Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۶ تير ۱۳۹۲ برابر با  ۲۷ ژوئن ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۶ تير ۱۳۹۲  برابر با ۲۷ ژوئن ۲۰۱۳
ایران در آئینه آمار(۱۳۶)

ایران در آئینه آمار(۱۳۶)

۴ تیر ۱۳۹۲ـ ۲۵ ژوئن ۲۰۱۳

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

مرگ روزانه ۱۱نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در ایران

بیش از ۳۰ تولیدکننده چای تهدید به اعلام ورشکستگی کردند

افزایش ۴ برابری آمار اعتیاد در زنان طی ۱۰سال گذشته

کار طاقت فرسای زنان کشاورز و محرومیت از بیمه

بیشترین کودکان فقیر در کدام منطقه تهران زندگی‌ می‌کنند؟

بیشترین کودکان فقیر در چه خانواده‌هایی هستند؟

ایران رکورددار هزینه درمان در خاورمیانه

هزار زندانی خارجی در زندانهای ایران / ۵ هزار و ۵۰۰ زندانی افغانی

۲۵ خرداد : هزار زندانی خارجی در زندانهای ایران / ۵ هزار و ۵۰۰ زندانی افغانی

اشتغال بیش از ۱۵ میلیون کودک به عنوان خدمتکار

ورود یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت به خلیج‌فارس

آخرین آمار دانشگاه‌های تک‌جنسیتی

 

۴ تیر : مرگ روزانه ۱۱نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در ایران

انتخاب .مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه «الکل» بیشترین ماده روانگردان مصرفی کشور است، گفت: از این پس مجوز مراکز اقامتی کوتاه‌مدت و میان مدت (بستری و کمپ‌ها) ترک الکل ارائه می‌شود، این در حالیست که فعلا قصد داریم تنها به مراکز کوتاه مدت مجوز فعالیت ارائه کنیم.

به گزارش ایسنا، فرید براتی سده در نشست خبری که به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر در سازمان بهزیستی برگزار شد، افزود: ستاد مبارزه با مواد مخدر با توجیه اینکه الکل از جمله مواد تحت پوشش این سازمان نیست، این موضوع را به وزارت کشور سپرد.

۸٫۲ درصد جمعیت ۱۵ تا ۴۵ ساله شهر تهران حداقل یکبار مصرف شیشه را تجربه کرده‌اند

وی در ادامه این نشست به کارزار رسانه‌ای پیشگیری از مصرف شیشه که در آذرماه سال گذشته در استان تهران آغاز شد، اشاره کرد و گفت: بنابر آمار ارائه شده ۸٫۲ درصد جمعیت ۱۵ تا ۴۵ ساله شهر تهران حداقل یکبار مصرف شیشه را تجربه کرده‌اند، هرچند این تعداد لزوما معتاد نیستند.

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با بیان اینکه معتاد فردی است که به مصرف مواد مخدر وابسته است، خاطرنشان کرد: علاوه بر وابستگی، فرد معتاد علایم کناره‌گیری دارد یعنی در صورت مصرف نکردن درد به سراغش می‌آید.

وی افزود: آمار ارائه شده در مورد افرادی است که از یک مرتبه به بالا مصرف شیشه را تجربه کردند ولی لزوما معتاد نیستند. براتی سده با اشاره به اینکه از این جمعیت ۸٫۲ درصدی، ۱۳٫۴ درصد زن بوده‌اند، ادامه داد: ۷۱٫۶ درصد از این جمعیت ۸٫۲ درصدی ۱۵ تا ۴۵ سال شهر تهران ۱۵ تا ۲۵ سال سن داشته‌اند.

تریاک و شیشه عمده مخدرهای مصرفی کشور

وی از راه‌اندازی خانه‌های میان‌راهی در استان‌های فارس، اصفهان، خراسان رضوی و تهران در سال جاری خبر داد و گفت: هرچند در تهران مشکلات بیشتری در این زمینه وجود دارد، اما به طور کلی ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار برای این امر در نظر گرفته شده است. براتی سده در مورد خانه‌های میان‌راهی برای معتادان خاطرنشان کرد: این مراکز، معتاد را پس از پاکسازی تحت حمایت قرار می‌دهند و چنانچه فرد بهبود یافته توسط خانواده‌اش پذیرفته نشود یا خانواده‌ای نداشته باشد به این مراکز مراجعه کرده و در آنجا می‌ماند.

معتادان بهبود یافته نباید در کمپها بمانند/مراکز روزانه برای درمان معتادان بهبود یافته ایجاد می‌شود

وی با تاکید بر اینکه معتاد بهبود یافته نباید در کمپ‌ها بماند، اظهار کرد: حضور معتادان بهبود یافته پس از ترک در کمپ‌ها یک آسیب است، در حالی که هم‌اکنون معتادانی که مواد مخدر مصرف می‌کنند این مشکل را ندارند و می‌توانند صبح‌ها از مراکز DIC و شبها از شلترها استفاده کنند.

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه معتاد بهبود یافته نباید در مراکزDIC و شلترهایی که معتادان حضور می‌یابند، بمانند، خاطرنشان کرد: قصد داریم همانطور که در دنیا مراکز روزانه (Day senter) برای درمان معتادان بهبود یافته فعالیت می‌کنند، این مراکز را نیز در کشور احداث کنیم.

مرگ روزانه ۱۱ نفر بر اثر مصرف مواد مخدر/ علت مرگ معتادان به زودی اعلام می‌شود

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در ادامه این نشست با استناد بر آمار پزشکی قانونی و ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: روزانه ۱۱ نفر بر اثراعتیاد در کشور فوت می‌کنند. در سال ۹۰ از میان ۹۹ هزار و ۹۰۰ نفری که از مراکز اقامتی میان‌مدت (کمپ‌ها) خدمت گرفته‌اند تنها ۴۰ نفر فوت کردند که علت اصلی آن هم یماری‌های همراه معتاد بوده نه ترک اعتیاد.

وی افزود: در سال ۹۱ تعداد ۱۵۸ هزار نفر به مراکز اقامتی میان مدت (کمپ‌های سازمان بهزیستی) مراجعه کردند که از این تعداد تنها ۳۳ نفر فوت کردند.

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: در سال ۹۰ تنها ۱۳۳ مرکز و در سال ۹۱ بیش از ۶۵۲ مرکز ترک اعتیاد در کشور فعالیت داشته‌اند. وی همچنین در مورد استانی که بیشترین معتاد فوت شده را در مراکز اقامتی خود داشته‌ است، گفت: البرز دارای بیشترین مراکز اقامتی ترک اعتیاد است و درسال گذشته شش نفر در این مراکز فوت کرده‌اند که احتمالا علت اصلی فوت نیز بیماری‌های همراه فرد معتاد بوده است.

براتی سده افزود: در حال بررسی‌های لازم در زمینه علل فوت معتادان در مراکز ترک اعتیاد هستیم و به زودی علت این امر مشخص می‌شود.

 

۴تیر : بیش از ۳۰ تولیدکننده چای تهدید به اعلام ورشکستگی کردند

ایلنا

بیش از ۳۰ کارخانه دار تولید کننده چای خشک در نامه ای به «کیهان هاشمی نیا» استاندار گیلان اعلام کردند که قدرت پرداخت بیش از ۳۸۴ هزار تومان بابت هر کیلو چای خشک را ندارند و در غیر اینصورت مجبور به اعلام ورشکستگی و بیکاری کارگران هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای این نامه از آقای هاشمی نیا خواسته شده است به اجرای مصوبات استانداری که پیش از برداشت بهاره مانع از ورشکستگی و تعطیلی کارخانجات چای شد پای بند باشد.

این فعالان صنعت چای ضمن ابراز نگرانی نسبت به نحوه محاسبه بدهی کارخانجات توسط سازمان چای، خواهان مهلت بیشتری برای پرداخت بدهی های خود شده اند.

 

۳ تیر: افزایش ۴ برابری آمار اعتیاد در زنان طی ۱۰سال گذشته

تغییر برای برابری .افزایش آمار زنان مبتلا به اعتیاد و توزیع ماده مخدر شیشه در قالب داروهای چاقی و لاغری در اماکن زنانه همچون آرایشگاه ها و باشگاه های ورزشی زنگ خطر مهمی را به صدا درآورده است و لزوم توجه بیشتر به این مسئله به خوبی حس می شود. شیشه دومین ماده مخدری است که در کشور مصرف می‌شود

۹درصد جمعیت معتادان را زنان و ۹۱ درصد را مردان تشکیل می‌دهند

به گفته صرامی، در حال حاضر آمارها حاکی از شیوع مصرف مواد مخدر و نیز قرص های روانگردان در میان زنان و مردان و در رده های سنی بین ۱۵ تا ۶۵ سال است که از این میان ۹ درصد جمعیت معتادان را زنان و ۹۱ درصد را مردان تشکیل می دهند و با توجه به این آمارها، لزوم اجرای برنامه های مداخله ای در بحث پیشگیری از اعتیاد زنان به شدت حس می شود و باید نظارت جامع تری بر مراکز ورزشی و آرایشگاهی زنان به عمل آورد. وی تصریح کرد: هم اکنون بیشتر معتادان کشور به شیشه و تریاک اعتیاد دارند و همه این ها زنگ خطری است که استعمال شیشه در میان جوانان و زنان به شدت رو به افزایش است.

۶۳درصد معتادان متأهلند /۴۵ درصد معتادان کمتر از ۲۹ سال سن دارند

وی با اشاره به کاهش سن اعتیاد در جامعه مورد تحقیق، گفت: ۶۳ درصد معتادان از جمعیت نمونه متأهلند و همین امر می تواند سبب افزایش شمار زنان معتاد نیز شود چرا که مردان متاهل می توانند زنان خود را نیز مبتلا به اعتیاد کنند. مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدراضافه کرد: هم اکنون در کشور حدود ۴۵ درصد مصرف کنندگان زیر ۲۹ سال و حدود۳۰ درصد بین۳۰ تا ۳۹ سال سن دارند. همچنین اهمیت این موضوع تا بدان جا است که نمایندگان مجلس نیز خواهان توجه به آن شده اند. در همین راستا، امیرحسین قاضی‌زاده‌ در گفت ‌وگو با خبرنگار پانا بیان کرد: گزارش ها نشان می دهد که در اماکن ویژه بانوان توزیع مواد مخدر با افزایش چشمگیری رو به رو شده است و متأسفانه توزیع کنندگان مواد مخدر در چند سال اخیر با توزیع مواد مخدر در اماکن زنانه سبب شیوع اعتیاد بین زنان شده اند.

افزایش ۴برابری آمار اعتیاد در زنان طی ۱۰سال گذشته

بررسی ها بیانگر این است که دانشجویان دختر نیز به ویژه در ایام امتحانات به سمت مواد مخدر و قرص های روانگردان کشیده می شوند تا آنجا که دکتر امیر هوشنگ مهریار عضو نظام روانشناسی ایران در این خصوص بیان کرد: در سال های اخیر گرایش دختران به استفاده از مواد، سیگار و الکل افزایش یافته است و این در حالی است که از نظر فیزیولوژیکی، دختران از مقاومت کمتری نسبت به پسران در برابر آسیب های مواد مخدر به ویژه شیشه برخوردارند. نسرین اکبری استاد دانشگاه و متخصص امور رفتاری نیز درگفت‌وگو با پانا در خصوص وضعیت اعتیاد در کشور بیان کرد: متاسفانه طی سال های اخیر شاهد افزایش آمار اعتیاد در کشور و به ویژه در میان جوانان بوده ایم و دردناک تر این است که بگوییم در ۱۰ سال گذشته شمار زنان آلوده به اعتیاد به طور میانگین ۴ برابر افزایش یافته است.

در عین حال فرید براتی سده مدیر کل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور جامعه آماری زنان معتاد در ایران را گسترده ندانسته و در این خصوص بیان کرد: ۷ تا ۹ درصد معتادان کشور را زنان معتاد تشکیل می‌دهند و باید گفت آمار معتادان زن در کشور پایین است، یکی از دلایل این امر شرایط فرهنگی و اجتماعی است که سبب شده است به رغم افزایش دو درصدی (از ۷ به ۹ درصد) زنان معتاد، همچنان زنان و دختران جزو گروه‌های کم خطر از نظر آسیب اجتماعی اعتیاد به حساب آیند.

منبع: پانا

 

۲۹ خرداد : کار طاقت فرسای زنان کشاورز و محرومیت از بیمه

ایلنا

غلامحسین فلاحتی با اعلام این مطلب به ایلنا گفت: در استان گیلان کشتزارها همچنان به شیوه سنتی اداره می‌شوند و بنابراین کارگران کشاورز که بیشتر زن هستند از حقوق قانونی خود محروم هستند.

وی یادآور شد: در کشاورزی به شیوه مکانیزه که در حدود ۴۰ درصد از کشتزارهای گیلان اعمال می‌شود مردان به عنوان نیروی فنی ماهر پشت دستگاه‌ها حضور دارند اما در سایر کشتزارها زنان هنوز با دست مشغول کار هستند.

این مقام کارگری با یادآوری اینکه کار کشاورزی از نظر سخت و طاقت فرسا بودن در ردیف مشاغل سخت و زیان‌آور قرار دارد گفت: به دلیل نبود بسترهای فرهنگی لازم کارگران و کارفرمایان کشاورز هیچکدام از اهمیت پوشش بیمه تامین اجتماعی بی خبر هستند.

به گفته مسئول کانون شوراهای اسلامی کار استان فارس شدت این بی اطلاعی در میان کشاورزان زن به حدی است که این کارگران ترجیح می دهند برای حفظ درآمد خود از حقوق قانونی خود چشم پوشی کنند.

فلاحتی بابیان اینکه در حال حاضر در آمد روزانه کشاورزان زن بالغ بر ۴۰ هزار تومان است‏، گفت: دلیل این پرهیز از بی اطلاعی نمی تواند ریشه اقتصادی داشته باشد زیرا در صورتی این کارگران بیمه باشند هزینه روزانه آنها در نهایت حدود ۱۰ هزار تومان گرانتر خواهد شد.

این فعال کارگری گفت: محرومیت کارگران کشاورز به ویژه کشاورزان زن از پوششهای بیمه‌ای درحالی است که مطابق قوانین کار و تامین اجتماعی تمامی کارگران فصلی از حق دسترسی به دخدمات بیمه‌ای برخوردار هستند

 

۲۹ خرداد : بیشترین کودکان فقیر در کدام منطقه تهران زندگی‌ می‌کنند؟

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا اندازه‌گیری ابعاد فقر و پراکندگی آن میان گروه‌های مختلف اجتماعی و مناطق جغرافیایی نخستین گام در جهت شناسایی گروه‌های هدف و اتخاذ سیاست‌های مناسب برای کاهش فقر است.

پژوهشی در کشور به بررسی سیمای فقر کودکان در مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران در سال ۸۷ پرداخته است. گستردگی پژوهش شامل ۲۲ هزار خانوار تهرانی بوده است.

 پژوهشی حاضر فقر کودکان را براساس رویکرد نیازهای اساسی خط فقر محاسبه و بررسی کرده است.

تحقیق پیش‌رو به عوامل متعددی در شکل‌گیری فقر کودکان اشاره می‌کند که از آن جمله رشد اقتصادی پایین و نابرابری در توزیع درآمد، سلامت کودکان، فرسایش خانوار (اعتیاد، طلاق، مشکلات عاطفی، محرومیت مالی، کاهش امید به زندگی، کاهش عزت نفس، بروز جرم و جنایت و بزهکاری در کودکان و …) و عوامل جمعیتی است.

 در این مطالعه برای تعیین خط فقر، ارزش پولی سبد غذایی تعیین شده توسط انستیتو تغذیه برای یک فرد بزرگسال برحسب دو هزار کالری در روز محاسبه شد. سپس با محاسبه‌ نسبت مخارج غذا به کل مخارج که از مخارج خانوارهای نمونه محاسبه شد، این میزان به عنوان خط فقر یک فرد بزرگسال در نظر گرفته شد و سپس با استفاده از روش‌ مقیاس معادل، حداقل مخارج مورد نیاز برای خانوارهای دو نفر و بیشتر با توجه به خط فقر خانواده یک نفره محاسبه شد. در ادامه خانوارهای فقیر از غیرفقیر متمایز شد و پس از شناسایی خانوارهای فقیر به تفکیک بعد آنها، تعداد کودکان در خانوارهای فقیر محاسبه شده و نرخ فقر کودکان در شهر تهران به دست آمد.

 به گزارش ایسنا، بررسی توزیع فقر در مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران در این تحقیق نشان داد: ۱۰٫۹ درصد از کودکان فقیر، در منطقه ۱۹ و ۰٫۷ درصد در منطقه ۳ ساکن هستند و بنابراین منطقه ۱۹ تهران دارای بیشترین و منطقه سه دارای کمترین کودکان فقیر است.

طبق این یافته‌ها ۶۵٫۶ درصد کودکان منطقه ۱۹ فقیر هستند که این معادل ۱۰٫۹ درصد کل کودکان فقیر شهر تهران است اما تنها حدود ۱۵ درصد کودکان منطقه ۳ معادل ۰٫۷ درصد کل کودکان فقیر شهر تهران در فقر به سر می‌برند.

یافته‌های پژوهش تعداد کودکان فقیر را نیز به ترتیب مناطق ۲۲‌گانه چنین نشان می‌دهد: منطقه یک ۰٫۹ درصد، منطقه دو ۰٫۹ درصد، منطقه سه ۰٫۷ درصد، منطقه چهار ۵٫۱ درصد، منطقه شش ۱٫۶درصد، منطقه هفت ۳٫۱ درصد، منطقه هشت ۳ درصد، منطقه نه ۴٫۲ درصد، منطقه ده ۳٫۶ درصد، منطقه یازده ۳٫۶درصد، منطقه دوازده ۶٫۶ درصد، منطقه سیزده ۳٫۹ درصد، منطقه چهارده ۵٫۶ درصد، منطقه پانزده ۷٫۲ درصد، منطقه شانزده ۶٫۷ درصد، منطقه هفده ۵٫۲ درصد، منطقه هجده ۶٫۹ درصد، منطقه نوزده ۱۰٫۹ درصد، منطقه بیست ۷٫۹ درصد، منطقه بیست و یک ۵٫۲ درصد، منطقه بیست‌ودو ۴٫۱ درصد.

همین نتایج حاکیست: بیشترین درصد نرخ فقر، شکاف فقر و شدت فقر مربوط به منطقه ۱۹ و کمترین مربوط به منطقه ۳ است.

 این پژوهش در ادامه به بررسی شاخص‌های فقر در مناطق شهر تهران با ویژگی‌های سرپرستان خانوار پرداخته است. در این شاخص، سن، جنسیت خانوار، تحصیلات، نوع شغل سرپرست خانوار و نیز بعد خانوار مورد توجه قرار گرفته است.

 

۲۹ خرداد : بیشترین کودکان فقیر در چه خانواده‌هایی هستند؟

نتایج بررسی نشان داد: ۳۸ درصد کودکان فقیر در خانوارهای چهار نفره به سر می‌برند و شدت فقر در خانوارهای چهار نفره ۱۰٫۵۷ درصد و شکاف فقر ۳٫۷ درصد است.

 یافته‌های تحقیق حاضر درباره نرخ فقر کودکان و خانوارهای فقیر با توجه به نوع شغل سرپرست خانوار حاکیست: نرخ فقر کودکان در خانوارهای با شغل رسمی در شهر تهران نزدیک به ۳۸ درصد و در خانوارهای با مشاغل غیررسمی ۴۵ درصد است.

 همچنین شکاف و شدت فقر در خانوارهایی که مشاغل غیررسمی دارند، بالاتر از مشاغل رسمی به دست آمده است.

 این تحقیق خانوارها را براساس تحصیلات سرپرست خانوار به دو گروه دارای تحصیلات عالی (فوق‌دیپلم یا بالاتر) و فاقد تحصیلات عالی (دیپلم و کمتر) تقسیم کرده است. یافته‌های تحقیق نشان داد نرخ فقر کودکان در خانوارهای با تحصیلات عالی سرپرست خانوار ۲۶٫۲۶ درصد و در خانوارهای فاقد تحصیلات عالی دو برابر این رقم است. همین‌طور شکاف فقر و شدت فقر در خانوارهایی با سرپرست فاقد تحصیلات عالی دو برابر خانوارهای با تحصیلات عالی است.

بررسی جنسیت سرپرست خانوار کودکان فقیر هم حاکی از آن است که نرخ فقر کودکان خانواده‌های مرد سرپرست ۴۳٫۸۴ و خانواده‌های زن‌ سرپرست ۴۷٫۳۲ درصد است که نشان می‌دهد کودکان خانواده‌های زن سرپرست آسیب‌پذیرند.

پژوهش حاضر در ادامه‌ی بررسی نرخ فقر کودکان مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران با توجه به سن سرپرستان خانوار پرداخته است. براساس یافته‌های این بخش از پژوهش، در گروه سنی سرپرستان خانوار ۴۵۵۴ سال نرخ فقر کودکان ۴۶٫۳۴ درصد است، درحالی‌که در گروه سنی ۶۵ سال نرخ فقر کودکان ۶۰٫۵ درصد و بالاترین نرخ فقر کودکان در این پژوهش است.

براساس این تحقیق، این مساله می‌تواند ناشی از فقر فرهنگی در خانوارهای با سرپرستان ۶۵ سال و بیشتر باشد که علی‌رغم بعد بالای خانوار و سن بالای سرپرستان خانوار، فرزند زیر ۱۸ سال دارند، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که احتمال وقوع فقر کودکان در چنین خانوارهایی بیشتر باشد.

 

 ۲۷ خرداد : ایران رکورددار هزینه درمان در خاورمیانه

سلامت نیوز :ایرانیان در حالی براساس آمار «دکتر علیرضا زالی» رئیس سازمان نظام پزشکی کشور بیشترین هزینه درمان را در خاورمیانه می‌پردازند که به گفته «منوچهر جهانیان» معاون گردشگری سازمان گردشگری کشور بیشترین ظرفیت برای پذیرش بیماران خاورمیانه در صنعت گردشگری سلامت را ایران دارد.

اما همانطور که محمدحسن شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به تهران امروز می‌گوید: «دولت در سال‌های گذشته نه تنها نتوانسته است از ظرفیت‌های گردشگری سلامت استفاده کند بلکه به شدت وضعیت نظام سلامت را به خطر انداخته است» او می‌گوید: «بردن بیمارانی که عمدتا از کشور عراق به ایران می‌آیند و سپردن آنها به دست دانشجویان پزشکی باعث شده تا تنها گردشگران سلامت ایران هم از آمدن به ایران پشیمان شوند.» بنابراین نظام سلامت کشور تاکنون نتوانسته است از شایستگی‌های خود در زمینه توریسم سلامت بهره ببرد و به گفته زالی متاسفانه در کنار پاکستان بیشترین هزینه درمان از جیب مردم ایران در خاورمیانه پرداخت می‌شود.

کمبود جدی اعتبارات در نظام سلامت

رئیس دولت دهم نه تنها ارز مرجع را برای ورود دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص نداد واین مسئله تا برکناری نخستین وزیر زن بعد از انقلاب پیش رفت بلکه ۱۰ درصد سود ناشی از اجرای برنامه هدفمندی یارانه‌ها را هم پرداخت نکرد. اما مسئله‌ای که زالی می‌گوید نشان می‌دهد که وضعیت اعتبارات نظام سلامت دارای مشکلات بنیادی بوده است. به گفته او اگر دولت به تمام تعهداتش هم عمل می‌کرد باز هم نظام سلامت به نقطه مطلوبی نمی‌رسید که البته این حرف گویای وضعیت بسیار حاد نظام سلامت است. از سوی دیگر برنامه‌های دولت در دو سال اخیر به سمتی رفت که خود باعث ایجاد بازارهای سیاه و افزایش قیمت دارو شد.

به گفته زالی و براساس بررسی‌های ۱۱ سال اخیر سهم بهداشت و درمان از بودجه عمومی کشور حدود ۹٫۲ درصد بود، در صورتی که امروزه مشخص شده است در کشورهای توسعه یافته حداقل اعتبار کف سهم عمومی بودجه کشورها برای حوزه بهداشت و درمان ۱۶ درصد است. زالی پرداخت بیش از ۷۰ درصد هزینه درمان از جیب مردم را سرآغاز مشکلات جدی می‌داند. البته در قانون برنامه توسعه چهارم پیش‌بینی شد در زمینه پرداخت هزینه‌های کمرشکن، نظام سلامت باید از ۳ درصد به حدود ۱٫۵ درصد می‌رسید اما آماری که امروز وجود دارد نگران‌کننده است. آمار رسمی وزارت بهداشت در سال ۹۱ نشان می‌دهد که این آمار به ۷٫۵ درصد رسیده است ولی بر اساس برخی آمارهایی که ما در کلانشهرها داریم عدد ۱۴ درصد را نشان می‌دهد و در حاشیه شهرها این عدد به ۱۶ درصد نیز می‌رسد که باعث نگرانی ا فکارعمومی شده است.

او می‌گوید: «مفهوم این مطالعه این است که هیچ راهی برای حل این معضل اجتماعی وجود ندارد مگر اینکه سازمان‌های بیمه‌گر بخصوص بیمه‌های پایه و در ادامه آن بیمه‌های تکمیلی با عمق بیشتری خدمات حوزه سلامت را پوشش دهند.» این درحالی است که در سال‌های گذشته به موازات مشارکت بیمه‌ها در تامین منابع سلامت به صورت کاملا متفاوتی، پرداخت از سهم مردم افزایش یافت یعنی همان زمان که پرداخت از جیب مردم افزایش می‌یابد سهم بیمه‌ها کمتر شده است مثلا در کشور زمانی که پرداخت از جیب مردم در حدود ۵۲ درصد بود در همان زمان سهم بیمه‌ها در تامین منابع سلامت حدود ۲۲٫۵ درصد بود و در حال حاضر بر اساس آخرین پیش‌بینی بیمه‌ها حدود ۱۸ درصد برای تامین منابع سلامت مشارکت دارند و به صورت تصاعدی پرداخت از جیب مردم افزایش پیدا می‌کند. این مسئله نشان می‌دهد که خود بیمه‌ها هم نیز دچار کمبود منابع هستند و نمی‌توانند خدمات بهتری به بیمار بدهند.

 

۲۵ خرداد : هزار زندانی خارجی در زندانهای ایران / ۵ هزار و ۵۰۰ زندانی افغانی

مهر

سرپرست اداره کل امور بین الملل قوه قضائیه گفت: حدود ۶ هزار زندانی در زندانهای ایران به دلیل انجام جرائم متعدد محبوس هستند که حدود ۵ هزار و ۵۰۰ نفر آنها را اتباع افغانی تشکیل می دهند.

وی افزود: هم اکنون ارائه پیشنهاد به ۸۵ کشور جهان برای عقد موافقتنامه های حقوقی، قضایی و استرداد مجرمین و زندانیان در دستور کار قوه قضائیه قرار دارد که البته ۳۵ کشور مراحل مطالعه آن به اتمام رسیده و در مرحله نهایی شدن قرار دارد.

ساعدی در پاسخ به اینکه با توجه به محبوس بودن ۵ هزار و ۵۰۰ زندانی افغانی در زندانهای ایران چرا هنوز تبادل زندانیان با کشور افغانستان انجام نشده است، گفت: به تازگی موافقتنامه های حقوقی و قضایی و استرداد مجرمین با افغانستان نهایی شده و به تائید مجلس هم رسیده است و بزودی اجرا شده و به زودی انتقال زندانیان انجام می شود.

 

۲۳ خرداد : ۲۵ خرداد : هزار زندانی خارجی در زندانهای ایران / ۵ هزار و ۵۰۰ زندانی افغانی

خراسان .به گفته عضو کمیسیون کشاورزی مجلس هم اکنون بسیاری از صنایع در نتیجه هجوم ریزگردها، دچار مشکلات عدیده شده اند. دامنه این تأثیرات منفی حتی به کشاورزی و تولیدات باغی نیز رسیده و این عرصه را با کاهش ۳۰درصدی تولیدات رو به رو کرده است. عباس پاپی زاده در گفت وگو با خانه ملت، تأکید کرد: ریزگردها بیش از ۱۴استان کشور را درگیر خود و لطمات جدی را به اقتصاد و سلامتی مردم شهرهای مختلف کشور وارد کرده است. عضو کمیسیون کشاورزی به آلوده بودن ریزگردها به موادی نظیر اورانیوم (برجای مانده از کاربرد سلاح های شیمیایی حمله آمریکا به عراق)، هشدار داد. اما علی کائیدی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در این زمینه به خراسان گفت: طبق تحقیقاتی که قبلا از سوی سازمان انرژی اتمی و نیز سازمان محیط زیست انجام شده است، دلیل علمی و کارشناسی مبنی بر آلوده بودن ریزگردها به اورانیوم وجود ندارد. وی افزود: این بحث قبلا نیز مطرح بود اما تأیید نشده است.

 

۲۳ خرداد : اشتغال بیش از ۱۵ میلیون کودک به عنوان خدمتکار

ایلنا

سازمان بین المللی کار (ILO) در روز جهانی منع کار کودک با انتشار گزارشی شمار کودکان بین هفت تا ۱۵ سال که در سراسر جهان به عنوان خدمتکار خانگی کار می‌کنند را نگران کننده دانست.

بر اساس گزارش دریافتی ایلنا، حدود ۱۵/۵ میلیون کودک در سراسر جهان به عنوان کارگر خانگی در وضعیت دشوار و اغلب شرایط برده وار در خانه‌های مردم کار می‌کنند.

بر اساس جدید‌ترین آمار که در گزارش ILO با عنوان «پایان دادن به کار خانگی کودک» منتشر شده، کودکان و نوجوانان در خارج از خانه خود کار می‌کنند و وظایفی مانند نظافت، اتوکشی، آشپزی، باغبانی، نگهداری از کودکان یا مراقبت از سالمندان را انجام می‌دهند.

برخی از این کودکان اصلا دستمزدی دریافت نمی‌کنند و به گفته برخی از نوجوانان، کارفرمایانشان به آن‌ها گفته‌اند که در حقشان لطف می‌کنند. بیش از ۵۹ درصد این کارگران دختر هستند.

آمارهای اخیر سازمان‌های غیرانتفاعی مانند ILO نشان داد که بیش از یک چهارم (۲۶/۶ درصد) از کل کارگران زن در آمریکای لاتین و کارائیب و ۱۳/۶ درصد در آفریقا کارگر خانگی هستند. در منطقه آسیا اقیانوسیه بیش از ۲۰ میلیون نفر به عنوان خدمتکار مشغول به کارند که ۸۰ درصد آن‌ها زن هستند.

بر اساس تحقیقات ILO، گروه‌های سنی به طور یکسان تقسیم شده‌اند. حدود ۳۰ درصد بین پنج تا ۱۱ سال، ۱۲ و ۱۴ سال و ۳۸ درصد نوجوانان بین ۱۵ تا ۱۷ سال هستند.

گزارش ILO سیاست گذاران را به تصویب معاهده‌هایی به منظور حذف نیروی کار کودک دعوت کرده است.

به گزارش فوربز، در کشورهایی مانند برزیل، حدود ۲۵۰ هزار کودک که بیشتر آن‌ها در ایالت‌های فقیر شمال این کشور زندگی می‌کنند، به عنوان خدمتکار می‌کنند.

 

 

۲۲ خرداد : ورود یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت به خلیج‌فارس

ایرن. معاون سازمان محیط ‌زیست گفت: سالانه معادل یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت وارد خلیج‌فارس می‌شود.

به گزارش خبرنگار جامعه فارس، عبدالرضا کرباسی امروز در نشست خبری معاونان سازمان محیط ‌زیست اظهار داشت: ۷۵ درصد از کل آلودگی‌های دریای خزر مربوط به کشور روسیه می‌شود و در این میان سهم ایران در آلودگی این دریا فقط ۱۲ درصد است که این مقدار هم ناشی از تخلیه فاضلاب‌های انسانی به این دریاچه است.

معاون سازمان محیط زیست با اعلام اینکه جمعیت ساحل‌نشین کل دریای‌خزر حدود ۱۴ میلیون نفر است افزود: از این مقدار ۷۵ میلیون نفر جمعیت ساحل‌نشین ایران است.

وی با اعلام اینکه ایران مقام اول را در تخلیه فاضلاب دریایی در منطقه دارد ابراز داشت: سالانه ۱۴ میلیون متر مکعب فاضلاب در شمال کشور تولید می‌شود که به سختی ۴۰ درصد تصفیه می‌شود، ۶۰ درصد باقی‌مانده به طور مستقیم وارد آب‌های دریای خزر می‌شود.

به گفته وی هم اکنون بسیاری از شناگاهها به مواد میکروبی آلوده هستند و می‌توان گفت فقط سواحل استان گلستان از این حیث مبری است و آب‌های آن سالم است.

وی با بیان اینکه سواحل استان‌های گیلان و مازندران از لحاظ تخلیه فاضلاب‌های انسانی دارای مواد میکروبی فراوان است گفت: وزارت نیرو مکلف شده که برای مناطق با جمعیت بیش از ۳۰ هزار نفر تسویه‌خانه‌های فاضلاب ایجاد کند اما متأسفانه در مسیر این مهم گام مؤثری برنداشته است.

وی یادآور شد: ۱۳ درصد آلودگی این دریاچه از کشورهای آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان است.

کرباسی با اعلام اینکه کشور آذربایجان سهم قابل توجهی را در آلودگی‌های نفتی دریای خزر قرار دارد افزود: تکنولوژی قدیمی این کشور برای استخراج نفت که متعلق به حدود ۴۵ سال گذشته است موجب شده سهم این کشور در ایجاد آلودگی نفتی این دریاچه چشمگیر باشد.

معاون سازمان محیط ‌زیست بیان داشت: در سال ۹۱، ۲۶ تن گلوله نفتی از سواحل استان گیلان با کمک سازمان بنادر و دریانوردی جمع‌آوری شد که این گلوله‌های نفتی تماماً متعلق به کشور آذربایجان می‌شد.

کرباسی در ادامه بر ضرورت جلوگیری از انقراض ماهیان خاویاری این دریاچه تأکید کرد و بیان داشت: ماهیان خاویاری در بهترین زمان خودش حدود ۵ میلیارد دلار در سال برداشت می‌شد اما برداشت بی‌رویه کشورهای تازه استقلال یافته و هجوم آنان به منابع طبیعی منجر به تاراج رفتن منابع آبزی شد.

به گفته وی هم اکنون ماهیان خاویاری در معرض انقراض قرار گرفته‌اند.

معاون سازمان محیط‌ زیست در ادامه ورود فاضلاب‌های انسانی به سواحل جنوبی(گیلان و مازندران) را دارای تبعات منفی دانست و افزود: این امر علاوه بر اینکه با هزینه‌های اجتماعی همراه است موجب شده ماهی‌های موجود در دریای خزر به ۴۰۰ نوع انگل مبتلا شوند و همین امر باعث شد ماهی‌ها فقط به یک سوم وزن خود برسند.

وی درباره وضعیت آب‌های جنوبی کشور اظهار داشت: در پهنه آبی خلیج فارس و دریای عمان به ترتیب بیش از ۵۰۰ و یک هزار گونه آبزی وجود دارد و همچنین ۸ درصد از کل آب‌سنگهای دنیا در خلیج‌فارس و دریای عمان وجود دارد.

معاون سازمان محیط زیست بیان داشت: بزرگترین معضل خلیج فارس و دریای عمان ورود آلودگی‌های نفتی است به طوری که سالانه معادل یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت وارد خلیج فارس می‌شود.

کرباسی با بیان اینکه سالانه ۵۰ هزار کشتی از تنگه هرمز وارد خلیج‌فارس می‌شود اضافه کرد: از این تعداد ۱۷ هزار کشتی نفت‌کش هستند.

وی با اعلام اینکه عمده علل ورود نفت به آب‌های خلیج‌فارس ناشی از حوادث چاه‌ها است ادامه داد: ۳۵ درصد از نفت‌کش‌ها هنوز از سیستم‌های قدیمی استفاده می‌کنند.

کرباسی بیان داشت: در سال ۹۱ از ۲۲ حادثه نشت نفت، ۲۱ حادثه مربوط به ایران بود و نشت یک چاه نفت مربوط به یک کشور عربی بود.

وی یادآور شد: هم اکنون دمای آب خلیج‌فارس حدود ۲ درجه افزایش یافته و همین امر باعث کاهش اکسیژن موجود در آب و افزایش مرگ و میر آبزیان شده است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه لازم است قایق‌های صیاد‌ها تعویض و نوسازی شود گفت: هم اکنون حداقل ۱۴۰۰ قایق نیازمند نوسازی است.

کرباسی همچنین از افزایش مناطق حفاظت‌شده دریایی و ساحلی خبر داد و افزود: کل مناطق حفاظت شده کشور ۱۰٫۴ درصد مساحت کشور را شامل می‌شود که از این مقدار ۴ دهم درصد مربوط به مناطق حفاظت‌شده ساحلی و دریایی است. بر همین اساس هم اکنون ۱۶ منطقه جدید به منظور افزوده شدن بر مناطق حفاظت شده دریایی و ساحلی در جنوب کشور معرفی شده است.

کرباسی با بیان اینکه مرجان‌ها قدرت خودپالایی مناسبی در آب‌های خلیج فارس دارند خاطر نشان کرد: متأسفانه دو سوم از ۸ درصد مرجان‌ها رو به نابودی هستند این امر به این معنی است که خلیج فارس یک درصد از عمرش را از دست داده است.

 

 

۲۳ خرداد : آخرین آمار دانشگاه‌های تک‌جنسیتی

ایسنا . مدیر دفترگسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آخرین آمار تک‌جنسیتی کشور را اعلام کرد.

ابوالفضل حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی ایسنا با بیان اینکه در دانشگاه‌های دولتی تاکنون ۱۵ مجوز قطعی تک‌جنسیتی صادر شده است، گفت: چهاردانشگاه نیز مجوز اصولی دریافت کردند.

وی همچنین اظهار کرد: تعداد دانشگاه‌های غیرانتفاعی و غیردولتی تک جنسیتی که تاکنون از دفتر گسترش آموزش عالی مجوز گرفته‌اند ۱۰ مورد است.

به گفته حسنی، در حال حاضر ۱۰ پرونده نیز برای صدور مجوز تک‌جنسیتی در دست بررسی است.

مدیر کل دفتر گسترش وزارت علوم درباره سیاست ایجاد دانشگاه‌های تک‌جنسیتی، اظهارکرد: به هیچ‌وجه قصد جداسازی دانشگاه‌های فعلی مطرح نیست، بلکه ما شرایطی را فراهم می‌کنیم تا در هر استان یک دانشگاه ویژه دختران و پسران ایجاد شود که اگر کسی تمایل داشت در اینگونه دانشگاه‌ها تحصیل کند قدرت انتخاب داشته باشد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در دانشگاه‌های معمولی اگر قرار است مثلا رشته مهندسی عمران برای پسران در نظر گرفته شود، باید در همان دانشگاه برای دختران نیز پذیرش دانشجو داشته باشیم.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©