شود اما نكته مهم در اين بين، اطلاع‌رسانی در مورد راه‌های پيشگيری و شناساندن عوامل خطر به‌خصوص به زنان است.

يكی از 10 سرطان شايع در بين زنان ايراني، سرطان پستان است و گفته مي‌شود سن ابتلا به‌ آن در بين زنان ايرانی پايين‌تر از كشورهای غربی گزارش شده است. دكتر رشيد رمضاني، رييس اداره سرطان وزارت بهداشت، پايين‌تر بودن سن ابتلا به سرطان در بين زنان ايرانی را فقط مربوط به سرطان پستان مي‌داند و توضيح مي‌دهد: «سن ابتلا به سرطان پستان در كشور ما فقط 7 سال پايين‌تر از كشورهای غربی است و علت آن ساختار جمعيتی و هرم سنی كشور نسبت به كشورهای ديگر است. به گفته رييس اداره سرطان وزارت بهداشت، شيوع سرطان در زنان كمتر از مردان است به گونه‌ای كه از هر 100 سرطان در زنان، 126 سرطان در مردها گزارش مي‌شود، اما برخی سرطان‌ها همانند سرطان پستان در بين زنان شيوع بيشتری دارند.

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©