Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ برابر با  ۱۲ ژوئن ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۲  برابر با ۱۲ ژوئن ۲۰۱۳
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۱۳۵)

۲۱ خرداد ۱۳۹۲ـ 1۲ ژوئن ۲۰۱۳

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

رتبه ۱۳۷ ایران نظر «شاخص صلح جهانی»در بین ۱۶۲ کشور

با تایید قانون بودجه از سوی شورای نگهبان ۷۰۰ هزار کارگر ساختمانی از بیمه محروم شدند

هزینه زنده ماندن در تهران روزانه پنج هزار و ۶۰۰ تومان است

آمار رسمی از نرخ بیکاری :۲۸ درصد جمعیت فعال اصفهان بیکارند

۱۹ خرداد : گزارش هشت سال نقض حق تحصیل در ایران: بیش از ۱۰۰۰ دانشجو از تحصیل محروم شده‌اند

رویترز: کاهش صادرات نفت ایران به 700 هزار بشکه در روز ، ضرر 300 میلیون دلاری نسبت به ماه قبل

کاهش ۴۰ درصدی واردات میوه با گران شدن ارز

تورم اردیبهشت به 31 درصد افزایش یافت

مرگ 39 نفر در مراکز ترک اعتیاد !

سال گذشته ۹۰۰ تهرانی دق مرگ شدند / از ۹۰ هزار متوفی تنها ۱۵ نفر براثر مرگ طبیعی می میرند

خشکی تدریجی، دریاچه ارومیه به شوره‌زاری 8 میلیارد تنی تبدیل می‌شود که زیست‌بوم انسانی منطقه را از بین خواهد برد و در نهایت منجر به مهاجرت‌های ناخواسته و از بین رفتن بخش مهمی از کشتزارهای اطراف می‌شود.

مرگ ۲۱۴ نفر بر اثر غرق‌شدن در مازندران

نرخ تورم ۳۱ درصد شد

تخریب روزانه ۴۰هکتار از جنگل‌های شمال

 

۲۱خرداد : رتبه ۱۳۷ ایران نظر «شاخص صلح جهانی»در بین ۱۶۲ کشور

ندای سبز .مؤسسه اقتصاد و صلح» با انتشار گزارشی تازه، «شاخص صلح جهانی» سال ۲۰۱۳ را برای ۱۶۲ کشور جهان منتشر کرد که ایران در این فهرست در جایگاه ۱۳۷ قرار گرفته است.

برپایه این فهرست، صلح‌آمیزترین کشور در حال حاضر کشور ایسلند است و کشوری که کم‌ترین میزان صلح و آرامش را در این سال به خود دیده افغانستان گزارش شده‌ است.

این گزارش ایران را در میان ۱۶۲ کشور در جایگاه ۱۳۷اُم قرار داده، اما توضیحی در مورد دلایل این رتبه‌بندی برای ایران در گزارش این مؤسسه به چشم نمی‌خورد. جزئیات دلایل رتبه‌بندی‌ها در این گزارش تنها برای چند کشور صدر و قعر جدول ارائه شده است.

در بخشی از این گزارش اما آمده است که هزینه‌کردهای نظامی از شاخص‌های اندازه‌گیری در این جدول است و به عنوان نمونه کشورهای «کم‌درآمد یا دارای درآمد متوسط کم» که هزینه‌های بالای نظامی دارند از «رژیم‌های تمامیت‌خواه ایران، عمان، زیمبابوه، افغانستان، و ساحل عاج» نام برده شده است.

در جدول «شاخص صلح جهانی» ترکیه با رتبه ۱۳۴ در جایگاهی کمی بهتر از ایران قرار گرفته و هند با رتبه ۱۴۱، اسرائیل با رتبه ۱۵۰، و روسیه با رتبه ۱۵۵ در جایگاه بدتری قرار دارند.

در جدول دیگری از این گزارش فهرستی از تغییرات «شاخص صلح» کشورها در سال جاری میلادی نسبت به سال ۲۰۰۸ دیده می‌شود که بر پایه آن وضعیت شاخص صلح ایران نسبت به سال ۲۰۰۸ یک درصد بدتر شده‌ است.

در بخش غیر صلح‌آمیزترین کشورهای سال ۲۰۱۳ پس از افغانستان که در پایین‌ترین نقطه جدول قرار دارد به ترتیب کشورهای سومالی، سوریه، و عراق قرار گرفته‌اند.

بر اساس این فهرست، دانمارک، نیوزیلند، اتریش، و سوئیس کشورهایی هستند که پس از ایسلند بالاترین میزان صلح و آرامش را تجربه می‌کنند.

برنامه توسعه سازمان ملل در تازه‌ترین گزارش «شاخص توسعه انسانی» که روز ۲۴ اسفند ۹۱ در رسانه‌ها منتشر شده است، ایران را از لحاظ توسعه انسانی در ردیف ۷۶ در میان ۱۸۷ کشور قرار داده است.

در پژوهش دیگری که پیش از آن از سوی مؤسسه لگاتوم انجام شد، در میان ۱۴۲ کشور، ایران در سال ۲۰۱۲ از نظر شاخص رفاه، در رتبه صد و دوم قرار گرفت.

 

۲۱ خرداد : با تایید قانون بودجه از سوی شورای نگهبان ۷۰۰ هزار کارگر ساختمانی از بیمه محروم شدند

ایلنا

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی کشور، بودجهٔ مصوب کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی مبنی بر اختصاص ۹ هزار میلیارد ریال به سازمان تامین اجتماعی برای بیمهٔ کارگران ساختمانی را مخالف اصول ۲۹ و ۷۵‌ قانون اساسی و همچنین خلاف نص صریح قانون «رفع موانع اجرایی بیمه کارگران ساختمانی» خواند.

«احمد شوکت» در این باره به ایلنا گفت: کمیسیون تلفیق، بودجهٔ ۹ هزار میلیارد ریالی را از محل عوارض ارزش افزوده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای بیمهٔ کارگران ساختمانی اختصاص داده است که جایگزین پول پروانه‌های ساختمانی شود. در این صورت تنها ۸۰۰ هزار کارگر بیمه می‌شوند در حالی که بیش از یک و نیم میلیون کارگر ساختمانی متقاضی بیمه در سطح کشور وجود دارند.

مطابق قانون بودجه سال جاری که دیروز به تایید شورای نگهبان رسید، سازمان مالیاتی مکلف است معادل عملکرد ۹ هزار میلیارد ریال از کل عوارض ارزش افزوده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از محل منابع مندرج در بندهای (ج) و (د) ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده متمرکز نزد سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های کشور را برای بیمه کارگران ساختمانی به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کند.

به گفتهٔ آقای شوکت، با تایید قانون بودجه از سوی شورای نگهبان که دیروز رخ داد، رفع سهمیه بندی بیمهٔ کارگران ساختمانی منتفی است که نفس سهمیه‌بندی بر خلاف اصل ۲۹ قانون اساسی که بیمه را حق همگانی می‌داند و اصل ۷۵‌ همان قانون که می‌گوید بار مالی روی دوش دولت نگذارید و همچنین قانون رفع موانع اجرایی است.

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی کشور در پایان از شورای نگهبان خواست تا با رد بودجه مصوب مجلس، از قانون اساسی پاسداری کند.

 

۲۰ خرداد : هزینه زنده ماندن در تهران روزانه پنج هزار و ۶۰۰ تومان است

 

جرس: بر اساس گزارش ها، هزینه زنده ماندن در شهر تهران روزانه پنج هزار و ششصد تومان است.

روزنامه اعتماد طی گزارشی در شماره امروز خود نوشت: “هزینه ماهانه یک خانواده چهار نفره در تهران تنها از بابت حداقل مواد غذایی ضروری و نه حداقل مواد غذایی مصرفی و دیگر هزینه‌های ضروری ۷۰۰ هزار تومان است. در این ۷۰۰ هزار تومان هزینه ماهانه، نه تنها هزینه‌های بالای اجاره‌بهای مسکن، حمل و نقل، آب، برق، گاز، بنزین، بهداشت و درمان، آموزش، پوشاک، لوازم منزل، تفریح و کالاها و خدمات متفرقه و انواع و اقسام هزینه‌هایی که خانواده‌ها روزانه با آن درگیرند، در نظر گرفته نشده است، بلکه اساسا بسیاری مواد غذایی مصرفی خانواده‌ها نیز به حساب نیامده است.”

این گزارش می افزاید: براساس برنامه سلامت توسعه هر فرد برای زنده ماندن در روز باید از هر ماده غذایی اصلی به میزان مشخصی در برنامه غذایی خود داشته باشد. با در نظر گرفتن میزان ضروری هر ماده غذایی مورد نیاز برای زنده ماندن براساس این برنامه و با احتساب حداقل قیمت فعلی مواد غذایی در بازارهای میوه و تر‌بار و نه قیمت‌های متنوع مغازه‌ها و دیگر مراکز خرید هر شهروند تهرانی باید روزانه به طور متوسط ۵۶۰۰ تومان هزینه کند. با این حساب یک خانواده چهار نفره بدون اینکه هیچ ماده غذایی تفننی مصرف کند و با حذف بسیاری از مواد خوراکی مصرفی روزانه، تنها برای اینکه حداقل مواد غذایی را بر اساس گزارش سلامت در برنامه پنجم توسعه، در سبد غذایی خود برای زنده و سلامت ماندن داشته باشد، باید روزانه ۲۲ هزار و ۴۰۰ تومان و ماهانه نزدیک به ۷۰۰ هزار تومان هزینه مواد غذایی کند.

بر اساس این گزارش، در شرایط فعلی اگر قیمت مواد غذایی را در طول یک سال ثابت فرض کنیم، که عملا چنین اتفاقی در واقعیت نمی‌افتد، هزینه سالانه مواد غذایی یک نفر، دو میلیون و ۴۴ هزار تومان و یک خانواده چهار نفره بیش از هشت میلیون تومان خواهد بود. این در حالی است که هر کارگر مشمول قانون کار در سال جاری بر اساس پنج مولفه اصلی و جانبی حداقل مزد، بن نقدی، سنوات، حق اولاد و حق مسکن؛ بدون اضافه کاری، پاداش، حق پست و موارد مشابه آن؛ ماهیانه بین ۵۴۱ تا ۶۳۸ هزارتومان دریافت خواهد کرد. در این شرایط اگر هزینه‌های ماهانه اجاره مسکن، رفت و آمد، پوشاک، درمان، تحصیل فرزندان را به جمع هزینه‌های ماهانه یک خانواده حداقل‌بگیر اضافه کنیم، عملا سهمی برای تامین حداقل ضروریات تغذیه و سلامت باقی نمی‌ماند. در این شرایط رفته رفته سهم مواد غذایی اصلی از سبد خانوار کم و با مواد غذایی کم خاصیت‌تر و کم هزینه‌تر جایگزین می‌شود.

 

۲۰ خرداد :آمار رسمی از نرخ بیکاری :۲۸ درصد جمعیت فعال اصفهان بیکارند

ایلنا.آخرین آمار رسمی از نرخ بیکاری و «اشتغال ناقص زمانی» نشان می‌دهد ۲۸ درصد جمعیت فعال استان اصفهان بیکارند.

به گزارش  ایلنا، تعهد دولت دهم برای ایجاد ۶۷۵ هزار شغل جدید در اصفهان نیز نتوانسته آمار بیکاران در استانی که بیشترین همکاری برای اجرای طرح اشتغال زایی دولت را داشته، کاهش دهد و دو سال مانده به پایان برنامه پنجم توسعه که باید نرخ بیکاری به ۷ درصد کاهش یابد، هنوز آمار بیکاری بین ۱۳ و ۱۴ درصد متغییر مانده است.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان اصفهان با اشاره به افزایش تعداد واحدهای بحرانی در این استان می‌گوید:  به دلیل عدم اجرای کامل بسته‌های حمایتی پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها بسیاری از واحدهای تولیدی حتی با وجود اجازه افزایش قیمت با بحران کمبود نقدینگی روبرو هستند.این فعال کارگری یکی دیگر از ملاک‌های بی‌اساس بودن آمارهای اشتغال سالانه را آمار بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی دانست و تصریح کرد: افراد زیادی قبلا دارای شغل بوده‌اند، اما بیمه این سازمان نبودند و دولت این افراد را به عنوان چند میلیون فرد شاغل جدید در هر سال اعلام می‌کند.

وی از عدم ارایه جمع جبری در آمار‌ها انتقاد کرد و گفت: به فرض وقتی در سال در منطقه‌ای برای ۲۰۰ نفر شغل ایجاد شود، شاید تعداد ۵۰ نفر از آنان به بیکاران اضافه گردند که مجموع واقعی آن ۱۵۰ شاغل است، اما متاسفانه در ارایه آمار‌ها جمعیت بیکاران از شاغلان جدید کسر و اعلام نمی‌شود.

 

سرپرست دفتر آمار و اطلاعات استانداری اصفهان در گفتگو با ایلنا، نرخ مشارکت اقتصادی سال ۹۰ در استان اصفهان را ۶/۳۹ درصد اعلام کرد و گفت: سال گذشته این رقم به ۴۰ درصد رسید در حالی که وضعیت نرخ مشارکت اقتصادی در کشور به ترتیب ۹/۳۶ درصد و ۷/۳۷ درصد در سالهای ۹۰ و ۹۱ بوده است.

قاسمی همچنین نرخ بیکاری افراد ۱۰ سال و بیشتر استان در سال گذشته را ۸/۱۳ درصد دانست و افزود: این رقم در مقایسه با سال ۹۰ که ۲/۱۳ درصد بوده کمتر از یک دهم درصد افزایش نشان می‌دهد، همین نرخ در کشور ۳/۱۲درصد در سال ۹۰ و ۲/۱۲ درصد در سال گذشته بوده است.

وی کمترین نرخ بیکاری را مربوط به استان خراسان جنوبی با ۲/۶ درصد دانست و تصریح کرد: استان‌های خراسان رضوی با ۷/۸درصد، کرمان ۸/۷ درصد، سمنان۴/۶ درصد، همدان ۷/۹و مازندران با۸/۹ درصد در جدول نرخ بیکاری کشور کمترین ارقام را ثبت کرده‌اند.

سرپرست دفتر آمار و اطلاعات استانداری اصفهان به علاوه بالا‌ترین نرخ بیکاری را با ۲/۲۰ درصد مربوط به استان‌های لرستان، کرمانشاه با ۲/۱۶درصد، فارس با ۸/۱۶ و ایلام ۳/۱۷ درصد عنوان کرد و گفت: همانگونه که می‌بینید اصفهان در میانه جدول بیکاری کشور قرار گرفته، بر اساس همین آمار، سهم اشتغال بخش کشاورزی کشور در سال ۹۰ حدود۶/۱۸ درصد بوده که سال گذشته به ۹/۱۸ درصد رسید اما این رقم در استان اصفهان به ترتیب در سالهای ۹۰ و ۹۱ اعداد ۷/۱۰ و ۱/۱۱ درصد بوده که حکایت از یک رشد لاک پشتی در بخش کشاورزی اصفهان دارد.

وی شاغلان بخش صنعت در سال ۹۰ را ۹/۳۹ درصد و در سال ۹۱ این رقم را ۸/۴۲ درصد برشمرد و تاکید کرد: این رشد قابل توجه با وجود مشکلات اقتصادی، تحریم‌ها و تنگناهایی است که برای واردات مواد اولیه و ماشین آلات مورد نیاز بخش تولید وجود دارد اما در عمل بخش صنعت در حال رشد است و آمار شاغلان آن افزایش نشان می‌دهد.

قاسمی با اشاره به اینکه نرخ ۵/۳۸ درصدی مشارکت اقتصادی استان اصفهان حدود ۲ درصد از کشور بیشتر است، بیان داشت: در آخرین نرخ بیکاری فصلی در کشور که مربوط به زمستان ۹۱ است، این عدد در کشور ۴/۱۲ درصد و در اصفهان ۴/۱۳درصد به ثبت رسیده است به عبارت دیگر در این آمار، بیکاری استان ما یک درصد از میانگین کشوری بیشتر است.

متولی دفتر آمار و اطلاعات استانداری اصفهان برای مقایسه این آمار با مدت مشابه، یادآور شد: در زمستان۹۰ نرخ مشارکت اقتصادی کشور ۹/۳۵ و نرخ بیکاری ۱/۱۴ درصد بوده و این ارقام در اصفهان به ترتیب۹/۳۹ و ۶/۱۲ درصد بود، در بهار ۹۱ نرخ مشارکت اقتصادی و بیکاری استان اصفهان به ۸/۱۴ و ۲/۱۴ درصد رسیده‌اند.

وی درباره وضعیت بیکاری بهار امسال تاکید کرد: این آخرین ارقام رسمی است که از سوی مرکز آمار منتشر شده البته عملیات می‌دانی آمارگیری نرخ بیکاری در بهار ۹۲ نیز به تازگی انجام و نتایج به مرکز آمار اعلام شده و تا یکی دو ماه آینده آنرا اعلام خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه یک فرد برای تامین نیازهای رفاهی یک خانواده متوسط جمعیتی، باید حداقل ۴۴ ساعت در هفته کار کند، بیان داشت: بر همین اساس است که برنامه ریزان و تصمیم گیران کلان کشور، هر دو نرخ بیکاری و اشتغال ناقص را با یکدیگر در نظر می‌گیرند.

قاسمی آمار اشتغال ناقص زمانی کشور در سال ۹۰ را۶/۸ و در اصفهان ۲/۱۰ درصد اعلام کرد و گفت: این نشان می‌دهد ۱۰ درصد شاغلان، قادر به اداره زندگی خود نیستند چون کمتر از ۴۴ ساعت در هفته کار می‌کنند و این رقم باید به نرخ بیکاری اضافه شود.

وی با اشاره به سهم ۳/۹ درصدی مردان کشور در اشتغال ناقص زمانی و۴/۴ درصدی زنان، خاطر نشان کرد: شاخص اشتغال ناقص استان اصفهان در سال گذشته ۱۴ درصد بوده که زنان در آن ۵/۶ درصد سهم داشته‌اند

 

۱۹ خرداد : گزارش هشت سال نقض حق تحصیل در ایران: بیش از ۱۰۰۰ دانشجو از تحصیل محروم شده‌اند

جرس: گزارش هشت سال نقض حق تحصیل شهروندان ایرانی در دانشگاه های کشور با هدف معرفی سازمان های موثر در نقض حق تحصیل و ارائه اسامی بیش از ۱۰۰۰ مورد محرومین از تحصیل و دانشجویان ستاره دار منتشر شد.

این گزارش که توسط کمیسیون حقوق بشر دفتر تحکیم وحدت با همکاری سایت دانشجونیوز و کمپین دفاع از حق تحصیل آماده شده، به ارائه برخی از مستندات و همچنین اطلاعات طبقه بندی شده بیش از ۱۰۰۰ مورد محرومین از تحصیل از فروردین ماه ۱۳۸۴ تا اسفند ۱۳۹۱ می پردازد.

 

۱۸خرداد : رویترز: کاهش صادرات نفت ایران به 700 هزار بشکه در روز ، ضرر 300 میلیون دلاری نسبت به ماه قبل

به گزارش عصر ایران، رویترز براساس گزارش های منتشر شده از بارگیری نفت خام توسط نفتکش ها و منابع آگاه در صنایع نفت کشورهای مختلف اعلام کرد: تحریم های غربی باعث شده اند صادرات نفت ایران به کمترین میزان در چند دهه گذشته برسد.

براساس این گزارش، صادرات نفت ایران در ماه گذشته میلادی (مه) به طور متوسط به ۷۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است که معادل یک سوم کل صادرات نفت ایران قبل از آخرین مرحله جدید تحریم های آمریکاست.

هدف از تحریم های آمریکا و اروپا، اعمال فشار بر تهران برای عقب نشینی در روند فعالیت های هسته ای اش و قطع درآمد نفتی تهران برای تامین مالی برنامه هسته ای است.

صادرات نفت ایران در سال گذشته میلادی (۲۰۱۲) نسبت به سال ۲۰۱۱ حدود نصف کاهش یافته بود. این موضوع باعث شد تهران ماهانه رقمی بین ۴ تا ۵ میلیارد دلار به دلیل کاهش صادرات نفت، ضرر کند.

دولت آمریکا در حال حاضر قصد دارد با تشدید تحریم ها، صادرات نفت ایران را به زیر ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد.

منابع آگاه در صنعت نفت برخی از کشورها گفته اند خرید نفت ایران در ماه گذشته میلادی (می) نسبت به ماه قبل از آن (آوریل) به میزان ۱۲ درصد کاهش یافته است.

با لحاظ کردن قیمت ۱۰۰ دلار برای هر بشکه نفت خام، کاهش صادرات نفت خام ایران در ماه می گذشته نسبت به ماه قبل از آن (آوریل) معادل ضرر ۳۰۰ میلیون دلاری است.

ایران قبل از تحریم های  شدید، روزانه حدود دو و نیم میلیون بشکه نفت خام به مشتریانی در آسیا، آفریقا و اروپا صادر می کرد.

 

۱۷ خرداد : کاهش ۴۰ درصدی واردات میوه با گران شدن ارز

به گزارش افکارنیوز، سال گذشته علیرغم اینکه قرار بود سال حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی باشد، نه تنها خبری از حمایت نبود بلکه با وجود ممنوعیت واردات میوه از خرداد ماه، حدود ۴۸۱ هزار تن میوه به کشور وارد شد.

گرچه براساس آخرین آمار گمرک در ۱۲ ماهه سال گذشته ۴۸۱ هزار و ۱۴۱ تن انواع میوه از جمله موز، آناناس، گلابی هندی، انبه، جوز انجبان، پرتقال، نارنگی، مرکبات دوگونه‌ای مشابه، لیمو و لیموترش کوچک، سیب، کیوی و … به ارزش ۳۵۴.۳ میلیون دلار وارد کشور شد اما این میزان نسبت به ۱۲ ماهه سال پیش از آن یعنی سال ۹۰ حدود ۴۰ درصد کاهش داشت.

به نظر می‌رسد با توجه به افزایش مناسب تولید انواع محصولات کشاورزی به ویژه میوه، اعلام ممنوعیت واردات میوه از سوی وزارت جهاد کشاورزی و اینکه دیگر این واردات برای تاجران صرفه اقتصادی ندارد، می‌توان با حمایت از کشاورزان و سامان دادن بازار توزیع، منافع تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان را که همان منافع ملی است به منافع گروهی خاص که همه ساله رانت‌های خاصی در بازارهای داخلی و خارجی دارند، ترجیح داد.

 

۱۷ خرداد : تورم اردیبهشت به 31 درصد افزایش یافت

آفتاب. طبق اعلام مرکز آمار ایران شاخص کل در اردیبهشت‌ماه سال جاری با رشد بیش از یک درصدی به ۱۵۶٫۷ درصد افزایش یافته است.

این در حالی است که شاخص کل یعنی تورم نقطه به نقطه در اردیبهشت ماه با کاهش نسبت به ماه قبل به ۳۸٫۷درصد رسید.

بنا براین گزارش نرخ تورم ار دیبهشت ماه نیز با تغییر ۱٫۲ درصدی به ۳۱ افزایش یافت این در حالی است که این نرخ در فروردین ۲۹٫۸ و در اسفند سال گذشته ۳۱٫۵ درصد بوده است.

اما تورم گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و دخانیات در اردیبهشت سال جاری از ۴۷٫۸ در ماه گذشته به ۴۹٫۶ درصد افزایش یافته است.

همچنین تورم گروه غیر خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و دخانیات در ماه گذشته نیز با افزایش ۱٫۵ درصدی نسبت به فروردین ماه به ۲۴٫۵درصد افزایش یافته است.

طبق این گزارش شاخص گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات نیز با افزایش نسبت به ماه قبل به ۱۹۵٫۶رسیده است.

به گزارش ایسنا، همچنین شاخص گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات مصرفی خانوار شهری با رشد نسبت به ماه قبل به ۱۴۳٫۳ افزایش یافت.

 

۱۷ خرداد : مرگ 39 نفر در مراکز ترک اعتیاد !

سلامت نیوز :مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با بیان اینکه ۵۶۰ مرکز اقامتی ترک اعتیاد (کمپ‌های میان مدت) در کشور وجود دارد، گفت: سال گذشته ۳۹ نفر در این مراکز فوت شده‌اند.

 

فرید براتی سده در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به اینکه هنوز دلایل فوت این افراد مشخص نیست و به زودی اعلام خواهد شد، اظهار کرد: بیشترین آمار فوت‌شدگان در استان کرج بوده است که در این استان شش نفر فوت کرده‌اند که در حال بررسی این موضوع هستیم تا به دلایل آن پی ببریم.

وی در مورد مراکز اقامتی ترک اعتیاد (کمپ‌های میان‌مدت) خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۱۵۸هزار نفر از مردان و زنان از خدمات این مراکز استفاده کردند که از این تعداد ۴۰۷۰ نفر زن و بقیه مرد بودند.

 براتی سده افزود: ۱۷۳۷ نفر از این زنان ۱۸ تا ۲۹ سال و ۲۳۳۳ نفر زنان ۳۰ تا ۵۵ سال بوده‌اند.به گفته وی، از میان مردان ۷۶هزار نفر ۱۸ تا ۲۹ ساله بودند، اما مابقی ۳۰ تا ۵۵ ساله بودند.

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در مورد تعداد مراکز اقامتی ترک اعتیاد مربوط به زنان نیز خاطرنشان کرد: ۲۴ کمپ ویژه زنان و مابقی مخصوص مردان است.

براتی سده همچنین از افزایش مراکز و مراجعین این مراکز در سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰ خبر داد و گفت: کل مراجعین در سال ۹۰ تعداد ۹۹ هزار نفر و تعداد مراکزمان نیز ۳۳۳ مرکز بوده است.

وی در تعریف مراکز اقامتی ترک اعتیاد کمپ‌های میان‌مدت گفت: این مراکز، مراکزی هستند که دوره ترک در آنها یکماهه است و افراد با مراجعه به این مراکز و استفاده از سنت‌ها و آموزه‌های گروه‌های همتا (معتادان بهبودیافته) درمان می‌شوند.

 

۱۴خرداد : سال گذشته ۹۰۰ تهرانی دق مرگ شدند / از ۹۰ هزار متوفی تنها ۱۵ نفر براثر مرگ طبیعی می میرند

جام جم

مجید ابهری آسیب شناس اجتماعی گفت:  در سال ۹۱ در تهران ۱۵ نفر بر اثر مرگ طبیعی و ۹۰۰ نفر بر اثر شوک از دنیا رفته اند. وی ادامه داد: مرگ طبیعی یعنی این که یک انسان در زندگی عمر طبیعی خود را به پایان رسانده و از دنیا می رود. عمر طبیعی انسانها در کشورهای مختلف متفاوت است در کشور ما از ۸۰ تا ۱۲۰ سال در روزگاری عمر طبیعی بود اما حالا در شهر بزرگی مثل تهران وبیش از ۹۰ هزار متوفی ۱۵ نفر براثر مرگ طبیعی می میرند و بقیه بر اثر تصادف، مسمومیت، سقوط از بلندی و درگیری دفتر عمرشان بسته می شود  جالب توجه است در آمار متوفی بهشت زهرا بیش از۹۰۰ نفر در اثر شوک از دنیا رفته اند.

این آسیب شناس بابیان این که انواع شوک از نظر مفهوم شناسی یعنی دق مرگ شدن گفت: گرانی و تورم و فشارهای روحی  اضطراب و استرس زندگی ماشینی و اخبار دلهره آفرین دلایل اصلی دق مرگ شدن یا همان شوک است.

 

۱۴ خرداد : خشکی تدریجی، دریاچه ارومیه به شوره‌زاری 8 میلیارد تنی تبدیل می‌شود

 که زیست‌بوم انسانی منطقه را از بین خواهد برد و در نهایت منجر به مهاجرت‌های ناخواسته و از بین رفتن بخش مهمی از کشتزارهای اطراف می‌شود.

ایرن. مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه دریاچه ارومیه ۳٫۱ میلیارد مترمکعب آب برای ادامه حیات و نیاز اکولوژیستی می‌خواهد، گفت: سالانه یک میلیارد مترمکعب آب در این دریاچه تبخیر می‌شود.

بیوک رئیسی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز، کاهش آب حوزه‌های آبریز استان آذربایجان‌شرقی، غربی و کردستان را عمده‌ترین عامل خشک شدن دریاچه ارومیه اعلام کرد.

وی، احداث سدها، تغییر اقلیم، مصرف بی‌رویه آب، افزایش سطح زیرکشت و توسعه کشاورزی پایین بودن راندمان آبیاری، مصرف بی‌رویه آب در خصوص دریاچه ارومیه را از دیگر عوامل خشک شدن و بحرانی شدن دریاچه ارومیه ذکر کرد.

وی تصریح کرد: ۲۷۰ میلیون مترمکعب از حوزه آبریز آذربایجان‌شرقی، ۱٫۸ میلیارد مترمکعب از حوزه‌ آبریز آذربایجان‌غربی و ۹۴۰ میلیون مترمکعب آب از حوزه آبریز استان کردستان باید با مدیریت مصرف به دریاچه ارومیه ریخته شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی، ۶۶ درصد تغییر اقلیم، ۲۵ درصد توسعه بخش کشاورزی و بقیه سازه‌های هیدرولیکی از عوامل پسروی دریاچه ارومیه اعلام کرد.

رئیسی، حجم آب دریاچه ارومیه را در حال حاضر ۱۳ میلیارد مترمعکب و تراز آبی آن را ۱۲۷۱ متر اعلام کرد .

وی تصریح کرد: حجم موجود آب در این دریاچه ۱۳ میلیارد و ۲۹۰ میلیون مترمکعب استکه برای رسیدن به حجم اکولوژیکی، به ۱۱ میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد.

رئیسی با اشاره به افزایش هفت سانتی‌متری تراز آبی دریاچه ارومیه در سال‌جاری نسبت به سال گذشته، خاطرنشان کرد: تراز نرمال دریاچه ارومیه ۳۰٫ ۱۲۷۵ متر و تراز اکولوژیک ۱٫ ۱۲۷۴ متر و تراز فعلی آن بیش از ۱۲۷۱ متر است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل کاهش بیش از حد آب دریاچه ارومیه میزان شوری آب این تالاب به ۴۰۰ گرم در لیتر رسیده است.

رئیسی، میانگین نمک در آب دریاچه ارومیه را در شرایط عادی بین ۱۸۰ تا ۲۲۰ گرم در لیتر عنوان کرد و افزود: در حال حاضر وضعیت شوری آب دریاچه ارومیه به فوق اشباع که بیش از ۳۵۰ تا ۴۰۰ گرم در هر لیتر است،رسیده که این امر حیات تنها موجود زنده‌ آرتمیا این زیست بوم را با تهدید جدی مواجه کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه دریاچه ارومیه دغدغه ملی است نه استانی گفت: طرح مدیریت و یکپارچه ارومیه توسط محیط زیست تهیه شده است.

 

رئیسی، انتقال آب از حوزه‌های آبی دیگر به دریاچه ارومیه را از برنامه‌های بلندمدت نجات دریاچه ارومیه اعلام کرد.

دریاچه ارومیه به دلیل داشتن ارزش‌های اکولوژیک و خاص، در سال ۱۳۴۶ براساس مصوبه شماره یک شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور به عنوان منطقه حفاظت شده و طبق مصوبه شماره ۶۳ شورای عالی در سال ۱۳۵۴ به عنوان پارک ملی ارتقا یافت.

این دریاچه همچنین در سال ۱۳۵۶ براساس مصوبات MAB (انسان و کره مسکون) به عنوان یکی از مناطق بین‌المللی ذخیره‌گاه‌های زیست کره در سطح جهان به ثبت رسیده است.

دریاچه ارومیه با تمام جزایر آن در سال ۱۳۵۴ به عنوان یکی از تالاب‌های بین‌المللی در کنوانسیون رامسر ثبت شده و از طرف موسسه بین‌المللی تالاب‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق مهم پرندگان انتخاب شد.

در این دریاچه در حال حاضر ۲۷ گونه پستاندار، ۲۱۲ گونه پرنده، ۴۱ گونه خزنده، هفت‌گونه دوزیست و ۲۶ گونه ماهی زیست می‌کنند.

دریاچه ارومیه دارای ۱۰۲ جزیره بوده که همه آنها از سوی سازمان یونسکو به عنوان ذخیره‌گاه طبیعی جهان به ثبت رسیده است.

این دریاچه از نظر سطح آب‌های آزاد، بیستمین دریاچه جهان و از لحاظ وسعت و شورترین بعد از بحرالمیت محسوب می‌شود.

طول دریاچه از ۱۳۰ تا ۱۴۶ کیلومتر و عرض آن از ۵۸ کیلومتر تا ۱۵کیلومتر (بین کوه زنبیل و جزیره اسلامی) متغیر است.

حجم آب دریاچه ارومیه در مساحت ۵ هزار و ۸۲۲ کیلومتر مربع و با عمیق متوسط ۵٫۴ متر بالغ بر ۳۱ میلیارد مترمکعب برآورد شده است.

حوزه آبر‌یز دریاچه ارومیه دارای ۵۲ هزار و ۴۷ کیلومتر مربع بوده که در استان‌های آذربایجان‌غربی، شرقی، کردستان و قسمت بسیار کمی نیز در کشور ترکیه است.

منابع تأمین‌کننده آب این دریاچه شامل جریان‌های سطحی رودخانه‌ها، جریان‌ آب‌های زیرزمینی و بارش مستقیم به سطح دریاچه بوده، آب‌های سطحی نیز شامل ۱۴ رودخانه دائمی، هفت رودخانه فصلی و ۳۹ جریان سیلابی است.

دبی این رودخانه‌‌ها نوسانات بسیاری دارد به طوری که زرینه‌رود با متوسط آورد ۲ هزار میلیون مترمکعب و سطح حوزه‌ای برابر با ۱۲ هزار کیلومتر مربع، بزرگ‌ترین و آذرشهرچای با متوسط آورد ۳۴ میلیون مترمکعب و سطح حوزه‌ای برابر با ۳۰۰ کیلومتر مربع کوچک‌ترین رودخانه دائمی این حوزه محسوب می‌شود.

اما این زیست‌بوم با تمام دار و ندارش رو به نابودی است چرا که به گفته مسئولان سازمان محیط زیست کاهش میزان نزولات جوی، پایین بودن راندمان آبیاری کشاورزی در حوزه آبریز دریاچه ارومیه و عدم اختصاص آب کافی برای تامین نیاز بیولوژیکی رودخانه‌های منتهی به دریاچه از عوامل تشدیدکننده بحران و کویری شدن منطقه به شمار می‌رود.

 

۱۳ خرداد : مرگ ۲۱۴ نفر بر اثر غرق‌شدن در مازندران

ایلنا: مدیرکل پزشکی قانونی مازندران از مرگ ۲۱۴ نفر سال گذشته بر اثر غرق‌شدگی در این استان خبر داد.

به گزارش ایلنا، علی عباسی از مرگ ۲۱۴ نفر سال گذشته بر اثر غرق‌شدگی در این استان خبر داد.

عباسی افزود: از این ۲۱۴ فوتی ناشی از غرق‌شدگی در مازندران ۱۸۵ نفر مرد و ۲۹ نفر زن بودند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل آن ۴۷ درصد رشد داشته است.

وی تصریح کرد: در این بین شهرستان‌های محمودآباد با ۴۹ فوتی، بابلسر با ۳۳ و ساری با ۳۰ مورد بیشترین فوتی را داشته و شهرستان جویبار با یک فوتی کمترین آمار را داشت.

 

۱۳ خرداد : نرخ تورم ۳۱ درصد شد

به گزارش خبرنگار مهر، مرکز آمار ایران در تازه ترین گزارش منتشره شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی خانوارهای شهری براساس سال پایه ۱۳۹۰ را در دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت ماه سال جاری را ۳۱ درصد و میانگین تورم نقطه به نقطه اردیبهشت ماه را ۳۸٫۲ درصد اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، شاخص قیمت( تورم) خوراکیها، آشامیدنی ها و دخانیات در دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ماه نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴۹٫۶ درصد، خوراکیها ۴۸٫۲ درصد، نان و غلات ۳۸٫۸ درصد، گوشت قرمز و سفید و فرآورده های آنها ۵۲٫۸ درصد، شیر، پنیر و تخم مرغ ۵۱٫۸ درصد، روغن ها و چربی ها ۴۷٫۹ درصد، مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها ۱۷٫۷ درصد، مسکن ۱۸٫۶ درصد، اجار ۱۸٫۴ درصد، بهداشت و درمان ۲۴٫۶ درصد و حمل و نقل ۲۷٫۶ درصد اعلام شده است.

شاخص کل قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری بر اساس سال پایه ۹۰ در فروردین ماه سال ۹۲ معادل ۲۹٫۸ درصد، اسفندماه ۹۱ معادل ۲۸٫۶ درصد، بهمن ماه ۲۷٫۴ درصد، دی ماه ۲۶٫۳ درصد، آذرماه ۲۵٫۶ درصد، آبانماه ۲۵٫۱ درصد، مهر ماه ۲۴٫۸ درصد، شهریورماه ۲۴٫۷ درصد، مرداد ۲۵٫۱ درصد، تیر ۲۵٫۵ درصد، خرداد ۲۵٫۸ درصد، اردیبهشت ۲۶/۳  در صد و فروردین سال گذشته معادل ۵/۲۶ در صد بود.

 

۱۳ خرداد : تخریب روزانه ۴۰هکتار از جنگل‌های شمال

ایسنا.رییس موسسه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران گفت: روزانه ۴۰ هزار هکتار از جنگل‌های شمال مورد تخریب کمی و کیفی قرار می‌گیرد.

دکتر محمد امینی افزود: در وضعیت فعلی با امکانات کمی که سازمان جنگل‌ها و سازمان محیط زیست برای حفاظت از جنگل‌ها دارند، رشد استفاده قاچاقچیان و زمین‌خواران باعث جنگل‌زدایی و شدت تخریب جنگل‌ها شده است و اگر این روند ادامه پیدا کند، دیگر آثاری از جنگل‌های شمال نخواهد ماند.

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران با بیان اینکه جنگل باید دارای مشخصاتی از جمله قابلیت ترمیم و تجدید حیات بوده و چند لایه ارتفاعی داشته باشد تا به آن جنگل پایدار بگوییم افزود: در حال حاضر تنها ۱۰ درصد جنگل‌های شمال که ۲۰۰ هزار هکتار از جنگل های شمال را تشکیل می دهد، پایدار محسوب شده و باقی آن بر اثر صدمه، قدرت ترمیم را از دست داده است.

به گفته وی، بریده شدن جنگل‌های شمال در بسیاری از نقاط، فرسایش خاک، بی‌نظمی و گرم شدن اقلیم کشورمان را در پی دارد و همین مسئله باعث شده که طی ۵۰ سال گذشته بین یک تا ۱.۵ درجه افزایش دما داشته باشیم. علاوه بر آن خط برف بالا رفته و مقدار برفی که باید سفره‌های زیرزمینی را تغذیه کند، بسیار کم شده است.

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران، بروز ماه‌های خشکی و بی‌نظمی خشکسالی‌های کشور را از دیگر نتایج نابودی جنگل‌ها دانست و گفت: این مسئله باعث شده زمانی که درختان و موجودات احتیاج به آب دارند، آب مورد نیاز آنها در اختیارشان قرار نگیرد. علاوه بر آن در کنار این تخریب‌ها، مواد شیمیایی به عنوان سم و کود طبیعت شمال را تهدید می‌کند.

امینی با بیان اینکه ۴۳۰۰ آبادی در جنگل‌های شمال وجود دارد، افزود: زباله‌های این روستاها به دامن طبیعت رفته و مواد شوینده بسیاری وارد آب‌ها می‌شود که قدرت ترمیم طبیعت بر اثر این تخریب‌ها نیز در دست جنگل‌هاست.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه درخت‌های جنگلی هر سال بذر نداده و به طور متوسط بذردهی آنها سه تا هفت سال طول می‌کشد، افزود: با این وجود دام‌ها دائما در جنگل‌ها می‌چرند و سالانه ۶۰۰ هزار هکتار نهال را نابود می‌کنند.

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران ادامه داد: این در حالی است که طی ۵۰ سال گذشته فقط توانسته‌ایم ۳۰۰ هزار هکتار نهال‌کاری کنیم.

وی ادامه داد: علاوه بر آن اگر همه خسارات ناشی از تخریب جنگل‌ توسط دام‌ها را کنار بگذاریم و سود آن را محاسبه کنیم، می‌بینیم که دام‌های سنتی روزانه تنها دو لیتر شیر داده و شیر دام صنعتی روزانه ۲۵ تا ۳۰ لیتر است که نشان می‌دهد این شیوه دامداری به هیچ وجه باصرفه نیست.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه جنگل‌نشینان سالانه بیش از ۳.۵ میلیون مترمکعب از جنگل برداشت می‌کنند، افزود: در گذشته این جنگل‌نشینان به صورت ییلاق و قشلاقی دام‌هایشان را پرورش می‌دادند، اما در حال حاضر تعداد زیادی از دام‌های آنها، به دام ساکن تبدیل شده است که تردد روزانه این دام‌ها، نهال‌های جنگل را نابود می‌کند.

به گفته رییس موسسه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران، میزان دام در جنگل‌های شمال کشور پنج برابر ظرفیت آن است.

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©